- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 564
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Avaimista löytyneet haavoittuvuudet antavat autovarkaille ikävän helpot työkalut päästä käsiksi kohteisiinsa.
Uuden tutkimuksen mukaan suhteellisen helpolla ja halvalla tavalla voi ohittaa lukuisten eri autojen suojaukset.
Vuonna 1979 Skodan malliston 120-mallia markkinoitiin tällaisella mainoksella.
Japanin myydyin auto jo kolmatta vuotta perättäin on piskuinen Honda N-Box. Viimekin vuonna niitä meni kaupaksi noin 250 000 kappaletta.
Pieniin kaupunkiautoihin eli japanilaisittain kei-autoluokkaan kuuluva N-Box on mallinimensä veroinen: sen laatikkomainen muoto maksimoi sisätilan,
jota on neljälle matkustajalle ulkomittoihin nähden suorastaan ruhtinaallisesti.
Muunneltavuus on huippuluokkaa, penkkejä voi esimerkiksi liu’uttaa pituussuunnassa, taitella ja kaataa vuoteeksi, ja kyytiin pääsee myös pyörätuolilla.
N-Boxin pituus on noin 3,4 metriä, leveys alle 1,5 metriä ja korkeus alle 1,7 metriä.
Auton saa joko etu- tai nelivetoisena. Moottori on Hondan VTEC joko turbolla tai ilman, ja vaihteisto on portaaton automaatti. Hintahaitari on noin 11500–17 500 euroa.
N-Boxin valmistus alkoi vuonna 2011, ja 2017 lanseerattiin toinen sukupolvi. Varusteisiin kuuluu muun muassa törmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, kaistanpitoavustin ja
liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Ensimmäisen nelisylinterisen moottorin keksimisestä 130 vuotta – tältä se näytti
Maailman ensimmäinen nelisylinterinen moottori tuli käyttöön 1890.www.is.fi
Harva siellä Saksan baanoillakaan mitään lähemmäs kahtasataa ajelee ainakaan kovinkaan pitkiä matkoja. Taitaa muutenkin joku 160kmh olla lähempänä sitä maksimivauhtia missä vielä voidaan puhua perus nykyautolla jostain mukavasta ajosta. Ja Saksassakin poliittinen ilmapiiri on sen verran ympäristökeskeistä, että voi olla kohta historiaa koko touhu.Volvo on tekemässä aika rankkaa uudistusta:
Yksikään uusi Volvo ei kulje enää kovempaa kuin 180 km/h: Jokaiseen autoon nopeudenrajoitin
Nyt lupaus toteutetaan käytännössä siten, että nyt myyntiin tulleen mallivuoden myötä jokaisen uuden Volvon huippunopeudeksi rajataan 180 km/h.
Voi olla Saksassa aika suurikin vaikutus, kun aletaan Autobahneilla jäämään muun liikenteen jalkoihin.
Vajaat pari vuotta sitten kun sielä viimeksi kävin, niin 170 km/h ajaessa ohittajia oli jatkuvasti. Juuri ostettu BMW 525d Touring oli alla, joten matkanteko oli mukavaa. Ohi meni paljon pienmpiäkin autoja...Harva siellä Saksan baanoillakaan mitään lähemmäs kahtasataa ajelee ainakaan kovinkaan pitkiä matkoja. Taitaa muutenkin joku 160kmh olla lähempänä sitä maksimivauhtia missä vielä voidaan puhua perus nykyautolla jostain mukavasta ajosta. Ja Saksassakin poliittinen ilmapiiri on sen verran ympäristökeskeistä, että voi olla kohta historiaa koko touhu.
Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan vaan 15% henkilöautoista siellä ajaisi yli 170km/h. Sekin tarkottaa toki Saksan kokosessa maassa aika suurta määrää autoja, mutta Volvo nyt tuskin hirveesti kärsii päätöksestään ja ei se ole muutenkaan mikään erityisen suosittu merkki Saksassa kun uusia rekisteröintejä katsoo.Vajaat pari vuotta sitten kun sielä viimeksi kävin, niin 170 km/h ajaessa ohittajia oli jatkuvasti. Juuri ostettu BMW 525d Touring oli alla, joten matkanteko oli mukavaa. Ohi meni paljon pienmpiäkin autoja...
Japanilainen autovalmistaja Nissan kertoo edellisen tilivuotensa päättyneen yli 6,2 miljardia dollaria (noin 5,6 miljardia euroa) tappiolle.
Espanjan hallitus kertoo, että yhtiö on päättänyt sulkea Barcelonassa sijaitsevan 3 000 työntekijän tehtaansa.
Yhteistyötä tekevät Nissan, Renault ja Mitsubishi (Lada unohtui) kertoivat eilen jakavansa markkinat osaltaan maantieteellisesti.
Järjestelyssä Eurooppa jää Renault'n vastuulle.
Nissanin on puolestaan tarkoitus keskittyä Japanin, Kiinan ja Pohjois-Amerikan markkinoille.
Yhteistyökumppanit ovat perustelleet uudistusta tehokkuuden ja kilpailukyvyn kohentamisella.
Mercedes-AMG:n tulevaisuus on vahvasti sähköinen. Uusin innovaatio tähän suuntaan on lainattu suoraan moottoriurheilusta ja F1-autoista: sähköinen pakokaasu-turboahdin.
Sähköinen ahdinhan tuli Audilta jo 2016 keväällä SQ7:aan, ja nyt käytössä jo lähes 10 eri S-mallin Audissa, mm. S5, S6, jne. Audi SQ7 TDI revealed as world’s most powerful diesel SUV available
Laiton. Vilkut pitää poistaa eikä mene katsastuksesta läpi. Tai sitten kyseessä on sinun photoshop:kuopiossa ajoi tämmönen tänään....erehdyttävästi näytti edestä ja takaa poliisiautolta kunnes näki tekstin lähempää.
Laiton. Vilkut pitää poistaa eikä mene katsastuksesta läpi. Tai sitten kyseessä on sinun photoshop:
Ei varmaan itse majakoita, mutta nuo maijan omaiseksi tekevät teippaukset voi aiheuttaa pysäytyksiä ja varmaan sakkojakin. Ylempi varmaan joku tosi hauska shoppaus. Mutta tere menemäst vaan liikenteeseen tuollaisella.Ei niitä vilkkuja tarvitse mihinkään poistaa, jos ovat keltaiset. PK-seudulla on ainakin yksi entinen maija liikenteessä joka on jollain raksaporukalla käytössä ja siinä on täsmälleen samanlaiset vilkut, mutta ne ovat vain keltaiset väriltään.
Mielenkiintoinen testi. Toisaalla pohdiskelin kuinka paljon vaikutusta muuhun ajettavuuteen on, jos ajoneuvon ajokäytöstä optimoidaan ääritilanteiden läpäisemistä silmällä pitäen. En usko, että pelkkää ajonvakautusta sätämällä voi tuota testiä läpäistä vaan se vaatii myös kompromisseja muuhun ajettavuuteen ja mukavuuteen. Kyseisissä ajoneuvoissa on lisäksi ajoakku, joka vaikuttaa painojakaumaan ja tuo lisää massaa, jonka hallinta on omiaan vaikeuttamaan testin läpäisemistä. Toisaalta jos joku Peugeot testin läpäisee niin en usko, että kyse on osaamattomuudesta. Volkswagenin ja Skodan takana on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja.
Muutama esimerkki miten eri ominaisuuksien painottaminen vaikuttaa lopputulokseen:
Esimerkkinä 1: Kisakäyttöön suunnitellut jarrut toimii huonosti tavanomaisessa ajossa ja ovat käytännössä tehottomia sillä vaativat hyvin toimiakseen tavallista käyttöä kovempia lämpötiloja, joita saavutetaan rata-ajossa.
Esimerkkinä 2: Suorituskykyinen ja urheilulliseen ajoon suunniteltu alusta on tavanomaisessa ajossa varsin epämukava.
Esimerkkinä 3: Renkaan suorituskyvyn parantaminen kuivalla aiheuttaa lähes aina märkäpidon menetystä.
Esimerkkinä 4: Renkaan kulutuskestävyyden lisääminen heikentää lähes poikkeuksetta pitoa ja seoksen pehmentäminen parantaa sitä.
Vag nyt ei ole mikään tae siitä, että hommat pelittää. Ranskikset on alustaltaan hyviä ja nykypäivänä jopa yleisesti luotettavampia, kuin Vagin tuotokset.
No eipä ole verrokkeja passat tai octavia edes lähelle minkään audin mallin kanssa, a3 taitaa olla ainoa edes lähelle mutta se sitten ihan erikokoinen auto.Volvo ei kyllä pääse ajettavuudessa lähimainkaan samaan sarjaan Audin verrokkien kanssa.
En usko, että pelkkää ajonvakautusta sätämällä voi tuota testiä läpäistä vaan se vaatii myös kompromisseja muuhun ajettavuuteen ja mukavuuteen. Kyseisissä ajoneuvoissa on lisäksi ajoakku, joka vaikuttaa painojakaumaan ja tuo lisää massaa, jonka hallinta on omiaan vaikeuttamaan testin läpäisemistä. Toisaalta jos joku Peugeot testin läpäisee niin en usko, että kyse on osaamattomuudesta. Volkswagenin ja Skodan takana on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja.
Volvo ei kyllä pääse ajettavuudessa lähimainkaan samaan sarjaan Audin verrokkien kanssa.
Veikkaanpa, että tuo Octavia ja Passat on kuitenkin sata kertaa parempia ajaa kuin joku Volvo joka tuon testin läpäisee.
Paljonko olet oikeasti ranskalaisilla ajanut Ilmeisesti kerran vanhalla taikamatolla, jossa koiranluut vaihtokunnossa Tuntumaa saat vapaasti inhota, mutta aika monen ranun kokemuksella väitän sulla olevan turhan paljon värikynää jutuissa.En ihan 2020 Raneilla ole ajellut ja voit olla ihan oikeassa että ehkäpä ne on ääritilanteissa loogisia, ei ole kokemusta kauheasti kuin hot hatcheista, ranet osaa pikkuautoihin tehdä alustat. Toisessa ääripäässä taas isot ranskalaiset, C6, Isot pösöt, isot rellut... Mun mielestä kamalia ajolleen. Tunnoton "vesisänky" jossa ei oikein tiedä mitä alustassa tapahtuu ja ennakointi ääritilanteissa vaikeaa ja "leikkiminen" käytännössä tehty mahdottomaksi kun kaikki tunto autoon on tapettu ja ohjaus & jarrut ihan ylitehostettuja. Mekaaninen tuntuma puuttuu kokonaan. C5 Citikka ainakin sillä "hydrauli" alustalla on talvella järjettömän pelottava ajaa.
-alustat ovat mukavampia kuin 10-20 vuotta sitten
No, olen ollut autoalalla yli 10v hommissa niin jonkun verran on vuosien varrella tullut ajeltua. Tosin aikaahan noista on kun esim c6:lla tai 607:lla olen ajellut. Tuoreemmilla sitten enemmän viimeaikoina mutta Ranskalaisista tullut sellainen fiilis että mieluiten pysyn kokonaan erossa ja käytännössä mikä tahansa muu valmistusmaa menee omalla listalla edelle kun ajopeliä valitsee. Hot hatchit erikseen, niitä patonginpurija osaa tehdä. Suurelta osin eivät omaan ajoon sovi koska meikäläisen ajaminen on aikamoista runnomista ja kaasu jarru comboa.Paljonko olet oikeasti ranskalaisilla ajanut Ilmeisesti kerran vanhalla taikamatolla, jossa koiranluut vaihtokunnossa Tuntumaa saat vapaasti inhota, mutta aika monen ranun kokemuksella väitän sulla olevan turhan paljon värikynää jutuissa.
Kuulostaa edelleen siltä, että olet ajellut lyhyitä pätkiä, mutta et varsinaisesti ajanut. 2002 C5 oli aika mielenkiintoinen kokemus paskoilla koiranluilla, nyt alusta korjattuna ihan ok. Eihän se toki koskaan ole niin stabiili kuin rautajousinen uudempi ranskis. Kun tuotan nykyistä ajopeliä etsin, niin ajoin läpi aika monta tuotosta. En huomannut erityistä eroa esim. C5 (2012), Mondeon ja 508 välillä ajettavuudessa. Eivät ole mitään kilpa-autoja yksikään tuossa kokoluokassa. 508:iin päädyin hinnan ja ajomukavuuden (motarilla) takia. Ei ole tullut vastaan tilanteita, jossa ei olisi tiennyt mitä auto tekee. Ainoat mokat ovat liittyneet tuohon vanhaan C5:een, kun kerran talveen unohtaa, että se käsijarru on etuakselilla. Uutta 508:ia en ole ajanut, mutta ajettavuudestahan se on kerännyt kehuja. Jos vanhoista "faktoista" jotain haluaa vielä pitää voimassa, niin manuaalilaatikkoa en ehkä ranskalaiseen ottaisi. Mielenkiintoinen ero, kun ajaa peräjälkeen Hondan japsilaatikkoa ja 5008:n lootaa Toisaalta kuka haluaisi edes manuaalia, kun EAT6/8 on tarjolla ranuihin.No, olen ollut autoalalla yli 10v hommissa niin jonkun verran on vuosien varrella tullut ajeltua. Tosin aikaahan noista on kun esim c6:lla tai 607:lla olen ajellut. Tuoreemmilla sitten enemmän viimeaikoina mutta Ranskalaisista tullut sellainen fiilis että mieluiten pysyn kokonaan erossa ja käytännössä mikä tahansa muu valmistusmaa menee omalla listalla edelle kun ajopeliä valitsee. Hot hatchit erikseen, niitä patonginpurija osaa tehdä. Suurelta osin eivät omaan ajoon sovi koska meikäläisen ajaminen on aikamoista runnomista ja kaasu jarru comboa.
Tästäkö videosta oli kyse?Tuossa oikealta ilmestyvän lapsen tai risteävän auton tahi vasemmalta rynnivän hirven (väistö peräpäästä) väistötestissä käytetään täyttä kuormaa. En jaksa tarkistaa, mutta muistelisin noissa Superbeissa ja Octavioissa olevan keskimääräistä suuremmat kantavuudet. Jos näin on, niin silloin niihin lastataan ensin kaikille vyöpaikoille tietyn kokoiset ihmiset, ja lopuksi takakonttiin niin paljon, että maksimikantavuus tulee täyteen.
Se on aika kova paikka alustalle ja ajonvakautukselle, jos joku valmistaja lupaa kantavuutta vaikkapa 100 kg muita enemmän. Toisilla on esim. 400 kg ihmisiä + 100 kg kontissa, niin tällä liikoja lupaavalla on silloin ihmisten lisäksi 200 kg kontissa! Tämän tuplakokoisen konttikuorman takia voi tapahtua seuraavanlaista:
1. Riippuen takaylityksen määrästä etupään ohjausvoimat alkavat pienentyä, mutta edessä on silti entinen määrä massaa poikkeutettavana. Tuloksena on heikentynyt etupään sivuttaispito.
2. Ajonvakautus joutuu tällöin jarruttamaan sisäkurvin takapyörää, mikä auttaa etupäätä kääntymään, mutta samalla heikentää takapään sivuttaispitoa.
3. Samaan aikaan ohjaussuunnan muutoksissa voi tapahtua ylisuuren kuorman takia alustan pohjaamista rajoitinkumeille asti kyljet vuorotellen, jolloin auto alkaa hytkähdellä "hyytelömäisesti" pituusakselin ympärillä. Videon perusteella Superbissa käy juuri näin.
4. Edellämainittu hytkähtely on myrkkyä ajonvakautukselle, koska sen hytkymisen takia käytettävissä oleva kitkavoima voi pahimmillaan värähdellä nollan ja "tuplan" välillä. Siinä on vakautuksella ja jarruteholla suuria haasteita tehdä oikeat temput juuri silloin kun pyörä pompotukseltaan sattuu olemaan tukevasti tiessä kiinni. Pahimmillaan perä voi päästä luistoon, jota ajonvakautus ei saa oikaistua ennenkuin vasta hetken päästä nopeuden alentumisen myötä.
Se, että ei läpäise väistötestiä, kertoo vain siitä, ettei autossa riitä alustan jämäkkyys täydelle kuormalle edes sen vertaa, että ajovakautus pystyisi paikkaamaan pienet vajavaisuudet alustassa. On viritetty alusta liian mukavaksi normaaliajoa varten, ja silti ahnehdittu suuri kantavuus.
Miksi perhe-Skodilla ja Volkkareilla on mielestäni haasteita väistössä:
-alustat ovat mukavampia kuin 10-20 vuotta sitten
-kantavuudet ovat keskimääräistä suuremmat
-omapainot ovat keskimääräistä pienemmät, mikä yhdistettynä muita suurempaan kantavuuteen tietää suurempia kompromisseja joko mukavuuden tai ääritilannekäytöksen suhteen
Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.2. Ajonvakautus joutuu tällöin jarruttamaan sisäkurvin takapyörää, mikä auttaa etupäätä kääntymään, mutta samalla heikentää takapään sivuttaispitoa.
Onko tämä tieto vai arvaus? Yleensähän ajonvakautus jarruttelee nimenomaan eturenkaita ilmeisesti juuri sen takia, että edessä on parempi pito, jota saadaan jarruttamalla lisättyä.
Kuulostaa edelleen siltä, että olet ajellut lyhyitä pätkiä, mutta et varsinaisesti ajanut. 2002 C5 oli aika mielenkiintoinen kokemus paskoilla koiranluilla, nyt alusta korjattuna ihan ok. Eihän se toki koskaan ole niin stabiili kuin rautajousinen uudempi ranskis. Kun tuotan nykyistä ajopeliä etsin, niin ajoin läpi aika monta tuotosta. En huomannut erityistä eroa esim. C5 (2012), Mondeon ja 508 välillä ajettavuudessa. Eivät ole mitään kilpa-autoja yksikään tuossa kokoluokassa. 508:iin päädyin hinnan ja ajomukavuuden (motarilla) takia. Ei ole tullut vastaan tilanteita, jossa ei olisi tiennyt mitä auto tekee. Ainoat mokat ovat liittyneet tuohon vanhaan C5:een, kun kerran talveen unohtaa, että se käsijarru on etuakselilla. Uutta 508:ia en ole ajanut, mutta ajettavuudestahan se on kerännyt kehuja. Jos vanhoista "faktoista" jotain haluaa vielä pitää voimassa, niin manuaalilaatikkoa en ehkä ranskalaiseen ottaisi. Mielenkiintoinen ero, kun ajaa peräjälkeen Hondan japsilaatikkoa ja 5008:n lootaa Toisaalta kuka haluaisi edes manuaalia, kun EAT6/8 on tarjolla ranuihin.
En kyllä ihan allekirjoita tätäkään. Toki alkaahan niiltä löytyä E ja 90 sarjoista lähtien mukavaa hiljaisuutta, mutta hintaakin on sitten ns. riittävästi. Varsinkin Volvon pienemmät koirankopit, jotka kuitenkin maksavat likemmäs tai yli 50 k€ eivät oikein saa ymmärrystä. Ei niissä huollotkaan ole halpoja mitä työkaverin valitusvirttä olen kuunnellut. Toki riippuu aina mihin vertaa. Olihan se B-sarja hiljainen, kun kokeili sitä Hondan jälkeen. Isompien perheautojen kierroksen jälkeen tuntui taas hirveältä mölytoosalta.Senkin sitten taas Mersu ja Volvo tekee paremmin jos haetaan sellaista matkarekeä.