Yleistä keskustelua sähköautoista

Hinta on vaan kovasti eri asennuksille jos voi vaan laittaa 8A type2 ilman mitaan virranjakoja. Saa samalla rahalla enamman pistokkeita. Tyossakayville tuosta tulee kaytannossa paivassa 18kwh milla paasee sen 100km.
Ei se alueen kapasiteetti kuitenkaan ääretön ole, joten noinkohan nuo lisäpistokkeet lohduttaisi. Toisekseen, taitaa kuormanhallinta olla aika halpa ominaisuus tätä nykyä. Lisää tuohon yhtälöön talvi, vaihteleva työpäivän pituus jne, niin aika äkkiä tuo "18 kWh" on kaikkea muuta kuin riittävä. Kylmä auto pakkasella voi helposti hörpätä sen 30 kWh satkulle.
 
Hinta on vaan kovasti eri asennuksille jos voi vaan laittaa 8A type2 ilman mitaan virranjakoja. Saa samalla rahalla enamman pistokkeita. Tyossakayville tuosta tulee kaytannossa paivassa 18kwh milla paasee sen 100km.
Juuri tätä tarkoitin. Voisi olla latauksen hinta aika paljon halvempi vs. 11 kW:lla.

Ainakin Helsingissä on aivan naurettavan vähän latauspisteitä liityntäpysäköintipaikoilla. Saisi tulla edes jotakin latauspönttöjä lisää. Minulle kävisi mikä tahansa latausnopeus kunhan olisi edes mahdollisuus ladata.

Liityntäpysäköinnissä saisi kyllä tosi näppärästi ladattua autoa työpäivän aikana. Minulla auto seisoo tuollaisessa parkissa 9 h jokainen arkipäivä - miten muilla?
 
Joka tapuksessa niita topseleita sinne joutuu sen 3 kertaa asentamaan lisaa. Ja lopuksi tuomaan oman muuntajan parkkipaikan nurkalle. Siksi sita ajattelisi ettei nyt kauheasti panosta valiaikaiseen ratkaisuun.
 
Miksi se pitäis tehdä juosten kusten väliaikaisena ratkaisuna? Tai miten edes pystyisi, kyllä se "vaan" 8 A tekee myös paljon, kun pistokkeita alkaa olla oikeasti hyödyllinen määrä. Ts. lähiverkkoa joutuu tuunaamaan.
 
Koska sahkoautojen maara parkkipailla on 95% vasta 20 vuoden paasta. Ei kannata yli rakentaa. nyt vaan tehda tasaisesti tarpeeseen.
 
Ei sieltä minuunkaan yhteyttä otettu muuten, kun luovutusajan sopimiseksi. Myyjältä tiedustelin säännölliseen maililla tilaa ja ihan nopeasti selvittivät statuksen ja tarkan syyn miksi kestää.
Olen mäkin muutaman kerran kysynyt, myyjä on aina sanonut ettei minkään osan kanssa ole ongelmia. Lisäksi pitää kiinni siitä että tehdas olisi luvannut kaikkien 2021 tilattujen autojen tulevan 2022 loppuun mennessä. En voi olla ajattelematta että puhuu omiaan, tuskin tehdas tässä tilanteessa lupaisi mitään tommosta (luulis että se valmistusviikon arvio kuvastaisi parhaiten tehtaan näkemystä).

Ja viimeksi huhuttiin että oli ongelmia sen perus maskin kanssa tulevien puskurien kanssa, sekä ehkä jotkut tutkat. Ainakin jotkut sanoivat että kun otti päivitetyn paketin ja kehittyneen kaistavahdin (joku kamera vaihtuu) niin viikko aikaistui. Pelkäävät varmaan että ihmiset rupeavat vaatimaan noita kaupan päälle.
 
Koska sahkoautojen maara parkkipailla on 95% vasta 20 vuoden paasta. Ei kannata yli rakentaa. nyt vaan tehda tasaisesti tarpeeseen.
Juuri sen takiahan kannattaisi laittaa muutama kuormanjakava type2:nen, koska tuollaista voi helposti sitten laajentaa tarpeen mukaan.

Ja laajennuksessa voi erikseen lisätä töpselimäärää ja koko kentän sähköliittymän tehoa, eikä tarvitse nyt vuoden 2022 vajavaisilla tiedoilla arvioida, että mikä tulee olemaan se oikea tehonsyötön ja töpselimäärän suhde vuonna 2029.
 
Koska sahkoautojen maara parkkipailla on 95% vasta 20 vuoden paasta. Ei kannata yli rakentaa. nyt vaan tehda tasaisesti tarpeeseen.
Kuka sitä mitään yli rakentaa, kun kuitenkin joutuvat sitä sähkökenttää ronkkimaan? Riippuu toki paikasta, mutta hyvin rajallisestihan noissa monessa on sähköä lähimaastossa, hyvä kun valotolppa löytyy. Jos siis vanhemmista ratkaisuista puhutaan. Uudemmissa lienee latausoptiota valmiina. Kerran kun maan kaivaa auki, niin aika samalla rahalla sinne sitten pistää ylimääräistä kapasiteettia tuleviin tarpeisiin.
 
Olisikohan ideaa, jos latauspisteitä pystyisi käyttämään voimassaolevalla HSL-lipulla? En sitten tiedä saisiko HSL tuolla täkyllä enemmän käyttäjiä julkiseen liikenteeseen. Siis, jos se tarjoaisi ilmaista/hyvin edullista latausta voimassaolevalla HSL-lipulla.

Ehkä latauspisteet tulevat kuitenkin olemaan jatkossakin maksullisia kuten tälläkin hetkellä. Tärkeintä olisi, että joku alkaisi noita rakentamaan lisää. Ainakin tuolla minne itse parkkeeraan autoni työpäivän ajaksi on useita muitakin sähköautoja samoihin aikoihin parkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niitä edes pitäisi pystyä käyttämään jollain HSL:n lipulla :D Kyllähän tuo aikamoinen houkutin olisi jättää auto siihen, jos lataus maksaisi normaalisti, paikkoja hyvin tarjolla ja pysäköinti ilmainen. Ennemmin sitä sitten näkis, että latausmaksun hinnasta saisi esim. HSL:n lipun verran pois, jos sellaisen ostaa (jos jotain kytköstä pitää rakentaa).
 
Miksi niitä edes pitäisi pystyä käyttämään jollain HSL:n lipulla :D Kyllähän tuo aikamoinen houkutin olisi jättää auto siihen, jos lataus maksaisi normaalisti, paikkoja hyvin tarjolla ja pysäköinti ilmainen. Ennemmin sitä sitten näkis, että latausmaksun hinnasta saisi esim. HSL:n lipun verran pois, jos sellaisen ostaa (jos jotain kytköstä pitää rakentaa).
Miksi ei? HSL:n pitäisi saada jotain kautta lisää käyttäjiä julkiseen liikenteeseen. Pysäköinti ei ole ilmaista kaikilla liityntäpysäköintialueilla. Tälläkin hetkellä niillä liityntäpysäköintialuella, jotka ovat maksullisia saa alennusta voimassaolevalla HSL:n lipulla. Ja tässä on nimenomaan ideana se, että saadaan ihmiset käyttämään julkista liikennettä. Eikä tuo HSL:n lippu myöskään mikään ilmainen ole.

Eli miksi ei voisi tarjota myös latausmahdollisuutta sähköautoille nimellisellä korvauksella tai ainakin halvemmalla kuin Helen ytimessä?

Niin tai näin, olisi tuo kuitenkin näppärää, jos latausmahdollisuus ylipäätään olisi liityntäpysäköinnissä. Joissain on pari pönttöä, mutta monissa ei ole mitään esim. tuolla missä minä pidän autoani parkissa ei ole ainoatakaan pönttöä. Se on ehkä vähän outoa Helsingissä vuonna 2022.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei? HSL:n pitäisi saada jotain kautta lisää käyttäjiä julkiseen liikenteeseen. Pysäköinti ei ole ilmaista kaikilla liityntäpysäköintialueilla. Tälläkin hetkellä niillä liityntäpysäköintialuella, jotka ovat maksullisia saa alennusta voimassaolevalla HSL:n lipulla. Ja tässä on nimenomaan ideana se, että saadaan ihmiset käyttämään julkista liikennettä. Eikä tuo HSL:n lippu myöskään mikään ilmainen ole.

Eli miksi ei voisi tarjota myös latausmahdollisuutta sähköautoille nimellisellä korvauksella tai ainakin halvemmalla kuin Helen ytimessä?
Typerää sitä sähköä on halvalla myydä rajallisella myyntipaikkamäärällä, jos päinvastaisellakin tavalla saa saman houkuttelevuuden. Sun tavalla siellä on aamunmulkut lidl-"asiakkaat" varaamassa parilla kWh:lla akkuunsa päivän verran "halvalla". Tai jos tarpeeksi halpa hinta, niin ostavat vaan sen HSL:n lipun (käyttämättä sitä), että saavat halvemman latauksen. Vaihtoehtoisesti jos se lataus maksais normihinnan/kWh, mutta HSL-lipusta ja/tai pysäköinnistä saa hyvitystä latausmaksuun, niin tämä ohjaisi paikat enemmän akun latausta tarvitseville. Esim. 2 € pysäköinnistä ja 2,8 € Hsl lipusta sais siis vaikka 0,2 €/kWh hinnalla laskien 24 kWh latausta.
 
Typerää sitä sähköä on halvalla myydä rajallisella myyntipaikkamäärällä, jos päinvastaisellakin tavalla saa saman houkuttelevuuden. Sun tavalla siellä on aamunmulkut lidl-"asiakkaat" varaamassa parilla kWh:lla akkuunsa päivän verran "halvalla". Tai jos tarpeeksi halpa hinta, niin ostavat vaan sen HSL:n lipun (käyttämättä sitä), että saavat halvemman latauksen. Vaihtoehtoisesti jos se lataus maksais normihinnan/kWh, mutta HSL-lipusta ja/tai pysäköinnistä saa hyvitystä latausmaksuun, niin tämä ohjaisi paikat enemmän akun latausta tarvitseville. Esim. 2 € pysäköinnistä ja 2,8 € Hsl lipusta sais siis vaikka 0,2 €/kWh hinnalla laskien 24 kWh latausta.
Toimii myös auton liityntäpysäköinnissä tuo HSL-alennus, miksi ei voisi toimia myös auton lataamisessa. esim. Ruoholahdessa pysäköinti maksaa 2 € / 12 h, jos näyttää lukijalle voimassaolevaa HSL-lippua.

Sama kai se miten tuon latausmaksun hyvittäisi HSL-lipussa tai vaikka ei hyvittäisi mitään, kunhan vain saataisiin lisää latauspisteitä liityntäpysäköintiin.
 
Täähän joo myyjän kannalta tosi paska tilanne, etenkin kun uusien hinnat noussut rajustikin niin kenenkään jo tilanneen ei tietenkään kannata perua vaikka ilmaiseksi pääsisikin eroon tilauksesta.
Myy sitten vaikka heti käyttämättömänä hieman listahintaa halvemmalla jos tilanne muuttunut ettei ylihintaa enää makseta käärien kuitenkin aika kivan tilin.
Yllättyneitä huomioiden maa missä ollaan?
 

BYD Atto 3, hinta Saksassa 38 000 euroa. Aika edullinen, jos olisi alle 40 ke myös Suomessa. WLTP range 420 km. EuroNCAP 5/5. Max. latausteho ei tosin ole mikään ihmeellinen (88 kW, latauskäyrästä ei tietoa).
 


Ihan hauskoja ominaisuuksia, mm. vaakatasosta pystyasentoon kääntyvä näyttö.



Tässä esitellään vähän tarkemmin auton sisätiloja.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka sitä mitään yli rakentaa, kun kuitenkin joutuvat sitä sähkökenttää ronkkimaan? Riippuu toki paikasta, mutta hyvin rajallisestihan noissa monessa on sähköä lähimaastossa, hyvä kun valotolppa löytyy. Jos siis vanhemmista ratkaisuista puhutaan. Uudemmissa lienee latausoptiota valmiina. Kerran kun maan kaivaa auki, niin aika samalla rahalla sinne sitten pistää ylimääräistä kapasiteettia tuleviin tarpeisiin.
Oikeastaan tähänkin on oikea ratkaisu yksityinen raha. HSL tai mikä ikinäkään jakaa parkkialueen kahden yksityisen tekijän kanssa antaa luvan myydä sähköä vuoteen 2040 asti. HSL voi hankkia muuntaja aseman tontille jos on tarvetta. Vuonna 2040 sitten katsotaan onko homma OK vai maksetaanko kuparit maahan ja käsketään painua vittuun tolppiensa kanssa. Jakaminen kahden yrityksen välillä, jotta kilpailu pitää huolen hinnoista.
 
Ihan mielenkiinnosta mikä esine mahtuu Fiestaan, mutta Model 3 ei?

Arvaan et jokin Biolanin kompostori tai joku vastaava missä luukun pienuus rajoittaa. Sedanit nyt vaan ovat tuollaisia, etuna sitten (mahdollisesti) parempi ulkonäkö ja hiljaisempi kuin farmari/suv.

Suositelen Maxusta jos haluaa tilavan sähköauton. Tutulta löytyy ja on tyytyväinen (toki ei ole ostettu omalla rahalla joten varauksella).

Näin sunnuntaina Hondan sähköauton ekaa kertaa livenä. Näytti näppärältä taajama-autolta, peilejäkään ei ollut. Tyylikäs.
 
Näin sunnuntaina Hondan sähköauton ekaa kertaa livenä. Näytti näppärältä taajama-autolta, peilejäkään ei ollut. Tyylikäs.
Todella hyvä sisältä myös ja ajettavuudesta vielä lisäpisteitä, etenkin liukkaalla.

Tuosta on viime päivinä japanissa bongattu liikenteessä uusi versio, joka ei enää näytä yhtä hyvältä. Mutta toivottavasti rangea on saatu lisää.
 
Honda e olis kyllä täydellinen yhden hengen työmatka-auto, jos akku ja/tai pikalataus olis kunnossa.
 
Puhutaanko nyt tuosta Honda e:stä? En tiedä ottaako kukaan enää vakavasti autoa, jonka talvirange on 100km, yksivaihelataus ja "pikalataus" max. 50kW teholla. Kakkosautoksi sopinee varauksin, mutta hinta pitäisi olla lähempänä 20 tuhatta, kuin 40.
Hondaa ei ole ihan niin paljon näkynyt liikenteessä, ehkä hinnasta ja rangesta johtuen. Näyttää kyllä tosi hyvältä. Sitä vastoin Minin sähköautoa on näkynyt melko usein, ja itsekin näiden kahden välillä kallistuisin sen puoleen.
 
Hondaa ei ole ihan niin paljon näkynyt liikenteessä, ehkä hinnasta ja rangesta johtuen. Näyttää kyllä tosi hyvältä. Sitä vastoin Minin sähköautoa on näkynyt melko usein, ja itsekin näiden kahden välillä kallistuisin sen puoleen.
Ei edes range, mutta eikö tuo hinta ole ainakin kymppitonnin yli mitä pitäisi olla? Olen ymmärtänyt, että akku on iso osa sähköauton hintaa ja Honda e:ssä akun koko 35kwh ja koska on muutenkin pienikokoinen auto ja vielä halvalta ”pappa”merkiltä, niin mistä hinta muodostuu?
 
on muutenkin pienikokoinen auto ja vielä halvalta ”pappa”merkiltä, niin mistä hinta muodostuu?

Hondat ei ole olleet koskaan halpoja ja pitävät arvonsa suht hyvin, samankokoinen akku kuin tripletissä noin suurin piirtein mutta kulutus taitaa olla selvästi suurempi syystä tai toisesta. Onhan tuo siis selvästi "laadukkaampi" kuin tripletin autot ja enemmän juuri "premium" kuin kilpailijat mutta hintaa on tosiaan vaikea perustella.

Mobilessa näytti lähtöhinnat olevat 22k€ eli aika paljon, jos käytettynä saisi 12-15k€ niin voisi olla jo monelle houkutteleva
 
Ei edes range, mutta eikö tuo hinta ole ainakin kymppitonnin yli mitä pitäisi olla? Olen ymmärtänyt, että akku on iso osa sähköauton hintaa ja Honda e:ssä akun koko 35kwh ja koska on muutenkin pienikokoinen auto ja vielä halvalta ”pappa”merkiltä, niin mistä hinta muodostuu?
Onhan se kiistatta kallis auto. Olen vaan noin tyylillisesti ja viimeistelyn osalta käsittänyt, että Honda e on ainakin puolikkaan askeleen premiumpi tapaus kuin tavallinen Civic. Mininkin halvin versio taitaa olla vähän alle 40 000 euroa. Näissä molemmissa on mukana jotain lifestyle-henkeä, mutta kyllä muistaakseni Hondaa pidettiin ihan Miniinkin verrattuna monissa koeajoissa kalliina ja selkeästi impulsiivisempana valintana.
 
Ei edes range, mutta eikö tuo hinta ole ainakin kymppitonnin yli mitä pitäisi olla? Olen ymmärtänyt, että akku on iso osa sähköauton hintaa ja Honda e:ssä akun koko 35kwh ja koska on muutenkin pienikokoinen auto ja vielä halvalta ”pappa”merkiltä, niin mistä hinta muodostuu?
Mikä sen hinta on?
Yritin googlettaa Honda E:n hintaa, mutta ei näytä löytyvän Honda Suomen sivuilta koko autoa? Eikö enää valmisteta, vai eikö vain tuoda Suomeen?

Honda E:stä ja Mini sähköautoista minulla kyllä on mielikuva "kovasti on hintaa niin pikkuruisella akulla varustetulla autolla", taisi Fiatilla olla sama vika, joten niitä en edes harkinnut ostavani... Vähän sama myös sillä BMW:n pikkusähköautolla, vaikka sillä kuulemma hyvä maine onkin, mutta mielestäni akun kokoon nähden oli liian kallis sähköauto.

Jos sieltä halvimmasta päästä sähköautoa katselisin niin Seat Mii (tai Skodan tai VW vastaavat), tai sitten isoakkuisempi (52kWh) Zoe... mutta Zoenkin hinta on kyllä noussut, ja valmistetaanko noita pikkuvolkkariserkuksia enää ollenkaan? Voi sitä aikaa kun Seat Mii maksoi kampanjassa 17000€ vai mitä se oli...
 
Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron. Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.

Vaikka omankin auton (Honda e) arvo laskee silmissä, niin toisaalta sen tulevaisuudessa vaihtaa kuitenkin toiseen sähköautoon, niin vaihtoauton laskenut hinta kompensoi oman auton hinnanlaskua.

Lisäksi muualta maailmasta:
 
joku voi korjaa jos olen väärässä mutta eihän Eirassa/ullanlinnassa/punavuoressa ole parkkihalleja, johon sais latauspisteen ja ainoa noilla alueilla on asukaspysäköinti kadun varteen!!. jos tuolla olevien asukkaiden autot piotäis vaihtaa sähköautoihin , niin miten ratkaistaan tämän auton lataus!!. ruvetaanko oikeasti lataustönöjä rakentaa esim huvilakadun varteen kadulle monta kymmentä lataustönöä kun siellä on 20 autoa kadun varressa pysäköitynä ja jokainen auto vaatii sen latauksen ja vielä kaikki kaikki piuha säädöt iihen päälle. plus iso homma vetää kadut auki ja vetää sähkö kaapelit noille alueille
Ensimmäinen kysymys on, tarvitseeko Helsingin keskustassa olevien edes ladata sähköautojaan joka päivä? Kuinka paljon he ajavat päivittäin?

Olen ollut käsityksessä että keskustassa asuvilla, jos heillä autoa edes on, se on lähinnä vain jotain viikonloppumökkimatkoja yms. varten, ehkä arkisin töiden jälkeen myös (lasten) harrastuksiin. Esim. keskustassa asuvalla pankkiirikaverillani (no siis valuuttasijoittajaguru tai jotain) on joku Volvo parkissa tienvarressa, mutta tuntuu käyttävän sitä aniharvoin. Hän menee työpaikalleenkin joko julkisilla tai pyörällä jos sille päälle sattuu.

Jos noin on, eihän normi sähköautoa tarvitse latailla kuin ehkä kerran pari viikossa, ja aivan hyvin sen voi käydä suorittamassa jollain pääkaupunkiseudun lukuisista (pika)latausasemista.

Jos taas asuu keskustassa ja syystä tai toisesta tarvitsee autoa jatkuvasti arkenakin... no, aika monet tekevät silloin peliliikkeen ja muuttavat joko jonnekin lähiöön tai jopa muihin kuntiin, missä auton latailu vaikka kotipihalla ei ole yhtä suuri ongelma. Ei ole mikään yllätys että kun monet perheellistyvät, silloin tehdään kaksi asiaa:

1. Muutetaan hevon vettuun ahtaasta keskustakaksiosta tai -yksiöstä, jonnekin väljemmälle seudulle missä saa enemmän neliöitä perheelle kohtuuhinnalla. Jopa oma piha alkaa silloin kummasti kiinnostaa, edes rivari- tai paritalopiha.

2. Ostetaan auto.

Olen nähnyt niiiiiiin monta kertaa kuinka Helsingin kantakaupungissa asuva nuoripari on aluksi ollut ihan "ei me tulla koskaan mitään autoa tarvitsemaan" ja "emme voisi kuvitellakaan asuvamme jossain minne ratikka ei yllä", mutta kun eka lapsi on tuloillaan, hups yhtäkkiä alkaa joku espoolainen tai nurmijärveläinen rivari tai jopa omakotitalo kiinnostaa, ja perheeseen ilmestyy auto, joskus jopa kaksi.

Autosta voi luopua ja muuttaa takaisin keskustan yksiöön sitten kun joko eroaa tai jää leskeksi.
 
Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron. Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.

Vaikka omankin auton (Honda e) arvo laskee silmissä, niin toisaalta sen tulevaisuudessa vaihtaa kuitenkin toiseen sähköautoon, niin vaihtoauton laskenut hinta kompensoi oman auton hinnanlaskua.
Näinhän se on. Halvahkon sähköauton ostin käyttöön enkä sijoituskohteeksi, ja tervehdin vain ilolla jos sähköautojen hinnat laskevat yleisesti. Tietenkin minäkin olen sikäli edullisessa asemassa että jos ja kun vaihdan toiseen (sähkö)autoon, tarkoitus kaiketi olisi vaihtaa isompaan ja kyvykkäämpään, eli hyödyn hinnanlaskusta vaikka vaihdokkini arvo putoaa.

Eri juttu niillä sähköautomiespodcastaajilla jne. joilla on monta Teslaa ja Polestaria jonossa tilauksessa, kuvitellen myyvänsä ne taatusti voitolla pois. Ehkä juuri heidänlaistensaan takia käytettyjen hinnat laskevat, plus tietty taantuma jolloin yhä useampi luopuu ajatuksesta ostaa sähköauto, tai uudehkoa autoa ollenkaan.

EDIT: Mihinkään sähköautojen hintojen romahdukseen en toki usko, johtuen komponenttipulasta ja että ne jotka auton ostoa (varsinkin Suomessa/Euroopassa) harkitsevat, suuntaavat katseensa yhä enemmän sähköautoihin. Mutta silti, pienikin lasku ja tarjonnan kasvu nimenomaan käytettyjen markkinoilla on tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron. Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.

Saako Nettiautosta jotain graafia tms. hintakehityksestä pyyntien osalta? Nyt on hinnat tullut alaspäin sitä tahtia kun odottelinkin, ehkä jopa vähän nopeammin. Toivottavasti tämä Teslojen hintakehitys vetää myös muiden käytettyjen hintaa alaspäin.
 
Saako Nettiautosta jotain graafia tms. hintakehityksestä pyyntien osalta? Nyt on hinnat tullut alaspäin sitä tahtia kun odottelinkin, ehkä jopa vähän nopeammin. Toivottavasti tämä Teslojen hintakehitys vetää myös muiden käytettyjen hintaa alaspäin.
Tosin tähän väliin on todettava, kyseessä voi olla hyvin myös väliaikainen "paniikkireaktio". Monet jotka tosiaan luulivat myyvänsä taatusti hyvällä voitolla tilaamansa sähköauton, jotkut heistä ovat ehkä alkaneet panikoida ja pyrkivät myymään pikaisesti pois, vaikka sitten vähän halvemmalla. Toki joukossa voi myös olla niitä joilta tarve (sähkö)autolle yllättäen poistunut, esim. työttömyyden takia (jos kerran taantumaa pukkaa).
 
Puhutaanko nyt tuosta Honda e:stä?
Talvirange on ennemminkin 140-150 kilometriä. Jos lämmityksestä tinkii, pääsee 170-180 kilometriin, mutta mukavuus on minulla etusijalla. Omassa käytössä Honda e on aika täydellinen, kun 95% matkoista on pääkaupunkiseudulla ja akkua erikseen kehotetaan ohjekirjassakin lataamaan aina täyteen. Joten ei tarvitse mitään 80% latauksiakaan miettiä. Joten sillä 100% latauksella saa käytännössä aina kaikki päiväajot tehty, yleensä useammankin päivän. Raumalle sitten muutama reissu vuodessa ja siinä pysähdyn Forssassa lounaalle ja lataukselle, autoa ei tarvitse erikseen odottaa.

Jotenkin vaan se on niin ihana auto. Ei siinä ehkä järkeä ole, mutta elämä on kovin tylsää, jos valitsee kaikissa asioissa vain järjen mukaan.
 
Honda e on tosiaan hieno kuin mikä, mutta sähköteknisesti aivan surkea nykyisiin uusiin verrattuna ja kallis.
 
joku voi korjaa jos olen väärässä mutta eihän Eirassa/ullanlinnassa/punavuoressa ole parkkihalleja, johon sais latauspisteen ja ainoa noilla alueilla on asukaspysäköinti kadun varteen!!. jos tuolla olevien asukkaiden autot piotäis vaihtaa sähköautoihin , niin miten ratkaistaan tämän auton lataus!!. ruvetaanko oikeasti lataustönöjä rakentaa esim huvilakadun varteen kadulle monta kymmentä lataustönöä kun siellä on 20 autoa kadun varressa pysäköitynä ja jokainen auto vaatii sen latauksen ja vielä kaikki kaikki piuha säädöt iihen päälle. plus iso homma vetää kadut auki ja vetää sähkö kaapelit noille alueille

Sähköauton omistavana ja Helsingissä kadunvarsipysäköinnin alueella asuvana voin kertoa että hyvin pärjää ihan noilla yleisillä latureilla. Meillä ei ole taloyhtiössä latauspaikkaa. Kerran tai kaksi kertaa viikossa tulee auto lykättyä ostoshelvetin pikalaturiin ja siitä riittää latinkia kaikkiin ajoihin (range 570km). Hinnoissa mennään vieläkin aika maltillisesti verrattuna bensan hintaan vaikka pieni nosto tulikin. Julkisia teholatureita vaan tarpeeksi sopiviin paikkoihin niin sähköautojen lataus on taattu vaikka autokanta kasvaisi. Jos ei ole latausmahdollisuutta taloyhtiön paikalla niin sitten ei kannata pieniakkuista autoa ostaa.

Ainakin pääkaupungissa kadut kuuluvat kaupungille joten sinne ei edes taloyhtiö saa rakentaa mitään latauslaitteita ja kaupunkihan ei missään nimessä tule latauslaitteita asentelemaan, vaan joku firma joka keksii siitä bisneksen. Eli tuskin ihan heti näemme sitä tilannetta että kadunvarret olisivat täynnä latureita joihin auton voisi kytkeä pidemmäksi aikaa. Kun se lataus ei kuitenkaan vie kuin sen tunnin tms. niin ei kannata autoja seisottaa laturissa kadun varressa, vaan on järkevämpää hoitaa lataus latauspaikoissa, vähän niinkuin "ennen vanhaan" fossiilisilla käytiin bensa-asemalla ;-)
 
joku voi korjaa jos olen väärässä mutta eihän Eirassa/ullanlinnassa/punavuoressa ole parkkihalleja, johon sais latauspisteen ja ainoa noilla alueilla on asukaspysäköinti kadun varteen!!. jos tuolla olevien asukkaiden autot piotäis vaihtaa sähköautoihin , niin miten ratkaistaan tämän auton lataus!!. ruvetaanko oikeasti lataustönöjä rakentaa esim huvilakadun varteen kadulle monta kymmentä lataustönöä kun siellä on 20 autoa kadun varressa pysäköitynä ja jokainen auto vaatii sen latauksen ja vielä kaikki kaikki piuha säädöt iihen päälle. plus iso homma vetää kadut auki ja vetää sähkö kaapelit noille alueille
Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että sähköautosta saa kaikkein eniten irti, jos on oma latauspiste. Siinä säästää rahaa ja aikaa, mutta tulevaisuudessa tilanne voi muuttua, eli toisin sanoen jos latausajat nopeutuvat, autojen ranget kasvavat ja julkisia latauspisteitä on riittävästi, niin omalle latausyksikölle ei ole juuri tarvetta. Oletus on, että myös sähköautoilu tulee olemaan kallista tulevaisuudessa (valtio ottanee omansa), joten uskoisin, että palveluna ostetun latauksen hinta ei ole isossa roolissa autoilun kustannusten osalta.
 
Mikä sen hinta on?
Yritin googlettaa Honda E:n hintaa, mutta ei näytä löytyvän Honda Suomen sivuilta koko autoa? Eikö enää valmisteta, vai eikö vain tuoda Suomeen?

Honda E:stä ja Mini sähköautoista minulla kyllä on mielikuva "kovasti on hintaa niin pikkuruisella akulla varustetulla autolla", taisi Fiatilla olla sama vika, joten niitä en edes harkinnut ostavani... Vähän sama myös sillä BMW:n pikkusähköautolla, vaikka sillä kuulemma hyvä maine onkin, mutta mielestäni akun kokoon nähden oli liian kallis sähköauto.

Jos sieltä halvimmasta päästä sähköautoa katselisin niin Seat Mii (tai Skodan tai VW vastaavat), tai sitten isoakkuisempi (52kWh) Zoe... mutta Zoenkin hinta on kyllä noussut, ja valmistetaanko noita pikkuvolkkariserkuksia enää ollenkaan? Voi sitä aikaa kun Seat Mii maksoi kampanjassa 17000€ vai mitä se oli...
Ainakaan Miniä ei edes lähdetty rakentamaan sillä ajatuksella, että tehdään Mini, joka kulkee niin pitkälle kuin tähän hintaan olisi absoluuttisesti mahdollista. Jostain Top Gearista tms. luin aikanaan haastattelun, jossa joku firman mestaripäällikkö selitti, että tavoitteena oli nimenomaan tehdä Mini, jossa akku ei saa syödä matkustamosta tilaa, eikä ajo-ominaisuudet saa kärsiä suhteettomasta lisäpainosta. Painoahan tuli lisää, mutta autoa on kyllä kehuttu aika paljon nimenomaan ajo-ominaisuuksiensa puolesta. Toisekseen BMW:llä tarkkaan kartoitettiin jo silloisten Mini-asiakkaiden yleisimmät tarpeet ja ajosuoritteet, ja niissä lopputulos oli suunnilleen sen suuntainen, että 97 % Minillä ajavista pörähtelee sellasia reilusti alle 100 kilsan päivämatkoja töihin ja muuten kaupungille. Kohderyhmänä pidettiin jotain Kaliforniaa.

Eli siis ajateltiin, että näillä spekseillä auto tulee osumaan juuri siihen ryhmään, joka näillä autoilla jo valmiiksi ajelee, ja tulee varmaan houkuttelemaan jokusen lisääkin ulkomuotonsa ja laatunsa ansiosta, mutta ei edes yritetä lähteä nokikkain esimerkiksi Hyundai Konaa vasten, joka vetää samaan hintaan sen 500 km parhaissa olosuhteissa.
 
Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.
Ioniq 5:lla jatkaa edelleen nousua eikä Miissäkään ole näkynyt laskua. Kannattaa muistaa, että tuijotat osin tilastoharhaa, kun enemmän ajettuja ja vanhempia autoja tulee myyntiin.
 
Edelleen halvin Polestar 2 (uutena 46900€) maksaa 52000€ nettiautossa. Samoin uusia tulee ja käytettyjen määrä on laskussa, eli edelleen kysyntääkin on ainakin jonkun verran.
 
Ei näy oikein laskua ja uusien toimitukset viivästyy kokoajan lisää. Tällä hetkellä Polestar 2 tilauksetkin on jäissä ensi vuoteen asti.
 
Ei näy oikein laskua ja uusien toimitukset viivästyy kokoajan lisää. Tällä hetkellä Polestar 2 tilauksetkin on jäissä ensi vuoteen asti.
Uusia toimitusvalmiita autoja ilmaantuu aika ajoin polestarin sivuille tilattavaksi. Osa asiakkaista peruu tilauksia milloin mistäkin syystä.

Nytkin näemmä ois 1 kpl saatavilla, toki on merkattu että saisi helmikuussa ..... Preconfigured cars
 

Muutama automerkki tosiaan varmasti pitää pintansa, johtuen siitä että käytettyjä ei ole markkinoilla ja uusien toimitusajat on pitkät. Sitten nämä joita on saatu roudattua euroopasta Suomeen sähköautokiiman ollessa kovimmillaan (Teslat, Enyaqit, Stellantiksen pienemmät autot...) hinnat on pienessä pulkkamäessä.
Ioniq 5:lla jatkaa edelleen nousua eikä Miissäkään ole näkynyt laskua. Kannattaa muistaa, että tuijotat osin tilastoharhaa, kun enemmän ajettuja ja vanhempia autoja tulee myyntiin.
Toki, mutta nyt puhutaan muutaman kuukauden aikajänteestä. Tripletit on tosiaan sellainen järkiostos, että käyvät hyvin kaupaksi vaikkei hintaa lasketa. Aikamoinen sweet spot, johon toivottavasti ID.2 jollain tavalla asettuu myös aikanaan.

EDIT: Näköjään suosikkiauto Enyaqin iV 60 malliakin saa jo 48k eurolla käytettynä. Kesällä vielä taisi halvin olla 53k euroa kun katsoin.
 
Viimeksi muokattu:

Muutama automerkki tosiaan varmasti pitää pintansa, johtuen siitä että käytettyjä ei ole markkinoilla ja uusien toimitusajat on pitkät. Sitten nämä joita on saatu roudattua euroopasta Suomeen sähköautokiiman ollessa kovimmillaan (Teslat, Enyaqit, Stellantiksen pienemmät autot...) hinnat on pienessä pulkkamäessä.

Toki, mutta nyt puhutaan muutaman kuukauden aikajänteestä. Tripletit on tosiaan sellainen järkiostos, että käyvät hyvin kaupaksi vaikkei hintaa lasketa. Aikamoinen sweet spot, johon toivottavasti ID.2 jollain tavalla asettuu myös aikanaan.

EDIT: Näköjään suosikkiauto Enyaqin iV 60 malliakin saa jo 48k eurolla käytettynä. Kesällä vielä taisi halvin olla 53k euroa kun katsoin.
Siis meinaatko tällä aikajänteellä sitä, että nyt kun on oikeasti alkanut tulla niitä enemmän ajettuja vanhempia myyntiin, niin voit sillä perusteella julistaa "hinnat laskee". Kyllähän se käytetyn ostajaa toki lämmittää, että enemmän rullattua halvempaa tulee tarjolle, mutta siltikin vähintään uudenkarheissa liikutaan pitkälti yli sen, mitä ne on uutena maksaneet. Ei oikein sovi mun käsitykseen pulkkamäestä, jos hintojen keulinnan kulmakerroin vähän pienenee.

e: Tuossa artikkelissa muuten hyvä kuva tuosta kk-myynnistä Teslalla. Näyttää hyvin, että ei se kysyntä mihinkään ole kadonnut, kauppa käy.
 
Ministeri Lintilä mainitsi tänään käyttövoimaveron poiston dieseliltä koska se maksaa jo pumpulla enemmän kuin bensa. Luulen että tuolla olisi pientä hidastavaa vaikutusta sähköautojen kysyntään.

Ai niin, puolen vuoden päästä on vaalit, taisikin olla vaan vappusatasten jakoa, jatkakaa!
 
Ei oikein sovi mun käsitykseen pulkkamäestä, jos hintojen keulinnan kulmakerroin vähän pienenee.
On tosiaan riippuvaista mihin vertaa. Omat ajatukset on vielä keväässä/kesässä, kun lähes kaikkien käytettyjen sähköautojen pyyntihinnat alkoivat kapuamaan yli uusien hintojen. Tähän ajankohtaan vertaan omassa mielessäni, kun puhun hintojen laskusta. Uskon kyllä, että ensi keväänä viimeistään alkaa taas sähköautojen markkina heräämään uudella tavalla ja hinnatkin voi uudelleen nousta. Mutta toivottavasti ei mennä siihen, että joku 2018 e-Golf alkaa taas käymään kauppaa yli 30 000 eurolla, vaan saadaan käytettyjen sähköautojen markkinoihin pysyvää terveyttä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom