Hienosti taas vääristelet sanoja. Nyt ei ollut kyse mielivaltaisesti valitusta aikakaudesta vaan vanhoista autoista.
En tiiä, johonkin saman tehoseen vaikka tai edes sinnepäin?
Miksi se pitäisi olla saman tehoinen? Koska sä päätit, ettei sitä nyt voikkaan verrata, vaikka aiemmin sillä koolla/sylintereillä ei ollut merkitystä hintaa. Itse keksit tälläisiä mielivaltaisi rajoja, että ei moottoreita muka voisi verrata jos ne ei ole saman tehoisia. Harvoin se rivi nelonen on samantehoinen kuin V8, jos nyt puhutaan suunnilleen saman aikakauden moottoreista. Ihan syystäkin, isommasta moottorista on vaan niin paljon helpompi ottaa enemmän voimaa. Vai ajattelitko sotkea mukaan ahdetut moottorit vrt. vapaasti hengittävät?
Moottorin koolla ja sylinterien määrällä ei ole niin paljon väliä kuin sillä moottorin tekniikalla. Työntötankokoneet, mitä noi jenkki-V8:t on, on helppo purkaa verrattuna kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettuun. Ja kyllä, kannen yläpuolisia nokka-akseleita oli jo 60-luvulla.
Jaa-a, että ne kannen yläpuoliset nokka-akselin tekee koneen vaikeaksi purkaa. Useampi rivi nelonen, yläpuolisilla nokka-akseleilla on kyllä ollut helppo purkaa, jos nyt puhutaan vanhoista moottoreista. Kerro miten ne kannen yläpuoliset nokka-akselit tekee siitä purkamisesta hankalaa? Itse et vastannut kuinka monta moottoriremonttia olet tehnyt? Tunnut niin hyvin tietävän mikä moottori on tai ei ole hankala purkaa, joten varmasti itse olet paljon tehnyt koneremppoja?
Edelleen se koko ei määrää sitä vaikeutta, vaan moottorin tekniikka. Ei se tyhjä ilma siellä moottorien sylintereissä tee huollosta yhtään hankalampaa tai kalliimpaa. Ja löytyyhän japseista ihan kaikkea, pikkuisista suorista kakkosista V12:iin asti. Samoin Euroopasta. Siis vanhoista autoista, ettet taas ala puhumaan jostain 2020-luvusta.
Ei sen tarvitse olla vaikea, jos paljon enemmän osia, niin aikaa menee enemmän. Jokainen osa on erikseen tarkastettava konerempassa, jos sitä ei vaihda. No missä vanhoissa japanilaisissa henkilöautoissa on tehtaalta ollut vaikka V8 tai V12? Euroautoissa on toki ollut monenlaista.
Korihommissakin joo, enemmän pinta-alaa. Mutta ei ne auton korihommien hinnatkaan mene suoraan pinta-alan mukaan. Riippuu niin paljon siitä mitä sille yksilölle pitää tehdä. Ei jenkit ole mitenkään tässäkään erityisasemassa että niiden korit olisi erityisen herkkiä ruostumaan tai mitään.
Maalaaminen menee kyllä neliöitten mukaan. Kaikki oikeasti vanhat autot on herkkiä ruostuman, jos niitä ei ole todella hyvin suojattu omistajan toimesta. Siltikin harvassa on ne oikeasti vanhat autot, joissa ei ole ruostetta, ellei koria ole jo vähintään kertaalleen käyty läpi. Enemmän pinta-alaa -> enemmän korjaamista.
Taas löpiset jotain ympäripyöreitä, etkä vastaa kysymykseen. Miksi toit taas keskusteluun uudet autot?
Kysymys on yksinkertainen, mitkä vanhat autot ovat halvimpia ja helpoimpia harrastaa, jos ei kerran jenkit?
Vinkkinä, halvin ja helpoin ei ole ainakaan Toyota. Sattuneesta syystä mulla on tästä tietoa, sulla ei.
No mikä sun mielestä on se vanha, kerro nyt joku vuosiluku kun se 60-luku ei kelvannut? Kyllähän monet vanhat euro autot on halvempia harrastaa euroopassa kun jenkit, vaikka kupla, cv2, ascona.. Esim. ne jenkkiautoissa oleva isot kromi osat maksaa melkoisesti kromauttaa. Joku 5v sitten taisi maksaa 2k€ pelkkien puskurien, listojen ym. kromaus isommassa jenkkiautossa. Ja ennenkun alat selittämään ettei se koko vaikuta, niin kyllä se vaikuttaa hintaan.
Viimeksi muokattu: