Yleistä keskustelua sähköautoista

Akkutakuu on Toijotassa käsittääkseni sen miljoonan, mutta vaatii merkkiliikkeen huoltohistorian. :kahvi:
 
Akkutakuu on Toijotassa käsittääkseni sen miljoonan, mutta vaatii merkkiliikkeen huoltohistorian. :kahvi:

Näinhän se olikin, google ei osannut parsia tuota tietoa toyotan sivulta, enkä välttämättä oikein minäkään:

Säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu on 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km. Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva.
 
1 miljoonaa kilometriä 10 vuodessa lienee suunnilleen yhtä helppo luvata kuin 0,5 miljoonaa kilometriä. Tietty vaikka taksiautona toimiville hyvä etu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos todella paljon ajaa niin vw:llä ei ole kilometritajaa ensimmäisen 24kk aikana :)
 
bz4x takuu 3v / 100 000km, eli ei mitään mullistavaa. Seat/Cupra tarjoaa 5v.

Akkutakuu molemmissa sama 8v / 160 000km.

Takuun toimivuudesta ei tietoa, kun ei kolmen vuoden aikana ole tullut käyttöä, mutta ainakin tällä pitäjällä on virallisia huoltopalvelun tarjoajia muitakin kuin keskon omistamat putiikit...
Toyota bZ4X tarjoaa sen akkuturvan (10 v/1 000 000 km) lisäksi Toyota Relax -turvan, jos käyttää valtuutetulla huollossa.

Relax parani juuri, eli 1.11.2022 jälkeen huolletuille kattaa nyt 10 v/185 000 km.

Kohteet:


Seatin 5 v/100 000 km alkaa näyttää yllättävän lyhyeltä, vaikka Miitä hakiessa pidin sitä oikein hyvänä. Ja akkutakuun kilsarajana 160 tkm on vähän nirkoinen, kun nimenomaan sähköautoilla saatetaan ajaa paljon (kaverin Teslaan tuli juuri 295 tkm). Toki tuo Toyotan miljoona kilometriä on suurimmalle osalle jo turhankin paljon, mutta on nätti luku ja auttaa markkinoinnissa.


@Smugu


Edit. Tuo uusi Relax 10 v/185 tkm onkin kaikille 1.11.2022 jälkeen huolletuille, eikä vain uusille autoille.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221118-080933.png
    Screenshot_20221118-080933.png
    570,9 KB · Luettu: 21
Viimeksi muokattu:
@Gugi^ @TommiZeliard No joo myönnetään, että onhan tuossa noita luotettavuustekijöitä, jotka saattavat juurikin tätä ”tuulipukukansaa” vetää puoleensa. Tietty olisi sitten Hyundai Ioniq5 ja Kia Ev6 pitkällä takuulla ja varmasti pykälää paremmalla laatuvaikutelmalla tarjolla.
 
Seatin 5 v/100 000 km alkaa näyttää yllättävän lyhyeltä, vaikka Miitä hakiessa pidin sitä oikein hyvänä. Ja akkutakuun kilsarajana 160 tkm on vähän nirkoinen, kun nimenomaan sähköautoilla saatetaan ajaa paljon (kaverin Teslaan tuli juuri 295 tkm).
Toki siinä Miissä on 32 kWh akku eli 160 Mm äkkiseltään vastaisi lataussyklien määrässä Toyotan 71kWh akulla 355 Mm.

Joillakin sähköautoilla saatetaan tosiaan ajaa paljon, mutta Seat Miillä kantama ja suurin latausnopeus on sen verran pieniä, että se lie harvemmin edustettuna tuossa joukossa.

Toki jos olisi vaikka 150km työmatka suuntaansa ja auton lataisi työpaikalla ja kotona niin saisihan siitä vuodessa 70 000 km plus viikonloppuajon päälle. Tuo 150km:kin saattaa talvella olla siinä rajoilla pääseekö jos pitää lämmityksen päällä. Tai siis ainakaan motarinopeudella ei varmasti pääse pakkasella lämmityksen kanssa 150 kilsaa.
 
Viimeksi muokattu:
@Gugi^ @TommiZeliard No joo myönnetään, että onhan tuossa noita luotettavuustekijöitä, jotka saattavat juurikin tätä ”tuulipukukansaa” vetää puoleensa. Tietty olisi sitten Hyundai Ioniq5 ja Kia Ev6 pitkällä takuulla ja varmasti pykälää paremmalla laatuvaikutelmalla tarjolla.
Ei välttämättä. Kia ev6 oli mielestäni heikompi esitys kuin tuo bz4x (nelivetoja verratessa). Ev6 voitti rangessa ja tehoissa, muuten Toyota tuntui paremmalta. Lisäksi ev6:n järjetön yli 14kk toimitusaika, niin eipä tuo siinäkään mielessä houkuttele. Luotettavuutta ei omalla kohdalla tarvinut miettiä, kun firman auto. Tämä "tuulipuku" päätyi rangen takia sitten Teslaan.
 
Onkos täällä kellään kokemusta Peugeotin 2020/2021 e2008 mallista?
Tarvitsisi vaimokkeelle auton ja katselin tuollaista mallia.
Tästähän vissiin oli se ”hullu pösö” tarjous johon ei silloin tartuttu.
Nyt pitäisi kuitenkin löytää e-Soulin rinnalle toinen sähkis.
 
Makuasioita sano musti jne. taas.
Itse kallistun bz4x:n suuntaan yksinkertaisesti pidemmän takuun ja etenkin takuun toimivuuden vuoksi.
VAG konserni kun ei luota omiin tuotteisiin sen vertaa että antaisi 2v pidemmän takuun. Lisäksi heidän tyyli kun on että perävalojen hävittyä liikkeen pihasta kaikki viat kielletään ja aina saa tapella.
Enemmän luottoa Toyotan takuuseen ja huoltoon.
Jos VAG:lle olis sattunut samanlainen ongelma pyöränpulttien kanssa kuon Toyotalla oli bz4x:ssä, niin ei varmaan mitään olisi tehnyt vaan syyllistänyt vaan jonkun muun osapuolen ja pessyt omat kätensä jättäen kuskin oman onnensa nojaan.

Aika vaikea vedellä mutkia suoraksi noin paljon, että kokonaisuudessaan VW-konserni noin toimisi. Omakohtaisesti Audi Center on hoitanut monta vuotta takuun pitkäksi mennyttä tapausta ilman mutinoita kunhan huoltohistoria oli kunnossa tai jopa lähes 10v vanhaan isompaa mäntäremppaa vaikka mittarissakin 150tkm. Eli aika pitkälle ihan tuuristakin, omasta asenteesta ja varsinkin itse autosta kiinni.

Toki Toyotan tyyliin sekä varsinkin huolloin hintatasoon ei toki pysty ikinä. Mutta noh - makuasioita mutta en lähtisi edes kylmätyyppäämään BZaa tuolla sisälookilla ja bonuksena vielä muu "Toytotamaisuus" :D

Toisaalta - aika teoreettisella tasolla mennään, jos arvotaan miljoonan kilsan takuita tai Seatin 5v -takuita, jos tällä hetkellä autoa on ostamassa. Veikkaan, että 80% kuitenkin tulee sen ostettavan auton vaihtamaan kolmen vuoden sisällä.
 
Toki siinä Miissä on 32 kWh akku eli 160 Mm äkkiseltään vastaisi lataussyklien määrässä Toyotan 71kWh akulla 355 Mm.

Joillakin sähköautoilla saatetaan tosiaan ajaa paljon, mutta Seat Miillä kantama ja suurin latausnopeus on sen verran pieniä, että se lie harvemmin edustettuna tuossa joukossa.

Toki jos olisi vaikka 150km työmatka suuntaansa ja auton lataisi työpaikalla ja kotona niin saisihan siitä vuodessa 70 000 km plus viikonloppuajon päälle. Tuo 150km:kin saattaa talvella olla siinä rajoilla pääseekö jos pitää lämmityksen päällä. Tai siis ainakaan motarinopeudella ei varmasti pääse lämmityksen kanssa 150 kilsaa.
Akun koko (ja energiankulutus ym.) vaikuttaa sykleihin, mutta kun Miin lisäksi niissä isoakkuisissakin volkkareissa on sama pienehkö 160 Mm.

Tarkoitin, että Miin yleistakuu alkaa tuntua nirkoiselta aikarajan takia, koska nyt siitä viidestä vuodesta on enää alle puolet jäljellä. Ja toisaalta samaan aikaan 2016 Aurikseen ilmestyi entisen 3 v/100 Mm tilalle 10 v/160 Mm Relax-turva kuin faksi Jäätteenmäelle. Jahas, parani näköjään tämän kuun alusta taas, nyt 10 v/185 Mm. Auriksesta puheenollen sen 1,2 kWh NiMh-akussa voi olla aika kovat syklimäärät 10 v/350 Mm -akkutakuun lopussa. Toki sähköllä ajetaan tyyliin vain 10 % matkasta, mutta silti kertaluokan ero syklimäärissä vs. tyypillisellä täyssähköllä takuuaikanaan.

Tesloilla ja muilla isoakkuisilla taas ylittyy helposti takuiden kilometrirajat, jos vain 160 Mm.


@Mariini bZ4X:n ja muiden Toyotoiden Relax- ja akkuturvien jatkuminen ei vaadi hienossa merkkiliikkeessä käyttämistä, vaan valtuutettu "paja" riittää:


Valtuutettuja ovat esim:
Alppilan Autohuolto Konala
Muuralan Autohuolto Espoo/K.Nummi
Arctic Trucks Finland Oy Vantaa
Autohuolto T. Pispala Oy Vantaa
Kannistonkulma Oy Kerava
Nelipyörä Hämeenlinna
Autokorjaamo Testipiste Oy Kaarina
Suomen Autohuolto Tampere/Oulu
Tampereen Huoltoykkönen
Haminan Autohuolto Oy
Muhoksen Varaosakeskus Oy


Eivät kuulosta kalliilta lasipalatseilta.


Edit. Toyotan Relax kattaakin 1.11.2022 jälkeen huolletuille peräti 10 v/185 Mm.

@mineraalimies Toyotan EV-akkuturva kattaa 10 v/1 000 000 km henkilöautoille (bZ4X), muttei hyötyajoneuvoille kuten Proace EV ja Proace City EV.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen Harri Salon koeajovideosta ja googlen kuvahakua selaamalla, että tuossa BZ4X:ssä on aika vaatimaton latauskäyrä. Harri Salo taisi saada max 50kW irti lämpimällä akulla ja netistä löytyvät kuvat latauskäyristä puhuvat samaa kieltä. Tähän yhdistettynä korkeahko sähkönkulutus, niin ei ainakaan matkantekokyvyltään ole mitään luokkansa parhaimmistoa.
 
Tuli muuten mieleen Harri Salon koeajovideosta ja googlen kuvahakua selaamalla, että tuossa BZ4X:ssä on aika vaatimaton latauskäyrä. Harri Salo taisi saada max 50kW irti lämpimällä akulla ja netistä löytyvät kuvat latauskäyristä puhuvat samaa kieltä. Tähän yhdistettynä korkeahko sähkönkulutus, niin ei ainakaan matkantekokyvyltään ole mitään luokkansa parhaimmistoa.
Tuo 50kW lataus yhdistettynä 25kW+ kulutukseen aiheuttaa sen, että matka-ajossa Toyotalla on pidettävä vähintään tunnin lataustauko joka 200km välein.
 
Mistä
Harri Salo taisi saada max 50kW irti lämpimällä akulla ja netistä löytyvät kuvat latauskäyristä puhuvat samaa kieltä.
Joo tosin sillähän oli 40% SOC latausta aloittaessa.

0-50% välillä pitäisi ilmeisesti päästä jopa 100kW tai ylikin lataukseen ainakin n. 15 asteen lämpötilassa (netistä löytyvien käyrien perusteella, esim), mutta uskomattoman nopeasti tuossa tuo latausteho tippuu.. Jostain 35%:sta alkaa laskukiito ja 50% SOCilla on tippunut 50kW tasolle. Monilla muilla merkittävää hidastumista tapahtuu vasta 70-80% paikkeilla*. Toki BZ4X:ssäkin rajuin pudotus tapahtuu 80% jälkeen kun latausteho tippuu 7kW mateluvauhdiksi.

Eli ilmeisesti toyolla saa pidettyä latausajat kurissa sillä että lataa lähes tyhjää akkua, mutta ei se kovin kivaa oo ainakaan jos yhtään kärsii kantama-ahdistuksesta. ("range anxiety")

*Edit: Taisin olla väärässä, esim. ID4 latauskäyrä näyttää hyvin vastaavalta, eli täyttä tehoa saa vain 30% SOCiin, mutta lasku on sentään melkoisesti hitaampaa ja vielä 70% SOCilla saa 65 kW.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ilmeisesti toyolla saa pidettyä latausajat kurissa sillä että lataa lähes tyhjää akkua, mutta ei se kovin kivaa oo ainakaan jos yhtään kärsii kantama-ahdistuksesta. ("range anxiety")
Näinhän tuo on suurella osalla sähköautoista. Mahdollisimman tyhjä ja lämmin akku takaa parhaat latausnopeudet. Joitain poikkeuksia toki löytyy, kuten Audi e-tron.
 
Kyllähän se audi eTronissakin niin näyttäisi menevän. Paitsi tietysti jos latausasema on rajoittava tekijä
1668771775217.png
 
Koeajovideoiden perusteella en kyllä keksi tilannetta, missä joku ostaisi tuon toyota bz4x:n. Toki joillekin vanhuksille, jotka ovat aina ajaneet toyotaa voi tietysti upota kuin väärä raha. Mutta eihän se tainnut muuten tuoda pöytään mitään ainakaan parempaa kuin mitä olisi jo muilta valmistajilta tullut hieman paremman näköisinä. Esim. ID4 ja skoda enyaq.

edit. Neliveto taitaa olla halvin tällä hetkellä, eli siinä voisi tietysti olla joku ohuen ohut myyntivaltti.
Jossain oli että sillä voi ajaa puolimetriseen veteen eikä se ole moksiskaan, eli tehty ilmeisen vedenpitäväksi myös alapuolelta. Muuta en keksi.
 
Kyllähän se audi eTronissakin niin näyttäisi menevän. Paitsi tietysti jos latausasema on rajoittava tekijä
1668771775217.png
Tietysti käyrä laskee aina jossain vaiheessa, mutta onhan tuo hyvin erilainen verrattuna valtaosaan sähköautoista, joissa käyrä lähtee laskuun viimeistään 30 % kohdalla.

Pidän itse 150 kW lataustehoa vielä todella hyvänä matkanteon kannalta. Silloin alle 10 minuutissa saa 100 kilometrin sähköt akkuun. E-tron pääsee tuon perusteella lähes 75% SOC asti 150 kW teholla. Esimerkkinä Model 3 LR tipahtaa 150 kW alapuolelle jo noin 50% paikkeilla.

Jos rajana pitää 100 kW, niin e-tron pääsee 80 % SOC asti kun Model 3 LR jää reilun 60 % tasolle. ID4 tipahtaa satkun alle jo 50 % paikkeilla.
 
hyvin erilainen verrattuna valtaosaan sähköautoista, joissa käyrä lähtee laskuun viimeistään 30 % kohdalla
No mitä noita nyt enemmänkin katselin niin oli aika fiftisixti että lähteekö se laskuun 30% vai 50% kohdalla vai siinä välissä. Joisskain lähti jopa ennen 30%. Ehkä toi kuitenkin tosiaan on enemmistö (enemmän kuin 50% automalleista), jossa lähtee tippumaan jo 30% paikkeilla. Mutta kyllä noitakin siis on aika paljon jossa alkaa tippua 50% paikkeilla.

Jos rajana pitää 100 kW, niin e-tron pääsee 80 % SOC asti kun Model 3 LR jää reilun 60 % tasolle. ID4 tipahtaa satkun alle jo 50 % paikkeilla.
Tossa puhutaan enemmänkin siitä mikä maksimilatausteho kuin siitä minkä muotoinen käyrä on. Tietenkin jos vaikka Lidlin 30kW laturilla ladataan niin valtaosa autoista pääsee 80% SOC asti maksimiteholla. En missään tapauksessa kiistä etteikö eTronin maksimilatausteho olisi ihan kiva.
 
Viimeksi muokattu:
Kylmällä kelillä Tessu taitaa silti pärjätä paremmin, koska siinä on toimiva esilämmitys lataukseen tien päällä vrt "fat E-tron?" :hmm:

Mut antiikki Tron lataa kyllä vahvalla tahdilla jos akku vaan on yhtään lämmennyt.
Mutta totta tosiaan, ei ole ees tässä -23 faceliftissä eli Q8 E-tronissa esilämmitystä, samalla lailla "tulee joskus" kuin ID ym, jotka on jo pari vuotta odottaneet sitä...
 
Toi maksimi latausteho on kuitenkin vain pieni osa tuosta latauksen todellisesta käytännön toteumasta. Todelliseen lataustehokkuuteen, eli paljonko kilometrejä latausminuutilla pääsee, vaikuttaa myös mm. akun lämmitys, auton kulutus ja latausaseman tehonjako ja kapasiteetti.

Hyvänä esimerkkinä Teslan karvalakkimalli pääsee "1000km challengen" yhtä nopeasti kuin EV6 ja puoli tuntia nopeammin kuin E-Tron 55 vaikka latauskäyrä ei ole samalla tasolla. Ja sitten kun käytännön liikenteessä tullaan tilanteeseen, jossa sitä täydellistä tyhjää asemaa ja optimilataustehoa ei olekaan saatavilla syystä tai toisesta, niin nopeus kääntyykin jo tuon karvalakkimallin eduksi kun se ei kärsi ruuhkassa pienentyvästä lataustehosta samassa suhteessa kuin nuo muut.
 
Kylmällä kelillä Tessu taitaa silti pärjätä paremmin, koska siinä on toimiva esilämmitys lataukseen tien päällä vrt "fat E-tron?" :hmm:

Mut antiikki Tron lataa kyllä vahvalla tahdilla jos akku vaan on yhtään lämmennyt.
Mutta totta tosiaan, ei ole ees tässä -23 faceliftissä eli Q8 E-tronissa esilämmitystä, samalla lailla "tulee joskus" kuin ID ym, jotka on jo pari vuotta odottaneet sitä...

Vielä ei ole kuin pikkasen reilu -10’C matkanteosta kokemusta, mutta siinä Q4 ilman akun ennakkolämmitystä matkassa kuitenkin otti max 123kW ja aloitti aika ok noin 85-90kW kulmilta. Kesällä sitten pomppaa ehkä 5min nopeammin ja alkuun max 132-133kW josta lähtee tippumaan.

En nyt aivan katastrofina pidä ja jos kylmemmällä esim 100k tietämille ottaa niin ei mahkanteko ahdista. Vanhan tronin normimaksimit vielä kun on sen verran hyvät niin ei paljon kylmyys käytännön tasolla tunnu. Tuon pohjalta en kauheasti ihmettele miksei etelämpänä paljon kiinnostele akun esilämmitys - kuten ei muuten myöskään vakiona valoteho. Aikaisemmin kun oli juttua niin perus-xenonit on aina olleet aika keskinkertaisia näytöksiä VW-konsernilla ja vasta nuo Matrix-ledit on oikeasti hyvät.

Ja nämä kommentit siis matka-ajossa eli kun ei mennä jäisellä autolla suoraan pikalaturille.
 
Nyt on Id.Buzz myös käyty koeajamassa. Aika vekkuli peli oli kyllä. Ketteryys yllätti ja plussaa myös hyvästä näkyvyydestä joka suuntaan. Volkswagenin käyttöliittymä taas on jotenkin tönkkö käyttää ja en esimerkiksi ennen myyjältä kysymistä löytänyt miten pääsee päävalikkoon. Piti siis painaa sivussa olevaa suomen lipun kuvaa. Erikoista. Luulin, että se nappi on käyttöliittymän kielen valinta.

Katseita kyllä käänsi tuo menopeli ja muutamasta autosta tuli vähän selkeämpääkin uteliasta tuijotusta. Myyjä raportoi samaa jo ennen koeajoa, että peukun näyttäjiä on riittänyt liikennevaloissa ja viereisillä kaistoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Toi maksimi latausteho on kuitenkin vain pieni osa tuosta latauksen todellisesta käytännön toteumasta. Todelliseen lataustehokkuuteen, eli paljonko kilometrejä latausminuutilla pääsee, vaikuttaa myös mm. akun lämmitys, auton kulutus ja latausaseman tehonjako ja kapasiteetti.

Hyvänä esimerkkinä Teslan karvalakkimalli pääsee "1000km challengen" yhtä nopeasti kuin EV6 ja puoli tuntia nopeammin kuin E-Tron 55 vaikka latauskäyrä ei ole samalla tasolla. Ja sitten kun käytännön liikenteessä tullaan tilanteeseen, jossa sitä täydellistä tyhjää asemaa ja optimilataustehoa ei olekaan saatavilla syystä tai toisesta, niin nopeus kääntyykin jo tuon karvalakkimallin eduksi kun se ei kärsi ruuhkassa pienentyvästä lataustehosta samassa suhteessa kuin nuo muut.

Olen tästä aiemminkin tainnut mainita, mutta kyllä tuo kulutus on kaiken a ja o näissäkin tilanteissa, jos oletetaan että auto ei ole se joka rajoittaa latausnopeutta. Ja kuten tunnettua, Teslalla tuo kulutuspuoli on aika hyvässä mallissa, korealaiset myös mukana niissä kekkereissä.

Jos nyt vaikka olettaa, että latausasema antaakin pihalle syystä x vain 50kW tehoa, niin autolla joka kuluttaa 15kWh/100km saa tunnissa lisää ajomatkaa 333km. Kun taas autolla, joka kuluttaa 20kWh/100km ei saa enää kuin 250km. Tuo vähemmän kuluttavan auton kilometriä/latausaika on yli 30% enemmän mitä enemmän kuluttavan.
 
Ei ole vielä harmittanut Ioniqilla että latausasema on se nopeutta rajaava tekijä :D. En ole nähnyt mitään kokeiluja siitä miten tuo esilämmitys vaikuttaa käytännössä. En odottaisi ihmeitä tuolta kuitenkaan.
 
Buzzilla käyty pyöräyttämässä koeajolenkki, ihan näppärä peli, kunhan tottuu massiiviseen tuulilasiin. Sisusta vähän ankeaa tohon hintaluokkaan, mutta ihan ok. Esp toimii vähän turhan herkästi. Edessä suojana oleva lattiamatto oli kuin Lada Nivasta, tosin ei haissut yhtä pahalle. Toimitusaika 24kk, huhhuh.
 
Toimitusaika 24kk, huhhuh.

 
Aika koomista myydä käytettyä autoa 2Mm mittarilukemalla, joka luovutettavissa vasta 2024. Meinaako ne siis että sillä ei ajeta siihen asti :hmm:
 

"TÄMÄ AUTO LUOVUTETTAVISSA AIKAISINTAAN 2024" :-)

Valtavia myyntiponnisteluita ei kyllä K-auto kaupassa nähty, kuulemma koko poppoo tänään oli menossa Helsinkiin pääjohtajan puhutteluun. Tavara-autopuoli ei ollut edes nähnyt tarpeelliseksi tulla tänään töihin. Ja ilmeisesti Buzz lasketaan tavara-autopuolen tuotteeksi, niin avaimia ei meinannut löytyä mistään ja auto oli parkkeerattu pihan perimmäiseen nurkkaan.
 
"TÄMÄ AUTO LUOVUTETTAVISSA AIKAISINTAAN 2024" :)

Valtavia myyntiponnisteluita ei kyllä K-auto kaupassa nähty, kuulemma koko poppoo tänään oli menossa Helsinkiin pääjohtajan puhutteluun. Tavara-autopuoli ei ollut edes nähnyt tarpeelliseksi tulla tänään töihin. Ja ilmeisesti Buzz lasketaan tavara-autopuolen tuotteeksi, niin avaimia ei meinannut löytyä mistään ja auto oli parkkeerattu pihan perimmäiseen nurkkaan.

Mjoo, no K-Auto on ollu ns "Upplevelseä" kaikilla tasoilla. Onneks ei enää tarvitte välttämättä asioida heidän kanssaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
 
Mieluummin sitä hidasta vaihtovirtaa kotona/työmaalla saati yhtä mittaa tasavirtaa tien päällä. Tosin mahdolliset akun jännite-erot ei oikein ilmene ensimmäisellä omistajalla, eikä jatkuvasti pikaladattu kovin paljoa eroa esim 300.000km matkalla akun kunnoltaan vrt satunnaisesti pikaladattuun, mutta eroja on ja aika niitä kasvattaa.
 
Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
Automyyjien puheet harvemmin vastaa todellisuutta. Mutta tällä kertaa puhui ihan totta, nopeat lataukset kuluttaa akkua nopeammin kuin hitaat.
 
Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?

Tottahan tuo nykyisten akkujen kanssa on. Toki tämä vaihtelee sen alapään ja yläpään bufferin mukaan, kuinka paljon on DC-latausta tehty, kuinka kuumana akut käy jne. Mutta pääosin hidas lataus on akulle terveempi. Tuskin on ensimmäisen omistajan ongelma tosin tuo, ellei aja jotain 200tkm.
 
Automyyjien puheet harvemmin vastaa todellisuutta. Mutta tällä kertaa puhui ihan totta, nopeat lataukset kuluttaa akkua nopeammin kuin hitaat.
Tottahan tuo nykyisten akkujen kanssa on. Toki tämä vaihtelee sen alapään ja yläpään bufferin mukaan, kuinka paljon on DC-latausta tehty, kuinka kuumana akut käy jne. Mutta pääosin hidas lataus on akulle terveempi. Tuskin on ensimmäisen omistajan ongelma tosin tuo, ellei aja jotain 200tkm.

Kyseessä oli siis Volvo-kauppias ja katseltiin C40 (täyssähkö) ja S60 (plugari) malleja. Sain itse vaan siitä sellaisen kuvan, että sillä olisi jokin suurikin ero lataako DC:llä (ikinä) vai pelkästään AC:llä ja onko tuosta sitten mitään oikeaa dataa olemassa.

Vai onko tuo siis juurikin sitä, että 300tkm kohdalla huomaa akkujen olevan #% huonompi vs. ei ikinä ole käyttänyt DC-latausta. Jos se ero olisi jotenkin merkittävä, niin ei kait noissa noita DC-latauksia edes olisi?
 
Niissä akuissa on nykyisin joku 8 vuoden takuu. Kuka hullu alkaa tienpäällä odottelemaan jollakin hidaslatauksella kun eteenpäin pitäisi kuitenkin päästä. En minä ainakaan.
 
Niissä akuissa on nykyisin joku 8 vuoden takuu. Kuka hullu alkaa tienpäällä odottelemaan jollakin hidaslatauksella kun eteenpäin pitäisi kuitenkin päästä. En minä ainakaan.

Sitten vielä odottelet että akku jäähtyy ennen kuin laitat hitaaseen lataukseen. En tiedä mikä juttu toi on mutta jotkut lähinnä plugarin omistajat tekee tuota, kai siinä joku idea on.
 
Niissä akuissa on nykyisin joku 8 vuoden takuu. Kuka hullu alkaa tienpäällä odottelemaan jollakin hidaslatauksella kun eteenpäin pitäisi kuitenkin päästä. En minä ainakaan.

Ei se nyt varmaankaan ole se idea mitä haettiin, vaan se, että DC lataa kaikki ajonsa. Vaikka olisikin mahdollista jos ei kotilatauksella niin kauppareissulla/asioinneissa käyttää sitä AC latausta.
 
Pikalatauksissakin on eroja. Akuissahan monesti käytetään akun kapasiteettiin suhteutettua määritelmää lataukselle. Esimerkiksi jos 60 kWh akkua ladataan 60 kW:n teholla, niin puhutaan 1C:n latauksesta. Jos latausteho taas olisi 120 kW, niin latausteho kapasiteettiin suhteuttetuna olisi 2C. Jossain olen nähnyt jopa karkean määritelmän niin, että alle 1C:n lataus olisi hidaslatausta ja sen yli menevät pikalatausta.

Suomessa suurin osa pikalatureista taitaa ponnisteluista huolimatta edelleen olla (?) noita 50 kW:n pönttöjä , joilla latausteho on jotain 45 - 50 kW. Nykyisten akkujen ollessa jo 75 - 100 kWh kapasiteetiltaan, ei tuollainen 50 kW latausteho oikeasti edes ole kovin kummoista pikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vai onko tuo siis juurikin sitä, että 300tkm kohdalla huomaa akkujen olevan #% huonompi vs. ei ikinä ole käyttänyt DC-latausta. Jos se ero olisi jotenkin merkittävä, niin ei kait noissa noita DC-latauksia edes olisi?

Veikkaisin että suurinta osaa uuden ostajista ei voisi vähempää kiinnostaa missä kunnossa akku on 300tkm kohdilla. Useimmissa tapauksissa noilla kilsoilla se on tyyliin viidennen omistajan ongelma.
 
Kauhean suuri ongelma muistettu mainita noin 6-9 kellonlyönnille kun pääosa kotilatauksesta tapahtuu normaalirytmissä olevilla juuri 00-06 kun muutenkin kulutus (ja hinta) on edullisimmillaan.
 
Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita :D
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".
Vaikka se olisi ihana fantasia että sähköautoilijat joutuisivat kärsimään, niin todellisuudessa auton akkujen kotilataaminen yöllä vähäisen kulutuksen aikaan on vain palvelus sähköverkolle eikä uhkaa sen toimintaa.
 
Vaikka se olisi ihana fantasia että sähköautoilijat joutuisivat kärsimään, niin todellisuudessa auton akkujen kotilataaminen yöllä vähäisen kulutuksen aikaan on vain palvelus sähköverkolle eikä uhkaa sen toimintaa.
Samalla lailla se se sähköauto kuluttaa aamulla sen lämmityssähkön jos auto lämpiää ENNEN liikkeellelähtöä. Akku voi olla jo aamulla täynnä mutta latausjohdosta se kabiinin (ja akustojen) lämmitys suoraan tulee eikä akuista.

Mutta suurin pointti oli että alkaa mennä aika överiksi ja liikenneturvallisuuden kannalta vaaralliseksi jos ei polttistakaan yhtään etukäteen lämmitetä.

Jos polttiksessa on 600W sisätilan lämmitin ja säteilylämmitin moottorissa niin yhteiskulutus on noin 1000W. Sähköautossa voi esilämmitykseen kulua jopa enemmän.

Mutta tää nyt on vaan jutustelua eikä niin totista. Tuo YLE:n juttu nyt taas on jo ylilyöntiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom