Yleistä keskustelua sähköautoista

Luulen että kun testattavana on iso määrä autoja niin jostain on tingittävä. Noissa tapauksissa, kun lähtötaso on ollut tuo 8-9%, löytyy usein rinnakkasmalli, joka on ladattu tyhjemmästä lähtien.

Tuo 80% lataamisen lopettaminen taitaa pitkälti johtua siitä, että latausnopeus laskee 80% jälkeen aika dramaattisesti eikä sitä tosielämässä monikaan lataisi jos sitä ei oikeasti tarvitsisi matkan loppupäähän. Erityisesti vielä jos pikalatureissa on minuuttiveloitus.
 
Tuosta puuttuu kyllä tieto myös siitä onko autossa istuttu sisällä ladattaessa vaiko poistuttu sisältä. Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5 tuloksien eroista päätellen vaikuttaisi, että on tehty jotain eri tavalla. Tiedossahan on, että lämmitys/ilmastointi päällä sisällä istuttaessa laturi droppaa tehoa merkittävästi näiden kohdalla.
Noiden erohan on aika mitätön ja autoissa on erilaiset akut eli en näe mitään ihmeellistä tuloksissa noiden osalta.
 
Tuo 80% lataamisen lopettaminen taitaa pitkälti johtua siitä, että latausnopeus laskee 80% jälkeen aika dramaattisesti eikä sitä tosielämässä monikaan lataisi jos sitä ei oikeasti tarvitsisi matkan loppupäähän. Erityisesti vielä jos pikalatureissa on minuuttiveloitus.

Joo tuo lopetus 80% on täysin perusteltu mutta olisi ollut kiva nähdä vaikka kaikilla sama 5-80% tai 10-80% latausajat. Noh parempi kuin ei mitään.
 
22kW on harvinaisuus Renault/Nissan konsernin ulkopuolella, koska vaatii kahdet laturit autoon eli 2x11Kw latureita.

...joka taas on kustannuskysymys ja siksi vain osaan premiumeja sellainen optio tarjotaan lisävarustelistalta, koska se on kannattavaa tehtaalle. Esim Audi.
Minä luulin/käsitin jostain että Rellulla olisi joku asiaan liittyvä patenttikin, ainakin siihen millä tavoin he ovat asian ratkaisseet?

Tosin siksi mietinkin miten kuitenkin joissakin vanhemmissa Tesloissa se on toteutettu, samalla vai eri tavalla...? Pitänee googlailla miten se on oikein Rellulla tehty, ja ilmeisesti eivät koe sitä merkittäväksi kustannuskysymykseksikään kun kerran tuossa E-Techissäkin se taitaa tulla vakiona.

Ei tuo elintärkeä ominaisuus toki ole mutta ainakin täällä Suomessa siitä on monessa tapauksessa apua, esim. minun esimerkkini.
 
Renaultin patentti käyttää moottorin käämitystä. Muilla, sis.alkupään S/X se on tehty 2x11kW.
 
Tulossa olevan 3.0 päivityksen tuomia uudistuksia ID perheeseen.

Setä tuossa sanoo, että Park Assist Plus ja Travel Assist kaistanvaihto edellyttää auton sivussa olevia tunnistimia, joita ei kuulemma vanhasta ID3 mallista löydy. Osaisiko joku sanoa, mistä mallista sitten löytyy?
 
Kyllähän se 22kw lataus voidaan yhtalailla toteuttaa yhdellä 22kw laturillakin kahden 11kw:n sijaan.

Mä uskon wttä tuo 11kw on muodostunut "standardiksi" koska se nyt vaan on sellainen kätevä latausteho jolla tyhjänkin akun lataa esim työpäivän aikana täyteen, eikä se laturi ole vielä kovin raskas.

Tuo renun patentti varmaan tekee siitä 22kw laturin samalla vaivalla kuin 11kw, joten miksi ei sitten samantein 22kw, sillä voi vähän henkselwitä paukutella, ja etuna myös se että 7,2kw laturista saa kaiken irti.
 
Onko tuollaisia käytännössä jossain?

Suomessa ei taida juuri olla, mutta joissain maissa ovat ihan yleisiä. Jostain olin tosin saanut kuvan, että ainaki jotkut 11kW 3x16A laturilla varustetut autot hanskaisivat myös 1x32A, mutta ei 3x32A. Voin kyllä olla täysin väärässäkin ja kyse on ollut vain malleista, joissa on valittavana jompi kumpi.
 
Suomessa ei taida juuri olla, mutta joissain maissa ovat ihan yleisiä. Jostain olin tosin saanut kuvan, että ainaki jotkut 11kW 3x16A laturilla varustetut autot hanskaisivat myös 1x32A, mutta ei 3x32A. Voin kyllä olla täysin väärässäkin ja kyse on ollut vain malleista, joissa on valittavana jompi kumpi.
Riittävä sulakekoko tuollaiselle 3x32A (tai edes 1x32A) on 3x35A, mikä on Suomessakin suhteellinen harvinainen omakotitaloissakaan. Meillä toki on ja siitä saa maksaa itsensä kipeäksi kiinteän kk-maksun muodossa, mutta yleisin on 3x25A.
 
Riittävä sulakekoko tuollaiselle 3x32A (tai edes 1x32A) on 3x35A, mikä on Suomessakin suhteellinen harvinainen omakotitaloissakaan. Meillä toki on ja siitä saa maksaa itsensä kipeäksi kiinteän kk-maksun muodossa, mutta yleisin on 3x25A.

Joissain maissa tulee kotitalouksiin vain yhdestä vaiheesta, mutta tietenkin enemmän virtaa siinä. Tuollainen 3x32A on harvemmin kotilatauksessa edes tarpeen, mutta on omien kokemusten perusteella yllättävänkin mukava lisä asiointilatauksissa. Aika usein 22kW on vähän pidemmällä tauolla aivan riittävä, ja laajentaa merkittävästi latauspaikkojen valikoimaa, jos ei halua sitä lounastaukoa aina jossain ABC:llä pitää.
 
Riittävä sulakekoko tuollaiselle 3x32A (tai edes 1x32A) on 3x35A, mikä on Suomessakin suhteellinen harvinainen omakotitaloissakaan. Meillä toki on ja siitä saa maksaa itsensä kipeäksi kiinteän kk-maksun muodossa, mutta yleisin on 3x25A.

Tuossa on sähköyhtiöiden välillä eroa. Joillain sähköyhtiöillä 3x25A ja 3x35A ovat täsmälleen samanhintaisia.
 
Suomessa ei taida juuri olla, mutta joissain maissa ovat ihan yleisiä. Jostain olin tosin saanut kuvan, että ainaki jotkut 11kW 3x16A laturilla varustetut autot hanskaisivat myös 1x32A, mutta ei 3x32A. Voin kyllä olla täysin väärässäkin ja kyse on ollut vain malleista, joissa on valittavana jompi kumpi.
En itsekään Suomessa ole törmännyt, mutta Haaparannan Ikean parkkipaikalla oli tuollaisia 1x32 A (7,2 kW) latureita. Noista sitten moni auto saakin vain sen 3,6 kW kun ottaa vain 16 A sisään.

Mutta tuollaisia autojakin tosiaan on, että laturi toimii sekä 3x16A että 1x32A virralla, olikohan tuossa uudessa BMW i4:ssä juurikin tuollainen laturi.
 
Sähköautojen hintoihin mahdollisesti tuhansien eurojen nousu – syynä Ukrainan sota ja nikkeli (moottori.fi)

Käytännössä kasvaneet akkumateriaalikustannukset tarkoittavat esimerkiksi Tesla Model Y:n kohdalla 7 200 eurolla kasvaneita akkukustannuksia. Isolla akulla varustetun Mercedes-EQ EQS:n kohdalla hintapainetta on 10 000 euron verran"

Reipasta hinnannousua mahdollisesti tiedossa sähköautojen akkuihin. Eli jos on mietinnässä sähköauto lähitulevaisuudessa, niin kannattanee laittaa tilaus vetämään asap.
 
Reipasta hinnannousua mahdollisesti tiedossa sähköautojen akkuihin. Eli jos on mietinnässä sähköauto lähitulevaisuudessa, niin kannattanee laittaa tilaus vetämään asap.

Joo tästähän varoitin täällä heti kun sota alkoi. Kyllähän ne hinnat sitten nopeasti tulevat alaskin kun sota loppuu, eli toivottavasti tilapäinen häiriö. Ei ole vielä kaikkien merkkien hintoihin tullut korotuksia.
 
Näyttää myös Nissan luopuvan siis Chademosta uusissa malleissaan. Onko Leaf nyt sitten ainoa Suomen markkinoilla oleva malli, joka sitä käyttää? Aikamoinen taakka latausverkostolle, että yhtä mallia varten pitää laajaa Chademo-verkkoakin ylläpitää.
 
Laitetaas tähänkin ketjuun, mitäköhän tuolla 50kwh e2008 voi kuvitella pääsevänsä talvella esim. 90kmh nopeudella? Meneekö 200km luotettavasti?

Ilmeisesti tuo Active on karvalakkivarustus, adaptiivista vakkaria ei taida tuohon saada? Puuttuuko Activesta jotain oikeasti olennaista?
 
Näyttää myös Nissan luopuvan siis Chademosta uusissa malleissaan. Onko Leaf nyt sitten ainoa Suomen markkinoilla oleva malli, joka sitä käyttää? Aikamoinen taakka latausverkostolle, että yhtä mallia varten pitää laajaa Chademo-verkkoakin ylläpitää.

Lexuksella on sähköauto jossa on myös Chademo, en usko että sitä tosin kovinkaan montaa tullaan myymään:

Sittenhän on vanhassa autokannassa myös Outlanderit ja eNV 200-pakut Leafien lisäksi. Outlanderille pikalatauksen hyöty on vain aika kyseenalainen, ainakaan minuuttihintaisessa laturissa ei paljoa kannata latailla ja hyöty matkanteossa on todella pieni.

Chademo-autojen määrä ja niillä ajetut kilometrit tuskin ihan hetkeen kuitenkaan tippuu, onhan noi Leafit ja Outlanderit käsittääkseni aika kovaa valuuttaa käytettyjen markkinoilla ja Suomeen uitetaan paljon autoja Saksasta ja Ruotsista.
 
Näyttää myös Nissan luopuvan siis Chademosta uusissa malleissaan. Onko Leaf nyt sitten ainoa Suomen markkinoilla oleva malli, joka sitä käyttää? Aikamoinen taakka latausverkostolle, että yhtä mallia varten pitää laajaa Chademo-verkkoakin ylläpitää.

Onko noissa jotain velvoitteita, että operaattoreiden on pakko tarjota Chademo-latausta?
 
Onko noissa jotain velvoitteita, että operaattoreiden on pakko tarjota Chademo-latausta?

Ei ole, sillehän ei edes myönnetä enää infratukea. Käytännössä se on vain hyvää asiakaspalvelua tässä vaiheessa.

Latauspisteiltä voi seurata mittarista, miten kukin latauslaite on sähköä kuluttanut. Sähköä myydään CCS-pistokkeista per pistoke noin kymmenkertaisesti se määrä, mitä Chademo-pistokkeesta, joten operaattori ottaa melko paljon takkiin tarjoamalla sen Chademon.
 
Sähköautojen yleistyessä tulee olemaan entistä tärkeämpää, että latauspisteitä voidaan käyttää täysimääräisesti. Joten kokonaisuuden kannalta olisi ehkä hyödyllisempää nuokin Chademot vaihtaa CCS:ään. Mutta onko tuollaista Chademo-autoa mitenkään mahdollista muuttaa hyväksymään lataus CCS:llä?
 
Sähköautojen yleistyessä tulee olemaan entistä tärkeämpää, että latauspisteitä voidaan käyttää täysimääräisesti. Joten kokonaisuuden kannalta olisi ehkä hyödyllisempää nuokin Chademot vaihtaa CCS:ään. Mutta onko tuollaista Chademo-autoa mitenkään mahdollista muuttaa hyväksymään lataus CCS:llä?
Ei nuo nykyiset chademot ole erityisiä riippakiiviä kehitykselle. Ne joko jakaa yhden 50kW-laturin CCS-puolen kanssa niin että vain yhtä voi käyttää kerralla. Tai sitten ne on osana latauskenttää jossa virtaa jaetaan kaikille latureilla. esim tyypillinen S-latauksen 3xCCS + 1 chademo, 100kW kaikille jaettuna;

Jos chademolle ei ole käyttäjää, pääsee kolme CCS-autoa lataamaan tehoilla 50kW, 25kW, 25kW.
Jos chademolle on käyttäjä, kaikki 4 autoa lataa 25kW
Jos chademo-piste vaihdetaan CCS:ksi, kaikki 4 autoa lataa 25kW,

Vaikka ensimmäinen tilanne näyttää suboptimaaliselta, kun vain kolme autoa voi ladata yhtaikaa, käytännössä ero on pienempi, koska yksi latauspisteistä vapautuu nopeammin.

Dalalla on projekti konvertoida leaf latamaan CCS:llä, mutta tuskin tuosta mitään bulkkiratkaisua tulee. Kun nyt joka tapauksessa kaikki ChaDeMo-lataavat autot on niin hitaita lataamaan, kannattanee pikemminkin ostaa kannettava ~20kW voimavirta-chademo laturi, ja vaihtaa voimavirta-puolen johto type-2 johdoksi. Sitten oääsee käyttämään halpoja type-2 latureita lähes pikalatuksen teholla.
 
Mielikuva että ovat niin saatanan kalliita ei ainakaan auta. Kallis auto+halvat käyttökulut=kateus. Muksu kun on koulussa mennyt sanomaan että faija ajelee Teslalla niin osa luokkalaista on muuttanut asennettaan heti ja pitää tyttöä rikkaan perheen kultalusikka perseestä syntyneenä. Kuulema todella monen junnun unelma-auto. Yllätin tytön ajamalla omalla pihaan ilman että kerroin vaihtaneeni autoa ja ensireaktio oli "Isi tää on mun unelma-auto!". Eli kateus menee nuoresta vanhaan eri syistä. Ja tosiaan Tesla on merkki mikä monelle pomppaa ekana mieleen kun mainitaan sähköauto ja kuten @jopee sanoikin niin Teslan myös tunnistaa Teslaksi samantien.
Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän Tesla on "saatanan kallis auto" monen näkökulmasta, kuten on monet muutkin sähköautot, ja toki tavalliset.

Itse koen että yli 40 tonnia uutena maksavat on jo näitä hyvin kalliita autoja. Ja taitaa ne käytetyt Teslatkin maksaa helposti 30-50k, eli "rikkaan ihmisen autoja".

Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.

Enemmänhän tuo kertoo siitä, että Suomessa tulot on useimmilla niin pienet, että mikäli ei ole "kultalusikka suussa syntynyt" ja/tai pääse heti hyväpalkkaiseen työhön, niin perusasiat kuten keskihintainen auto tai omistusasunto on vain kaukainen haave. Sitten jos syntyy sopivaan sukuun joka tukee taloudellisesti ja muutoin lapsesta asti, niin kaikki tulot ei pala siihen että yrittää tyyliin ensimmäiset 10 vuotta valmistumisesta kuroa kiinni talouttaan, eikä senkään jälkeen riittää luksukseen varoja.

Itse en ole kateellinen teslanomistajille, lähinnä vaan käytännössä menevät samaan kategoriaan kuin audi/bmw kuskit, eli liian moni ajaa kuin kusipää ja rikkoo liikennesääntöjä yms, josta syntyy tietynlainen muiden yläpuolelle itsensä asettavan elitistin kuva, vaikka ei varmasti kaikki kuskit noin käyttäydykään. Ainakin täällä päin muutoma teslakuski paistaa massasta, kun ajetaan ylinopeutta + muutoin törttöillään liikenteen seassa

Mutta onhan se vähän pöljää mennä vaikka vittuilemaan ihan random ihmisille pelkän auton takia, jos käytös ei muuten ole ollut mitenkään paheksuntaa aiheuttavaa
 
Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän Tesla on "saatanan kallis auto" monen näkökulmasta, kuten on monet muutkin sähköautot, ja toki tavalliset.

Itse koen että yli 40 tonnia uutena maksavat on jo näitä hyvin kalliita autoja. Ja taitaa ne käytetyt Teslatkin maksaa helposti 30-50k, eli "rikkaan ihmisen autoja".

Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.

Enemmänhän tuo kertoo siitä, että Suomessa tulot on useimmilla niin pienet, että mikäli ei ole "kultalusikka suussa syntynyt" ja/tai pääse heti hyväpalkkaiseen työhön, niin perusasiat kuten keskihintainen auto tai omistusasunto on vain kaukainen haave. Sitten jos syntyy sopivaan sukuun joka tukee taloudellisesti ja muutoin lapsesta asti, niin kaikki tulot ei pala siihen että yrittää tyyliin ensimmäiset 10 vuotta valmistumisesta kuroa kiinni talouttaan, eikä senkään jälkeen riittää luksukseen varoja.
Uusien autojen vertaaminen 5000€ käytettyihin on harhaanjohtavaa, koska missään tehtaassa ei valmisteta 5000€ autoja. Järkevämpää tarkistaa paljonko se 5000€ auto on maksanut uutena ja verrata sitä sen ajan autojen keski-hintaan. 2012 uusien autojen keski-hinta oli 30.000€, nykyään 37.000€.

Kaveripiirisi taitaa olla melko lailla nuorta. Uusien autojen ostajat on pääosin yli 50v miehiä, Ei nyt tarvitse erityisen kultalusikka suussa syntyä tai omata suurta bruttopalkkaa että 30v työuran aikana kertyy varallisuutta ylennysten, asuntolainan poislyhentämisen, vanhempien perintöjen yms kautta.
 
Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän Tesla on "saatanan kallis auto" monen näkökulmasta, kuten on monet muutkin sähköautot, ja toki tavalliset.

Itse koen että yli 40 tonnia uutena maksavat on jo näitä hyvin kalliita autoja. Ja taitaa ne käytetyt Teslatkin maksaa helposti 30-50k, eli "rikkaan ihmisen autoja".

Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.

Enemmänhän tuo kertoo siitä, että Suomessa tulot on useimmilla niin pienet, että mikäli ei ole "kultalusikka suussa syntynyt" ja/tai pääse heti hyväpalkkaiseen työhön, niin perusasiat kuten keskihintainen auto tai omistusasunto on vain kaukainen haave. Sitten jos syntyy sopivaan sukuun joka tukee taloudellisesti ja muutoin lapsesta asti, niin kaikki tulot ei pala siihen että yrittää tyyliin ensimmäiset 10 vuotta valmistumisesta kuroa kiinni talouttaan, eikä senkään jälkeen riittää luksukseen varoja.

Itse en ole kateellinen teslanomistajille, lähinnä vaan käytännössä menevät samaan kategoriaan kuin audi/bmw kuskit, eli liian moni ajaa kuin kusipää ja rikkoo liikennesääntöjä yms, josta syntyy tietynlainen muiden yläpuolelle itsensä asettavan elitistin kuva, vaikka ei varmasti kaikki kuskit noin käyttäydykään. Ainakin täällä päin muutoma teslakuski paistaa massasta, kun ajetaan ylinopeutta + muutoin törttöillään liikenteen seassa

Mutta onhan se vähän pöljää mennä vaikka vittuilemaan ihan random ihmisille pelkän auton takia, jos käytös ei muuten ole ollut mitenkään paheksuntaa aiheuttavaa
Itse olen keskivertoa hiukan paremmin tienanneen perheen lapsi ja perheellä oli kyllä omaisuutta esim asunnon muodossa mutta ei sitä kyllä irtorahaa, mitään fiiiniä ei koskaan ole ollut. Ite olen jo junnuna oppinut että tee työtä josta nautit, ei työtä mistä maksetaan. Tuloksena että olen siellä mitta-asteikon alemmilla tasoilla palkkoja katsellessa mutta ajelen silti vuoden vanhalla Teslalla ja sama kuin vanhemmilla, omaisuutta on kertynyt mutta senttejä tässä lasketaan joka kk. Kyse on valinnoista ja esim omassa tilanteessa jos polttoaineen hinnat eivät olisi mitä olisi auto ei olisi vielä vaihtunut viime vuonna. Auton kk-kulut ovat hiukan pienemmät kuin aiemmassa Fiesta ST:ssä koska polttoaine oli jo viime syksynä niin kallista ja viritelty ST imi 98:a mukavasti omalla kaasujalalla. Autoihminen henkeen ja vereen joten jokin oudompi/nopeampi tms muuten itselle mieleinen kulkupeli pitää aina löytyä pihasta ja siksi noin kalliita kippoja suhteessa palkkaan.
 
Laitetaas tähänkin ketjuun, mitäköhän tuolla 50kwh e2008 voi kuvitella pääsevänsä talvella esim. 90kmh nopeudella? Meneekö 200km luotettavasti?

Ilmeisesti tuo Active on karvalakkivarustus, adaptiivista vakkaria ei taida tuohon saada? Puuttuuko Activesta jotain oikeasti olennaista?
Aika rajoilla tuo 200 km voi jossain olosuhteissa olla. Miillä pääsee maltilla ajaen 150-170 km riippuen pakkasen määrästä. Tuossa lienee nettona joku 10-13 kWh isompi akku, mutta paljon isompi ilmanvastuskin. 150 km melkein uskaltaa luvata, mutta 200 km voi olla liian paljon. Activen ja alluren erot ovat yllättävän pienet, adaptiivista ei saa, alluressa sallittu lisävaruste. Mittaristo ei ole 3d, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. En muista nähneeni esittelyautoissa kuin tuota parempaa 3d digitaalimittaristoa (allure, gt).

Periaatteessa ihan kiva hinta, mutta kun normihinnoissa hintaero allureen oli hyvin pieni, niin herää kysymys mihin hintaan sellainenkin irtoaisi. Toki varmaan tässä voi olla siitäkin kyse, että activea on tullut maahan ja kukaan täysjärkinen ei listahinnalla sellaista alluren sijasta ole valinnut eli autot happanee käsiin.
 
Nissan Ariya:n nelivetomallin hinta norjassa on 530000 kruunua. Verrokkina ID.4 GTX on 475000 kruunua. Eli jos suomessa GTX on alkaen 59ke, niin Nissan olisi noin 65ke.
 
Meniskö nelivetoisena isolla akulla alle 50k. Jos niin vetoaa varmaan Nissan-kansaan. Subarua odotellessa.
Tuossa jutussa kyllä maahantuoja sanoo että alle 50K menee. Ainakin alkaen malli, paljonko sit nelivedosta lisää….

Lainaus kysymykseen oli isolla akulla ja nelivetoisena, toiveena alle 50k hinta.
Ei siis pieniakkuinen etuvetoinen jolla hinnasto alkaa.
 
Riittävä sulakekoko tuollaiselle 3x32A (tai edes 1x32A) on 3x35A, mikä on Suomessakin suhteellinen harvinainen omakotitaloissakaan. Meillä toki on ja siitä saa maksaa itsensä kipeäksi kiinteän kk-maksun muodossa, mutta yleisin on 3x25A.

En ehkä puhuisi riittävästä, jos muuhun kulutukseen jäisi 3A. Kuormanhallinnan kanssa toki toimisi ja käytännössäkin saa varmaan selvästi enemmän kuin 11kW. En tosin näe oikein tarvetta henkilöautolle eli 22kW:n pointti on nopeampi asiointilataus. 1x32A on sitten järjestettävissä kaksi vaihetta yhdistävällä laturilla ja onnistuu 25A pääsulakkeilla.
 
Laitetaas tähänkin ketjuun, mitäköhän tuolla 50kwh e2008 voi kuvitella pääsevänsä talvella esim. 90kmh nopeudella? Meneekö 200km luotettavasti?

Vastaan perustuen omaan e-208 GT kokemukseen tämän talven perusteella rajoitusten mukaan ajettuna matka-ajoa. Riippuu täysin pakkasen määrästä. 0-5C pakkasta, hyvin todennäköisesti pääsee 200km tai enemmän. 10C pakkasta, alkaa jo tehdä tiukkaa ja jää todennäköisesti alle. 15C pakkasta, ei takuulla pääse. Realistinen arvio jossain 170-180km paikkeilla. 20C pakkasta, arvio 160km. 25C pakkasta tai enemmän, toimintamatka-arvio 150km tai jopa alle. Auto kärsii lisääntyneestä pakkasesta todella paljon.

edit. Tähän suurin syy oman tutkimuksen mukaan on iso pinta-ala keulan ilmanotossa, joka pakkasviimassa ”jäädyttä” ILP:n ja nostaa lämmitykseen tarvittavan energian määrä reilusti. En ole päässyt/jaksanut syvempiä testejä ajella, mutta ilmastoinnin sammuttamisella vaikutti olevan suuri merkitys kulutukseen maantienopeudessa -15C pakkasessa. Hyvä viimasuoja keulalla voisi auttaa talvella.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan perustuen omaan e-208 GT kokemukseen tämän talven perusteella rajoitusten mukaan ajettuna matka-ajoa. Riippuu täysin pakkasen määrästä. 0-5C pakkasta, hyvin todennäköisesti pääsee 200km tai enemmän. 10C pakkasta, alkaa jo tehdä tiukkaa ja jää todennäköisesti alle. 15C pakkasta, ei takuulla pääse. Realistinen arvio jossain 170-180km paikkeilla. 20C pakkasta, arvio 160km. 25C pakkasta tai enemmän, toimintamatka-arvio 150km tai jopa alle. Auto kärsii lisääntyneestä pakkasesta todella paljon.

Kiitos. Tässä taisi olla kaikissa vakiona ILPpi ja kännykällä pystyy etänä laittaa lämmitykset yms päälle?
 

Meniskö nelivetoisena isolla akulla alle 50k. Jos niin vetoaa varmaan Nissan-kansaan. Subarua odotellessa.
Tämähän kuulostaa varsin erinomaiselta ominaisuudelta:
" Mielenkiintoisin osa latausta on Nissanin tähän tuoma akun, 5 kilowatin PTC-vastuksilla toteutettu, esilämmitys, joka voidaan kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän valikosta. Sitä suositellaan painettavan noin 30 minuuttia ennen laturille menoa, kun ulkolämpötila on alle +10 celsiusastetta. Tällä voi olla vielä valtava vaikutus Suomen talvessa. "
Saisi yleistyä mullakin valmistajilla.
 
Tuli Hyundai Ioniq 5 tilaultua pari viikkoa sitten. Nyt sitten odotellaan saako autoa aikataulussaan, myyjä lupaili toimitusta touko-kesäkuulle.
On meikäläisellä ensimmäinen sähköä syövä auto, odotukset on korkealla, mutta katsotaan kuinka korkealta tiputaan ja kuinka lujaa.. :D
 
Tuliko tilauksessa puhetta minkälainen auto sieltä on tulossa? Lähinnä, kun Ioniq 5:lle ollaan puhuttu sitä Kian kaltaista isompaa akkua ja OTA päivityksiä. Toimitusaikaa kuitenkin varmaan tuli sen verran, että nuo muutokset ehditään esitellä ennen auton toimitusta. Olisi hieman nihkeää, jos saisit tilauksen takia "vanhan" mallin ilman noita. Muistelen uutisesta, että 2022 mallistoon nuo muutokset oli jossain päin maailmaa viety.
 
Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän Tesla on "saatanan kallis auto" monen näkökulmasta, kuten on monet muutkin sähköautot, ja toki tavalliset.

Itse koen että yli 40 tonnia uutena maksavat on jo näitä hyvin kalliita autoja. Ja taitaa ne käytetyt Teslatkin maksaa helposti 30-50k, eli "rikkaan ihmisen autoja".

Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.

Enemmänhän tuo kertoo siitä, että Suomessa tulot on useimmilla niin pienet, että mikäli ei ole "kultalusikka suussa syntynyt" ja/tai pääse heti hyväpalkkaiseen työhön, niin perusasiat kuten keskihintainen auto tai omistusasunto on vain kaukainen haave. Sitten jos syntyy sopivaan sukuun joka tukee taloudellisesti ja muutoin lapsesta asti, niin kaikki tulot ei pala siihen että yrittää tyyliin ensimmäiset 10 vuotta valmistumisesta kuroa kiinni talouttaan, eikä senkään jälkeen riittää luksukseen varoja.

Itse en ole kateellinen teslanomistajille, lähinnä vaan käytännössä menevät samaan kategoriaan kuin audi/bmw kuskit, eli liian moni ajaa kuin kusipää ja rikkoo liikennesääntöjä yms, josta syntyy tietynlainen muiden yläpuolelle itsensä asettavan elitistin kuva, vaikka ei varmasti kaikki kuskit noin käyttäydykään. Ainakin täällä päin muutoma teslakuski paistaa massasta, kun ajetaan ylinopeutta + muutoin törttöillään liikenteen seassa

Mutta onhan se vähän pöljää mennä vaikka vittuilemaan ihan random ihmisille pelkän auton takia, jos käytös ei muuten ole ollut mitenkään paheksuntaa aiheuttavaa
Sä nyt unohdat että se auton käytön kulu on suunnilleen sama 1000e ja 50000e bensa-autoilla, mutta 50k sähköauton käyttökulut ovat vain murto-osan.

Jos sitä autoa tosiaan tarvitsee ja kilometrejä tulee paljon, uusi sähköauto tulee maksamaan kuukaudessa vähemmän kuin sen tonninpommin bensat.

Eli jos hankkii auton pätkällä, kuten suurin osa ihmisistä tekee, se kk erä voi olla paljon ajavalla esim 400e suurempi, vaikka kk kulut on ihan samat, jolloin tuo 50k hankintahinta ei olekaan enää ongelma.
 
Tuli Hyundai Ioniq 5 tilaultua pari viikkoa sitten. Nyt sitten odotellaan saako autoa aikataulussaan, myyjä lupaili toimitusta touko-kesäkuulle.
On meikäläisellä ensimmäinen sähköä syövä auto, odotukset on korkealla, mutta katsotaan kuinka korkealta tiputaan ja kuinka lujaa.. :D
Oliko auto jo liikkeen tilaama tehtaalta, vai oma mielen muokattu tilaus? Epäilen suuresti, jos uudesta tehdastilauksesta on kyse, että 2-3kk tulee;)
 
Tuliko tilauksessa puhetta minkälainen auto sieltä on tulossa? Lähinnä, kun Ioniq 5:lle ollaan puhuttu sitä Kian kaltaista isompaa akkua ja OTA päivityksiä. Toimitusaikaa kuitenkin varmaan tuli sen verran, että nuo muutokset ehditään esitellä ennen auton toimitusta. Olisi hieman nihkeää, jos saisit tilauksen takia "vanhan" mallin ilman noita. Muistelen uutisesta, että 2022 mallistoon nuo muutokset oli jossain päin maailmaa viety.
Tulee 2023 toimitettaviin autoihin.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta näitä hyökkäyksiä on alkanut tulemaan varsin säännööllisesti. Normaalisti ja rajoitusten mukaan ajelemalla näkee moottoritiellä varsin usein mielenosoituksellisia ohituksia ym. mukavaa. Lieneekö kyse kateellisuudesta vai yksinkertaisesti ahdistuksesta bensan hinnasta? Enemmän tulee Teslalla ajelemalla, mutta tulee myös meidän toisella sähkiksellä, jonka takakontissa lukee electric.
Eiköhän se tuo bensan hinta pistä vituttamaan. Kaveri jolla pieniruokainen diesel ja ei halua ajaa Teslaa (kaverin tuntien ettei innostu :D) kysyi voisiko lainata autoa pienelle reissulle koska laskeskeli että kulut sinne ja takaisin olisivat niin paljon pienemmät että suostuisi ajamaan tuota. Lisää tuohon se että on paljon väkeä jotka ovat tällä hetkellä jumissa nykyisissä autoissaan koska ei vain ole inventaariota mitä myydä. Myyjä takuulla myisi vaikka ylihintaan jos olisi mitä myydä. Me jotka ehdimme saada kippomme viime vuonna tai aiemmin oltiin pirun onnekkaita.
 
Onko suosituksia latauspöntöstä joka osaisi tehdä seuraavat temput:

1. lataus 3.6kw/11kw teholla (alussa tuo 1x16A ennenkuin saadaan johdotukset uusittua, myöhemmin sitten 3x16A)
2. erillinen sähkönmittaus
3. seinään/tolppaan asennus
4. mahd edullinen (tietysti)
 
Laitetaas tähänkin ketjuun, mitäköhän tuolla 50kwh e2008 voi kuvitella pääsevänsä talvella esim. 90kmh nopeudella? Meneekö 200km luotettavasti?

Ilmeisesti tuo Active on karvalakkivarustus, adaptiivista vakkaria ei taida tuohon saada? Puuttuuko Activesta jotain oikeasti olennaista?

Sieltä toiseta ketjustahan näyttikin löytyvän hyvät vastaukset.


Kunnon talvipäivänä siis kyseessä on 150 km auto, muulloin noin 200-250 km.
 
Tuli Hyundai Ioniq 5 tilaultua pari viikkoa sitten. Nyt sitten odotellaan saako autoa aikataulussaan, myyjä lupaili toimitusta touko-kesäkuulle.
On meikäläisellä ensimmäinen sähköä syövä auto, odotukset on korkealla, mutta katsotaan kuinka korkealta tiputaan ja kuinka lujaa.. :D
Varmaankin takavetomalli kun oma joulukuussa tilattu AWD Premium meni suoraan 10/2022?
 
Sähköautojen hintoihin mahdollisesti tuhansien eurojen nousu – syynä Ukrainan sota ja nikkeli (moottori.fi)

Käytännössä kasvaneet akkumateriaalikustannukset tarkoittavat esimerkiksi Tesla Model Y:n kohdalla 7 200 eurolla kasvaneita akkukustannuksia. Isolla akulla varustetun Mercedes-EQ EQS:n kohdalla hintapainetta on 10 000 euron verran"

Reipasta hinnannousua mahdollisesti tiedossa sähköautojen akkuihin. Eli jos on mietinnässä sähköauto lähitulevaisuudessa, niin kannattanee laittaa tilaus vetämään asap.
LFP-akuissa ei muistaakseni käytetä nikkeliä (kuten ei kobolttiakaan), mutta ne eivät taida vielä olla valtavirtaa... Ehkä nikkelin hinnan kohoaminen saa monet sähköautovalmistajat nopeuttamaan LFP-akullisten mallien lanseerauksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom