Yleistä keskustelua autoista

Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.
 
Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.
Yleinen tarkastus auton ympäri, sisältä ja ulkoa. Ei ruostetta missään näkyvillä, helmat, kaaret, kontin ja ovien reunat yms. Testaat että kaikki laitteet toimii, valot, lämmitys, jäähdytys, penkit, radiot jne jne. Onko öljy ja nesteiden määrät konehuoneessa ok? Kaikki kostea, märkä ja öljyinen konehuoneessa on huono juttu.
Kuuntelet ääniä, heiluttelet rattia, kovaa vauhtia motarilta hakemaan ja kiihdytyksiä jne. Onko jarrut missä kunnossa, joutuuko heti tekemään joka nurkkaan?
Vikakoodien luku. Onko tuulilasi halki tai vaihtokunnossa? Missä kunnossa renkaat ja toiset vanteet on? Laitatko heti uudet kaksi satsia kumia alle 1500€ jne. Huoltokirjan läpi räpläys.
Jos on ostohuosut jo jalassa, niin turha siinä on sitten enää pahoittaa mieltä lukemalla netistä kauhujuttuja. Tietysti jos nyt on jotain mallikohtaisia must check juttuja, niin käy ne läpi.
Siinä ostossa ole sen kummempia, sitten kun saat sen hoidettua alta pois, niin otat siihen vakuutuksen mistä haluat ja mahdollisesti siirrät sen auton omiin nimiisi. Varmaan vaihtelua ostopaikan mukaan miten tykkäävät asian hoitaa.
Jos ei ole lupautunut antamaan omia toisia renkaita vaihdossa, niin pitää ne ja myy vaikka torissa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.
Jos tuo on jakoketjulla niin niitä tyyppivikoja meinaa riittää. Öljynsyönti, jakoketjun hyppiminen&täystuho jne. Vaikka kuinka olisi ketju vaihdettu niin jättäisin kauppaan.
 
Ostaa jostain hyvämaineisesta lasipalatsista niin ei tarvitse muuta kuin ilmaantua paikalle, sopia hinta ja viedä auto pois.
Parhaimmillaan se on niin helppoa. Joissain tapauksissa sitten huomattavasti vaikeampaa. Joistain liikkeistä uskaltaisin ostaa auton näkemättä, toisista en vaikka saisin 2vrk sitä syynätä.

Edit:

On muuten jännä että kuinka paljon tuota DSG + TSI koneiden vikaherkkyyttä foorumeilla julistetaan, mutta silti kansalle käy kaupaksi kuin kuuma veitsi voihin. Uskoisin että ihmiset osaavat kyllä netistä katsella mahdolliset vikakohteet. Henk koht mielipide on se että suuri volyymi tarkoittaa paljon vikoja jolloin foorumihuutelu ei oikein ole suhteessa vikatiheyteen ja oikeastaan ovatkin sitten ihan asiallisia laitteita loppupeleissä.
 
Tietääkö joku, mahtaako XC60:een löytyä sisälokasuojia, jotka estäisi kuran lentämisen tuonne oven ja tiivisteen väliin. Kohtalaisen ärsyttävä märällä kelillä, kun paska pakkautuu tuonne oven sisäpintaan tiivisteeseen saakka nykysellään, kun tuossa ei ole mitään estettä välissä. Käsittämättömän typerä suunnittelun kukkanen.

edit: vai puuttuuko tuosta jotain (lisävaruste?)? Ei jummarra.

edit 2: tämä ratkesi. Bilialta lisäsuojat 30e/pari. Ihmeen edulliset, mutta en valita.

(21)

sisälokasuoja.gif
 

Liitteet

  • lokasuoja.jpg
    lokasuoja.jpg
    418,3 KB · Luettu: 123
  • ovi.jpg
    ovi.jpg
    368,5 KB · Luettu: 126
Viimeksi muokattu:
Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.

Kyseessä on kuitenkin 8v vanha ja kilsoista riippuen kunto voi olla mikä tahansa. Facelift A4 1.8 tfsi on jo 125kW koneella mikä pitäisi olla huomattavasti parempi vs vanhempi 118kW joihin tehty paljon öljynsyönti ja ketjuremontteja. Jos Audilla huollettu sähköisen huoltohistorian saa tulosteena merkkiliikkeestä ja monesti nähnyt myyjien hankkineen ne hanskalokeroihin. DSG-vaihteistoa pitkittäismoottorisessa ei ole käytetty vaan multitronicia tai manuaalia.
 
DSG-vaihteistoa pitkittäismoottorisessa ei ole käytetty vaan multitronicia tai manuaalia.
Totta, jos auto on etuveto. Quattrossa on joko manuaali tai S-Tronic eli kaksoiskytkinvaihteisto eli DSG.
Kuten aiheellisesti korjattiin, on S-Tronic tarjolla vasta 2.0 bensan kanssa, ei 1.8.
 
Viimeksi muokattu:
Melko yllättävää, että luotetuimmaksi osoittautui hybridi, siinä kuitenkin polttis ja sähköt ja siinä mielessä monimutkaisin tekniikka. Sähkö ei vielä häävi ole luotettavuudeltaan, vaikkei siellä ole liikkuvia osia niin paljon kuin polttomoottorissa.

Sähköautot vähävikaisimpia? – Eivät ole, paljasti laaja tutkimus uudehkojen bensiini-, diesel-, sähkö- ja hybridiautojen vikaherkkyydestä | Teemat | Keskisuomalainen (ksml.fi)
Jos verrataan sähköautosta Teslaa ja hybridistä Toyotaa niin kumpi osaa tehdä luotettavia autoja?
 
Totta, jos auto on etuveto. Quattrossa on joko manuaali tai S-Tronic eli kaksoiskytkinvaihteisto eli DSG.

B8.5 A4 1.8 quattro on ollut vain manuaalina tarjolla. Etuvetoisena multi tai manuaali. Turha DSG/S-tronic vioilla pelotella kun sellaista ei ole katsomassa.
 
Nämä kaksi harrasteautoa on varastettu: Buick Skylark ja Dodge Dart Swinger – katso kuvat!

Viikonlopun aikana Orimattilasta on varastettu kaksi autoa, joiden liikkeistä ja olinpaikasta poliisi pyytää havaintoja.

Orimattilassa on murtauduttu varastohalliin 11.6. – 14.6. 2021 välisenä aikana. Messinkitiellä sijaitsevasta hallista on varastettu muun muassa kaksi autoa, joista toinen on museoajoneuvo.
 
Voi jeesus, mikähän se oikea syy tämänkin taustalla on. En jaksa uskoa että ilmastohömpötys olisi se oikea ajava tekijä näihin älyttömiin juttuihin? Tosin juttua lukematta epäilen että ei koske esim MHEV:ejä. Eli starttimoottoriin vaan pieni boosti tietyissä tilanteissa niin asia on sillä ratkaistu.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Mahtaako kojelaudassa kuuluva särinä kuulua takuun piiriin? Volvo pitää kohtalaisen ärsyttävää räminää(särimää) jollain tiepinnoilla ja nopeuksilla. Ei kai tuo voi ominaisuuskaan olla, joka vaan pitää hyväksyä? :-)
 
Mahtaako kojelaudassa kuuluva särinä kuulua takuun piiriin? Volvo pitää kohtalaisen ärsyttävää räminää(särimää) jollain tiepinnoilla ja nopeuksilla. Ei kai tuo voi ominaisuuskaan olla, joka vaan pitää hyväksyä? :)

Kyllä se kuuluu. Tai ei ainakaan ole vielä vastaan tullut merkkiä kellä ei olisi kuulunut.
 
Se ois taas Civic 1.8 Sedan -08 katsastettu, 3 vuotta ollu auto itellä, 2 katsastusta hoitan ja mitään ei o tartten perus huoltojen lisäks tehä(eli tulpat,öljyt,putsarit, ajallaan / vuosittain ym).
Katsastusmies kehu kuntoa taas ja sano et ei ees näytä et olis mikää menossa lähiaikoina rikki, sanoi myös et hyvin harvoin noissa o vikoja muutenkaa / yks vähä vikasimmista autoista mitä katsastellu.

On tää vaa mukavaa elämää ku ei tartte miettiä et meneekö läpi vai ei, ei voinu samaa sanoo Saksalaisista :D
 
Se ois taas Civic 1.8 Sedan -08 katsastettu, 3 vuotta ollu auto itellä, 2 katsastusta hoitan ja mitään ei o tartten perus huoltojen lisäks tehä(eli tulpat,öljyt,putsarit, ajallaan / vuosittain ym).
Katsastusmies kehu kuntoa taas ja sano et ei ees näytä et olis mikää menossa lähiaikoina rikki, sanoi myös et hyvin harvoin noissa o vikoja muutenkaa / yks vähä vikasimmista autoista mitä katsastellu.

On tää vaa mukavaa elämää ku ei tartte miettiä et meneekö läpi vai ei, ei voinu samaa sanoo Saksalaisista :D

Nokitan

Ajoin edellisellä Ranskalaisella 6v ilman yhtään vikaa :tup:
 
Kertokaahan - jos auto on vaikka Toyota Yaris vm 2014 ja autosta löytyy navigaattori, niin miten uudet kartat tuollaisessa on? Päivittyvätkö ne jotenkin?
 
Ilman yhtään vikaa, kannattaa ostaa VAG niin saat niitä sähkövikoja...

Muita vikoja varmasti löytyy mutta en muista että VAG olisi erityisesti sähkövioista tunnettu?
Mielestäni edelle menevät enemmänkin mekaaniset viat, jotka tosin ovat muillakin merkeillä yhtälailla mahdollisia.
 
Itselle tuli yllätyksenä ettei kaikissa pakettiautoissa ole enää vararengasta kun sain helmikuussa uuden Ford transit connect pakun ja siinä oli pelkästään paikkausarja.
Ja tarve olisi jo ollut vararenkaalle jo kerran ja katsoin lisävarustehinnastossa että hinta on 165€ uuden auton ostaessa mikä on ihan typerä jättää pois vakiovarusteista kun se ei vie yhtään tilaa.
Kysessä on leasing auto eikä ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen mitkä varusteet tulevat enkä edes tullut ajatelleksi koko asiaa.

Jos joku mietti For transit connect ostoa voin sanoa sen verran että alusta on henkilöautomainen ja liian matala sekä sivutuuliherkkyys on huono.
On taloudellinen ajaa n 5.0-5.1L/100km mutta välitykset on pitkä ja tarvitsee jatkuvaa vaihtamista ja alavääntö olematon moottorissa.
Pitkät valot on on sen verran huonot ettei niitä edes kannta käyttää ja lisävalo on pakollinen varuste.

Ensimmäisen connect mallin verrattuna( MK1) on hiljaisempi sekä yleinen laatu kuten ovien tiivistys muovisuus ja ulkonäkö parempi sekä ilmanvaihto toimii tässä mallissa eikä tarvitsete ikkuna auki ajella sateella kun ikkunan huurtenpoisto on riittävä.
Sisusta on kohtalainen mutta lokerikot ovat kaikki turhan pienet niin käytettävyys kärsii ekä löydy paikkaa tavalliselle A4 luokan paperille.
Radio on hyvä kuuluvuudeltaan ja android auto toimii usb piuhan kautta mutta esim.spotify ei toimi langattomasti ainostaan handsfree toiminto.
Kaiuttimien äänelaatu on heikko ja soveltuu ainostaan uutisten/radiohjelmien kuunteluun.

Ainakin omassa yksilössä on jonkin verran ohjelmisto/anturivikoja ilmestynyt mutta ei niin vakavia että olisi jäänyt tielle.
Myös lasinpyyhkijät on varman parhaita mitä ikinä olen käyttänyt ja kuluttaa vähän lasipesunestettä.

Myös auto vaikuttaa olevan hieman herkkä renkaiden taspainotuksen suhteen kun jo pieni likaa vanteissa aiheuttaa tärinää ja niiden pesu on hankala kun ovat niin pienet ja vanneharja on pakollinen pesua varten.
 
Viimeksi muokattu:
VW on aikoinaan rakentanut KAKSI moottorisen Golfin pelkästään päteäkseen Golfin upeudella ja ajamalla sillä Pikes Peakilla:

Tarinaa kohteesta: This Volkswagen Golf Pikes Peak Race Car Has Two Engines | MotorBiscuit

Ja Pikes Peak pätkä (tää on paras mitä löysin ja tää jättää aika paljon toivomisen varaa, kommentaattori pilaa ääniä, kuva tulee autoa seuraavasta kopterista = ei ääniä, jne. Etsintäkuulutus paremmalle videolle!):
 
Kaksimoottorisista tuli mieleeni tämä:

Hurst hairy olds, 60-luvulla rakennettu, kahdella 425 kuutiotuumaisella moottorilla varustettu nelivetoinen kiihdytysauto joka tuotti ~2400 heppaa ja maaliin tultiin kaikki neljä rengasta savuten.
67hho.gif
 
Osta pois vaan, kaikissa niissä jotain aina on. Noilla kilsoilla voi kestää vielä 10v tai olla kestämättä, ihan turha alkaa excelöimään jotain tyyppivikoja eri mallien kesken - ostaa sellaisen mistä tykkää ja sitten jos hajoaa niin korjataan.
Volvo nyt on yleisesti siellä kestävimmän pään maineessa muutenkin.
 
Selvitä trafin kautta edellinen omistaja ja laita vaikka vaikka viestiä jossa kysyt auton historiaa.

Yleisestihän nuo ovat suht kestäviä autoja mutta itselläni tuollainen s60 dieselinä hajosi käsiin 290tkm kohdalla ja työkaverilla vaivasi loputtomiin kaikenlaiset sähkö ja johtosarjaviat(v70 -05)
 
Mietin että asentaisin tuon usb wifi tikun autoon omalle usb paikallensa, josta saisi jatkuvasti virtaa. Mitenköhä kaua akku mahtaisi kestää jos on jatkuvaste päällä? (esim. 60ah akku)

tuollaista, ja siihen normi wifi usb tikku. (saapi radioon yms käytettyä sitten)

Kyllä sen pitäisi kestää vähintään kuukausi, mutta siihen päälle auton oma valmiusvirta niin voidaan jo jäädä alle kuukauden. Pahimmassa tapauksessa puhutaan vain viikoista.
Talvella saatat herätä siihen ettei jännite enää riitäkään, jos on lyhyttä ajoa ja seissyt vaikka viikon. Kovat pakkaset vielä päälle, niin soppa on jäässä.
Suosittelen mittamaan sen jos asennat paikalleen. Vähän kuin ~2w polttimo palaisi aina.
 
Mietin että asentaisin tuon usb wifi tikun autoon omalle usb paikallensa, josta saisi jatkuvasti virtaa. Mitenköhä kaua akku mahtaisi kestää jos on jatkuvaste päällä? (esim. 60ah akku)

tuollaista, ja siihen normi wifi usb tikku. (saapi radioon yms käytettyä sitten)


Riippuu mikä sen lepovirtakulutus on tuolla on. Paketissa lukee finbullet, niin ei kyllä laittaisi mihinkään autoon, jolla on tarkoitus päästä töihin.
 
Uusi auto hankinnassa ja tämä volvo näytti kivalta. Ennen päätöksentekoa pitäisi kuitenkin tietää onko tässä mallissa miten moottorivikoja/muita vikoja?

Hyvä peli jos on pidetty hyvin. Ajoin vuotta vanhemmalla kilsat 180-325 ja tosi hyvä maku jäi.

Askiöljyt pitää olla vaihdettu noin 60tkm välein, muuten jättäisin yksilön kauppaan. E: jaa, tuo olikin manuaali. Never mind.

Noilla kilsoilla/iässä voi tulla ainakin seuraavat viat, jotka tuli itsellänikin jossain kohtaa vastaan:
-VVT-pyörien öljyvuodot. Noin tonnin remppa jakopään vaihdon kanssa ja pakko korjata kun alkaa vuotaa.
-Mittaristoviat kylmäjuotosten takia. Hinta satkun pari ja korjaajia löytyy netistä.
-Varashälyttimen pariston vuoto (jos hälytin). Uusi häly maksaa muistaakseni parisataa, mutta vanhan voi sahata auki ja pariston vaihtaa jos piirilevy ei ole syöpynyt pilalle.

Lisäksi ihan peruskamaa noilla kilsoilla, kuten niveliä, pyöränlaakereita, iskareita, pakoputken osia, ...
 
Askiöljyt pitää olla vaihdettu noin 60tkm välein, muuten jättäisin yksilön kauppaan. E: jaa, tuo olikin manuaali. Never mind.

Lähtökohtaisesti missään ei ole vaihdettu askiöljyjä 60tkm välein jos on automaattivaihteet. dsg ja vastaavat ne kuuluu huolto-ohjelmaan mutta perinteisissä automaateissa ei kai kellään.
 
Lähtökohtaisesti missään ei ole vaihdettu askiöljyjä 60tkm välein jos on automaattivaihteet. dsg ja vastaavat ne kuuluu huolto-ohjelmaan mutta perinteisissä automaateissa ei kai kellään.
Volvon aisin-warner 5-lovisissa, ja miksei muissakin perinteisissä, on helposti odotettavissa ongelmia 200k jälkeen jos edelleen alkuperäiset öljyt sisällä. Varsinkin tuo Volvon käyttämä aw:n loota tuli ihan kuuluisaksi siitä, että ensimmäiset vuosimallit kärsivät laatikkovioista. Sittemmin 60tkm vaihtoväliä alettiin suositella laajemminkin kuin vain taksikäytössä.
 
Volvon aisin-warner 5-lovisissa, ja miksei muissakin perinteisissä, on helposti odotettavissa ongelmia 200k jälkeen jos edelleen alkuperäiset öljyt sisällä. Varsinkin tuo Volvon käyttämä aw:n loota tuli ihan kuuluisaksi siitä, että ensimmäiset vuosimallit kärsivät laatikkovioista. Sittemmin 60tkm vaihtoväliä alettiin suositella laajemminkin kuin vain taksikäytössä.
Voi olla joo mutta siinä voi olla vähän työmaa löytää auto jonka ekaa tai tokaa omistajaa on kiinnostaut joku laatikkoöljynvaihto 60tkm välein.
 
Mikä olisi hyvä sovellus autoilun kulujen seurantaan? Ei hotsita exceliä ryhtyä rakentamaan niin ajattelin, että varmasti olemassa sovellus mihin voisi syöttää:

tankkaukset
verot
huollot
korjaukset
kuluvat osat
vakuutukset

ja saada näistä kilometrikohtaiset kulut tms.
 
@tth78 jos Android käytössä, niin siihen ainakin saa Fuelio sovelluksen. Käytin useamman vuoden, saa eriteltyä kulut/tulot, raporttia ulos jne.
 
Mikä olisi hyvä sovellus autoilun kulujen seurantaan? Ei hotsita exceliä ryhtyä rakentamaan niin ajattelin, että varmasti olemassa sovellus mihin voisi syöttää:

tankkaukset
verot
huollot
korjaukset
kuluvat osat
vakuutukset

ja saada näistä kilometrikohtaiset kulut tms.

Mukaan vielä arvonalenema niin loppuu aika äkkiä sovelluksen käyttö kun ei haluakaan tietää totuutta ;)
 
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
 
Mukaan vielä arvonalenema niin loppuu aika äkkiä sovelluksen käyttö kun ei haluakaan tietää totuutta ;)

Vihkon kulmalta poimittua:


Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta

18000 ostohinta
22 440 polttoaineet
2870 huollot
3000 korjaukset
600 katsastus
1550 verot
4480 vakuutukset
1200 renkaat
550 nippelit ja nappelit pesut yms
3000 jälleenmyyntiarvo

51692€ yht

391€/kk
0,30€/km
 
Rautapuolella oli keskustelua ammattimaisesta komponenttien myymisestä eli trokaamisesta. Mutta on niitä trokareita liikkeellä muuallakin.

Olen törmännyt eräällä merkkkohtaisella autofoorumilla yksityishenkilöön, jolla on jatkuvasti jopa kymmenen myynti-ilmoitusta, joilla myydään auton varaosia ja tarvikkeita. Se, mikä ihmetyttää on että myynnissä on usein tehtaan paketissa olevia aivan uusia osia, merkkibrändättyjä vaatteita avaaattomissa pakkauksissa jne. Mistä ihmeestä kaikki tämä tavara tulee myyntiin? Joka tapauksessa luulisi jo verottajankin moisesta kiinnostuvan, sillä vuositasolla noissa kaupoissa liikkuu merkittävät summat rahaa. Veroja niistä tuskin kuitenkaan asianmukaisesti maksetaan.
 
DDR-ajoneuvojen kokoontuminen

Heinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom