Yleistä keskustelua autoista

Tekniikan Maailma esitteli synttäriautojaan jutussa 2013. Jutussa kerrotaan muun muassa, että ”Dodge voittaisi kevyesti minkä tahansa poliisipiirin
”kenellä on suurin moottori” -kilpailun. Sen 5,9-litrainen V8 on nykymittapuun mukaankin mammuttimainen ja hakee vertaistaan jopa urheiluautojen ryhmässä.”
Jutun mukaan auto kiihtyi nollasta sataan 9,6 sekunnissa.

Milenkiintoista, minulle ja varmaan aika monelle muullekin uusi tieto, että tällainenkin auto poliisilla oli.
Mitä kyseiselle autolle nykyään kuuluu?
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs näitä muita oli? S-Type, Farkku CLS tulee ainakin mieleen?
 
Tuossa linkissä niitä oli lueteltuina.

TM-25 (1978): DODGE ASPEN SPECIAL
TM-30: VOLVO 245
TM-35: AUDI 90 QUATTRO 2,2
TM-50: JAGUAR S-TYPE R
TM-60: MERCEDES-BENZ CLS Shooting Brake 350 CDI BE 4Matic
 


Milenkiintoista, minulle ja varmaan aika monelle muullekin uusi tieto, että tällainenkin auto poliisilla oli.
Mitä kyseiselle autolle nykyään kuuluu?
Jos en nyt väärin muista, niin majailee kangasalla automuseo Mobiliassa. Siellä on erillinen halli, johon ei varmaan kaikki edes hoksaa mennä, mutta muistelisin siellä nähneeni. Sitä en tiedä kuka sen omistaa. Tuolla on paljon yksityisessä omistuksessa olevia autoja näytillä.
 
Jos en nyt väärin muista, niin majailee kangasalla automuseo Mobiliassa. Siellä on erillinen halli, johon ei varmaan kaikki edes hoksaa mennä, mutta muistelisin siellä nähneeni. Sitä en tiedä kuka sen omistaa. Tuolla on paljon yksityisessä omistuksessa olevia autoja näytillä.
Muutama vuosi sitten oli ainakin tuo, audi ja jagge miliisin vanhoista tm-kulkineista.
 
Ford Escortilla ja etenkin sen toisella sukupolvella oli suuri merkitys suomalaisten rallilegendojen synnyssä. Rallin maailmanmestaruuskilpailuissa sillä ajoivat voittoon Kyösti Hämäläinen,
Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen. Vielä parempaan saavutukseen ylsi Ari Vatanen, joka nappasi Escortilla maailmanmestaruuden vuonna 1981. Tuolloin asiakkaille myytiin jo etuvetoista mallia.

Britanniassa MST Cars ja Motorsport Tools ovat nyt yhdistäneet voimansa, minkä tuloksena on vanhojen rallisääntöjen ryhmään 4 sopiva auto. Auton merkkinä ei ole Ford, vaan MST MK2 Escort.
Jos pitää enemmän vanhemmista, pyöreämmistä muodoista, valmistaja suostuu tekemään vastaavan auton myös ensimmäisestä Escort-sukupolvesta.
 
Viikon käytetty: Vuoden 1979 Lincoln Continental Mark V Givenchy Edition – Henkilöautojen kasvu huipentui tähän 20-jalkaiseen maantieristeilijään.

Ensimmäinen 1970-luvun alkupuolella iskenyt energiakriisi unohdettiin USA:ssa nopeasti, mikä tarkoitti autojen jatkuvaa kasvua vuosikymmenen loppua kohti.
Lincoln Continental Mark V vuodelta 1979 jäi enää vain hivenen kahdenkymmenen jalan eli kuuden metrin pituudesta. Leveyttä sillä oli yli kaksi metriä,
ja painoa mastodontille kertyi reilusti yli kaksi tonnia.

Olisihan tuollainen kiva kesäauto/harraste.. :D
 
Aina välillä sitä kuulee autotoimittajien kehuvan jotain Focusta ja Octaviaa, että tavallaan useimmille ihmisille täysin järkisyin perusteltuna sellanen auto riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen.

No nyt tän uuden Sanderon kohdalla tuli väistämättä sellanen ajatus mieleen, että kai sitä tavallaan pelkillä järkisyillä perusteltuna tällainenkin monille riittäisi, jos ei vaan tilaa älyttömästi tarvitse. :D

Nyt jo sen verran kivan näköinen, että ilman Dacia-tunnusta tuskin herättäisi kovin paljon ennakkoluuloja, ja kun miettii että hintaa tälle purkille tulee 14–17 000 euroa, niin ehkä tällainen ei ihan paska vaihtoehto omassa luokassaan ole.

 
Aina välillä sitä kuulee autotoimittajien kehuvan jotain Focusta ja Octaviaa, että tavallaan useimmille ihmisille täysin järkisyin perusteltuna sellanen auto riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen.

No nyt tän uuden Sanderon kohdalla tuli väistämättä sellanen ajatus mieleen, että kai sitä tavallaan pelkillä järkisyillä perusteltuna tällainenkin monille riittäisi, jos ei vaan tilaa älyttömästi tarvitse. :D

Nyt jo sen verran kivan näköinen, että ilman Dacia-tunnusta tuskin herättäisi kovin paljon ennakkoluuloja, ja kun miettii että hintaa tälle purkille tulee 14–17 000 euroa, niin ehkä tällainen ei ihan paska vaihtoehto omassa luokassaan ole.

Tuohan muistuttaa Fiat Tipo Crossia
 
Aina välillä sitä kuulee autotoimittajien kehuvan jotain Focusta ja Octaviaa, että tavallaan useimmille ihmisille täysin järkisyin perusteltuna sellanen auto riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen.

No nyt tän uuden Sanderon kohdalla tuli väistämättä sellanen ajatus mieleen, että kai sitä tavallaan pelkillä järkisyillä perusteltuna tällainenkin monille riittäisi, jos ei vaan tilaa älyttömästi tarvitse. :D

Nyt jo sen verran kivan näköinen, että ilman Dacia-tunnusta tuskin herättäisi kovin paljon ennakkoluuloja, ja kun miettii että hintaa tälle purkille tulee 14–17 000 euroa, niin ehkä tällainen ei ihan paska vaihtoehto omassa luokassaan ole.

Itsellä ei ole mitään väliä millainen auto on, kunhan vie paikasta A, paikkaan B.

Nykyautot on niin geneerisiä että saat laittaa +50k€ rahaa kiinni että alat oikeasti löytämään tehoa, ajettavuutta ja ulkonäköä ja sellaista rahaa en autoon upota, siksi ajanut aina ranskalaisilla tekee mitä pyytää ja halvalla.

Nyt vähän poikkeuksena kun ostin faijalta Toyota LandCruiserin pois mikä ei ole millään tavalla järkiauto 10tkm vuodessa ajettuna, varsinkaan 7 hengen henkilöautona mutta yksilönä täydellinen niin pakko oli ostaa pois ja neliveto sopii mökkitielle paremmin.

Mutta jos nyt ostaisin uutta autoa niin voisin hyvin kuvitella ostavani dacian, tuo uusi sandero on vielä oikeasti hyvän näköinen ja kuten sanoit niin varmasti moni tuolla pärjäisi ja rahaa jäisi muuhun.
 
Viimeksi muokattu:


Olisihan tuollainen kiva kesäauto/harraste.. :D
6.6 litraa, 119 kW ja 23.4 l/100km :rolleyes:
Vaikka tuossa olikin luultavasti syynä Jenkkien senaikaiset päästövaatimukset, ihmettelen aivan kuten Jeremy Clarkson että miten noin isosta koneesta voidaan saada noin vähän tehoa?

Muuten kyllä perverssin hieno auto. Kaipaa ainoastaan moottoriswappia.
 
6.6 litraa, 119 kW ja 23.4 l/100km :rolleyes:
Vaikka tuossa olikin luultavasti syynä Jenkkien senaikaiset päästövaatimukset, ihmettelen aivan kuten Jeremy Clarkson että miten noin isosta koneesta voidaan saada noin vähän tehoa?

Muuten kyllä perverssin hieno auto. Kaipaa ainoastaan moottoriswappia.
Noin matalalla viritysasteella kestää huollettuna kauemmin kuin runko alla ja kori ympärillä...
 
Ajanut kuukauden pelkästään nelivedolla. Pitoa löytyi. Tänään hyppäsin kakkosauton rattiin aamulla ja kiire tietysti.. Hienosti meni luisussa ekat mutkat takapotku yliisoilla kitkoilla :smoke:
 
Parasta. Nelikko on tylsä normiajossa kun ei pääse liikenteen seassa niin lujaa että sillä viitsisi kikkailla. Takapotkua on kiva viskoa pikkuvauhdeissakin miten sattuu.
 
Kun nyt kovasti väellä ja voimalla toitotetaan että polttomoottoriautot ovat käteen jäävä mustapekka:
Voiko käydä niin että sähköautoilua aletaan jatkossa lähitulevaisuudessa verottamaan rankasti jotta valtion tulot pysyvät riittävinä mm. tiestön pitämiseksi ajokelpoisessa kunnossa? Kun samaan aikaan polttomoottoriautojen valmistusta ajetaan alas, tuleeko polttomoottoriautoista jossain vaiheessa uudelleen erityisen haluttuja, vai pitääkö halpatuonti ulkomailta huolen että näin ei käy? Toisaalta kun sama alasajo tapahtuu ja sattuu myös muissa maissa, käynee niin että jossain vaiheessa arvo käy todella alhaalla ja maailmanpelastamisinnostuksessa niin suuri osa polttomoottoriautoista sulatetaan että jäljelle jää tavallaan "liian vähän" hyviä toimivia ja samalla myös haluttuja yksilöitä.

Arvailujahan kyllä riittää; tutkittu ja asiantuntevakin tulevaisuuden ennustelu saattaa kuitenkin osoittautua pitemmän päälle virheelliseksi, vaikuttavia tekijöitä on kuitenkin valtavasti.
 
Pakko kai tiet on jollain lailla ajokelpoisina pitää, kun ei kaikkea tavarakuljetusta voi kiskoillekaan siirtää? Jos polttomoottoriautoilu vähenee merkittävästi, on myös rahat saatava muualta ja sähköverkosta saatavan sähkön erottelu liikenteeseen ja muuhun käyttöön on vähän hankalaa. Monenlaisia ongelmia sitä onkin nyt päättäjillämme edessä.
 
Kun nyt kovasti väellä ja voimalla toitotetaan että polttomoottoriautot ovat käteen jäävä mustapekka:
Voiko käydä niin että sähköautoilua aletaan jatkossa lähitulevaisuudessa verottamaan rankasti jotta valtion tulot pysyvät riittävinä mm. tiestön pitämiseksi ajokelpoisessa kunnossa? Kun samaan aikaan polttomoottoriautojen valmistusta ajetaan alas, tuleeko polttomoottoriautoista jossain vaiheessa uudelleen erityisen haluttuja, vai pitääkö halpatuonti ulkomailta huolen että näin ei käy?

Kyllähän sähköä verotetaan jo ihan älyttömästi, katso sähkölaskua niin huomaat. Varmasti valtio kerää omansa pois autoilijoilta, uskoisin kuitenkin että polttomoottorit (hybridejä en laske polttomoottorisiin) ovat vielä enemmistönä liikenteessä 6-8 vuoden ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kyllähän sähköä verotetaan jo ihan älyttömästi, katso sähkölaskua niin huomaat. Varmasti valtio kerää omansa pois autoilijoilta, uskoisin kuitenkin että polttomoottorit (hybridejä en laske polttomoottorisiin) ovat vielä enemmistönä liikenteessä 6-8 vuoden ajan.

