Yleistä keskustelua sähköautoista

A6 sähköauto näyttää kyllä hyvältä, mutta hinta tulee olemaan taas sellainen että on varmaankin turha unelmoida...

MB EQE:nkin hinnan saa ruksittua helposti sataan tonniin, enkä epäile yhtään etteikö Audin kanssa kävisi samoin.

Eiköhän se hinta ole about samalla tasolla kun vastaavan tasoiset polttikset, näitä kun on vähän vaikea verrata suoraan. Suorituskyky kun alkaa olemaan RS6 luokassa.
 
Eiköhän se hinta ole about samalla tasolla kun vastaavan tasoiset polttikset, näitä kun on vähän vaikea verrata suoraan. Suorituskyky kun alkaa olemaan RS6 luokassa.
Joo, mutta kun ei tule tarjolle sitä "saman tasoista" sähkistä ei tule varmaankaan tarjolle. A6 Quattro on joku hinnat alkaen 60-65k tjsp?

A6 sähkikseen kun ruksii quattron, niin 150kW:n sijaan saanee väkisinkin 250kW tehot ja 80k lähtöhinnan, koska auto on ennemminkin S6 kuin A6 verrokki.
 
Joo, mutta kun ei tule tarjolle sitä "saman tasoista" sähkistä ei tule varmaankaan tarjolle. A6 Quattro on joku hinnat alkaen 60-65k tjsp?

A6 sähkikseen kun ruksii quattron, niin 150kW:n sijaan saanee väkisinkin 250kW tehot ja 80k lähtöhinnan, koska auto on ennemminkin S6 kuin A6 verrokki.

Voi hyvin olla varsinkin alussa, voisi kuvitella että joku demari-quattro versio 65-70k hintaluokkaan tulisi jossain kohtaa.

Mutta ehdottomasti tyylikkäin sähkis so far omasta mielestäni, tosin lueskelin tuosta AA:sta ja ilmeisesti VAG ei tuo normi AA:ta vaan ottaa sen open source version ja oman sovelluskaupan joka on taas vähän blääh.
 
i4:n hinnoista on ihan turha porata. Kaikki menee mitä pystytään tekemään ja jonotusajat lasketaan vuosissa. Miksi myydä yhtään halvemmalla jos kysyntä on tämä.
Toisella foorumilla joku kirjoitti saaneensa 8000 euron alennuksen täysin varusteltuun nelivetomalliin. Sain itsekin hyvän tarjouksen viime kesänä, mutta jätin silti tilaamatta. Eniten i4:ssä häiritsi pienehköt sisätilat sekä se, että auto perustuu pohjimmiltaan polttomoottoriautoon, mikä näkyy ja vaikuttaa takapenkin jalkatilassa.
 

TLDR: Taycaneille riittää kysyntää, 718:sta tulee sähköinen versio 2025 ja 2030 Porschen tavoitteena että 80 % myydyistä autoista olisi sähkiksiä. Myydyimmät mallit edelleen Macan ja Cayenne.

Luulisi että sähkäri-Cayanne tai Macan olisi aika jackpot jos tulisi markkinoille, näistä Macania onkin lupa odotella jo lähitulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika maltillinen tavoite tuo 80%. Suomessa varmaan yli 80% myynnistä Porschella on sähkiksiä 2023-2024 alkaen kun Macan on saatavilla. Pelkällä Taycanilla pääsevät jo 50% osuuteen suomessa.
 
Vuoteen 2025 asti on nuo kevennykset sähköautoista erityisesti vapaa-autoedusta yht. 270€. Onkohan toivoa tai huhuja, että jatkaisivat tuon jälkeenkin. Näyttää nimittäin oman työsuhde auton toimitus viivästyä huomattavasti ja nuo kevennykset oli yksi merkittävä syy hankinnalle...
 
Kun alkavat riittävästi yleistymään, niin mitä tarvetta noille kevennyksille enää olisi?
 
Kun alkavat riittävästi yleistymään, niin mitä tarvetta noille kevennyksille enää olisi?
Ei. Kun autokanta on saatu siirtymään sähköön alkaa ne kevennyksien poistot ja verotus.
Ne nauttii ketkä nyt pääsivät sähköön kiinni.
 
Aika maltillinen tavoite tuo 80%. Suomessa varmaan yli 80% myynnistä Porschella on sähkiksiä 2023-2024 alkaen kun Macan on saatavilla. Pelkällä Taycanilla pääsevät jo 50% osuuteen suomessa.
Jos onnistuisivat siirtämään sähkö-Macanin matalan autoveron edullisempaan ostohintaan, niin räjäyttäisi varmaan pankin. Cayennen hybridi-versio maksaa melkein 50 000e vähemmän kuin halvin ei-hybridi, jos tuosta Macaninkin hinnasta tippuisi joku 30 000e pois niin alkaisi olemaan aika houkutteleva paketti. Toki voi hyvin jäädä toiveajatteluksi, ja eiköhän tuon hinta ole edelleen ainakin tuolla 85-100ke paikkeilla, tai inflaation myötä yli nykyisen hinnaston...
 
Tietäisikö joku, miten Volkkarilla menee akkutakuut tuontiautoissa? Katselen noita e-Golfeja sillä silmällä ja aika iso osa niistä on Saksan tuontikamaa. Eli päteekö 8 vuotta/160tkm takuu myös niissä?
 
Kun alkavat riittävästi yleistymään, niin mitä tarvetta noille kevennyksille enää olisi?

No ilman mitään kevennystä 50k€ bensa-auto ja 50k€ sähköauto maksaa työntekijälle samanverran. 50k€ bensa-auto on huomattavasti hienompi, joten suurin osa valitsee sen.
 
No ilman mitään kevennystä 50k€ bensa-auto ja 50k€ sähköauto maksaa työntekijälle samanverran. 50k€ bensa-auto on huomattavasti hienompi, joten suurin osa valitsee sen.
Juu siis kannustevaikutustahan tuolla haetaan.

Mutta lisäksi jos uskotaan, että pluggarien ja/tai sähköautojen arvonalenema ja käyttökulut ovat pienempiä, niin tällöin autoedunkin tulisi olla vastaavasti pienempi.

Siitähän siinä verotusarvossa pitäisi pohjimillaan olla kyse.

Ja kokonaisuutena lisäksi ollaan kuitenkin aika kaukana siitä, että sähköautoilu olisi suurimmalle osalle kannattavaa ilman polttiksia kevyempää verotusta. Eli ei oikein voida sanoa ettei veroetuja enää tarvitsisi jos liikenteen haluaa sähköistyvän, vaikka muodoista voikin kiistellä.
 
No ilman mitään kevennystä 50k€ bensa-auto ja 50k€ sähköauto maksaa työntekijälle samanverran. 50k€ bensa-auto on huomattavasti hienompi, joten suurin osa valitsee sen.
Jos hintakehitys jatkuu kuten nyt, niin tuskin se nyt ihan noin menee, jonka lisäksi tuo pätee vain täyden autoedun saaviin, joita ei polttoainekulut kiinnosta, ja koska ne polttoainekulut kiinnostavat kuitenkin työnantajaa, niin ei sekään tilanne loputtomiin jatku.

Muutaman vuoden päästä ollaan siinä tilanteessa että polttisauto on helliimpi hankkia ja ajaa, ja niitä hankkivat vain jotkut erityistarpeeseen, jolloin se niisen verokohtelukin alkaa olla valtiolle marginaalista.
 
No ilman mitään kevennystä 50k€ bensa-auto ja 50k€ sähköauto maksaa työntekijälle samanverran. 50k€ bensa-auto on huomattavasti hienompi, joten suurin osa valitsee sen.
Tämä pätee ehkä paremmin halvempaan hintaluokkaan. En ainakaan itse pitäisi vaikka Tiguania tai Kodiaqia autona sen hienompina kuin saman hintaluokan ID.4:ää tai Enyaqia. Jos taas miettii jotain 40k€ Konaa tai 30k€ Corsaa niin noiden kohdalla saman hintaisten polttisten voi hyvinkin sanoa olevan hienompia autoja.
 
Muutaman vuoden päästä ollaan siinä tilanteessa että polttisauto on helliimpi hankkia ja ajaa, ja niitä hankkivat vain jotkut erityistarpeeseen, jolloin se niisen verokohtelukin alkaa olla valtiolle marginaalista.
Se hintakehitys on mitä on, koska sähköautoja suositaan niin valtavasti verotuksessa. Jos katsot autojen ja käyttövoiman verotonta hintaa, niin ei sähköautoissa olisi juuri kenellekään taloudellista järkeä jos mitään verotetua ja hankintatukia ei olisi.

Kysehän on nyt vain siitä mitä veroetuja sähköautoille kohdennetaan. Jos liikenteen sähköistämisen nopeuttamiseen halutaan käyttää rahaa niin kysehän on lähinnä siitä miten sijoiteltuna ne veroedut tehokkaimmin tavoitetta saavuttavat. Yritysautot on ihan merkittävä kanava mitä pitkin uusia autoja Suomeen tulee, joten on ihan järkevää että sinne pyritään luomaan etua sähköautoille. Jokainen käytetty sähköauto pitää kuitenkin jonkun ostaa uutena ensin.
 
Paikallisessa lehdessä oli juttu vw:n merkkihuollosta jossa ei kuulemma sähköautoja ole vielä huollettu lainkaan (hybridejä sen sijaan on) ja kellään ei ole kokemusta niiden huoltamisesta. Niinpä, ja mua kans mietityttää että mitä huoltamista niissä sitten on. Voisin väittää että 96% huollosta on valohoitoa eli tarkasteluja ym. Vaihdetaan raikkari ja katotaan päivitykset, hintaa varmaan 300-400€. Sitten jos akku on finaalissa ni merkkihuollon ainoa toimenpide on vaihtaa se uuteen ja hinta 15tonnia, toki takuu kattaa tämän mutta juurikisin siksi en akkutakuun jälkeen haluaisi omistaa sähköautoa enää vaan viimeistää sillon lähtisi vaihto uuteen. Niin kai se tarkotuskin on
 
Paikallisessa lehdessä oli juttu vw:n merkkihuollosta jossa ei kuulemma sähköautoja ole vielä huollettu lainkaan (hybridejä sen sijaan on) ja kellään ei ole kokemusta niiden huoltamisesta. Niinpä, ja mua kans mietityttää että mitä huoltamista niissä sitten on. Voisin väittää että 96% huollosta on valohoitoa eli tarkasteluja ym. Vaihdetaan raikkari ja katotaan päivitykset, hintaa varmaan 300-400€. Sitten jos akku on finaalissa ni merkkihuollon ainoa toimenpide on vaihtaa se uuteen ja hinta 15tonnia, toki takuu kattaa tämän mutta juurikisin siksi en akkutakuun jälkeen haluaisi omistaa sähköautoa enää vaan viimeistää sillon lähtisi vaihto uuteen. Niin kai se tarkotuskin on

Täällä paikallisella VW huollon ongelmana on että asentajat marssii ovesta ulos muihin duuneihin. Palkkoja laskettu, johdossa vikaa. Eipä siellä kyllä ole automyyjiäkään... Jatkuva haku päällä myyntiin ja huoltoon eikä tekijöitä löydy. Mekaanikoille kun on pakko maksaa palkkaa, automyyjille ei niinkään.
Keskon hommat juu.
 
Tampereella nyt on ainakin luokattoman huono audihuolto keskolla. Jossain muussa ketjussa jo aiemmin avautunutkin, mutta en kyllä enää sinne kävele. Vaihdelaatikkospesialistin tuntihinta ja 4h töitä sisälsi kuuntelua korvakuulolla ja ajoa. Diagnoosi lähinnä nauratti. Onneksi en itse joutunut maksamaan, mutta kertoi diagnoosi kaiken. Siellä oli lienee amisharjoittelia ensimmäistä tapaustaan suorittamassa.

Kaikki aloittaa toki jostain, mutta sen tonnin Seteli ilmeellä ulos ja auto yksityiselle pajalle.

Näillä lähdöillä en uskaltaisi sähköautoa viedä tunaroitavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on julkaistu Mersun EQS:n eli E-mallin korvaajan hinnat. Hinnat alkaen mallin hinta on 77 900 euroa eli kun otetaan sähköauton veroetu huomioon, on ero vastaavaan polttomoottoriautoon 30 000 euroa.

Hieno auton muuten.

 
Jännä, että ainakin itse tykkään ulkonäöllisesti enemmän tuosta perusohjaamosta kuin hyperscreenistä.
 
Nyt on julkaistu Mersun EQS:n eli E-mallin korvaajan hinnat. Hinnat alkaen mallin hinta on 77 900 euroa eli kun otetaan sähköauton veroetu huomioon, on ero vastaavaan polttomoottoriautoon 30 000 euroa.

Hieno auton muuten.


En tajua tuota "pohjamaali" villitystä, aivan karsean värinen tuo harmaa. Hyi helvetti. Muutenkaan ainakaan kuvissa tuo EQE muotokieli ei ole kovin onnistunut IMHO.
 
En tajua tuota "pohjamaali" villitystä, aivan karsean värinen tuo harmaa. Hyi helvetti. Muutenkaan ainakaan kuvissa tuo EQE muotokieli ei ole kovin onnistunut IMHO.
Tulee aavistuksen Nissan Leaf mieleen tuosta Mersun muotoilusta. Ja jotenkin vaan tuo mersun logo ja musta muovi ei vaan sovi? Toki jotain eroa on pitänyt tehdä polttis malliin nähden.


Harmillisesti autojenkin hinnat vaan nousee ja huono saatavuus (kalliista hinnasta huolimatta).
 
Juu kori vielä menisi mutta maskin alue on kyllä jotain todella hirveä. Kertoo jo paljon että jopa Model 3:n keula on mielestäni parempi (ei maskin tarvetta joten jätetty sitten pois vs että tehdään feikki joka näyttää päälle liimatulta). Mersu on epäonnistunut siinä missä olisin Mersun odottavan onnistuvan vs Korealaiset yms. Tuo näyttää jotenkin niin väkisin väännetyltä vs että olisi tuotu hyvä sekoitus uutta ja vanhaa (kuten ilmeisesti yritetty) kun taas Kia, Hyundai yms ovat luoneet mielestäni mielenkiintoisia ja siistejä futuristisia keulia jotka toimivat kuten esim Ioniq 5.
 
Mersu on kyllä epäonnistunut reippaasti tuossa muotoilussa. Ja vielä kun muotoilu ei näy edes pienenä kulutuksena.
 
E ja S eivät erotu toisistaan, tulee mieleen Audin graham sämpyläkausi vuostuhannen alkupuolella.
 
Tässä on EQS 53, jonka itse olen tilannut. Ei parhaan näköinen auto maailmassa, mutta ihan riittävän siisti ja kuitenkin ohjaamossa ollaan kuin herran kukkarossa, joka se tärkein aspekti kuitenkin. Hinta-laatusuhde on ihan omaa luokkaansa mihin tahansa verrattuna. A1ED15BD-9D03-44E6-B356-2A3C1B9EFB6F.jpeg
 
Tässä on EQS 53, jonka itse olen tilannut. Ei parhaan näköinen auto maailmassa, mutta ihan riittävän siisti ja kuitenkin ohjaamossa ollaan kuin herran kukkarossa, joka se tärkein aspekti kuitenkin. Hinta-laatusuhde on ihan omaa luokkaansa mihin tahansa verrattuna.A1ED15BD-9D03-44E6-B356-2A3C1B9EFB6F.jpeg
Tuosta kuvasta sain kiinni mitä tuo muistuttaa omassa päässä :D. 2015 tms mallin Honda Civikkiä. Töissä pari noita niin ei ihme että oli tutun näköinen :D
 
Jaahas. Tulipa ensimmäinen "hyökkäys" laturilla. Joku 60v ukko tuli motkottamaan kuinka paljon co2:sta autoni tuottaa vs hänen autonsa. Saatanan viherpelleksikin tulin nimetyksi. Ei tajunnut että kuulen vaikka oli kuulokkeet korvilla. Tavasta millä talsi autolle ja miten se muuttui kun näki meikäläisen voipi olla että olisi jopa naarmua tullut kylkeen.
 
Jaahas. Tulipa ensimmäinen "hyökkäys" laturilla. Joku 60v ukko tuli motkottamaan kuinka paljon co2:sta autoni tuottaa vs hänen autonsa. Saatanan viherpelleksikin tulin nimetyksi. Ei tajunnut että kuulen vaikka oli kuulokkeet korvilla. Tavasta millä talsi autolle ja miten se muuttui kun näki meikäläisen voipi olla että olisi jopa naarmua tullut kylkeen.
No mikäs sen auto oli?
 
Oliko täällä konsensus jo siitä voiko "hybridipöntöstä" (lämmityspistoke + hybridilataukseen tarkoitettu pistoke, molemmat schukoja) ladata sähköautoa turvallisesti 1.8kw (8Ax230v) teholla jatkuvasti vai onko tässä nyt joku turvallisuus, vakuutus, säännös yms este?

Oma maalaisjärki kun ei keksi miksi BEViä ei voisi pitää samalla tavalla yön yli roikassa kuin plugariakin.
En tiedä vastattiinko tähän, mutta onko muka jotain erillistä "hybridilatausta"? Samalla tavoin lataushybridin akkua lataillaan kuin täyssähköauton, pienempää akkua vaan.

Käsittääkseni 8A jatkuvaan lataukseen, ladattiin sillä mitä tahansa, on ok kunhan suko-pistorasia ei ole joku vanha rikkinäinen mummonaikainen maadoittamaton pistorasia.

Yleisesti myös sanotaan että jatkojohtoa ei saisi käyttää latauksen aikana, mutta uskaltaisiko kuitenkin 8A kunhan ei ole liian pitkä jatkopiuha ja on hyvälaatuinen? Pari kertaa olen 8A lataillut kelajatkojohdon kanssa kun oli töpseli hiukan etäämmällä, ei ainakaan sillä kertaa syttynyt tukka tuleen.
 
Ei hajua. En vaivautunut suuta avaamaan ja ukko lähti mammalleen marnmattamisen jälkeen menemään.
Mikäs se auto (ja sähkö) oli mistä hän triggeröity. (ymmärsin siis että oli jotain autoa jossain latauspisteessä latailemassa.)

Tosin kuvauksen perusteella sillä ei kai väliä, vaan hän mahdollisesti oli jonkin mutu tiedon varassa että sähköautot, mallista riippumatta ovat sellainen hiilipäästö, että perus corolla ajelee (polttaa bensaa) toistakymmentä vuotta päästääkseen samaan.
Ylläoleva sillä mutulla mitä jotkut ovat avautuneet, että jokin isopäästöinenkin polttis olisi muka vähä päästöisempi kun sähkäri. Ilmeisesti lukeneet/katsoneet jotain "laatu" documenttia missä vanhimman hiilivoimalan sähköllä ajo verrattu polttikseen. ja verokki sähköautoinakin jotkin tuotanto ääripää ja polttiksessä unohdettu kaikki muut päästöt kuin putken päästä tuleva.
 
Mikäs se auto (ja sähkö) oli mistä hän triggeröity. (ymmärsin siis että oli jotain autoa jossain latauspisteessä latailemassa.)

Tosin kuvauksen perusteella sillä ei kai väliä, vaan hän mahdollisesti oli jonkin mutu tiedon varassa että sähköautot, mallista riippumatta ovat sellainen hiilipäästö, että perus corolla ajelee (polttaa bensaa) toistakymmentä vuotta päästääkseen samaan.
Ylläoleva sillä mutulla mitä jotkut ovat avautuneet, että jokin isopäästöinenkin polttis olisi muka vähä päästöisempi kun sähkäri. Ilmeisesti lukeneet/katsoneet jotain "laatu" documenttia missä vanhimman hiilivoimalan sähköllä ajo verrattu polttikseen. ja verokki sähköautoinakin jotkin tuotanto ääripää ja polttiksessä unohdettu kaikki muut päästöt kuin putken päästä tuleva.
Oma kippo on Tesla Model 3 josta kaveri triggeröityi. Olin laturin takana luuria räpläämässä kun tuli kävellen vauhdilla kohti autoa mutisten jotain ja kun näki meikäläisen kaveri pysähtyi heti ja alkoi tuo hieno puheenvuoro. Ja habituksen ja asenteiden perusteella sanoisin että kaverin oma auto ei uusinta mallia ollut mutta bensa tai diesel varmasti asenteista päätellen ajossa.
 
Jotenkin sen perusteella mitä ulkomaillakin on ollut keskustelua, niin nimenomaisesti Teslan autot tuntuu aiheuttavan jostain syystä joissain ihmisissä negatiivisia reaktioita. En ainakaan muista kuulleeni juurikaan muista.
 
Jotenkin sen perusteella mitä ulkomaillakin on ollut keskustelua, niin nimenomaisesti Teslan autot tuntuu aiheuttavan jostain syystä joissain ihmisissä negatiivisia reaktioita. En ainakaan muista kuulleeni juurikaan muista.
Teslan oikeastaan kaikki tunnistaa ulkonäöstä ja tietää sen aina olevan sähköauto, muista ei ihan niin varmuudella pysty sanomaan niin siitä varmaan johtunee.
 
Jotenkin sen perusteella mitä ulkomaillakin on ollut keskustelua, niin nimenomaisesti Teslan autot tuntuu aiheuttavan jostain syystä joissain ihmisissä negatiivisia reaktioita. En ainakaan muista kuulleeni juurikaan muista.
Mielikuva että ovat niin saatanan kalliita ei ainakaan auta. Kallis auto+halvat käyttökulut=kateus. Muksu kun on koulussa mennyt sanomaan että faija ajelee Teslalla niin osa luokkalaista on muuttanut asennettaan heti ja pitää tyttöä rikkaan perheen kultalusikka perseestä syntyneenä. Kuulema todella monen junnun unelma-auto. Yllätin tytön ajamalla omalla pihaan ilman että kerroin vaihtaneeni autoa ja ensireaktio oli "Isi tää on mun unelma-auto!". Eli kateus menee nuoresta vanhaan eri syistä. Ja tosiaan Tesla on merkki mikä monelle pomppaa ekana mieleen kun mainitaan sähköauto ja kuten @jopee sanoikin niin Teslan myös tunnistaa Teslaksi samantien.
 
Viimeksi muokattu:
Jokos täällä on huomattu Moottorin laaja lataustesti?


Hmmm, mitattu latausaikoja mutta osalla mitattu 4-80% ja osalla esim. 9-80% ja sitten aikoja vertaillaan...WTF?

Ei nyt oikein käy järkeen tuo, ehkä suuntaa antavana ja keskilatausteho kertoo jotain mutta muuten vähän taas niin ja näin.
 
Rellun E-tech, jos ei vielä revikkaa ollut täällä
...
Hyvää tekemistä ja kokemukset Zoesta varmasti auttavat. Yllä olevan Enyaq Coupen kanssa mielenkiintoisia uutuuksia.
Kun nyt etukenossa mietin vaihtaisinko Zoen joskus johonkin toiseen sähköautoon (ei välttämättä tänä vuonna, tai ensi vuonna, tai tai tai...), niin vaikka just tällä hetkellä ehkä Tesla olisi vahvoilla tai joku kiva korealainen, Renaultin Megane on silti myös kiikarissa... ihan vain koska olen niin tykästynyt 22kW AC-lataukseen.

Juu juu, tärkeintähän on että voi latada 350kW DC-latauksella pitkillä matkoilla, mutta on tuo 22kW AC ainakin Suomessa ihan kiva vaihtoehto monissa tapauksissa, että olisi harmi luopua siitä. Esim. jo sen takia että jos kurvaan Lidl-kauppareissulla ilmaislatailemaan, Teslat ja korealaiset jonottelevat aina niille kahdelle 50kW CCS2/Chademo latauspaikalle, ja vastapäätä olevat kaksi 22kW AC-latauspistettä ovat yleensä vapaina (ehkä myös senkin takia koska niissä tarvitaan omia latauspiuhoja).

En jää jonottelemaan CCS2-latauspaikkaa vaan laitan vapaaseen AC-lataukseen, 2-6 kertaa nopeammalla latauksella kuin useimmat muut sähköautot tuntuvat pystyvän siitä samasta latailemaan. (max 11kW, joillakin vähemmän jos osaavat vain yksivaihelatausta).

Pari (vanhempaa?) Teslaa siihen on myös välillä eksynyt viereen ja osanneet ladata ilmeisesti myös 22kW? Tai ainakin ovat ladanneet nopeammin kuin 11kW, esim. viimeksi siinä vieressä lataili Tesla jollain 16kW teholla (minä imin samanaikaisesti n. 20kW tolpan mukaan). Sääli että Tesla on ilmeisesti luopunut 22kW latauksesta uusissa malleissaan...?
 
22kW on harvinaisuus Renault/Nissan konsernin ulkopuolella, koska vaatii kahdet laturit autoon eli 2x11Kw latureita.

...joka taas on kustannuskysymys ja siksi vain osaan premiumeja sellainen optio tarjotaan lisävarustelistalta, koska se on kannattavaa tehtaalle. Esim Audi.
 
22kW on harvinaisuus Renault/Nissan konsernin ulkopuolella, koska vaatii kahdet laturit autoon eli 2x11Kw latureita.

...joka taas on kustannuskysymys ja siksi vain osaan premiumeja sellainen optio tarjotaan lisävarustelistalta, koska se on kannattavaa tehtaalle. Esim Audi.

Model S/X löytyy 22kw laturit ainakin tiettyyn vuosimalliin asti, lisävarusteena saanut ainakin joihinkin Meseihin. Ei taida olla montaa.
 
Teslassa yksi 17kw laturi korvas tuon alkupään 22kw option (2x11kw laturia takapenkin alla)

2017 tais tulla. Softalla lukittu 11kw tehoon jos nuukana ei ole valinnu isompaa tehoa.

5/2018 S itellä ja 17kw optio on aktivoitu.
 
Hmmm, mitattu latausaikoja mutta osalla mitattu 4-80% ja osalla esim. 9-80% ja sitten aikoja vertaillaan...WTF?

Ei nyt oikein käy järkeen tuo, ehkä suuntaa antavana ja keskilatausteho kertoo jotain mutta muuten vähän taas niin ja näin.

Luulen että kun testattavana on iso määrä autoja niin jostain on tingittävä. Noissa tapauksissa, kun lähtötaso on ollut tuo 8-9%, löytyy usein rinnakkasmalli, joka on ladattu tyhjemmästä lähtien.
 
Tuosta puuttuu kyllä tieto myös siitä onko autossa istuttu sisällä ladattaessa vaiko poistuttu sisältä. Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5 tuloksien eroista päätellen vaikuttaisi, että on tehty jotain eri tavalla. Tiedossahan on, että lämmitys/ilmastointi päällä sisällä istuttaessa laturi droppaa tehoa merkittävästi näiden kohdalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 968
Viestejä
4 414 855
Jäsenet
73 277
Uusin jäsen
Tarjousmaakari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom