Edelliseen liittyen, luotettava toimintamatkaennuste kun naviin laitetaan paikka X. Teslan ennuste on ällistyttävän tarkka, heittäen pitkilläkin matkoilla yleensä vain korkeintaan muutaman prosenttiyksikön.
Tähän vielä lisättynä, että tämä on oikeasti todella, todella tärkeä ominaisuus ainakin itselleni. Auton kulutus voi vaihdella valtavasti esimerkiksi sääolosuhteista riippuen, joten toimintamatkaennusteen pitää ottaa huomioon tuleva reitti (jos sellainen on navilla annettu). Pelkkä edelliseen kulutukseen perustuva ennuste on aivan liian epätarkka, puhumattakaan jostain WLTP-lukemaan pohjautuvasta ennusteesta.
Esimerkki. Ajoin juuri yhteensä 300 kilometrin edestakaisen matkan ilman lataustaukoa. Matkan lakipisteessä auto ennusti akkua olevan 9 % kotiin saapuessani ja viimeiset matkan varrella olevat pikalaturit olivat 100 km päässä kotoa. Koska Teslan ennuste on osoittautunut niin tarkaksi, niin en edes harkinnut pysähtymistä matkan varrelle. Kotona akkua oli jäljellä 7 %, eli noin 25 kilometrin range.
Toinen esimerkki. Tesla myös näyttää ennusteen kehittymisen matkan myötä, joten ajokäyttäytymistä voi helposti säätää jos akku kuluukin syystä tai toisesta nopeammin. Tulin kerran 200 km päästä peräkärryllä (ennuste huomioi myös kärryn yllättävän tarkasti) ja ennuste akun varaustasolle kotipihassa oli aluksi 2 %. Ehkä 50 km ajettuani ennuste oli tippunut nollaan, eli samalla tahdilla akku ei riittäisi. Ylimääräisen lataustauon sijaan päätin laskea nopeutta motarilla 10 km/h ja ennuste kääntyikin hienoiseen kasvuun. Viimeiset 50 kilometriä saikin taas päästellä normaaliin tahtiin ja lopulta akkua oli kotona muistaakseni 4 % jäljellä.
Yllä olevaan. Omien koeajojen perusteella aika monilla perinnevalmistajilla on vielä tekemistä tuon listan kanssa. Esim VW konsernilla on tuossa pedaalia painaessa pieni viive (miksi??). Ja muistaakseni ainakaan ID4:sessa regeni ei pysäyttänyt autoa vaan jäi rullaamaan. Eikö se nyt voisi olla edes vaihtoehto, että saisit ajaa one pedal drivea jos siitä tykkäät. Onko näihin puutteisiin sitten syynä se, että yritetään tehdä fossiiliautosta mahdollisimman kevyt siirtyminen sähköautoiluun. Eipä oikein muutakaan keksi.
Siitä "kevyestä siirtymästä" varmaankin on kyse. Eiköhän siellä ole tehty käyttäjätutkimuksia/testejä joissa ensimmäistä kertaa sähkistä ajavat ovat kokeneet miellyttävämpinä tuollaiset viiveet, kuminauhat ja kevyen regenin. Tämä on vain klassinen case "asiakas ei tiedä mitä haluaa". Ajoin itsekin Teslalla aluksi kevyt regen päällä kun pidin vakioasetusta turhan rajuna, mutta kun vaihdoin lopulta muutaman viikon jälkeen takaisin vakioasetukselle niin siinä se on pysynyt. Summa summarum, eri vaihtoehdot olisi hyvä olla olemassa välillä vapaa rullaus - yhden polkimen ajo.
Yhden polkimen ajo on tuttu työkoneista joissa on hydrostaattinen voimansiirto. (jopa mun ruohonleikkurissa). En todellakaan tykkäisi sellaisesta autossa. Olen kyllä ajellut kaikenlaisilla. Käytännössä mahdoton vehje ajaa lumella/soralla/jäällä aktiivisesti. Esim. jäällä(radalla tietenkin krhöm) niitä kolmea poljinta todella tarvitaan. Joku tylsä valtatie/taajama-ajo jossa on tienhoitoa ykkösluokassa niin on tietty eri asia. Alemman tieverkon 2-3 luokat on sitten eri asia.
Oletko kokeillut? Hydrostaattisella vaihteistolla varustettu työkone vs. sähköauton yhden polkimen ajo ovat tuntumaltaan täysin erilaisia eikä niitä voi oikein verrata järkevästi toisiinsa. Olen kokeillut molempia. Käytännössähän yhden polkimen ajo tarkoittaa vaan kahta asiaa:
1) Voimakas moottorijarrutus kun polkimeen ei koske. Ylittää voimakkuudeltaan polttomoottoriauton maksimaalisen moottorijarrutuksen
2) Auto pysähtyy lopulta kokonaan (ja pysyy paikallaan) kun polkimeen ei koske.
En ole kokenut 1 pedal ajossa mitään ongelmia edes huonokuntoisella talvisella tiellä. Luonnollisesti regenin kanssa pitää olla silloin varovaisempi, aivan kuten jarrupolkimenkin kanssa pitäisi olla.