Yleistä keskustelua autoista

Japanin myydyin auto on jotakin aivan muuta: pieni boksi onkin melkoinen tilaihme

Japanin myydyin auto jo kolmatta vuotta perättäin on piskuinen Honda N-Box. Viimekin vuonna niitä meni kaupaksi noin 250 000 kappaletta.
Pieniin kaupunkiautoihin eli japanilaisittain kei-autoluokkaan kuuluva N-Box on mallinimensä veroinen: sen laatikkomainen muoto maksimoi sisätilan,
jota on neljälle matkustajalle ulkomittoihin nähden suorastaan ruhtinaallisesti.

Muunneltavuus on huippuluokkaa, penkkejä voi esimerkiksi liu’uttaa pituussuunnassa, taitella ja kaataa vuoteeksi, ja kyytiin pääsee myös pyörätuolilla.
N-Boxin pituus on noin 3,4 metriä, leveys alle 1,5 metriä ja korkeus alle 1,7 metriä.
Auton saa joko etu- tai nelivetoisena. Moottori on Hondan VTEC joko turbolla tai ilman, ja vaihteisto on portaaton automaatti. Hintahaitari on noin 11500–17 500 euroa.

N-Boxin valmistus alkoi vuonna 2011, ja 2017 lanseerattiin toinen sukupolvi. Varusteisiin kuuluu muun muassa törmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, kaistanpitoavustin ja
liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

- Kauppalehti

Onko Euroopassa myynnissä varsinaisesti kaupunkiautoja? Kaikenlaisia pikkuautoja on.
 
Kauko Säätäjä: Ilman puhtaus on monen tekijän summa

Kauko Säätäjä: Ilman puhtaus on monen tekijän summa

Autolla liikkumiseen liittyy monenlaisia tekijöitä, tärkeimpinä turvallisuus sekä etenkin nyt aktualisoitunut polttoaineen kulutus.
Vielä jokin vuosikymmen sitten 10 litran todellista kulutusta ajotavan, lämpötilan ym. huomioon ottaen on pidetty normaalina.
Ehkä siitä johtui, etteivät autotehtaat asiaan kovinkaan paljon reagoineet eikä satsanneet.
Vasta nyt kulutuslukemat ovat ilmastosyistä nousseet otsikoihin.

...

Yhdysvalloissa säästämiseen ei ole ollut tarvetta
Kysyä sopii, entä nyt 2020-luvulla? Nyt tilanteeseen on tullut uusi näkökanta, päästöjen vähentäminen.
Avainasemassa ovat jatkossa autoilun suuret maat. Esimerkiksi Yhdysvalloissa maan omat öljyvarat ja niiden tehokkaampi hyödyttäminen
ovat sallineet sangen alhaisen bensan hinnoittelun.

Mainittakoon esimerkki vuoden takaa, 2019 alkupuolelta. 95 oktaanisen bensiinin huokeimmat hinnat löytyvät eri osavaltioista,
joista kahdeksassa menovettä myytiin alle 29 sentillä litra.
Huokein tarjous löytyi tammikuulta Michiganin osavaltion Houghtonista – 12 eurosenttiä per litra.

Nyt öljyn liikatuotannon seurauksena hinnat saattavat olla vieläkin alhaisempia.[/quote]

On se bensiini vaan halpaa tuolla rapakon toisella puolella.. :dead:
Mitä lie maksaa nyt korona aikaan?
 
Saman hintaista se on melkein tääläkin, eikös bensan hinnassa ole melkein euro veroja perässä per litra? :D

Mutta joo, kyllä kelpaa jenkkien ajella kun tankki täyttyy kaljakeissin hinnalla.
 
Volvo on tekemässä aika rankkaa uudistusta:
Yksikään uusi Volvo ei kulje enää kovempaa kuin 180 km/h: Jokaiseen autoon nopeudenrajoitin
Nyt lupaus toteutetaan käytännössä siten, että nyt myyntiin tulleen mallivuoden myötä jokaisen uuden Volvon huippunopeudeksi rajataan 180 km/h.
Voi olla Saksassa aika suurikin vaikutus, kun aletaan Autobahneilla jäämään muun liikenteen jalkoihin.

 

Paivan-museoauto-Steyr-Puch-500-DL-1961-etuviisto-Kuva-CvB-696x541.jpg
 
Volvo on tekemässä aika rankkaa uudistusta:
Yksikään uusi Volvo ei kulje enää kovempaa kuin 180 km/h: Jokaiseen autoon nopeudenrajoitin
Nyt lupaus toteutetaan käytännössä siten, että nyt myyntiin tulleen mallivuoden myötä jokaisen uuden Volvon huippunopeudeksi rajataan 180 km/h.
Voi olla Saksassa aika suurikin vaikutus, kun aletaan Autobahneilla jäämään muun liikenteen jalkoihin.
Harva siellä Saksan baanoillakaan mitään lähemmäs kahtasataa ajelee ainakaan kovinkaan pitkiä matkoja. Taitaa muutenkin joku 160kmh olla lähempänä sitä maksimivauhtia missä vielä voidaan puhua perus nykyautolla jostain mukavasta ajosta. Ja Saksassakin poliittinen ilmapiiri on sen verran ympäristökeskeistä, että voi olla kohta historiaa koko touhu.
 
Harva siellä Saksan baanoillakaan mitään lähemmäs kahtasataa ajelee ainakaan kovinkaan pitkiä matkoja. Taitaa muutenkin joku 160kmh olla lähempänä sitä maksimivauhtia missä vielä voidaan puhua perus nykyautolla jostain mukavasta ajosta. Ja Saksassakin poliittinen ilmapiiri on sen verran ympäristökeskeistä, että voi olla kohta historiaa koko touhu.
Vajaat pari vuotta sitten kun sielä viimeksi kävin, niin 170 km/h ajaessa ohittajia oli jatkuvasti. Juuri ostettu BMW 525d Touring oli alla, joten matkanteko oli mukavaa. Ohi meni paljon pienmpiäkin autoja...
 
Vajaat pari vuotta sitten kun sielä viimeksi kävin, niin 170 km/h ajaessa ohittajia oli jatkuvasti. Juuri ostettu BMW 525d Touring oli alla, joten matkanteko oli mukavaa. Ohi meni paljon pienmpiäkin autoja...
Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan vaan 15% henkilöautoista siellä ajaisi yli 170km/h. Sekin tarkottaa toki Saksan kokosessa maassa aika suurta määrää autoja, mutta Volvo nyt tuskin hirveesti kärsii päätöksestään ja ei se ole muutenkaan mikään erityisen suosittu merkki Saksassa kun uusia rekisteröintejä katsoo.

Muutenhan tuo koko nopeuden rajottaminen kuulostaa lähinnä pr-tempulta. Tuskin kovinkaan suurta osaa esim kuolonkolareista ajetaan 180+ vauhdeissa. Tommosella Volvolla riittää kun täräyttää rekan keulaan satasta niin on henki pois.
 
Kyllä mäkin Saksassa oon ajanut kymmeniä kertoja baanalla ja kyllä siellä omia peilejä saa aika tehokkaasti seurata viellä 160-170 vauhdissakin, ettei ole nopeampien tiellä. 160 itsellä nyt helposti on kotimaassakin motarilla ollut vakkarissa, varsinkin niihin aikoihin kun TRE-HKI väliä joutui ajelemaan piippari kojelaudalla jatkuvasti. Nykyään kun ei tule tuota väliä niin aktiivisesti ajeltua niin melkein se 140 mittarinopeus on vakionopeudensäätimessä eikä piippariakaan ole enää tarvinnut.
 
Kyllähän tietyillä osuuksilla autobahneja on niitä +200 km/h menijöitä jatkuvasti, vaikka muuten liikenne vasemman puoleisilla kaistoilla liikkuisi sellaista ihan ok 150-170 km/h vauhtia.
Tuollainen 160-180 km/h on vielä bahnilla ihan ok matkanopeus, pakua hakiessakin tuli ajettua kiimaliiterin kokoisella kuutiolla A9:siä Münchenistä Travemündeen pääosin sellaista 140-160 km/h vauhtia.
Päälle 200 km/h ajaminen jatkuvasti rupeaa jo väsyttämään, kun pitää ns. ajaa kokoajan ja keskittyminen ei saa herpaantua, tietty jos ajaisi niitä nopeuksia jatkuvasti niin kai siihen tottuisi.

Taitaa olla Volvon markkinaosuus saksassa niin pieni, että asialla ei ole vaikutusta, PR temppuhan tuo on.
 
Tietää ainakin jos joku kirittää volvolla ohituskaistalla että tilanteesta pääsee kaasua painamalla :tongue:
 


En näistä juuri mitään ymmärrä, eikä minulla ole harrasteautoakaan. Mutta jotenkin vaan Tony on saanut minut koukutettua videoihinsa.
Kannattaa ottaa seurantaan, jos vanhemmat amerikkalaiset autot kiinnostaa. :thumbsup:
 

Nissanille yli kuuden miljardin dollarin tappiot – 3 000 työntekijän tehdas suljetaan Espanjassa


Japanilainen autovalmistaja Nissan kertoo edellisen tilivuotensa päättyneen yli 6,2 miljardia dollaria (noin 5,6 miljardia euroa) tappiolle.
Espanjan hallitus kertoo, että yhtiö on päättänyt sulkea Barcelonassa sijaitsevan 3 000 työntekijän tehtaansa.
Yhteistyötä tekevät Nissan, Renault ja Mitsubishi (Lada unohtui) kertoivat eilen jakavansa markkinat osaltaan maantieteellisesti.
Järjestelyssä Eurooppa jää Renault'n vastuulle.
Nissanin on puolestaan tarkoitus keskittyä Japanin, Kiinan ja Pohjois-Amerikan markkinoille.

Yhteistyökumppanit ovat perustelleet uudistusta tehokkuuden ja kilpailukyvyn kohentamisella.
 
kuopiossa ajoi tämmönen tänään....erehdyttävästi näytti edestä ja takaa poliisiautolta kunnes näki tekstin lähempää.

rosvo.jpg
 
Laiton. Vilkut pitää poistaa eikä mene katsastuksesta läpi. Tai sitten kyseessä on sinun photoshop:

Ei niitä vilkkuja tarvitse mihinkään poistaa, jos ovat keltaiset. PK-seudulla on ainakin yksi entinen maija liikenteessä joka on jollain raksaporukalla käytössä ja siinä on täsmälleen samanlaiset vilkut, mutta ne ovat vain keltaiset väriltään.
 
Ei niitä vilkkuja tarvitse mihinkään poistaa, jos ovat keltaiset. PK-seudulla on ainakin yksi entinen maija liikenteessä joka on jollain raksaporukalla käytössä ja siinä on täsmälleen samanlaiset vilkut, mutta ne ovat vain keltaiset väriltään.
Ei varmaan itse majakoita, mutta nuo maijan omaiseksi tekevät teippaukset voi aiheuttaa pysäytyksiä ja varmaan sakkojakin. Ylempi varmaan joku tosi hauska shoppaus. Mutta tere menemäst vaan liikenteeseen tuollaisella.
Mutta tosiaan varmaan jonkun jonnen pätemiseen meinattu muokkaus kuvasta.
 
en oo photoshopannu tota ihan aito kuva...kyydissä oleva kaveri otti ton kun ajettiin kuopion petosella tänään
 
Mielenkiintoinen testi. Toisaalla pohdiskelin kuinka paljon vaikutusta muuhun ajettavuuteen on, jos ajoneuvon ajokäytöstä optimoidaan ääritilanteiden läpäisemistä silmällä pitäen. En usko, että pelkkää ajonvakautusta sätämällä voi tuota testiä läpäistä vaan se vaatii myös kompromisseja muuhun ajettavuuteen ja mukavuuteen. Kyseisissä ajoneuvoissa on lisäksi ajoakku, joka vaikuttaa painojakaumaan ja tuo lisää massaa, jonka hallinta on omiaan vaikeuttamaan testin läpäisemistä. Toisaalta jos joku Peugeot testin läpäisee niin en usko, että kyse on osaamattomuudesta. Volkswagenin ja Skodan takana on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja.

Muutama esimerkki miten eri ominaisuuksien painottaminen vaikuttaa lopputulokseen:

Esimerkkinä 1: Kisakäyttöön suunnitellut jarrut toimii huonosti tavanomaisessa ajossa ja ovat käytännössä tehottomia sillä vaativat hyvin toimiakseen tavallista käyttöä kovempia lämpötiloja, joita saavutetaan rata-ajossa.

Esimerkkinä 2: Suorituskykyinen ja urheilulliseen ajoon suunniteltu alusta on tavanomaisessa ajossa varsin epämukava.

Esimerkkinä 3: Renkaan suorituskyvyn parantaminen kuivalla aiheuttaa lähes aina märkäpidon menetystä.

Esimerkkinä 4: Renkaan kulutuskestävyyden lisääminen heikentää lähes poikkeuksetta pitoa ja seoksen pehmentäminen parantaa sitä.

Tuon testin läpäisee auto missä ei ole minkäänlaista ajonvakautusta jos alusta on jo alunperin kunnollinen.
Se että ei edes tietokoneen kanssa pääse tuota läpi niin jossain on menty aika pahasti vikaan.
 
Vag nyt ei ole mikään tae siitä, että hommat pelittää. Ranskikset on alustaltaan hyviä ja nykypäivänä jopa yleisesti luotettavampia, kuin Vagin tuotokset.

En ihan 2020 Raneilla ole ajellut ja voit olla ihan oikeassa että ehkäpä ne on ääritilanteissa loogisia, ei ole kokemusta kauheasti kuin hot hatcheista, ranet osaa pikkuautoihin tehdä alustat. Toisessa ääripäässä taas isot ranskalaiset, C6, Isot pösöt, isot rellut... Mun mielestä kamalia ajolleen. Tunnoton "vesisänky" jossa ei oikein tiedä mitä alustassa tapahtuu ja ennakointi ääritilanteissa vaikeaa ja "leikkiminen" käytännössä tehty mahdottomaksi kun kaikki tunto autoon on tapettu ja ohjaus & jarrut ihan ylitehostettuja. Mekaaninen tuntuma puuttuu kokonaan. C5 Citikka ainakin sillä "hydrauli" alustalla on talvella järjettömän pelottava ajaa.
 
En usko, että pelkkää ajonvakautusta sätämällä voi tuota testiä läpäistä vaan se vaatii myös kompromisseja muuhun ajettavuuteen ja mukavuuteen. Kyseisissä ajoneuvoissa on lisäksi ajoakku, joka vaikuttaa painojakaumaan ja tuo lisää massaa, jonka hallinta on omiaan vaikeuttamaan testin läpäisemistä. Toisaalta jos joku Peugeot testin läpäisee niin en usko, että kyse on osaamattomuudesta. Volkswagenin ja Skodan takana on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja.

Jatketaan nyt videolinjalla. Alustan komponenttien vaihtamiset varmasti vaikuttavat ajettavuuteen, mutta pelkkää softaakin muokkaamalla tuloksia voi parantaa kuten Toyota teki:






Volvo ei kyllä pääse ajettavuudessa lähimainkaan samaan sarjaan Audin verrokkien kanssa.


Veikkaanpa, että tuo Octavia ja Passat on kuitenkin sata kertaa parempia ajaa kuin joku Volvo joka tuon testin läpäisee.

Makuasioita, mutta ei Volvo nyt ainakaan pahasti turpaan ota VAG-konsernin tuotteilta ajettavuudessa. Omaa vertailukohtaa uuteen Passattiin tai Superbiin ei ole niin paljoa, että suoraan tuomitsisin kumpaakaan, mutta esimerkiksi tuoreimmassa Tekniikan Maailmassa V60 voitti Passatin ajettavuudessa.
 
Jotainhan tuossa Passat/Superb suunnittelussa on ryssitty, kun ääritilanteissa käyttäytyy noin heikosti. Noh, superbi tulossa alle, jos se joskus pääsee autoliikkeeseen asti (juhannuksesta asti ollut jumissa Hangossa). Kuitenkin, hyvä tieto, jos joskus joutuisi tuollaiseen hätäväistöön.
 
En ihan 2020 Raneilla ole ajellut ja voit olla ihan oikeassa että ehkäpä ne on ääritilanteissa loogisia, ei ole kokemusta kauheasti kuin hot hatcheista, ranet osaa pikkuautoihin tehdä alustat. Toisessa ääripäässä taas isot ranskalaiset, C6, Isot pösöt, isot rellut... Mun mielestä kamalia ajolleen. Tunnoton "vesisänky" jossa ei oikein tiedä mitä alustassa tapahtuu ja ennakointi ääritilanteissa vaikeaa ja "leikkiminen" käytännössä tehty mahdottomaksi kun kaikki tunto autoon on tapettu ja ohjaus & jarrut ihan ylitehostettuja. Mekaaninen tuntuma puuttuu kokonaan. C5 Citikka ainakin sillä "hydrauli" alustalla on talvella järjettömän pelottava ajaa.
Paljonko olet oikeasti ranskalaisilla ajanut :rofl2: Ilmeisesti kerran vanhalla taikamatolla, jossa koiranluut vaihtokunnossa :whistling: Tuntumaa saat vapaasti inhota, mutta aika monen ranun kokemuksella väitän sulla olevan turhan paljon värikynää jutuissa.
 
Noissa hirvenväistötesteissä ei nuo vagit muutenkaan ole kovin vahvoilla olleet vähään aikaan. Esim. Kaasuskoda ei selvitä tuota väistötestiä, kuten ei Audien Allroaditkaan. Perus A6 selviää esimerkiksi ja A5. Passat ja uusi Superb/Octavia (se tuleva korimalli, sekä vanha kaasumalli) ovat luokattoman huonoja. Mercedeksenkään suoritus ei ole ollut mitenkään vahva, E-sarjalainen sentään on ihan ok, mutta C-sarjalainen on luokattoman huono useissa eri konfiguraatioissa.

Jos katsoo tuolta km77 noiden uusien automallien suorituksia, niin saksalaisista Opel ja BMW ovat suhteellisen turvallisia ja tasaisia suorittajia, kun taas Peugeotilla ei taida ainuttakaan huonoa olla ja parhaita autoja on Honda Civic/Opel Grandland X.
 
Tuossa oikealta ilmestyvän lapsen tai risteävän auton tahi vasemmalta rynnivän hirven (väistö peräpäästä) väistötestissä käytetään täyttä kuormaa. En jaksa tarkistaa, mutta muistelisin noissa Superbeissa ja Octavioissa olevan keskimääräistä suuremmat kantavuudet. Jos näin on, niin silloin niihin lastataan ensin kaikille vyöpaikoille tietyn kokoiset ihmiset, ja lopuksi takakonttiin niin paljon, että maksimikantavuus tulee täyteen.

Se on aika kova paikka alustalle ja ajonvakautukselle, jos joku valmistaja lupaa kantavuutta vaikkapa 100 kg muita enemmän. Toisilla on esim. 400 kg ihmisiä + 100 kg kontissa, niin tällä liikoja lupaavalla on silloin ihmisten lisäksi 200 kg kontissa! Tämän tuplakokoisen konttikuorman takia voi tapahtua seuraavanlaista:

1. Riippuen takaylityksen määrästä etupään ohjausvoimat alkavat pienentyä, mutta edessä on silti entinen määrä massaa poikkeutettavana. Tuloksena on heikentynyt etupään sivuttaispito.

2. Ajonvakautus joutuu tällöin jarruttamaan sisäkurvin takapyörää, mikä auttaa etupäätä kääntymään, mutta samalla heikentää takapään sivuttaispitoa.

3. Samaan aikaan ohjaussuunnan muutoksissa voi tapahtua ylisuuren kuorman takia alustan pohjaamista rajoitinkumeille asti kyljet vuorotellen, jolloin auto alkaa hytkähdellä "hyytelömäisesti" pituusakselin ympärillä. Videon perusteella Superbissa käy juuri näin.

4. Edellämainittu hytkähtely on myrkkyä ajonvakautukselle, koska sen hytkymisen takia käytettävissä oleva kitkavoima voi pahimmillaan värähdellä nollan ja "tuplan" välillä. Siinä on vakautuksella ja jarruteholla suuria haasteita tehdä oikeat temput juuri silloin kun pyörä pompotukseltaan sattuu olemaan tukevasti tiessä kiinni. Pahimmillaan perä voi päästä luistoon, jota ajonvakautus ei saa oikaistua ennenkuin vasta hetken päästä nopeuden alentumisen myötä.

Se, että ei läpäise väistötestiä, kertoo vain siitä, ettei autossa riitä alustan jämäkkyys täydelle kuormalle edes sen vertaa, että ajovakautus pystyisi paikkaamaan pienet vajavaisuudet alustassa. On viritetty alusta liian mukavaksi normaaliajoa varten, ja silti ahnehdittu suuri kantavuus.

Miksi perhe-Skodilla ja Volkkareilla on mielestäni haasteita väistössä:
-alustat ovat mukavampia kuin 10-20 vuotta sitten
-kantavuudet ovat keskimääräistä suuremmat
-omapainot ovat keskimääräistä pienemmät, mikä yhdistettynä muita suurempaan kantavuuteen tietää suurempia kompromisseja joko mukavuuden tai ääritilannekäytöksen suhteen
 
Paljonko olet oikeasti ranskalaisilla ajanut :rofl2: Ilmeisesti kerran vanhalla taikamatolla, jossa koiranluut vaihtokunnossa :whistling: Tuntumaa saat vapaasti inhota, mutta aika monen ranun kokemuksella väitän sulla olevan turhan paljon värikynää jutuissa.
No, olen ollut autoalalla yli 10v hommissa niin jonkun verran on vuosien varrella tullut ajeltua. Tosin aikaahan noista on kun esim c6:lla tai 607:lla olen ajellut. Tuoreemmilla sitten enemmän viimeaikoina mutta Ranskalaisista tullut sellainen fiilis että mieluiten pysyn kokonaan erossa ja käytännössä mikä tahansa muu valmistusmaa menee omalla listalla edelle kun ajopeliä valitsee. Hot hatchit erikseen, niitä patonginpurija osaa tehdä. Suurelta osin eivät omaan ajoon sovi koska meikäläisen ajaminen on aikamoista runnomista ja kaasu jarru comboa.
 
No, olen ollut autoalalla yli 10v hommissa niin jonkun verran on vuosien varrella tullut ajeltua. Tosin aikaahan noista on kun esim c6:lla tai 607:lla olen ajellut. Tuoreemmilla sitten enemmän viimeaikoina mutta Ranskalaisista tullut sellainen fiilis että mieluiten pysyn kokonaan erossa ja käytännössä mikä tahansa muu valmistusmaa menee omalla listalla edelle kun ajopeliä valitsee. Hot hatchit erikseen, niitä patonginpurija osaa tehdä. Suurelta osin eivät omaan ajoon sovi koska meikäläisen ajaminen on aikamoista runnomista ja kaasu jarru comboa.
Kuulostaa edelleen siltä, että olet ajellut lyhyitä pätkiä, mutta et varsinaisesti ajanut. 2002 C5 oli aika mielenkiintoinen kokemus paskoilla koiranluilla, nyt alusta korjattuna ihan ok. Eihän se toki koskaan ole niin stabiili kuin rautajousinen uudempi ranskis. Kun tuotan nykyistä ajopeliä etsin, niin ajoin läpi aika monta tuotosta. En huomannut erityistä eroa esim. C5 (2012), Mondeon ja 508 välillä ajettavuudessa. Eivät ole mitään kilpa-autoja yksikään tuossa kokoluokassa. 508:iin päädyin hinnan ja ajomukavuuden (motarilla) takia. Ei ole tullut vastaan tilanteita, jossa ei olisi tiennyt mitä auto tekee. Ainoat mokat ovat liittyneet tuohon vanhaan C5:een, kun kerran talveen unohtaa, että se käsijarru on etuakselilla. Uutta 508:ia en ole ajanut, mutta ajettavuudestahan se on kerännyt kehuja. Jos vanhoista "faktoista" jotain haluaa vielä pitää voimassa, niin manuaalilaatikkoa en ehkä ranskalaiseen ottaisi. Mielenkiintoinen ero, kun ajaa peräjälkeen Hondan japsilaatikkoa ja 5008:n lootaa :D Toisaalta kuka haluaisi edes manuaalia, kun EAT6/8 on tarjolla ranuihin.
 
Tuossa oikealta ilmestyvän lapsen tai risteävän auton tahi vasemmalta rynnivän hirven (väistö peräpäästä) väistötestissä käytetään täyttä kuormaa. En jaksa tarkistaa, mutta muistelisin noissa Superbeissa ja Octavioissa olevan keskimääräistä suuremmat kantavuudet. Jos näin on, niin silloin niihin lastataan ensin kaikille vyöpaikoille tietyn kokoiset ihmiset, ja lopuksi takakonttiin niin paljon, että maksimikantavuus tulee täyteen.

Se on aika kova paikka alustalle ja ajonvakautukselle, jos joku valmistaja lupaa kantavuutta vaikkapa 100 kg muita enemmän. Toisilla on esim. 400 kg ihmisiä + 100 kg kontissa, niin tällä liikoja lupaavalla on silloin ihmisten lisäksi 200 kg kontissa! Tämän tuplakokoisen konttikuorman takia voi tapahtua seuraavanlaista:

1. Riippuen takaylityksen määrästä etupään ohjausvoimat alkavat pienentyä, mutta edessä on silti entinen määrä massaa poikkeutettavana. Tuloksena on heikentynyt etupään sivuttaispito.

2. Ajonvakautus joutuu tällöin jarruttamaan sisäkurvin takapyörää, mikä auttaa etupäätä kääntymään, mutta samalla heikentää takapään sivuttaispitoa.

3. Samaan aikaan ohjaussuunnan muutoksissa voi tapahtua ylisuuren kuorman takia alustan pohjaamista rajoitinkumeille asti kyljet vuorotellen, jolloin auto alkaa hytkähdellä "hyytelömäisesti" pituusakselin ympärillä. Videon perusteella Superbissa käy juuri näin.

4. Edellämainittu hytkähtely on myrkkyä ajonvakautukselle, koska sen hytkymisen takia käytettävissä oleva kitkavoima voi pahimmillaan värähdellä nollan ja "tuplan" välillä. Siinä on vakautuksella ja jarruteholla suuria haasteita tehdä oikeat temput juuri silloin kun pyörä pompotukseltaan sattuu olemaan tukevasti tiessä kiinni. Pahimmillaan perä voi päästä luistoon, jota ajonvakautus ei saa oikaistua ennenkuin vasta hetken päästä nopeuden alentumisen myötä.

Se, että ei läpäise väistötestiä, kertoo vain siitä, ettei autossa riitä alustan jämäkkyys täydelle kuormalle edes sen vertaa, että ajovakautus pystyisi paikkaamaan pienet vajavaisuudet alustassa. On viritetty alusta liian mukavaksi normaaliajoa varten, ja silti ahnehdittu suuri kantavuus.

Miksi perhe-Skodilla ja Volkkareilla on mielestäni haasteita väistössä:
-alustat ovat mukavampia kuin 10-20 vuotta sitten
-kantavuudet ovat keskimääräistä suuremmat
-omapainot ovat keskimääräistä pienemmät, mikä yhdistettynä muita suurempaan kantavuuteen tietää suurempia kompromisseja joko mukavuuden tai ääritilannekäytöksen suhteen
Tästäkö videosta oli kyse?

Tarkistelin autoille massat epävirallisesti nettiautosta. Kyllähän siellä Skodalla on kevyimpänä suurin kantavuus. Silti jos on luvattu muita suurempi kantavuus, niin täytyy se ottaa huomioon suunnittelussa.
1594644553402.png


2. Ajonvakautus joutuu tällöin jarruttamaan sisäkurvin takapyörää, mikä auttaa etupäätä kääntymään, mutta samalla heikentää takapään sivuttaispitoa.
Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.
 
Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.

Ajonvakautus jarruttaa nopeassa väistössä kääntösuunnan takarengasta ja sitten jos perä meinaa karata niin eturengasta. Osaa tilanteesta riippuen jarruttaa juuri sitä pyörää mitä on tarve.
Tämä periaate kaikissa sama eikä ole mitään erityisesti eturenkaita jarruttelevia systeemeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa edelleen siltä, että olet ajellut lyhyitä pätkiä, mutta et varsinaisesti ajanut. 2002 C5 oli aika mielenkiintoinen kokemus paskoilla koiranluilla, nyt alusta korjattuna ihan ok. Eihän se toki koskaan ole niin stabiili kuin rautajousinen uudempi ranskis. Kun tuotan nykyistä ajopeliä etsin, niin ajoin läpi aika monta tuotosta. En huomannut erityistä eroa esim. C5 (2012), Mondeon ja 508 välillä ajettavuudessa. Eivät ole mitään kilpa-autoja yksikään tuossa kokoluokassa. 508:iin päädyin hinnan ja ajomukavuuden (motarilla) takia. Ei ole tullut vastaan tilanteita, jossa ei olisi tiennyt mitä auto tekee. Ainoat mokat ovat liittyneet tuohon vanhaan C5:een, kun kerran talveen unohtaa, että se käsijarru on etuakselilla. Uutta 508:ia en ole ajanut, mutta ajettavuudestahan se on kerännyt kehuja. Jos vanhoista "faktoista" jotain haluaa vielä pitää voimassa, niin manuaalilaatikkoa en ehkä ranskalaiseen ottaisi. Mielenkiintoinen ero, kun ajaa peräjälkeen Hondan japsilaatikkoa ja 5008:n lootaa :D Toisaalta kuka haluaisi edes manuaalia, kun EAT6/8 on tarjolla ranuihin.

Mondeoon en halua verrata kun en siitäkään oikein välitä. Hyvä perheauto ja varmaan ihan ok matkareki, paljonhan sitäkin on kehuttu "ajettavuudeltaan" mutta itselle se mahdollisimman tunnoton ja neutraali ajettavuus ei oikein ole se juttu mitä haen. Kuvannee hyvin että omista autoista omasta mielestä mukavimpia ajettavia on olleet nuo hot hatchit. Minulle mukavuus ei tarkoita sitä että alusta on mahdollisimman pehmeä ja matkanteko mahdollisimman neutraalia ja ympäristöstä eristävää. Senkin sitten taas Mersu ja Volvo tekee paremmin jos haetaan sellaista matkarekeä.


No tästä lienee turha kiistellä sen enempää. Omat näkemykset ja tuntemukset on about päinvastaiset. Näinpä näköjään eri ihmiset kokevat eri asioita eri tavalla. On noilla pidempääkin reissua tullut heitettyä, ei nyt toki mitään tuhansien kilsojen roadtrippiä mutta jokusia satoja kilsoja kuitenkin monenlaisilla eri vehkeillä.
 
Senkin sitten taas Mersu ja Volvo tekee paremmin jos haetaan sellaista matkarekeä.
En kyllä ihan allekirjoita tätäkään. Toki alkaahan niiltä löytyä E ja 90 sarjoista lähtien mukavaa hiljaisuutta, mutta hintaakin on sitten ns. riittävästi. Varsinkin Volvon pienemmät koirankopit, jotka kuitenkin maksavat likemmäs tai yli 50 k€ eivät oikein saa ymmärrystä. Ei niissä huollotkaan ole halpoja mitä työkaverin valitusvirttä olen kuunnellut. Toki riippuu aina mihin vertaa. Olihan se B-sarja hiljainen, kun kokeili sitä Hondan jälkeen. Isompien perheautojen kierroksen jälkeen tuntui taas hirveältä mölytoosalta.

Tuo sun satojen kilsojen ajelu kertoo mielestäni vain siitä, että olet törmännyt versioon josta et pidä. Ei se vielä tarkoita, että nuo ääriominaisuudet yms. olisi varsinaisesti pielessä ko. autoissa. Siinä kohtaa vasta on jotain pielessä, kun Passatti lähtee kirjoittamaan väistössä... Ootko kokeillut VAGin sähkötriplettiä? Veikkaan, että siinä on ominaisuudet kunnossa, jos haluat "leikkiä". Niin hyvässä ja pahassa olo on vähän kuin kartingia ajais.
 
Joo en mäkään pidä esim v40 mitenkään erikoisena mutta s80, xc70 etc on mukavia matkalullia. Ne pikkuiset ei mielestäni olekaan mitään "oikeita" volvoja. Mulla on ollut 2008 S80 ja 2014 V60 niin ero on kuin yöllä ja päivällä joskaan ei tuo v60 mikään karmea ollut, kaukana esim octaviasta tai seat leonista melutasoltaan.

Volvo meni teknisesti ja laadullisesti "pilalle" kun siirtyi kiinalaisille ja tuli tämä uusi generaatio joka toki on paljon paremman näköinen sisältä ja päältä, mutta mielestäni käytettävyys ja laatu heikkeni vaikka ehkä laatuvaikutelma ja "trendiarvo" parani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 533
Viestejä
4 510 530
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom