Onko kyse siitä ettei kaveripiirisi halua maksaa autosta tuon enempää, vai etteivät pysty, edes autolainalla (eli heille ei autokaupan luotottaja suostu myöntämään tarpeeksi lainaa)?Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.
Sähköauton ja polttomoottoriauton hankintakuluja ei voi suoraan verrata toisiinsa, paitsi jos ei aio ajaa autollaan ollenkaan. Sähköauton voi itse laskemalla todeta monesti kannattavaksi vaihtoehdoksi, JOS ajaa paljon. Jos taas ajomäärät jäävät vähäisiksi ja kovin satunnaisiksi, sitten ei varmaan kannata ostaa kallista sähköautoa parkkipaikalle, vaan se 5000€ polttisauto, jos edes sitäkään.
Kun aloin pari vuotta sitten miettiä yli kymmenen vuoden vanhan bensakoslani vaihtamista uudempaan, olin silloin vakuuttunut että uusi autoni tulisi maksamaan max 20000€, kuten tuokin auto oli maksanut alle vuoden ikäisenä käytettynä, kun sen ostin. Eli joko joku pienen keskiluokan auto uutena, tai sitten joku isompi ja prameampi vuosia käytettynä. Kunhan hinta ei olisi juurikaan yli 20000€.
Kun lopulta päädyin viime vuonna siihen että seuraava autoni tuleekin olemaan täyssähköauto, mielessäni laskien päädyin että kyllä voisin sittenkin enemmänkin maksaa koska polttoainekulujen korvautuminen paljon halvemmalla sähköllä kompensoi paljon hankintahintaa, ajan kanssa. Asiaan kun vaikutti se että jo pelkkiä työmatka-ajoja minulla tulee 120km arkipäivisin, ja muut omat ajot tietenkin päälle (esim. tänään ajoin työmatkojen lisäksi 40km muita ajoja vaimon ja lasten kanssa).
Ostin tosin sitten "vain" 30000€ maksavan sähköauton, ja minun kolmosella alkavilla bruttotuloillani sain heittämällä 0% korolla autolainan koko auton hinnasta. Olin ensin varautunut maksamaan käsirahaa n. 10000€ (sisältäen vanhasta autosta myymällä saamani pari tonnia) mutta kun kuulin nollakorosta, päätin ettei ole mitään syytä olla ottamatta koko auton hintaa lainalla, jos vain saa. No, sain, norjalainen luototusfirma näytti netissä vihreää valoa autokaupan myyjälle.
Nyt sitten maksan lainanlyhennyksiä autostani kuuden vuoden ajan jotain 420€/kk (olettaen että pidän tämän auton kokonaista kuusi vuotta enkä myy pois ennen sitä, tai vaihda muuhun). Se ei tunnu enää pahalta kun bensaan minulla taitaisi helposti mennä tuon verran ellei enemmänkin nykyhinnoilla, jos edelleen ajelisin vanhalla bensa-autollani, saati sitten uudella.
Jos sähköautoni olisi maksanut esim. 45000€ ja olisin siihenkin saanut autolainan koko hinnalle samalla nollakorolla, nopeasti laskien maksaisin kuuden vuoden ajan 625€/kk. Kirpaiseeko tuo vai ei, riippuu jälleen siitä kuinka paljon sitä autoa tarvitsee ja kuinka paljon kilometrejä kertyy joka kk.
Sähköautolla: mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät, noin niinku kuvainnollisesti.