Jep, sähkön verotus on kyllä tullut huomattua. Pelkän sähkön verotuksen korotus sattuisi sen verran pahasti muuallekin kuin liikenteeseen että ei ehkä toivottavasti ole vaihtoehto...?
 
Sähkön verotus ei ole mitään verrattuna polttoaineisiin. Ja lisäksi ne polttis autojen kiinteät käyttömaksut ja ehkä vielä diiselverot päälle. Kyllä valtio saa takkiin ja pahasti, jos kaikki siirtyy sähköön.

Toki voi aina kuvitella että sähkön hinta ajetaan niin ylös että varmasti päästään takaisin alkuperäiseen autoilun riistoverotukseen ja kassavajeen paikkaus, mutta sitten kyllä kyykkää koko valtion kilpailukyky, konkurssi ja viimeinen sammuttaa valot, kirjaimellisesti. Varmasti sähköautojen käyttömaksut joudutaan hinaamaan todella korkeaksi tulevaisuudessa.

Teitä ei ole mikään pakko ylläpitää, kysy vaikka vihreiltä. Ei siellä stadin ja sporan ulkopuolella kukaan asu, antaa kuolla vaan pois: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.212126

Mitä tulee polttisten hintojen putoamiseen, niin tuskin heti. Kysynnän ja tarjonnan laki. Toistaiseksi ei ole sähkötekniikkaa jolla pääsee pitkiä matkoja yhtä mukavasti kuin bensalla. Käytetyt akut ovat täysi kysymysmerkki että voiko niihin luottaa, joten käytettyä perheautoa mökkimatkoille etsivä tuskin uskaltaa pistää paljon rahaa sähkikseen, jos on riskinä että heti tulossa useiden kymppitonninen akkuremonttia vastaan Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa - Suomen Uutiset
Ennemmin ostaa sen tutun, turvallisen ja luotettavan bensan. Se onkin jo mielenkiintoinen pohdinta, että jos oikeasti ei pian saa enää myydä polttiksia, niin muuttuuko ne viimeiset vähänajetut hyväkuntoiset polttikset arvoon arvaamattomaan.
 
Polttomoottoriautot pois... no näin siis täälläpäin maailmaa. Kehitysmaissa missä ei joka paikassa ole edes sähköä, myös liikutaan Polttis on melko välttämättömyys jos nuo maailman kolkat meinaa jotenkin olla ja elää. Ajattelin nyt vähän EU:n ulkopuolelle, siellä on kyllä paikkoja missä sähköautolla ei tee yhtään mitään nyt eikä tulevaisuudessa.
 
Kaiken päästöhössötyksen keskellä itseltä ainakin on mennyt täysin ohi, että uudet autojen rakennetta koskevat pykälät on vihdoinkin saatu maaliin asti ja astuvat nyt maanantaina 1.3 voimaan. Alunperin muutokset piti tulla jo viime keväänä.

Vähän vaikea edes uskoa noita todeksi tässä nykyisessä asenneilmapiirissä. Jokatapauksessa melko massiivisia helpotuksia tulee vanhojen autojen rakentamiseen ja erityisesti virittämiseen ja tekniikanvaihtoihin. Mm. Iskutilavuusrajat pois, jatkossa max. tehot tehopainosuhteen mukaan, joka nostaa suurimpia sallittuja tehoja huomattavasti vanhaan verrattuna, jne.

Uusi määräys: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen | Traficom
 
Tämä nyt saattaa hieman mennä ohi keskustelun normaalista alueesta, mutta olen nyt pidemmän aikaa suunnitellut hyppääväni henkilöauton kortista C1E luokkaan muutamasta syystä.

Noh olen nyt tutkiskellut tuota kortin korotusta tuohon C1E luokkaan ja jostain pirun syystä sitä ei vissiinkään saa ajettua suoraan vaan se on aivan pakko tehdä niin että ensiksi haetaan luvat C1 korttiin, käydään autokoulut yms jutut ja saadaan C1 kortti. Sitten vasta voi hakea lupaa lähteä päivittämään tuota korttia C1E luokkaan ja taas käydään samat paskat läpi lupien ja koulujen puolesta. Rahaa ja aikaa palaa... Käytännössähän tuo on muutenkin vain iso paku ja siihen perään normaali yli 750kg kärry.

Niin ja tuota asiaahan ei selkokielellä tietenkään tunnu mistään löytyvän, joten selvittelyä on löytää oikeita tietoja.

Onko täällä joku ajanut lähiaikoina korotusta C1E korttiin B luokasta?
 
Tämä nyt saattaa hieman mennä ohi keskustelun normaalista alueesta, mutta olen nyt pidemmän aikaa suunnitellut hyppääväni henkilöauton kortista C1E luokkaan muutamasta syystä.

Noh olen nyt tutkiskellut tuota kortin korotusta tuohon C1E luokkaan ja jostain pirun syystä sitä ei vissiinkään saa ajettua suoraan vaan se on aivan pakko tehdä niin että ensiksi haetaan luvat C1 korttiin, käydään autokoulut yms jutut ja saadaan C1 kortti. Sitten vasta voi hakea lupaa lähteä päivittämään tuota korttia C1E luokkaan ja taas käydään samat paskat läpi lupien ja koulujen puolesta. Rahaa ja aikaa palaa... Käytännössähän tuo on muutenkin vain iso paku ja siihen perään normaali yli 750kg kärry.

Niin ja tuota asiaahan ei selkokielellä tietenkään tunnu mistään löytyvän, joten selvittelyä on löytää oikeita tietoja.

Onko täällä joku ajanut lähiaikoina korotusta C1E korttiin B luokasta?

Kävin viime syksynä ajamassa tuon C1E:n, tosin pohjalla oli jo ABC.
Kurssi itsessään oli varsin simppeli, 1,5 h etäteoriat, teoriakoe ja 1,5 h ajo-opetus juuri ennen inssiä.
Ajo-opetuskin koostui lähinnä kärryn hausta parkkipaikalta, 20 minuutin matkasta katsastuskonttorille ja siellä pariin kertaan läpi ajetusta käsittelykokeen harjoittelusta.
Itse inssissä ajoin ensin käsittelykokeen läpi ja tämän jälkeen 25 minuutin pikku lenkki pitkin maanteitä ja eikun takaisin konttorille.

C1E:llä ajettavaan luokkaan kuuluvat peltikoristen yli 3,5 tonnin pakujen lisäksi myös pienet alle 7,5 tonnin pullakaapit ja vastaavat.

Mutta vastatakseni kysymykseen, suoraan tuo korotus B -> C1E ei onnistu, koska kaikki kortit pitää korottaa portaittain, myöskään korotus B -> CE ei onnistu suoraan, vaan ensin pitää ajaa C pohjalle.

Tosin ei tuo korotus kauheita ponnisteluja vaadi, luvan saa haettua sähköisesti ja teoriat pidetään todennäköisesti etänä, jolloin rasitteeksi jää ainoastaan teoria- ja ajokokeessa käynti.
Rahaahan tuossa tietysti palaa joku euro.
 
Tämä nyt saattaa hieman mennä ohi keskustelun normaalista alueesta, mutta olen nyt pidemmän aikaa suunnitellut hyppääväni henkilöauton kortista C1E luokkaan muutamasta syystä.

Noh olen nyt tutkiskellut tuota kortin korotusta tuohon C1E luokkaan ja jostain pirun syystä sitä ei vissiinkään saa ajettua suoraan vaan se on aivan pakko tehdä niin että ensiksi haetaan luvat C1 korttiin, käydään autokoulut yms jutut ja saadaan C1 kortti. Sitten vasta voi hakea lupaa lähteä päivittämään tuota korttia C1E luokkaan ja taas käydään samat paskat läpi lupien ja koulujen puolesta. Rahaa ja aikaa palaa... Käytännössähän tuo on muutenkin vain iso paku ja siihen perään normaali yli 750kg kärry.

Niin ja tuota asiaahan ei selkokielellä tietenkään tunnu mistään löytyvän, joten selvittelyä on löytää oikeita tietoja.

Onko täällä joku ajanut lähiaikoina korotusta C1E korttiin B luokasta?

Tosiaan järjestyksessä nuo pitää ajaa, mutta lupia ei tarvitse montaa kertaa hakea. Ts. Samaan lupaan voi hakea heti molemmat luokat. Jos sen sähköisesti itse hakee niin varmistaa vaan lääkärissä käynnin yhteydessä, että lääkärintodistus kirjataan oikein sähköiseen järjestelmään, vaikka luulisi noiden sen nyt tekevän automaattisesti.
 
On ensimmäistä kertaa auto, jossa automaatti-ilmastointi. Toimii hienosti. Mietityttää vain, kun se alkaa puhaltamaan lämmintä vasta kun sitä on saatavilla. Yhden vanhemman auton kanssa kävi kerran niin, että pakkasella kotoa lähtiessä oli jostain syystä ilmanvaihto kokonaan pois päältä. Reilun kilometrin ajon jälkeen alkoi mennä lasi huuruun, joten laitoin puhalluksen täysillä tuulilasille. Moottori oli siinä vaiheessa ehtinyt lämmetä niin, että lämpöä tuli heti ja tuulilasi halkesi koko puhallussuuttimen leveydeltä :facepalm: Toivottavasti tämä uusi osaa aloittaa lämmityksen vähän pehmeämmin.
 
On ensimmäistä kertaa auto, jossa automaatti-ilmastointi. Toimii hienosti. Mietityttää vain, kun se alkaa puhaltamaan lämmintä vasta kun sitä on saatavilla. Yhden vanhemman auton kanssa kävi kerran niin, että pakkasella kotoa lähtiessä oli jostain syystä ilmanvaihto kokonaan pois päältä. Reilun kilometrin ajon jälkeen alkoi mennä lasi huuruun, joten laitoin puhalluksen täysillä tuulilasille. Moottori oli siinä vaiheessa ehtinyt lämmetä niin, että lämpöä tuli heti ja tuulilasi halkesi koko puhallussuuttimen leveydeltä :facepalm: Toivottavasti tämä uusi osaa aloittaa lämmityksen vähän pehmeämmin.

Ei se automaatti-ilmastointi nyt kaikkea osaa, ja lämmintä tulee sitten kun on tullakseen, kun motti lämpenee. Itsekin sain kauan aikaa sitten lasin halki, en muista oliko siinä jo alkava halkeama tai kiveniskemä. Mutta talvella Trans am pakkasessa käyntiin, lämmitys johonkin suuntaan. Siinä lumet pois auton päältä ja ikkunoiden skrabailua.... Sitten viimeistään puhallus ikkunalle, no joka tapauksessa viimeinen niitti oli kun ajoin jonkun kaivonkannen päältä, ja rrrrrrrrs lähti kuskin puolelta toiseen laitaan saakka koko ikkuna halki, onneks vaan alhaalta. Tuo siis kävelyvauhdissa.
 

En ole huomannut, etta ainakaan autoaan voi juurikaan huoltaa ABC:llä... :hmm:
 
Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
 
Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.

Antaa sporttisen vaikutelman kun reagoi herkästi kaasuun? Tuollainen ei kyllä käytännön ajossa ole mukava, saati sitä lähtöhyökkäystä seuraava pettymys kun voima uupuu...
 
Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
Onko toi millainen automaatti? Momenttimuunnin vai kaksoiskytkin? Jos jälkimmäinen niin se on ominaisuus kun noita ei saa ryömittää että kytkin luistaa jolloin parkkipaikka vekslaus on tökkivää kun kaasua annetaan reilummin jotta kytkin ei luista.

Pahinta myrkkyä kaksoiskytkin laatikolle on pitää autoa kaasulla mäessä paikoillaan, se on alle 100tkm ja remontti edessä.
 
Momenninmuunnin se on.
No sitten se on tosiaan paskaa tekoa jos ohjelmoitu tuollaiseksi. Siinä toki säästetään polttoainetta kun momenttimuunninta ei luistateta turhaan, mutta tuo menee kyllä jo käytettävyyden edelle...
 
Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
Onko Mondeossa myös jarru ylitehostettu? Eli vaikka kuinka kevyesti yrittäisit jarruttaa, niin aina meinaa "haukata" liikaa? Mitä tuollaisella uudemmalla Focus sijaisautolla ajelin parisataa kilometriä, en tottunut moiseen käytökseen. Focus oli 1l ecoboost manuaali ja siinä en sen sijaan tuollaista kaasun hyökkäämistä huomannut. Voi tietysti olla vaan pikkukoneen ohut alavääntö ja lähdön hallinta kytkimellä, mikä peitti ominaisuutta?

Itse ajelen siis bemarilla ja siihen koodasin lähdön kakkosella. En niinkään lähtönykäisyn takia, vaan siksi, että se menee nyt paljon rauhallisemmin hitaissa nopeuksissa, kun momentinmuunninta luistatetaan. Eikä päätäkin yhtäkkiä vaihtaa ykköselle. Ylämäissä ja sport tilassa lähteminen tapahtuu edelleen ykkösellä. Fordiin ei välttämättä voi tehdä vastaavaa, vaikka momentinmuunnin sen teknisesti sallisikin.
 
Onko Mondeossa myös jarru ylitehostettu? Eli vaikka kuinka kevyesti yrittäisit jarruttaa, niin aina meinaa "haukata" liikaa? Mitä tuollaisella uudemmalla Focus sijaisautolla ajelin parisataa kilometriä, en tottunut moiseen käytökseen. Focus oli 1l ecoboost manuaali ja siinä en sen sijaan tuollaista kaasun hyökkäämistä huomannut. Voi tietysti olla vaan pikkukoneen ohut alavääntö ja lähdön hallinta kytkimellä, mikä peitti ominaisuutta?

Itse ajelen siis bemarilla ja siihen koodasin lähdön kakkosella. En niinkään lähtönykäisyn takia, vaan siksi, että se menee nyt paljon rauhallisemmin hitaissa nopeuksissa, kun momentinmuunninta luistatetaan. Eikä päätäkin yhtäkkiä vaihtaa ykköselle. Ylämäissä ja sport tilassa lähteminen tapahtuu edelleen ykkösellä. Fordiin ei välttämättä voi tehdä vastaavaa, vaikka momentinmuunnin sen teknisesti sallisikin.
Mulla on ollut 2019 182hv Ford Focus, jossa jarrut oli melko herkät. Focuksen jälkeen oli 2016 160hv Mondeo ja siinä on oli ihan normaalit jarrut.

Nyt "halppis" auto 2011 Mondeo 203hv. Siinäkin normaalit jarrut. 2021 Mondeo hybridin myös koeajoin ja minusta oli vähän erilaiset jarrut kuin Focuksessa.
 
Mulla on ollut 2019 182hv Ford Focus, jossa jarrut oli melko herkät. Focuksen jälkeen oli 2016 160hv Mondeo ja siinä on oli ihan normaalit jarrut.

Nyt "halppis" auto 2011 Mondeo 203hv. Siinäkin normaalit jarrut. 2021 Mondeo hybridin myös koeajoin ja minusta oli vähän erilaiset jarrut kuin Focuksessa.
Ehkä ongelma koskee sitten vain pienempiä/kevyempiä autoja? Vastaava yliherkkä jarru oli myös uudessa VW Polossa :facepalm:
 
Onko Mondeossa myös jarru ylitehostettu?
Siihen jarruun on jokseenkin tottunut, se kuitenkin on ennakoitavissa ja aina samanlainen. Tuo kaasun liikkeellelähtö herkkyys on siten outo, että se vaihtelee. Kylmänä erilainen kuin lämpimänä ja ihan vaan auringon asento erilainen tms. Sitä saa kieliposkella sitten parkkipakkalla mallailla.

Fordia ennen ajelin Toyota Hybridillä, siinä ihan erilainen kaasuvaste ja ensimmäiset kuukaudet Fordin kanssa ajattelinkin, että vaan tottumiasia. Eipä vaan totu / opi sen käyttäytymistä.
 
Yhdysvaltojen itärannikolla ihmiset ovat aloittaneet polttoaineen hamstraamisen viime viikkoisen kyberhyökkäyksen suljettua merkittävän polttoaineen kuljetuslinjaston.
Asiasta uutisoi esimerkiksi Financial Times (FT). Colonial Pipelinen hallinnoima linjasto suljettiin viime perjantaina varatoimenpiteenä, ja FBI:n mukaan hyökkäyksen
takana on venäläinen hakkerointiryhmä DarkSide.

Polttoaineen hamstraaminen ja heikko saatavuus ovat ajaneet sen hinnat ylös. Koko maan laajuudella polttoaineen hintakeskiarvo on nyt 2,99 dollaria gallonalta, joka on 3,785 litraa.
FT:n mukaan Amerikan Moottoriliitto (AAA) kertoi, että keskiarvohinta on maanlaajuisesti ollut yhtä korkea viimeksi vuonna 2014.

Huh huh, keskihinta melkein kolme dollaria gallonalta. :oops:

Toivotaan jaksamisia. :thumbsup:
 
Vapaasti kääntäen melkein tasan euron litra. Toivota siinä nyt jaksamista, kun itse pahimmillaan joutuu tankkaamaan 1.7€/ litra.
0,79€/litra ei mielestäni ole vielä "melkein tasan euron litra". Mutta on kyllä hullua, että täällä menovesi maksaa yli tuplat ja korotuksia kaavaillaan jatkuvasti :(
 
Euroopan komissio valmistelee parhaillaan suurta ilmastopakettia. Autoteollisuuden kannalta se voi merkitä uusien polttomoottoriautojen myynnin päättymistä 2035.
Minkähänlaista pakettia suunnittelevat, liittyykö tämä jotenkin tulevaan Euro 7 -päästönormiin?
 
Kuvittelisin liittyvän juuri euro7 normiin. Ainakin vag taisi mainita, ettei kehitä uusia polttiksia vaan jalostaa nykyiset sopivaan tohon seiskaan.
 
Auton uumenissa ärjyy vapaasti hengittävä V12, joka kurittaa takapyöriä yhteensä 818 hevosvoiman edestä. Tusinalla pytyllä varustettu voimanpesä on kaikkien aikojen tykein Lamborghini laatuaan.
Tämän eksklusiivinen rata-auto omistetaan avaimet-käteen-periaatteella. Sen ylläpidosta ja huollosta vastaa Lamborghini.
Omistaja saapuu ratatilaisuuteen nauttimaan Essenzan tarjoamasta vauhtielämyksestä, jonka jälkeen voikin siirtyä seuraavaan elämyspisteeseen vaikka helikopterilla.

Lamborghinin henkilöstö korjaa Essenzat talteen uusia seikkailuja varten Autoja säilytetään erityisessä Essenza-hangaarissa, josta ne sitten aika ajoin tuodaan päivän valoon omistajien tarpeiden mukaan.

Eikö tätä voikaan säilyttää omassa tallissa ja ulkoiluttaa silloin kun haluaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 548
Viestejä
4 511 073
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
smoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom