Yleistä keskustelua autoista

Tästäkö videosta oli kyse?

Tarkistelin autoille massat epävirallisesti nettiautosta. Kyllähän siellä Skodalla on kevyimpänä suurin kantavuus. Silti jos on luvattu muita suurempi kantavuus, niin täytyy se ottaa huomioon suunnittelussa.
1594644553402.png



Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.
Niinhän sitä luulisi, että suuri ja kokenut valmistaja osaisi ottaa kaiken huomioon suunnittelussa, mutta hiljattain kyseisen konsernin autoissa pääsivät turvavyöt aukeamaan itsestään väistön aikana, jos takapenkillä oli keskipaikkakin käytössä. Soljet osuivat toisiinsa, jolloin nappi aukaisi vyön. Ongelma ratkaistiin "ammattimaisesti" asentamalla viallisiin automalleihin huollossa nippuside. Ensimmäinen nippuside oli liian heiveröinen ja katkesi autolehden uusintatestissä, mutta paranneltu toinen versio oli muistaakseni jo toimiva. Että sillä tavalla niitä otetaan huomioon suunnittelussa.


Oli tieto. Siis se, että ykköskohdassa kuvailemani aliohjaustilanne korjataan ESC:n toimesta jarruttamalla sisäkurvin takapyörää. Yliohjaus sen sijaan suitsitaan jarruttamalla ulkokurvin etupyörää. Kaikkia pyöriä voidaan jarruttaa tarpeen mukaan yksitellen tai yhdessä.


Mitä oikein tarkoittaa alustan mukavuus?
Tarkoitin mukavalla sellaista, joka on normaalinopeuksilla mukava, eli pystysuuntaiset kiihtyvyydet ovat mahdollisimman pieniä (eli joustomatkasta käytetään mahdollisimman suuri osa), mutta ylimääräisiä jälkiheilahteluja ei ole kuitenkaan liiaksi. Kovemmilla nopeuksilla tai ääritilanteissa tälläinen alusta ei sitten enää olekaan mukava, koska silloin mennään pohjaamisen puolelle.

Minulla on sellainen muistikuva, että ennen Passatit olivat jonkin verran "saksalaisen napakoita", mutta nykyään niitä kuvaillaan jousitukseltaan pehmeän mukaviksi. Ennen ei ollut ongelmia väistötestissä, vaikkei ollut edes ajonvakautusta.
 
Mm. Satakunnan alueella on ollut lukuisia autokauppapetoksia jonkun Huittisissa / Eurassa toimivan yrityksen toimesta. Eli väärennetty tilisiirtokuitteja. Tietääkö joku mikä firma on kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tuollaset mustaa savua puskevat dieselit liikenteessä? Epäilemättä vähän "optimoituja..." Voiko tuollaisia ympäristökatastrofeja määrätä uusintakatsastukseen/päätömittaukseen?
 
arvot voi olla ihan kohdillaan pöllytyksestä huolimatta vaikka maallikon silmään näyttäisikin kamalalta.
 

Japanilaiset autot pysyvät alkuperäisellä omistajallaan kaikkein pisimpään. Näin ainakin Yhdysvalloissa, missä automarkkinoita tutkiva iSeeCars selvitti autojen omistussuhteen pituutta.
Etenkin Toyota näyttää Yhdysvalloissa olevan auto, josta omistaja ei hevillä luovu sen kerran ostettuaan. Top-15-listalla Toyotan eri malleja on peräti kymmenen kappaletta.
Hondalla autoja listalla on neljä ja Subarulla yksi.
 
Tullut ehkä aiemmin parjattua uusien/uudehkojen 1.0 bensapösöjen 2008 etc. automaattilaatikkoa vanhanaikaiseksi. Olisiko se tämä Aisinin laatikko: TF70-Series Aisin AWF6F25. Erityisesti jos sporttimoodissa kiihdytti kierrokset 4k ja hölläsi kaasua kesti suuremmalle vaihto tuhottoman kauan.

Nyt kun 308 manuaalilla ajanut niin tajusin sen olevan enemmänkin moottorinohjauksen ominaisuus. Kun päästä jalan pintakaasulta kestää 2-3 sekunttia ennen kuin kulutus on ajotietokoneen mukaan nolla. Tämän voimakkaan filtteröinnin/rampituksen huomaa myös käytännössä eli auto tahtoo pitää vauhtinsa ja moottorijarrutus tulee viiveellä. Tuo oli automaattina vielä selkeämmin havaittavissa.

Manuaalina tämä on kyllä hauska moottori jos ei tarkemmin seuraa kulutusta. Harvalla autolla olen kierrättänyt reilusti yli 3k mutta tällä se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kai se on noi pienen kolmoskoneen pörinät ja tärinät.
 
Vaikka en automieheksi itseäni laske, tänään tulin heti aamusta hyvälle tuulelle HS:n artikkelin ansiosta. Kuvia harrasteautoista ja niiden omistajista ympäri Suomen: Automiehet
Löytyy tutuista käyttöautoista harvinaisuuksiin. Sekä autoja, joita en ole koskaan nähnytkään.

(huomautus: HS:n suosimassa sivuformaatissa on kohtuuton määrä alaspäin vieritystä)
 
Tuli ostettua alkutalvesta auto, ja nyt alkanut ongelmaa tuottamaan hitaasti tyhjenevä rengas. Ensimmäisen ja seuraavan matalasta rengaspaineesta varoittavan herjan välillä oli viikko, ja tässä vaiheessa aloin vähän tarkemmin tutkimaan rengasta. No sehän onkin selvästi paikattu, ja nyt paikka alkanut vuotamaan.

Mitäs raati sanoisi, onko tässä perusteita vaatia tämän korjaamista myyjäliikkeen piikkiin? En jaksaisi alkaa vääntämään asiasta, mutta auto kuitenkin minulle myytiin kaksilla hyväkuntoisilla renkailla, niin harmittaa kun yhdessä nyt olikin purkkapaikka, mikä ei tämän pidemmälle kestänyt.
 
Renkaat ovat kuluva osa autossa, joten voi olla kovin hankalaa näyttää toteen, että paikka oli jo valmiiksi renkaissa. Jos siis myyjäliike kiistää asian.

Loppujen lopuksi kyse on suht pienestä menoerästä, kun hankkii vaikkapa käytetyn samanmerkkisen siihen tilalle.
 
Jos auto ostettu alkutalvesta eli noin 8 - 9 kk sitten, niin en kyllä itse lähtisi näin pitkän ajan jälkeen reklamoimaan yhdestä renkaasta.
 
Huomautus - keskustelun häiritseminen toistuvilla epäselvillä onelinereilla, jätä nämä pois
-
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa mielenkiintoinen tapahtuma vastaan netissä näin madmax-estetiikan ystävälle. Elikkäs Gambler 500, ilmeisesti 2014 ensimmäistä kertaa järjestetty maastoajotapahtuma, tarkoituksena siivota metsistä pois kaikkea mahdollista roskaa. Ajettavana 500 mailia Pohjois-Amerikan metsiä, polkuja ja teitä maastokelpoisiksi viritellyillä 500 dollarin autoilla. 500 dollarin hinta on ohjeellinen ja viritykset pitäisi tehdä tieliikennelakien rajoissa. Kuin siistii, ihan vitu siistii!
Ohessa videota 2018 autoista, tuntui että tuotava tänne esilme jos muitakin kiinnostelee.
 
En löytänyt noille inverttereille erikseen topiccia.. joten kysäsen täältä.

Etsinnässä olisi tuollainen pieni invertteri autoon, jolla pystyisi käyttämään matkajääkaappia pakastustoiminnolla (230v, jotkut toimii myös 12v pakastuksella), sekä latailemaan läppäriä yms tarvikkeita. Eli 150-300w taitaisi riittää hyvin. (jääkaappi alle 100w maximi kulutus).
Mieluiten tuolla tupakinsytytin liitännällä, koska käyttö on harvakseltaan, joten ei kiinnostaisi ruveta vetämään johtoja akulta takatilaan asti..

Toimisikohan nuo laitteet tälläisellä halvemmalla invertterillä, vai pitääkö puhdasta siniaaltoa olla? nuo siniaaltovehkeet aika kalliita tuntuu oleva.. eikä hirmu useasti käyttöä ole kuitenkaan.



 
Viimeksi muokattu:
Matkajääkaappi voi olla rantumpi tuolle 230V:lle jos käytetään suoraan verkkovirralla normisti (ei kokemuksia), läppäreiden kanssa ei itsellä ainakaan ollut mitään ongelmia tuollaisen halpis invertterin kanssa
 
Corolla farkun muuttaminen Aurikseksi oli kyllä tyhmä veto, Corolla on niin palanut tuulipukukansan takaraivoon.
Tähän sopiva kevennys, jonka joskus napannut talteen:
Homo Erectus Corollas -ihmislaji

Toyotistithan ovat jo ihmislajina aivan eri kehityshaaraa kuin normaali ihminen. Toyotistin elämässä on vain kolme kehitysvaihetta, kuten perhosella konsanaan. Teinicorolla, jormacorolla ja pappacorolla

Toyotalla ajaminen on tiettävästi periytyvä ominaisuus, kuten moni muukin haitta ja häiriö. Tuleva toitsupoitsu imee kaiketi jo äidinmaidossa taipumuksensa isiensä synkkään perintöön. "toiota korolla!" on monen peräkammariin syntyneen ensimmäiset sanat, ja varmasti myös monen katkerat viimeiset. Toyotien ja itsemurhien suuri määrä Suomessa ei voi olla vain sattumaa.

Toyotamiehen elämässä on kolme huipentumaa:
- Amiksen metallilinjan päättötodistuksen saaminen
- Ajokortin saaminen
- Oman Toyotan saaminen

Muusta saamisesta ei sitten voida juuri puhua. Toyota-Teron Loppuelämä kuluukin pääosin saamisen yrittämisessä.

Kun tuo untuvaviiksinen Tero viimein kokee elämänsä täyttymisen - eli saa Corollan -, alkaa armoton Teinicorollavaihe. Missä tahansa on parkkipaikkoja ja nakkikioskeja, siellä on lippalakkipäisiä finninaamoja liimailemassa Twincam Turbo Playboy- tarroja aasialaisautojensa ruosteisiin takakontteihin.

Toyotakuskin puberteetin tiedetään puhjenneen, jos Corollaan ilmestyy ikkunoihin tummennuskalvot. Näkösuojilla on tietty tarkoituksensa. Ensisijaisesti pyritään estämään naaraita näkemästä kuinka ruma luuseri Corollassa se oikein metsästääkään. Jos pakkanen ja humalatila ovat riittävät ajamaan naaraan ansaan, niin tämän jälkeen tummennuskalvojen tarkoitus on estää muita huomaamasta että kuinka tavattoman rumaa akkaa Corollaan oikein pukkaakaan. Ruma kottarainen kun viihtyy harvemmassakin pöntössä. Corollaihmisen koko maailma on kovin erilainen.

Mikään muun automerkin kuin Toyotan, ei tiedetä kulkevan kovempaa pelkällä ratin ja pakoputken pään vaihtamisella. Toyotateini kutsuukin vaihdekepin pään koristelemista "Tuningiksi" ja Bilteman 7000 W TriplaSubwoofereita "HiFiksi" Jatkuva basson lönkytys estääkin tehokkaasti Teron kiveksiä laskeutumasta, mistä olkaamme kiitollisia.

Corollamaailmassa kaikki on mahdollista. Koska kaikki maapallon Toyotat ovat samannäköisiä rumia ruosteisia tölkkejä, tunnistaa Corollakansa omansa vain hajun perusteella. Sen takia joka ikisessä Toyotassa on nippu erivärisiä ja hajuisia "tuoksuvia" kuusia, joiden hajuyhdistelmän perusteella Tero löytää parkkipaikalta aina omansa. (kaikkihan ne ovat Teroja, tai ainakin näyttävät siltä)

Kun usean vuoden onanoinnin ja ringissä syljeskelyn uuvuttamat Terot viimein tulevat keski-ikäisiksi, heistä tulee Jormia. Jormat eivät ole onnistuneet elämässään missään, vähiten autonvalinnassa. Vanhat Toyotat muuttuvat vain uudempiin Toyotoihin. Jormat kulkevat kivipestyissä farkuissaan ja mokkaliiveissään katse alas painuneina vaimonsa takana, viikset supattaen. Vaimo on aina vaan enemmän vihainen ja kakarat muistuttavat aina vaan enemmän naapurin setää. Jormat ovat luovuttaneet, Jormat ovat harmaata seinätapettia harmaissa Corolloissaan.

Pappacorollat ovat niitä ruskeita tai sapen vihreitä vm. -68 autoja, jotka matelevat savuttamassa aina siellä missä on kiire. Niiden sisällä kituu vihaisia pulisonkipappoja liikennettä ja omaa turvallisuuttaan vaarantamassa. Corollapapat eivät näe, sen koommin kuin ymmärräkään enää mistään mitään. Eläviä ruumiita liikkuvissa ruumisautoissaan. Kumpikin loppusuoralla matkallansa maatumiseen.

Prof. Repe Rääväpärstä
karvanoppakäyttäytymistieteen laitos
Orpa Kytsässä -osasto
 
Tulipahan honda cr-v:hen vaihettua vähän isompi (ja kunnollinen) akku tuon perus 45ah tilalle..
Vähän piti muokata akun kiinnitystä, mutta hyvin mahtui sinne. Tuota agm akkuahan ei tainnut haitata, vaikka pikkuriikkisen olisi vinossa? :hmm:

Akun vaihdon aikana pidin telwinin apukäynnistintä kiinni obd pistokkeessa, joten ei mennyt sekaisin siitä vaihdosta.

 
Tulipahan honda cr-v:hen vaihettua vähän isompi (ja kunnollinen) akku tuon perus 45ah tilalle..
Vähän piti muokata akun kiinnitystä, mutta hyvin mahtui sinne. Tuota agm akkuahan ei tainnut haitata, vaikka pikkuriikkisen olisi vinossa? :hmm:

Akun vaihdon aikana pidin telwinin apukäynnistintä kiinni obd pistokkeessa, joten ei mennyt sekaisin siitä vaihdosta.

Luulisi japsien olevan korealaisten tapaan sen verran hyvin suunniteltuja, ettei akun irroitaminen aiheuta mitään. Selvä suunnitteluvirhe, jos akun irroittamisesta tulee jotain ongelmia.
 
Tulipahan honda cr-v:hen vaihettua vähän isompi (ja kunnollinen) akku tuon perus 45ah tilalle..
Vähän piti muokata akun kiinnitystä, mutta hyvin mahtui sinne. Tuota agm akkuahan ei tainnut haitata, vaikka pikkuriikkisen olisi vinossa? :hmm:

Akun vaihdon aikana pidin telwinin apukäynnistintä kiinni obd pistokkeessa, joten ei mennyt sekaisin siitä vaihdosta.


Jos kyse on 2005 cr-v:stä niin siinä tekee turhaa työtä kun sen kytkee lisävirtaan akunvaihdon ajaksi.
 
Luulisi japsien olevan korealaisten tapaan sen verran hyvin suunniteltuja, ettei akun irroitaminen aiheuta mitään. Selvä suunnitteluvirhe, jos akun irroittamisesta tulee jotain ongelmia.

Nooh, mutta laitoin ainakin varmuuden vuoksi :) jos jollain muulla kyläläisel sattuu tarve, nii voipi lainata ainakin sitte.
 
Alkaa ihan kiitettävästi olla vääntöä.
Siin vaan miettimään napsuuko akselit vai mikä kun todellisuudessa tarvii tollasta vääntöä ton kokoseen autoon. Tarviihan sille autolle nyt jotain massaakin että se vääntö pysyy renkaissa eikä katoa savuna ilmaan.
 
Alkaa ihan kiitettävästi olla vääntöä.
Siin vaan miettimään napsuuko akselit vai mikä kun todellisuudessa tarvii tollasta vääntöä ton kokoseen autoon. Tarviihan sille autolle nyt jotain massaakin että se vääntö pysyy renkaissa eikä katoa savuna ilmaan.
Ei taida totuus olla kumminkaan se että suoraan moottoreilta on saatavissa tuo vääntömäärä vaan jonkilaisen jakolaatikon kautta kierrätettynä.


Edit : 2022 GMC Hummer EV: 11,500 LB-FT of Torque?! (No, Not Quite)

Let's start off with that marquee number: 11,500 lb-ft of torque. That is the combined total torque being applied to the wheels, not at the output shafts of the Hummer EV's three permanent-magnet motors. (Initially, all Hummer EVs will have one front and two rear motors.) GMC is still being coy about the exact power and torque numbers of the individual motors, but chief engineer Al Oppenheiser pegged the individual motor torque outputs at "between 380 and 400 lb-ft," adding that after multiplying the motor torque by the 13.4:1 front and 10.1:1 rear single-speed transfer-gear ratios, the number actually comes out to well over 11,500 lb-ft (front output, however, must be limited to prevent wheel spin). If each motor produced 380 lb-ft, that would multiply out to 12,768 lb-ft total to the wheels. Torque limiting the front to 340 lb-ft, and the two rear motors to 350 at launch would pencil out to 11,626 lb-ft at the wheels.
 
Ei taida totuus olla kumminkaan se että suoraan moottoreilta on saatavissa tuo vääntömäärä vaan jonkilaisen jakolaatikon kautta kierrätettynä.
Varmasti noin, mutta silti.
Pakko kyl ajatella samalla että miten toi liikkuis kun vaihtas jakolaatikon rattaat toisinpäin? Nopeusmittari loppuu kesken ja ajovalot ja maski sulaa ilmanpaineesta? =D
 
Bensa-Hummerissa, joka kiihtyisi 3 sekunnissa sataseen pitäs olla aika mukavasti tehoa pellin alla. Alkuperäinen H1 painoi jotain 3200kg, joten varmaan minimissään 1000hv tai enemmän saisi olla, että paino/tehosuhde olis suurinpiirtein oikea. Joten tuo uusi sähkö-Hummer on kyllä ihan käsittämätön laite.
 
Varmasti noin, mutta silti.
Pakko kyl ajatella samalla että miten toi liikkuis kun vaihtas jakolaatikon rattaat toisinpäin? Nopeusmittari loppuu kesken ja ajovalot ja maski sulaa ilmanpaineesta? =D

Ei tuossa väännössä mitään ihmeellistä ole, raflaavasti vaan esitetty kun puhutaan pyörällä olevasta väännöstä. Vertailuksi esimerkiksi ISB6.7 Cummins G56 manuaalilla tuottaa pyörille ykkösellä vajaa 18000 Nm vääntöä huippuväännön kohdilla.

Se +1000 hv huipputeho yhdistettynä sähkömoottorin luontaiseen vääntökäyrään tuosta Hummerista sen tykin ja rajun pelin tekee.
 

Vuonna 1990 Scott nimittäin kiinnitettiin ohjaamaan Nissanin automainos Super Bowl XXIV:hen. Yhdysvaltain NFL-jalkapalloliigan loppuottelu tunnetaan spektaakkelimaisen
puoliaika-shown lisäksi valtavan kalliista ja pitkistä mainoksistaan. Jalkapalloakin pelataan siinä välissä.

Japanilaisvalmistaja tilasi Scottilta uutta Nissan 300ZX Turboa esittelevän mainoksen, joka olikin niin raju, että Super Bowlin jälkeen Nissan ei sitä enää koskaan uskaltanut esittää.
Mutta ohjaajan tuntien voimme vain kysyä, yllättyikö kukaan?

Takuulla tuhottoman kalliiksi käyneen mainoksen ensiesitys jäi samalla myös sen viimeiseksi, sillä amerikkalaisjärjestöt nostivat mainoksesta mekkalan. Muun muassa
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ja Yhdysvaltain lastenlääkärien akatemia protestoivat mainosta moittien sitä hurjastelun ihannoimisesta, Jalopnik kertoo.

On se hurja!
 
Vaihdatteko renkaat itse vai ammattilaisella? Itsellä ei ole muuta kuin auton mukana tullut tunkki joka käsittääkseni on suositeltu lähinnä vararenkaan vaihtoon, joten varmaan ammattilaiselle.
 
Vaihdatteko renkaat itse vai ammattilaisella? Itsellä ei ole muuta kuin auton mukana tullut tunkki joka käsittääkseni on suositeltu lähinnä vararenkaan vaihtoon, joten varmaan ammattilaiselle.

Itse vaihdan. Ei paljoa nykyään maksa jos ostat hallitunkin taikka pullotunkin.. Suosittelen hankkimaan
 
Vaihdatteko renkaat itse vai ammattilaisella? Itsellä ei ole muuta kuin auton mukana tullut tunkki joka käsittääkseni on suositeltu lähinnä vararenkaan vaihtoon, joten varmaan ammattilaiselle.
En jo senkään takia halua viedä kesähessulle, että olen hyvin tarkka pohjan vaurioitumisesta. Lisäksi pultit vedetään siinä sesonkitouhussa yleensä sankarimomenttiin siten, että pyöränvaihto tien päällä voi olla monelle tekemätön paikka, vanteet halkeavat, jarrut menevät soikeaksi ja ääritapauksessa kierteet muusina. En uskalla.

Perushallitunkki riittää, kunhan se on tarpeeksi matala. Usein ainoa järkevä nostotapa vaatii sopivasti muotoiltua kumitassua väliin.
 
Vaihdatteko renkaat itse vai ammattilaisella? Itsellä ei ole muuta kuin auton mukana tullut tunkki joka käsittääkseni on suositeltu lähinnä vararenkaan vaihtoon, joten varmaan ammattilaiselle.
Aina itse, jo yli kymmenen vuoden ajan. Hyvillä varusteilla (kevyt alumiinista valmistettu tunkki ja akkupulttipyssy) helppoa ja mukavaa puuhaa. Tulee samalla tarkastettua jarrut, iskarit, vetonivelet ym. ongelmien varalta sekä pestyä vanteet huolellisesti. Rengasliikkeissä on varsinkin sesonkiaikaan ties mitä hiihtäjää, joiden osaaminen voi vaihdella ihan ok:n ja järkyttävän huonon välillä. Jos ei muuta tuhoa saada aikaan, niin ainakin pultit on lähes varmasti niin tiukassa että vaatii puolitoistametrisen jatkovarren auki saamiseksi.
 
Vaihdatteko renkaat itse vai ammattilaisella? Itsellä ei ole muuta kuin auton mukana tullut tunkki joka käsittääkseni on suositeltu lähinnä vararenkaan vaihtoon, joten varmaan ammattilaiselle.

Ite vaidan, 5tn tunkki tuli hommattua aikanaan (sai silloin edullisesti laajalla nostoalueella, alle 300e) jolla saa 110-630mm korkeudelle et onnistuu kohtuu kivuttomasti. Menee samalla sisarusten yms autot (4-7 autoa/kausi tulee vaihdetua ja vanteetn pestyä/vahattua), kun säilyttävät renkaita luonani varastossa. Paineilmapulttipyssyllä vetää n. 90nm kireydelle, kun on ensin sormin pyöritellyt pultit kierteille. Sit auto alas ja 120nm momenttiin käsipelein. Huvittaa kun yhden foordin ohjekirjassa mainitaan et 260nm pitäisi kiristää, mut eiköhän sen joku kiinalainen ole mennyt typottamaan. Järkikin jo sanoo et ei alumiinisia tuollaisiin momentteihin.
 
En jo senkään takia halua viedä kesähessulle, että olen hyvin tarkka pohjan vaurioitumisesta. Lisäksi pultit vedetään siinä sesonkitouhussa yleensä sankarimomenttiin siten, että pyöränvaihto tien päällä voi olla monelle tekemätön paikka, vanteet halkeavat, jarrut menevät soikeaksi ja ääritapauksessa kierteet muusina. En uskalla.

Perushallitunkki riittää, kunhan se on tarpeeksi matala. Usein ainoa järkevä nostotapa vaatii sopivasti muotoiltua kumitassua väliin.
Pätkä lautaa käy myös ihan hyvin niin jää vauriot puuhun monttujen muodossa, mutta auto ei kärsi.
 
Rengashotelli on tarjonnut vaihto- ja säilytyspalvelut nyt jostain viime vuosikymmenen alkupuolelta lähtien. Ei ole mennyt vanteet, alusta, jarrut, kierteet tai mikään muukaan rikki eikä ole muitakaan ongelmia tullut. Kauan kyllä vaihdoin itse, mutta kun eipä tuo homma mitään nautintoa tai iloa koskaan tuottanut ja vanteiden pesemistä suorastaan vihaan, niin hyvin on joutanut nuo hommat muiden tehtäväksi. Kyllähän siinä tuntipalkoille tietysti pääsisi jos vaihtaisi itse.
 
Pätkä lautaa käy myös ihan hyvin niin jää vauriot puuhun monttujen muodossa, mutta auto ei kärsi.
Menee helma paskaksi jos ei sekä tiedä mitä tekee että ole hyvin onnekas. Me varmaan pystymme tekemään tuon, mutta ei nyt ihmeessä neuvota muita noin. Äkkiä tonnin pieti.
 
Rengashotelli on tarjonnut vaihto- ja säilytyspalvelut nyt jostain viime vuosikymmenen alkupuolelta lähtien. Ei ole mennyt vanteet, alusta, jarrut, kierteet tai mikään muukaan rikki eikä ole muitakaan ongelmia tullut. Kauan kyllä vaihdoin itse, mutta kun eipä tuo homma mitään nautintoa tai iloa koskaan tuottanut ja vanteiden pesemistä suorastaan vihaan, niin hyvin on joutanut nuo hommat muiden tehtäväksi. Kyllähän siinä tuntipalkoille tietysti pääsisi jos vaihtaisi itse.
Tokihan korjaamollakin irrotetaan pyöriä autosta, mutta luotan siihen vähän enemmän kuin rengaspajaan kiireessä. Lisäksi siinäkin touhussa on pari kertaa joku kesäpoika vääntänyt öljynsuodattimen sellaiseen momenttiin, että piti lyödä ruuvari läpi. Siitä huolimatta, että olen hyvin selektiivinen.

Muutenkin uusi laki korostaa tuota uusavuttomuutta. Renkaat pitää voida vaihtaa samana päivänä.
 
Menee helma paskaksi jos ei sekä tiedä mitä tekee että ole hyvin onnekas. Me varmaan pystymme tekemään tuon, mutta ei nyt ihmeessä neuvota muita noin. Äkkiä tonnin pieti.
Painaumat jää siis tunkista puuhun, pohjan kantavia rakenteita käytän nostamiseen.
 
Tokihan korjaamollakin irrotetaan pyöriä autosta, mutta luotan siihen vähän enemmän kuin rengaspajaan kiireessä. Lisäksi siinäkin touhussa on pari kertaa joku kesäpoika vääntänyt öljynsuodattimen sellaiseen momenttiin, että piti lyödä ruuvari läpi. Siitä huolimatta, että olen hyvin selektiivinen.

Muutenkin uusi laki korostaa tuota uusavuttomuutta. Renkaat pitää voida vaihtaa samana päivänä.

Jep rengasliikkeissä on yleensä niitä kausityöntekijöitä sesonkina, joilla ei kyllä ole juuri mitään kokemusta eikä välttämättä kiinnostakkaan hirveästi. Täällä ainakin rengasliikkeen jäljiltä on niin tiukassa pultit, että ei toivoakaan sillä auton omalla avaimella saada tienpäällä auki. Itsellä tosin ollutkin jo vuosikymmenen sellainen teleskooppiavain autossa, jos joutuu jotakin auttamaan tuolla tiellä. Viimeisen vuosikymmenen aikana en ole rengasliikkeissä omista autoistani renkaita vaihdattanut alle. Rengastyöt olen teettänyt viemällä sesongin ulkopuolella irtopyörät.

Sukulaisella taisivat 4 vaihtokertaa peräkkäin katkoa yhden tai enemmän pyörän pulteista. Maksoivat kyllä aina korjaamokulut, mutta neljännen kerran jälkeen meni rengashotelli vaihtoon.. Ei ole sen jälkeen enää katkeilleet.
 
Tokihan korjaamollakin irrotetaan pyöriä autosta, mutta luotan siihen vähän enemmän kuin rengaspajaan kiireessä. Lisäksi siinäkin touhussa on pari kertaa joku kesäpoika vääntänyt öljynsuodattimen sellaiseen momenttiin, että piti lyödä ruuvari läpi. Siitä huolimatta, että olen hyvin selektiivinen.

Muutenkin uusi laki korostaa tuota uusavuttomuutta. Renkaat pitää voida vaihtaa samana päivänä.
Korjaamolla jarrulevyremontissa saatiin aikoinaan auton pultit väännettyä niin tiukalle, että rengasliikkeessä talvirengasostoksilla ollessani oli jouduttu kaikenlaisilla jatkovarsilla avittaen vääntämään ne auki. Ei kuulemma ollut ennen noin tiukkaa tapausta osunut kohdalle. Olikin viimeinen kerta kun sillä pajalla olen asioinut.

Mulla on voinut käydä hyväkin tuuri rengashotellin kanssa kun homma on toiminut joka kerta. Tarpeeksi paljon kun on liikeen puolella naamaansa näyttänyt vuosien aikana on myös renkaista saanut oikienkin hyviä tarjouksia ainakin normaalien rengasliikkeiden mittapuulla. Siinä firmassa on aina hotellilla sama kantahenkilöstöön kuuluva jätkä hommissa. On sillä kaverina ollut kiireapulaisiakin, mutta luulen että sillä pajalla ei apupoikien anneta tumpeloida, sen verran asialleen omistautunut se vakiojannu on.

Onpa kyllä noita sellaisiakin rengasliikkeitä, että jo päälle päin näyttää touhu siltä että en renkaitakaan ostaisi vaikka miten halvan tarjouksen saisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 533
Viestejä
4 510 530
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom