Nyt olen ensimmäistä kertaa lataamassa Northen appin kautta Rechargen 22 kW:n pöntöstä. Muutama päivä sitten Northen kautta hinta olisi ollut vielä 25 snt/kWh, nyt hinta on 30 snt/kWh. Rechargen kautta oli viimeksi 33 snt/kWh + 30 snt/lataus. En tiedä onko tuokin noussut.
50 kW:n Rechargen laturi tuossa vieressä oli aiemmin 17 snt/min Northen kautta, nyt senkin hinta on noussut 14,57 €/h. Aiemmin tuntihinta Northella oli noin 10 euroa, jos nopeus pysyi 50 kW:ssa. Eli 24 snt/kWh. Nyt on 29 snt/kWh. Mutta kun tuosta 50 kW:n laturista ei tiedä, että millä nopeudella se antaa virtaa ulos. Pitää joskus kokeilla tyhjällä akulla. Jos tulisi vain 40 kW:n keskimääräisellä teholla, niin hinta olisikin jo 36 snt/kWh. Tietenkin myös auton latauksen vastaanottokyky vaikuttaa.
Tuo onkin vielä täysin kokematta, että kannattaisiko nyt talven tullessa skipata minuuttihintaiset laturit kokonaan, jos akku on liian kylmä eikä se pysty vastaanottamaan 50 kW:n tehoja. Kilometrejä minulle tulee niin vähän, että ei ehkä ole juurikaan merkitystä, että missä vaiheessa päivää menee lataamaan. Akku tuskin ehtii lämpenemään lainkaan 15:n min ajon aikana, joka on minulle tyypillisin ajo. Tulee ehkä kuitenkin käytettyä kWh hinnoiteltuja pönttöjä.
En jaksa alkaa kiertelemään hinnan perässä. Tämä on lähin latauspiste - asunnostani katsottuna noin 2 km:n päässä. Voisi kai sitä käydä joku kerta lataamassa Prismassa ABC-latauksella samalla hinnalla 80 kW:n teholla, jos sattuisi matkan varrelle. Paitsi, että tuo 80 kW:n teho tuskin toteutuu ABC-latauksella, kun on muita autoja lataamassa.
Rechargen latauspisteet ovat toimineet tosi luotettavasti vajavaisella muutaman kuukauden sähköautoilukokemuksella. ABC-latausta en ole vielä kokeillut.