Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No T-Fordia oli aikoinaan enemmän kuin kaikki maapallon muut autot yhteensä. Saattoi olla A-mallikin myydyin mutta Chevrolet huohotti niskaan.Model Y oli Euroopan myydyin auto syyskuussa ja olikohan Model 3 joskus keväällä.
Vaan koskahan on ollut edellinen kerta kuin amerikkalainen auto on ollut Euroopan myydyin? On saattanut senkin nimi alkaa Model, mutta loppua T.
No T-Fordia oli aikoinaan enemmän kuin kaikki maapallon muut autot yhteensä. Saattoi olla A-mallikin myydyin mutta Chevrolet huohotti niskaan.
Btw. pitäisi katsoa tilasto 1-10 -22 että vertaileminen olisi mielekästä. Nykyisessä maailmantilanteessa yksi kuukausi voi kyllä näytää vähän mitä vaan.
Ihan sama mikä se tuen raja oli tai mahdollisesti tulee olemaan. Jos se raja on jyrkkä, niin hinnastoon tulee tuen suuruinen epäjatkuvuuskohta, joka vaikuttaa negatiivisesti myynti ja/tai varusteluun. Esim. joku 500 euron lisähinta sähköisestä takaluukusta voi olla ihan ok, mutta tuen menettämisen myötä siitä voi tulla vaikka sitten se 2499,- takaluukku. Ei tuollaista summaa kukaan halua varusteesta maksaa. Ei mulla ainakaan kestä vatsahapot ajatella, että auto on "kokonaisuus", jos tiedän, että lähes vastaavan kokonaisuuden saa selvästi halvemmalla. Oli varaa tai ei.Itseäni ainakin ärsyttäisi ostaa kallis auto mikä sitten varustelultaan dacia ihan vaan että saa jonku hemmetin tuen. Meininkihän kärjistetysti tyyliin on että auto missä kaikki herkut isoimmalla akulla ja teholla hintaan 50001€ on ehdoton ei mutta 49999 karvalakki on paras koska saa 2k tuen.
Koska teit tilauksen? Itse tein elo-syyskuun vaihteessa ja silloin näytti toimitusajankohdaksi helmikuuta ja nyt toukokuuta.
Pakko avautua, anteeksi etukäteen jos joku tästä loukkaantuu. Tästä on varmasti ennenkin keskusteltu mutta miksi ihmeessä Tesla -kuskit latailee autojaan ilmaisilla latureilla katsellen YouTube, Netflix videoita, tai pelailen pelejä?
Ihan sama mikä se tuen raja oli tai mahdollisesti tulee olemaan. Jos se raja on jyrkkä, niin hinnastoon tulee tuen suuruinen epäjatkuvuuskohta, joka vaikuttaa negatiivisesti myynti ja/tai varusteluun. Esim. joku 500 euron lisähinta sähköisestä takaluukusta voi olla ihan ok, mutta tuen menettämisen myötä siitä voi tulla vaikka sitten se 2499,- takaluukku. Ei tuollaista summaa kukaan halua varusteesta maksaa. Ei mulla ainakaan kestä vatsahapot ajatella, että auto on "kokonaisuus", jos tiedän, että lähes vastaavan kokonaisuuden saa selvästi halvemmalla. Oli varaa tai ei.
Minä menin kokeilemaan ensimmäistä kertaa lidlin latureita, kun piti tehdä isompi kaupassa käynti kerralla.Tässä täytyy nyt heti korjata väärinkäsitys. Nämä kyseiset Tesla-kuskit eivät lataa ilmaista sähköä. He varastavat sähköä. Ilmaisen ja varastetun välillä on selkeä ero.
Jos jokin liikeyritys tarjoaa veloituksetta sähkö asiakkailleen asioinnin ajaksi, niin kaikki muut, jotka tuota sähköä veloituksetta ottavat, varastavat sitä. Nämä Tesla-kuskit ovat siis varkaita, rikollisia.
Joo, noissa on usein myös laturi rikki. Kannattaa suosiolla skipata ja ajaa kaupan oven lähelle niin ei tarvitse turhautua noiden latauslaitteiden kanssa. En tiedä mikä siinä on, että nuo ABB:n(?) laitteet on niin usein epäkunnossa.Minä menin kokeilemaan ensimmäistä kertaa lidlin latureita, kun piti tehdä isompi kaupassa käynti kerralla.
No en päässyt laturille, toisessa paikkaa oli auto joka ei sinä aikana kun siellä olin edes lähtenyt mihinkään. Ei varmasti asioinut Lidlissä, koska minulla meni ostiksilla tovi.
Toisessa paikassa oli koko kauppareissuni ajan tesla model Y, jossa kuski puhui puhelimeen pimeässä autossa.
Hieno kokemus.
Mielestäni ei. Tarpeeksi jo muutenkin rahareikiä Suomen valtiolla, ja toivotaan että Saksa jatkaa omia hankintatukiaan niin saamme Suomeen lisää Saksasta tuotuja ja osittain Saksan valtion maksamia vähänkäytettyjä Tesloja yms.Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä?
Palatakseni vanhaan viestiin, tattis tuosta CanZE:sta. Viritin sen vihdoinkin toimimaan, lähinnä kiinnosti just tuo tieto Zoen akun lämpötilasta eri tilanteissa, siis miten ajaminen ja akun latailu vaikuttaa akun lämpötilaan. Tuota tietoa kun en tunnu löytävän esim. Car Scannerilla.Zoen kanssa itselläni toimii sellainen harrastusprojekti kuin CanZE ja niiden suosittelema Konnwei 902 lukija. Kannattaa katsella niiden sivuilta vinkit mikä toimii ja mikä ei, riippuen vähän puhelimen käyttiksestäkin. Tiedä sitten kuinka toimii kehutun lukijan kanssa, mutta noin kympin Aliexpressissä maksanut BT-versio Konnweista toimii minulla Androidin kanssa, mutta pätkii kyllä yhteyttä.
CanZE
canze.fisch.lu
Spoilerina tosin voin sanoa, että Zoen akun lämpötila seuraa aika hyvin ilman lämpötilaa. Pitkässä ajossa (yli tunti) ja latauksessa se lämpenee enemmän tai vähemmän. Rajoitettu B-moodi ilmoitus tarkoittaa myös, että kovin nopeaa latausta ei kannata odottaa, koska auto käyttää samaa lukemee regen-tehon ja lataustehon maksimina. Oikein kylmällä akulla saattaa rajoittaa myös ulos annettavaa tehoa.
Rangeen akun lämpötila ei suoraan juurikaan vaikuta, vaan kylmyyden vaikutus tulee suurimmaksi osaksi kabiinin lämmitystarpeesta ja muista pakkassäiden sivuvaikutuksista.
Olisi mielenkiintoista jos jotkut asemaketjut alkaisivat toteuttaa pörssisähköhinnoittelua + jokin (pieni) marginaali päälle. Jos ja kun se sähkön hinta latausasemien pitäjillekin vaihtelee kovasti, ellei heillä sitten ole määräaikaista sopimusta sähköntuottajien kanssa.Eiköhän tuo hintasekoilu parane ajan kanssa vähitellen. Erikoisesti hinnat vaihtelevat tosiaan ihan saman ketjun ”asemien” välilläkin. Vissiin siirtoyhteydet / sähköliittymät maksavat vähän eri summia ja niitä kustannuksia koitetaan sitten laittaa hintoihin sisään.
Onko joku foorumilaisista tilannut Ariyan? Millaista toimitusaikaa lupailtiin?
En oikein näe että tuo isossa kuvassa palvelisi sen paremmin latausoperaattoria kuin asiakkaitakaan. Ehkä hinnoittelu muuttuu nykyistä joustavammaksi, mutta näkisin että hinta määräytyisi kuitenkin ensisijaisesti (lataus)kysynnän mukaan eikä sähkön hinnan.Olisi mielenkiintoista jos jotkut asemaketjut alkaisivat toteuttaa pörssisähköhinnoittelua + jokin (pieni) marginaali päälle. Jos ja kun se sähkön hinta latausasemien pitäjillekin vaihtelee kovasti, ellei heillä sitten ole määräaikaista sopimusta sähköntuottajien kanssa.
Olisi mielenkiintoinen ilmiö että auto kannattaisi käyttää pikalatausasemalla esim. klo 2 yöllä, sähkön halpuuden takia.
Tuo on kyllä rasittavaa kun hinnat ei ole samoja ketjun sisällä, niin tagilla ladatessa pitää ensin varmistaa applikaatiosta hinta. Menee vähän tagin idea hukkaan. Se on kuitenkin mielestäni näppärä.Eihän tuota hintaa nytkään näe mistään jos tagilla lataa? Tuosta syystä pitää aina katsoa apilla, mitähän hintaa ja hinnoittelutapaa tämä pömpeli nyt sitten mahtaapi käyttää...
Eihän tuota hintaa nytkään näe mistään jos tagilla lataa? Tuosta syystä pitää aina katsoa apilla, mitähän hintaa ja hinnoittelutapaa tämä pömpeli nyt sitten mahtaapi käyttää...
Heinäkuun tilaus -> Huhtikuu viimeisin veikkausOnko joku foorumilaisista tilannut Ariyan? Millaista toimitusaikaa lupailtiin?
Minkälaisilla spekseillä tilasit Ariyan ja otitko pienemmällä vai isommalla akulla?Heinäkuun tilaus -> Huhtikuu viimeisin veikkaus
Minkälaisilla spekseillä sinä tilasit Ariyan?Toukokuussa tilasin. Silloin luvattiin joulukuuta
Par viikkoa sitten siirsivät luovutusta tammikuulle.
Minusta ei kyllä vaan mitenkään riitä speksit tuohon hintaluokkaan. Ihan kaikilla varusteilla ehkä, mutta karvalakki ei kyllä saisi olla juuri yli 40 kiloa.Veikkaisin, että e-308 menee samaan 50 ke hintaluokkaan. Siellä sillä onkin sitten monta muutakin kilpailijaa Model 3 ja Polestar 2 mukaanlukien.
En tiedä millaisia sähkösopimuksia latausasemafirmoilla on, mutta mietin ovatko useinkin joutuneet myymään lataussähköä persnetolla, esim. joutuneet itse maksamaan siitä veroineen ja siirtomaksuineen jonakin päivänä 40c/kWh, vaikka ovat edelleen veloittaneet siitä asiakkailta vain 25c/kWh. Silloin varmaan he toivoisivat että mahdollisimman harva kävisi lataamassa.En oikein näe että tuo isossa kuvassa palvelisi sen paremmin latausoperaattoria kuin asiakkaitakaan. Ehkä hinnoittelu muuttuu nykyistä joustavammaksi, mutta näkisin että hinta määräytyisi kuitenkin ensisijaisesti (lataus)kysynnän mukaan eikä sähkön hinnan.
Pörssihinnoiteltu lataus voisi sinänsä toimia jos palveluntarjoajan perimä marginaali on ennalta hyvin tiedossa. Silloin hinnat koko maan latausasemien osalta tietää vuorokauden etukäteen joten äpistä katsomalla voisi päättää kannattaako tänään käydä lataamassa vai sinnitellä huomiseen.Kovin monimutkainen hinnoittelu todennäköisesti lähinnä karkottaa asiakkaita, mutta tosiaan surge-pricing kovan kysynnän aikaan on ihan hyvä idea.
Sähköpörssissä sähkön hinta on ollut lähes poikkeuksetta selkeästi alempana 00:00 - 06:00 välillä, joten en kyllä ihmettelisi hirveästi jos Recharge tai S-ryhmä tarjoaisivat esim. 24/7 McDonaldsien ja ABC:eiden yhteydessä "tarjouslatausta" öisin. Tuo saattaisi olla hyvä tapa imuroida taksikuskeja ja muita yökyöpeleitä latureille ja huoltsikoille taukoilemaan.
En kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...Tuo on kyllä rasittavaa kun hinnat ei ole samoja ketjun sisällä, niin tagilla ladatessa pitää ensin varmistaa applikaatiosta hinta. Menee vähän tagin idea hukkaan. Se on kuitenkin mielestäni näppärä.
Sitten on vielä näitä kuukausitilauksia jolloin lataushinnat ovat taas eri kWh ja min-hinnoillaEn kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...
Joillakin peruslatausasemilla asemissa itsessään on tarra missä lukee paljonko lataus maksaa, vaikka sitten piti myös äppiä tai tägiä käyttää. Muistaakseni esim. Helsingin Kaaren kauppakeskuksen latausasemilla oli näin. Jos siinä on usein vaihtuva tai eri roaming-hintavaihtoehtoja, olisi edes joku digitaalinäyttö joka kertoo paljonko maksaa kWh kun tägiä on näyttänyt, ja voi siinä vaiheessa vielä perua jos tuntuu liian suolaiselta.
Silti veikkaan, että e-308 farkun hinta on lähempänä 50 ke kuin 40 ke, koska uusi e-208 on jo hyvin lähellä 40 ke. e-208:n lähtöhinta nousi jokin aika sitten aika reippaasti ja on nyt 38 200 €. Tässä on vielä huomioitava se, että hinnastossa on vielä nykyisen mallin speksit, joten nouseeko hinta vielä tuostakin, kun uusi malli 400 km rangella tulee tilattavaksi ilmeisesti joskus ensi vuoden alusta lähtien? Peugeotilla on myös plugari 308 farkku, jonka lähtöhinta on 40 650 €.Minusta ei kyllä vaan mitenkään riitä speksit tuohon hintaluokkaan. Ihan kaikilla varusteilla ehkä, mutta karvalakki ei kyllä saisi olla juuri yli 40 kiloa.
Minkälaisilla spekseillä sinä tilasit Ariyan?
22 kW laturi on tosi jees!Pienemmällä akulla,etuveto ja 22kwh laurilla. Hintaa oli toukokuussa 47900€ ja sai vielä hankintatuen
Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintöEn kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...
Joillakin peruslatausasemilla asemissa itsessään on tarra missä lukee paljonko lataus maksaa, vaikka sitten piti myös äppiä tai tägiä käyttää. Muistaakseni esim. Helsingin Kaaren kauppakeskuksen latausasemilla oli näin. Jos siinä on usein vaihtuva tai eri roaming-hintavaihtoehtoja, olisi edes joku digitaalinäyttö joka kertoo paljonko maksaa kWh kun tägiä on näyttänyt, ja voi siinä vaiheessa vielä perua jos tuntuu liian suolaiselta.
Sähköautoilu kaipaisi latausinfralakia, jossa määritettäisiin, että lataus on voitava tehdä pankki/luottokortilla kuten polttoaineen tankkauskin. Sama noihin hintoihin, ne olisi oltava selkeästi näkyvillä ja katsottavissa laturista ilman apuvälineitä.Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintö
Eiköhän nämä pikkuhiljaa kehity ja voisin kuvitella jonkun lain tulevan jossain vaiheessa, sen verran alkukantaisia ovat vielä.Sähköautoilu kaipaisi latausinfralakia, jossa määritettäisiin, että lataus on voitava tehdä pankki/luottokortilla kuten polttoaineen tankkauskin. Sama noihin hintoihin, ne olisi oltava selkeästi näkyvillä ja katsottavissa laturista ilman apuvälineitä.
Tägeillä yms. voisi sitten saada henkilökohtaisia etuja, alennuksia tms. plus/S-kortti juttuja.
45k€ voi olla aika lähellä totuutta kun mietitään tuota kilpailuasetelmaa ja toisaalta bensa 208:n ja 308:n hintaero on jokseenkin 5k€ niin sitäkin kautta voitaisiin päätyä tuohon lukuun. Pidän myäs aika luontevana että 308:n hinta on jokseenkin sama kuin Rifterin. Nuo mainitsemasi 50 kilon autot ovat kyllä sellaisia että niitä vastaan ei oikein pärjää reilulla 100 kilowatilla ja 50kWh:n akulla. Täyssähkön heikohkon (joskin varmasti riittävän) moottorin takia se ei ole erityisen "premiun" verrattuna tuohon plugariin eikä välttämättä juuri kalliimpi. Itse veikkaan että Active tulee olemaan 43 900€. Voidaan sitten palata asiaan kun hinnasto on ulkonaOnko 40 ke uusia moderneja sähköautoja juurikaan tarjolla tällä hetkellä? No ok, Kona 64 kWh (42 990 €) löytyy tuohon 40 ke hintaluokkaan, mutta se on jo vanha malli. Uusittu "sisarmalli" Niro EV maksaa jo yli 45 ke ja Kia e-Soul 64 kWh on 46 365 €. ID.3 on 43 390 € ja Cupra Born 46 990 €. Maxus Euniq on 48 ke ja myös muita kiinalaisia on tulossa, mutta näistä ei vielä hintoja tiedossa. Olisiko siihen 40 ke hintaluokkaan sitten: BYD Atto 3 tai MG 5, jos siis MG tulee Suomeen. Tai sitten nämäkin menee siihen 45 ke hintaluokkaan? Toyotan bZ3:sta ei vielä tiedetä tuleeko Eurooppaan, joten hinnastakaan ei ole mitään tietoa.
Juu noinhan se on, kun bensa-asemilla on ollut vaihtuvahintaiset diginäytöt jo iät ja ajat, alkaisiko latausasemiinkin jo vihdoinkin saada samaa...Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintö
Toisin oli Corolla hybridifarkun laita, se oli todella meluisa jo 80 km/h vauhdissa.
Recharge omistaa tolpat, ja mutta ovat tehneet esimerkiksi eri autovalmistajien kanssa soppareita joilla lataus maksaa sitten sopimuksesta riippuen. Samoten siellä on eri palveluntarjoajia joilla on eri hintaiset diilit sitten rechargen kanssa tolppien käytöstä. Näin ollen hinta riippuu siitä kenen tagilla/appiksella siihen tolppaan otat yhteyttä.Muutenkin en ymmärrä tuota Recharge kuviota. Ne siis omistavat nämä tolpat, mutta itse lataus maksetaan jollekin toiselle palveluntarjoajalle esim Virta? Vai miten tämä toimii.
Tuo on juurikin noin monimutkaista kuin miltä se kuulostaa. Kierrän itse nuo Rechargen tolpat kaukaa, kun ei tosiaan ole mitään käryä a) hinnasta b) operaattorista. Heidän sivullaan on vaan joku semi-geneerinen lista yhteystyöoperaattoreista.Siis mitä helvettiä? Eikös sähköautomiehet juuri äänestäneet rechargen parhaaksi palveluntarjoajaksi. Miksei vaan voi olla hinnat näkyvissä?
Muutenkin en ymmärrä tuota Recharge kuviota. Ne siis omistavat nämä tolpat, mutta itse lataus maksetaan jollekin toiselle palveluntarjoajalle esim Virta? Vai miten tämä toimii.
Muista myös sisarmalli Astra. Corsa-e on 5000 € e-208:a halvempi, joten Astra-e lienee myös e-308:a reilusti halvempi.Silti veikkaan, että e-308 farkun hinta on lähempänä 50 ke kuin 40 ke, koska uusi e-208 on jo hyvin lähellä 40 ke. e-208:n lähtöhinta nousi jokin aika sitten aika reippaasti ja on nyt 38 200 €. Tässä on vielä huomioitava se, että hinnastossa on vielä nykyisen mallin speksit, joten nouseeko hinta vielä tuostakin, kun uusi malli 400 km rangella tulee tilattavaksi ilmeisesti joskus ensi vuoden alusta lähtien? Peugeotilla on myös plugari 308 farkku, jonka lähtöhinta on 40 650 €.
Kovinta montaa pikalaturia ei kyllä pienemmillä kylillä tarvita, kun käytännössä kaikki asuvat omakotitalossa ja siellä on suorastaan triviaalia järjestää se kotilataus. Hankintatukiin en myöskään tuhlaisi senttiäkään. Valtion budjetti on miljarditolkulla pakkasella, terveydenhuoltosektori kriisissä ja oikeastaan kaikki muukin on kriisissä - rahalle on paljon parempaakin käyttöä kuin tukea ylemmän keskiluokan sähköautoharrastusta.Noihin valtion tukiaisiin suhtaudun nyt kyllä jo kovin kielteisesti, kun tuntuu ettei se raha nyt edistä nyt autoilun sähköistymistä. Vaikka 5 vuotta oltaisiin ilman tukia ja sen jälkeen katsotaan, jos vaikka haja-asustusalueilla on pulaa pikalatauksesta ja tuetaan niitä. Pikalaturien puute pienemmillä kylillä saattaa olla se joka seuraavaksi jarruttaa sähköistymistä, kunhan tuotannon pullonkaulat saadaan pois.