- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 348
Niinhän sitä luulisi, että suuri ja kokenut valmistaja osaisi ottaa kaiken huomioon suunnittelussa, mutta hiljattain kyseisen konsernin autoissa pääsivät turvavyöt aukeamaan itsestään väistön aikana, jos takapenkillä oli keskipaikkakin käytössä. Soljet osuivat toisiinsa, jolloin nappi aukaisi vyön. Ongelma ratkaistiin "ammattimaisesti" asentamalla viallisiin automalleihin huollossa nippuside. Ensimmäinen nippuside oli liian heiveröinen ja katkesi autolehden uusintatestissä, mutta paranneltu toinen versio oli muistaakseni jo toimiva. Että sillä tavalla niitä otetaan huomioon suunnittelussa.Tästäkö videosta oli kyse?
Tarkistelin autoille massat epävirallisesti nettiautosta. Kyllähän siellä Skodalla on kevyimpänä suurin kantavuus. Silti jos on luvattu muita suurempi kantavuus, niin täytyy se ottaa huomioon suunnittelussa.
Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.
Oli tieto. Siis se, että ykköskohdassa kuvailemani aliohjaustilanne korjataan ESC:n toimesta jarruttamalla sisäkurvin takapyörää. Yliohjaus sen sijaan suitsitaan jarruttamalla ulkokurvin etupyörää. Kaikkia pyöriä voidaan jarruttaa tarpeen mukaan yksitellen tai yhdessä.
Tarkoitin mukavalla sellaista, joka on normaalinopeuksilla mukava, eli pystysuuntaiset kiihtyvyydet ovat mahdollisimman pieniä (eli joustomatkasta käytetään mahdollisimman suuri osa), mutta ylimääräisiä jälkiheilahteluja ei ole kuitenkaan liiaksi. Kovemmilla nopeuksilla tai ääritilanteissa tälläinen alusta ei sitten enää olekaan mukava, koska silloin mennään pohjaamisen puolelle.Mitä oikein tarkoittaa alustan mukavuus?
Minulla on sellainen muistikuva, että ennen Passatit olivat jonkin verran "saksalaisen napakoita", mutta nykyään niitä kuvaillaan jousitukseltaan pehmeän mukaviksi. Ennen ei ollut ongelmia väistötestissä, vaikkei ollut edes ajonvakautusta.