Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Äänestän vaihtoehtoa yksi, latauspaikkoja niille jotka tarvitsevat virtaa akkuun eikä ilmaisten ämpärien perässä juokseville autoissaan istuville Testa-kuskeille.
Nyt vittuun tuo Tesla viha. Ihan noita muita merkkejä näkyy noilla paikoilla. "Jännästi" vain yksi tai korkeintaan kaksi merkkiä saa huutelua osakseen. Herra @Hamsteri ja @Oksa voisivat kokeilla omistaa Teslan ja kertoa kokemuksistaan kuukauden parin jälkeen. Se ääretön vittuilu ja paikoin jopa viha on aivan absurdia. Ja kyllä omistin Teslan, vaihdoin takaisin polttiksiin koska kilometrit vähenivät ja oma kutituksensa näissä erikoismalleissa on mitä ei sähköauto vielä saa aikaan (ellei mene custom rakenneltuun). Menevän ja muiden taksikuskin allekirjoitan täysin ja ymmärrän miksi ottaa päähän.
Itseasiassa, en edes tiedä mikä on nykyään se suosituin sähköauto. Model 3 etenkään valkoisena ei yllättäisi mutta mikä lienee statistiikka. Todnäk Teslan "yliedustus" ja maine saavat autot jäämään korostetusti mieleen. Monikin kaveri oli heti "vittuilemassa" että nyt ollaan rikas paskiainen kun Teslalla ajelee yms. Eli mielikuva perus Renault Zoesta vs Teslasta on varsin erilainen. Itseä lähinnä ottaa päähän tuo yhden merkin mustamaalaaminen. Juu ajelin Teslalla aka en ole täysin puolueeton mutta toisaalta olen kokenut sen "vihan ja yleisen asenteen". Tulee mieleen enemmän BMW tai Mersujen viha.Pahoittelut, ei ollut tarkoitus lietsoa Tesla-vihaa, enkä sellaista henkilökohtaisesti omaa. "Hyvä" auto ja pioneeri sähköautomarkkinoilla ja varmasti vauhdittanut autojen sähköistystä yhtä paljon kuin korona etätyötä.
Voin rehellisesti sanoa että omassa lähi-Lidlissäni tuolla ei ole muita näkynyt notkumassa kuin Menevän sähkö/hybriditakseja (jotain Kioja ehkä tms.?) ja valkoisia siviili-Tesla Model 3:sia. Tämä tietysti johtuu siitä, että Tesloja taitaa olla valtaosa nykyisellään sähköautokannasta?
Tuossa läheisen Prisman ABC-latauksessa on edustettuna huomattavasti laajempaa sähköautovalikoimaa.. sieltä lyötyy VAG-konsernin tuotteita jne. Mutta tuolla Lidlissä, rehellisesti aina joko Menevän taksi (kuljettajan etnisyyteen en ota kantaa) tai VALKOINEN Tesla Model 3.
edit: Mulla oli itseasiassa joskus 2-3 vuotta sitten 1kk ajan käytössä Tesla vara-autona (se eka malli - Model S tms?). Tuli omat MP-ajat mieleen kun ne harvat vastaantulevat Tesla-muskit morotti aina vastaan Hienoa yhteisöllisyyttä.
Nyt vittuun tuo Tesla viha. Ihan noita muita merkkejä näkyy noilla paikoilla. "Jännästi" vain yksi tai korkeintaan kaksi merkkiä saa huutelua osakseen. Herra @Hamsteri ja @Oksa voisivat kokeilla omistaa Teslan ja kertoa kokemuksistaan kuukauden parin jälkeen. Se ääretön vittuilu ja paikoin jopa viha on aivan absurdia. Ja kyllä omistin Teslan, vaihdoin takaisin polttiksiin koska kilometrit vähenivät ja oma kutituksensa näissä erikoismalleissa on mitä ei sähköauto vielä saa aikaan (ellei mene custom rakenneltuun). Menevän ja muiden taksikuskin allekirjoitan täysin ja ymmärrän miksi ottaa päähän.
Monikin kaveri oli heti "vittuilemassa" että nyt ollaan rikas paskiainen kun Teslalla ajelee yms.
Nyt vittuun tuo Tesla viha. Ihan noita muita merkkejä näkyy noilla paikoilla. "Jännästi" vain yksi tai korkeintaan kaksi merkkiä saa huutelua osakseen. Herra @Hamsteri ja @Oksa voisivat kokeilla omistaa Teslan ja kertoa kokemuksistaan kuukauden parin jälkeen. Se ääretön vittuilu ja paikoin jopa viha on aivan absurdia. Ja kyllä omistin Teslan, vaihdoin takaisin polttiksiin koska kilometrit vähenivät ja oma kutituksensa näissä erikoismalleissa on mitä ei sähköauto vielä saa aikaan (ellei mene custom rakenneltuun). Menevän ja muiden taksikuskin allekirjoitan täysin ja ymmärrän miksi ottaa päähän.
No onhan se varmaan monellel statussymboli ja kerrankin sellainen saavutettavissa oleva (Teslan pitkällä pätkällä ja pienellä kk-erällä). Pojankin työpaikassa (pieni ravintola) kokki hommasi Model 3:n. Tulot varmasti alle 2-2.5ke/kuussa, eli suhteessa tuloihin ihan järjettömän kallis auto. Ja asuu vielä kerrostalossa ilman latausmahdollisuutta. Tollaisille ilmaiset lataukset kelpaa. Veikkaan nimittäin, että vastaavia caseja on paljon.Ota chillpill. Ei tässä mistään Tesla-vihasta ole kyse, vaan siitä että ne ilmaisten paikkojen kansoittajat ajaa Teslalla. Viimeksi Lidlissä käydessäni siellä oli joka kerta sama Tesla ja se läski joku albanialaisen näköinen kuski istumassa. Sama pätee parin muuhunkin Lidliin, missä on aina se valkoinen Model 3 ja kaveri selaamassa kännykkää. Ihan sama mitä sinä tunnet ja mistä vedät herneitä nenään, mutta ei kannattaisi kuitenkaan. Model 3 on paska auto ja siksi ihmetyttää vaan sen menekki - sellaisen omistaneena en voi muuta kuin ihmetellä.
Toivottavasti viimeistään siinä vaiheessa julkisten latauspisteiden käyttö on yhtä vaivatonta kuin tankkaaminen bensa-asemilla.Sen olen myös huomannut että latureita on tullut tai on tulossa ihan älyttömästi lisää vähän joka puolelle. Sitten kun itse joskus 5+ vuoden päästä siirtyy sähköön niin latureita on jo melko mukavasti tarjolla
Saahan noita. Nyt jos tilaisi niin toimitus olisi heinäkuussa. Kävin koeajamassa neliveto style version ja kuskin penkki/ajoasento oli todella hyvä. Auto oli myös hiljainen. Jos range olisi parempi niin olisin tilannut.Aiheeseen, onko Toyotan sähkiksestä BZX4GTFXPRDTST autosta tietoa joko niitä saa? Aika vähän siitä ollut juttua.
Aiheeseen, onko Toyotan sähkiksestä BZX4GTFXPRDTST autosta tietoa joko niitä saa? Aika vähän siitä ollut juttua.
Saahan noita. Nyt jos tilaisi niin toimitus olisi heinäkuussa. Kävin koeajamassa neliveto style version ja kuskin penkki/ajoasento oli todella hyvä. Auto oli myös hiljainen. Jos range olisi parempi niin olisin tilannut.
Kävin, 180 senttisenä mahduin hyvin. Penkit on tosiaan matalammat, joten en tiedä miten tuolla pidemmän matkan viihtyisi, itse en takapenkillä kuitenkaan joutuisi istumaan, niin tuolla ei olisi ollut merkitystä.Kävitkö takapenkin istumassa? Kuulemma penkit sen verran matalalla että normipituiset toivoo enemmän reisitukea..
Mjoo, fifty-sixty. Mulla on "kirkolle" about 20 km eikä sillä matkalla oikeastaan ole pätkää edes tavalliselle vakkarille. Tie on senverran mutkaa, mäkeä, pikku taajama välissä jne.Polestarit vähenee myynnistä. Lieneekö syynä se, että niitä ei varmaan uiteta enää yhtä paljoa tänne liikkeisiin myyntiin. Nyt on halvimman hinta laskenut alle 50k€, mutta ei vieläkään mene kaupaksi. Lieneekö syynä adaptiivisen vakkarin puute? Alkaa olla jo valtaosalle varmasti pakollisten varusteiden listalla tuon hintaluokan autoissa.
No eihän tavalliselle vakkarille olekaan suomessa käyttöä kuin ehkä moottoriteillä, missä on kahta kaistaa molemmin puolin koko ajan. Tuon takiahan se adaptiivinen pitääkin olla. Sillä pystyy mennä liikenneympyrät, taajamat, liikennevalot ja kaikki koskematta kaasuun tai jarruun. Olettaen siis, että joku auto on edessäkin menossa.Mjoo, fifty-sixty. Mulla on "kirkolle" about 20 km eikä sillä matkalla oikeastaan ole pätkää edes tavalliselle vakkarille. Tie on senverran mutkaa, mäkeä, pikku taajama välissä jne.
Lieneekö syynä adaptiivisen vakkarin puute?
No jaa. Mulla on nyt ollut kolme viimeisinta autoa (1-bemu, Mini ja nyt X3), eikä yhdessähään ole aktiivivakkaria. Kuitenkin normivakkarilla voi ajaa koskematta kaasuun tai jarruun helposti. Toki vaatii ajamista vasemman käden peukalolla, mutta tolla käyttöliittymällä se on helppoa.No eihän tavalliselle vakkarille olekaan suomessa käyttöä kuin ehkä moottoriteillä, missä on kahta kaistaa molemmin puolin koko ajan. Tuon takiahan se adaptiivinen pitääkin olla. Sillä pystyy mennä liikenneympyrät, taajamat, liikennevalot ja kaikki koskematta kaasuun tai jarruun. Olettaen siis, että joku auto on edessäkin menossa.
Toisekseen. Eipä noita Polestareja (tai muita 50k€ sähköautoja) varmaan ostellakaan yleensä mihinkään ainoastaan 20km ajoihin. Eiköhän kaikilla tuon hintaisten autojen ostajilla ole hieman muutakin ajoa kuin pelkkää taajamaa.
No jaa. Mulla on nyt ollut kolme viimeisinta autoa (1-bemu, Mini ja nyt X3), eikä yhdessähään ole aktiivivakkaria. Kuitenkin normivakkarilla voi ajaa koskematta kaasuun tai jarruun helposti. Toki vaatii ajamista vasemman käden peukalolla, mutta tolla käyttöliittymällä se on helppoa.
Kun adaptiiviseen on tottunut, siitä on vaikea luopua. Etenkin jos ajaa paljon maanteillä.
Adaptiivisen seuraava taso on se, mikä ainakin ID:issä on vakiona, eli lukee karttaa ja nopeusrajoituksia ja jarruttaa itse esim 90 mutkaan vaikka nopeusrajoitus olisi 80. Toimii useimmiten hyvin, mutta jarruttelee vähän vauhdista pois myös kun yksisuuntainen muuttuu kaksisuuntaiseksi eli kun kaistojen välissä on pieni viheralue ja se loppuu. Tuo ärsyttelee. esimerkki: Google Maps
Ajelin ID4 kanssa viikon verran ja huomasin että jos laittaa liikennemerkkien tunnistuksen päälle, se asettaa aina nopeudeksi juuri sen rajoituksen. Eli 80 alueella se ajaa 80 mittariin, eli 77 oikeaa nopeutta. Sinne ei saa asetettua automaattista offsettia kuten esim teslassa. Se olisi pieni muutos joka parantaisi käytettävyyttä. Sama vika Audin e-tronissa.
Aiheeseen, onko Toyotan sähkiksestä BZX4GTFXPRDTST autosta tietoa joko niitä saa? Aika vähän siitä ollut juttua.
Ei liity aiheeseen sinällään mutta missä pankissa ei ole softassa tunnistautumista? En ole itse käyttänyt pankkitunnuksia öööööö... varmaan 5vuoteen.Täälläpäin missä minä asun plugarit kansoittaa 22 kW:n Rechargen latauspisteitä. Tein sitten turhan kierroksen ABC latauksen latauspisteille. Minulla on puhelimeen ladattuna ABC-mobiili sovellus, josta lataus ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. Olisikohan kirjautuminen vanhentunut tai jotakin, mutta olisi pitänyt kirjautua pankkitunnuksilla, joita ei ollut mukana. En ole ABC latausta aiemmin koskaan käyttänyt. Mielestäni ihme juttu olisi ollut 30 euron katevaraus, en tykännyt.
Recharge saa minun rahat myös jatkossa. Vaikka Recharge onkin kalliimpi kuin ABC niin mielestäni se on hinnan arvoinen. Lisäksi kun olen tottunut vilauttamaan lukijalle lätkää niin kännykkäsovelluksen käyttö tuntuu vaivalloiselta.
Tarkoitin vaan sitä, että olin tunnistautunut pankkitunnuksilla ja kirjautunut, lisännyt luottokortin jne. jo siihen ABC-mobiiliin aiemmin pari kuukautta sitten ja silti se pyysi edelleen jotakin pankkitunnuksia ja katevarausta. Ei ollut pankkitunnukset mukana, kun en käytä pankkipalveluita puhelimella eikä ole mitään mobiilipankkia aktivoituna. Rechargella tuota ongelmaa ei ole ikinä ollut. Tosin saattaa olla, että oli jokin bitti vinossa vai pitääkö ABC-mobiilissa joka kerta vahvistaa lataus pankkitunnuksilla?Ei liity aiheeseen sinällään mutta missä pankissa ei ole softassa tunnistautumista? En ole itse käyttänyt pankkitunnuksia öööööö... varmaan 5vuoteen.
Teslat ovat ihan sysipaskoja niin ei kai ne pelkällä statuksen kohotushalulla nousisi näin myydyksi
Again täysin OT mutta ota ihmeessä pankkipalvelut luurilla käyttöön. Ovat helpottaneet omaa elämää mallia helvetisti. Ja työskentelen tietoturvakriittisellä alalla mutta työluuri vs henk.koht. luuri ovat selkeästi erillään joten ongelmia ei ole ollut. Ja ei, ABC-mobiilissa ei tarvitse tunnistautua joka kerta(ABC-mobiili oli kyllä paska softa ja preferoin itse K-latausta vaikken K-ryhmän asiakas pääasiassa olekaan) mutta ainakin aiemmin kerran jumitti ja joutui syöttämään tiedot uudelleen.Tarkoitin vaan sitä, että olin tunnistautunut pankkitunnuksilla ja kirjautunut, lisännyt luottokortin jne. jo siihen ABC-mobiiliin aiemmin pari kuukautta sitten ja silti se pyysi edelleen jotakin pankkitunnuksia ja katevarausta. Ei ollut pankkitunnukset mukana, kun en käytä pankkipalveluita puhelimella eikä ole mitään mobiilipankkia aktivoituna. Rechargella tuota ongelmaa ei ole ikinä ollut. Tosin saattaa olla, että oli jokin bitti vinossa vai pitääkö ABC-mobiilissa joka kerta vahvistaa lataus pankkitunnuksilla?
Mielestäni tuo koko asia on jotenkin nurinkurinen, kun ei voi maksaa latausta normaalisti pankkikortilla vaan se menee tuollaiseen säätämiseen.
@Awelonian ihan rehellisesti mielenkiinnosta jos jätät tuon Teslan typerän käytä omistajia betatestaajina politiikan pois niin mikä oli se isoin ero mielestäsi? Olin aidosti tyytyväinen autoon vaikka pari tyyppivikaa olikin, mutta korjasivat vauhdilla ja olin varsin harmissani että jouduin luopumaan omasta Model 3:sta josta pidin kovin (toki mahdollisti ekaa kertaa elämästä aidon urheiluauton ostamisen).
En rehellisiset tiedä onko oma ex kipo ollut mallia lottovoitto mutta en itse tunnista noita ongelmia. TOKI en ole Mode S:llä ajellut. Verrattain uusiin malleihin/merkkeihin eri merkeiltä hyvin peruskauraa olivat nuo viat kuten kontin sähköinen avaus jne.Nopeasti yleinen laaduttomuus. Panel gapit, sisätilojen materiaalit, penkit, ominaisuuksien muuttuminen, perustoiminnallisuuksien puute ja/tai huono toiminta. Model S on mielestäni vieläkin paras täyssähkö, jota on tähän asti valmistettu, joten toivoin että Model 3 perisi edes vähänkin sen fiilistä. Ei perinyt. Auton koko laatu oli kuin kiinalaisen tehtaan 1980-luvun tuotos, jossa laatumittarina käytettiin 1970-luvun Ladaa. Teknisesti auto oli hyvä, laadullisesti ei. Sisämelukin oli jotain kamalaa, vaikka olikin vain 18" alla. Auton hyvä puoli oli sen käytännön suorituskyky sekä energiatehokkuus, joka on tällä hetkelläkin yksi parhaimpia mitä on.
Tuon hintaluokan autossa ei vaan mielestäni pitäisi olla nitinää ja natinaa, huonosti istuvia osia, hieman arvausperiaatteella toimivaa automatiikkaa jne. Polestar 2:een vaihdoin Model 3:n ja fiilis on kuin olisi UAZista hypännyt Mersuun. Tosin se Polle2 oli myös melko... mielenkiintoinen omistajuuden aikana, mitä nyt takaledibari meni vaihtoon pariin otteeseen, vedet tuli takaluukkuun ja pari muuta kiinalaisfiilistä lisäävää pikkujuttua. Meni sekin sitten pois ja nyt on ollut sähkömazda, johon olen ollut kaikista tyytyväisin laadullisesti (mutta toki sen 200km range on naurettava).
Teslan kanssa ei myöskään ikinä keskustelu näyttänyt tuottavan mitään tulosta. Korjaus oli aina kädenvääntöä siihen aikaan. Tuon lisäksi toki yksi asia joka söi miestä oli Teslan täysin sysipaskat etuvalot. Jos ajelee pimeillä osuuksilla, ne oli huonommat kuin monet halogeeneilla varustetut aiemmat autot jostakin xenoneista puhumattakaan. Voi toki olla, että omalla kohdalla Model 3 oli harvinaisen maanantaikappale. Mitä olen koeajanut paria Made in China versiota, on ne ainakin sikäli olleet parempia, että niissä ei jokikinen paikka ritise ja rätise ja resonoi vauhdin ollessa yli 20km/h.
Eikös siinä takkiin silloin ota Plugitcloud-yhtiö, eikä kiinteistön omistaja tms.? Luulisi että he olisivat taagilla tekevätkö persnettoa myynnillään ja onko se ok toistaiseksi uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi tms. Tai sitten kiinteistöllä on vaan niin halpa voimassaoleva sähkösopimus tms.Nuo kauppakeskus kaaren laturien hinta korjataan varmaan jou päivä lähemmäksi markkinahintaa. Kunhan joku kiinteistöhuollosta tulee kiinnittäneeksi huomiota kasvaneeseen sähkölaskuun ja siihen että sähköä myydään autohallista ulos halvemmalla kuin sitä sisään ostetaan
Minua noissa latausapplikaatioissa häiritsee sekin että tuntuu siltä että silloin kun niitä avaan (mikä tähän asti on ollut kuukauden tai parin välein kun ei ole tarvinnut), joudun aina loggautumaan niihin uudestaan sisään. No ei se kovin paha ole kunhan muistaa sähköpostiosoitteensa ja salasanansa, mutta ketuttaa silti. Tänään loggauduin uusiksi sisään sekä plugitcloudiin että K-Lataukseen.Tarkoitin vaan sitä, että olin tunnistautunut pankkitunnuksilla ja kirjautunut, lisännyt luottokortin jne. jo siihen ABC-mobiiliin aiemmin pari kuukautta sitten ja silti se pyysi edelleen jotakin pankkitunnuksia ja katevarausta. Ei ollut pankkitunnukset mukana, kun en käytä pankkipalveluita puhelimella eikä ole mitään mobiilipankkia aktivoituna. Rechargella tuota ongelmaa ei ole ikinä ollut. Tosin saattaa olla, että oli jokin bitti vinossa vai pitääkö ABC-mobiilissa joka kerta vahvistaa lataus pankkitunnuksilla?
Mielestäni tuo koko asia on jotenkin nurinkurinen, kun ei voi maksaa latausta normaalisti pankkikortilla vaan se menee tuollaiseen säätämiseen.
En tiedä plugitin ja kiinteistön välisestä sopimuksesta. Mutta yleensä nuo toimii niin, että kiinteistö omistaa laturit ja sähköliittymän, ja plugit hoitaa laturien asennuksen, ylläpidon ja asiakkailta laskuttamisen. Kiinteistön omistaja asettaa pilvipalvelussa lataukselle hinnan, jonka plugit sitten laskuttaa lataajilta ja välittää kiinteistölle. Plugitilla on luultavasti kiinteä, laturikohtainen kk-maksu, jolla touhu on heidän näkökulmastaan kannattavaa riippumatta siitä, mitä kiinteistö laskuttaa lataajiltaan...Eikös siinä takkiin silloin ota Plugitcloud-yhtiö, eikä kiinteistön omistaja tms.? Luulisi että he olisivat taagilla tekevätkö persnettoa myynnillään ja onko se ok toistaiseksi uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi tms. Tai sitten kiinteistöllä on vaan niin halpa voimassaoleva sähkösopimus tms.
Tästä saa todennäköisesti kiittää EU:ta ja vahvaa tunnistautumista. Yksi artikkeli mitä pikaisesti löysin:Täälläpäin missä minä asun plugarit kansoittaa 22 kW:n Rechargen latauspisteitä. Tein sitten turhan kierroksen ABC latauksen latauspisteille. Minulla on puhelimeen ladattuna ABC-mobiili sovellus, josta lataus ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. Olisikohan kirjautuminen vanhentunut tai jotakin, mutta olisi pitänyt kirjautua pankkitunnuksilla, joita ei ollut mukana. En ole ABC latausta aiemmin koskaan käyttänyt. Mielestäni ihme juttu olisi ollut 30 euron katevaraus, en tykännyt.
Recharge saa minun rahat myös jatkossa. Vaikka Recharge onkin kalliimpi kuin ABC niin mielestäni se on hinnan arvoinen. Lisäksi kun olen tottunut vilauttamaan lukijalle lätkää niin kännykkäsovelluksen käyttö tuntuu vaivalloiselta.
Olen törmännyt ihan lähipiirissäkin ilmiöön, missä on ajettu Lapin reissu käyttämättä aktiivivakkaria, vaikka sellainen on autossa ollut. Sanottiin vain, että ei ole tottunut käyttämään vakionopeudensäädintä ollenkaan. Eipä tuossa sinänsä mitään väärää tai laitonta ole, mutta todella hämmentävää se on.Perus tuulipuvut ei osaa tai ymmärrä tuollaisen varusteen päälle, itse en ottaisi enää ilman.
Mielenkiintoinen väite. Valot on tähän saakka jotakuinkin parhaimmat mitä mulla on ollut. Edelliset oli Audi A4 ja A6 xenoneilla. Vuoden vanhan Hyundai Konan LED-valot oli aivan surkeat Teslaan verrattuna. Lieneekö valojesi säätö ollut pielessä tai sitten ne on edustaneet jotain varhaista generaatiota?