Yleistä keskustelua sähköautoista

Olis varmaan mutta pitäisi niiden maksaakin itsensä jollain järkevällä aikavälillä.
Minkä pitäisi maksaa itsensä? Sähköautoon asennetun 11kW laturin, kotiin asennettu 11kW latausasema (joka voi käsittääkseni yksinkertaisimmillaan olla vain voimavirtapistorasiaan asennettu adapteri) tms.? En ole varma onko 11kW laturi sähköautossa kuinka merkittävä lisäkustannus, että sen puolesta kannattaa mieluummin olla vain 1-vaihelaturi. Säästetäänkö siinä auton hinnassa kuinka monta kymppiä vaiko ihan satasia.
 
Viittaan yllä olevaan viestiini, jonka ehdin kirjoittaa juuri ennen omaasi. Ei se 3-vaihelaturi auta, kun auto ottaa vastaan AC:tä yhdellä vaiheella.
Totta kai, aivan kuten minun Zoellani 500kW tehoinen superteholataus ei auta ollenkaan koska auto ei edes tue DC-latausta (ja jos tukisi, sekin olisi max 50kW tehoinen). 22kW AC-latausta kyllä tukee, ja sillä on toistaiseksi pärjätty, pitkällä Lapin-reissulla se varmasti kismittäisi mutta arkiajoissani ei ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä pitäisi maksaa itsensä? Sähköautoon asennetun 11kW laturin, kotiin asennettu 11kW latausasema (joka voi käsittääkseni yksinkertaisimmillaan olla vain voimavirtapistorasiaan asennettu adapteri) tms.? En ole varma onko 11kW laturi sähköautossa kuinka merkittävä lisäkustannus, että sen puolesta kannattaa mieluummin olla vain 1-vaihelaturi. Säästetäänkö siinä auton hinnassa kuinka monta kymppiä vaiko ihan satasia.
Tarkoitin siis niitä yleisiä latausasemia pitkin maita ja mantuja, en autoja. Tottakai pikalataus pitäisi olla jokaisessa uudessa sähkiksessä vakio.
 
Itsekin näkisin hitaampienkin latausmahdollisuuksien yleistymistä. Eivät ne ole keneltäkään pois, jos niitä tulee pikalatauspisteiden lähelle. Näinhän kukin voisi käyttää tarpeensa mukaan, eli tarvitseeko sitä virtaa nopeasti vai hitaasti. Sinänsä ihmettelen lähinnä sitä, että mikä ongelma ladattavien hybridien lataus nyt on. Ihan kuin sähkön käyttäminen olisi varattu vain sähköautoilijoille kun taas ladattavalla niitä päästöjä voi vähentää sillä että auton tökkää piuhaan aina (koska sille on käytännössä aina tarvetta). 60km sähköllä kun on sellainen matka, että kyllä sille käyttöä löytyy reissussa kuin reissussa.

Schukolatauspisteitä ei käytännössä juurikaan ole, vaikka jopa sellainen kelpaisi itselleni moneen tilanteeseen. Lisäksi lämmitystolpissa voi olla kielletty lataaminen (yleensä ohjeistus on epäselvää) tai sitten ovat pois päältä jos ollaan liian lämpimänä vuodenaikana liikkeellä.

Viimeksikin kun oltiin laskettelemassa aamutuimasta lähtien niin auto oli hyvä tökätä latautumaan isolla parkkiksella ja sitten ruokatauolla käydä siirtämässä kun lataus oli saanut itsensä valmiiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: R.M
Id buzz cargo bongattu, ihan näppärän oloinen laitos, tavaratilaa ei päässyt tarkemmin tutkimaan tosin. Hintaa on paljon mutta käypä ratkaisu monelle firmalle jotka ajavat sen 200-300km päivässä per auto
 
Id buzz cargo bongattu, ihan näppärän oloinen laitos, tavaratilaa ei päässyt tarkemmin tutkimaan tosin. Hintaa on paljon mutta käypä ratkaisu monelle firmalle jotka ajavat sen 200-300km päivässä per auto

Noita on jo näkynyt liikenteessä, on kyl tyylikkään näköinen
 


Ihan hauskoja ominaisuuksia, mm. vaakatasosta pystyasentoon kääntyvä näyttö.



Tässä esitellään vähän tarkemmin auton sisätiloja.

Kevyet myötähäpeät tuosta takakontin "BUILD YOUR DREAMS" tekstistä. :rolleyes:... Onko ne tuumineet jossain suunnittelupalaverissa, että tää on "tosi cool"
 
Halunneet laittaa merkin lyhentämättömänä.
BYD = Build Your Dreams
Knoppitietona jos tämä ei ollut vielä tiedossa.
Juu ymmärrän sen mutta on se silti vähän hassu mun mielestä. Mutta toisaalta onhan toi koko auto vähän hassu, lähtien noista ovikoteloista joita voi käyttää kitarana...
 
Juu ymmärrän sen mutta on se silti vähän hassu mun mielestä. Mutta toisaalta onhan toi koko auto vähän hassu, lähtien noista ovikoteloista joita voi käyttää kitarana...
Joo onhan se hauska. Ainakin vähän erilainen. Ajattelin käydä katsomassa autoa, kun tulee myyntiin Suomessa.
 
Oliko millaista rahoitustarjousta ko. kulkineelle? Yrittäny silmäillä samaa, mutta rahoituskorot ollu vähä tuuheat ainaki täällä Oulun korkeudella..
Taisi olla prossa plus 12kk euribor eli 3.5 luokkaa. Ei taida näillä koroilla hirveästi halvemmalla lähteä tietääkseni.
 
Nyt olen ensimmäistä kertaa lataamassa Northen appin kautta Rechargen 22 kW:n pöntöstä. Muutama päivä sitten Northen kautta hinta olisi ollut vielä 25 snt/kWh, nyt hinta on 30 snt/kWh. Rechargen kautta oli viimeksi 33 snt/kWh + 30 snt/lataus. En tiedä onko tuokin noussut.

50 kW:n Rechargen laturi tuossa vieressä oli aiemmin 17 snt/min Northen kautta, nyt senkin hinta on noussut 14,57 €/h. Aiemmin tuntihinta Northella oli noin 10 euroa, jos nopeus pysyi 50 kW:ssa. Eli 24 snt/kWh. Nyt on 29 snt/kWh. Mutta kun tuosta 50 kW:n laturista ei tiedä, että millä nopeudella se antaa virtaa ulos. Pitää joskus kokeilla tyhjällä akulla. Jos tulisi vain 40 kW:n keskimääräisellä teholla, niin hinta olisikin jo 36 snt/kWh. Tietenkin myös auton latauksen vastaanottokyky vaikuttaa.

Tuo onkin vielä täysin kokematta, että kannattaisiko nyt talven tullessa skipata minuuttihintaiset laturit kokonaan, jos akku on liian kylmä eikä se pysty vastaanottamaan 50 kW:n tehoja. Kilometrejä minulle tulee niin vähän, että ei ehkä ole juurikaan merkitystä, että missä vaiheessa päivää menee lataamaan. Akku tuskin ehtii lämpenemään lainkaan 15:n min ajon aikana, joka on minulle tyypillisin ajo. Tulee ehkä kuitenkin käytettyä kWh hinnoiteltuja pönttöjä.

En jaksa alkaa kiertelemään hinnan perässä. Tämä on lähin latauspiste - asunnostani katsottuna noin 2 km:n päässä. Voisi kai sitä käydä joku kerta lataamassa Prismassa ABC-latauksella samalla hinnalla 80 kW:n teholla, jos sattuisi matkan varrelle. Paitsi, että tuo 80 kW:n teho tuskin toteutuu ABC-latauksella, kun on muita autoja lataamassa.

Rechargen latauspisteet ovat toimineet tosi luotettavasti vajavaisella muutaman kuukauden sähköautoilukokemuksella. ABC-latausta en ole vielä kokeillut.
 
Viimeksi muokattu:
Ellin city soppari (5,90e/kk) , recharge 19cent/kw tuli hintaa parhaalla latauksella Model S 100D /kesällä

Kylmää akkuun sit 22cent/kw (ny syksyllä) , kuva alla. Pitäs jaksaa lämmittää akku parilla kiihdytyksellä, ku tuo laturi ei näy teslan omassa systeemissä.

C87ED902-D665-486E-964C-6A87BBB15A11.jpeg
3EA4E917-AEF7-4747-BCC7-8DDA1CA64648.jpeg
 
Ellin city soppari (5,90e/kk) , recharge 19cent/kw tuli hintaa viime latauksella Model S 100D

JTurkki lataili 50kW laturilla, siinä Elli soppari (0,34€/min) on kallis. Elli soppari on isommalla laturilla toki edullista, jos vaan saa akun tarpeeksi lämpimäksi. Tai jos käytettävissä on vain minuuttipohjaisia latureita, kuten itselläni siellä missä eniten tarvitsen ei-kotilatausta. Ei paljon vaihtoehtoja, joko kallista tai erittäin kallista kylmällä akulla.
 
JTurkki lataili 50kW laturilla, siinä Elli soppari (0,34€/min) on kallis. Elli soppari on isommalla laturilla toki edullista, jos vaan saa akun tarpeeksi lämpimäksi. Tai jos käytettävissä on vain minuuttipohjaisia latureita, kuten itselläni siellä missä eniten tarvitsen ei-kotilatausta. Ei paljon vaihtoehtoja, joko kallista tai erittäin kallista kylmällä akulla.
Ylle laitoin kuvan.

Itelle ollu ihan sopivan hintaista.
Mutta joo, 50kw laturilla timanttia maksaa.


Minsa hintaiset pikku pöntöt on karseita.

Ja toki autot jotka lataa heikosti ilma lämmitystä.
 
Tuli mieleen, että onkohan jossakin kootusti kerättyä latauksen hintadataa? Olisi hienoa, jos näkisi suoraan reaaliaikaisen hinnan. Tai edes vastaavasti kuin joissain polttoaineen hintaseuranta sivustoilla, jonne käyttäjät itse ilmoittavat hintatietoja. Tietenkin hintatiedot näkee eri toimijoiden omista sovelluksista, mutta olisi kiva jos näitä näkisi myös kootusti.

Rechargen hintaa kaikkiin latauspisteisiin ei näe Rechargen omilta sivuilta. Tai kyllä sieltä jonkin keskimääräisen hinnan näkee. esim. peruslataus 30 snt/kWh max. 22 kW, joka on kuitenkin eri hinta kuin tuolla 22 kW pöntöllä, jossa itse tulee käytyä. Siellä hinta on 33 snt/kWh + 30 snt/lataus. Tämä näkyy kyllä Rechargen oman applikaation kautta, mutta tätä hintatietoa ei ole näkyvillä Rechargen nettisivuilla.
 
Eiköhän tuo hintasekoilu parane ajan kanssa vähitellen. Erikoisesti hinnat vaihtelevat tosiaan ihan saman ketjun ”asemien” välilläkin. Vissiin siirtoyhteydet / sähköliittymät maksavat vähän eri summia ja niitä kustannuksia koitetaan sitten laittaa hintoihin sisään.
 
Northe oli nostanut hintoja ja on enää vain hieman C&D:tä halvempi. 24kW CCS muuttui myös minuuttihintaiseksi, mikä olisi ollut loistava kilowattihinnalla kylmän akun lämmittämiseen :tdown:
 
Northe oli nostanut hintoja ja on enää vain hieman C&D:tä halvempi. 24kW CCS muuttui myös minuuttihintaiseksi, mikä olisi ollut loistava kilowattihinnalla kylmän akun lämmittämiseen :tdown:
Joo mä huomasin myös eilen kun olin lataamassa Rechargen pöntöllä Northen kautta. 50 kW oli muuttunut minuuttihintaisesta (17 snt/min) tuntihintaiseksi (14,57 €/h). 22 kW oli myös noussut 25 snt/kWh -> 30 snt/kWh.

Hmm. Katsoin vielä äsken Northen sovelluksesta niin tänään tuolla Rechargen 50 kW pöntöllä hinta on 24 snt/min. Rechargen oma hinta on 25 snt/min.
 
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä? Näistä ei kovin paljoa kannattaisi huudella etukäteen, ettei autokauppa pysähdy, kun ihmiset jäävät odottamaan.

Nyt jo sanoisin, että päätös lopettaa edellinen tuki oli iso virhe, kun kerran Suomi on sitoutunut EU:n päästötavoitteisiin. Ei mitään toivoa nykymenolla päästä tavoitteeseen, kun inflaatio syö ihmisten ostovoiman.
 
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä? Näistä ei kovin paljoa kannattaisi huudella etukäteen, ettei autokauppa pysähdy, kun ihmiset jäävät odottamaan.

Nyt jo sanoisin, että päätös lopettaa edellinen tuki oli iso virhe, kun kerran Suomi on sitoutunut EU:n päästötavoitteisiin. Ei mitään toivoa nykymenolla päästä tavoitteeseen, kun inflaatio syö ihmisten ostovoiman.
Tuskin tulee tukea enää, eikä ole tarvettakaan niin kauan kun autoista on pulaa.
 
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä? Näistä ei kovin paljoa kannattaisi huudella etukäteen, ettei autokauppa pysähdy, kun ihmiset jäävät odottamaan.

Nyt jo sanoisin, että päätös lopettaa edellinen tuki oli iso virhe, kun kerran Suomi on sitoutunut EU:n päästötavoitteisiin. Ei mitään toivoa nykymenolla päästä tavoitteeseen, kun inflaatio syö ihmisten ostovoiman.

Kaikki tuet pois, se pakottaa autonvalmistajat tuomaan autoja halvempiin hintaluokkiin nopeammin. Lisäksi nämä tuet ovat suurelta osin niille jotka eivät niitä tarvitse ja kun BEVien tuotantokapasiteetti on rajallinen niin kaikki autot menee kaupaksi muutenkin.

Eli ei missään nimessä mitään uusia tukia, mielummin kaikki paukut tukemaan esim talonyhtiöiden latausverkostoja ja sähköverkkojen yleiseen parantamiseen.
 
Mutta onko sähköistyminen saavutettavissa jatkossakin, tällä samalla tai kovemmalla tahdilla, enää tulevaisuudessa? Tässä kun on tullut aika tavalla ostovoimaa heikentäviä asioita. Kuten nyt korot, energia ja muu inflaatio. Näin sähköautoa haaveilevan näkökulmasta tilanne on nyt paljon huonompi kuin vaikkapa alkuvuodesta. Voiko myöskään sen varaan laskea, että valmistajat tekisivät edullisempaan luokkaan sähköautoja? Samoin siellä päässä on kustannuspaineita ja täten valmistuksen hinnan nousua, eikä laskua? Ainoastaan kiinalaiset pystyvät valmistamaan halvalla ja syyt tiedämmekin. Olen myös ymmärtänyt että sähköautojen kysyntä on laskenut vuoden loppua kohti.

Vaikka tuettomuus onkin jonkin sortin ideaali, niin vähän on kylmää kyytiä täällä Suomessa. Ostovoima valmiiksi heikompi ja muut valtiot tukevat kansalaisten sähköautojen hankintaa edelleen.
 
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille
Raja voisi minusta olla vaikka 40k€. Sillä saisi jonkun halvemman luokan auton, esim Peugeot e-208. Mutta eiköhän se ole niin, että 2000€ hankintatukea ei enää tule. Sähköautojen tilausjonot on niin älyttömän pitkät.
 
Tukia ei pidä miettiä huvin vuoksi, eli niin pitkään kuin markkinat ovat muutenkin tukossa tai trendit osoittavat haluttuun suuntaan on ihan turha pelleillä tukien suhteen.

Jos tukia on, niin se raja taas on aivan typerä. Autojen ”alkaen” hinnat asettuvat rajan lähelle joka estää lisävarusteiden hankinnat - monet lisävarusteet voisivat taas parantaa turvallisuutta. Esim. mun tilaamasta autosta puuttuu kaistavahti ja adaptiiviset valot puhtaasti tuon rajan vuoksi. Samaan aikaan jos mä olisin saanut ostaa vielä nuo varusteet olisi niiden alvi kattanut hyvän osan itse tuesta.

Kuka noita tukia muutenkaan tarvitsee. Oikeastiko 50k€ auton ostaja tarvitsee tukea? Ei yhtään enempää kuin 60k€ auton ostaja. Ihme idiootit noita määrittelevät, toki kun kaikesta tehdään mahdollisimman monimutkaista sillä varmasti on työllistävä vaikutus.
 
Kuka noita tukia muutenkaan tarvitsee. Oikeastiko 50k€ auton ostaja tarvitsee tukea? Ei yhtään enempää kuin 60k€ auton ostaja. Ihme idiootit noita määrittelevät, toki kun kaikesta tehdään mahdollisimman monimutkaista sillä varmasti on työllistävä vaikutus.

Tukihan on ollut alunperinkin tuki niille hyvätuloisille jotka eivät muutenkaan tukea tarvitse ja lukumääräisesti se kohdentu vielä kärpäsen kakan kokoiselle automäärälle.

Asia olisi täysin eri, jos olisi saatavilla autoja, joita suuren massa kykenisivät ostamaan, esimerkiksi hintaluokassaa 15-30 k€ ja tuen raja olisi sitten suunnattu tuolle hintahaitarille.
 
Silloinkin se vääristäisi, kun tuen määrä on kiinteä ja loppuessaan se luo vääristymän.

Omalla tavallaan päästöihin kytketty autovero on itsessään jo tuki. Miksi esim. Joku T8 Volvo on suunilleen saman hintainen kuin puolet tehottomampi bensa? Koska verotuksessa tuetaan hybridiä. Kauneus tuossa tuessa on että se on ”pehmeä” ja luonnollisesti ohjaa kohti haluttua ilman mitään tyhmiä ”kateus-kattoja” jotka vain sotkevat asioita ilman että toisivat arvoa.
 
Tukihan on ollut alunperinkin tuki niille hyvätuloisille jotka eivät muutenkaan tukea tarvitse ja lukumääräisesti se kohdentu vielä kärpäsen kakan kokoiselle automäärälle.

Juuri näin, tuki on äärimmäisen huono tuloerojen yms kannalta, se ei auta ympäristöä yhtään ja on muutenkin täysin tehoton.

Jos tuki tulisi niin sen yläraja pitäisi olla alempana ja sen pitäisi olla progressiivinen eli mitä halvempi auto, sen suurempi tuki.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Viimeksi muokattu:
Hyvin kyllä lisääntyy sähkisten myynti. Aikaisempina vuosia yksittäisissä kuukausissa nähtiin nelinumeroisia lukuja vain kvartaalin lopuissa kun Teslan laivat tulivat käymää, nyt on tykitelty nelinumeroisia jo useampia kuukausia putkeen ja jengi valittelee pitkiä toimitusaikoja. Menisi vissiin kaupaksi vaikka kuinka jos kauppiailla vaan olisi mitä myydä.

Ja ensi vuonna tulee taas uusia kiinnotavia vaihtoehtoja tarjolle. VW aerosta saattaa jopa tulla Passat kokoluokan farkku ID.7 Tourer, jota monet tuntuvat kaipaavan.
 
Paikallisessa VW liikkeessä käyty taas ID4 tunnelmaa hakemassa. Myyjän kertoman mukaan kaikista uusista autoista puuttuu mm. sähköinen takaluukku ja se ajoavustin. Ainoastaan käytetyn ostamalla voi nuo saada. Yksi lisäkikkailua aiheuttava aspekti taas.
 
Paikallisessa VW liikkeessä käyty taas ID4 tunnelmaa hakemassa. Myyjän kertoman mukaan kaikista uusista autoista puuttuu mm. sähköinen takaluukku ja se ajoavustin. Ainoastaan käytetyn ostamalla voi nuo saada. Yksi lisäkikkailua aiheuttava aspekti taas.

Hinta on tietystin sama ilman noita?
 
Eikö se ollut sen rajan tarkoitus?
Itseäni ainakin ärsyttäisi ostaa kallis auto mikä sitten varustelultaan dacia ihan vaan että saa jonku hemmetin tuen. Meininkihän kärjistetysti tyyliin on että auto missä kaikki herkut isoimmalla akulla ja teholla hintaan 50001€ on ehdoton ei mutta 49999 karvalakki on paras koska saa 2k tuen.
 
Ei Audi muutu Daciaksi jättämällä pari varustetta pois, eikä noi ole niin kriittisiä kun 98% ajosta kaupungissa. Ymmärrän kyllä sun pointin, mutta käytännössä tuen rajoilla valmiiksi kalliit varusteet muuttuvat tuplasti kalliimmaksi. Tämä on väistämättä tommosen rajan vaikutus kun valmistajat painavat lähtöhinnat karvan sen alle.
 
Ei Audi muutu Daciaksi jättämällä pari varustetta pois, eikä noi ole niin kriittisiä kun 98% ajosta kaupungissa. Ymmärrän kyllä sun pointin, mutta käytännössä tuen rajoilla valmiiksi kalliit varusteet muuttuvat tuplasti kalliimmaksi. Tämä on väistämättä tommosen rajan vaikutus kun valmistajat painavat lähtöhinnat karvan sen alle.
Olisin minäkin tilannut Polestar 2:n karvalakkina, jos olisin siihen päätynyt. Hieman yli 50 ke adaptiivisella vakkarilla olisi ollut minulle liian kallis, tosin karvalakki tuen kanssa 45,5 ke olisi ollut sekin minulle liian kallis. Ostin sitten e-208:n.

Polestar 2:n Pilot lite paketin hinta (mm. adaptiivinen vakkari ja 360 kamerat) hinta olisi siis ollut lähes 5000 euroa, joka oli noin 10 %:n lisäys auton hintaan silloin, kun tukea vielä sai.


En nyt tiedä muuttuuko auto Daciaksi parin varusteen puuttumisen myötä. Itselläni edellisessä autossa oli adaptiivinen vakkari, nykyisessä ei. Enpä itse ole kaivannut autooni adaptiivista vakkaria. Kysehän on loppujen lopuksi omista tarpeista.

Edit. Pahoittelut, muistin väärin. Eli Polestar 2 karvalakki + Pilot lite oli yhteensä 49 900 + toimituskulut 600. Eli jäi alle 50 ke, koska toimituskuluja ei laskettu mukaan, joten tuohon sai vielä hankintatuen. Hintaero karvalakin ja Pilot litellä varustetun mallin välillä oli vain tuo Pilot liten hinta eli 3000, joka on noin 6 %.
 
Viimeksi muokattu:
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä? Näistä ei kovin paljoa kannattaisi huudella etukäteen, ettei autokauppa pysähdy, kun ihmiset jäävät odottamaan.

Nyt jo sanoisin, että päätös lopettaa edellinen tuki oli iso virhe, kun kerran Suomi on sitoutunut EU:n päästötavoitteisiin. Ei mitään toivoa nykymenolla päästä tavoitteeseen, kun inflaatio syö ihmisten ostovoiman.

itse uskon, että latausinfratuen pienentämisellä on paljon suurempi merkitys. Moni ei hanki sähköautoa, jos ei ole mahdollisuutta ladata kotona.

Taloyhtiöiden jäärät ei pääse pilaamaan kotilataus mahdollisuutta sitä tarvitsevilta, kun infran toteuttaminen ei ole niin kallista.

Saataisiin pienemmällä tukirahalla isompi vaikutus.

Itse en siis tukisi auton hankintaa lainkaan, mutta korottaisin latausinfran tukea.
 
Olisin minäkin tilannut Polestar 2:n karvalakkina, jos olisin siihen päätynyt. Hieman yli 50 ke adaptiivisella vakkarilla olisi ollut minulle liian kallis, tosin karvalakki tuen kanssa 45,5 ke olisi ollut sekin minulle liian kallis. Ostin sitten e-208:n.

Polestar 2:n Pilot lite paketin hinta (mm. adaptiivinen vakkari ja 360 kamerat) hinta olisi siis ollut lähes 5000 euroa, joka oli noin 10 %:n lisäys auton hintaan silloin, kun tukea vielä sai.
Hetkinen. Otetaas takaisin. Itse ainakin tilasin Polestar 2:sen pilot litellä hankintatuen piiriin eli SRSM + Pilot lite yhteensä 49900. Eli käytännössä 48000€ sisältäen adaptiivisen vakkarin ja kaistavahdin.
 
Polestarista puheen ollen, aiemmin arvioitu toimitusaika oli siirtynyt huhtikuulle ja nyttemmin samassa kentässä on pelkkä viiva. Eli hyvin mahdollista, että tilauksesta toimitukseen tulee menemään vuosi tai jopa enemmän.
 
Polestarista puheen ollen, aiemmin arvioitu toimitusaika oli siirtynyt huhtikuulle ja nyttemmin samassa kentässä on pelkkä viiva. Eli hyvin mahdollista, että tilauksesta toimitukseen tulee menemään vuosi tai jopa enemmän.

Ei se välttämättä sitä tarkoita. Autoissa vaihtuvat jossain vaiheessa tehtaan mallivuodet (kohta oletettavasti 23 -> 24), ja luulen että arvioita ei kannata laittaa vaihdoksen ollessa kesken.
 
Polestarista puheen ollen, aiemmin arvioitu toimitusaika oli siirtynyt huhtikuulle ja nyttemmin samassa kentässä on pelkkä viiva. Eli hyvin mahdollista, että tilauksesta toimitukseen tulee menemään vuosi tai jopa enemmän.
Koska teit tilauksen? Itse tein elo-syyskuun vaihteessa ja silloin näytti toimitusajankohdaksi helmikuuta ja nyt toukokuuta.
 
Hetkinen. Otetaas takaisin. Itse ainakin tilasin Polestar 2:sen pilot litellä hankintatuen piiriin eli SRSM + Pilot lite yhteensä 49900. Eli käytännössä 48000€ sisältäen adaptiivisen vakkarin ja kaistavahdin.
Oliko näin, ahaa no sitten muistin väärin. Muistelin, että Pilot liten hinta nousi jossain vaiheessa, mutta jäikö se sitten kuitenkin alle 50 ke:n?

Pahoittelut, muistin väärin. Hinta tosiaan jäi alle 50 ke, kun Pilot lite nousi 2500:sta -> 3000:n. Eli 46 900 + 3000 +toimituskulut 600 = 50 500. Mutta kun toimituskuluja ei otettu huomioon tuen myöntämisessä, niin hinta jäi alle 50 ke.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom