Yleistä keskustelua sähköautoista

Minulla on etsinnässä sähköauto 40-50k€ budjetilla ja toimitusaikatoiveena alle 6kk. Tuo Jaguar I-pace on näyttävä omaan silmään ja saisi heti haettua alle 100k ajettuna, onko kuitenkin parempia / järkevämpiä markkinoilla?
Mikä vuosimalli?

Kysyn, koska käsittääkseni vanhimmissa I-paceissa on AC-lataus vain yksivaiheisena. En tiedä onko se sinulle ongelma, minua se kismittäisi. Uudemmissa I-paceissa kai sitten jo onkin kolmivaiheinen 11kW AC-lataus.
 
Hieman kepeämpi sähköautoaihe. "Amisbemarit" tulevaisuudessa.
Tuleekohan tuosta Teslan M3:sta tulevaisuuden amisbemari ? Edeyllytykset sille on hyvät. Merkki nuorten suosiossa ja tehokas auto. Jo nyt pollttiisamisbemareilla sattuu ja tapahtuu nuorille kuskeille, mitähän sitten tapahtuu kun alle alle tuleekin yhtäkkiä todella tekokas amistesla ? Hengenlähtö entistä helpompaa ?

Ja miten amisteslaa jatkossa tuunataan ? Enään ei reidenpaksuista pakoputkea voi viritellä alle. Linnunlaudat tietty pysyvät muodissa.....
Tunnen yhden tuontapaisen henkilön, tosin on jo kolmikymppinen... Vaihtoi rakkaan bemarinsa Tesla M3 Performanceen.

Tuunaukseksi Teslassa kelpaa esim. sen oppiminen miten luistonestot yms. saa ohjelmoitua pois, jotta pääsee sudittelemaan ja tekemään donitseja.
 
Olen muuten ihmetellyt ihan samaa. Vuosi sitten sentään joitakin ID.3:ia näkyi liikenteessä, mutta tuntuvat tosiaan olevan harvinaisempia kuin esim. ID.4, tai herrajumala Tesla Model 3 & Y joita tulee joka kulman takaa vastaan.

ID.3 sentään oli minulla varmaan kakkosvaihtoehto silloin yli vuosi sitten. luulin että siitä tulisi kovinkin yleinen sähköauto. Vai eikö VW edes valmista/myy niitä enää, lähinnä vaan kalliimpia ID.4:sia?
VOLKSWAGENID.31 275
VOLKSWAGENID.41 423
Tossa 31.12.2021 mennessä rekisteröidyt, eli vuoden alussa oli 50/60, mutta tämänvuoden myynnit on ID.4 782 kpl, ID.5 451 kpl ja ID.3 ei pääse top 10, joten ei tietoa, mutta siis paljon vähemmän ja niitä ei minusta saanut tilattuakaan välillä. Joten isompia on jo yli tuplat liikenteessä verrattuna ID.3.
 
VOLKSWAGENID.31 275
VOLKSWAGENID.41 423
Tossa 31.12.2021 mennessä rekisteröidyt, eli vuoden alussa oli 50/60, mutta tämänvuoden myynnit on ID.4 782 kpl, ID.5 451 kpl ja ID.3 ei pääse top 10, joten ei tietoa, mutta siis paljon vähemmän ja niitä ei minusta saanut tilattuakaan välillä. Joten isompia on jo yli tuplat liikenteessä verrattuna ID.3.
ID3 301kpl (tuo siis marraskuun loppuun mennessä, samoin kuin noiden 4 ja 5 kanssa josta laitoit lukemat)
 
Menee ehkä myös hieman makuosastolle, mutta onhan noista myös ID.3 ehdottomasti rumin auto. Plus sen sisusta ja muut ovat aika kamalat kun vertaa vaikka ID.4:ään. Koko auto tuntuu tosi betatuotokselta, jolla vähän harjoiteltiin. Ja hintaakin on liikaa.
Mikä ID.4:ssa sinusta on paremmin kuin ID.3:ssa? Minusta se sisusta 4:ssa on ihan yhtä kamala kuin kolmosessa. Liikkeessä luulin (hyvän aikaa sitten) katselevani nelosen hinnat alkaen mallia, mutta olikin kuulemma parasta mitä oli tarjolla. 60 k€:n yök. Vokkaria vaivaa myös tesla-tauti eli kaikki pullat ovat samasta muotista, vähän vaan koko ja korkeus vaihtelee. Buzzkin on saatu näyttämään peruspakulta, samanlainen vanhan konseptin raiskaus kuin uusi kupla oli. Sähkömalliston sisäänajosta pisteet, mutta facelift ja laadunparannus tulevat akuuttiin tarpeeseen.
 
Mikä ID.4:ssa sinusta on paremmin kuin ID.3:ssa? Minusta se sisusta 4:ssa on ihan yhtä kamala kuin kolmosessa. Liikkeessä luulin (hyvän aikaa sitten) katselevani nelosen hinnat alkaen mallia, mutta olikin kuulemma parasta mitä oli tarjolla.
Tämä oli omakin mielipiteeni kun noita kävin joskus viime vuonna potkimassa autokaupassa. ID3 hintaluokassa (silloisessa) se sisusta oli mielestäni "ihan ok" muutamaa asiaa lukuunottamatta, mutta ID4 oli aika pettymys kun tuntui aika samalta.
 
Ehkä selittää osaltaan Model Y:n suosiota eli halutaan erottautua tuosta "amisporukasta".

Voi hyvinkin muodostua E36 kaltaiseksi amisviiksien suosikkikinneriksi muutaman vuoden päästä.
Näyttää olevan halvimmat Tesla Model Y:t 2022 vuosimallia ja autoliikkeissä vanhimmat 2021. Eli vielä suht tuore malli tuo Y. Myös korkeampi ja takakontti on käytännöllisempi viistoperä. Vähän kun vaan hinnat laskisivat, niin varmaan aika suosittu tulee olemaan tuo Y:kin.

Model 3 sitten kaksi vuotta vanhempi ja vanhempaa valmistussarjaa. Kumminkin halpa ajaa.

Y 2022, 105kpl

3 2022, 108kpl

Tasoissa siis nuo myyntimäärät tai myynti-ilmoitukset. Eli kyllä niitä Y mallejakin tulee paljon liikenteeseen ja nuo kappalemäärät tasoittuu 3 malliin nähden. Täällä Y mallit on lähes myyty loppuun, eli vähän haastavaa päästä koeajolle. Kun 3 on vieläkin ainut Tesla, jota tullut ajettua. Y Performancejakaan ei ole täällä ainuttakaan myynnissä.
 
Minulla on etsinnässä sähköauto 40-50k€ budjetilla ja toimitusaikatoiveena alle 6kk. Tuo Jaguar I-pace on näyttävä omaan silmään ja saisi heti haettua alle 100k ajettuna, onko kuitenkin parempia / järkevämpiä markkinoilla?
Jos budjetti on alle 50 tonnia, saattaisin itse päätyä vähän ajettuun, mahdollisimman tuoreeseen Model 3:een. Vuosimallin 2021 LR:ää alkaa saamaan jo tuohon hintaan, ja tänä vuonna rekisteröityä takavetoa hieman päälle neljällä kympillä. Itselläni oli aikaisemmin vm 2021 LR, ja olin siihen kyllä tyytyväinen. Parasta siinä oli matala kulutus ja helppokäyttöisyys. Jos auton pitää olla aivan uusi, niin siinä tapauksessa vaihtoehdot saattavat olla vähissä, mikäli odotusaika ei saisi olla puolta vuotta pidempi.
 
Itseasiassa nyt kun tämän sanoit, Model 3 alkaa olemaan jo omassa tuttavapiirissäni ns. junttiauto eli aika paljon näkee jo sellaista nuorta porukkaa Model 3:n ratissa ja ajotyyli on juurikin mallia "amis", aika moni alkanut jo puhumaan model 3:sta vähän kielteiseen malliin juuri tämän vuoksi. Ehkä selittää osaltaan Model Y:n suosiota eli halutaan erottautua tuosta "amisporukasta".

Voi hyvinkin muodostua E36 kaltaiseksi amisviiksien suosikkikinneriksi muutaman vuoden päästä.
Onneksi minulle henkilökohtaisesti tuollaisilla mielikuva-asioilla ei ole juurikaan merkitystä autonhankinnassa, kunhan on teknisesti ja tarpeisiini hyvä auto. Ihan sama vaikka se yleisesti miellettäisiin amisviiksien, soijapoikien tai uusnatsien autoksi. Nykyinenkin autoni kai ulkomuodoltaan mielletään vanhojen mummojen autoksi, varsinkin jos se olisi vaaleansininen väriltään (tällaisen tuomion jossain brittiläisessä Zoe-arvostelussa näin).

Tesla Model 3:ssa itselläni suhtautuminen on sikäli kyllä ristiriitaista että kun näen sellaisen esim. vieressäni latauksessa, ajattelen:

1. Noita kyllä näkee nykyään kaikkialla.
2. Kateeksi käy, kelpaisi minullekin.

Jotenkin ristiriitaista että jokin on nykyisin teillä niin yleinen näky, ja silti tunnen jonkinlaista "kunnioitusta" ja jopa hieman kateutta sellaisen nähdessäni. Ehkä minäkin joku päivä taivun sellaisen ostamaan, tai jopa Y... En koe samanlaisia tunteita jos näen tiellä jonkun Toyota Yariksen.
 
Minkälaisia autoja tässä ”tuttavapiirissä” sitten on käytössä jos Tesla on ”junttiauto” ? :hmm:

Vähän tiukka yleistys, mutta en pidä uutta bemaria junttiautona vaikkan ne nuorison, mamujen ja huumeporukoiden suosiossa ovatkin. Ja toisaalta meset ei omassa tuttavapiirissä profiloidu mannemersuiksi vaikka romanit niitä suosivatkin.
Onhan se sinänsä sama kuinka aikoinaan Nokia miellettiin maailmalla yleisesti "terroristien kännykäksi", sen toimintavarmuuden takia kun pitää pystyä pommeja räjäyttelemään etänä. Tai nykyisin joku Toyotan yleinen lava-auto, sekin juuri toimintavarmuutensa takia, taleban isis ja al-qaida väki ajelee 30 vuotta vanhoilla Toyotan avolavoilla koska ne ovat niin toimintavarmoja kovissa olosuhteissa.

Se ei koskaan estänyt minua omistamasta ja käyttämästä Nokian puhelimia, silloin kun ne vielä olivat hyviä puhelimia.
 
Harvemmin varmaan amis bemarit yli kymppiä maksaneet. Mutta en ihmettele yhtään jos tuossa kolmen-viiden vuoden säteellä rupeaa näkyy Model3 karjala-lippisten ajossa.

Edelleenkään en suostu kutsumaan tuota Model3 sta M3. Se kuuluu ihan eri nopeuden autoon.
 
Minkälaisia autoja tässä ”tuttavapiirissä” sitten on käytössä jos Tesla on ”junttiauto” ? :hmm:

Vähän tiukka yleistys, mutta en pidä uutta bemaria junttiautona vaikkan ne nuorison, mamujen ja huumeporukoiden suosiossa ovatkin. Ja toisaalta meset ei omassa tuttavapiirissä profiloidu mannemersuiksi vaikka romanit niitä suosivatkin.

Ehkä "junttiauto" on vähän väärä termi, "juppiauto" voisi olla parempi. Uudet bemarit ei ole koskaan ollut junttiautoja vaan nimenomaan ne vanhemmat ritsat joilla amisviikset on polttanut kumia ostareiden lähistöllä.

Ehkä se mielikuva tulee just näistä nollakorkoaikaan pätkällä hankituista valkoisista Model 3:sista joita hankittu runsaasti.

Toisaalta, mitä väliä mitä muut ajattelee, varsinkin tuntemattomat ihmiset.
 
Harvemmin varmaan amis bemarit yli kymppiä maksaneet.

Ei mutta nollakorkoaikaan minimi kk-erällä noita Tesloja sai aika edukkaasti ja kun sähkö on halpaa vs bensa niin kk-kustannus ei nouse pahaksi.

Amisbemarien kulta-aikaan osamaksut oli harvinaisempia noin yleisesti ja korot oli lähempänä 10%.
 
Noissa karjala lippis piireissä sähköautoille naureskellaan ivallisesti, en usko.

Ajat muuttuu, voin hyvinkin kuvitella että Model 3:t ottavat 5v päästä oman "asemansa" teinikinnerien joukossa.

Niin kuuluu, kesällä jätätin sellaisen valoissa juurikin junttiteslalla. Ääntä ja melua kyllä lähti, mutta kiihtyvyys ei Teslaa vastaan riittänyt.

Tiesitkö että juuri tätä amisviikset tekevät ja nimenomaan se 0-100 on heille "the mittari"?

Model 3 voittaa M3:n 0-100 kiihtyvyydessä mutta niin voittaa moni muukin, M3 ottaa sitten kaiken takaisin korkojen kera kun tulee ensimmäinen mutka.
 
Ajat muuttuu, voin hyvinkin kuvitella että Model 3:t ottavat 5v päästä oman "asemansa" teinikinnerien joukossa.



Tiesitkö että juuri tätä amisviikset tekevät ja nimenomaan se 0-100 on heille "the mittari"?

Model 3 voittaa M3:n 0-100 kiihtyvyydessä mutta niin voittaa moni muukin, M3 ottaa sitten kaiken takaisin korkojen kera kun tulee ensimmäinen mutka.

Vaikea uskoa että "amiskulttuuri" alkaisi Tesloja rassaamaan. Kun ei niille oikein voi tehdä mitään.
Vanhempi bimmeri taipuu vaikka f-cupin kilpuriksi.

Ennemminkin "kurdi"-skene jossa tuunaus on lähinnä teippausta ja vanteiden vaihtoa (eli ei oikeastaan mitään) voi hyvinkin ajella myös Tesloilla.
 
Vaikea uskoa että "amiskulttuuri" alkaisi Tesloja rassaamaan. Kun ei niille oikein voi tehdä mitään.
Vanhempi bimmeri taipuu vaikka f-cupin kilpuriksi.

Ennemminkin "kurdi"-skene jossa tuunaus on lähinnä teippausta ja vanteiden vaihtoa (eli ei oikeastaan mitään) voi hyvinkin ajella myös Tesloilla.

jenkkifoorumia kun lukee niin kaikenlaista näköjään voi tehdä, esim

inshot_20221218_152749247-jpg.886491
 
Vaikea uskoa että "amiskulttuuri" alkaisi Tesloja rassaamaan. Kun ei niille oikein voi tehdä mitään.
Vanhempi bimmeri taipuu vaikka f-cupin kilpuriksi.

Ennemminkin "kurdi"-skene jossa tuunaus on lähinnä teippausta ja vanteiden vaihtoa (eli ei oikeastaan mitään) voi hyvinkin ajella myös Tesloilla.
Onhan noihin epävirallisia ohjelmistopäivityksiä joilla saa tehoja. Lisävaloja, madalluksia ja lintulautoja voi asennella. Ledit tulpanhattuihin jne.
Suomessa joku laittanut avoimen lähdekoodin itseajavuuden S malliin käyttäen kännykän kameraa, YouTubesta löytää.

Vanhat takuuttomat S mallit luulisi päätyvän tuunaajille ensin.
 
Minulla on etsinnässä sähköauto 40-50k€ budjetilla ja toimitusaikatoiveena alle 6kk. Tuo Jaguar I-pace on näyttävä omaan silmään ja saisi heti haettua alle 100k ajettuna, onko kuitenkin parempia / järkevämpiä markkinoilla?
Minulla oli samat speksit ja toimitusaika rajasi vaihtoehtoja. Niro EV mahtui raameihin ja vaikutti asialliselta, niin tilasin sellaisen. Toimitus tämän hetken tietojen mukaan aikataulussa.
 
Jos viittaat bmw M3:seen, niin sehän on ihan mopo verrattuna teslaan. Voi tuntua pahalta myöntää, mutta vaikka ”hienot” äänet onkin, niin eipä niiden kiihdytykset paina edes penkkiin tai tunnu muutenkaan miltään teslan jälkeen.
Riippuu kyllä täysin alustasta(sora, lumi, asfaltti) ja rengastuksesta.
 

Liitteet

  • 7079671.jpg
    7079671.jpg
    117,8 KB · Luettu: 55
autokaupassa. ID3 hintaluokassa (silloisessa) se sisusta oli mielestäni "ihan ok" muutamaa asiaa lukuunottamatta

Kävin koeistumassa käytettyä kun oma auto oli huollossa. Täytyy sanoa et kun noita japsiautoja on ollut niin ID3:n sisusta tuntus ihan kotoisalta muovilta. Ei kai sen tarkoitus ole ollakkaan mikään Porsche leather interior individual exclusive vaan (hyvätuloisten) kansanauto tai jotain.

Ei ole muovit kojelaudassa haitanneet mutta ovien kynnyskotelot ja niiden ympäristö kaipaisi joskus kestävämpää materiaalia. Varsinkin kun lapset oli pieniä ja haki ne kurasina tarhasta niin ne muovit oli naarmuilla heti yhdestä astumisesta.
 
Vaikea uskoa että "amiskulttuuri" alkaisi Tesloja rassaamaan. Kun ei niille oikein voi tehdä mitään.

Kun polttikset katoaa ja tesla on se "vanhin" sähköauto joita on paljon liikenteessä niin tulevat ensimmäisenä amiskään, eli amislaiset löytävt ne. Ja kyllä ne keksii tuunattavaa, se on aivan varma.

Itse ymmärin tuon "junttiauto" termin niin että se on vaan niin yleinene nykyään. Ja värivalikoimakin niin suppea että näyttävät kaikki samanlaisilta. Vähän niinkuin Octaviakin. Niitä on joka kortelissa pyörimässä.
 
Jos viittaat bmw M3:seen, niin sehän on ihan mopo verrattuna teslaan. Voi tuntua pahalta myöntää, mutta vaikka ”hienot” äänet onkin, niin eipä niiden kiihdytykset paina edes penkkiin tai tunnu muutenkaan miltään teslan jälkeen.

Tässä nyt viitataan taas kerran pelkkään kiihtyvyyteen, kun mennään radalle niin M3 on sitten ihan eri luokkaa.

Tulee jotenkin mieleen kun aikaisemmin jenkkimuskelien ystävät tykkäsi kertoa kuinka Vetet, Cudat, Chargerit yms on nopeampia kuin Ferrarit 0-100kmh.

Tämä 0-100 ihannointi tuo kyllä aina vahvasti mieleen amisviikset ja muut bensalenkkarit.
 
Tämä 0-100 ihannointi tuo kyllä aina vahvasti mieleen amisviikset ja muut bensalenkkarit.

Johtuisikohan siitä että 0-100 nykäisyt ovat tavalliselle autoilijalle se ainoa tapa nauttia autostaan ? Ratarykäisyt taas ovat utopiaa tavalliselle autoilijalle eikä mitään käytännön kotaktipintaa normaalin autoiluun. Tämän näin yleistetysti ja mutkia suoriksi vetäen.

Viiksiä ei oo, mutta lenkkarit haisee hieman silloin tällöin bensallle....
 
Johtuisikohan siitä että 0-100 nykäisyt ovat tavalliselle autoilijalle se ainoa tapa nauttia autostaan ? Ratarykäisyt taas ovat utopiaa tavalliselle autoilijalle eikä mitään käytännön kotaktipintaa normaalin autoiluun. Tämän näin yleistetysti ja mutkia suoriksi vetäen.

Viiksiä ei oo, mutta lenkkarit haisee hieman silloin tällöin bensallle....
Hah, lähin paikka missä saa vetää LAILLISESTi sataa on kymmenien kilometrien päässä. Soraa, mutkia, mäkiä ja nyppyjä sen sijaan on sitäkin enemmän. Täällä keski-suomessa. Toki ei kaikki tänne mahdu asumaan :D
 
Hah, lähin paikka missä saa vetää LAILLISESTi sataa on kymmenien kilometrien päässä. Soraa, mutkia, mäkiä ja nyppyjä sen sijaan on sitäkin enemmän. Täällä keski-suomessa. Toki ei kaikki tänne mahdu asumaan :D
Olen kuullut huhuja siitä, että myös keskisuomessa on satasen rajoituksella olevia päällystettyjä teitä. Liekko urbaanilegendaa sitten ? En ole käynnyt paikan päällä toeteamassa.

Vetäise sitten 0-80 rykäisy soratiellä. Käytännössä sama asiahan se on kuin 0-100. Hitaammalla autolla nauttii tuostakin enemmän kun kestää kauemmin :)
 
Olen kuullut huhuja siitä, että myös keskisuomessa on satasen rajoituksella olevia päällystettyjä teitä. Liekko urbaanilegendaa sitten ? En ole käynnyt paikan päällä toeteamassa.

Vetäise sitten 0-80 rykäisy soratiellä. Käytännössä sama asiahan se on kuin 0-100. Hitaammalla autolla nauttii tuostakin enemmän kun kestää kauemmin :)
On joo satasen teitä kauempana jos ihan ja joka talvirajoituksen jälkeen aina vähemmän.
Olen kuullut huhuja siitä, että myös keskisuomessa on satasen rajoituksella olevia päällystettyjä teitä. Liekko urbaanilegendaa sitten ? En ole käynnyt paikan päällä toeteamassa.

Vetäise sitten 0-80 rykäisy soratiellä. Käytännössä sama asiahan se on kuin 0-100. Hitaammalla autolla nauttii tuostakin enemmän kun kestää kauemmin :)
Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, toinen juttu on sitten pitää sitä kahdeksaakymppiä. Talvella ainakin lepikko raikaa ekassa kurvassa ilman piikkirenkaita. :D (eikä sitäpaitsi tästä maalikylälle 20 km juuri yhtään mutkaa voi vetää kahdeksaakymppiä kun ne on liki kaikki "pimeitä":
 
Johtuisikohan siitä että 0-100 nykäisyt ovat tavalliselle autoilijalle se ainoa tapa nauttia autostaan ? Ratarykäisyt taas ovat utopiaa tavalliselle autoilijalle eikä mitään käytännön kotaktipintaa normaalin autoiluun. Tämän näin yleistetysti ja mutkia suoriksi vetäen.

Ainoa tapa nauttia autostaan? En kyllä tätä allekirjoita yhtään, itselle paras nautinto on joku mutkaisempi päällystetty tie jossa ei ole juurikaan liikennettä. 0-100 nykäisyt muuttuu ns. tylsäksi aika nopeasti, olihan se Model S:ssä ihan kiva kokemus ekalla kertaa mutta sen jälkeen vähemmän.
 
Tuosta Model 3:n yleisyydestä puhutaan paljon. Niin viime vuoden lopussa niitä oli suomessa 3700kpl. Tänä vuonna niitä on tullut lisää joku 4000kpl? Eli yhteensä pyöristettynä ylöspäin 8000kpl. Sillä lukumäärällä päästään suomessa mallikohtaisen tilaston sijalle 75. Eli 74 mallia on liikenteessä enemmän kuin tuota kolmosta.

Toyota Corollaa on liikenteessä 14 kertaa enemmän. Golfia 13 kertaa enemmän ja Octaviaa 11 kertaa enemmän.

Nissan Notea on enemmän liikenteessä kuin kolmosta, mutta ketään ei ärsytä kun niitä tulee koko ajan vastaan.
 
Ainoa tapa nauttia autostaan? En kyllä tätä allekirjoita yhtään, itselle paras nautinto on joku mutkaisempi päällystetty tie jossa ei ole juurikaan liikennettä. 0-100 nykäisyt muuttuu ns. tylsäksi aika nopeasti, olihan se Model S:ssä ihan kiva kokemus ekalla kertaa mutta sen jälkeen vähemmän.
Ja siinä mutkapätkällä se M3 olisi parhaimmillaan.

Hirveän henkilökohtaisesti tuntuu jengi ottavan kun kertoo että ei Model3 perf. ole paras kaikissa tilanteissa, tai missään muussa kuin kiihtyvyydestä.

Se nyt vaan on fakta että kaikki sähkökaarat on liian painavia radalle vaikka kuin kiihtyy.
 
Tuosta Model 3:n yleisyydestä puhutaan paljon. Niin viime vuoden lopussa niitä oli suomessa 3700kpl. Tänä vuonna niitä on tullut lisää joku 4000kpl? Eli yhteensä pyöristettynä ylöspäin 8000kpl. Sillä lukumäärällä päästään suomessa mallikohtaisen tilaston sijalle 75. Eli 74 mallia on liikenteessä enemmän kuin tuota kolmosta.

Ehkä asuinpaikka vaikuttaa asiaan. Omilla nurkillä niitä riittää.

Nissan Notea on enemmän liikenteessä kuin kolmosta, mutta ketään ei ärsytä kun niitä tulee koko ajan vastaan.
Tuskin nyt tuo ketään ärsyttää. Miksi ärsyttäisi ? Ei ne corollatkan ärsytä.
 
Kun puhuttiin siitä Model 3:sen yleisyydestä....niin on joka nurkalla ja joka muodossa

1227-tesla-model-3-hearse1.jpg



Fannattisten teslamiesten viimen ajalu sitten tällä....
Leiffiä näyttää olevan kanssa briteissä jostain syystä "paljon" ruumisautona. Hanttikuskin penkki on kyllä lähtenyt.
 

Liitteet

  • img-church-01.jpg
    img-church-01.jpg
    413,5 KB · Luettu: 114
Tuosta Model 3:n yleisyydestä puhutaan paljon. Niin viime vuoden lopussa niitä oli suomessa 3700kpl. Tänä vuonna niitä on tullut lisää joku 4000kpl? Eli yhteensä pyöristettynä ylöspäin 8000kpl. Sillä lukumäärällä päästään suomessa mallikohtaisen tilaston sijalle 75. Eli 74 mallia on liikenteessä enemmän kuin tuota kolmosta.

Jos teet saman harjoituksen alueet huomioiden, niin uskon että PK-seudulla tippuu Corollat ja Notet kyllä joukosta pois. Ja aika moni muukin auto. Kyllä tuo yksi yleisimmistä autoista PK-seudulla on. Täytyy sanoa että onneksi en valkoista yksilöä omista, on ainakin edes vähän erilainen ;)
 
Jos teet saman harjoituksen alueet huomioiden, niin uskon että PK-seudulla tippuu Corollat ja Notet kyllä joukosta pois. Ja aika moni muukin auto. Kyllä tuo yksi yleisimmistä autoista PK-seudulla on.
Mallikohtaista tilastoa ei ole saatavilla kunnittain, vain merkkikohtaisia. Pahamaineisessa Tesla-kaupungissa Espoossa Teslaa on merkkinä 20. eniten ajossa, Volkkaria 12 kertaa enemmän.
 
Mallikohtaista tilastoa ei ole saatavilla kunnittain, vain merkkikohtaisia. Pahamaineisessa Tesla-kaupungissa Espoossa Teslaa on merkkinä 20. eniten ajossa, Volkkaria 12 kertaa enemmän.

Volkkareita onkin sitten Golffia, Poloa, Passattia, variant malleja, Tiguaneja, Uppeja.. Tesloista se 90% on sitten Model 3:sta. Eli kyllähän se nostaa sen yksittäisen mallin todella korkealle tuossa tilastossa.
 
Jos teet saman harjoituksen alueet huomioiden, niin uskon että PK-seudulla tippuu Corollat ja Notet kyllä joukosta pois. Ja aika moni muukin auto. Kyllä tuo yksi yleisimmistä autoista PK-seudulla on. Täytyy sanoa että onneksi en valkoista yksilöä omista, on ainakin edes vähän erilainen ;)
1-tiellä kun ajaa, niin useampi kolmonen yleensä näkyy liikenteessä joka ajokerralla, valitettavasti monesti tekee tunnistuksen päin persettä toimivista valoista. Muita Tesla-malleja näkyy harvemmin, ei välttämättä joka kerta. Ehkä sinne aina yksi y mahtuu joukkoon. Menemiset vaihtelee aika paljon päivien ja aikojen suhteen, joten tuskin aina samoja autoja tuijotan. Firman parkkipaikka on ainoita pisteitä, joissa näkee muunkin merkkisiä sähköautoja. Liikenteessä tulee vastaan tosi vähän - Toki joku e-208 yms. on käytännössä mahdoton huomata erilaiseksi, jos ei merkintöjä satu näkemään.
 
Tuosta Model 3:n yleisyydestä puhutaan paljon. Niin viime vuoden lopussa niitä oli suomessa 3700kpl. Tänä vuonna niitä on tullut lisää joku 4000kpl? Eli yhteensä pyöristettynä ylöspäin 8000kpl. Sillä lukumäärällä päästään suomessa mallikohtaisen tilaston sijalle 75. Eli 74 mallia on liikenteessä enemmän kuin tuota kolmosta.

Toyota Corollaa on liikenteessä 14 kertaa enemmän. Golfia 13 kertaa enemmän ja Octaviaa 11 kertaa enemmän.

Nissan Notea on enemmän liikenteessä kuin kolmosta, mutta ketään ei ärsytä kun niitä tulee koko ajan vastaan.
Tesla 3:sta on myyty Suomessa vuodesta 2019. Onko tässä tilastossa myös Corollat vain 2019 vuodesta eteenpäin tai vain uusin korimalli? Vai peräti kaikki korimallit 60-luvulta asti?
 
1-tiellä kun ajaa, niin useampi kolmonen yleensä näkyy liikenteessä joka ajokerralla, valitettavasti monesti tekee tunnistuksen päin persettä toimivista valoista. Muita Tesla-malleja näkyy harvemmin, ei välttämättä joka kerta. Ehkä sinne aina yksi y mahtuu joukkoon. Menemiset vaihtelee aika paljon päivien ja aikojen suhteen, joten tuskin aina samoja autoja tuijotan. Firman parkkipaikka on ainoita pisteitä, joissa näkee muunkin merkkisiä sähköautoja. Liikenteessä tulee vastaan tosi vähän - Toki joku e-208 yms. on käytännössä mahdoton huomata erilaiseksi, jos ei merkintöjä satu näkemään.
Tämä e-208 on siitä kiva sähköauto, että ei ole silmätikkuna parkkiksella kun harva tietää, että on sähköauto. Muutenkin niin tavallinen auto, että ei herätä kateellisuuden tunteita - vähän kuin sähköautojen Corolla :)
 
Viimeksi muokattu:
Tesla 3:sta on myyty Suomessa vuodesta 2019. Onko tässä tilastossa myös Corollat vain 2019 vuodesta eteenpäin tai vain uusin korimalli? Vai peräti kaikki korimallit 60-luvulta asti?
Nyt viimeinen tilasto jonka jaksan kaivaa, loput saatte kaivaa ite :)

Eli Espoossa 2019-2022 eniten ensirekisteröidyistä automalleista Model 3 on sijalla 15. Ykkösenä on Skoda Octavia hieman vajaa nelinkertaisella määrällä. Tähän tulee toki päälle käytettynä maahantuodut, jotka nostaa kolmosen määriä suhteessa muihin. Eli Espoossa Model 3 on viime vuosina ollut omana hiha-arviona ensirekisteröinnit + maahantuodut jossain top 5-10 paikkeilla.
 
Tämä e-208 on siitä kiva sähköauto, että ei ole silmätikkuna parkkiksella kun harva tietää, että on sähköauto. Muutenkin niin tavallinen auto, että ei herätä kateellisuuden tunteita :) Vähän kuin sähköautojen Corolla.
e-208 ja e-2008 on minusta aika tyylikkäitä ulkoa ja sisältäkin. Luultavasti vähän myös Teslaa hiljaisempia. Huonolla kuoppatiellä varmaan myös Teslaa mukavampia.

Tosiaan vähän sama kuin Seat Mii:ssä, että mitään eroa ei ole bensa-autoon :) Paitsi sähköllä mukavempi ajettavuus.

e-2008 kävin liikkeessä kysymässä. Arvelin että se kesäksi tulisi, mutta myyjä veikkasi, että myöhemmin tulee. Mulle kävisi pitkä myöhästyminen oikein hyvin, koska pieni mahdollisuus saada sitten uudistettu versio. Kävin myös Model Y:tä katsomassa. Aika iso, mutta omalla laillaan Model 3 oli myös hieno, kun en kai sitten tykkää noista katumaastureista :) Saa nähdä miten kauppa käy noiden Teslojen kohdalla esimerkiksi. Toivotaan että saksantuonteja tulee lisää, niin tulisi sähköautoja enemmän liikenteeseen.
 
BMW iX1 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Joku sellainen voisi olla sitten kun auto vaihtuu. MB EQE menee ehkä vähän käytettynäkin yli budjetin, ellei sitten ala oikeasti vaurastumaan.

Olen muutamaa hybridiä kuolannut mutta kai se on irtauduttava vanhasta teknologiasta kerralla. Kyllä tuollainen ei ikinä tankille elämä maistuisi. Nyt on siis phev.
 
Onhan noihin epävirallisia ohjelmistopäivityksiä joilla saa tehoja. Lisävaloja, madalluksia ja lintulautoja voi asennella. Ledit tulpanhattuihin jne.
Suomessa joku laittanut avoimen lähdekoodin itseajavuuden S malliin käyttäen kännykän kameraa, YouTubesta löytää.

Vanhat takuuttomat S mallit luulisi päätyvän tuunaajille ensin.
Onhan noihin epävirallisia ohjelmistopäivityksiä joilla saa tehoja. Lisävaloja, madalluksia ja lintulautoja voi asennella. Ledit tulpanhattuihin jne.
Suomessa joku laittanut avoimen lähdekoodin itseajavuuden S malliin käyttäen kännykän kameraa, YouTubesta löytää.

Vanhat takuuttomat S mallit luulisi päätyvän tuunaajille ensin.
Nuohan on juuri sitä "kurdituningia" vasta.
Veikkaan että kun ruvetaan esim. vaihtamaan rammaria paremmaksi, saavin kokoista bassoa ja tehovahvaria
jollaiselle polttiksessa tarttee vaihtaa 100Ah akku ja tehokkaampi laturi, niin herää enemmän kysymyksia kuin vastauksia. Sähköistä mm. :D.

Tuning kun on harrastamista eikä vaan valmispalikoiden pulttaamista kiinni.
Menee taas offtopic joten en tästä enempää..
 
Nuohan on juuri sitä "kurdituningia" vasta.
Veikkaan että kun ruvetaan esim. vaihtamaan rammaria paremmaksi, saavin kokoista bassoa ja tehovahvaria
jollaiselle polttiksessa tarttee vaihtaa 100Ah akku ja tehokkaampi laturi, niin herää enemmän kysymyksia kuin vastauksia. Sähköistä mm. :D.

Tuning kun on harrastamista eikä vaan valmispalikoiden pulttaamista kiinni.
Menee taas offtopic joten en tästä enempää..


Itse laskisin tämän jo jonkunlaiseksi vaativammaksi hommaksi kuin uusien vanteiden hankkimisen.
 


Itse laskisin tämän jo jonkunlaiseksi vaativammaksi hommaksi kuin uusien vanteiden hankkimisen.

On varmaan joo vaativaa (softa) kikkailua mutta ei tuolla pystejä tuning-tapahtumissa kyllä jaeta.
Eihän tuota ole integroitu mitenkään siististi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 229
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom