Onko jollain dataa paljonko oikeesti sähköautolla "säästää"?
Tuo on niin ajajan tarpeista ja tilanteesta riippuvaa että jokaisen pitää tehdä se karkea laskelma itse, kannattaako sähköauton hankinta vai ei. Toki tulevaisuuttakin on vaikea ennustaa, esim. viime syksynä en olisi millään uskonut että bensan hinta pompsahtaisi reippaasti yli 2,2€/litra, kun jo silloin 1,7€/l oli minulle sellainen kipuraja että päätin etten halua tankata enää tippaakaan, en vaikka maksettaisiin!
Tuohon laskelmaa vaikuttaa myös sellaiset tekijät kuten onko jo nyt alla hyvintoimiva polttiskiesi josta ei kuitenkaan vaihdossa ehkä saisi paljoakaan takaisin, vai onko alla ikiwanha auto josta ei voi tietää milloin pysähtyy lopullisesti ja on tulossa paljon kalliita remontteja jne., eli on autonvaihto joka tapauksessa ajankohtainen. Tai tietenkin, jos ei ole autoa ollenkaan, ja pakko jonkinmoinen kuitenkin hankkia.
Silloin ei tietenkään tule laskelmissa huomioida sähköauton kokonaishintaa, vaan mikä on hintaero vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon verrattuna, jos kerran jompikumpi on kuitenkin pakko hankkia. Minä arvioin hintaeron omalla kohdallani viime lokakuussa n. 10000 euroksi, mahdollisesti vähemmänkin.
Autojen arvonaleneminen on vielä kinkkisempi laskettava, esim. jos tarkoituksenasi on pitää sama auto tosi pitkään, miten sähköauton akun kapasiteetin lasku iän myötä, ja lopulta akkutakuun loppuminen, vaikuttavat arvoon, verrattuna polttisautoon (haluaako kukaan kohta ostaa dieselkiesiä, eli aleneeko sen arvo lähelle nollaa nopeastikin?). Näitä voi vain arvailla.
Lisäksi, sähköauton "tankkaamisessa" on ainakin toistaiseksi sellainenkin ilmiö kuin "ilmaiseksi" eli toisten laskuun lataaminen. Olen nimittäin tällä viikolla itse testannut tätä, onnistuuko se minulta ja mitä vaatii. Tempun elementit olivat työpaikallani ja kotini läheisellä ilmaisella latauspaikalla latailu ruokaostosten yhteydessä. Eli tällä viikolla latauskuluni sähköautolleni olivat 0€.
Tulipahan sekin testattua, nyt palaan kotilatailun pariin... Eikä tuohon muiden laskuun latailuun voi tietenkään tuudittautua, luultavaa on että tuollaiset ilmaislatailut tulevat yhä harvinaisemmiksi, tai ainakin ylibuukatuiksi, sähköautojen määrän lisääntyessä.
Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea.
En koe että sähköauton myötä vapauteni liikkua olisi rajoittunut ollenkaan. Enemmän kyse ehkä on siitä että tietyissä tapauksissa (ei arkiajossa), sähköautolla vaihdan aikaa rahaan.
Eli kuuluisassa Helsingistä Lappiin ja takaisin, sähköautolla matkaan luultavasti menee kauemmin pidempien pakollisten lataustaukojen takia... mutta polttisautolla matkakustannukset puolestaan olisivat paljon korkeampia, polttoaineiden hinnan takia.
Bensa-autollani en edes haluaisi tehdä pitkiä matkoja ellei olisi pakko polttoaineiden hinnan takia, ja suurta harmitusta aiheuttaisi se jos esim. ajaisin 40km ja vaimo sanoo että jotain unohtui ja pitää ajaa sama rundi uudestaan (tällaistakin on käynyt)... entisellä bensa-autollani olisi kismittänyt kun mietin paljonko taas palaa turhaan bensaa... kun taas sähköautolla en juurikaan mieti kuinka monesta kWh sähköä joudun taas maksamaan lisää ihan turhaan.
Minusta on juuri kuvaavaa että sähköautojen hankinnan jälkeen jotkut alkavat ihan tarkoituksella tehdä ylipitkiä roadtrippejä, juuri sen takia koska sähkön kanssa se on niin paljon halvempaa. Youtube on täynnä näitä Lappiin ja takaisin Teslalla-videoita, koska miksipäs ei. Tuossa suhteessa siis sähköautoilu lisää liikkumisen vapautta, koska tekee siitä per km niin paljon halvempaa.