Yleistä keskustelua sähköautoista

Oletan että ovat varsin paljon edelleen Saksasta tuotuja Tesloja... Tuota tuttavallekin kyllä ehdotin kun autonsa toimitus siirtyi puoli vuotta eteenpäin ensi vuoden maaliskuuhun, hänen sijassaan pyrkisin jo tilauksesta eroon ja etsisin vaikka jonkun vähän käytetyn Tesla M3:n tai vastaavan nettiautosta...

EDIT: Niin jos meinaat että käytetyistä sähköautoista alkaa olla nettiautossa melkein jopa ylitarjontaa, sen pitäisi sitten vähitellen alkaa näkyä myös pyyntihinnoissa.
Opel Mokka-e oli pitkään tarjouksessa 29 990€. Nyt hinta on 35 390€. Eli tuo 30k€ olisi suht edullinen hinta. Vähän samoin kun Peugeot e-2008 28k€. Toki samat ongelmat, kun saatavuus on aivan kysymysmerkki. Eikä koko e-2008 mallia ole edes Pösön hinnastossakaan enää.

Tesla 3 olisi sitten noin tuplat esim pösön hinnasta. Ainakin jos vertaa uusia autoja keskenään, joissa uuden auton takuu.
 
Skodan Powerpassilla, todennäkösesti myös Ellillä Tanskassa näkyi 36-49c/kwh hintoja. Nyt käytössä halvempi maksullinen lisenssi. Kalliimmalla kuukausimaksulla saanee vielä senttejä viilattua noista, myös Ionityt tulee halvemmaksi
Katsoin tuon Ellin ja sillä kalleimmalla highway paketilla tosiaan saa tiputettua DC latauksen hintaa aika hyvin:

Ruotsi: 0,29€/kWh
Tanska: 0,35€/kWh
Saksa: 0,35€/kWh

Tiedä sitten kuinka kauan nuo on voimassa.
 
Itse ollut onnekas mutta jokunen kaveri ei niinkään ja kiroilevat "vanhojen" romujensa kanssa kun uutta ei saa tai joutuu maksamaan itseänsä kipeäksi TAI siirrytään sitten oikeasti vanhanliiton laitteisiin kuten itse tein ja suoritetaan keski-iän kriisi jo aiemmin kuin suunniteltu.

Katselin niin nettiautossa ainakin oli vielä muutama ehjän näköinen vähän käytetty. Jaksuhalit sun kavereille! :)
 
Katselin niin nettiautossa ainakin oli vielä muutama ehjän näköinen vähän käytetty. Jaksuhalit sun kavereille! :)
Onhan niitä mutta ei itsellekään olisi kovin helppoa maksaa käytetystä uuden, tai enemmän kuin uuden hinta. Siinä jos jossain tulee turpaan kun markkinat jossain välissä järkevöityy.
 
Oletan että ovat varsin paljon edelleen Saksasta tuotuja Tesloja... Tuota tuttavallekin kyllä ehdotin kun autonsa toimitus siirtyi puoli vuotta eteenpäin ensi vuoden maaliskuuhun, hänen sijassaan pyrkisin jo tilauksesta eroon ja etsisin vaikka jonkun vähän käytetyn Tesla M3:n tai vastaavan nettiautosta...

EDIT: Niin jos meinaat että käytetyistä sähköautoista alkaa olla nettiautossa melkein jopa ylitarjontaa, sen pitäisi sitten vähitellen alkaa näkyä myös pyyntihinnoissa.
Nettiautossa näyttää olevan ihan kaikenlaisia sähköautoja huomattavat määrät myynnissä ja kokoajan lisääntyy. Tesloja määrällisesti eniten, mutta nyt on kyllä reilusti muutakin tarjontaa ihan laidasta laitaan. Halvempaan päähän on tullut paljon tarjontaa esim. Zoe, joiden pyyntihinnat ovat tippuneet n. 22 ke pintaan (vm. 2020, ZE40 malli n. 300 km rangella).
 
Viimeksi muokattu:
Minä odottelen nyt vesi kielellä, että alkaisi Meganeja tulemaan käytettynä myyntiin. Varsinkin se EV40 malli kelpaisi täydellisesti, jos varusteet on tapissa. 22kW AC lataus, Android Automotive ja kantamaa juuri sopivasti, kyllä kiitos.

Honda e:n kanssa eläminen on kyllä opettanut, että minun todellinen tarpeeni kantamalle on ihan muuta kuin mitä vielä ennen Honda e:n ostoa arvelin. Se about 200 kilometriä riittää jo hyvin, kaikki siitä ylöspäin on pelkkää plussaa.
 
Minä odottelen nyt vesi kielellä, että alkaisi Meganeja tulemaan käytettynä myyntiin. Varsinkin se EV40 malli kelpaisi täydellisesti, jos varusteet on tapissa. 22kW AC lataus, Android Automotive ja kantamaa juuri sopivasti, kyllä kiitos.

Honda e:n kanssa eläminen on kyllä opettanut, että minun todellinen tarpeeni kantamalle on ihan muuta kuin mitä vielä ennen Honda e:n ostoa arvelin. Se about 200 kilometriä riittää jo hyvin, kaikki siitä ylöspäin on pelkkää plussaa.
Joo kyllä minullekin riittää e-208:n kantama tosi hyvin, pienemmälläkin pärjäisi, mutta kun ei ole kotilatausta niin eipä tarvi rampata jatkuvasti latailemassa kun on vähän puskuria akussa.

Kyllä Meganea varmaan kesällä jo saa käytettynä.
 
Nettiautossa näyttää olevan ihan kaikenlaisia sähköautoja huomattavat määrät myynnissä ja kokoajan lisääntyy. Tesloja määrällisesti eniten, mutta nyt on kyllä reilusti muutakin tarjontaa ihan laidasta laitaan. Halvempaan päähän on tullut paljon tarjontaa esim. Zoe, joiden pyyntihinnat ovat tippuneet n. 22 ke pintaan (vm. 2020, ZE40 malli n. 300 km rangella).
Polestarien määrä nettiautossa oli kesällä muistaakseni noin 40, nyt niitä on myynnissä 118. Halvin yksilö edelleenkin 57k €, eli hinnat ei vielä käytännössä yhtään tulleet alas. Tuo yksilö on vieläpä vanhalla pienemmällä akulla, eikä kaksista renkaistakaan ole mainintaa. Uusi hinnat alkaen 46900e :rolleyes:
 
Polestarien määrä nettiautossa oli kesällä muistaakseni noin 40, nyt niitä on myynnissä 118. Halvin yksilö edelleenkin 57k €, eli hinnat ei vielä käytännössä yhtään tulleet alas. Tuo yksilö on vieläpä vanhalla pienemmällä akulla, eikä kaksista renkaistakaan ole mainintaa. Uusi hinnat alkaen 46900e :rolleyes:
Joo, tietenkin jos haluaa Polestar 2:n niin se kannattaa kyllä tilata uutena. Tosin nettiautossa oli muutama viikko sitten 52 ke ja 54 ke pyynnillä Polestar 2 karvalakkeja myynnissä. Nekin tietenkin ylihintaisia vielä, mutta hinnat kuitenkin menossa oikeaan suuntaan.

Ehkä eniten tullut tarjontaa alle 30 ke hintaluokkaan. Hintapyynnit eivät ole niissä enää tolkuttomia (mm. 2021 Zoe 26 ke ja 2021 Corsa-e 28 ke).
 
Viimeksi muokattu:
Polestarien määrä nettiautossa oli kesällä muistaakseni noin 40, nyt niitä on myynnissä 118. Halvin yksilö edelleenkin 57k €, eli hinnat ei vielä käytännössä yhtään tulleet alas. Tuo yksilö on vieläpä vanhalla pienemmällä akulla, eikä kaksista renkaistakaan ole mainintaa. Uusi hinnat alkaen 46900e :rolleyes:
Lisäksi tuo nettiauton halvin on tosiaan tuo alkaen malli. Eli siinä ei sitä pilot lite pakettia edes ole. Eli ihan perinteinen vakionopeudensäädin jne. Eli 10000€ kalliimpi käytetty verrattuna uuteen. Toki kun näitä on seuraillut, niin ei noita halvimpia tuosta kyllä ole moneen viikkoon yhtään myyty.
 
Lisäksi tuo nettiauton halvin on tosiaan tuo alkaen malli. Eli siinä ei sitä pilot lite pakettia edes ole. Eli ihan perinteinen vakionopeudensäädin jne. Eli 10000€ kalliimpi käytetty verrattuna uuteen. Toki kun näitä on seuraillut, niin ei noita halvimpia tuosta kyllä ole moneen viikkoon yhtään myyty.
Joo on tosi kallis käytetty sitä ei käy kieltäminen.

IONIQ5:sta katselin nettiautosta niin halvin 73 kWh akullinen on 56 ke. Eli 4000 kalliimpi kuin uusi, jossa on isompi akku (77 kWh). IONIQ 5:n saatavuus uutena on ilmeisesti luokkaa yli vuoden ellei enemmänkin, joten tuo pitänee käytettyjen hinnat ehkä vielä jonkin aikaa vähän korkeammalla. Toisaalta, jos kysyntää ei ole niin kai niidenkin hinnat tippuu sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Joo on tosi kallis käytetty sitä ei käy kieltäminen.

IONIQ5:sta katselin nettiautosta niin halvin 73 kWh akullinen on 56 ke. Eli 4000 kalliimpi kuin uusi, jossa on isompi akku (77 kWh). IONIQ 5:n saatavuus uutena on ilmeisesti luokkaa yli vuoden ellei enemmänkin, joten tuo pitänee käytettyjen hinnat ehkä vielä jonkin aikaa vähän korkeammalla. Toisaalta, jos kysyntää ei ole niin kai niidenkin hinnat tippuu sitten.
Ainakin joissain muissa pohjolan maissa näyttää äkkiseltään että pyynnit ovat useassa yksilössä tonnin pari tippuneet. Ehkei niitä enää ihan käsistä revitä.
 

Tässä vielä Moottori -lehden uutinen tuosta e-208:n päivityksestä. Hinnasta ei vielä mainita.

"Päivittymällä e-308:n suuntaviivojen mukaisesti, nousee e-208:n sähkömoottorin teho 100:sta 115:een kilowattiin (156 hevosvoimaan). Reilun puolentoista tonnin painoiseen pikkuautoon lisäyksellä on piristävä vaikutus. Päivitetyn, nyt nimellisteholtaan 51 kilowattitunnin akun myötä toimintamatkaa tulee edelliseen, vuoden 2021 päivitysversioon nähden jopa 38 kilometriä lisää, mikä nostaa lukeman jo 400 kilometriin."

"Uudistunut Peugeot e-208 saapuu markkinoille vuoden 2023 aikana, ennakkomyynnin alkaessa alkuvuodesta."
 
Milloin itse tilasit auton?

Joskus heinäkuussa jolloin sanottiin, että toimitusaika n. vuoden. Nyt tuli itsellekin puolivirallinen vahvistus automyyjältä, että viivästyy ihan niinkuin kaikilla muillakin joiden autot eivät ole vielä ehtineet tuotantoon asti.

Itsellä siinä mielessä erikoinen/hyvä tilanne, että nykyisestä autosta loppuu leasing-sopimus joskus alkuvuodesta ja sen jälkeen pärjään kyllä aika pitkälle julkisilla, taksilla, vuokra-autolla ja/tai polkupyörällä, joten jään kyllä mielenkiinnolla jonoon odottelemaan miten tilanne kehittyy. Muutenkin oli mielessä vaihtaa tilaus Ioniq 5:sta 6:seen jos hinnassa ei ihan jäätävästi eroa.
 
Ioniq 6 on kyllä kiinnostava auto. Seuraan mielenkiinnolla motarikulutusta ja V2G featureja jne.

Ulkonäkö on vähän erikoinen, mutta kaipa sen kanssa eläisi.
 
Onko mersu tosiaan ollut niin viisas että teki 7 paikkaisen / 5 paikkkaa reilulla tavaratilalla omaavan perheauton mutta päätteli että 400kg riittää maksimikuormaksi? Vai puuttuuko tuosta kuskin paino tms?
 
Me mennään usein poikien kanssa mökille ja miesten paino on yhteensä 700-800 kg. Jää ostamatta.

Ei äkkiseltään tule mieleen kuin pakettiautot ja pikkubussit missä kantavuus on tuota luokkaa tai suurempi. Ei varmaan missään ns. perus henkilöautossa ole kantavuudet kuin 300-500kg.
 
Nyt sain muuten Peugeotin maahantuojalta viestin koskien e-2008 saatavuutta (kun se oli poistunut hinnastosta): "Peugeot henkilöautojen mallistoihin tuli päivityksiä sekä varusteisiin että saatavilla oleviin voimalinjoihin lokakuun alussa. Osana muutoksia e-2008 malli on poistunut toistaiseksi Suomen valikoimasta ja mallista ei voi tehdä uusia asiakastilauksia."
 
Nyt sain muuten Peugeotin maahantuojalta viestin koskien e-2008 saatavuutta (kun se oli poistunut hinnastosta): "Peugeot henkilöautojen mallistoihin tuli päivityksiä sekä varusteisiin että saatavilla oleviin voimalinjoihin lokakuun alussa. Osana muutoksia e-2008 malli on poistunut toistaiseksi Suomen valikoimasta ja mallista ei voi tehdä uusia asiakastilauksia."

Eiköhän se uusi voimalinja tule myös e2008iin ensi vuoden aikana
 
Ioniq 6 on kyllä kiinnostava auto. Seuraan mielenkiinnolla motarikulutusta ja V2G featureja jne.

Ulkonäkö on vähän erikoinen, mutta kaipa sen kanssa eläisi.
Minuakin Ioniq 6 kiinnostaisi, mutta vain ulkonäkösyistä. Muihin spekseihin en niin ole edes perehtynyt vielä. Mitä ulkonäköön tulee, niin IMHO paljon paremman näköinen kuin edeltäjänsä. Se mielestäni itseasiassa aivan helvatan ruma :P
Milloinkahan Ioniq 6:n suomen hinnat julkaistaan? Jos ei hirveän paljon mene yli 50k€, niin menee kyllä vakavaan harkintaan.
 
Nyt sain muuten Peugeotin maahantuojalta viestin koskien e-2008 saatavuutta (kun se oli poistunut hinnastosta): "Peugeot henkilöautojen mallistoihin tuli päivityksiä sekä varusteisiin että saatavilla oleviin voimalinjoihin lokakuun alussa. Osana muutoksia e-2008 malli on poistunut toistaiseksi Suomen valikoimasta ja mallista ei voi tehdä uusia asiakastilauksia."
Saa nähdä mitä varustemuutonksia tulee e-2008 malliin, kun koko mallia ei enää missään suomen hinnastossa ole. Facen puolelta muistaakseni joskus luin, että joku latauskaapeli poistuisi (tilapäislatausjohto?).

Eli varusteet on varmaan muuttuneet, mutta saa nähdä tuleeko e-2008 mallistakin "facelift" joskus 2023. e-2008 kohdalla kun ei ole mitään kerrottu, että se joskus päivitettäisiin.

Tuossa vielä tuo vanha hinnasto, josta sähkis myös löytyy.
Screenshot_2022-10-10-19-34-55-802_cn.wps.moffice_eng.jpg
 
Minuakin Ioniq 6 kiinnostaisi, mutta vain ulkonäkösyistä. Muihin spekseihin en niin ole edes perehtynyt vielä. Mitä ulkonäköön tulee, niin IMHO paljon paremman näköinen kuin edeltäjänsä. Se mielestäni itseasiassa aivan helvatan ruma :p
Milloinkahan Ioniq 6:n suomen hinnat julkaistaan? Jos ei hirveän paljon mene yli 50k€, niin menee kyllä vakavaan harkintaan.
Autoverkkokauppa.com joka on jälleenmyyjä omalla lähialueellani ilmoitti että Ioniq6:sen hinnasto julkaistaisiin nyt lokakuussa ja ensimmäiset autot olisivat suomessa tammi-maaliskuun aikana 2023. Toimitusaikaan en kyllä jaksa uskoa hetkeäkään jos Ioniq5:sen toimitusaika on hupskeikkaa 1,5v. Pitäisi varmaan käydä ajamassa tuollainen Ioniq5 niin sitten voisi heti iskeä kutosen tilauskantaan kiinni kun se mahdollisuus tulee. Kuorta lukuunottamatta ne taitaa kuitenkin olla ihan samoja autoja? Netissä korealaiset autotoimittajat kun ovat julkaisseet ajovideoita nyt viimeisen viikon aikana niin on kyllä herännyt iso mielenkiinto kyseistä ajopelia kohtaan. Vähän jännittää että mahtaako tällainen 195 cm pitkä kaveri mahtua kuskin penkille? Onko hyundait samaan tapaan ahtaita ja matalia kuin naapurimaa toyotan vehkeet?
 
Minuakin Ioniq 6 kiinnostaisi, mutta vain ulkonäkösyistä. Muihin spekseihin en niin ole edes perehtynyt vielä. Mitä ulkonäköön tulee, niin IMHO paljon paremman näköinen kuin edeltäjänsä. Se mielestäni itseasiassa aivan helvatan ruma :p
Milloinkahan Ioniq 6:n suomen hinnat julkaistaan? Jos ei hirveän paljon mene yli 50k€, niin menee kyllä vakavaan harkintaan.
Riippuu varmaan, että mikä malli… Pieniakkuinen RWD perusvarusteltuna tuskin on törkeän kallis. Silläkin kyllä pääsee aika hyvin - itse kaipailen 4WD-isoakkuista ja se on kyllä varmasti hinnoissaan.
 
Korean testiä kun katselen niin veikkaus ulkopuolelle vajaa 3k hinnannousu 5:een verrattuna.
 
Täyssähköisistä Skoda Enyaq ehkä jopa ylivoimaisesti eniten rekisteröity malli syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna. Liekö saatavuusongelmien vuoksi, eli tilattu paljon jo viime vuoden puolella, ollut vähän pullonkaulaa ja lopulta saatu ketsuppipurkki auki?


 
Autoverkkokauppa.com joka on jälleenmyyjä omalla lähialueellani ilmoitti että Ioniq6:sen hinnasto julkaistaisiin nyt lokakuussa ja ensimmäiset autot olisivat suomessa tammi-maaliskuun aikana 2023. Toimitusaikaan en kyllä jaksa uskoa hetkeäkään jos Ioniq5:sen toimitusaika on hupskeikkaa 1,5v. Pitäisi varmaan käydä ajamassa tuollainen Ioniq5 niin sitten voisi heti iskeä kutosen tilauskantaan kiinni kun se mahdollisuus tulee. Kuorta lukuunottamatta ne taitaa kuitenkin olla ihan samoja autoja? Netissä korealaiset autotoimittajat kun ovat julkaisseet ajovideoita nyt viimeisen viikon aikana niin on kyllä herännyt iso mielenkiinto kyseistä ajopelia kohtaan. Vähän jännittää että mahtaako tällainen 195 cm pitkä kaveri mahtua kuskin penkille? Onko hyundait samaan tapaan ahtaita ja matalia kuin naapurimaa toyotan vehkeet?

Minulle sanottiin, että hinnasto tulee tässä kuussa ja autojen tilaus on mahdollista sitten maaliskuussa ja toimitukset sitten joskus.
 
Ioniq 5 jälleenmyyjä soitteli tännekin ja pahoitteli että toimitus siirtyy 9/2023 -> Q1/2024
 
Tässä vielä maahantuojalta viesti, kun kysyin e-208:n tulevista muutoksista ja milloin päivitetty auto tulee tilattavaksi:

"e-208:n osalta malli on saatavilla hinnastossa. Valmistaja on myös julkistanut tulevan teknologiapäivityksen e-208 mallille, joka on odotettavissa vuoden 2023 aikana. Valitettavasti tämän osalta tarkempia tietoja koskien teknisiä ominaisuuksia tai hinnoittelua ei ole vielä saatavilla, ennakkomyynnin odotetaan alkavan alkuvuodesta 2023. Lisätietoja uudistuksesta on saatavilla lehdistötiedotteestamme: Uusi e-208: AIEMPAA HAUSKEMPI JA TALOUDELLISEMPI / YLI 400 KM SÄHKÖLLÄ "
 
Viimeksi muokattu:
Joskus nuorena tuntui huvittavalta ajatukselta, se että itäblokin maissa joutui autoa jonottamaan monta vuotta...
Tuossa nyt tietysti se ero että siellä joutui odottamaan mitä tahansa autoa tarpeeseen, tässä on taas kyse halusta saada tietty spesifi omaa egoa hivelevä malli runsaudenpulan keskellä.
 
Kyllähän tehtaat puskis valmista tavaraa ulos jos niillä olis mistä kasata. Covid sekoilun (Kiina sekoilee vieläkin) jäljiltä kaikesta on pulaa eikä alihankinta kykene tasaiseen toimitukseen.

Josko nyt alkaa niitä tehtaita tulemaan Eurooppaan takaisin, ettei kaikkea tehdä Kiinassa. Kempower on hyvä esimerkki kuinka se on pystynyt laajenemaan kun tuotanto on täällä, eikä Kiinassa. On ollut mitä toimittaa.
 
Kaikki rahat kiinni etta Kempowerillakin sen seitsaman insinooria munat tuulessa portanneet koodia toimimaan eri piireilla ja PCB on jo kolmas variantti tyonalla koska taas yksi saatanan chippi on loppu ja saa vasta vuoden paasta. Hauskinta ollut naissa Chippi pulissa se etta eivat meinaa saada Chippi tehtaita korjattua koska korjaamiseen ei ole saanut komponentteja koska chipit on loppu.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kuskin paino (75kg) sisältyy omapainoon.
Juu ja jokaiselle matkustajalle lasketaan painoksi 75 kg riippumatta henkilön todellisesta painosta. Eli 400 kg kantavuus ei riitä kuin kuskille ja viidelle vesselille. Sitä ei siis voi edes teoriassa saada rekisteröityä 7-paikkaiseksi (?) - tai ainakaan käyttää 7-paikkaisena. Ja 6-paikkaisenakin jäisi matkatavaroille vain 25 kg käytettäväksi. Eli 7-paikkaisen auton kantavuuden pitäisi mielestäni olla vähintään 450 kg (kuskin paino sisältyy omapainoon ja 6 matkustajaa x 75 kg).
 
Viimeksi muokattu:
Myyjä MetroAutosta kertoi että jos nyt tilaa Ioniq 5:n, on odotusaika ~2 vuotta.

Aika hurjaa. Aika moni muu auto kerkee markkinoille ennen sitä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 349
Viestejä
4 437 851
Jäsenet
73 537
Uusin jäsen
osanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom