Yleistä keskustelua sähköautoista

Vaikka olenkin samaa mieltä lataushommien sekamelskasta, niin 99% saa hoidettua aika yksinkertaisella kombolla:
Itselläkin on nuo Teslaa lukuunottamatta ja lisäksi eParking.

Se mikä itseäni ihmetyttää, että miksei voi hankkia yhtä tagia ja kertoa kaikille latausverkostoille että minulla on tällainen tagi.* Tällä hetkellä minulla on vain useimmin käyttämieni latureiden tagi mukana koska ei kiinnosta kantaa 6 killutinta ja muut hoidan appilla tarvittaessa. Ja niissäkin missä tagia käytän, tarkistan silloin tällöin appista, että hinnat ei ole karanneet. (Miksei muuten hinta voi lukea latausaseman näytössä?)

Olen kyllä samaa mieltä kun mitä on esitetty, että ei nykyisessä systeemissä mitään järkeä ole, vaikka itse pystynkin elämään asian kanssa.

* Kuulemma "ei valitettavasti ole teknisesti mahdollista". Eli vähän todenmukaisemmin sanottuna "emme ole toteuttaneet toimintoa järjestelmäämme".
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoilu, kuten kaikki muukin elämässä, vaatii uuden opettelua. Jos ei ole valmis opettelemaan uutta, niin onhan se elämä vaikeaa oli kyse sitten sähköautoista, e-laskuista, ilmalämpöpumpuista tai mistä tahansa.
Mielestäni tuo latausmaksuapplikaatioiden viidakko ei sinällään liity sähköautoiluun, aivan hyvin homma voitaisiin suorittaa korttimaksuin, yleisillä MobilePay sovelluksilla jne. kuten pysäköinti edelleen yleensä ja monesti onnistuu.

Valitettavasti tuota samaa applikaatioviidakkoilmiötä on alkanut tulla myös juuri mainittuun pysäköintiin. Menet johonkin parkkihalliin ja vasta siellä sinulle selviää että siellä pysäköinnin maksamiseen pitää käyttää jotain tiettyä e-parking tai taskuparkki tai mikälie applikaatiota. Monissa parkkihalleissa onneksi edelleen riittää että käyt automaatilla maksamassa kortilla tai jopa käteisellä.

Se että jotain asiaa monimutkaistetaan varsinkin uusille tai sattumanvaraisille asiakkaille vain koska palvelun tarjoaja uskoo sillä saavuttavansa hieman lisäsäästöä per transaktio, ei ole loppukäyttäjän näkökulmasta kehitystä vaan taantumista. Jos kohta eri kauppaketjut alkavat vaatia että sinun pitää käyttää juuri heidän maksuapplikaatiotaan tai tägiään ruokaostosten maksamiseen juuri heidän kaupoissaan, eivätkä kaikissa kaupoissa kelpaavat yleiset maksutavat enää toimisi, en kutsuisi sitäkään kehitykseksi.
 
Jonkin verran tuntuu nykysähköautoissa olevan tosiaan se keskitunneli poissa, mutta tilalle on tullut ettei etupenkkien alle saa jalkoja. Luulisi jälkimmäisen olevan ärsyttävämpi kun keskikyhmy ei normaaliarjessa häiritse koskaan.
Missä kaikissa sähköautoissa tuo etupenkkien alla olevan jalkatilan puute on? Kokemusta on vain omasta Zoesta missä jalat kyllä saa etupenkin alle (itse pidän siellä normaalisti type2-type2 latauspiuhaa kerällä, kun on niin paksu) ja keskitunnelikin puuttuu, mutta pienessä autossa kyllä tuntee takana että lattia (eli polvet) noin muuten on korkeammalla kuin kun istui bensa-Toyotassa.
 
Missä kaikissa sähköautoissa tuo etupenkkien alla olevan jalkatilan puute on? Kokemusta on vain omasta Zoesta missä jalat kyllä saa etupenkin alle (itse pidän siellä normaalisti type2-type2 latauspiuhaa kerällä, kun on niin paksu) ja keskitunnelikin puuttuu, mutta pienessä autossa kyllä tuntee takana että lattia (eli polvet) noin muuten on korkeammalla kuin kun istui bensa-Toyotassa.
ID.3:ssa ei muistaakseni oikein mahtunut...
 
Sitä varten on käytettävyystiede että insinööripornosta saadaan käyttäjäkokemuksena tavan kuluttalle miellyttävä ja intuitiivinen kokemus.
Vaikka olenkin tehnyt urani(tai ehkä juuri siitä syystä) kt- ja it-tekniikan parissa olen ihmetellyt vuosien varrella eikö tavalliset kuluttajat pääse kokeilemaan eri laitteita ennenkuin ne tulevat markkinoille?
Otetaan nyt esimerkiksi kodinkoneet jossa on jeesuksen aikainen 7-segmenttinäyttö neljällä merkillä, 3-4 nappulaa, 50 eri toimintoa ja satasivuinen manuaali.
Insinöörismiehenä olen kerran jos toisenkin ihmetellyt itselleni outoa mikroaaltouunia, miten hemmetissa saan sinne vähäksi aikaa ruokani lämpenemään täysteholla. Pitääkö painaa tuota kalan kuvalla varustettua painiketta, vai mitä?

Kotiini ostan aina halvimman mikroaaltouunin missä on vain kaksi mekaanisesti kierrettävää kytkintä: aika ja teho. Mitään muuta en tarvitse.

Kyse kai osaltaan on "feature-creepistä" eli aina kun mistä tahansa härvelistä kehitellään uutta ja mahdollisesti kalliimpaa versiota, siihen on ihan pakko lisätä edes jotain uutta ominaisuutta mitä voi käyttää perusteluna hieman korkeammalle hinnalle yms. Ääniohjattu sähköhammasharja wifi-yhteydellä jotta voit valmistajan puhelinapplikaatiolla tarkkailla hammaspesusi etenemistä suoraan kännykän näytöltä joutumatta tuijottamaan vessan peiliin, ja applikaatio myös varoittaa automaattisesti jos lapsesi skippaavat hammaspesun eli heidän sähköhammasharjojaan ei ole käytetty 12 tuntiin.

Kuningasidea, tuollaisesta deluxe-sähköhammasharjasta varmasti maksaisi mielellään jopa tonnin. Varsinkin jos sen lataaminen onnistuisi vain valmistajan omalla latausapplikaatiolla.
 
Noh, onhan se niin että autoissa imago ja moottoriurheilu "heritage" ym. vaikuttaa mutta henkilökohtaisesti sähköauton valinta rinnastuu pesukoneeseen. Noin vähän kärjistäen.

Eli takuu, huolto paikkakunnalla, hinta ja vastaa käyttötarkoitusta mieluusti mahdollisimman hyvin.
Minulle kyllä pesukoneissa väri merkitsee varsin paljon. Valkoinen sen pitää olla, niistä metallinharmaista pesukoneista en pidä.

Zoella ajavana rumuus ei minua pelästytä, olkoot vaikka Fiat Multiplan rumempi siskopuoli mutta jos sillä saa paljon toimintamatkaa kohtuuhintaan, kyllä kiitos. Ja tuollaisia hyviä ratkaisuja joissa päätäntävaltaa annetaan käyttäjälle, kuten manuaalisesti kytkettävä akun esilämmitys.

Kiinalaisuus... no se hieman häiritsee Kiinan valtion toimien takia, mutta yritän lohduttautua sillä että valmistetaan Teslaa ja kait Polestariakin Kiinassa, ja peliläppärinikin on Lenovo, kiinalainen merkki.
 
Teslalla on se "teho/range" imago vielä, tuskin kukaan Teslaa ulkonäön takia hankkii.
En ole koskaan ymmärtänyt mitä vikaa Teslan ulkonäössä on, ainakaan Model 3 ja S. Ihan sutjakkaan ja jopa urheilullisen näköisiä puikuloita. S noista komeamman näköinen.

Y ehkä on hieman hassun korotetun ja pullistetun näköinen, kuin Renault Zoen isoisoveli. Mutta kyllä silläkin ajelisi ilman häpeän tunnetta.

X en tiedä, en ole nähnyt livenä. Olen käsittänyt että olisi järkyttävän iso.
 
Mitä tarkoitat ”pelastamassa”? Siis etkö itse käytä jarrua ollenkaan näillä huonoilla teillä millä ajelet? Tuohan toimii vain jarruna kun nostat pedaalia ylös? Eli ei vaan tarvitse siirtää jalkaa kaasupolkimelta jarrulle vaan ajaa sillä samalla polkimella. En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Toivottavasti olet edes ajanut AUTOJA, missä tämä ominaisuus on, etkä ole täällä vain mutulla kertomassa tätä asiaasi.

Aika ikävä alkaa nillittämään onko toinen ajanut autoa jossa ominaisuus on, kun ei itse ymmärrä miten ominaisuus toimii. Regen ja jarrutus nimittäin eivät käyttäydy liukkaalla alkuunkaan samalla tavalla autoissa. Varsinkaan takavetoisissa, joissa regen jarruttaa ainoastaan takapyöriä, jolloin sivuttaispito liukkaalla katoaa -> pyörähdysvaara. Nelivetoisissakin malleissa regen ottaa pääasiassa takarenkailta useissa autoissa, joka on täysin vastakkainen kuin mitä jarrut tekevät, eli ottavat 90-95% energiasta eturenkailta.

Teslassa ei voi säätää regenin vahvuutta, eli talvikeleillä tuo regen on aika mielenkiintoinen välillä. Hidasta jarruttamista käyttäen vain etujarrua ei voi tehdä, koska takarenkaat jarruttavat - kunnes ESP ajattelee että ei voikaan ja yhtäkkiä regen on poissa päältä, joten yhdellä pedaalilla ajamista ei voi tehdä. Toisin sanoen, auton jarruttaminen vaatii toisissa tilanteissa jarruttamista ja toisissa taas polkimen nostamista. Mutta koskaan et voi varmasti tietää, kumpaa pitäisi käyttää juuri sillä hetkellä ennen kuin tarvitsee sitä tehdä. Se ei ole turvallista, eikä kovin mukavaa aina.

Jos ei käsitä sitä eroa tapahtuuko jarrutus etu- vai takarenkailla, niin ns. liukkaan kelin ratoja löytyy Suomesta, joissa voi käydä harjoittelemassa perusteita. Yhden pedaalin ajaminen on kivaa kesällä, mutta talviliukkailla siinä on ongelmansa.
 
Liikkuuko auto yhtään tässä kohtaa?
Muistaakseni nytkähtää ehkä ja sen jälkeen lyö pelin seis. Jos vaihde on päällä ja oven avaa, niin vaihde menee välittömästi P:lle. Muistaakseni ovi auki antaa valita vaihteen, jolloin kaasun painamisen jälkeen liikahtaa vähän ja lyö pelin seis. Mutta en ole ihan varma, kun ei ole montaa kertaa tullut vastaan.

Tekstiseinän alkuosasta totean vain, että vaarallinen ja selvempi on kaksi eri asiaa. Jarru virtakytkimenä ei ole perinteinen ratkaisu, yleensähän jarru mielletään toimivaksi turvalliseen suuntaan. Tämä poistuminen on enemmän hasardi ratkaisu, ei montaa vikaa sensorissa/koodauksessa vaadi, niin auto on yllättävässä lähtövalmiudessa. Montakos se start/stop on jo tappanut, joku julkkiskin tais mennä?

e: Oleeellinen ongelma tässä on siis se, että auto jää eri tilaan kuin luullaan.
Ei nyt ihan selvinnut, että mikä tämä "eri tila" on, johon kuski ei välttämättä tajuaisi auton päätyneen. Se tila, jossa ajosuunta on valittavissa, vai? Käynnistyspainike on autoissa vain siksi, että polttomoottori pitää oikesti käynnistää. Mitään järjellistä syytä sille ei sähköautossa ole enkä edelleenkään allekirjoita että tästä oikeasti voisi koitua joku riski jonka erillinen käynnistyspainike poistaisi. Sen verran monta anturia ja softanpätkää varmistaa jo nyt, että auto ei tuosta noin vain lähde itsekseen ajelemaan.

Valitettavasti tuota samaa applikaatioviidakkoilmiötä on alkanut tulla myös juuri mainittuun pysäköintiin. Menet johonkin parkkihalliin ja vasta siellä sinulle selviää että siellä pysäköinnin maksamiseen pitää käyttää jotain tiettyä e-parking tai taskuparkki tai mikälie applikaatiota.
Vähän sama näissä parkkisovelluksissa kuin lataussovelluksissakin. Toistuvassa käytössä käteviä, mutta ensimmäisellä kerralla aiheuttaa ärsyttävää sähläystä. Esimerkiksi valtaosassa pysäköintisovelluksista oleva rekkarintunnistus ja sen ansiosta automaattinen maksu on hyvin kätevää. Kunhan plug&charge saadaan latauspuolellekin, niin vastaava käyttökokemus saadaan lataukseenkin aikaiseksi. Sen jälkeen auton tankkaus prosessina tuntuu vanhanaikaiselta, kuten tuntuu pysäköinnin maksu lippuautomaatillakin.
 
Aika ikävä alkaa nillittämään onko toinen ajanut autoa jossa ominaisuus on, kun ei itse ymmärrä miten ominaisuus toimii. Regen ja jarrutus nimittäin eivät käyttäydy liukkaalla alkuunkaan samalla tavalla autoissa. Varsinkaan takavetoisissa, joissa regen jarruttaa ainoastaan takapyöriä, jolloin sivuttaispito liukkaalla katoaa -> pyörähdysvaara. Nelivetoisissakin malleissa regen ottaa pääasiassa takarenkailta useissa autoissa, joka on täysin vastakkainen kuin mitä jarrut tekevät, eli ottavat 90-95% energiasta eturenkailta.

Teslassa ei voi säätää regenin vahvuutta, eli talvikeleillä tuo regen on aika mielenkiintoinen välillä. Hidasta jarruttamista käyttäen vain etujarrua ei voi tehdä, koska takarenkaat jarruttavat - kunnes ESP ajattelee että ei voikaan ja yhtäkkiä regen on poissa päältä, joten yhdellä pedaalilla ajamista ei voi tehdä. Toisin sanoen, auton jarruttaminen vaatii toisissa tilanteissa jarruttamista ja toisissa taas polkimen nostamista. Mutta koskaan et voi varmasti tietää, kumpaa pitäisi käyttää juuri sillä hetkellä ennen kuin tarvitsee sitä tehdä. Se ei ole turvallista, eikä kovin mukavaa aina.

Jos ei käsitä sitä eroa tapahtuuko jarrutus etu- vai takarenkailla, niin ns. liukkaan kelin ratoja löytyy Suomesta, joissa voi käydä harjoittelemassa perusteita. Yhden pedaalin ajaminen on kivaa kesällä, mutta talviliukkailla siinä on ongelmansa.
Näistä pointeista olen samaa mieltä, mutta silti se valinta olisi ihan kiva olla. Eli voi itse valita, haluaako käyttää yhden polkimen ajoa vai ei. Vaikka aina ajaisi liukkaalla perinteiseen tyyliin jarruttamalla, voi hyvällä kesäkelillä silti nauttia yhden polkimen ajosta, jos haluaa. Yleensäkin ärsyttää, että tehdään kaikki valinnat käyttäjän puolesta, eikä siis anneta edes vaihtoehtoa. Mieltymyksiä kun on kuitenkin erilaisia, eikä aina joku tapa ole yksiselitteisesti paras.
 
Keväällä uusista autoista sähköautoja noin 30-35%. Viime kuukausina 17-24% (lähde HS). Käytettyjä on tuotu edelleen paljon. Tuleeko Suomesta sitten vahojen akkujen hautausmaa?

Hankintatuen määrärahojen loppuminen ja korot todennäköisesti selittävät osan pudotusta. Ehkä myös toimitusvaikeudet. Ja yleinen taloustilanne, kyllähän sen ymmärtää jos 30 tonnilla saa hyvän bensavehkeen kun vastaava sähköpeli on sitten 45-60 tonnia. Ei kaikilla ole pinkka niin hyvässä kunnossa kuin Takaiskulla.
Jos "käytetty" tarkoittaa enenevissä määrin alle vuoden ikäistä saksalaista Teslaa, en ole kovin huolissani.

Se että suomalaiset voivat ostaa hieman halvemmalla sähköautoja joista on peritty Saksassa hankintatuki on mielestäni lähinnä positiivista. Eipä ole pois Suomen valtion budjetista.
 
Aika ikävä alkaa nillittämään onko toinen ajanut autoa jossa ominaisuus on, kun ei itse ymmärrä miten ominaisuus toimii. Regen ja jarrutus nimittäin eivät käyttäydy liukkaalla alkuunkaan samalla tavalla autoissa. Varsinkaan takavetoisissa, joissa regen jarruttaa ainoastaan takapyöriä, jolloin sivuttaispito liukkaalla katoaa -> pyörähdysvaara. Nelivetoisissakin malleissa regen ottaa pääasiassa takarenkailta useissa autoissa, joka on täysin vastakkainen kuin mitä jarrut tekevät, eli ottavat 90-95% energiasta eturenkailta.

Teslassa ei voi säätää regenin vahvuutta, eli talvikeleillä tuo regen on aika mielenkiintoinen välillä. Hidasta jarruttamista käyttäen vain etujarrua ei voi tehdä, koska takarenkaat jarruttavat - kunnes ESP ajattelee että ei voikaan ja yhtäkkiä regen on poissa päältä, joten yhdellä pedaalilla ajamista ei voi tehdä. Toisin sanoen, auton jarruttaminen vaatii toisissa tilanteissa jarruttamista ja toisissa taas polkimen nostamista. Mutta koskaan et voi varmasti tietää, kumpaa pitäisi käyttää juuri sillä hetkellä ennen kuin tarvitsee sitä tehdä. Se ei ole turvallista, eikä kovin mukavaa aina.

Jos ei käsitä sitä eroa tapahtuuko jarrutus etu- vai takarenkailla, niin ns. liukkaan kelin ratoja löytyy Suomesta, joissa voi käydä harjoittelemassa perusteita. Yhden pedaalin ajaminen on kivaa kesällä, mutta talviliukkailla siinä on ongelmansa.
Mietin tuossa, mikäs malli sulla oli ajossa? Mietin olisiko noissa isojakin eroja mallien tai lisävarusteiden välillä. Esim Model 3 eri nelikot. Onko eri softat ajonvakautuksella, miten paljon vannekoko vaikuttaa (Teslan vanteet painavat helvetisti) sähköautossa (en tiedä onko kriittisempi kuin polttiksessa), vuosimalli yms yms. Itsellä kun oli se Model 3 Performance ja en kokenut kertaakaan todelliseksi ongelmaksi. Vakautus antoi perän luisua sopivasti ja jos meinasi lähteä liian leveäksi niin nappasi sen jos itse en napannut tai ollut jo ennakoinut. Ensimmäisen kerran kun teki tuon pienen perän irtoamisen suoralla tiellä juuri kun ylitin maantiellä jyrkkää mäennyppylää (ehdottomasti paras paikka kokea ensikertaa :D) yllätti vähän mutta luontainen reaktio oli antaa kaasua ja homma sillä selvä. Ymmärrän toki ettei todellakaan ole kaikille luontainen tai edes ajatustasolla looginen ratkaisu jos et tunne autojen tekniikkaa tai ole ajanut niillä mielellään ilman ajoapuja. Ja Teslaa koskien, ehdottomasti pitäisi olla regen tason säätö. Henk.koht. en koskaan sitä kaivannut koska tuo oli itselle juuri sopiva ja oli loogista säätää tuota määrää kaasulla.
 
Ei nyt ihan selvinnut, että mikä tämä "eri tila" on, johon kuski ei välttämättä tajuaisi auton päätyneen. Se tila, jossa ajosuunta on valittavissa, vai? Käynnistyspainike on autoissa vain siksi, että polttomoottori pitää oikesti käynnistää. Mitään järjellistä syytä sille ei sähköautossa ole enkä edelleenkään allekirjoita että tästä oikeasti voisi koitua joku riski jonka erillinen käynnistyspainike poistaisi. Sen verran monta anturia ja softanpätkää varmistaa jo nyt, että auto ei tuosta noin vain lähde itsekseen ajelemaan.
Sä lähdet nyt olettamuksesta, että se auto sammuttaa itsensä. Mitään takuuta siitä ei ole, että näin tapahtuu ja tuossa ”flowssa” ei ole pistettä joka pakottaisi käyttäjän varmistamaan asian. Vrt. kisko avaimet irti virtalukosta, ei lähde ehjänä irti, jos auto käy, hankala jäädä huomaamatta. Osa valmistajista on rakentanut vastaavan ”stopin” sähköautoihin. Se, että sinä et satu ymmärtämään turvallisuusperusteista lähestymistapaa ei poista järjellisiä syitä. Boldattu ei takaa yhtään mitään.
 
Sä lähdet nyt olettamuksesta, että se auto sammuttaa itsensä. Mitään takuuta siitä ei ole, että näin tapahtuu ja tuossa ”flowssa” ei ole pistettä joka pakottaisi käyttäjän varmistamaan asian. Vrt. kisko avaimet irti virtalukosta, ei lähde ehjänä irti, jos auto käy, hankala jäädä huomaamatta. Osa valmistajista on rakentanut vastaavan ”stopin” sähköautoihin. Se, että sinä et satu ymmärtämään turvallisuusperusteista lähestymistapaa ei poista järjellisiä syitä. Boldattu ei takaa yhtään mitään.
Miksi käyttäjän pitäisi sammuminen varmistaa, jos on softan ja anturien yhteispelillä riittävän luotettavasti varmistettu auton siirtyvän pois etenemiskykyisestä tilasta kun sen ei ole turvallista siinä olla? Vaikka koko maailma pyörii nykyisin automaation, softan ja anturien avulla, niin jännä kuinka juuri tämä auton käynnistyspainike aiheuttaa nyt näin kovaa huolta.

Tämä aihe alkaa toki karata vähän kauas otsikosta. Sikäli liippaa kuitenkin aihetta, että auton voimalinjan sähköistäminen pitäisi autonvalmistajissa triggeröidä kykyä kyseenalaistaa mennyttä ja miettiä sen sijaan puhtaalta pöydältä miten asiat voi tehdä eri tavalla kun polttomoottorin mukanaan tuomista reunaehdoista on päästy. Ja toisaalta myös, mitä pitää tehdä eri tavalla, jotta sähkövoimalinjan heikkoudet (esim. kantama ja latausnopeus) voidaan minimoida.
 
- Hei, me ei voida luottaa antureihin ja softaan, mitä tehdään?
- Mulla on idea: Lisätään start/stop painike (anturi) ja lisätään softa lukemaan sitä ja ohjaamaan auton tilaa sen perusteella.
 
Miksi käyttäjän pitäisi sammuminen varmistaa, jos on softan ja anturien yhteispelillä riittävän luotettavasti varmistettu auton siirtyvän pois etenemiskykyisestä tilasta kun sen ei ole turvallista siinä olla? Vaikka koko maailma pyörii nykyisin automaation, softan ja anturien avulla, niin jännä kuinka juuri tämä auton käynnistyspainike aiheuttaa nyt näin kovaa huolta.
Softa ja anturit vikaantuu, ei niihin luota kuin itsetuhoiset ja tietämättömät. Käyttäjän vastuulla on varmistaa aina, että se 2-3 tonnin tappovehje on oikein sammutettu. "Autosta vaan ulos ja menoksi" jättää ison mahdollisuuden sille, että tekninen vika (virrat ja drive jää päälle) jää käyttäjältä huolimattomuuden takia havaitsematta. Veikkaan Teslan käyttöohjeesta löytyvän kohdan, että käyttäjän on varmistettava sammuminen.
Tämä aihe alkaa toki karata vähän kauas otsikosta. Sikäli liippaa kuitenkin aihetta, että auton voimalinjan sähköistäminen pitäisi autonvalmistajissa triggeröidä kykyä kyseenalaistaa mennyttä ja miettiä sen sijaan puhtaalta pöydältä miten asiat voi tehdä eri tavalla kun polttomoottorin mukanaan tuomista reunaehdoista on päästy. Ja toisaalta myös, mitä pitää tehdä eri tavalla, jotta sähkövoimalinjan heikkoudet (esim. kantama ja latausnopeus) voidaan minimoida.
Toisaalta olisi ehkä hyvä ennen muutoksien tekemistä ymmärtää miksi joku asia on tehty vuosikymmenet tietyllä tavalla. Suurin osa auton käyttämiseen liittyvistä asioista ei ole mitenkään tekemisissä itse voimalinjan kanssa. Nytkään me ei puhuta oikeastaan mitenkään mistään tietystä ratkaisusta vaan periaatteesta onko käyttäjä pakotettava jotenkin kuittaamaan/varmistamaan, että auto on virraton, kun sen jättää seisoskelemaan yksin.

- Hei, me ei voida luottaa antureihin ja softaan, mitä tehdään?
- Mulla on idea: Lisätään start/stop painike (anturi) ja lisätään softa lukemaan sitä ja ohjaamaan auton tilaa sen perusteella.
Hieno olkiukko :tup:
 
Näistä pointeista olen samaa mieltä, mutta silti se valinta olisi ihan kiva olla. Eli voi itse valita, haluaako käyttää yhden polkimen ajoa vai ei. Vaikka aina ajaisi liukkaalla perinteiseen tyyliin jarruttamalla, voi hyvällä kesäkelillä silti nauttia yhden polkimen ajosta, jos haluaa. Yleensäkin ärsyttää, että tehdään kaikki valinnat käyttäjän puolesta, eikä siis anneta edes vaihtoehtoa. Mieltymyksiä kun on kuitenkin erilaisia, eikä aina joku tapa ole yksiselitteisesti paras.

Ehdottomasti näin, valinta pitäisi olla - silloin kuljettajalla on parhaat mahdollisuudet turvallisesti kuljettaa laitetta. Itsekin pidän yhden pedaalin ajamisesta kesällä (tai miksei kevät/syksykin, kunhan akku on lämmin - joka on sitten oma tarinansa kun regen ei riitäkään). Mutta talvella varmaan turvallisinta olisi ottaa se pois.
 
Osa valmistajista on rakentanut vastaavan ”stopin” sähköautoihin.
Kyllä tuossa Teslassa on ihan normaali parkkeerauspainike mitä itse käytän kun pysähdyn. Sen LISÄKSI auto laittaa itsensä automaattisesti parkkiin oven avatessa jos kuski ei sitä tee.
 
Kyllä tuossa Teslassa on ihan normaali parkkeerauspainike mitä itse käytän kun pysähdyn. Sen LISÄKSI auto laittaa itsensä automaattisesti parkkiin oven avatessa jos kuski ei sitä tee.
Ei tässä keskustelussa käsijarrua haettu vaan sitä, että pitääkö kuskin tietoisesti tehdä valinta sammuttamisesta vai ei. Parkkinappi on toki hyvä alku, ei varmaan olisi mahdoton koodata sammuttamaan koko auto ko. napista.
 
Hemmetti kyllä taas pahasti näyttää siltä että sähköauton hankinta kovasta huumasta huolimatta uhkaa ajautua karille. Jostain syystä mitä enemmän käy fiilistelemässä niin sen pienemmäksi ostohalut menee. Ehkä alkuun tuo liikkumisen edullisuus häikäisi ja kun siitä ajatuksesta pääsi yli niin eipä jäänyt mitään jäljelle. Toisaalta ei kyllä kauheasti löydy tarinaa että joku olisi ollut pettynyt sähköauton hankintaan pl. tietty vioista valittaminen.

Ehkä kuitenkin sellaisen ajatuksen tämä sähköautojen kokeilu jätti jälkeensä että pienemmälläkin diisseli pirssilla mahdollisesti tulisi toimeen.
 
Ei tässä keskustelussa käsijarrua haettu vaan sitä, että pitääkö kuskin tietoisesti tehdä valinta sammuttamisesta vai ei. Parkkinappi on toki hyvä alku, ei varmaan olisi mahdoton koodata sammuttamaan koko auto ko. napista.
Miksi sen auton pitäisi sammua parkkinapista. Juuri nyt tulin hakemaan lasta treeneistä ja odottelen tässä hallin pihassa 10min, en halua että auto sammuu vaan musiikki jatkaa soimista ja ilmastointi toimii. Samoin jätän ilmastoinnin autoon jos lapset tai eläimiä jää autoon kun poistun autosta ja avaimia ei jää autoon.

Ilmeisesti vaikea hahmottaa, että sähköauto ei juurikaan varsinaisesti täysin sammu. Sehän vastaisi aikalailla samaa kuin, että otat virrat pois älypuhelimesta kun lopetat puhelun. Ja laitat taas virrat päälle kun aiot soittaa.

Autoa etäkäytetään, esilämmitetään, tarkistetaan etänä auton tilaa. Se ilmoittaa jos ovia tai takakontti jää auki tai joku yrittää murtautua tai kolhii autoa. Auton kameroista voi katsoa livekuvaa jos hälytys tulee ja haluaa katsoa mitä auton ympärillä tapahtuu. Auto hallinnoi lataustaan kun se on latauksessa tai sen voi ajastaa lämpiämään tiettyyn aikaan. Tähän kaikkeen autossa täytyy olla "virrat päällä" koko ajan.

Kyllä se auto itsensä "sammuttaa" kun sen auton pysäyttää ja lähtee autosta pois. Ei siihen tarvita mitään mekaanista nappia tai virtalukkoa, se on täysin turhaa.
 
Hemmetti kyllä taas pahasti näyttää siltä että sähköauton hankinta kovasta huumasta huolimatta uhkaa ajautua karille. Jostain syystä mitä enemmän käy fiilistelemässä niin sen pienemmäksi ostohalut menee. Ehkä alkuun tuo liikkumisen edullisuus häikäisi ja kun siitä ajatuksesta pääsi yli niin eipä jäänyt mitään jäljelle. Toisaalta ei kyllä kauheasti löydy tarinaa että joku olisi ollut pettynyt sähköauton hankintaan pl. tietty vioista valittaminen.

Ehkä kuitenkin sellaisen ajatuksen tämä sähköautojen kokeilu jätti jälkeensä että pienemmälläkin diisseli pirssilla mahdollisesti tulisi toimeen.
Kyllähän sitä pärjää muillakin vehkeillä. Itsekään tuskin ajaisin sähköllä, mutta kun halusin bensamaasturista eroon, kun sen hankintakrapula ei mennyt ohi niin sattumalta automyyjä ehdotti sähkökulkinetta. Ja maaliskuussa oli vielä hinnat maltillisia muutaman vuoden vanhoissa ”kaupunkiautoissa”. Ja kyllähän tuo auto on ollut sopivampi näihin lähiajoihin kuin se bensa-ahne maasturi. Vahvistaa vaan sen käsityksen, että eri autot tehdään eri käyttötarkoituksiin. Kaikille ei käy sähköauto tai pieni bensakone. Kyllähän se neliveto maasturi oli talvipyryssä mukava, mutta aika harvassa ne kelit on täällä etelä-Suomessa.
Tuossa sähkökulkineessa olen eniten tykännyt etäohjauksesta, aina lämmin tai kesällä viileä auto lähtiessä, se on kyllä mukavaa. Julkisia latauksia ei ole tarvinnut käyttää, kun lataa kotona tai töissä, eli ei tarvii tuskailla jonojen tai muiden pelättyjen/luultujen ongelmien kanssa. Muutaman kerran mitä on tarvinnut ladata jossain kauempana kotoo niin lataukset on kyllä toiminu.
Tosi pitkille matkoille on myös taloudellinen dieselauto taloudessa. Tämä on ollut ihan hyvä yhdistelmä liikkumiseen.
 
Miksi sen auton pitäisi sammua parkkinapista. Juuri nyt tulin hakemaan lasta treeneistä ja odottelen tässä hallin pihassa 10min, en halua että auto sammuu vaan musiikki jatkaa soimista ja ilmastointi toimii. Samoin jätän ilmastoinnin autoon jos lapset tai eläimiä jää autoon kun poistun autosta ja avaimia ei jää autoon.
No lähinnä, jos siinä autossa ei ole erillistä sammutusnappia, niin tuosta saisi koodattua vaihtoehdon, jos joku sen auton haluaa napista sammuttaa.
Ilmeisesti vaikea hahmottaa, että sähköauto ei juurikaan varsinaisesti täysin sammu. Sehän vastaisi aikalailla samaa kuin, että otat virrat pois älypuhelimesta kun lopetat puhelun. Ja laitat taas virrat päälle kun aiot soittaa.
Ja kuinka yllättävää, puhelimestakin löytyy se virtanappi. Mietipä miksi :) Varmasti ymmärrät mikä ero on ajovalmiudessa olevan auton järjestelmillä ja "sammutetun" auton järjestelmillä. Jälkimmäinenkin toki voi paskoontua ja seota, mutta ensimmäisessä odotetaan vaan sitä, että lapset ja eläimet vähän perseilee autossa. Saattaa se auto tietty itsensä myös spontaanisti polttaakin.
Kyllä se auto itsensä "sammuttaa" kun sen auton pysäyttää ja lähtee autosta pois. Ei siihen tarvita mitään mekaanista nappia tai virtalukkoa, se on täysin turhaa.
Kuka tässä mistään mekaanisesta napista ja virtalukosta on puhunut :D Vaan siitä, että kontrolloiko se käyttäjä sitä autoa vai meneekö käyttäjä tuurilla vaan, että kaikki toimii. Jälkimmäinen on vaan onnettomuus, joka odottaa sattumista.

Aika iso juttu nyt tehdään asiasta joka todennäköisesti unohtuu kaikilta ekan viikon jälkeen vaikka olisikin aiemmin tottunut toisenlaiseen toteutukseen?
Sehän se pointti juuri onkin, että dynaaminen käyttäjä helposti tottuu jättämään kokonaan varmistamatta jäikö se auto asianmukaiseen kuntoon virrattomana pysäköintihetkellä.
 
Start-nappi on pelkkä jäänne polttomoottoriautoista, jolle ei ole oikein mitään loogista perustelua sähköautossa..

No ainakin Toyon hybrideissä tuo nappi pyytää 12V järjestelmän sulkemaan korkeajänniteakun kontaktorit jolloin auto siirtyy ”ready”-tilaan. Mitään tekemistä sillä ei ole polttomoottorin käynnistymisen kanssa vaan se käynnistyy/sammuu sitten muiden parametrien perusteella kunhan auto on ”käynnissä”. Eli sitä kautta siinä on selkeä ja looginen human machine interface. Toki toteutus ei enää ole trendikkäintä hottia ja ilmeisemmin Tesla hoitaa tuon käynnistymisen coolimmin.
 
Ihan samalla tavalla se start-stop nappula on riski jos auton sammuttaa vahingossa keskelle tasoristeystä ja rikkoutuvan start-stop painikkeen takia ei saa autoa enää liikkeelle kun puomit alkavat sulkeutua...

Montako leveliä redundanssia pitää siinä liikkelle lähdössä oikein olla?

Oikean avaimen kanssa ovi auki + kuskin penkille istuminen + jarrupolkimen painaminen + "vaihdevivulla" suunnan valinta + "kaasupolkimen" polkaisulla => liikkelle lähtö.

En nyt satu tietämään että miten mahdollinen seisontajarrun käyttö vaikuttaa tuohon jos mitenkään, mutta en mä nyt näkisi, että että turvallisuus jotenkin lisääntyisi sillä että pistetään yksi on-off nappula vielä lisää painettavaksi.
 
Sehän se pointti juuri onkin, että dynaaminen käyttäjä helposti tottuu jättämään kokonaan varmistamatta jäikö se auto asianmukaiseen kuntoon virrattomana pysäköintihetkellä.
Jos se toimii niin hyvin ettei tarvitse varmistaa? Oliko näin siis käynyt, vai spekuloidaanko vaan? En muista koskaan kuulleeni tommosesta ongelmasta niin jotenkin kuullostaa että jollain on nyt vaan pakkomielle jutusta joka ei käytännössä ole ongelma?
 
Tuosta oven aukaisusta tosiaan jonkin verran tullut negatiivista palautetta että kuskin ovi auki ei voi siirtää autoa yhtään (näin esim. Rivianissa). Sinänsä ymmärrän turvallisuusaspektin tässä, mutta toisaalta yleisesti auton liikkumisen estäminen on myös pahasta. Antaisi sitten edes mahdollisuuden valita kosketusruutua tökkäämällä että joo, haluan liikuttaa autoa vaikka ovi on auki (ja esim. turvavyö kiinni). Yleisesti vähän sama sähkölatausluukun tai bensaluukun tai vaikka takakontin aukioleminen että annettaisiin mahdollisuus kuitenkin ajaa. Itsekin tainnut olla kaksi kertaa tilanteessa, että ovea ei ole saanut tuplalukkoon (toisessa tapauksessa oli takaluukku kyseessä) mekanismin vikaantuessa. Auto onneksi vain ilmoitteli aukiolemisesta mutta ei estänyt ajoa millään tavalla.

Itse tosiaan koen, että tilavaihto pitää olla selkeästi joko päällä tai pois. Todennäköisesti siihen toki tottuisi aika nopeasti, mutta koen silti mukavammaksi että auto ilmoittaa että "nyt voit lähteä ajamaan" kun on tehnyt selkeän start valinnan. Lähinnä subjektiivisia fiiliksiä nämä kuitenkin itselläni.
 
Jos se toimii niin hyvin ettei tarvitse varmistaa? Oliko näin siis käynyt, vai spekuloidaanko vaan? En muista koskaan kuulleeni tommosesta ongelmasta niin jotenkin kuullostaa että jollain on nyt vaan pakkomielle jutusta joka ei käytännössä ole ongelma?
Tuskin siellä mitään vikasietoisia moninkertaisia sensoriverkkoja säästöt edellä suunnittelussa on tehty. Keskusteluhan lähti toisinpäin siitä, että teslailija piti täysin turhana erillistä on/off nappia johon totesin, että kyllä sillä erilaisessa (turvallisemmassa) suunnittelufilosofiassa on suuri merkitys. Eikå se tarve/velvollisuus varmistaa sammutus mihinkään tesloissakaan ole kadonnut.
 
Teslassa ei voi säätää regenin vahvuutta, eli talvikeleillä tuo regen on aika mielenkiintoinen välillä. Hidasta jarruttamista käyttäen vain etujarrua ei voi tehdä, koska takarenkaat jarruttavat - kunnes ESP ajattelee että ei voikaan ja yhtäkkiä regen on poissa päältä, joten yhdellä pedaalilla ajamista ei voi tehdä. Toisin sanoen, auton jarruttaminen vaatii toisissa tilanteissa jarruttamista ja toisissa taas polkimen nostamista. Mutta koskaan et voi varmasti tietää, kumpaa pitäisi käyttää juuri sillä hetkellä ennen kuin tarvitsee sitä tehdä. Se ei ole turvallista, eikä kovin mukavaa aina.

Pikku Tesloissa (3 ja Y) ei jostain käsittämättömästä syystä pysty säätämään, mutta S ja X malleissa pystyy. Tosin ne menevät kuin juna vaikka regen olisikin säädetty voimakkaalle. Y sen sijaan oli aika "jännä" talviliukkailla nelikkonakin. Sekä kiihdytyksessä, että jarrrutuksessa tarjosi jatkuvasti perää sivulle. Vaimo ei edes uskaltanut kokeilla Y:tä, kun oli niin vikuri.
 
Pikku Tesloissa (3 ja Y) ei jostain käsittämättömästä syystä pysty säätämään, mutta S ja X malleissa pystyy. Tosin ne menevät kuin juna vaikka regen olisikin säädetty voimakkaalle. Y sen sijaan oli aika "jännä" talviliukkailla nelikkonakin. Sekä kiihdytyksessä, että jarrrutuksessa tarjosi jatkuvasti perää sivulle. Vaimo ei edes uskaltanut kokeilla Y:tä, kun oli niin vikuri.
Oliko mikä Y? Jotenkin hullu ajatella että olisivat joka versiosta tehneet tuommoisen. Ymmärrän ne tehomallit joiden kuski nyt ehkä tietää teoriassa jotain.
 
Oliko mikä Y? Jotenkin hullu ajatella että olisivat joka versiosta tehneet tuommoisen. Ymmärrän ne tehomallit joiden kuski nyt ehkä tietää teoriassa jotain.

Long Range oli kahteen otteeseen viime talvena ajossa. Y perffin käytöksestä liukkaalla ei omakohtaisia kokemuksia. Ässästä ja Äksästä sitten enemmänkin.
 
Mietin tuossa, mikäs malli sulla oli ajossa? Mietin olisiko noissa isojakin eroja mallien tai lisävarusteiden välillä. Esim Model 3 eri nelikot. Onko eri softat ajonvakautuksella, miten paljon vannekoko vaikuttaa (Teslan vanteet painavat helvetisti) sähköautossa (en tiedä onko kriittisempi kuin polttiksessa), vuosimalli yms yms. Itsellä kun oli se Model 3 Performance ja en kokenut kertaakaan todelliseksi ongelmaksi. Vakautus antoi perän luisua sopivasti ja jos meinasi lähteä liian leveäksi niin nappasi sen jos itse en napannut tai ollut jo ennakoinut. Ensimmäisen kerran kun teki tuon pienen perän irtoamisen suoralla tiellä juuri kun ylitin maantiellä jyrkkää mäennyppylää (ehdottomasti paras paikka kokea ensikertaa :D) yllätti vähän mutta luontainen reaktio oli antaa kaasua ja homma sillä selvä. Ymmärrän toki ettei todellakaan ole kaikille luontainen tai edes ajatustasolla looginen ratkaisu jos et tunne autojen tekniikkaa tai ole ajanut niillä mielellään ilman ajoapuja. Ja Teslaa koskien, ehdottomasti pitäisi olla regen tason säätö. Henk.koht. en koskaan sitä kaivannut koska tuo oli itselle juuri sopiva ja oli loogista säätää tuota määrää kaasulla.

ESP on muuttunut ajoittain Model 3:n kohdalla, mutta perusongelmahan ei katoa mihinkään. Ensinnäkin, etumoottori reagoi Model 3:ssa hitaammin ja toisekseen se on heikompi kuin takamoottori, jolloin takamoottorin regen on aina vahvempi. Ja fysiikan lait valitettavasti iskevät painon etuosaan autoa, kun jarrutetaan jolloin taakse on entistä vähemmän pitoa. Puhumattakaan siis SR:stä, jossa vain takamoottori.

Tämä ei siis ole vain Model 3:n ongelma, näin taitaa olla jokaisessa nelivetomallissa melkein (vain oisko Porschella etuveto yleensä se aktiivisempi perusajossa?) ja toisaalta suurin osa autoista on pelkästään takavetoisia, joten ne kärsivät tästä samasta ongelmasta aina liukkaalla. Ratkaisuhan voisi ainoastaan olla että ESP tunnustelisi pikkuhiljaa regeniä lisäämällä että miten paljon sitä pitoa on, mutta tuo kyllä väistämättä vähentäisi sitä useimpien nauttimaa "nopeaa kaasupolkimen vastetta".

Mitä taas tulee nelivetoon ja kaasun painallukseen, niin se auttaa vain tietyissä tilanteissa - joissa pitoa on vielä saatavilla, koska sehän vähentää etupyöriltä pitoa jonka takia se lähtee myös suoristumaan. Mutta ei se perse sieltä takaisin tule, jos pito on ensin ylimitattu. Teslan ESP:llä toki se ei edes anna tehoa antaa normaalimoodissa, katkaisee heti sen. Ja mitä tulee suoralla tiellä pidon menetykseen, sehän johtuu nimenomaan takarenkaiden ongelmasta, tämä oli aika ikävää vanhoissa takavetoisissa BMW/Mersuissa aikoinaan (niitä tuli tahattomasti ja tahallisesti kyllä pyöriteltyä aikoinaan). Ja sitä ei kyllä modernilla autolla saisi sattua, siinähän ESP nimenomaan pelastaa henkiä.
 
Pikku Tesloissa (3 ja Y) ei jostain käsittämättömästä syystä pysty säätämään, mutta S ja X malleissa pystyy. Tosin ne menevät kuin juna vaikka regen olisikin säädetty voimakkaalle. Y sen sijaan oli aika "jännä" talviliukkailla nelikkonakin. Sekä kiihdytyksessä, että jarrrutuksessa tarjosi jatkuvasti perää sivulle. Vaimo ei edes uskaltanut kokeilla Y:tä, kun oli niin vikuri.

3:ssa oli aikoinaan tuo säätö, mutta se poistettiin, oisko 2020 vuosimalliin. Onko uusissa (faceliftin jälkeisissä - ei kai niitä vielä tänne saakka ole tosin tullut) S ja X malleissa tuo säätö muka vielä olemassa?
 
Mm... Vaikea sanoa kun ei ole kokeillut kuin Model 3 Performancea liukkaalla.
 
3:ssa oli aikoinaan tuo säätö, mutta se poistettiin, oisko 2020 vuosimalliin. Onko uusissa (faceliftin jälkeisissä - ei kai niitä vielä tänne saakka ole tosin tullut) S ja X malleissa tuo säätö muka vielä olemassa?

Tästä ihan uusimmasta S ja X Plaidista joita vasta loppuvuodesta alkaa tulemaan maahan en tiedä, mutta nykyisissä ainakin on edelleen säätö. Tämän voin vahvistaa ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella. :) Ja omassa aina viimeisin softaversio sisässä.
 
Ei muuta kuin virittelemään mekaaninen kill switch akulle jos ei luota softaan. Ja samalla mekaaninen seisontajarru. No joo vitsit erikseen.

Itse jouduin parin vuoden jälkeen laittamaan lataushybridin ekaa kertaa vapaalle, meinas tulla kiire kun ei se mennytkään ihan helposti enkä ollut sitä (ei seksi) tehnyt koskaan.
 
Tästä ihan uusimmasta S ja X Plaidista joita vasta loppuvuodesta alkaa tulemaan maahan en tiedä, mutta nykyisissä ainakin on edelleen säätö. Tämän voin vahvistaa ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella. :) Ja omassa aina viimeisin softaversio sisässä.

Teslamotors forumin perusteella Plaidissa ei pysty enää muuttamaan regeniä, eli se muuttuu 3/Y tyyppiseksi tässä suhteessa. Eli uudempi rauta + softa merkitsee aina lisää automaatiota ja vähemmän käyttäjälle mahdollisuuksia (kuten vakkarissa ei pysty enää ottamaan pyyhkimiä pois päältä, koska Tesla tietää paremmin).
 
Hemmetti kyllä taas pahasti näyttää siltä että sähköauton hankinta kovasta huumasta huolimatta uhkaa ajautua karille. Jostain syystä mitä enemmän käy fiilistelemässä niin sen pienemmäksi ostohalut menee. Ehkä alkuun tuo liikkumisen edullisuus häikäisi ja kun siitä ajatuksesta pääsi yli niin eipä jäänyt mitään jäljelle. Toisaalta ei kyllä kauheasti löydy tarinaa että joku olisi ollut pettynyt sähköauton hankintaan pl. tietty vioista valittaminen.

Ehkä kuitenkin sellaisen ajatuksen tämä sähköautojen kokeilu jätti jälkeensä että pienemmälläkin diisseli pirssilla mahdollisesti tulisi toimeen.
Jos työmatkani olisi paljon lyhyempi (eli ajokilometrejä tulisi paljon vähemmän) ja/tai tekisin työmatkani vain julkisilla, en omistaisi sähköautoa vaan jonkun parin tonnin bensaromun, tai jopa ei autoa ollenkaan (tosin silloin myös perheemme elämänpiiri rajoittuisi ikävästi, mutta ei edes halpaa autoa viitsisi "turhaan" pitää ja maksaa veroja ja vakuutuksia ja huoltoja... se on vähän komsii komsaa sanoi ruotsalainen).

Tiedän että jotkut ostavat auton vaikka fiilingin perusteella, vaikka eivät oikeasti autoa edes tarvitsisi. Minä en selvästikään kuulu heihin, pölynimurinkin omistan vain koska tarvitsen sellaista. Yleisesti ottaen kaikilla ajoillani on jokin oikea tarkoitus ja päämäärä, en lähde ajelemaan ympäriinsä vain ajamisen ilosta vaikka välillä ajaminen onkin ihan kivaa, ainakin verrattuna ruuhkabussissa istumiseen.
 
Kuka tässä mistään mekaanisesta napista ja virtalukosta on puhunut :D Vaan siitä, että kontrolloiko se käyttäjä sitä autoa vai meneekö käyttäjä tuurilla vaan, että kaikki toimii. Jälkimmäinen on vaan onnettomuus, joka odottaa sattumista.
Tästä olen lähtökohtaisesti samaa mieltä. Haluan kuluttajana mahdollisimman paljon omaa kontrollia. Saa automatiikkaakin toki olla, kunhan se ei estä päätöksentekoani.

Eli: autossa voi aivan hyvin olla jokin automaattinen auton startti ja sammutus jos niin halutaan, mutta haluaisin sen lisäksi myös mahdollisuuden tehdä ne manuaalisesti, jos ylläoleva jotenkin vain bugaa, tai en syystä tai toisesta luota siihen just sillä elämänhetkellä.

Sama sen akun esilämmityksen kanssa: saa autossa toki olla automatiikka missä laitat navigaattoriin kohteen ja auto valitsee sinulle pikalatauspisteen ja aloittaa akun esilämmityksen sitä lähestyessäsi... mutta haluaisin kovasti sen lisäksi (tai tarvittaessa puolesta) manuaalisen systeemin missä voin itse päättää milloin laitan akun esilämmityksen päälle, vai laitanko ollenkaan.

Vähän samasta syystä tykkään häslätä enemmän Linuxissa kuin Windowsissa. Jälkimmäinen tuntuu menevän koko ajan enemmän iOS:n ja Androidin suuntaan missä käyttäjältä viedään yhä enemmän kontrollia pois, ja käyttäjälle tarjotaan myös yhä vähemmän informaatiota. Esimerkkinä vaikka Windows 11 Home:n pakotetut päivitykset, tai kuinka rebootin tai päivitysten aikana käyttäjälle ei tarjota mitään informaatiota mitä tarkalleen kone on tekemässä, vai minkä takia ruudulla pyörinyt hiukkaskiihdytin on pyörinyt siinä jo puoli tuntia ja pyytää käyttäjää vain odottamaan hamaan tappiin asti. Swiddu että pistääkin vihaksi sellainen rötväily.
 
Eikö täällä vielä ole ollut tätä järisyttävää uutista, johon oikea vastaus voi olla esim.

1. No jo oli aikakin!

2. Justiinsa. Ensin Venäjä hyökkää Ukrainaan, ja nyt tämäkin vielä!


Minä suhtaudun asiaan stoalaisesti "Aikansa kutakin, ihan hyvä varmaan näin loppupeleissä.". Mielenkiinnolla odotan mikä tuo väitetty markkinoiden halvin lataushinta tulee olemaan, ehkä jatkankin sitten latailua Lidlissä.

Kommenttiosio on tuttua kauraa: "Vihdoinkin loppuu se ilmainen latailu! Ei bensaakaan saa ilmaiseksi! Jos on varaa sähköautoon niin pitäisi olla varaa lataukseenkin!". Kaikki sinänsä ihan totta, kai.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö täällä vielä ole ollut tätä järisyttävää uutista, johon oikea vastaus voi olla esim.

1. No jo oli aikakin!

2. Justiinsa. Ensin Venäjä hyökkää Ukrainaan, ja nyt tämäkin vielä!


Äänestän vaihtoehtoa yksi, latauspaikkoja niille jotka tarvitsevat virtaa akkuun eikä ilmaisten ämpärien perässä juokseville autoissaan istuville Testa-kuskeille.
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan tuo oma sähkö (Volvo C40 twin motor) joskus ensi kesänä ehkä saapuu niin regeni lähtee ekana valikoista pois päältä. Tykkään rullailla risteyksiin vapaalla ja "jarrutella" sitten kun siltä tuntuu. Tuo jarrupolkimen käyttö kun ottaa ekana sen regenin ja jos hyvin voimakasta hidastumista vaatii niin rupeaa käyttää jarruja.

Tämä siis nykyisen lataus plugarin ja kahden tunnin koe-ajon ostalta tuosta Volvosta.
 
Kunhan tuo oma sähkö (Volvo C40 twin motor) joskus ensi kesänä ehkä saapuu niin regeni lähtee ekana valikoista pois päältä. Tykkään rullailla risteyksiin vapaalla ja "jarrutella" sitten kun siltä tuntuu. Tuo jarrupolkimen käyttö kun ottaa ekana sen regenin ja jos hyvin voimakasta hidastumista vaatii niin rupeaa käyttää jarruja.

Tämä siis nykyisen lataus plugarin ja kahden tunnin koe-ajon ostalta tuosta Volvosta.
Yli vuosi sähköautoilua takana ja pidän Zoessa edelleen D-moodia päällä, enkä enemmän moottorijarruttavaa (=enemmän regen) B.

Kai se on tottumiskysymys, mutta B:ssä vain tuntuu että joudun olemaan paljon tarkempi "kaasu"polkimen kanssa, kun taas D-moodissa se on samalla tavoin vapaampaa ja vähän-sinne-päin, tasaisempaa menoa.

Muka-järkiperusteluna myös se ettei unohda missä jarrupoljin on kun joutuu sitä kuitenkin käyttämään vähän väliä, ja väitteet että jarruja pitää välillä käyttää etteivät jarrut ruostu vai miten se nyt meni.

Tosin Zoessa ei yhden polkimen ajo täysin kuitenkaan onnistu edes B:ssä koska auto kyllä ryömii eteenpäin myös B-tilassa, jos jarrua ei paina. Eli pysähtyessä valoihin pitää kuitenkin painaa jarru pohjaan. Lisäksi mielestäni regen toimii siinä myös jarrua painettaessa (ainakin mittari väittää näin), eli D-moodin käyttö ei tarkoita sitä että luopuisin regenin tuomasta lisälatauksesta.

Tiedä noista...
 
Jos työmatkani olisi paljon lyhyempi (eli ajokilometrejä tulisi paljon vähemmän) ja/tai tekisin työmatkani vain julkisilla, en omistaisi sähköautoa vaan jonkun parin tonnin bensaromun, tai jopa ei autoa ollenkaan (tosin silloin myös perheemme elämänpiiri rajoittuisi ikävästi, mutta ei edes halpaa autoa viitsisi "turhaan" pitää ja maksaa veroja ja vakuutuksia ja huoltoja... se on vähän komsii komsaa sanoi ruotsalainen).

Tiedän että jotkut ostavat auton vaikka fiilingin perusteella, vaikka eivät oikeasti autoa edes tarvitsisi. Minä en selvästikään kuulu heihin, pölynimurinkin omistan vain koska tarvitsen sellaista. Yleisesti ottaen kaikilla ajoillani on jokin oikea tarkoitus ja päämäärä, en lähde ajelemaan ympäriinsä vain ajamisen ilosta vaikka välillä ajaminen onkin ihan kivaa, ainakin verrattuna ruuhkabussissa istumiseen.
Itselläni vähän päinvastainen tilanne. Pärjäisin hyvin jopa julkisilla tai ainakin parin tonnin bensaromulla (mikä tälläkin hetkellä käytössä), mutta koska tykkään niin paljon ajelusta jopa huvin vuoksi vaan, niin tilasin sähköauton.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni vähän päinvastainen tilanne. Pärjäisin hyvin jopa julkisilla tai ainakin parin tonnin bensaromulla (mikä tälläkin hetkellä käytössä), mutta koska tykkään niin paljon ajelusta jopa huvin vuoksi vaan, niin tilasin sähköauton.
Aikalailla samoilla mennään. Pärjäisin erinomaisesti täysin ilman autoa mutta haluan että omistan auton ja hyvän sellaisen.
Jos joutuisin muusta elämästä tinkimään sen takia että parkissa lojuu kymmenillä tonneilla peltiä saattaisin homman järkevyyttä miettiä.
 
Muka-järkiperusteluna myös se ettei unohda missä jarrupoljin on kun joutuu sitä kuitenkin käyttämään vähän väliä, ja väitteet että jarruja pitää välillä käyttää etteivät jarrut ruostu vai miten se nyt meni.
Tosin useimmissa sähköautoissa jarrupolkimen kevyt painaminen ei "käytä jarruja". Luulen kyllä että jarrupolkimen käyttö on aika vaikea "unohtaa" vaikka käyttäisi "B-vaihdetta". Jos osaa itse ennakoida niin hyvin että ei tarvitse koskaan painaa jarrua, niin eiköhän joku muu autoilija silloin tällöin tee jonkin yllättävän peliliikkeen että on pakko jarruttaa nopeammin kuin mitä pelkällä energian talteenotolla tapahtuu.

Mitä tulee tuohon auton omistamiseen/omistamattomuuteen, niin itse pärjäsin tuossa kymmennen vuotta sitten oikein hyvin ilman omaa autoa*, mutta sittemmin elämäntilanteet on muuttuneet. Otin tuossa jossain kohti sähköauton, koska se tuli ihan ylivoimaisesti edullisimmaksi. Sinänsä olisin kaikkein tyytyväisin kokonaan ilman autoa koska ei yhtään tippaa kiinnosta tehdä mitään sen eteen, siis tyyliin edes viedä sitä kaksi kertaa vuodessa rengasliikkeeseen että vaihdettaisiin renkaat. Onneksi nyt uutta autoa ei tarvitse viedä katsastukseen ennen kuin 5-vuotispäiväksi.

* taksillakin pääsee ja jos harvakseltaan menee niin halvemmallakin kuin omalla autolla.
 
Aikalailla samoilla mennään. Pärjäisin erinomaisesti täysin ilman autoa mutta haluan että omistan auton ja hyvän sellaisen.
Jos joutuisin muusta elämästä tinkimään sen takia että parkissa lojuu kymmenillä tonneilla peltiä saattaisin homman järkevyyttä miettiä.
No juu onhan näitä. Vaimolla ja perheellä on kova hinku ensi kesänä kaukomaille, en ole vielä tarkistanut lentolippujen hintoja mutta kovasti pelkään että esim. neljän viikon ulkomaanmatkaan menee neljältä hengeltä... en uskalla edes ajatella, jopa kymppitonni? En ainakaan usko että 5000€ riittäisi. Lentoliput ovat ainakin nyt olleet kaukomaille ilmeisen kalliita, kun Finnair ei voi enää lentää Venäjän yli. Jos lentolippu maksaa vaikka 1200€ per nenä, se on jo 4800€ pelkkiin matkoihin.

Jos järkeviä olisimme, emme suunnittelisi kaukomatkaa. Toisaalta kannattaako sitä välttämättä rikkaanakaan kuolla, jää ihan turhaan suuri perintö lapsille, eivät ne osaisi sitä kuitenkaan arvostaa, kuluttaisivat sen kaikkeen turhaan kuten sähköautot ja ulkomaanmatkat.
 
No juu onhan näitä. Vaimolla ja perheellä on kova hinku ensi kesänä kaukomaille, en ole vielä tarkistanut lentolippujen hintoja mutta kovasti pelkään että esim. neljän viikon ulkomaanmatkaan menee neljältä hengeltä... en uskalla edes ajatella, jopa kymppitonni? En ainakaan usko että 5000€ riittäisi. Lentoliput ovat ainakin nyt olleet kaukomaille ilmeisen kalliita, kun Finnair ei voi enää lentää Venäjän yli. Jos lentolippu maksaa vaikka 1200€ per nenä, se on jo 4800€ pelkkiin matkoihin.

Jos järkeviä olisimme, emme suunnittelisi kaukomatkaa. Toisaalta kannattaako sitä välttämättä rikkaanakaan kuolla, jää ihan turhaan suuri perintö lapsille, eivät ne osaisi sitä kuitenkaan arvostaa, kuluttaisivat sen kaikkeen turhaan kuten sähköautot ja ulkomaanmatkat.
Rahat vaan palamaan kun on vielä hengissä niitä käyttämään :) Saatte kaikki muistoja ja yhtään seteliä et saa arkkuun mukaan. Toisilla saattaa olla eri mieli asiasta mutta antaa heidän ajatella.
 
Jos järkeviä olisimme, emme suunnittelisi kaukomatkaa. Toisaalta kannattaako sitä välttämättä rikkaanakaan kuolla, jää ihan turhaan suuri perintö lapsille, eivät ne osaisi sitä kuitenkaan arvostaa, kuluttaisivat sen kaikkeen turhaan kuten sähköautot ja ulkomaanmatkat.
Käärinliinassa ei ole taskuja, joten rahat vaan sileeksi.
Ole nykyaikainen isukki ja ajattele lapsia jo nyt ostamalla heille sähköautot, radiohjattavat :cool:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom