Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköpenkillä saa nopeammin säädettyä mutta tosiaan jos ei muut aja autoa niin hyöty on varsin rajallinen.

Ristiseläntuki taas on loistava ja voi suositella kaikille jotka ajaa vähänkään isompaa siivua.
 
Sähköpenkki on upea. Itsekin ajattelin että ihan turha kunnes nykyisessä sellainen tuli mukana. En enää osta autoa ilman, vähän ku lämmitettävä ratti.
Jos olet ainoa kuski, ei juuri tarvetta. Säätö kuntoon ja homma selvä. Jos taas useita kuskeja (onneksi ollut taloudessa melkein aina se ainoa jolla kortti) niin menisi kyllä hermot.

Lämmitettävä ratti... Täysin sama kokemus, samoin lämmitettävä tuulilasi (okei, tuo on puuttunut nyt kahdesta autosta putkeen mutta minkäs teet).
 
"Säätö kuntoon ja homma selvä." ei oli tehtävissä, jos sen hinnat alkaen penkin manuaalivälitykset on mitä on. Sähköpenkeissä on selkeästi hienommalla jaolla asetusmahdollisuuksia.
 
Sähköpenkki on upea. Itsekin ajattelin että ihan turha kunnes nykyisessä sellainen tuli mukana. En enää osta autoa ilman, vähän ku lämmitettävä ratti.
En nyt ihan ymmärrä? Säädätkö sinä penkkiä joka kerta kun lähdet ajoon? Minä en ole nykyisessä autossa kahteen vuoteen koskenut noihin säätimiin.

Edit. Turkuun ajoin niin keskinäytöstä siirtelin vähän ristiselän tukea eri kohtiin kun oli tylsää.
 
"Säätö kuntoon ja homma selvä." ei oli tehtävissä, jos sen hinnat alkaen penkin manuaalivälitykset on mitä on. Sähköpenkeissä on selkeästi hienommalla jaolla asetusmahdollisuuksia.
Riippuu täysin autosta. Osassa on portaattomasti, osassa ei, osassa on portaat mutta tarpeeksi pienillä portailla. Omissa ei ole ikinä ollut kuvailemaasi ongelmaa. Eikun korjaan Kuplassa ja 100A:ssa on molemmissa tuo. Selkänojan kallistus ei osu kohdalleen millään
 
Riippuu täysin autosta. Osassa on portaattomasti, osassa ei, osassa on portaat mutta tarpeeksi pienillä portailla. Omissa ei ole ikinä ollut kuvailemaasi ongelmaa. Eikun korjaan Kuplassa ja 100A:ssa on molemmissa tuo. Selkänojan kallistus ei osu kohdalleen millään
Honda, pösö, sitikka, ford... lista on aika pitkä automerkeillä, jossa manuaalisäädöt eivät ole kummoiset. Eniten selkävaivaista lämmittää kuitenkin sähköpenkin (jos kelvollinen) mahdollisuus säätää istuinosan ja selkänojan kulmaa vapaasti toisiinsa nähden, esim. V90:ssä sähköllä saa asennon just kohdalleen vaikka selkä olisi muuten siinä kunnossa, että autosta on hankala päästä pois.
 
Meillä on omassa autossa risteselän tuen säätö sähköinen, mutta muuten säädöt mekaanisia. Sähköiset säädöt olisi saanut ihan järkevällä hinnalla, mutta muistitoiminnosta olisi pitänyt sitten business -paketin hinta maksaa. Ei ollut järkeä. Muutenkin vaimon kanssa mitat vastaavat aika hyvin, kun pelkästään penkin etäisyyttä pitää säätää, että jalat ulottuvat optimaalisesti ja täten esim. peileihin yms. vastaavaan ei tarvitse koskea. Koin, että tuo sähköinen säätö on ihan törkeän paljon hitaampi kuin manuaalisesti vivusta vetäminen ja koska sillä ei saanut edes muistitoimintoa niin ei todellakaan ollut rahan arvoinen investointi. Kukin varmaan valkkaa varusteet siten miten tarvitsee ja tosiaan itse koettin sähköiset säädöt täysin turhiksi tuossa kohtaa. Ratin lämmitin ja penkin lämmittimet myös takapenkeillä sitten ovatkin olleet oikein mainioita varusteita ja lapsetkin mielellään luopuivat ajallaan lisäkorokkeista lämpöä vastaan.
 
Kun kuskeilla on pituuseroa 15 cm niin ei kyllä ole paluuta mekaanisiin penkkeihin. Se että vuonna 2022 myydään autoja sähköpenkeillä ilman muistia ihmetyttää tosin. Esim cupra born olisi muuten ollut meille täydellinen, mutta jostain ihmeen syystä siihen ei saa muistilla (id3 sama juttu).
onkohan markkinasegmentointia, kun en ainakaan keksiä järkevää syytä tällle muuten. Tuskin ainakaan komponenttipula kun taitaa olla lähinnä softasta kiinni
 
En edes tiennyt että nykyään saa sähköpenkkejä ilman muistia. Hehkutin niiden parhautta sillä oletuksella että on muisti. On se vaan kätevää kun säätyvät suoraan itsestään valmiiksi sen mukaan kuka autolla on lähdössä ja peilitkin mukana.
 
Sähköpenkit muistilla, jotka liitettynä avaimeen ovat ihan parasta. Muuten en näe lisäarvoa ollenkaan, näissä vaikka autoja on ollut useampi. Nykyisessä ykköskulkineessa tuo on tosi hyvä, kun päivässä voi kumpi tahansa ajaa sitä riippuen päivän menoista, mutta kakkosautossa se on yksi ja sama. Enemmänkin itse ihmettelen että yhä tehdään autoja ilman kunnon rattisäätöjä.
 
Honda, pösö, sitikka, ford... lista on aika pitkä automerkeillä, jossa manuaalisäädöt eivät ole kummoiset. Eniten selkävaivaista lämmittää kuitenkin sähköpenkin (jos kelvollinen) mahdollisuus säätää istuinosan ja selkänojan kulmaa vapaasti toisiinsa nähden, esim. V90:ssä sähköllä saa asennon just kohdalleen vaikka selkä olisi muuten siinä kunnossa, että autosta on hankala päästä pois.
Dunno, aika monta Fordia omistaneena ja todella laajaa skaalaa eri merkkejä ajellut enkä muista moiseen törmänneeni. Voihan se olla että ei ole kiinnittänyt niin huomiota noihin ei omiin autoihin joihin hyppää ja laittaa penkit vain jotenkin. Tai tottunut ettei niissä saa ajoasentoa pitkien koipien takia kuitenkaan hyväksi tai en tykkää penkeistä muutenkaan (usein aivan liian lättänät joista putoaa ensimmäisessä mutkassa).
 
Dunno, aika monta Fordia omistaneena ja todella laajaa skaalaa eri merkkejä ajellut enkä muista moiseen törmänneeni. Voihan se olla että ei ole kiinnittänyt niin huomiota noihin ei omiin autoihin joihin hyppää ja laittaa penkit vain jotenkin. Tai tottunut ettei niissä saa ajoasentoa pitkien koipien takia kuitenkaan hyväksi tai en tykkää penkeistä muutenkaan (usein aivan liian lättänät joista putoaa ensimmäisessä mutkassa).
Herkästi ärtyvä selkä ja pitkät ajomatkat joko omalla tai vuokralla, niin on pakko alkaa katsoa miten ja millä ajaa. Nykyään jos vuokralla on mahdollisuus vaikuttaa autoon, niin sähköpenkkinen volle.
 
Aivan älyttömän kätevä meidän käytössä tuo puhelinavaimeen kytketty kuljettajan profiili, jonka mukaan säätyy kaikki oleellinen (penkki, sivupeilit, ilmastoinnin säädöt, ajoasetukset) automaattisesti auton oven avauksen yhteydessä. Meillä eri mittaisen vaimon kanssa mm. penkin asetukset on aivan erilaiset ja penkkiä joutuu säätämään joka suuntaan kun kuski vaihtuu. Ja ilmastoinnin ja ajamisen asetuksetkin on erilaiset. Mahtavaa nykyään istua autoon kun ei tarvi aloittaa säätösessiolla ajamista ja kaikki on automaattisesti kohdillaan.
 
Honda, pösö, sitikka, ford... lista on aika pitkä automerkeillä, jossa manuaalisäädöt eivät ole kummoiset. Eniten selkävaivaista lämmittää kuitenkin sähköpenkin (jos kelvollinen) mahdollisuus säätää istuinosan ja selkänojan kulmaa vapaasti toisiinsa nähden, esim. V90:ssä sähköllä saa asennon just kohdalleen vaikka selkä olisi muuten siinä kunnossa, että autosta on hankala päästä pois.
Volvossa on ollut portaattomasti säätyvä selkänoja jo ainakin reilun puoli vuosisataa... Oikeastaan vasta reilun 10 vuoden ajan Volvoihin on asennettu huonoja penkkejä.
 
Onko jollain käytössä EVSE Master applikaatio kun latailee kotona/työpaikalla? Sillä kyselen, että saako siitä helposti tiedon kuinka paljon on autoa ladannut esim. kuukauden/vuoden aikana? Tuolla vaikuttaisi joku all records / statistics välilehti olevan, mutta noissa screenshoteissa näyttää ladatuksi 0 kwh jokainen.

Besen kotilatausasemaa tässä harkitsen, ja vaikuttaisi hyvältä ja vielä paremmalta jos saan lataushistorian jotenkin fiksusti ulos.
 
Aikaisempaan premium-kiinakopperot keskusteluun ohuesti viitaten. Premiumeissa oli nuo sähköpenkit ja - ratit muistilla ja avaimen mukaan oikeat asetukset/asennot käyttäjälle valmiiksi tekevillä ominaisuuksilla jo 80/90 luvuilla.
Hienoa että "toyota"-kansakin alkaa ymmärtää näiden varusteiden päälle 2020 luvulla.

Sama se on monessa muussa asiassa nyt, ns. Premiumeissa on semmoisia varusteita, yleensä lisävarusteena joita ei kiinakipoissa edes rahalla saa. Sekä materiaalit, tuntuma, ajettavuus on erilaisia, tuntumaltaan/käytettävyydeltään. Myös melun suhteen ovat vielä edellä, yms.

Ei siinä, hyvin ovat kirineet. Mutta kyllä jonkun on oltava se edelläkävijä ja on se Mersu edelleen Mersu myös 2030 tai 2050 luvulla, tai bemari, tms.
 
Volvossa on ollut portaattomasti säätyvä selkänoja jo ainakin reilun puoli vuosisataa... Oikeastaan vasta reilun 10 vuoden ajan Volvoihin on asennettu huonoja penkkejä.

Sitä se kiinalaisuus teettää?

Jos on sähkösäädöt mutta puuttuu muistipaikat se kuulostaa hyvältä diy projektilta!
 
Aikaisempaan premium-kiinakopperot keskusteluun ohuesti viitaten. Premiumeissa oli nuo sähköpenkit ja - ratit muistilla ja avaimen mukaan oikeat asetukset/asennot käyttäjälle valmiiksi tekevillä ominaisuuksilla jo 80/90 luvuilla.
Hienoa että "toyota"-kansakin alkaa ymmärtää näiden varusteiden päälle 2020 luvulla.

Sama se on monessa muussa asiassa nyt, ns. Premiumeissa on semmoisia varusteita, yleensä lisävarusteena joita ei kiinakipoissa edes rahalla saa. Sekä materiaalit, tuntuma, ajettavuus on erilaisia, tuntumaltaan/käytettävyydeltään. Myös melun suhteen ovat vielä edellä, yms.

Ei siinä, hyvin ovat kirineet. Mutta kyllä jonkun on oltava se edelläkävijä ja on se Mersu edelleen Mersu myös 2030 tai 2050 luvulla, tai bemari, tms.
Trkentaisin tuohon kyllä ettei vielä 80-luvulla "premiumeissa" ollut yhtään mitään vakiona Suomeen tuotavissa autoissa jossei erikseen ollut valittu lisävarusteeksi. Satunnaisia amerikkalaisia lukuunottamatta. Silloin oli karvalakki-malli termi ihan oikea karvalakkimalli. About 80-vuoden tienoilla 500-sarjan bemarissa ei ollut edes ohjaustehostinta vakiona. Siis Suomessa. Silloinen hankintahinnassa oleva korkea autovero piti siitä huolen. Paine premiumeissakin tuoda varusteet kun niitä alkoi olla kansanautoissakin syntyi vasta 90-luvun puolivälin jälkeen. Karkeasti arvioituna. Esimerkiksi ostin uuden Mondeon -97. Ensimmäinen ei-amerikkalainen tavisauto johon sai manuaalisen ilmastoinnin järjellisellä hinnalla muistaakseni 4500 markkaa. Kilpailijoissa se maksoi about 15000-20000 maksavissa "business"-varustepaketeissa joissa oli kyllä pitkä lista "varusteita" mutta ne oli kaikki jotain blingblingiä mikä ei valmistajalle maksanut juuri mitään.
 
Keskieuroopassa yleisestikin on noita ominaisuuksia/varusteita ollut enemmänkin. Meilläkin Ranskasta tuotu vanha diesel peugeotti ja siinäkin on sadetunnistimista ja sähköisistä penkin säästöistä lähtien about kaikki mitä voi keksiä. Vaatii vaan vähän kalliimmin varustellun auton alunperin että noita on ollut ja välttämättä täkäläisesti ei ole silti ollut saatavana.

Mutta tosiaan avaimeen kytketyt asetukset olisin ottanut, mutta oli suhteessa niin kalliit että ei ollut järkevä lisä. Sinänsä nykytekniikalla personoituja ominaisuuksia on yhä enemmän käyttäjäkohtaisesti ja välillä nämä ovat onnistuneita ja välillä ei. Omassa plugin Kiassa tosiaan käyttäjävalinta on onneksi aika näppärä ja jos ei valitse itse niin valitsee automaattisesti hetken kuluttua sen profiilin joka viimeksi oli päällä (ja se on heti ns. päällä, esim. radiokanavan yms. osalta).

Sitten toki näissä on välillä vähän jänniä ominaisuuksia ollut. Mielestäni ostettaessa Bluetooth yhteys tiettyyn laitteeseen ei ollut käyttäjäkohtainen vaan yhdisti siihen vaikka oli eri profiili käytössä. Softaa on päivitetty aika useasti enkä ole koskaan tuohon käytännössä törmännyt, että puhelu esim. yhdistyisi auton eri profiiliin ajaessa.

Yksi erikoinen valinta joka liittyy profiiliin on aika. Vähän erikoista, että kesäaika/talviaika siirtymän joutuu tekemään molemmille profiileille erikseen.

Kaverin Seatissa taas on vähän rasittava tuo profiilin valinta, kun sen joutuu aina itse valitsemaan joka hidastaa liikkeelle lähtöä kun pitää odottaa että softa virkoaa että valinnan voi tehdä. Jättää muutaman kerran tekemättä niin kirjautuu ulos koko systeemistä ja pitää syötellä jotain ktunnuksia/salasanoja. Omassa auto on valmis heti ajoon vaikka softa vielä heräilisi (joskus valinta on heti aktiivinen ja joskus voi kestää sen viisi+ sekuntia ennen kuin kosketusnäytöllä valinta tulee aktiiviseksi. En tiedä meneekö auto vähempään aktiivisuuden tilaan säästääkseen virtaa). Profiilia ei tosin voi vaihtaa liikkeessä alkuvalinnan jälkeen, vaan auton pitää olla paikallaan tuota varten. Toisaalta profiili pysyy automaattisesti fiksusti samana valmiiksi valittuna jos auton sammuttamisen ja käynnistämisen välillä ei avaa ollenkaan kuskin ovea.

Liikkeelle lähdön nopeutta yritän aina joskus noissa arvosteluissa sähkiksissä katsella, mutta aika vähän tuohon puututaan. Eli onko auto valmis lähtemään liikkeelle heti vai vaatiiko se jotain lisätoimintoja penkille istumisen ja mahdollisen start valinnan tekemisen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeelle lähdön nopeutta yritän aina joskus noissa arvosteluissa sähkiksissä katsella, mutta aika vähän tuohon puututaan. Eli onko auto valmis lähtemään liikkeelle heti vai vaatiiko se jotain lisätoimintoja penkille istumisen ja mahdollisen start valinnan tekemisen lisäksi.
Jep, vielä on opittavaa arvosteluiden tekijöillä siinä, mitkä ovat hyviä ja haluttuja sähköauto-ominaisuuksia. Mielestäni arvosteluissa pitäisi ehdottomasti ottaa kantaa ainakin seuraaviin melko sähköauto-spesifeihin ominaisuuksiin:
  • Mainitsemasi käynnistymisen nopeus, joka saisi mielellään olla välitön. Esim. Teslassa en aina ehdi edes ovea sulkea kun vaihde on jo valittu viiksestä.
  • Edelliseen liittyen, onko autossa erillinen start/stop nappi jota on myös pakko käyttää. Jos on, niin kyseessä on selvä miinus.
  • Yhden polkimen ajo yhdistettynä riittävän voimakkaaseen regen-ominaisuuteen. Must-have ominaisuus kun tähän on tottunut.
    • Myös täydellisen rullaustoiminnon saatavuus.
  • Kaasunvaste. Onko siihen tehty keinotekoista kuminauhaa, vai onko vaste kutakuinkin välitön. Itse suosin jälkimmäistä - paras tietysti jos on jotain valintamahdollisuuksia.
  • Navigoinnin lataussuunnittelun toimivuus. Tesla toimii hyvin omilla latureilla, mutta ei osaa huomioida mitään muita latureita joka on selvä miinus.
  • Edelliseen liittyen, luotettava toimintamatkaennuste kun naviin laitetaan paikka X. Teslan ennuste on ällistyttävän tarkka, heittäen pitkilläkin matkoilla yleensä vain korkeintaan muutaman prosenttiyksikön.
  • Akun lämmitys pikalatausta varten.
  • Lataukseen liittyvät säätö- ja ajastusominaisuudet autosta ja mobiilisovelluksesta.

Ja varmaan paljon muutakin, mutta nämä tulivat ensimmäisenä mieleen. Näitä ominaisuuksia ei osaa välttämättä kaivata jossei niistä tiedä, mutta sähköautoissa varsin olennaisia.
 
Yllä olevaan. Omien koeajojen perusteella aika monilla perinnevalmistajilla on vielä tekemistä tuon listan kanssa. Esim VW konsernilla on tuossa pedaalia painaessa pieni viive (miksi??). Ja muistaakseni ainakaan ID4:sessa regeni ei pysäyttänyt autoa vaan jäi rullaamaan. Eikö se nyt voisi olla edes vaihtoehto, että saisit ajaa one pedal drivea jos siitä tykkäät. Onko näihin puutteisiin sitten syynä se, että yritetään tehdä fossiiliautosta mahdollisimman kevyt siirtyminen sähköautoiluun. Eipä oikein muutakaan keksi.
 
Yhden polkimen ajo on tuttu työkoneista joissa on hydrostaattinen voimansiirto. (jopa mun ruohonleikkurissa). En todellakaan tykkäisi sellaisesta autossa. Olen kyllä ajellut kaikenlaisilla. Käytännössä mahdoton vehje ajaa lumella/soralla/jäällä aktiivisesti. Esim. jäällä(radalla tietenkin krhöm) niitä kolmea poljinta todella tarvitaan. Joku tylsä valtatie/taajama-ajo jossa on tienhoitoa ykkösluokassa niin on tietty eri asia. Alemman tieverkon 2-3 luokat on sitten eri asia.

Vaatii tietenkin treeniä radalla (jäällä) että se tulee selkäytimestä. Moottoripyöräilijät ainakin tietää mistä on kysymys perstuntumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Edelliseen liittyen, luotettava toimintamatkaennuste kun naviin laitetaan paikka X. Teslan ennuste on ällistyttävän tarkka, heittäen pitkilläkin matkoilla yleensä vain korkeintaan muutaman prosenttiyksikön.
Tähän vielä lisättynä, että tämä on oikeasti todella, todella tärkeä ominaisuus ainakin itselleni. Auton kulutus voi vaihdella valtavasti esimerkiksi sääolosuhteista riippuen, joten toimintamatkaennusteen pitää ottaa huomioon tuleva reitti (jos sellainen on navilla annettu). Pelkkä edelliseen kulutukseen perustuva ennuste on aivan liian epätarkka, puhumattakaan jostain WLTP-lukemaan pohjautuvasta ennusteesta.

Esimerkki. Ajoin juuri yhteensä 300 kilometrin edestakaisen matkan ilman lataustaukoa. Matkan lakipisteessä auto ennusti akkua olevan 9 % kotiin saapuessani ja viimeiset matkan varrella olevat pikalaturit olivat 100 km päässä kotoa. Koska Teslan ennuste on osoittautunut niin tarkaksi, niin en edes harkinnut pysähtymistä matkan varrelle. Kotona akkua oli jäljellä 7 %, eli noin 25 kilometrin range.

Toinen esimerkki. Tesla myös näyttää ennusteen kehittymisen matkan myötä, joten ajokäyttäytymistä voi helposti säätää jos akku kuluukin syystä tai toisesta nopeammin. Tulin kerran 200 km päästä peräkärryllä (ennuste huomioi myös kärryn yllättävän tarkasti) ja ennuste akun varaustasolle kotipihassa oli aluksi 2 %. Ehkä 50 km ajettuani ennuste oli tippunut nollaan, eli samalla tahdilla akku ei riittäisi. Ylimääräisen lataustauon sijaan päätin laskea nopeutta motarilla 10 km/h ja ennuste kääntyikin hienoiseen kasvuun. Viimeiset 50 kilometriä saikin taas päästellä normaaliin tahtiin ja lopulta akkua oli kotona muistaakseni 4 % jäljellä.

Yllä olevaan. Omien koeajojen perusteella aika monilla perinnevalmistajilla on vielä tekemistä tuon listan kanssa. Esim VW konsernilla on tuossa pedaalia painaessa pieni viive (miksi??). Ja muistaakseni ainakaan ID4:sessa regeni ei pysäyttänyt autoa vaan jäi rullaamaan. Eikö se nyt voisi olla edes vaihtoehto, että saisit ajaa one pedal drivea jos siitä tykkäät. Onko näihin puutteisiin sitten syynä se, että yritetään tehdä fossiiliautosta mahdollisimman kevyt siirtyminen sähköautoiluun. Eipä oikein muutakaan keksi.
Siitä "kevyestä siirtymästä" varmaankin on kyse. Eiköhän siellä ole tehty käyttäjätutkimuksia/testejä joissa ensimmäistä kertaa sähkistä ajavat ovat kokeneet miellyttävämpinä tuollaiset viiveet, kuminauhat ja kevyen regenin. Tämä on vain klassinen case "asiakas ei tiedä mitä haluaa". Ajoin itsekin Teslalla aluksi kevyt regen päällä kun pidin vakioasetusta turhan rajuna, mutta kun vaihdoin lopulta muutaman viikon jälkeen takaisin vakioasetukselle niin siinä se on pysynyt. Summa summarum, eri vaihtoehdot olisi hyvä olla olemassa välillä vapaa rullaus - yhden polkimen ajo.

Yhden polkimen ajo on tuttu työkoneista joissa on hydrostaattinen voimansiirto. (jopa mun ruohonleikkurissa). En todellakaan tykkäisi sellaisesta autossa. Olen kyllä ajellut kaikenlaisilla. Käytännössä mahdoton vehje ajaa lumella/soralla/jäällä aktiivisesti. Esim. jäällä(radalla tietenkin krhöm) niitä kolmea poljinta todella tarvitaan. Joku tylsä valtatie/taajama-ajo jossa on tienhoitoa ykkösluokassa niin on tietty eri asia. Alemman tieverkon 2-3 luokat on sitten eri asia.
Oletko kokeillut? Hydrostaattisella vaihteistolla varustettu työkone vs. sähköauton yhden polkimen ajo ovat tuntumaltaan täysin erilaisia eikä niitä voi oikein verrata järkevästi toisiinsa. Olen kokeillut molempia. Käytännössähän yhden polkimen ajo tarkoittaa vaan kahta asiaa:
1) Voimakas moottorijarrutus kun polkimeen ei koske. Ylittää voimakkuudeltaan polttomoottoriauton maksimaalisen moottorijarrutuksen
2) Auto pysähtyy lopulta kokonaan (ja pysyy paikallaan) kun polkimeen ei koske.

En ole kokenut 1 pedal ajossa mitään ongelmia edes huonokuntoisella talvisella tiellä. Luonnollisesti regenin kanssa pitää olla silloin varovaisempi, aivan kuten jarrupolkimenkin kanssa pitäisi olla.
 
Sinänsä esim. tuo rullaaminen on ihan puhtaasti subjektiivinen ominaisuus. En kaipaa tai tarvitse yhden polkimen käyttöä mihinkään. Toisaalta voisin kuvitella että menisi aika nopeasti päälle jos joutuisi ruuhkassa tms. usein viihtymään, tosin auto-hold toimisi tuossakin ihan jees. Sinänsä nykyinen jarrun käyttö on ruuhkassa aika samanlaista.

Toinen vastaava on start nappula tai vastaava. Haluan mielellään, että auto tarvitsee jonkin sysäyksen päälle/pois valintaan. En näe itse sille arvoa, että kun lapsi menee etukäteen autoon avaimen kanssa että kaikki systeemit menevät päälle automaattisesti ja auto on valmis liikkeelle. Ymmärrän toki, että sitten joku toinen ottaa mielellään tuon. Toinen vastaava on tuo kuskin läheisyyden tunnistus yms. Olisi pelkästään ärsyttävä ominaisuus kun auto pihassa ja se jatkuvasti starttaa ja sammuu ja tekee jotain heräämistä sen mukaan kuljenko vierestä vai en avain taskussa. Sinänsä toisaalta tuo, että avain on taskussa on hyvä ominaisuus ja nappi ovessa avaamiseen on aika passeli itselleni. Asetuksista saa kyllä että auto availee viereen kävellen, mutta ennemmin teen oven nappulaa painamalla aktiivisen toiminnon kun auton haluan auki.
 
Viimeksi muokattu:
Yhden polkimen ajo lienee puhtaasti subjektiivinen kokemus jossa ei ole "oikeaa vastausta", joskin valinta pitäisi löytyä kaikille.
 
[
Yhden polkimen ajo lienee puhtaasti subjektiivinen kokemus jossa ei ole "oikeaa vastausta", joskin valinta pitäisi löytyä kaikille.
Kyllähän se varmaan sinänsä toimii tavallisessa ajossa hyväkuntoisella maantiellä jos ja kun luistonesto ja ajonvakautus on päällä pelastamassa. Sopii varmasti "tavallisille" kuljettajille jotka eivät ole ilman ajoapuja koskaan ajaneetkaan.
 
Mielestäni, kun 95% ajosta tapahtuu vakkarilla, niin lopulla on aika vähän väliä onko yhden polkimen ajoa vai ei. Muutenkin tykkään enemmän ajaa D kuin B modella VW:llä. Miksi käyttää energiaa polkimien oikeassa paikassa pitämiseen, kun voi rennomminkin ottaa? Makuasioita. Mutta en ymmärrä miksi tätä ei voi säätää, kun kerran regenen voi säätää mieleisekseen.
 
Premiumeissa oli nuo sähköpenkit ja - ratit muistilla ja avaimen mukaan oikeat asetukset/asennot käyttäjälle valmiiksi tekevillä ominaisuuksilla jo 80/90 luvuilla.
Siis oli jos ne ruksi mukaan tonneilla. Eihän niitä ole missään perusmalleissa edes nyt. Jossa mersussa saa helposti maksaa yli 5000e siitä että ottaa jonkun premium-sisustuspaketin jossa ne tulevat sitten mukana. Erikseen ei välttämättä saa edes ruksittua ilman moista pakettia.
 
[

Kyllähän se varmaan sinänsä toimii tavallisessa ajossa hyväkuntoisella maantiellä jos ja kun luistonesto ja ajonvakautus on päällä pelastamassa. Sopii varmasti "tavallisille" kuljettajille jotka eivät ole ilman ajoapuja koskaan ajaneetkaan.
Mitä tarkoitat ”pelastamassa”? Siis etkö itse käytä jarrua ollenkaan näillä huonoilla teillä millä ajelet? Tuohan toimii vain jarruna kun nostat pedaalia ylös? Eli ei vaan tarvitse siirtää jalkaa kaasupolkimelta jarrulle vaan ajaa sillä samalla polkimella. En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Toivottavasti olet edes ajanut AUTOJA, missä tämä ominaisuus on, etkä ole täällä vain mutulla kertomassa tätä asiaasi.
 
Täällä kun kia niro omistajia taisi olla niin mitä mieltä olette penkeistä olleet?

Ihan sopivat itselle 400 km perusteella, mutta sivuilta kyllä tosiaan aika napakat. Omassa sähkösäätöinen kuskin penkki.

Se koeajon temppuilu saattaa liittyä siihen, onko autossa ollut moottoritieavustimet päällä? Nirohan tekee vaikka mitä TI-toimenpiteitä tunnistaessaan moottoritien allaan.
 
Toinen vastaava on start nappula tai vastaava. Haluan mielellään, että auto tarvitsee jonkin sysäyksen päälle/pois valintaan. En näe itse sille arvoa, että kun lapsi menee etukäteen autoon avaimen kanssa että kaikki systeemit menevät päälle automaattisesti ja auto on valmis liikkeelle.
Siis sysäyksenhän nuo aina vaatii, oli start nappia tai ei. Esimerkiksi Tesla "käynnistyy" painamalla jarrupoljinta, jonka painamista luonnollisesti vaaditaan myös ajosuunnan valitsemiseksi. Auto sammuu kun ovi avataan ja penkin paineanturi havaitsee kuskin poistuneen. Lapsen meno pelkääjän paikalle ei saa autoa sen enempää ajokuntoon kuin mitään muutakaan autoa. Start-nappi on pelkkä jäänne polttomoottoriautoista, jolle ei ole oikein mitään loogista perustelua sähköautossa.

Itseäni miellyttää sähköautossa erityisesti tuo ajotapahtuman vaivattomuus, nopeus ja hyvä flow. Kävelet autolle - ovien lukitus poistuu automaattisesti. Istut autoon - auto on automaattisesti "käynnissä". Ajat parkkiin ja hyppäät pois - auto sammuu ja ovet menevät lukkoon automaattisesti. Tähän kun lisätään kaikki muu automatiikka, kuten automaattiset penkinlämmittimet tai autopilot, niin ajaminen on kokonaisuutena valtavasti stressittömämpi ja miellyttävämpi kokemus ja pitkänkin matkan jälkeen perillä on huomattavasti virkeämpänä kuin edellisellä autolla, josta valtaosa näistä herkuista puuttui.

Ja edellinen kommenttina henkilöltä, joka oikeasti tykkää todella paljon ajamisesta millä tahansa moottorikäyttöisellä kulkuvälineellä.
 
Mitä tarkoitat ”pelastamassa”? Siis etkö itse käytä jarrua ollenkaan näillä huonoilla teillä millä ajelet? Tuohan toimii vain jarruna kun nostat pedaalia ylös? Eli ei vaan tarvitse siirtää jalkaa kaasupolkimelta jarrulle vaan ajaa sillä samalla polkimella. En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Toivottavasti olet edes ajanut AUTOJA, missä tämä ominaisuus on, etkä ole täällä vain mutulla kertomassa tätä asiaasi.

Liukkaalla/huonokuntoiseisella tiellä saa olla välillä todella tarkkana jarrun kanssa, erityisesti kitkoilla. Luulen että tässä haetaan juuri tätä aspektia, itsekkin tykkään usein näissä tapauksissa päästää auto täysin vapaalla rullaten koska "tatsi" on silloin parhaimmillaan.
 
Mitä tarkoitat ”pelastamassa”? Siis etkö itse käytä jarrua ollenkaan näillä huonoilla teillä millä ajelet? Tuohan toimii vain jarruna kun nostat pedaalia ylös? Eli ei vaan tarvitse siirtää jalkaa kaasupolkimelta jarrulle vaan ajaa sillä samalla polkimella. En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Toivottavasti olet edes ajanut AUTOJA, missä tämä ominaisuus on, etkä ole täällä vain mutulla kertomassa tätä asiaasi.
Tämä nyt menee ihan sivuraiteelle mutta menepä jääradalle kokeilemaan ja opiskelemaan miten saat autosi pakotettua yliohjaamaan, aliohjaamaan, korjaamaan se kaasulla ja jarrulla (tai kaasulla ja jarrulla yhtäaikaa) oli auto sitten etu- taka- tai nelivetoinen. Ilman luistonestoja ja ajonvakautuksia kun pystyt korjaamaan tilanteet joihin tulet ylikovaa tai väärällä ajolinjalla niin tiedät mitä tarkoitan. Ralliautoissa olisi yhden polkimen ajo jos se olisi tehokkain tapa edetä. Esimerkiksi veto (kytkin) pitää saada silmäräpäyksessä pois päältä. Automaattivaihteinen on toivoton koska jos kaasulla korjaa tilannetta ja pyörät sutii se vaihtaa isommalle. Ja penkka pöllähtää välittömästi.

Tämä nyt on ihan offtopic mutta selventää mitä eroa on autolla ajamisella ja autoa ajamisella.
Suurin osa peltoautoilla ja jäärädalla junnuna ajaneista, tai urheiluautoilijoista ymmärtävät mistä on kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Liukkaalla/huonokuntoiseisella tiellä saa olla välillä todella tarkkana jarrun kanssa, erityisesti kitkoilla. Luulen että tässä haetaan juuri tätä aspektia, itsekkin tykkään usein näissä tapauksissa päästää auto täysin vapaalla rullaten koska "tatsi" on silloin parhaimmillaan.
No sittenhän yhden napin painalluksella laitat sen one pedal driven pois päältä kun siirryt mökkitielle. Sitten taas kun palaat maantielle niin laitat päälle. Tai olet laittamatta. Tässä ei ollutkaan kyse siitä, että kaikkien pitäisi sitä käyttää joka tilanteessa vaan siitä, että suurimmassa osassa sitä ei vielä saa edes halutessaan päälle ja en keksi syytä, että miksi ei. Teslassa, polestarissa ja hyundai ioniq5 tämä ominaisuus toimii omasta mielestä hyvin.
 
Eihän se regenilläkään jarruta jos sitä poljinta ei nosta. Kyllä (ainakin useimmissa) sähköautossakin voi laittaa "one pedal driven" pois päältä tai vaihteen D:lle jos haluaa perus automaattia vastaavan tilan.

Vaikuttaa jotenkin kuvitteelliselta ongelma tai sitten täydelliseltä kyvyttömyydeltä käyttää sitä omaa autoa jos tuosta saa ongelman.
 
No sittenhän yhden napin painalluksella laitat sen one pedal driven pois päältä kun siirryt mökkitielle. Sitten taas kun palaat maantielle niin laitat päälle. Tai olet laittamatta. Tässä ei ollutkaan kyse siitä, että kaikkien pitäisi sitä käyttää joka tilanteessa vaan siitä, että suurimmassa osassa sitä ei vielä saa edes halutessaan päälle ja en keksi syytä, että miksi ei. Teslassa, polestarissa ja hyundai ioniq5 tämä ominaisuus toimii omasta mielestä hyvin.

Joo valinnanvapaus on parasta tietysti, lähinnä vain kerroin miksi one pedal ajo ei ole optimaalinen kaikissa olosuhteissa ja miksi kaikki eivät sitä halua käyttää.
 
Ei ne rallikuskit rallissa taida käyttää vakionopeussäädintäkään eikä mitään muitakaan "mukavuustoiminteita".

Itsekin tosin käytän vakkaria ensisijaisesti sen takia että en vahingossa aja liikaa ylinopeutta.
 
Ei ne rallikuskit rallissa taida käyttää vakionopeussäädintäkään eikä mitään muitakaan "mukavuustoiminteita".

Itsekin tosin käytän vakkaria ihan vaan sen takia että en vahingossa aja liikaa ylinopeutta.
Itseasiassa siirtymillä taitaa olla siirtymämoodissa mahdollisuus vakkariin ettei tule tahattomia varikko ym. ylinopeuksia ja kuumissa ralleissa on jopa ilmastointeja.
 
Start-nappi on pelkkä jäänne polttomoottoriautoista, jolle ei ole oikein mitään loogista perustelua sähköautossa.
Turvallisuus on hyvin looginen peruste. Konseptina ”aina” käynnissä oleva auto on suoraan onnettomuus, joka odottaa vain tapahtumista. Sinulle ehkä hyvä ”flow” tuntuu tärkeältä, mutta turvallisuuden kannalta tietoinen on/off hetki on tärkeä. Se missä muodossa selvä on/off on toteutettu, on toki ihan oma kysymyksensä. Pääasia, että käyttäjälle tilamuutos on selvä. Vahingossa muutosta ei saa tehdä, jarrupolkimestä päälle alkaa olla jo riski…
 
Siis oli jos ne ruksi mukaan tonneilla. Eihän niitä ole missään perusmalleissa edes nyt. Jossa mersussa saa helposti maksaa yli 5000e siitä että ottaa jonkun premium-sisustuspaketin jossa ne tulevat sitten mukana. Erikseen ei välttämättä saa edes ruksittua ilman moista pakettia.
No enhän toki ole väittänytkään että moiset olisi kuulunut vakiovarusteisiin. Usein noissa "premiumeissa" hinnat alkaen perusvarustelu on aikakauteen nähden hieman ohutta. Lisävarusteilla tehdään auto mieleiseksi, yksilölliseksi ja tämä on yksi viehätys auton ostotilanteessa. Toki ennen tilauskonfiguraattoteiden aikaa auton tilaus on ollut astetta parempi tilaisuus joillekin ja ovat valmiita siitä maksamaankin, tavalla tai toisella. Suomessa aikoinaan kalliitkin autot ostettiin karvalakkeina, juurikin verotuksen vuoksi, riitti että on mersu pihassa.
Muualla oli enemmän arkipäivää että ruksitaan runsaasti lisävarustelistaa ja tämän huomaa tuotiautojen varusteissakin hyvin.


Ei viiti offtopikilla enempää sotkea.
 
Turvallisuus on hyvin looginen peruste. Konseptina ”aina” käynnissä oleva auto on suoraan onnettomuus, joka odottaa vain tapahtumista. Sinulle ehkä hyvä ”flow” tuntuu tärkeältä, mutta turvallisuuden kannalta tietoinen on/off hetki on tärkeä. Se missä muodossa selvä on/off on toteutettu, on toki ihan oma kysymyksensä. Pääasia, että käyttäjälle tilamuutos on selvä. Vahingossa muutosta ei saa tehdä, jarrupolkimestä päälle alkaa olla jo riski…
Ainakaan Tesllassa tuossa ei ole mitään epäselvää. Kun painat jarrua, näytöissä syttyy liikenteeseen lähtöön liittyvät valot, ilmastointi käynnistyy jne. Tämän jälkeen jarrua pohjassapitäen pitää valita viiksestä ajosuunta ja vielä tämän jälkeen pitää painaa voimapoljinta, että auto lähtee haluttuun suuntaan. Ja näiden lisäksi tietenkin se puhelinavain pitää olla autossa tai avainkorttia vilauttaa keskikonsolissa.

Aika sankari saa olla, että nämä saa tapahtumaan jotenkin vahingossa.
 
Turvallisuus on hyvin looginen peruste. Konseptina ”aina” käynnissä oleva auto on suoraan onnettomuus, joka odottaa vain tapahtumista. Sinulle ehkä hyvä ”flow” tuntuu tärkeältä, mutta turvallisuuden kannalta tietoinen on/off hetki on tärkeä. Se missä muodossa selvä on/off on toteutettu, on toki ihan oma kysymyksensä. Pääasia, että käyttäjälle tilamuutos on selvä. Vahingossa muutosta ei saa tehdä, jarrupolkimestä päälle alkaa olla jo riski…
No jaa. Otetaanpa tarkempaan tarkasteluun eri skenaariot (Teslassa). Jos autoon istuu (kuskin penkille) painamatta jarrupoljinta, infotainment käynnistyy mutta "sytystysvirta päälle" tyyppistä käynnistymistä ei tapahdu. Muille penkeille istuessa tätä infotainment heräämistäkään ei tapahdu. Jarrupoljinta painamalla näytön vasen laita herää varoitusvaloineen kuten polttis kun sytytysvirran laittaa päälle. Samalla varoitellaan kytkemättömästä turvavyöstä plingpling-äänillä, jos vyö on auki.

Ajosuunnan valitsin vaatii tosiaan luonnollisesti jarrupolkimen painamisen. Viiksessä on kaksi pykälää, joista vasta jälkimmäinen kytkee R/D vaihteen. Vaihteen kytkeytyessä käsijarru aukeaa ja tätä ääntä ei voi olla huomaamatta. Jos tässä kohtaa on vielä ovi auki, niin auto alkaa hälyttää äänimerkillä. Jos autoa yrittää ajaa ovi auki niin auto pysähtyy välittömästi ja kytkee vaihteen takaisin P:lle.

Jos oven avaa kun vaihde on päällä ja auto pysähtyneenä, vaihde menee P:lle. Autosta noustaessa auto sammuu.

Vaikea nähdä miten tässä ympäristössä pystyisi edes tarkoituksellisesti onnettomuusriskin. Vielä kun kyse on USA:ssa suunnitellusta tuotteesta, jossa oikeusjärjestelmä vaatii yrityksiltä erittäin vahvaa idiootin suojelua itseltään, niin en näe Teslan ratkaisua lainkaan erillistä start-painiketta vaarallisempana.
 
Ihan hyvin one pedal toimii liukkaalla kunhan ymmärtää tosiaan tuon painonhallinnan peruskonseptin. Nopeammin moisen saa rullaamaan kuin manuaalivaihteisen polttiksen. Nostat jalkaa kaasulta mutta jätät siihen 0 kohtaan eli ei kiihdy/jarruta. Helppo ja nopea säädellä. Toimii ajoavut päällä ja pois päältä ihan yhtä hyvin.
 
Sitä se kiinalaisuus teettää?

Jos on sähkösäädöt mutta puuttuu muistipaikat se kuulostaa hyvältä diy projektilta!
Omat kokemukset niin uusista kuin vanhoista Volvoista on että uusimmissa on paljon paremmat jakkarat kuin vanhemmissa :) Toki vaatii että tilaa sporttipenkin. Nykyisessä Polestarissa on sama penkki kuin XC40: ssä. Ei ihan niin hyvä kuin uusimmissa 90- sarjalaisissa mutta ihan ok.
 
Jos oven avaa kun vaihde on päällä ja auto pysähtyneenä, vaihde menee P:lle. Autosta noustaessa auto sammuu.
Tekstiseinän alkuosasta totean vain, että vaarallinen ja selvempi on kaksi eri asiaa. Jarru virtakytkimenä ei ole perinteinen ratkaisu, yleensähän jarru mielletään toimivaksi turvalliseen suuntaan. Tämä poistuminen on enemmän hasardi ratkaisu, ei montaa vikaa sensorissa/koodauksessa vaadi, niin auto on yllättävässä lähtövalmiudessa. Montakos se start/stop on jo tappanut, joku julkkiskin tais mennä?

e: Oleeellinen ongelma tässä on siis se, että auto jää eri tilaan kuin luullaan.
 
Viimeksi muokattu:
Puhtaasti henkilökohtainen näkemys mutta minusta se start/stop ei häiritse yhtään ja näen sen ihan olennaisena turvallisuustekijänä varsinkin vanhemman väestön osalta. Taas kerran subjektiivinen asia toisinsanoen.
 
Ei muissakaan bisneksissä jokainen transaktio/asiakas/tunti/päivä/viikko/kuukausi ole yrittäjälle välttämättä kannattava. Pääasia että pitkässä juoksussa tulot ovat riittävät suhteessa menoihin. Ja koko ala taitaa joka tapauksessa olla tappiollonen tällä hetkellä.
No juu, ja varmasti pakkaa sekoittaa että ainakin K-Lataus ja ABC-Lataus varmasti myös kompensoivat latausasemien yhteydessä olevilla oheistoiminnoilla, kuten vaikkapa kauppojensa myynnit.
 
Olisit ladannut sen Fortum Charge & Drive sovelluksen vaikka sen mäkkärireissun jälkeen kotona, niin olisit saanut Jumbossa sähköä.
Tuo sovellus pitäisi mainita niiden lataustolppien yhteydessä, jos sitä tarvitaan niissä lataamiseen.

Jumbossa tosin olisi voinut ladata myös ilman mitään applikaatiota, mutta ei kerrottu mihin hintaan. Jos vaan sen olisivat kertoneet niin sen osalta homma bueno, vaikka hieman sekin osuu vastakarvaan että korttimaksu ei toimi vaan joko SMS tai QR-koodin luku, ajatellen nyt sitten vaikka ulkomaisia turisteja jotka oletettavasti eivät voi maksaa lataustaan ulkomaisella simmillä, oletan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom