Minä en ainakaan tarkoittanut 1-vaihe AC:ta asiointilatauksissa, vaan 11/22kW tehoisia kolmivaihe-AC latausasemia. Jos tunnin käynnillä saa 10 (tai minun tapauksessani jopa 20) kWh akkuun, niin on se jo ihan kivasti, vaikka ei riitäkään akun täyttämiseen tyhjästä piripintaan.
Lisäksi asiointejakin on erilaisia. Kun vaikka käytin tenavaa terveysasemalla silmätulehdusta näyttämässä, jonotimme siellä kyllä useita tunteja lääkärille samalla kun auto oli kauppakeskuksen parkkiksessa. Siinä olisi ollut hyvin aikaa latailla hitaamminkin, ja ihan turhaan olisi laittanut auton 1000kW superhyperteholaturiin joka lataa auton puolessa minuutissa.
Sitten vielä esim. liityntäpysäköintipaikat, joissa auto saattaa normipäivänä olla paikallaan 8-9 tuntia. Siinä vaiheessa monile alkaisi varmaan riittää esim. 16A yksivaihelatauskin ellei jopa hitaampi, päivittäisten ajojen kattamiseen. Tai edes osaan niistä.
Jossain amerikkalaisessa Tesla-videossa harmiteltiin sitä miten Las Vegasissa oli pitkä jono varatuille Superchargereille, ja tubettaja mainitsi mielestäni ihan loogisesti että osa ratkaisua olisi myös hitaampien AC-latauspaikkojen lisääminen ympäristöön, koska monille ne riittävät (jos on jokin pidempi asiointi menossa, ja/tai lataustarve on vähäisempi), ja jää sitten ne superhyperteholaturit niille joilla oikeasti on kiire saada 100kWh akkuun alta aikayksikön ja jatkaa paahtamista kohti auringonlaskua vetäen kolmea peräkärryä.