Yleistä keskustelua sähköautoista

Model Y oli Euroopan myydyin auto syyskuussa ja olikohan Model 3 joskus keväällä.
Vaan koskahan on ollut edellinen kerta kuin amerikkalainen auto on ollut Euroopan myydyin? On saattanut senkin nimi alkaa Model, mutta loppua T.
No T-Fordia oli aikoinaan enemmän kuin kaikki maapallon muut autot yhteensä. Saattoi olla A-mallikin myydyin mutta Chevrolet huohotti niskaan.

Btw. pitäisi katsoa tilasto 1-10 -22 että vertaileminen olisi mielekästä. Nykyisessä maailmantilanteessa yksi kuukausi voi kyllä näytää vähän mitä vaan.
 
No T-Fordia oli aikoinaan enemmän kuin kaikki maapallon muut autot yhteensä. Saattoi olla A-mallikin myydyin mutta Chevrolet huohotti niskaan.

Btw. pitäisi katsoa tilasto 1-10 -22 että vertaileminen olisi mielekästä. Nykyisessä maailmantilanteessa yksi kuukausi voi kyllä näytää vähän mitä vaan.

Lisänyanssina vaikuttaisikohan tässäkin Teslan klassikko eli per kvartaali toimitukset. Hienostihan siitä saa tulkintoja ja uutisia, kun numerot piikkaa aina tiettyinä kuukausina.
 
Itseäni ainakin ärsyttäisi ostaa kallis auto mikä sitten varustelultaan dacia ihan vaan että saa jonku hemmetin tuen. Meininkihän kärjistetysti tyyliin on että auto missä kaikki herkut isoimmalla akulla ja teholla hintaan 50001€ on ehdoton ei mutta 49999 karvalakki on paras koska saa 2k tuen.
Ihan sama mikä se tuen raja oli tai mahdollisesti tulee olemaan. Jos se raja on jyrkkä, niin hinnastoon tulee tuen suuruinen epäjatkuvuuskohta, joka vaikuttaa negatiivisesti myynti ja/tai varusteluun. Esim. joku 500 euron lisähinta sähköisestä takaluukusta voi olla ihan ok, mutta tuen menettämisen myötä siitä voi tulla vaikka sitten se 2499,- takaluukku. Ei tuollaista summaa kukaan halua varusteesta maksaa. Ei mulla ainakaan kestä vatsahapot ajatella, että auto on "kokonaisuus", jos tiedän, että lähes vastaavan kokonaisuuden saa selvästi halvemmalla. Oli varaa tai ei.
 
Tuohon asiaan olisi varmaan järkevää tehdä (negatiivisesti) progressiivinen tuki :hmm: Esim 30ke autoon 3000e, 50ke autoon 1000e tms. Ja lisävarusteiden ei pitäisi vaikuttaa tukeen, perushinta ratkaisisi.
 
Koska teit tilauksen? Itse tein elo-syyskuun vaihteessa ja silloin näytti toimitusajankohdaksi helmikuuta ja nyt toukokuuta.

Elokuun alkupuolella tilasin. Tilatessa näytti helmikuuta ja nyt tosiaan viivaa.

Minulla ei kyllä ole niin kiire tuon kanssa kun vaihdoin dieselin ID 3:een odottelun ajaksi.

Edit. No nyt siellä on taas huhtikuu. Liekkö joku bitti ollut poikittain kun aamupäivällä näytti viivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko avautua, anteeksi etukäteen jos joku tästä loukkaantuu. Tästä on varmasti ennenkin keskusteltu mutta miksi ihmeessä Tesla -kuskit latailee autojaan ilmaisilla latureilla katsellen YouTube, Netflix videoita, tai pelailen pelejä?

Tässä täytyy nyt heti korjata väärinkäsitys. Nämä kyseiset Tesla-kuskit eivät lataa ilmaista sähköä. He varastavat sähköä. Ilmaisen ja varastetun välillä on selkeä ero.

Jos jokin liikeyritys tarjoaa veloituksetta sähkö asiakkailleen asioinnin ajaksi, niin kaikki muut, jotka tuota sähköä veloituksetta ottavat, varastavat sitä. Nämä Tesla-kuskit ovat siis varkaita, rikollisia.
 
Ihan sama mikä se tuen raja oli tai mahdollisesti tulee olemaan. Jos se raja on jyrkkä, niin hinnastoon tulee tuen suuruinen epäjatkuvuuskohta, joka vaikuttaa negatiivisesti myynti ja/tai varusteluun. Esim. joku 500 euron lisähinta sähköisestä takaluukusta voi olla ihan ok, mutta tuen menettämisen myötä siitä voi tulla vaikka sitten se 2499,- takaluukku. Ei tuollaista summaa kukaan halua varusteesta maksaa. Ei mulla ainakaan kestä vatsahapot ajatella, että auto on "kokonaisuus", jos tiedän, että lähes vastaavan kokonaisuuden saa selvästi halvemmalla. Oli varaa tai ei.

Just näin. Onneksi Q4 on aika hyvin varusteltu, adaptiiviset vakkarit, kamera, 3-tie ilmastointi, sähköinen takakontti, paremmat stereot subbarilla yms tulee kaikki suomessa valmiiksi mukana. Alun hinnastossa isompiakkuinen maksoi 49900, eli hankintatuen jos haluaa niin kysymys oli vaan siitä mitä tinkii mukaan.
- ulkonäön parantaminen (paketti jossa maski, vanteet jne paranee ja ehkä auton väri)
- mukavuuden parantaminen (sportti-istuimet, jotain muuta mukavuutta)
- turvallisuuden parantaminen (adaptiiviset valit, kaista-avustin)

Aika vähän jää liikkumavaraa, toisaalta toi oli lähtöhinnaltaan halvempi kuin muualla Euroopassa jotta jäi hankintatuen rajan alle. En silti lähtis Daciaan vertaamaan, mutta toisaalta en ole semmoista koskaan kokeillut.
 
Tässä täytyy nyt heti korjata väärinkäsitys. Nämä kyseiset Tesla-kuskit eivät lataa ilmaista sähköä. He varastavat sähköä. Ilmaisen ja varastetun välillä on selkeä ero.

Jos jokin liikeyritys tarjoaa veloituksetta sähkö asiakkailleen asioinnin ajaksi, niin kaikki muut, jotka tuota sähköä veloituksetta ottavat, varastavat sitä. Nämä Tesla-kuskit ovat siis varkaita, rikollisia.
Minä menin kokeilemaan ensimmäistä kertaa lidlin latureita, kun piti tehdä isompi kaupassa käynti kerralla.
No en päässyt laturille, toisessa paikkaa oli auto joka ei sinä aikana kun siellä olin edes lähtenyt mihinkään. Ei varmasti asioinut Lidlissä, koska minulla meni ostiksilla tovi.

Toisessa paikassa oli koko kauppareissuni ajan tesla model Y, jossa kuski puhui puhelimeen pimeässä autossa.
Hieno kokemus.
 
Minä menin kokeilemaan ensimmäistä kertaa lidlin latureita, kun piti tehdä isompi kaupassa käynti kerralla.
No en päässyt laturille, toisessa paikkaa oli auto joka ei sinä aikana kun siellä olin edes lähtenyt mihinkään. Ei varmasti asioinut Lidlissä, koska minulla meni ostiksilla tovi.

Toisessa paikassa oli koko kauppareissuni ajan tesla model Y, jossa kuski puhui puhelimeen pimeässä autossa.
Hieno kokemus.
Joo, noissa on usein myös laturi rikki. Kannattaa suosiolla skipata ja ajaa kaupan oven lähelle niin ei tarvitse turhautua noiden latauslaitteiden kanssa. En tiedä mikä siinä on, että nuo ABB:n(?) laitteet on niin usein epäkunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Autoala ehdottaa uutta 5000€ hankintatukea ilman ylärajaa sähköautoille, mitäs mieltä tästä?
Mielestäni ei. Tarpeeksi jo muutenkin rahareikiä Suomen valtiolla, ja toivotaan että Saksa jatkaa omia hankintatukiaan niin saamme Suomeen lisää Saksasta tuotuja ja osittain Saksan valtion maksamia vähänkäytettyjä Tesloja yms.

Annetaan markkinoiden hoitaa bisnes.
 
Zoen kanssa itselläni toimii sellainen harrastusprojekti kuin CanZE ja niiden suosittelema Konnwei 902 lukija. Kannattaa katsella niiden sivuilta vinkit mikä toimii ja mikä ei, riippuen vähän puhelimen käyttiksestäkin. Tiedä sitten kuinka toimii kehutun lukijan kanssa, mutta noin kympin Aliexpressissä maksanut BT-versio Konnweista toimii minulla Androidin kanssa, mutta pätkii kyllä yhteyttä.


Spoilerina tosin voin sanoa, että Zoen akun lämpötila seuraa aika hyvin ilman lämpötilaa. Pitkässä ajossa (yli tunti) ja latauksessa se lämpenee enemmän tai vähemmän. Rajoitettu B-moodi ilmoitus tarkoittaa myös, että kovin nopeaa latausta ei kannata odottaa, koska auto käyttää samaa lukemee regen-tehon ja lataustehon maksimina. Oikein kylmällä akulla saattaa rajoittaa myös ulos annettavaa tehoa.

Rangeen akun lämpötila ei suoraan juurikaan vaikuta, vaan kylmyyden vaikutus tulee suurimmaksi osaksi kabiinin lämmitystarpeesta ja muista pakkassäiden sivuvaikutuksista.
Palatakseni vanhaan viestiin, tattis tuosta CanZE:sta. Viritin sen vihdoinkin toimimaan, lähinnä kiinnosti just tuo tieto Zoen akun lämpötilasta eri tilanteissa, siis miten ajaminen ja akun latailu vaikuttaa akun lämpötilaan. Tuota tietoa kun en tunnu löytävän esim. Car Scannerilla.

Esimerkkiaamuna oli ulkolämpötila ehkä jotain +4 astetta, auto oli ollut ulkona kylmänä ilman piuhaa. Lähtiessä ajoon akun lämpötila taisi olla vähän yli +8 astetta (en käyttänyt esilämmitystä), ja vajaan 60km/45 minuutin ajo (osa 80km/h, osa 120km/h) ehti nostaa akun lämpötilaa vain johonkin +10,3 asteeseen. Eli juu ei se akku ajossa kovin nopeasti tunnu ehtivän kuumentua, en edes tiedä kuinka lämpimäksi yleensäkään kuumentuisi kahdenkaan tunnin ajon aikana.

Vastaavasti kun oli ladannut vajaan tunnin 22kW AC-latausasemassa (joka puski ehkä jotain 19kW akkuun), siinä akku lämpeni selvemmin, mutta kuitenkin vain jonnekin vähän päälle +17 paikkeille muistaakseni.

Mielenkiinnolla odotan kovia pakkasia, jos niitä tulee, millaisissa lämpötiloissa akku silloin huitelee eri tilanteissa.

Lisätietona vielä että nyt kun autolla on ajettu vähän päälle vuosi ja n. 30.000km, akun State of Health on nyt 97,4%. Ihan ok jos akun kapasiteetti on vuoden/30.000km aikana noinkin vähän laskenut, varsinkin kun olen ollut käsityksessä että ekan vuoden aikana akun kunto heikkenee nopeammin kuin sitä seuraavina vuosina, ja sitten joskus monen vuoden kuluttua taas kapasiteetin tippuminen kiihtyy. Vähän niinkuin kyljelleen kaadettu loivennettu S-käyrä.
 
Eiköhän tuo hintasekoilu parane ajan kanssa vähitellen. Erikoisesti hinnat vaihtelevat tosiaan ihan saman ketjun ”asemien” välilläkin. Vissiin siirtoyhteydet / sähköliittymät maksavat vähän eri summia ja niitä kustannuksia koitetaan sitten laittaa hintoihin sisään.
Olisi mielenkiintoista jos jotkut asemaketjut alkaisivat toteuttaa pörssisähköhinnoittelua + jokin (pieni) marginaali päälle. Jos ja kun se sähkön hinta latausasemien pitäjillekin vaihtelee kovasti, ellei heillä sitten ole määräaikaista sopimusta sähköntuottajien kanssa.

Olisi mielenkiintoinen ilmiö että auto kannattaisi käyttää pikalatausasemalla esim. klo 2 yöllä, sähkön halpuuden takia. :)
 
Olisi mielenkiintoista jos jotkut asemaketjut alkaisivat toteuttaa pörssisähköhinnoittelua + jokin (pieni) marginaali päälle. Jos ja kun se sähkön hinta latausasemien pitäjillekin vaihtelee kovasti, ellei heillä sitten ole määräaikaista sopimusta sähköntuottajien kanssa.

Olisi mielenkiintoinen ilmiö että auto kannattaisi käyttää pikalatausasemalla esim. klo 2 yöllä, sähkön halpuuden takia. :)
En oikein näe että tuo isossa kuvassa palvelisi sen paremmin latausoperaattoria kuin asiakkaitakaan. Ehkä hinnoittelu muuttuu nykyistä joustavammaksi, mutta näkisin että hinta määräytyisi kuitenkin ensisijaisesti (lataus)kysynnän mukaan eikä sähkön hinnan.
 
Kovin monimutkainen hinnoittelu todennäköisesti lähinnä karkottaa asiakkaita, mutta tosiaan surge-pricing kovan kysynnän aikaan on ihan hyvä idea.

Sähköpörssissä sähkön hinta on ollut lähes poikkeuksetta selkeästi alempana 00:00 - 06:00 välillä, joten en kyllä ihmettelisi hirveästi jos Recharge tai S-ryhmä tarjoaisivat esim. 24/7 McDonaldsien ja ABC:eiden yhteydessä "tarjouslatausta" öisin. Tuo saattaisi olla hyvä tapa imuroida taksikuskeja ja muita yökyöpeleitä latureille ja huoltsikoille taukoilemaan.
 
Eihän tuota hintaa nytkään näe mistään jos tagilla lataa? Tuosta syystä pitää aina katsoa apilla, mitähän hintaa ja hinnoittelutapaa tämä pömpeli nyt sitten mahtaapi käyttää...
 
Eihän tuota hintaa nytkään näe mistään jos tagilla lataa? Tuosta syystä pitää aina katsoa apilla, mitähän hintaa ja hinnoittelutapaa tämä pömpeli nyt sitten mahtaapi käyttää...
Tuo on kyllä rasittavaa kun hinnat ei ole samoja ketjun sisällä, niin tagilla ladatessa pitää ensin varmistaa applikaatiosta hinta. Menee vähän tagin idea hukkaan. Se on kuitenkin mielestäni näppärä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuota hintaa nytkään näe mistään jos tagilla lataa? Tuosta syystä pitää aina katsoa apilla, mitähän hintaa ja hinnoittelutapaa tämä pömpeli nyt sitten mahtaapi käyttää...

Sit vielä päälle, kun loggaat vaikka samaan äppiin eri tunnarilla, niin hinnottelumallikin voi olla eri. Esim. virran äppiin loggaa helenin tunnarilla, niin laskutus kuukauden jäljessä käytön mukaan ja virran tunnarilla logatessa pitää saldo ladata prepaidina etukäteen.
Miten näissä pysyy kartalla ja tietää kaikki kombinaatiot…
 
Kaikista sekavinta sähköautoilussa on mielestäni julkinen lataus. Jos menee bensa-asemalle, niin näkee hinnan jo kaukaa eli tietää mitä tankkaus maksaa. Mutta jos menee laturille, niin hintaa ei näe missään vaan se pitää kaivaa jostakin applikaatiosta esille. Ok, toki monilla latureilla hinta näkyy, mutta harvoissa näkyy todella selkeästi. Ja tietenkin vielä tuo kWh ja min hinnoittelu sekoittaa pakkaa ja joissain on vielä aloitusmaksu päälle ja jokin lisämaksu jos lataa tietyn ajan yli. Tuo on kyllä tosi sekavaa.
 
Itse odottelen e-308 farkkua. Täytyy heti käydä kokeilemassa, kun tulee koeajoautot Suomeen. Erityisesti kiinnostaa miten hiljaisen auton ovat saaneet aikaiseksi. e-208 on mielestäni aika onnistunut siinä mielessä - vaihdoin viime viikonloppuna autooni nastarenkaat alle, niin ei ole mielestäni mitenkään erityisen meluisa. Toisin oli Corolla hybridifarkun laita, se oli todella meluisa jo 80 km/h vauhdissa.

Olisikohan joskus alkukesästä e-308 koeajoautot Suomessa tai sitten myöhästyy tuostakin. Ajattelin käydä kokeilemassa samalla kertaa useampiakin uusia sähköautoja. Citymaasturit ei erityisemmin kiinnosta, mutta silti aion kokeilla Ariyan, se on itseäni kiinnostava. Veikkaisin, että e-308 menee samaan 50 ke hintaluokkaan. Siellä sillä onkin sitten monta muutakin kilpailijaa Model 3 ja Polestar 2 mukaanlukien.
 
Veikkaisin, että e-308 menee samaan 50 ke hintaluokkaan. Siellä sillä onkin sitten monta muutakin kilpailijaa Model 3 ja Polestar 2 mukaanlukien.
Minusta ei kyllä vaan mitenkään riitä speksit tuohon hintaluokkaan. Ihan kaikilla varusteilla ehkä, mutta karvalakki ei kyllä saisi olla juuri yli 40 kiloa.
 
En oikein näe että tuo isossa kuvassa palvelisi sen paremmin latausoperaattoria kuin asiakkaitakaan. Ehkä hinnoittelu muuttuu nykyistä joustavammaksi, mutta näkisin että hinta määräytyisi kuitenkin ensisijaisesti (lataus)kysynnän mukaan eikä sähkön hinnan.
En tiedä millaisia sähkösopimuksia latausasemafirmoilla on, mutta mietin ovatko useinkin joutuneet myymään lataussähköä persnetolla, esim. joutuneet itse maksamaan siitä veroineen ja siirtomaksuineen jonakin päivänä 40c/kWh, vaikka ovat edelleen veloittaneet siitä asiakkailta vain 25c/kWh. Silloin varmaan he toivoisivat että mahdollisimman harva kävisi lataamassa.

No sama se, pääasia että on kilpailua, ellei tämä sitten lopulta mene lähinnä S-ryhmän ABC-latauksen ja K-ryhmän K-latauksen väliseksi kisaksi, ja muut yrittävät saada murusia siitä sivusta...
 
Kovin monimutkainen hinnoittelu todennäköisesti lähinnä karkottaa asiakkaita, mutta tosiaan surge-pricing kovan kysynnän aikaan on ihan hyvä idea.

Sähköpörssissä sähkön hinta on ollut lähes poikkeuksetta selkeästi alempana 00:00 - 06:00 välillä, joten en kyllä ihmettelisi hirveästi jos Recharge tai S-ryhmä tarjoaisivat esim. 24/7 McDonaldsien ja ABC:eiden yhteydessä "tarjouslatausta" öisin. Tuo saattaisi olla hyvä tapa imuroida taksikuskeja ja muita yökyöpeleitä latureille ja huoltsikoille taukoilemaan.
Pörssihinnoiteltu lataus voisi sinänsä toimia jos palveluntarjoajan perimä marginaali on ennalta hyvin tiedossa. Silloin hinnat koko maan latausasemien osalta tietää vuorokauden etukäteen joten äpistä katsomalla voisi päättää kannattaako tänään käydä lataamassa vai sinnitellä huomiseen.

Käytännössä varmaan järkevämpi olisi joku tuollainen karkeampi (ei tuntikohtaisesti vaihtuva) jako missä esim. yölataus olisi yleisesti halvempaa. Toki se jäisi sitten lähinnä taksiautojen ja muiden yötyöläisten käyttöön.

Tietty jos sähkönhinnan vaihtelut taas tasaantuvat joskus tulevaisuudessa eikä ole näitä hurjia "joku päivä 50c/kWh, joku päivä 2c/kWh" vaihteluita, sitten alati muuttuva lataussähkön hinta lienee turhaa hifistelyä.
 
Tuo on kyllä rasittavaa kun hinnat ei ole samoja ketjun sisällä, niin tagilla ladatessa pitää ensin varmistaa applikaatiosta hinta. Menee vähän tagin idea hukkaan. Se on kuitenkin mielestäni näppärä.
En kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...

Joillakin peruslatausasemilla asemissa itsessään on tarra missä lukee paljonko lataus maksaa, vaikka sitten piti myös äppiä tai tägiä käyttää. Muistaakseni esim. Helsingin Kaaren kauppakeskuksen latausasemilla oli näin. Jos siinä on usein vaihtuva tai eri roaming-hintavaihtoehtoja, olisi edes joku digitaalinäyttö joka kertoo paljonko maksaa kWh kun tägiä on näyttänyt, ja voi siinä vaiheessa vielä perua jos tuntuu liian suolaiselta.
 
En kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...

Joillakin peruslatausasemilla asemissa itsessään on tarra missä lukee paljonko lataus maksaa, vaikka sitten piti myös äppiä tai tägiä käyttää. Muistaakseni esim. Helsingin Kaaren kauppakeskuksen latausasemilla oli näin. Jos siinä on usein vaihtuva tai eri roaming-hintavaihtoehtoja, olisi edes joku digitaalinäyttö joka kertoo paljonko maksaa kWh kun tägiä on näyttänyt, ja voi siinä vaiheessa vielä perua jos tuntuu liian suolaiselta.
Sitten on vielä näitä kuukausitilauksia jolloin lataushinnat ovat taas eri kWh ja min-hinnoilla
 
Minusta ei kyllä vaan mitenkään riitä speksit tuohon hintaluokkaan. Ihan kaikilla varusteilla ehkä, mutta karvalakki ei kyllä saisi olla juuri yli 40 kiloa.
Silti veikkaan, että e-308 farkun hinta on lähempänä 50 ke kuin 40 ke, koska uusi e-208 on jo hyvin lähellä 40 ke. e-208:n lähtöhinta nousi jokin aika sitten aika reippaasti ja on nyt 38 200 €. Tässä on vielä huomioitava se, että hinnastossa on vielä nykyisen mallin speksit, joten nouseeko hinta vielä tuostakin, kun uusi malli 400 km rangella tulee tilattavaksi ilmeisesti joskus ensi vuoden alusta lähtien? Peugeotilla on myös plugari 308 farkku, jonka lähtöhinta on 40 650 €.

Tuo e-308 farkun tuleva hinta vs. ominaisuudet on sitten taas sellainen asia, että riippuu mihin tuota vertaa. esim. Polestar 2:n karvalakkia (46 900 €) ei saa tällä hetkellä tilattua lainkaan. Polestar 2:n hinnassa voi olla sitten ehkä nousupaineita, kun se tulee taas saataville keväällä? Tesla Model 3 (vaikka on jo vanha malli, mutta silti moderni) on 53 990 €. Ja monet muut uudet on myös siellä 50 ke hintaluokassa (mm. ID4, Enyaq, Ariya, Megane, XC40, C40, IONIQ 5, EV6 ja Toyota bZ4X). Toki joitain malleja saa myös halvemmalla pienemmällä akulla, mutta jos verrataan vähintään e-308 farkun kokoluokan tai isompia (mutta tavaratilaltaan ei välttämättä) 400 km WLTP rangeen yltäviä autoja niin hintaluokka on siellä 50 ke paikkeilla.

Onko 40 ke uusia moderneja sähköautoja juurikaan tarjolla tällä hetkellä? No ok, Kona 64 kWh (42 990 €) löytyy tuohon 40 ke hintaluokkaan, mutta se on jo vanha malli. Uusittu "sisarmalli" Niro EV maksaa jo yli 45 ke ja Kia e-Soul 64 kWh on 46 365 €. ID.3 on 43 390 € ja Cupra Born 46 990 €. Maxus Euniq on 48 ke ja myös muita kiinalaisia on tulossa, mutta näistä ei vielä hintoja tiedossa. Olisiko siihen 40 ke hintaluokkaan sitten: BYD Atto 3 tai MG 5, jos siis MG tulee Suomeen. Tai sitten nämäkin menee siihen 45 ke hintaluokkaan? Toyotan bZ3:sta ei vielä tiedetä tuleeko Eurooppaan, joten hinnastakaan ei ole mitään tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän turha noita hintoja kauheasti miettiä, kun kovillakin katteilla saavat tehtaat vielä muutaman vuoden myydä joka ainoan auton, jonka saavat valmiiksi. Jos Nissanissa on 10k liikaa hintaa niin se lähinnä tarkoittaa sitä, että sitä joutuu odottamaan vain 3kk tehtaalta.

Noihin valtion tukiaisiin suhtaudun nyt kyllä jo kovin kielteisesti, kun tuntuu ettei se raha nyt edistä nyt autoilun sähköistymistä. Vaikka 5 vuotta oltaisiin ilman tukia ja sen jälkeen katsotaan, jos vaikka haja-asustusalueilla on pulaa pikalatauksesta ja tuetaan niitä. Pikalaturien puute pienemmillä kylillä saattaa olla se joka seuraavaksi jarruttaa sähköistymistä, kunhan tuotannon pullonkaulat saadaan pois.
 
En kyllä ymmärrä miksi hinta ei voisi olla näkyvästi esillä. Luulisi jo lainkin edellyttävän hintojen näkymistä? Tietty siinä on kaikki kummalliset roaming-maksut häiritsemässä kuvioita...

Joillakin peruslatausasemilla asemissa itsessään on tarra missä lukee paljonko lataus maksaa, vaikka sitten piti myös äppiä tai tägiä käyttää. Muistaakseni esim. Helsingin Kaaren kauppakeskuksen latausasemilla oli näin. Jos siinä on usein vaihtuva tai eri roaming-hintavaihtoehtoja, olisi edes joku digitaalinäyttö joka kertoo paljonko maksaa kWh kun tägiä on näyttänyt, ja voi siinä vaiheessa vielä perua jos tuntuu liian suolaiselta.
Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintö :D
 
Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintö :D
Sähköautoilu kaipaisi latausinfralakia, jossa määritettäisiin, että lataus on voitava tehdä pankki/luottokortilla kuten polttoaineen tankkauskin. Sama noihin hintoihin, ne olisi oltava selkeästi näkyvillä ja katsottavissa laturista ilman apuvälineitä.

Tägeillä yms. voisi sitten saada henkilökohtaisia etuja, alennuksia tms. plus/S-kortti juttuja.
 
Latauksen hinnoittelun täytyy kyllä muuttua näkyväksi ja kwh-pohjaiseksi ja maksun helpoksi rahalla tapahtuvaksi että hommasta tulee mitään koko kansan touhua. Huvittavaa että joku virta vielä pyytää kk-maksua siitä että sinulla on käyttöoikeus tankkaamaan autoasi.
 
Sähköautoilu kaipaisi latausinfralakia, jossa määritettäisiin, että lataus on voitava tehdä pankki/luottokortilla kuten polttoaineen tankkauskin. Sama noihin hintoihin, ne olisi oltava selkeästi näkyvillä ja katsottavissa laturista ilman apuvälineitä.

Tägeillä yms. voisi sitten saada henkilökohtaisia etuja, alennuksia tms. plus/S-kortti juttuja.
Eiköhän nämä pikkuhiljaa kehity ja voisin kuvitella jonkun lain tulevan jossain vaiheessa, sen verran alkukantaisia ovat vielä.
 
Onko 40 ke uusia moderneja sähköautoja juurikaan tarjolla tällä hetkellä? No ok, Kona 64 kWh (42 990 €) löytyy tuohon 40 ke hintaluokkaan, mutta se on jo vanha malli. Uusittu "sisarmalli" Niro EV maksaa jo yli 45 ke ja Kia e-Soul 64 kWh on 46 365 €. ID.3 on 43 390 € ja Cupra Born 46 990 €. Maxus Euniq on 48 ke ja myös muita kiinalaisia on tulossa, mutta näistä ei vielä hintoja tiedossa. Olisiko siihen 40 ke hintaluokkaan sitten: BYD Atto 3 tai MG 5, jos siis MG tulee Suomeen. Tai sitten nämäkin menee siihen 45 ke hintaluokkaan? Toyotan bZ3:sta ei vielä tiedetä tuleeko Eurooppaan, joten hinnastakaan ei ole mitään tietoa.
45k€ voi olla aika lähellä totuutta kun mietitään tuota kilpailuasetelmaa ja toisaalta bensa 208:n ja 308:n hintaero on jokseenkin 5k€ niin sitäkin kautta voitaisiin päätyä tuohon lukuun. Pidän myäs aika luontevana että 308:n hinta on jokseenkin sama kuin Rifterin. Nuo mainitsemasi 50 kilon autot ovat kyllä sellaisia että niitä vastaan ei oikein pärjää reilulla 100 kilowatilla ja 50kWh:n akulla. Täyssähkön heikohkon (joskin varmasti riittävän) moottorin takia se ei ole erityisen "premiun" verrattuna tuohon plugariin eikä välttämättä juuri kalliimpi. Itse veikkaan että Active tulee olemaan 43 900€. Voidaan sitten palata asiaan kun hinnasto on ulkona :D
 
Joku voisi peräti kehittää systeemin jossa hinta näkyisi tielle asti. Maksun voisi tehdä sitten ihan pankkikortilla ja veloitus toteutuneen latauksen mukaan. Olisi aika mullistava keksintö :D
Juu noinhan se on, kun bensa-asemilla on ollut vaihtuvahintaiset diginäytöt jo iät ja ajat, alkaisiko latausasemiinkin jo vihdoinkin saada samaa...

Tosin mieleeni myös tuli että selviääkö se roaming-maksukin vasta jälkikäteen, eli sitä tietoa ei joka tapauksessa saisi kuin jälkikäteen? Luulisin ettei näin kuitenkaan ole koska minusta koko latausroamingmaksu kuulostaa kovin keinotekoiselta, tulee korkeampi hinta koska sattuu näyttämään "väärää" tägiä? Vai tuleeko sähkö silloin muka eri sähköyhtiön laskuun tms.?

En yhtään ihmettele että Tesla-kuskit tykkäävät pitäytyä vain Teslan latausasemilla, vähemmän yllätyksiä. Itse olin aikoinaan huuli pyöreänä Helsingin Pukinmäen Mäkkärin latausasemalla että mites tämän nyt on muka tarkoitus toimia ja paljonko maksaisi? Aseman ohjeissa mainittiin tägin käytöstä, mutta en muista edes mainittiinko minkä firman tägiä pitää käyttää. Saattoi jopa olla että siinä varoitettiin vain että eri tägeillä voi tulla eri hinta, ilman että edes kerrottiin mitkä tägit siinä toimivat... (selvennys että muistikuvani mukaan tuon jälkeen siellä on latausasemat vaihtuneet tai ainakin tullut lisää, en ole varma onko tilanne kuinka paljon parantunut)

Jätin sitten lataamatta ja sinnittelin kotiin vaikka akkua oli jäljellä enää jotain 10%. Alle 10km kuitenkin enää kotiin mutta olisi siinä voinut vähän ladata mäkkärireissun yhteydessä ennen kotiin menoa.

Oma ratkaisuni olisi pitäytyä parissa laajalle levinneessä latausverkostossa joissa minulla on haju hintatasosta ja tägit/äpit valmiina, esim. ABC-lataus ja K-Lataus. Ehkä kyseiset firmat luottavatkin siihen etteivät kaltaiseni jaksa muita latausäppejä ladata, vaikka taitaa mulla olla plugitcloud ja Virta-äpit valmiina myös, kaiken varalta...
 
Mielestäni noi mäkkärit toimii fortumin appilla vai toimiko jollain muulla, itse käytin jollain noista useasta appista,
ja itse sai käydä läpi millä hinta on paras. :poop:

Tehokkaita tosin ovat heidän pikalaturit, ei ehtinyt käydä kuin lähikaupassa ja auto oli täysi.
 
Tuossa kuvassa Vantaan Jumbon kauppakeskuksen latausasemalta "mallisuoritus" kuinka vaikeaa hinnan kertominen on:

"Rekisteröitymättä: Etsi hinnat netístä joltain sivustolta, tai guuglaa vaikka."
"Äppi tai tägi: Varmista hinnat palveluntarjoajaltasi, kuka se sitten onkaan."

Aha, tämä selvä. Positiivista noissa ohjeissa toki on että hinnanpimityksen vastineeksi maksutapoja on annettu monia, joten tuosta tulee kuva että latailijan otaksutaan yleensä olevan hätätilanteessa missä on pakko ladata, maksoi mitä maksoi eli hinnalla ei ole latauspäätökselle merkitystä.

LatausohjeJumbo.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis mitä helvettiä? Eikös sähköautomiehet juuri äänestäneet rechargen parhaaksi palveluntarjoajaksi. Miksei vaan voi olla hinnat näkyvissä?

Muutenkin en ymmärrä tuota Recharge kuviota. Ne siis omistavat nämä tolpat, mutta itse lataus maksetaan jollekin toiselle palveluntarjoajalle esim Virta? Vai miten tämä toimii.
 
Toisin oli Corolla hybridifarkun laita, se oli todella meluisa jo 80 km/h vauhdissa.

Corolla nyt on äänekkäämpi, kuin VAGin tripletti tuossa vauhdissa nastarenkailla. Oikeastaan mikä vaan sähköauto on hiljaisempi akun massan vuoksi, joka imuroi ääniä itseensä ja samalla toimii pohjan äänieristeenä loistavasti.
 
Muutenkin en ymmärrä tuota Recharge kuviota. Ne siis omistavat nämä tolpat, mutta itse lataus maksetaan jollekin toiselle palveluntarjoajalle esim Virta? Vai miten tämä toimii.
Recharge omistaa tolpat, ja mutta ovat tehneet esimerkiksi eri autovalmistajien kanssa soppareita joilla lataus maksaa sitten sopimuksesta riippuen. Samoten siellä on eri palveluntarjoajia joilla on eri hintaiset diilit sitten rechargen kanssa tolppien käytöstä. Näin ollen hinta riippuu siitä kenen tagilla/appiksella siihen tolppaan otat yhteyttä.
 
Siis mitä helvettiä? Eikös sähköautomiehet juuri äänestäneet rechargen parhaaksi palveluntarjoajaksi. Miksei vaan voi olla hinnat näkyvissä?

Muutenkin en ymmärrä tuota Recharge kuviota. Ne siis omistavat nämä tolpat, mutta itse lataus maksetaan jollekin toiselle palveluntarjoajalle esim Virta? Vai miten tämä toimii.
Tuo on juurikin noin monimutkaista kuin miltä se kuulostaa. Kierrän itse nuo Rechargen tolpat kaukaa, kun ei tosiaan ole mitään käryä a) hinnasta b) operaattorista. Heidän sivullaan on vaan joku semi-geneerinen lista yhteystyöoperaattoreista.
 
Eikös ideana noissa juurikin ole että maksat sen sun oman palveluntarjoajan/sopimuksen mukaan?
 
Silti veikkaan, että e-308 farkun hinta on lähempänä 50 ke kuin 40 ke, koska uusi e-208 on jo hyvin lähellä 40 ke. e-208:n lähtöhinta nousi jokin aika sitten aika reippaasti ja on nyt 38 200 €. Tässä on vielä huomioitava se, että hinnastossa on vielä nykyisen mallin speksit, joten nouseeko hinta vielä tuostakin, kun uusi malli 400 km rangella tulee tilattavaksi ilmeisesti joskus ensi vuoden alusta lähtien? Peugeotilla on myös plugari 308 farkku, jonka lähtöhinta on 40 650 €.
Muista myös sisarmalli Astra. Corsa-e on 5000 € e-208:a halvempi, joten Astra-e lienee myös e-308:a reilusti halvempi.
 
Noihin valtion tukiaisiin suhtaudun nyt kyllä jo kovin kielteisesti, kun tuntuu ettei se raha nyt edistä nyt autoilun sähköistymistä. Vaikka 5 vuotta oltaisiin ilman tukia ja sen jälkeen katsotaan, jos vaikka haja-asustusalueilla on pulaa pikalatauksesta ja tuetaan niitä. Pikalaturien puute pienemmillä kylillä saattaa olla se joka seuraavaksi jarruttaa sähköistymistä, kunhan tuotannon pullonkaulat saadaan pois.
Kovinta montaa pikalaturia ei kyllä pienemmillä kylillä tarvita, kun käytännössä kaikki asuvat omakotitalossa ja siellä on suorastaan triviaalia järjestää se kotilataus. Hankintatukiin en myöskään tuhlaisi senttiäkään. Valtion budjetti on miljarditolkulla pakkasella, terveydenhuoltosektori kriisissä ja oikeastaan kaikki muukin on kriisissä - rahalle on paljon parempaakin käyttöä kuin tukea ylemmän keskiluokan sähköautoharrastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kodin ja työpaikan ulkopuolella lataaminen itsellä ainakin jää varmaan 1-5 kertaan vuodessa nykyisellään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom