Yleistä keskustelua sähköautoista

En usko. Ensi keväänä ei ole rahaa autoon kun on maksettu talvi kallista sähköä ja Eurooppa on todennäköisesti taantumassa joten on työttömyyttä tai sen pelkoa.
Kyllä nämä asiat ovat kärjistäen köyhien huolia. Tässä persaukisten maassa on kuitenkin sen verran hyvin pärjäävääkin kansanosaa, että kysyntä pysyy toimituskapasiteetin yläpuolella tukevasti. Ovat just päässeet hybridien makuun ja kohta alkaa tuntua siltä, että sen turhan polttomoottorin vois heivata pois, kuten naapurin-pena jo teki.
 
Kyllä nämä asiat ovat kärjistäen köyhien huolia. Tässä persaukisten maassa on kuitenkin sen verran hyvin pärjäävääkin kansanosaa, että kysyntä pysyy toimituskapasiteetin yläpuolella tukevasti. Ovat just päässeet hybridien makuun ja kohta alkaa tuntua siltä, että sen turhan polttomoottorin vois heivata pois, kuten naapurin-pena jo teki.
Olisin kallistunut samalle kannalle. Sähköautoja ostavat ovat pääosin kuitenkin paremmin taloudellisesti pärjääviä. Vaikka kysyntä pienenisi, niin toimitusketjujen ongelmat vain jatkaa pahenemistaan.

Käytetty Tesla M3 on huono benchmark kun niitä on tuotu päämärkänä Suomeen liimatukkayritysten kiiman vuoksi.
 
Edelleen halvin Polestar 2 (uutena 46900€) maksaa 52000€ nettiautossa. Samoin uusia tulee ja käytettyjen määrä on laskussa, eli edelleen kysyntääkin on ainakin jonkun verran.
Polestareja mennyt kaupaksi ihan ok nettiauton mukaan ja kaikkien pyyntihinnat enemmän kuin uutena.
 
Vaikea kyllä ymmärtää jostain "perus" sähköautoista listahintaa kovempaa maksavia. Se vielä menisi jos joku tosi spesiaali mitä nyt ei mistään ikinä tule saamaan mutta että joku perus perheauto?
Markkinoiden jossain vaiheessa järkevöityessä saattaa tulla aavistuksen turpaan jälleenmyynnissä :rofl:.

Lisäksi ongelmien osuessa kohdalle suomessa maahantuojan suhtautuminen ongelmiin on jotain aivan totaalisen muuta riippuen oletko ostanut sen heiltä uutena vai jonkun ulkomailta uitetun lähes uuden vaikka takuut jne löytyykin.
 
Ehkä pieni katumus itsellä sähköauton osto. Nyt 2kk ajanu pösön e-2008 2021 mallilla ja vaikka ei mennä pakkasissa vielä niin kantama on aivan surkea. 300-320km näyttää täydellä latauksella ja olen iloinen jos 200 siitä pääsisin ajamaan, mutta sekään ei usein tapahdu. Ajaminen pääsääntöisesti 50-60kmh ja työmatkalla noin 15min 80kmh ajelua. Mittaristo näyttää että keskimääräinen kulutukseni on 15.5kw/100km eli juurikin se 300km pitäisi päästä, mutta akkua vain häviää matkan varrella.

Varmaan tekemistä kylmäkäynnillä ja pienellä ilman viilentymisellä, mutta esim aamulla +2 lämmöillä auton käynnistys ja lähtö syö akkua ihan sairaasti. Teen 25km matkan töihin ja ensimmäisen 2km aikana lähtee akusta 20km jonka jälkeen muuttuu oikean käytön mukaiseksi eli noin 2km = 2km mittarista. Jos en pystyisi töissä lataamaan halvalla (20snt kwh) niin myisin auton pois vaikka tappiolla, mutta sinnittelen nyt siinä toivossa että ei tule -20 asteinen talvi, koska en tiedä pärjääkö autoni edes 100km tuolla säällä.

En myöskään luota sokkona mittaristoon vaan olen laskenut kilometrejä ja katsonut kulutusta. Tällä hetkellä tällä 50kw akulla ja täydellä latauksella pääsen noin 200km jos käyn töissä.

Pienenä lisänä laittaisin sähköauton ostoa miettiville että mitkään videot akun kestävyydestä eivät päde oikeaan maailmaan. Ainakin kaikki mitä itse löysin niin siinä ajeltiin 100-500km ajoja jolloin auto pysyi lämpimänä. Jos taas peruskäytöllä pk-seudulla ajat ja käyt kaupassa ja töissä eikä autollasi ole lohkolämmitystä niin periaatteessa joka ajossa kylmäkäynnistät auton joka syö akkua mukavan määrän. Toivottavasit muiden autoilla paremmin..

Lisäyksenä vielä että pikalatureita ei oo tullut alueelleni yhtään viimeisen 6kk aikana ja asun vantaalla. Toivoisin suomelta jotain vähän kovempaa tahtia näiden asentamiseen tai että saataisiin EDES 50kwh laturit bensa-asemille, mutta hpc laturit sinne mun mielestä kuuluu.
 
Ehkä pieni katumus itsellä sähköauton osto. Nyt 2kk ajanu pösön e-2008 2021 mallilla ja vaikka ei mennä pakkasissa vielä niin kantama on aivan surkea. 300-320km näyttää täydellä latauksella ja olen iloinen jos 200 siitä pääsisin ajamaan, mutta sekään ei usein tapahdu...
Kuulostaa ihan normaalilta sähköautoilulta ilman esilämmitystä johdossa kiinni. Kesällä pääsi akullisella helposti 350+km, nyt näyttää katoavan 100km ajomatkaa 75km reaalimatkalla pätkäajoa, mutta tosiaan tuo välissä jäähtyminen syö akkua, kun pitää taas lämmittää jne.

Itse tätä jo laskeskelin autoa ostaessa, mutta silti se 2500+€ säätö tähän mennessä polttoaineissa kompensoi tätä asiaa ihan hyvin. Talvella harvoin ajelen kuitenkaan pitkiä matkoja, niin ihan ok kun pääsee parit kerrat edesd takas töihin ja kotiin.
 
Kuulostaa ihan normaalilta sähköautoilulta ilman esilämmitystä johdossa kiinni.

Periaatteessa tän voisin sivuuttaa lataamalla sen 2 tuntia joka aamu ennen töihin lähtöä mitä noista sähkötolpista nyt tulee. Ei lämmitä autoa, mutta lämmittää akkua vaikka ei paljoa latausta saisikaan sisään. Taloyhtiö ei muutenkaan tietäisi että lataanko autoa vai lämmitänkö autoa. Pitäisi vaan katsoa että miten tuo normi tolpan laturi toimii kun ei ole vielä tullut käytettyä. Oletan että se on sentään veden ja jäätymisen kestävä.
 
Periaatteessa tän voisin sivuuttaa lataamalla sen 2 tuntia joka aamu ennen töihin lähtöä mitä noista sähkötolpista nyt tulee. Ei lämmitä autoa, mutta lämmittää akkua vaikka ei paljoa latausta saisikaan sisään. Taloyhtiö ei muutenkaan tietäisi että lataanko autoa vai lämmitänkö autoa. Pitäisi vaan katsoa että miten tuo normi tolpan laturi toimii kun ei ole vielä tullut käytettyä. Oletan että se on sentään veden ja jäätymisen kestävä.
Usko pois, vinkunaa tulee. Lämmittelin omaani 2h kellolla olevasta tolpasta isännöitsijän luvalla 8ampeerin virralla ja se valitusten määrä.... Tiedän faktaksi että tuo tolppa kesti huomattavasti rajumpaa kuormaa aiempien autojen lohko+sisätila lämppäreiden kanssa mutta yhtäkkiä sähköoauto=sulakkeet paukkuu tai johdot sulaa.
 
Usko pois, vinkunaa tulee. Lämmittelin omaani 2h kellolla olevasta tolpasta isännöitsijän luvalla 8ampeerin virralla ja se valitusten määrä.... Tiedän faktaksi että tuo tolppa kesti huomattavasti rajumpaa kuormaa aiempien autojen lohko+sisätila lämppäreiden kanssa mutta yhtäkkiä sähköoauto=sulakkeet paukkuu tai johdot sulaa.
Itsellä samantyyppinen tilanne, ennenkuin saatiin lataus yhtiöön.
Se että lataan autoa sen 2h mitä tolpasta tuli oli muiden mielestä auton tankkaamista heidän laskuun mutta 2h lohkolämppäri sisälämppärillä ihan ok ja kuuluu asiaan :sholiday:.

Täytyy seuraavassa yhtiökokouksessa kiusallaan vaatia tolppapaikkojen hinnan nostoa koska kyllähän se moottorin täysin turhan esilämmittämisen hinta on noussut.
 
Itsellä samantyyppinen tilanne, ennenkuin saatiin lataus yhtiöön.
Se että lataan autoa sen 2h mitä tolpasta tuli oli muiden mielestä auton tankkaamista heidän laskuun mutta 2h lohkolämppäri sisälämppärillä ihan ok ja kuuluu asiaan

Täytyy seuraavassa yhtiökokouksessa kiusallaan vaatia tolppapaikkojen hinnan nostoa koska kyllähän se moottorin täysin turhan esilämmittämisen hinta on noussut.
Koomisinta oli tuo että omat aiemmat lohko+sisälämppäri autot veivät enemmän virtaa kuon Tesla sovitulla 8ampperin virralla mutta tuo mielikuva oli totaalisesti eri. Jo ekana päivänä kun Tesla oli lämmityksessä aamuksi tuli kuulema valituksia että lataan autoani talohtiön laskuun. Ja koomisinta tilanteesta tekee sen että hallituksen jäsen oli jäänyt jo aiemmin kiinni auton latauksesta ilman mittaria lataus hybridinsä kanssa ja asiasta ei noussut haloota mutta heti kun Teslaa lämmiteltiin niin tadaa. Ja bonuksena olisin tosiaan voinut ladata 24/7 koska tolppa oli paskana ja antoi virtaa 24/7 ja "tyhmänä" soittelin huoltoyhtiön korjaamaan tolpan. En voi kieltää etteikö olisi ihan vittuillakseen houkuttanut jättää huutelematta ja latailla autoa tyytyväisenä vaikka sillä 8ampeerin virralla ilman että jengi voisi vinkua. Totesin että pääsen vähemmällä ja ei tule valituksia leimattoman harrasteauton säilytyksestä autopaikalla jos sovin isännöitsijän kanssa joten rajoitin virrat 8ampeeriin ja olin kiltisti kunnes pääsin helvettiin kyseisestä taloyhtiöstä.
 
Itsellä samantyyppinen tilanne, ennenkuin saatiin lataus yhtiöön.
Se että lataan autoa sen 2h mitä tolpasta tuli oli muiden mielestä auton tankkaamista heidän laskuun mutta 2h lohkolämppäri sisälämppärillä ihan ok ja kuuluu asiaan :sholiday:.

Täytyy seuraavassa yhtiökokouksessa kiusallaan vaatia tolppapaikkojen hinnan nostoa koska kyllähän se moottorin täysin turhan esilämmittämisen hinta on noussut.
Minulla on päätösehdotus yhtiökokoukselle idean tasolla, mutta ei ole oikein saanut vastakaikua hallituksen puolelta. Enpä tiedä jaksaako itse alkaa tekemään yhtään enempää asian suhteen. Ajatuksena oli siis ehdottaa, jos taloyhtiö kustantaisi autopaikoille 2-4 hidaslatausrasiaa, joista voisi pyytää korkeampaa vuokraa + sähkön laskutus käyttäjältä mittarin mukaan taloyhtiön sähkösopimuksen hinnalla. Talon asukkailla on tällä hetkellä vain pari sähköautoa ja välillä on pyörinyt kolmaskin, mutta se ei ehkä ole vakituisen asukkaan auto. Plugareita ei taida olla ainuttakaan. Eli ei nyt ehkä vielä olisi osakkailla tarpeeksi kiinnostusta latausrasioiden asennuttamiseen, joten jaksaneeko vaivautua edes tekemään tuota päätösehdotusta yhtiökokoukselle.

Tällä hetkellä taloyhtiöllä on linja, että lataus nykyisestä rasiasta on kielletty, mutta osakas saa asennuttaa omalla kustannuksellaan autopaikalle latausrasian ja kulutusmittarin, mutta poismuuttaessa pitää asennuttaa vanha rasia takaisin. Itse en aio tuollaiseen lähteä, joten olen ladannut toistaiseksi julkisilla latauspisteillä.
 
Minulla on päätösehdotus yhtiökokoukselle idean tasolla, mutta ei ole oikein saanut vastakaikua hallituksen puolelta. Enpä tiedä jaksaako itse alkaa tekemään yhtään enempää asian suhteen. Ajatuksena oli siis ehdottaa, jos taloyhtiö kustantaisi autopaikoille 2-4 hidaslatausrasiaa, joista voisi pyytää korkeampaa vuokraa + sähkön laskutus käyttäjältä mittarin mukaan taloyhtiön sähkösopimuksen hinnalla. Talon asukkailla on tällä hetkellä vain pari sähköautoa ja välillä on pyörinyt kolmaskin, mutta se ei ehkä ole vakituisen asukkaan auto. Plugareita ei taida olla ainuttakaan. Eli ei nyt ehkä vielä olisi osakkailla tarpeeksi kiinnostusta latausrasioiden asennuttamiseen, joten jaksaneeko vaivautua edes tekemään tuota päätösehdotusta yhtiökokoukselle.

Tällä hetkellä taloyhtiöllä on linja, että lataus nykyisestä rasiasta on kielletty, mutta osakas saa asennuttaa omalla kustannuksellaan autopaikalle latausrasian ja kulutusmittarin, mutta poismuuttaessa pitää asennuttaa vanha rasia takaisin. Itse en aio tuollaiseen lähteä, joten olen ladannut toistaiseksi julkisilla latauspisteillä.
Mikä tuossa ongelmana? taloyhtiö maksaa laturit ja ne hieman isommalla parkkimaksulla kuoletetaan ajassa x ja maksat mitä kulutat. Tai jotenkin näin omassa yhtiössä se menee. Itselle olisi käynyt erinomaisesti myös että itse ostan ja asennutan haluamani härvelin siihen ja maksan sähkön. Yhtiö nyt halusi kuitenkin että kaikilla samat.
 
Mikä tuossa ongelmana? taloyhtiö maksaa laturit ja ne hieman isommalla parkkimaksulla kuoletetaan ajassa x ja maksat mitä kulutat. Tai jotenkin näin omassa yhtiössä se menee. Itselle olisi käynyt erinomaisesti myös että itse ostan ja asennutan haluamani härvelin siihen ja maksan sähkön. Yhtiö nyt halusi kuitenkin että kaikilla samat.
Jos tarkoitat, että mikä tuossa kirjoittamani viestin viimeisen kappaleen asiassa on ongelmana minulle niin vastaan että hinta sekä naapuripaikan kanssa säätäminen tolpan avaimen kanssa kun yhdessä tolpassa on tuplarasia (naapuripaikassa vaihtuu vuokralainen muutaman kerran vuodessa). Myös se, että poismuuttaessa pitäisi latausrasia poistaa ja asennuttaa vanha takaisin ei innosta. Mieluummin käyn muualla lataamassa.

Taloyhtiö ei ole tällä hetkellä halukas kustantamaan autopaikkojen rasioiden päivittämistä latausrasioiksi. Infra kestäisi 5-7 hidaslatausrasiaa, joten tuolta pohjalta ajattelin edellisessä viestissä mainitsemaani päätösehdotusta viedä yhtiökokoukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat, että mikä tuossa kirjoittamani viestin viimeisen kappaleen asiassa on ongelmana minulle niin vastaan että hinta sekä naapuripaikan kanssa säätäminen tolpan avaimen kanssa kun yhdessä tolpassa on kaksi rasiaa (naapuripaikassa vaihtuu vuokralainen muutaman kerran vuodessa). Myös se, että poismuuttaessa pitäisi latausrasia poistaa ja asennuttaa vanha takaisin ei innosta. Mieluummin käyn muualla lataamassa.
Ratkaisu... Luurilla ohjattavat tolpat. Nykyisessä taloyhtiössä on moiset ja saa luurila lyötyä mitä tahansa välillä 1h-24/7 virrat tolppaan. Kun oli Tesla niin usein löin illalla kotiin tullessa latauksen päälle ja laitoin ajan päättymään kun lähden töihin. Ei kauhea vaiva ja jos parkkipaikalla olisi naapuri vinkunut että pidän tolpan luukun lukittuna niin voi voi. Aiemmassa oli onneksi kaksi autopaikkaa vierekkäin samassa tolpassa joten ei tarvittun ihmetellä periaatteessa mutta kyllä tuostakin saatiin ongelma luotua taloyhtiössä jossa sähköautoista ei ollut liikoja kokemuksia. Olin ns. elitisti kusipää rikas paskiainen kun kehtasin ajella Teslalla vaikka todennäköisesti tienasin keskiveroa talon asukasta vähemmän per kk.
 
Meillä onneksi meni helposti tuo uudessa talossa.

Eli tuli kehoitus isännöitsijältä, jolle oli antanut kehoituksen hallitus missä vaimo on, että voisi pistää niitä lautaustolppia jos meinaa latailla.

Meillä yhteinen rasia naapurin kanssa niin hän oli vaan tyytyväinen että sai digitaalisen mittarin ilmaiseksi. Sovittiin kyllä että jos ostaa jotain ladattavaa kaaraa ni maksaa sit meille puolet tuosta tolpasta.
 
Meillä onneksi meni helposti tuo uudessa talossa.

Eli tuli kehoitus isännöitsijältä, jolle oli antanut kehoituksen hallitus missä vaimo on, että voisi pistää niitä lautaustolppia jos meinaa latailla.

Meillä yhteinen rasia naapurin kanssa niin hän oli vaan tyytyväinen että sai digitaalisen mittarin ilmaiseksi. Sovittiin kyllä että jos ostaa jotain ladattavaa kaaraa ni maksaa sit meille puolet tuosta tolpasta.
Joo tuolla tavalla varmasti toimiikin. Minulla vaan ongelma on siinä kun viereisen paikan vuokralainen vaihtuu vähintään pari kertaa vuodessa. Ja tosiaan yhteinen tolppa, enkä jaksaisi säätää noiden tolpan avainten kanssa. Meillä onnistuisi siis ainoastaan omalla rahalla vaihtaa rasia latausrasiaksi ja poismuuttaessa pitäisi asennuttaa vanha rasia takaisin.
 
Kullähän sen sähköauton saa esilämmittää siinä missä bensa-autonkin jos taloyhtiöllä tuollainen lämmitystolppa on. Jos sähköautoilijalta kielletään lämmitystolppa käyttö, se pitää kieltää kaikilta muiltakin.
Kyllä mutta veikkaa mitä jengi automaattisesti vinkuu... se lataa. Tavallaan ymmärrän koska johto on kiinni koko yön ja ne pyöriteltävät tolpat on helppo paskoa antamaan virtaa kokoajan. Vittumaisinta toki se että itselle asetettiin 8amp raja joka on isomman auton kanssa sen verran pieni että tyhjentää lämmittäessä akkua. Tuo otti tosiaan päähän etenkin kun muisti että monessa aiemmassa autossa oli lohkari+sisätilalämppäri mallia yliampuva ja imivät helposti enemmän.
 
Kyllä mutta veikkaa mitä jengi automaattisesti vinkuu... se lataa. Tavallaan ymmärrän koska johto on kiinni koko yön ja ne pyöriteltävät tolpat on helppo paskoa antamaan virtaa kokoajan. Vittumaisinta toki se että itselle asetettiin 8amp raja joka on isomman auton kanssa sen verran pieni että tyhjentää lämmittäessä akkua. Tuo otti tosiaan päähän etenkin kun muisti että monessa aiemmassa autossa oli lohkari+sisätilalämppäri mallia yliampuva ja imivät helposti enemmän.
No jos mittari on paskottu se on huollon asia.

Se nyt on selvää että joku itkee, mutta taloyhtiössä aina joku itkee jostain,siitähän ei pääse mihinkään.
 
Ehkä pieni katumus itsellä sähköauton osto. Nyt 2kk ajanu pösön e-2008 2021 mallilla ja vaikka ei mennä pakkasissa vielä niin kantama on aivan surkea. 300-320km näyttää täydellä latauksella ja olen iloinen jos 200 siitä pääsisin ajamaan, mutta sekään ei usein tapahdu. Ajaminen pääsääntöisesti 50-60kmh ja työmatkalla noin 15min 80kmh ajelua. Mittaristo näyttää että keskimääräinen kulutukseni on 15.5kw/100km eli juurikin se 300km pitäisi päästä, mutta akkua vain häviää matkan varrella.

Varmaan tekemistä kylmäkäynnillä ja pienellä ilman viilentymisellä, mutta esim aamulla +2 lämmöillä auton käynnistys ja lähtö syö akkua ihan sairaasti. Teen 25km matkan töihin ja ensimmäisen 2km aikana lähtee akusta 20km jonka jälkeen muuttuu oikean käytön mukaiseksi eli noin 2km = 2km mittarista. Jos en pystyisi töissä lataamaan halvalla (20snt kwh) niin myisin auton pois vaikka tappiolla, mutta sinnittelen nyt siinä toivossa että ei tule -20 asteinen talvi, koska en tiedä pärjääkö autoni edes 100km tuolla säällä.

En myöskään luota sokkona mittaristoon vaan olen laskenut kilometrejä ja katsonut kulutusta. Tällä hetkellä tällä 50kw akulla ja täydellä latauksella pääsen noin 200km jos käyn töissä.

Pienenä lisänä laittaisin sähköauton ostoa miettiville että mitkään videot akun kestävyydestä eivät päde oikeaan maailmaan. Ainakin kaikki mitä itse löysin niin siinä ajeltiin 100-500km ajoja jolloin auto pysyi lämpimänä. Jos taas peruskäytöllä pk-seudulla ajat ja käyt kaupassa ja töissä eikä autollasi ole lohkolämmitystä niin periaatteessa joka ajossa kylmäkäynnistät auton joka syö akkua mukavan määrän. Toivottavasit muiden autoilla paremmin..

Lisäyksenä vielä että pikalatureita ei oo tullut alueelleni yhtään viimeisen 6kk aikana ja asun vantaalla. Toivoisin suomelta jotain vähän kovempaa tahtia näiden asentamiseen tai että saataisiin EDES 50kwh laturit bensa-asemille, mutta hpc laturit sinne mun mielestä kuuluu.
Jos ajelet päivittäin yleensä jotain max 60km ja lähinnä taajamissa, tuohan auto tuntuu taipuvan sellaisiin tarpeisiin hyvin. Lisärahalla tietty saa isomman toimintamatkan omaavia sähköautoja. Tosin jos ajelut ovat noin suht vähäisiä, ehkä joku halvempi polttomoottoriauto voisi olla ainakin taloudellisessa mielessä parempi vaihtoehto. Hyvä uutinen on se että luulisin sinun pystyvän myymään vähän ajetun sähköautosi, jos myyntiin päädyt.

Missä päin Vantaata ei löydy pikalatureita? Asun länsi-Vantaalla ja kyllä ainakin täällä niitä riittää. Kävelymatkan päässä on K-lataus, toisessa suunnassa ehkä 3 km päässä ABC-pikalataus S-marketin yhteydessä, Myyrmannin kauppakeskuksessa on myös suurteholatausasema lämpimässä hallissa, ja tietty 11/22kW AC-peruslatauspaikkoja varsinkin on paljon ympäristössä, jopa kolme Lidliä ehkä 5 km säteellä...

Toki Vantaa on laaja käsite, en ole satavarma mikä on tilanne itä-Vantaalla tai jossain pohjois-Vantaalla peltojen keskellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä taloyhtiöllä on linja, että lataus nykyisestä rasiasta on kielletty, mutta osakas saa asennuttaa omalla kustannuksellaan autopaikalle latausrasian ja kulutusmittarin, mutta poismuuttaessa pitää asennuttaa vanha rasia takaisin. Itse en aio tuollaiseen lähteä, joten olen ladannut toistaiseksi julkisilla latauspisteillä.
Meillä on just tuollainen systeemi ja sopi minulle kyllä kuin nenä silmään. Tykkäsin siitä että taloyhtiö sekaantuu asiaan mahdollisimman vähän, kustannan tolpan itse ja maksan vain sähköstä (+ normi tolpallisen autopaikan kk-maksun). Halvin ja selkein vaihtoehto. Meilläkin on kyllä tuo sääntö että tolppa tulisi vaihdattaa pois jos luopuu autopaikastaan, mutta en ole aikeissa luopua autopaikastani, ja veikkaan että jos luopuisin, taloyhtiö saattaisi hyvinkin suostua siihen että jätetään se tolppa siihen paikalleen, ehkä joku toinen haluaa käyttää sitä... Eikä se takaisinvaihto pitäisi nyt niin hirveästi maksaa, jos pakko on tehdä.

Joltain muilta taloyhtiöiltä olen kuullut kauhutarinoita joissa siihen on otettu joku "operaattori" välikädeksi joka asennuttaa latausasemat, ja sitten sillä on vapaat kädet hinnoitella palvelu pilviin. Joku mainitsi jostain useamman satasen vai oliko jopa tonnin vuosimaksustakin, vaikka ei edes lataisi yhtään. Yök. Sama kuin taloyhtiö myisi taloyhtiön saunan ja varastotilat jollekin yksityiselle firmalle, joka sitten alkaisi laskuttaa asukkaita ja osakkaita saunavuoroista ja tavaroiden säilytyksestä oman halunsa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on just tuollainen systeemi ja sopi minulle kyllä kuin nenä silmään. Tykkäsin siitä että taloyhtiö sekaantuu asiaan mahdollisimman vähän, kustannan tolpan itse ja maksan vain sähköstä (+ normi tolpallisen autopaikan kk-maksun). Halvin ja selkein vaihtoehto. Meilläkin on kyllä tuo sääntö että tolppa tulisi vaihdattaa pois jos luopuu autopaikastaan, mutta en ole aikeissa luopua autopaikastani, ja veikkaan että jos luopuisin, taloyhtiö saattaisi hyvinkin suostua siihen että jätetään se tolppa siihen paikalleen, ehkä joku toinen haluaa käyttää sitä... Eikä se takaisinvaihto pitäisi nyt niin hirveästi maksaa, jos pakko on tehdä.

Joltain muilta taloyhtiöiltä olen kuullut kauhutarinoita joissa siihen on otettu joku "operaattori" välikädeksi joka asennuttaa latausasemat, ja sitten sillä on vapaat kädet hinnoitella palvelu pilviin. Joku mainitsi jostain useamman satasen vai oliko jopa tonnin vuosimaksustakin, vaikka ei edes lataisi yhtään. Yök. Sama kuin taloyhtiö myisi taloyhtiön saunan ja varastotilat jollekin yksityiselle firmalle, joka sitten alkaisi laskuttaa asukkaita ja osakkaita saunavuoroista ja tavaroiden säilytyksestä oman halunsa mukaan.
Pitää nyt katsoa kun talvi tulee, että jaksaako rampata laturilla vai pitäisikö asennuttaa omalle (vuokralla olevalle) autopaikalle latausrasia. Riippuu tuo kuitenkin myös latauksen hinnasta eli millainen sähkösopimus taloyhtiöllä on. Viimeksi kun kysyin niin puheenjohtajalla ei ollut tietoa. Pitää kysyä isännöitsijältä.

Kismittää vaan tuo naapuripaikan avainsäätö. Kun kyllähän kaikkien on saatava käyttää lämmitystolppaa. Eli miten tuon naapuripaikan vuokralaisen kanssa toimitaan, kun siinä vaihtuu vuokralainen puolen vuoden välein? Eli siis jos on sellainen rasia, jossa minun puoli on lataukselle ja naapurin puoli lämmitykselle? Antaako pömpelin avaimen huoltoyhtiöön ja sitä kautta avainhallinta?

Miten voi välttyä siltä, että naapuripaikkalainen ei lataa minun sähköistä silloin kun olen töissä (jos sillä sattuisi olemaan sähköauto), josta lasku tulee minulle mittarin mukaan?
 
Jos ajelet päivittäin yleensä jotain max 60km ja lähinnä taajamissa, tuohan auto tuntuu taipuvan sellaisiin tarpeisiin hyvin. Lisärahalla tietty saa isomman toimintamatkan omaavia sähköautoja. Tosin jos ajelut ovat noin suht vähäisiä, ehkä joku halvempi polttomoottoriauto voisi olla ainakin taloudellisessa mielessä parempi vaihtoehto. Hyvä uutinen on se että luulisin sinun pystyvän myymään vähän ajetun sähköautosi, jos myyntiin päädyt.

Missä päin Vantaata ei löydy pikalatureita? Asun länsi-Vantaalla ja kyllä ainakin täällä niitä riittää. Kävelymatkan päässä on K-lataus, toisessa suunnassa ehkä 3 km päässä ABC-pikalataus S-marketin yhteydessä, Myyrmannin kauppakeskuksessa on myös suurteholatausasema lämpimässä hallissa, ja tietty 11/22kW AC-peruslatauspaikkoja varsinkin on paljon ympäristössä, jopa kolme Lidliä ehkä 5 km säteellä...

Toki Vantaa on laaja käsite, en ole satavarma mikä on tilanne itä-Vantaalla tai jossain pohjois-Vantaalla peltojen keskellä.

Tässä mun alueen kartta vantaalla. Periaatteessa asun tämän kuvan yläosassa ja ainoa lähin latauspaikka on citymarket jossa on 2 kpl 50kwh latureita joissa tähän mennessä noin 80% ajasta on takseja istumassa kuljettajat autossa. Yksi taksi lähtee ja toinen tulee tilalle. Jos siellä ei ole tilaa ja viereisessä 1 paikan laturissa hesburgerin pihassa ei ole paikkaa niin lähin paikka onkin sitten 5km päässä. Ei mitään kauheita distansseja eli 5km seuraavalle laturille, mutta kun näitä voisi olla niin paljon enemmän ja alkaa hieman ärsyttää tuo että taksit istuvat latureissa kokoajan.

Periaatteessa siis jos tulen kotiin ja käyn kaupassa matkalla niin lataisin mielelläni citymarketissa. Ajaessa ei ole aikaa katsoa latauskarttaa että onko paikkoja vapaana ja jos ei ole ja akku onkin tyhjemmän päälle niin joko odotetaan että tulee tilaa tai lähetään ajamaan 5km täysin eri suuntaan kotisuunnasta.

Ja kyllä päivittäinen ajoni on noin 50-60km, mutta tällä hetkellä se tarkoittaa sitä että lataan noin 3pv välein. Eli jos ei olisi työpaikkaa missä ladata niin olisin aivan kusessa ja pitäisi alkaa kärkkymään pikalatureita.. Ongelmaa ei olisi jos edes alueen isoimmassa kaupassa olisi enemmän kuin 2 pikalaturia

Lähin huoltoaseman laturi viereisen hesburgerin laturin lisäksi taitaa olla noin 20km päässä joten mietinkin tässä että miksi huoltoasemille ei asenneta latureita edes pk-seudulla.
 

Liitteet

  • kartta.png
    kartta.png
    965,1 KB · Luettu: 84
Viimeksi muokattu:
Tässä mun alueen kartta vantaalla. Periaatteessa asun tämän kuvan yläosassa ja ainoa lähin latauspaikka on citymarket jossa on 2 kpl 50kwh latureita joissa tähän mennessä noin 80% ajasta on takseja istumassa kuljettajat autossa. Yksi taksi lähtee ja toinen tulee tilalle. Jos siellä ei ole tilaa ja viereisessä 1 paikan laturissa hesburgerin pihassa ei ole paikkaa niin lähin paikka onkin sitten 5km päässä. Ei mitään kauheita distansseja eli 5km seuraavalle laturille, mutta kun näitä voisi olla niin paljon enemmän ja alkaa hieman ärsyttää tuo että taksit istuvat latureissa kokoajan.

Periaatteessa siis jos tulen kotiin ja käyn kaupassa matkalla niin lataisin mielelläni citymarketissa. Ajaessa ei ole aikaa katsoa latauskarttaa että onko paikkoja vapaana ja jos ei ole ja akku onkin tyhjemmän päälle niin joko odotetaan että tulee tilaa tai lähetään ajamaan 5km täysin eri suuntaan kotisuunnasta.

Ja kyllä päivittäinen ajoni on noin 50-60km, mutta tällä hetkellä se tarkoittaa sitä että lataan noin 3pv välein. Eli jos ei olisi työpaikkaa missä ladata niin olisin aivan kusessa ja pitäisi alkaa kärkkymään pikalatureita..

Yhdelläkään huoltoasemalla lähelläni ei ole latureita. Lähin taitaa olla noin 20km päässä joten mietinkin tässä että miksi huoltoasemille ei asenneta latureita edes pk-seudulla.
Tuo on muuten aivan totta. Lentoasemalla on sellainen tilanne, että jos on sähköauto taksina, niin pääsee jonon ohi tai no sähkötaksijonosta pääsee kaikkien muiden taksien ohi. Tämä on siis lentoasemaa operoivan Finavian määräämä sääntö. Lentoasemalla alkaa olemaan todella reilusti sähkötakseja, mutta latauspaikkoja lentoasemalla ei ole paitsi yhdellä toimijalla on omat pömpelit, joita muut ei saa käyttää. Tämä johtaa siihen, että taksit roikkuu latureilla varsinkin lentoaseman ympäristössä ja toki muuallakin missä on väh. 50 kW pömpeleitä.

Jatkossa latausruuhkat vielä korostuu jokapuolella kun yhteiskunnan maksamien kyytien kilpailutus menee siihen, että mikäli mielii saada ajettavakseen kyseisiä kyytejä on pakko olla sähköauto, muutoin ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kilpailutuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki-Vantaan lähistön seudulla taksit kyllä juoksevat edukkaimman hintalapun perässä. Esim juuri nyt Koivuhaan ABClla 3/4 latureista käytössä, mutta Tammiston Mc:lla rechargella vain 1/4 käytössä.

Itse Jumbon lähistöltä (jossa vielä ladannut kertaakaan), melkein ensimmäinen kuukausi sähkiksellä meni ilman koti/työpaikkalatausta ja duunimatkaa tulee pikkasen reilu 50km päivässä. Sen pohjalta vähän hakemalla hakemista, jos kokisin julkilatauksen ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Toki normisti nyt näihin keleihin asti ei ole tarvinnut ladata kuin kerran viikossa, jos ajot olleet normipyörittelyä pk-seudulla.

En myöskään kaipaa pätkääkään latureita huoltsikoille vaan lisää vaan kauppojen yms pihoihin.
 
Tänään pääsi autokauppias yllättämään iloisesti, ID.4 luovutus huomenna klo 14. Tiedossa pientä varustelua ja toivottavasti huolettomia kilometrejä.

Tuohon latauspaikkoihin huoltoasemilla, että miksipäs ei. Valtateiden varsilla ovat jopa 24h auki joten huoltoasemien palvelut käytössä myös öiseen aikaan toisin kuin kauppojen yhteydessä olevilla latauspisteillä. Ja jos ei huoltoasema miellytä niin eihän sinne sisälle ole pakko mennä.
 
Tässä mun alueen kartta vantaalla. Periaatteessa asun tämän kuvan yläosassa ja ainoa lähin latauspaikka on citymarket jossa on 2 kpl 50kwh latureita joissa tähän mennessä noin 80% ajasta on takseja istumassa kuljettajat autossa. Yksi taksi lähtee ja toinen tulee tilalle. Jos siellä ei ole tilaa ja viereisessä 1 paikan laturissa hesburgerin pihassa ei ole paikkaa niin lähin paikka onkin sitten 5km päässä. Ei mitään kauheita distansseja eli 5km seuraavalle laturille, mutta kun näitä voisi olla niin paljon enemmän ja alkaa hieman ärsyttää tuo että taksit istuvat latureissa kokoajan.

Periaatteessa siis jos tulen kotiin ja käyn kaupassa matkalla niin lataisin mielelläni citymarketissa. Ajaessa ei ole aikaa katsoa latauskarttaa että onko paikkoja vapaana ja jos ei ole ja akku onkin tyhjemmän päälle niin joko odotetaan että tulee tilaa tai lähetään ajamaan 5km täysin eri suuntaan kotisuunnasta.

Ja kyllä päivittäinen ajoni on noin 50-60km, mutta tällä hetkellä se tarkoittaa sitä että lataan noin 3pv välein. Eli jos ei olisi työpaikkaa missä ladata niin olisin aivan kusessa ja pitäisi alkaa kärkkymään pikalatureita.. Ongelmaa ei olisi jos edes alueen isoimmassa kaupassa olisi enemmän kuin 2 pikalaturia

Lähin huoltoaseman laturi viereisen hesburgerin laturin lisäksi taitaa olla noin 20km päässä joten mietinkin tässä että miksi huoltoasemille ei asenneta latureita edes pk-seudulla.
PlugShare -sovellus näyttää Vantaalla olevan kohtalaisesti pikalatureita, mutta Kehä III:n pohjoispuolella harvenee merkittävästi. Onko näistä joku sellainen, että voisit koukata?
 

Liitteet

  • Screenshot_20221102-212432.png
    Screenshot_20221102-212432.png
    885,8 KB · Luettu: 26
  • Screenshot_20221102-212528.png
    Screenshot_20221102-212528.png
    851,3 KB · Luettu: 26
PlugShare -sovellus näyttää Vantaalla olevan kohtalaisesti pikalatureita, mutta Kehä III:n pohjoispuolella harvenee merkittävästi. Onko näistä joku sellainen, että voisit koukata?

Joo siis enne kehä 3 löytyy vaikka mistä mutta pohjosemmassa häviää heti laturit. Voin vaikka työmatkalla alkamaan käydä muissa kaupoissa mutta periaate oli kummiskin että omalla alueella on tosi hiljaista uusien latureiden osalta. Eli ei tunnu siltä että latureita olisi saatavilla vaan niitä täytyy hakemalla etsiä ja koukata juurikin eri reittejä että löytyy latureita.

Jos siihen panostettaisiin että huoltsikoilla olis latureita niin ongelma ratkeaisi koska huoltsikoita on sopivin välimatkoin kaikkialla suomessa.
 
Pitää nyt katsoa kun talvi tulee, että jaksaako rampata laturilla vai pitäisikö asennuttaa omalle (vuokralla olevalle) autopaikalle latausrasia. Riippuu tuo kuitenkin myös latauksen hinnasta eli millainen sähkösopimus taloyhtiöllä on. Viimeksi kun kysyin niin puheenjohtajalla ei ollut tietoa. Pitää kysyä isännöitsijältä.
Tuo vähän ottaa minuakin päähän etten voi ladata omalla varsin huokealla sähkösopparillani, tai vaikka se olisi pörssisähkösopimus, voisin nuukailla latailemalla lähinnä öisin ja tuulisina päivinä.

Meidän taloyhtiöllä on, ainakin isännöitsijän, mukaan "pörssisähkösopimus" missä hinta ei kuitenkaan muutu tunneittain, vaan päivittäin. Lisäksi minulla siitä kuulemma laskutetaan koko puolivuotiskauden keskimääräinen hinta, eli tiedän kWh-hinnan aina vasta kun saan laskun puolen vuoden jälkeen. Vähän turhan jännää kyllä, arvailla mitä sähkö mahtaa maksaa useamman kuukauden kuluttua kun se vaikuttaa nykyisenkin latauksen hintoihin...

En tiedä onko mitään järkevää vaihtoehtoakaan, menisi liian vaikeaksi jos olisi tunneittain vaihtuva ja raportoisin jokaiselta päivältä minä tunteina olen lataillut... Tällä mennään. Jostain syystä nyt kahtena laskutuskautena hinta on ollut tasan 19c/kWh (sisältää siirtomaksun ja verot). Noinkohan uskoisin että se on sattumoisun osunut kahdella eri kaudella noin sopivasti samaksi, vai heittiköhän isännöitsijä hinnan sittenkin hatusta? No, tuo sentään on suht ok hinta vaikka ei ainakaan aiemmin ollut paljoa halvempi kuin monilla julkisilla AC-latureilla käynti, 20c/kWh tjsp.

Kismittää vaan tuo naapuripaikan avainsäätö. Kun kyllähän kaikkien on saatava käyttää lämmitystolppaa. Eli miten tuon naapuripaikan vuokralaisen kanssa toimitaan, kun siinä vaihtuu vuokralainen puolen vuoden välein? Eli siis jos on sellainen rasia, jossa minun puoli on lataukselle ja naapurin puoli lämmitykselle? Antaako pömpelin avaimen huoltoyhtiöön ja sitä kautta avainhallinta?
Hoidin itse toistaiseksi asian henkilökohtaisesti naapurin kanssa, annoin toisen avaimista hänelle ja kk sitten hän palauttikin sen kun vaihtoi paikkaa muualle (ei johtunut minusta vaan toisella puolella huonosti pysäköineestä autosta jonka viereen ei meinannut mahtua).

Kävin teetättämässä kolmannen avaimen avainsuutarilla ja sen annoin isännöitsijätoimistolle/huoltoyhtiölle. He joka tapauksessa halusivat sellaisen jotta voivat tarvittaessa itse käydä tarkistamassa pömpelistä etten valehtele kWh lukemaa, jos alkaa epäilyttää ilmoitukseni. Mielestäni avaimen luovutuksen voisi halutessaan jättää huoltoyhtiönkin toimeksi, hehän niitä avaimia hallinnoivat lämmityspömpeleillekin, menisi siinä ohessa.
 
En myöskään kaipaa pätkääkään latureita huoltsikoille vaan lisää vaan kauppojen yms pihoihin.
Juu just näin, varsinkin taajamissa niitä latausasemia kannattaa laittaa kauppojen, kauppakeskusten jne. yhteyteen, minne mennään muutenkin asioimaan niin menee latailut siinä samalla, vaikka vähän hitaammallakin.

Pitkien lomamatkojen pikalatauksille voi sitten ripotella myös moottoriteiden yms. varteen nykyisille bensa-asemille. Taitaa niitä esim. ABC-asemille tullakin, ja voihan sitä pidemmilläkin matkoilla koukata taajamien kautta latailemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis enne kehä 3 löytyy vaikka mistä mutta pohjosemmassa häviää heti laturit. Voin vaikka työmatkalla alkamaan käydä muissa kaupoissa mutta periaate oli kummiskin että omalla alueella on tosi hiljaista uusien latureiden osalta. Eli ei tunnu siltä että latureita olisi saatavilla vaan niitä täytyy hakemalla etsiä ja koukata juurikin eri reittejä että löytyy latureita.

Jos siihen panostettaisiin että huoltsikoilla olis latureita niin ongelma ratkeaisi koska huoltsikoita on sopivin välimatkoin kaikkialla suomessa.
Yksi vaihtoehto voisi olla alkaa käydä jossain toisessa Cittarissa. Esim. Tammiston Cittarissa on 6 kpl CCS. Toisella puolella väylää on Mäkkärin 4 kpl CCS ja Cittarin vieressä hätävarana Lidlin CCS. Noista luulisi latauspaikan vapautuvan alle 10 minuutissa. Jos ei onnaa, niin Jumbossa on 4 kpl CCS ja viereisessä K-Raudassa yksi CCS.

Kotilataus helpottaisi paljon. Eihän pätkäajon lämmityksistä johtuva alle 200 km range haittaisi ollenkaan, jos joka yö saisi kotipihassa ladattua ajetut 50-60 km. Pidemmällä matkalla Pösö kuitenkin mennee lähemmäs 250 km näillä säillä.
 
Joo siis enne kehä 3 löytyy vaikka mistä mutta pohjosemmassa häviää heti laturit. Voin vaikka työmatkalla alkamaan käydä muissa kaupoissa mutta periaate oli kummiskin että omalla alueella on tosi hiljaista uusien latureiden osalta. Eli ei tunnu siltä että latureita olisi saatavilla vaan niitä täytyy hakemalla etsiä ja koukata juurikin eri reittejä että löytyy latureita.

Jos siihen panostettaisiin että huoltsikoilla olis latureita niin ongelma ratkeaisi koska huoltsikoita on sopivin välimatkoin kaikkialla suomessa.

Tuusulasta löytyy Mc:lta laturia ja Keravalta Prismaa & cittaria? En nyt sanoisi että ihan mahdoton tilanne. Ja moni muukin kuin latausjutut alkaa harvenemaan kehä 3:n jälkeen

Valtateiden varrella huoltsikkalataus on toki ykkönen. Mutta en oikein lähtisi kuluttamaan pk-seudulla aikaa ladatakseni autoa huoltsikalla kun ajan voisi käyttää paljon tehokkaammin.

Toki latauskarttaa kun katson niin puhtaasti ”omalla kylälläkin” (01690) on tasan nolla laturia, mutta ihan sama minne suuntaan lähtee niin löytyy 3-7km säteellä laturia ja vielä sellaisilla paikoilla jonne olisi muutenkin arkirumbassa asiaa. Sinisilmäisesti uskon, että sama tilanne on pk-seudulla vähintään 80% talouksista. Ehkä ydinkeskusta olisi se vaikein missä voisin kuvitella joutuvani eniten säätämään.
 
Tuusulasta löytyy Mc:lta laturia ja Keravalta Prismaa & cittaria? En nyt sanoisi että ihan mahdoton tilanne. Ja moni muukin kuin latausjutut alkaa harvenemaan kehä 3:n jälkeen

Valtateiden varrella huoltsikkalataus on toki ykkönen. Mutta en oikein lähtisi kuluttamaan pk-seudulla aikaa ladatakseni autoa huoltsikalla kun ajan voisi käyttää paljon tehokkaammin.

Toki latauskarttaa kun katson niin puhtaasti ”omalla kylälläkin” (01690) on tasan nolla laturia, mutta ihan sama minne suuntaan lähtee niin löytyy 3-7km säteellä laturia ja vielä sellaisilla paikoilla jonne olisi muutenkin arkirumbassa asiaa. Sinisilmäisesti uskon, että sama tilanne on pk-seudulla vähintään 80% talouksista. Ehkä ydinkeskusta olisi se vaikein missä voisin kuvitella joutuvani eniten säätämään.

Ei ole siis mahdottomuus ladata autoa, mutta aivan eri tilanne kuin esim norjassa. En vain näe että suomessa ollaan valmiita samanlaiseen muutokseen vielä pitkään aikaan eli semmoinen "comfort lataus" ei onnistu toviin.
 
Kotilataus helpottaisi paljon. Eihän pätkäajon lämmityksistä johtuva alle 200 km range haittaisi ollenkaan, jos joka yö saisi kotipihassa ladattua ajetut 50-60 km. Pidemmällä matkalla Pösö kuitenkin mennee lähemmäs 250 km näillä säillä.
Tuo on kyllä totta. Kotilataus olisi poikaa. Kaikille se ei kuitenkaan ole valitettavasti mahdollista. Minullakaan ei ole kotilatausta toistaiseksi, mutta mahdollista sen järjestäminen olisi.
 
Juu just näin, varsinkin taajamissa niitä latausasemia kannattaa laittaa kauppojen, kauppakeskusten jne. yhteyteen, minne mennään muutenkin asioimaan niin menee latailut siinä samalla, vaikka vähän hitaammallakin.
Tätä logiikkaa en oikein ole ymmärtänyt. Monien kauppojen yhteydessä on tosiaankin "vähän hitaammalla" käyviä latureita, eli AC:tä. Kuka viettää useita tunteja kaupassa? Vaikka kiertelisi jonkun megakeskuksen joka kaupan ja söisi vielä päälle, ei kyllä niin millään saa vietettyä kolmea tuntia pidempään, ja siinä ajassa 1-vaihe-AC:llä on saanut kokonaiset 18 kWh, jos sattui oikein hyvä päivä. Yöpymispaikan pihassa tuollainen on käyttökelpoinen, kaupassa lähinnä haistattelua asiakkaalle.

Pikemminkin kaipaisin mahdollisimman nopeaa laturia, jolla saa akun täyteen normaalin kauppareissun aikana. Onneksi sellaisia onkin alkanut kauppojen pihoihin ja parkkihalleihin ilmestymäänkin.
 
Tätä logiikkaa en oikein ole ymmärtänyt. Monien kauppojen yhteydessä on tosiaankin "vähän hitaammalla" käyviä latureita, eli AC:tä. Kuka viettää useita tunteja kaupassa?

Onhan noita hybridikuskeja, joita tuollainen johtojumppa viehättää, ettei vaan vahingossakaan joutuisi bensamoottoria käyttämään.
 
Tätä logiikkaa en oikein ole ymmärtänyt. Monien kauppojen yhteydessä on tosiaankin "vähän hitaammalla" käyviä latureita, eli AC:tä. Kuka viettää useita tunteja kaupassa? Vaikka kiertelisi jonkun megakeskuksen joka kaupan ja söisi vielä päälle, ei kyllä niin millään saa vietettyä kolmea tuntia pidempään, ja siinä ajassa 1-vaihe-AC:llä on saanut kokonaiset 18 kWh, jos sattui oikein hyvä päivä. Yöpymispaikan pihassa tuollainen on käyttökelpoinen, kaupassa lähinnä haistattelua asiakkaalle.

Pikemminkin kaipaisin mahdollisimman nopeaa laturia, jolla saa akun täyteen normaalin kauppareissun aikana. Onneksi sellaisia onkin alkanut kauppojen pihoihin ja parkkihalleihin ilmestymäänkin.

Ehkäpä "hitaalla" tarkoitetaan tyyliin vain 50kW -laturia ;)

Itse en vaivautuisi edes virittelemään piuhoja kontista 11kW:n asiointilatauksella. Mutta DC 20-30kW ja siitä ylös sitten toinen juttu (ja silloinkin vain jos hintalappu järkevä).

Aihetta sivuten - lievästi ärsyttää 1-vaihehybridien liruttelu 11/22kW julkisilla latureillakin muutenkin. Monta tuntia hinataan kWh-hinnoittelulla ja näin varataan harvoja latureita esim hiihtokeskusten pihassa, jossa lähistöllä ei ole mitään muuta ja olisi juuri näppärä ladata täyssähkö noista (bonuksena satutaan unohtamaan auto idlaamaan vielä paikalle). Hybillä hyöty vielä muutamia kymmeniä kilometrejä sähkön osalta ja voivat bensalla ajella vs. täyssähköllä oikeasti tarvitsisi sen latauksen pahimmillaan. Itse kyllä liputan minuuttiveloituksia oikeastaan kaikkeen latauksien osalta ja vähintään ABC:n malli on hyvä eli tietyn ajan jälkeen alkaa juoksemaan lisäkulu paikan varaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä logiikkaa en oikein ole ymmärtänyt. Monien kauppojen yhteydessä on tosiaankin "vähän hitaammalla" käyviä latureita, eli AC:tä. Kuka viettää useita tunteja kaupassa? Vaikka kiertelisi jonkun megakeskuksen joka kaupan ja söisi vielä päälle, ei kyllä niin millään saa vietettyä kolmea tuntia pidempään, ja siinä ajassa 1-vaihe-AC:llä on saanut kokonaiset 18 kWh, jos sattui oikein hyvä päivä. Yöpymispaikan pihassa tuollainen on käyttökelpoinen, kaupassa lähinnä haistattelua asiakkaalle.

Pikemminkin kaipaisin mahdollisimman nopeaa laturia, jolla saa akun täyteen normaalin kauppareissun aikana. Onneksi sellaisia onkin alkanut kauppojen pihoihin ja parkkihalleihin ilmestymäänkin.
En myöskään ihan ymmärrä noita todella hitaita asiointilatauksia. 11kW AC:stä nyt saa jonkun vähän isomman kauppareissun aikana sen verran että sillä on jotain merkitystä, mutta jos 1.8-3.6kW teholla pitäisi lirutella, niin ei sellaiseen jaksa kytkeä edes piuhaa, ellei sähkö ole ilmaista tai kotilatausta ei ole.

Jos kotilatausta ei ole, niin sillon tietysti jokainen potentiaalinen latauspaikka kannattaa hyödyntää.
 
Jatkossa latausruuhkat vielä korostuu jokapuolella kun yhteiskunnan maksamien kyytien kilpailutus menee siihen, että mikäli mielii saada ajettavakseen kyseisiä kyytejä on pakko olla sähköauto, muutoin ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kilpailutuksissa.
Ei se ihan noin mene. Toistaiseksi hankintaohjeissa korostetaan vähäpäästöisyyttä. Sähköautoilun etuna on toki myös vähentyneet lähipäästöt.

Suurinpiirtein näin useissa julkisissa hankinnoissa:
Tilaajalle osoitettu kalusto on 100 % sähköinen tai käyttövoima on uusiutuvista raaka-aineista. Hyväksyttäviä uusiutuvia (ei-fossiilisia) polttoaineita ovat biokaasu, vety, etanoli (esim. ED95) ja toisen sukupolven biodieselit esimerkiksi EN 19540 standardin mukainen uusiutuva HVO diesel.
 
Aihetta sivuten - lievästi ärsyttää 1-vaihehybridien liruttelu 11/22kW julkisilla latureillakin muutenkin. Monta tuntia hinataan kWh-hinnoittelulla ja näin varataan harvoja latureita esim hiihtokeskusten pihassa, jossa lähistöllä ei ole mitään muuta ja olisi juuri näppärä ladata täyssähkö noista (bonuksena satutaan unohtamaan auto idlaamaan vielä paikalle). Hybillä hyöty vielä muutamia kymmeniä kilometrejä sähkön osalta ja voivat bensalla ajella vs. täyssähköllä oikeasti tarvitsisi sen latauksen pahimmillaan. Itse kyllä liputan minuuttiveloituksia oikeastaan kaikkeen latauksien osalta ja vähintään ABC:n malli on hyvä eli tietyn ajan jälkeen alkaa juoksemaan lisäkulu paikan varaamisesta.
Aika moni täyssähkökin on yksivaiheinen: esimerkkinä omani, 2017 vm. Ioniq. Jos on useamman tunnin pysähdys ilmaisen laturin vieressä tiedossa, laitan kyllä surutta 6 kW teholla virtaa valumaan.
 
Tätä logiikkaa en oikein ole ymmärtänyt. Monien kauppojen yhteydessä on tosiaankin "vähän hitaammalla" käyviä latureita, eli AC:tä. Kuka viettää useita tunteja kaupassa? Vaikka kiertelisi jonkun megakeskuksen joka kaupan ja söisi vielä päälle, ei kyllä niin millään saa vietettyä kolmea tuntia pidempään, ja siinä ajassa 1-vaihe-AC:llä on saanut kokonaiset 18 kWh, jos sattui oikein hyvä päivä. Yöpymispaikan pihassa tuollainen on käyttökelpoinen, kaupassa lähinnä haistattelua asiakkaalle.

Pikemminkin kaipaisin mahdollisimman nopeaa laturia, jolla saa akun täyteen normaalin kauppareissun aikana. Onneksi sellaisia onkin alkanut kauppojen pihoihin ja parkkihalleihin ilmestymäänkin.
Minä en ainakaan tarkoittanut 1-vaihe AC:ta asiointilatauksissa, vaan 11/22kW tehoisia kolmivaihe-AC latausasemia. Jos tunnin käynnillä saa 10 (tai minun tapauksessani jopa 20) kWh akkuun, niin on se jo ihan kivasti, vaikka ei riitäkään akun täyttämiseen tyhjästä piripintaan.

Lisäksi asiointejakin on erilaisia. Kun vaikka käytin tenavaa terveysasemalla silmätulehdusta näyttämässä, jonotimme siellä kyllä useita tunteja lääkärille samalla kun auto oli kauppakeskuksen parkkiksessa. Siinä olisi ollut hyvin aikaa latailla hitaamminkin, ja ihan turhaan olisi laittanut auton 1000kW superhyperteholaturiin joka lataa auton puolessa minuutissa.

Sitten vielä esim. liityntäpysäköintipaikat, joissa auto saattaa normipäivänä olla paikallaan 8-9 tuntia. Siinä vaiheessa monille alkaisi varmaan riittää esim. 16A yksivaihelatauskin ellei jopa hitaampi, päivittäisten ajojen kattamiseen. Tai edes osaan niistä.

Jossain amerikkalaisessa Tesla-videossa harmiteltiin sitä miten Las Vegasissa oli pitkä jono varatuille Superchargereille, ja tubettaja mainitsi mielestäni ihan loogisesti että osa ratkaisua olisi myös hitaampien AC-latauspaikkojen lisääminen ympäristöön, koska monille ne riittävät (jos on jokin pidempi asiointi menossa, ja/tai lataustarve on vähäisempi), ja jää sitten ne superhyperteholaturit niille joilla oikeasti on kiire saada 100kWh akkuun alta aikayksikön ja jatkaa paahtamista kohti auringonlaskua vetäen kolmea peräkärryä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni täyssähkökin on yksivaiheinen: esimerkkinä omani, 2017 vm. Ioniq. Jos on useamman tunnin pysähdys ilmaisen laturin vieressä tiedossa, laitan kyllä surutta 6 kW teholla virtaa valumaan.
Minulla on kyllä vieno toive ettei kukaan valmistaja enää tekisi uusia täyssähköautoja, joissa ei ole vähintään 11kW AC-kolmivaihelataus. Valitettavasti sellaisiakin tuntuu joitakin vielä olevan, oliko esim. halvin Nissan Ariya sellainen, tai joku vastaava? Lisävarusteena tai kalliimpiin versioihin saikin sitten jo 22kW kolmivaihelaturin...

11/22kW AC-latausasemien pystyttäminen on kuitenkin niin paljon halvempaa kuin DC-suurteholaturien, joten ainakin minusta kuulostaisi järkevältä että AC-latausasemia olisi yltympäriinsä, ja DC-laturit jäisivät vapaiksi niille joilla oikeasti on kiire latailussaan. Ja että kaikki ainakin uudet sähköautot pystyisivät myös lataamaan noilta AC-asemilta vähintään 11kW. Asentavathan monet jo kotiinsakin 11kW kolmivaihelatausasemia.
 
Minä en ainakaan tarkoittanut 1-vaihe AC:ta asiointilatauksissa, vaan 11/22kW tehoisia kolmivaihe-AC latausasemia. Jos tunnin käynnillä saa 10 (tai minun tapauksessani jopa 20) kWh akkuun, niin on se jo ihan kivasti, vaikka ei riitäkään akun täyttämiseen tyhjästä piripintaan.

Lisäksi asiointejakin on erilaisia. Kun vaikka käytin tenavaa terveysasemalla silmätulehdusta näyttämässä, jonotimme siellä kyllä useita tunteja lääkärille samalla kun auto oli kauppakeskuksen parkkiksessa. Siinä olisi ollut hyvin aikaa latailla hitaamminkin, ja ihan turhaan olisi laittanut auton 1000kW superhyperteholaturiin joka lataa auton puolessa minuutissa.

Sitten vielä esim. liityntäpysäköintipaikat, joissa auto saattaa normipäivänä olla paikallaan 8-9 tuntia. Siinä vaiheessa monile alkaisi varmaan riittää esim. 16A yksivaihelatauskin ellei jopa hitaampi, päivittäisten ajojen kattamiseen. Tai edes osaan niistä.

Jossain amerikkalaisessa Tesla-videossa harmiteltiin sitä miten Las Vegasissa oli pitkä jono varatuille Superchargereille, ja tubettaja mainitsi mielestäni ihan loogisesti että osa ratkaisua olisi myös hitaampien AC-latauspaikkojen lisääminen ympäristöön, koska monille ne riittävät (jos on jokin pidempi asiointi menossa, ja/tai lataustarve on vähäisempi), ja jää sitten ne superhyperteholaturit niille joilla oikeasti on kiire saada 100kWh akkuun alta aikayksikön ja jatkaa paahtamista kohti auringonlaskua vetäen kolmea peräkärryä.
Tuossa tulee tietenkin helposti vastaan myös sen latauskentälle tulevan narun kapasiteetti.
Tuskin niissä yleisesti hirveästi ole extraa rakennettu etukäteen.
 
Minä en ainakaan tarkoittanut 1-vaihe AC:ta asiointilatauksissa, vaan 11/22kW tehoisia kolmivaihe-AC latausasemia. Jos tunnin käynnillä saa 10 (tai minun tapauksessani jopa 20) kWh akkuun, niin on se jo ihan kivasti, vaikka ei riitäkään akun täyttämiseen tyhjästä piripintaan.
Viittaan yllä olevaan viestiini, jonka ehdin kirjoittaa juuri ennen omaasi. Ei se 3-vaihelaturi auta, kun auto ottaa vastaan AC:tä yhdellä vaiheella.

Lisäksi asiointejakin on erilaisia. Kun vaikka käytin tenavaa terveysasemalla silmätulehdusta näyttämässä, jonotimme siellä kyllä useita tunteja lääkärille samalla kun auto oli kauppakeskuksen parkkiksessa. Siinä olisi ollut hyvin aikaa latailla hitaamminkin, ja ihan turhaan olisi laittanut auton 1000kW superhyperteholaturiin joka lataa auton puolessa minuutissa.

Sitten vielä esim. liityntäpysäköintipaikat, joissa auto saattaa normipäivänä olla paikallaan 8-9 tuntia. Siinä vaiheessa monile alkaisi varmaan riittää esim. 16A yksivaihelatauskin ellei jopa hitaampi, päivittäisten ajojen kattamiseen. Tai edes osaan niistä.

Jossain amerikkalaisessa Tesla-videossa harmiteltiin sitä miten Las Vegasissa oli pitkä jono varatuille Superchargereille, ja tubettaja mainitsi mielestäni ihan loogisesti että osa ratkaisua olisi myös hitaampien AC-latauspaikkojen lisääminen ympäristöön, koska monille ne riittävät (jos on jokin pidempi asiointi menossa, ja/tai lataustarve on vähäisempi), ja jää sitten ne superhyperteholaturit niille joilla oikeasti on kiire saada 100kWh akkuun alta aikayksikön ja jatkaa paahtamista kohti auringonlaskua vetäen kolmea peräkärryä.
Toki toki. Useiden tuntien mittaisissa pysähdyksissä hidaslataus on omiaan. Vastasin vain siihen, että kauppareissulla kaipaisi nimenomaan pikalatausta, jotta kyseessä olisi asiointi- eikä asiointi-ja-odotetaans-vielä-pari-tuntia-lataus.
 
Minulla on kyllä vieno toive ettei kukaan valmistaja enää tekisi uusia täyssähköautoja, joissa ei ole vähintään 11kW AC-kolmivaihelataus. Valitettavasti sellaisiakin tuntuu joitakin vielä olevan, oliko esim. halvin Nissan Ariya sellainen, tai joku vastaava? Lisävarusteena tai kalliimpiin versioihin saikin sitten jo 22kW kolmivaihelaturin...

11/22kW AC-latausasemien pystyttäminen on kuitenkin niin paljon halvempaa kuin DC-suurteholaturien, joten ainakin minusta kuulostaisi järkevältä että AC-latausasemia olisi yltympäriinsä, ja DC-laturit jäisivät vapaiksi niille joilla oikeasti on kiire latailussaan. Ja että kaikki ainakin uudet sähköautot pystyisivät myös lataamaan noilta AC-asemilta vähintään 11kW. Asentavathan monet jo kotiinsakin 11kW kolmivaihelatausasemia.
Olis varmaan mutta pitäisi niiden maksaakin itsensä jollain järkevällä aikavälillä.
 
Itse en vaivautuisi edes virittelemään piuhoja kontista 11kW:n asiointilatauksella. Mutta DC 20-30kW ja siitä ylös sitten toinen juttu (ja silloinkin vain jos hintalappu järkevä).
En minäkään, jos kyseessä olisi esim. pikainen R-kioskissa käynti tai vastaava. Jos taas kyseessä olisi esim. tunnin kauppakeskus+Prisma käynti, tai 2-5 tunnin jonotus terveysasemalla tai viikonloppupäivystyksessä lääkärille pääsyä, mikä ettei, varsinkin kun pystyn yleensä hyödyntämään 22kW AC-latausta. (Vaimo meni Peijaksen sairaalan päivystykseen klo 17:30 maissa, ja pääsi lääkärin pakeille klo 6 aamulla... Siinä odottelussa olisi voinut latailla vähän hitaamminkin.).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom