Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse ajattelin hakea Bmw:n laturin kotiin. Nyt plugarin kanssa ollut volkkarin schuko laturi adapterilla voimavirtarasiassa ja täyssähkö kun tulee keväämmällä niin pitää se 11kw lataus saada myös.
 
Varoituksen sana niille jotka odotti ID Buzzilta enemmän ja päätyivät sittenkin lopputulokseen että voisi ostaa jonkun muun sähköauton. Ei kannata näyttää vaimolle kuvia Buzzista.

Hitto.
 
Varoituksen sana niille jotka odotti ID Buzzilta enemmän ja päätyivät sittenkin lopputulokseen että voisi ostaa jonkun muun sähköauton. Ei kannata näyttää vaimolle kuvia Buzzista.

Hitto.
:D:D:D sehän meni sitten hyvin. Seuraavaksi kun VW keksii tehdä New Beetlen avon sähköisenä niin se on menoa (okei oma muija ei välittäisi mutta koomista kyllä itse saattaisin kiinnostua varsin isostikin jos olisi takaveto ja tarpeeksi tehoa :P)
 
:D:D:D sehän meni sitten hyvin. Seuraavaksi kun VW keksii tehdä New Beetlen avon sähköisenä niin se on menoa (okei oma muija ei välittäisi mutta koomista kyllä itse saattaisin kiinnostua varsin isostikin jos olisi takaveto ja tarpeeksi tehoa :p)
No tuo nyt jo on omaltakin osalta päätetty että sähkökupla tulee pihaan myös sitten kun sellainen on olemassa. Mietin jo Ora Good Cattia kun näyttää jo vähän oikean malliselta.

Mutta nyt alkaa se pohdinta m3 rwd vs. Buzz... ovissa karmit ja kahvat, toimivat Matrix valot... Teslalla taas monet omat etunsa. Ja tarve autolle olisi enemmänkin heti.
 
No tuo nyt jo on omaltakin osalta päätetty että sähkökupla tulee pihaan myös sitten kun sellainen on olemassa. Mietin jo Ora Good Cattia kun näyttää jo vähän oikean malliselta.

Mutta nyt alkaa se pohdinta m3 rwd vs. Buzz... ovissa karmit ja kahvat, toimivat Matrix valot... Teslalla taas monet omat etunsa. Ja tarve autolle olisi enemmänkin heti.
Jos prkl tuovat sähköisen Kuplan mielellään old school full full retro meiningillä ja tarpeeksi potkua+uskaltavat vetää alustan säädöt vähän rohkeammin niin olisi samantien ostoslistalla. Menisi samantien kalvotukseen samalla violetilla mitä oma rakenneltu kupla oli ja tottakai kromatut possun vanteet jne jne :D. Tuollaisen jos julkaisisivat niin voisin luopua isosta osasta tehoakin jos alusta sallisi oikeasti auton perseen liikkumisen ja fiiliksen että nyt prkl ei leikitä vaan mennään (olisi se sitten vaikka joku uber ultimate race track edition joka maksaisi melkein tuplat normimalliin verrattuna). Nimimerkillä muistot -65 Kuplasta jokkiskoneella mallia kunnon tappokone ajaa ovat vieläkin eläväisinä muistissa. Jos et oikeasti ollut hereillä mutkaan mennessä niin olisit ollut ties missä ja ties mitenpäin.

Mitä haet kipolta jos kerran M3 vs Buzz? Kaksi niin erilaista kippoa.
 
Minusta volkkari pilas täysin tuon tuotantoversion Buzzista. Keulaan liimattu id-sarjan yli-iso maski. Sivuikkunat yhtä mustaa palkkia vs. konseptiauton "omat" vanhat ikkunat. Typerät etuvalot keskiviivalla ja sivuripsillä kuin jostain golfista. Konseptissa oli vanhan henkeä, tämä on vaan meikattu transporter.
 
Jos tuota kulutusmittaria katsoo niin "Kulutus oli 15 kwh / 100 km tuntumassa" on kyllä niin kaukana kuin vain voi olla :facepalm:
Täh? Nuo kaksi 45 kwh + palkkia tulivat siitä kun menin parkkiin ihmettelemään autoja ja siirtelin sitä pari kertaa kun kokeilin peruutusta. Auto oli "käynnissä" koko ajan. Jostain syystä auto näytti noin kulutuksen kun auto seisoi tai liikkui erittäin hitaasti. Kulutus oli aina kiihdytettäessä tuossa +45 kwh / 100 km, varsinkin jos raskaasti kaasua painoi. Muutenhan nuo palkit ovat 15 kwh / 100 km tuntumassa niin kuin sanoin? Nopeutta oli tuossa kuvassa noin 80 km/h. 100 km/h nopeudessa kulutus oli suurempaa, 15 ja 20 kwh / 100 km välissä. Kovin tarkkoja lukemia ei tuosta näytöstä saanut, mutta tuohan onkin keskikulutusta varten. Kulutus heitteli todella paljon, laski alamäessä ja nousi ylämäessä.
Ajoon lähtiessä koko auton keskikulutuslukema oli noin 20 kwh / 100 km ja laski siitä jo minun 200 kilometrin ajoilla reiluun 19 kwh / 100 km. En hoksannut nollata mittareita kun lähdin ajoon.
Siitä vaan vapaasti kokeilemaan, nämä olivat minun havaintoja :)
E: Samaa luokkaa kulutus täälläkin:
"Vehicle Consumption 164 Wh/km"
 
Eikö nuo bussit ja suv:t ole lähtökohtaisesti paskaa suunnittelua kantamaa ajatellen? Harva noista ainakaan näyttää miltään virtaviivaisuusunelmalta.
 
Täh? Nuo kaksi 45 kwh + palkkia tulivat siitä kun menin parkkiin ihmettelemään autoja ja siirtelin sitä pari kertaa kun kokeilin peruutusta. Auto oli "käynnissä" koko ajan. Jostain syystä auto näytti noin kulutuksen kun auto seisoi tai liikkui erittäin hitaasti. Kulutus oli aina kiihdytettäessä tuossa +45 kwh / 100 km, varsinkin jos raskaasti kaasua painoi. Muutenhan nuo palkit ovat 15 kwh / 100 km tuntumassa niin kuin sanoin? Nopeutta oli tuossa kuvassa noin 80 km/h. 100 km/h nopeudessa kulutus oli suurempaa, 15 ja 20 kwh / 100 km välissä. Kovin tarkkoja lukemia ei tuosta näytöstä saanut, mutta tuohan onkin keskikulutusta varten. Kulutus heitteli todella paljon, laski alamäessä ja nousi ylämäessä.
Ajoon lähtiessä koko auton keskikulutuslukema oli noin 20 kwh / 100 km ja laski siitä jo minun 200 kilometrin ajoilla reiluun 19 kwh / 100 km. En hoksannut nollata mittareita kun lähdin ajoon.
Siitä vaan vapaasti kokeilemaan, nämä olivat minun havaintoja :)
E: Samaa luokkaa kulutus täälläkin:
"Vehicle Consumption 164 Wh/km"

Mä rajasin sulle kuvaa, lähes kaikki palkit on yli 15kwh ja kun ero noiden asteikkojen välillä on noin iso 15-30kwh mikä on ihan älytön niin siellä ollaan lähempänä 20kwh

Toki tuota katsomalla ei tarkkaa kuvaa saa, kiitos paskan suunnittelun tuossa asteikossa.

Eiköhän toi ihanne olosuhteissa sinne 15 tuntumaan laske...
 

Liitteet

  • 1646940368933~3.png
    1646940368933~3.png
    116,4 KB · Luettu: 153
Viimeksi muokattu:

Kaikki leivottu kaapeliin ilman turhia bokseja välissä.

Mitenköhän ovat toteuttaneet kunnolliset kontaktorit tuonne pistokkeen sisään... noissa kannettavissa latauslaitteissa sen mötikän sisus on yleensä melko täynnä sitä kontaktoria, se ohjauselektroniikka ei paljoa tilaa vie.

Kieltämättä kyllä näppärän näköinen verrattuna noihin joissa on matkalla se mötikkä.

Eikö nuo bussit ja suv:t ole lähtökohtaisesti paskaa suunnittelua kantamaa ajatellen? Harva noista ainakaan näyttää miltään virtaviivaisuusunelmalta.

Onhan ne, mutta ei se kantama ole kuitenkaan autossa se ykkösprioriteetti, tuollaiset laatikot ovat käytännöllisiä.. No katumaastureissa kyse lienee lähinnä mukavuudesta kun ei taivu helposti matalaan henkilöautoon, mutta ovathan nekin pääsääntöisesti "farmari korisia", joka on tilankäytöllisesti ihan fiksu ratkaisu vaikkei se aerodynaamisesti parasratkaisu olekaan.

Tosin eipä tuon Buzz:n virallinen kulutus mitenkään pahalta näytä, vaikkei sillä mitään ennätyksiä tehdäkään.
 
Rellun E-tech, jos ei vielä revikkaa ollut täällä




Hyvää tekemistä ja kokemukset Zoesta varmasti auttavat. Yllä olevan Enyaq Coupen kanssa mielenkiintoisia uutuuksia.
 
Enyaq Coupen revikka pullahtanut ulos:


Hyvä revikka. Nyt tässä pumppuhintoja katsellessa on sähköauto jotenkin kummasti alkanut houkuttaa, ja Enyaq on mielestäni eniten ”kaikessa ok”, mutta ei varsinaisesti loista missään. Mielenkiintoista nähdä mihin sähkö-Räsäsen hinta asettuu, ja mikä on saatavuus. Jos nyt tilaa, niin jouluksi 2024?
 
Mitä haet kipolta jos kerran M3 vs Buzz? Kaksi niin erilaista kippoa.
Saisi olla tarpeeksi rangea, mielellään yli 500km, nopea lataus, toimivat sisätilat, toimivat ovet ja kahvat, toimiva käyttöjärjestelmä, toimivat Matrix valot... M3 ja Buzz pääsevät lähimmäksi kaikista sähköautoista näitä toiveita. Buzz nelivedolla, kiskopenkeillä, isolla LFP akulla(600km) ja napeilla varustetulla muokattavalla käyttöliittymällä veisi koko potin.
 
Ilta-Sanomat on uutisoinut aiemmin linkitetyn Moottori-lehden artikkelin kymmenen vuotta vanhasta Leafista: Moottori-lehti ajoi 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia

Ja ne kommentit, ei herranjumala...

On uskomatonta,miten autoilun kehityksessä
on palattu 100 vuotta taakse päin.

Sanattomaksi vetää, mutta mitä sanoo sähköauto fanit?

ja niin edelleen.... Minusta uskomatonta on ja sanattomaksi vetää ihmisten tyhmyys, mutta toisaalta osa noista on varmaan trollausta joilla saadaan kaltaiseni ihmiset hermostumaan :)
 
Tuollainen pikkuakullinen sähköauto riittää lähes kaikille siihen työmatka ja kaupunkipyöritykseen, mikä yleensäkin kuluttaa eniten bensaa. Halpa auto ja halpaa ajoa töihin, joten ei tarvitisi enää niitä lauluja veisata, että en mene enää töihin kun kallista. Tietty ei sovellu ainoaksi autoksi, jos on tarvetta ajaa pitkää siirtymää ja iso sähkö-perheauto pidemmälle matkalle onkin hieman kalliimpi hankinta.

Itse myös mietin tuollaisen edullisen sähkiksen ostamista kaupunkiin kakkosautoksi ja bensavehkeen pitämisen niitä harvoja pidempiä siirtymiä varten, mutta nopeat syövät hitaat.
 
En nyt äkkiseltään löytänyt tyhjentävää vastausta, mutta oliko se Ioniq 5 hidasteleva lataus semmoinen asia mihin nykyiset autot saa jonkin softakorjauksen?
 
En nyt äkkiseltään löytänyt tyhjentävää vastausta, mutta oliko se Ioniq 5 hidasteleva lataus semmoinen asia mihin nykyiset autot saa jonkin softakorjauksen?
Valmistaja on lupaillut softapäivitystä mutta mitään varmuutta ei ole saatu, että onko autoissa jo rauta vai ei.
 
Kuitenkin samaan aikaan muutamassa viikossa nettiautosta on kadonnut viidennes sähköautoista myynnistä. Nimenomaan tuon iltalehden artikkelin kaltaiset pikkuakkuiset Leafit ja ioniqit on tehny kauppansa.

koirat haukkuu, karavaani kulkee...

Tuo on hyvinkin totta. Helpompi ostaa 30t€ sähköauto kuin 50t€ laite joka saattaa olla vielä vanhempi vuosimalli.
 
Hieman latistaa kyllä mielenkiintoa kun oikeastaan ainoa mielestäni mielenkiintoinen täyssähkö i4 M50 niin Laakkosen mukaan arvioitu toimitusaika lähes puolitoista vuotta.
 
No nyt alkaa tipahtelemaan infoja siitä mitä olen kaivannut:



e:
Max 100kWh akku, myös pienempiä
Uudelle premium pohjalevylle (isompi kuin ID3/4)
Taka- ja nelivetoiset (~7s - ~4s 0-100)
Noin 600km+ kantama isommalla akulla
800V lataus järjestelmä
Q7EV tulossa
 
Viimeksi muokattu:
Hienoja ovat A6 E-tronit. Sportbackin salakuvien perusteella tuotantoversio on myös hyvin uskollinen muodoltaan tuolle konseptille. Käsittääkseni näihin on tulossa Android Automotive infotainmentiksi.
 
Aika rapsakat nuo hinnat. Taikaa olla enemmän kuin 30 k€ sähkölisää kun 3-sarjan bemarilta näyttävästä autosta pyydetään 80 ja 95 k€.

Tai mikäpä siinä jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Ei ole halpaa hupia. Noissa tosin on aika reilusti lisävarusteita mukana, mikä nostaa hintaa. Karvalakkina i4 taitaa lähteä vähän vajaa 60 k€ hintaan.
Juuri julkaistiin Mersun EQE:n hinnat, takavetoinen ilman lisävarusteita 78 k€ ja nelivetoisen alkaen-hinta 109 k€. Noihin kun laittaa varusteet mukaan, niin huhhuh.
 
Aika rapsakat nuo hinnat. Taikaa olla enemmän kuin 30 k€ sähkölisää kun 3-sarjan bemarilta näyttävästä autosta pyydetään 80 ja 95 k€.

Tai mikäpä siinä jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat.
Rajua sähköalennusta ennemminkin, 3-sarjan bemarilta näyttävästä M3:sta pyydetään alkaen 130k, ja siinä vähemmän tehoa eikä edes nelivetoa.
Kallishan tuo joo on mutta harvemmin tehomallin bemmit nyt mitään kovin edullisia ovat olleet.
 
Rajua sähköalennusta ennemminkin, 3-sarjan bemarilta näyttävästä M3:sta pyydetään alkaen 130k, ja siinä vähemmän tehoa eikä edes nelivetoa.
Kallishan tuo joo on mutta harvemmin tehomallin bemmit nyt mitään kovin edullisia ovat olleet.
Toki nää ei mee ihan 1:1, mutta 30k on silti rajusti liioiteltua. Vastaavasti varusteltu 320d nelivetona on alle 20k€ halvempi kuin i4 M50 ja vastaava 330d taas jo paljon kalliimpi (vaikka jääkin tehopuolella niin saa sitten vaihdossa sitä kantamaa).
 
Melkoisen paksuja väitöksiä ilman todellisuudentajua.

Vertailu kolmossarjaan ei ole reilu - onhan tuo tehty nelossarjan pohjalle, käytännössä siis sähköistetty nelonen. Ja se on jo kalliimpi ja isomman luokan auto kuin kolmonen. 4-sarjan hinnat lähtee 51k, 430 mallin ollessa jo 58k. Ero näin ollen kyllä ihan mitättömän pieni, eikä yhtään sähkölisää käytännössä... Joten vinkkinä, ennen kuin lähtee dumaamaan, niin vierailee valmistajan sivuilla ja vertailee saatua suorituskykyä samanlaiseen polttoaineilla saatavaan suorituskykyyn, ja kokoluokkaan. Eroavaisuudet hinnastossa ei ole isot, jos ollenkaan.
 
Melkoisen paksuja väitöksiä ilman todellisuudentajua.

Vertailu kolmossarjaan ei ole reilu - onhan tuo tehty nelossarjan pohjalle, käytännössä siis sähköistetty nelonen. Ja se on jo kalliimpi ja isomman luokan auto kuin kolmonen. 4-sarjan hinnat lähtee 51k, 430 mallin ollessa jo 58k. Ero näin ollen kyllä ihan mitättömän pieni, eikä yhtään sähkölisää käytännössä... Joten vinkkinä, ennen kuin lähtee dumaamaan, niin vierailee valmistajan sivuilla ja vertailee saatua suorituskykyä samanlaiseen polttoaineilla saatavaan suorituskykyyn, ja kokoluokkaan. Eroavaisuudet hinnastossa ei ole isot, jos ollenkaan.
Miksi sitä olisi pakko verrata neloseen jos kolmosta olisi ostamassa. Niiden kokoero on aika pieni, käytännössä samaan kokoluokan autoja, ja kolmosen ostajalla ei ole vaihtoehtona kolmossarjan sähköautoa.
 
Miksi sitä olisi pakko verrata neloseen jos kolmosta olisi ostamassa. Niiden kokoero on aika pieni, käytännössä samaan kokoluokan autoja, ja kolmosen ostajalla ei ole vaihtoehtona kolmossarjan sähköautoa.

Ei ole samanlaisia. Kolmonen sedan, tuo i4 on liftback kuten 4-sarja.
 
Eikö tuo 4- sarja ole vain coupe- malli 3-sarjasta. Ihan samankokoinen auto ainakin bensana/dieselinä.
i- malli taitaa olla akkujen takia korkeampi kuin fossiiliset mallit.
 
Eikö tuo 4- sarja ole vain coupe- malli 3-sarjasta. Ihan samankokoinen auto ainakin bensana/dieselinä.
i- malli taitaa olla akkujen takia korkeampi kuin fossiiliset mallit.

Siitä on coupe malli jossa kaksi ovea ja sedan tyyppinen takaluukku, mutta 4 sarjan Gran Coupe ja i4 sarjan malli ovat IMO enemmänkin liftback malleja neljällä ovella ja takaluukulla jossa takalasi nousee myös.

E:

"2022 BMW 4 Series Gran Coupe here later in 2021
The reveal of the redesigned BMW 4 Series Gran Coupe makes three 4s, with the five-door liftback joining the two-door sedan and convertible."


"2022 BMW i4: Electric liftback enters production
BMW has started production of its new 4 Series Gran Coupe-based i4, the latest battery-electric vehicle in its line-up."
 
Siis mitä ihmettä, miten niin sama auto? Onhan 4-sarja fyysisestikin hieman isompi kuin 3-sarja. vastaavasti kuin 5-sarja on nelosta isompi...? Teknisestikin eroavaisuuksia, kuten yllä mainittu. Mikä ihmeen vertailu se on, jos tehdään kalleimman 4-sarjan vertailu halvimpaan 3-sarjaan.
Miksi sitä olisi pakko verrata neloseen jos kolmosta olisi ostamassa. Niiden kokoero on aika pieni, käytännössä samaan kokoluokan autoja, ja kolmosen ostajalla ei ole vaihtoehtona kolmossarjan sähköautoa.
Sittenhän sä et voi tehdä vertailua, tai ainakin se on otettava hinnan eroavaisuuksissa huomioon. Nythän tässä on hyökätty kallista hintaa ja "sähkölisää" kohtaan, joka tarkemmalla tarkastelulla ei edes pidä paikkaansa. Samahan se on sitten tyrmistyä X7 hinnasta, kun myös X1 on "maasturi" ja sitähän mä olen ostamassa.
 
Melkoisen paksuja väitöksiä ilman todellisuudentajua.

Vertailu kolmossarjaan ei ole reilu - onhan tuo tehty nelossarjan pohjalle, käytännössä siis sähköistetty nelonen. Ja se on jo kalliimpi ja isomman luokan auto kuin kolmonen.

Itseasiassa 3 ja 4 ovat saman kokoluokan autoja, ei 4 ole isompi auto, vaikka numero onkin isompi. 4 on käytännössä vain coupe / gran coupe -malli 3-sarjasta ja hinta on kalliimpi vain siksi, että siitä on haluttu tehdä kalliimpi ja saadaa isompi kate niiltä asiakkailta, jotka haluavat vähän räyhäkämmän näköisen pelin. Moottoreiltaanhan 3 ja 4 sarjan autot ovat täysin samoja.
 
Itseasiassa 3 ja 4 ovat saman kokoluokan autoja, ei 4 ole isompi auto, vaikka numero onkin isompi. 4 on käytännössä vain coupe / gran coupe -malli 3-sarjasta ja hinta on kalliimpi vain siksi, että siitä on haluttu tehdä kalliimpi ja saadaa isompi kate niiltä asiakkailta, jotka haluavat vähän räyhäkämmän näköisen pelin. Moottoreiltaanhan 3 ja 4 sarjan autot ovat täysin samoja.
Se on totta, että nelonen pohjautuu kolmoseen hyvin pitkälti. Täysin samoja ne ei kuitenkaan ole, vaan muutoksilla on myös joitakin vaikutuksia. Leveys on eri ja pituus on eri, samoin tuo takaluukku on käytännöllisempi kuin sedanin luukku - vertautuu melkeinpä farmariin, mutta toki hieman jää siitä.

Onko nuo sitten sen hintaeron arvoisia, niin sihen en ota kantaa. Moottoreiden yhtäläisyys menee myös muihinkin malleihin, ei rajaudu vain näihin kahteen. Mutta joka tapauksessa se i4 istuu hinnaltaan erinomaisesti muuhun 4-sarjaan nähden, eikä ole mitään ylihintaa havaittavissa. Siitähän tässä keskustelussa oli alunperin kyse, kunnes mukaan otettiin 3-sarja. En näe, että vertailu on täten reilu.

e. Lisätään vielä, että itse kohdistaisin kritiikin juuri tähän ylläolevaan - miksi i4 on polttomoottoriseen runkoon pohjautuva, eikä kokonaan uusiksi suunniteltu. Se väistämättä aiheuttaa joitakin negatiivisia asioita, mutta ainakin ulkonäöllisesti ei liene nokan koputtamista kun vastaa polttisversiota.
 
Se on totta, että nelonen pohjautuu kolmoseen hyvin pitkälti. Täysin samoja ne ei kuitenkaan ole, vaan muutoksilla on myös joitakin vaikutuksia. Leveys on eri ja pituus on eri, samoin tuo takaluukku on käytännöllisempi kuin sedanin luukku - vertautuu melkeinpä farmariin, mutta toki hieman jää siitä.

Onko nuo sitten sen hintaeron arvoisia, niin sihen en ota kantaa. Moottoreiden yhtäläisyys menee myös muihinkin malleihin, ei rajaudu vain näihin kahteen. Mutta joka tapauksessa se i4 istuu hinnaltaan erinomaisesti muuhun 4-sarjaan nähden, eikä ole mitään ylihintaa havaittavissa.

Viittasin lähinnä siihen, että 3:n ja 4:n hintaero on tarkoituksella tehty, eikä perustu siihen, että 4 olisi kalliimpi valmistaa kuin 3. Vähän sama kuin Audilla A4 ja A5 ovat käytännössä sama auto vähän erilaisissa kuorissa, samoin A6 ja A7 on sama auto. Silti näissäkin jälkimmäisessä sellainen 10 k€ hintaero.

i4:n kohdalla hinta on ihan kohdallaan, eikä sitä suoraan kannata edes verrata bensa/dieselmalleihin. Kuten sanottu, kaikki i4:t menevät kaupaksi, mitä linjalta tulee ja jonoakin on jo yli vuodeksi. Halutessaan i4:n saa alle 60 k€:lla, jos ei kaipaa mitään lisävarusteita.
 
BMW:llä ei ole vielä täyssähköjen pohjalevy valmis, siksi i4.

Ja siksi 2400kg.
 
Lisäksi autovero sotkee aika reippaasti vertailua. Esim. jos tuosta 4-sarjasta haluaa vertailla tuota tehokkaampaa versiota:

i4 M50 autovero 0 euroa
M440i autovero 22.000 euroa

Hinnaltaanhan nuo muuten ovat aika lähellä toisiaan: i4 M50 68.000 euroa ja M440i 65.000 euroa. Mutta autovero nostaakin sitten tuon bensamoottoriversion hinnan melkein 20.000 euroa kalliimmaksi kuin i4.
 
Sittenhän sä et voi tehdä vertailua, tai ainakin se on otettava hinnan eroavaisuuksissa huomioon. Nythän tässä on hyökätty kallista hintaa ja "sähkölisää" kohtaan, joka tarkemmalla tarkastelulla ei edes pidä paikkaansa. Samahan se on sitten tyrmistyä X7 hinnasta, kun myös X1 on "maasturi" ja sitähän mä olen ostamassa.
Luitkohan edes viestejä, sitähän minä sanoin, että hintaero on huonoimmillaankin kohtuullinen, jos tehoista ei niinkään välitä (vs. 320d) ja jos taas välittää, polttiksesta saa pulittaa aika tavalla enemmän (vs. 330d, 340 malleista puhumattakaan). En edes näe tarvetta verrata kalliimpiin nelosiin kun jo kolmoseen verrattuna i4 hinta vaikuttaa olevan ok.
 
Hienoja ovat A6 E-tronit. Sportbackin salakuvien perusteella tuotantoversio on myös hyvin uskollinen muodoltaan tuolle konseptille. Käsittääkseni näihin on tulossa Android Automotive infotainmentiksi.

Oho, onko tämä totta? Olisi todella kova juttu, AA on kuitenkin tällä hetkellä ylivoimainen omissa kirjoissa autojen käyttisten suhteen. Onko tulossa siis laajemminkin VAGille?
 
Oho, onko tämä totta? Olisi todella kova juttu, AA on kuitenkin tällä hetkellä ylivoimainen omissa kirjoissa autojen käyttisten suhteen. Onko tulossa siis laajemminkin VAGille?
Automotive on siis tulossa PPE-alustaan (Audi, Porsche), johon perustuvat ainakin noi A6:t, Audi Q6 etron ja sähköinen Porsche Macan. Kirjoittelin aiheesta viime vuoden puolella:

https://bbs.io-tech.fi/threads/yleistae-keskustelua-saehkoeautoista.317597/page-18#post-9108542
 
A6 sähköauto näyttää kyllä hyvältä, mutta hinta tulee olemaan taas sellainen että on varmaankin turha unelmoida...

MB EQE:nkin hinnan saa ruksittua helposti sataan tonniin, enkä epäile yhtään etteikö Audin kanssa kävisi samoin.
 
Toivotaan että BMWkin saa joskus 2030 mennessä tuon sähköautopuolen haltuun ettei ole tuollaisia kädenlämpöisiä puolinopeita hutasuja niinkuin i4 tai iX. 5 sarjan neliveto sähköllä, mielellään vaikka farkkuna tai gt:nä ja ilman kardaanitunnelia niin alkaisi olla kova, pitää muuten varmaan kohta audiin vaihtaa
 
Toivotaan että BMWkin saa joskus 2030 mennessä tuon sähköautopuolen haltuun ettei ole tuollaisia kädenlämpöisiä puolinopeita hutasuja niinkuin i4 tai iX. 5 sarjan neliveto sähköllä, mielellään vaikka farkkuna tai gt:nä ja ilman kardaanitunnelia niin alkaisi olla kova, pitää muuten varmaan kohta audiin vaihtaa
Noi puolinopeat hutaisut on kaikissa vastaantulleissa arvioissa kehuttu aivan erinomaisiksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom