- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 2 151
Oliko sulla mielessä joku tietty bongaus vai mikä tämän viestin pointti oli?![]()
Kyseisellä henkilöllä harvemmin on mitään pointteja viesteissään, kunhan räkäisee linkin ja häipyy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliko sulla mielessä joku tietty bongaus vai mikä tämän viestin pointti oli?![]()
Tekniikan Maailma esitteli synttäriautojaan jutussa 2013. Jutussa kerrotaan muun muassa, että ”Dodge voittaisi kevyesti minkä tahansa poliisipiirin
”kenellä on suurin moottori” -kilpailun. Sen 5,9-litrainen V8 on nykymittapuun mukaankin mammuttimainen ja hakee vertaistaan jopa urheiluautojen ryhmässä.”
Jutun mukaan auto kiihtyi nollasta sataan 9,6 sekunnissa.
Jos en nyt väärin muista, niin majailee kangasalla automuseo Mobiliassa. Siellä on erillinen halli, johon ei varmaan kaikki edes hoksaa mennä, mutta muistelisin siellä nähneeni. Sitä en tiedä kuka sen omistaa. Tuolla on paljon yksityisessä omistuksessa olevia autoja näytillä.![]()
Päivän poliisiauto: Dodge Aspen Police Special 1978, TM-25 - Autotoday
Tämä auto on siinä mielessä erikoinen, että se on Tekniikan Maailman lahja poliisivoimille lehden 25-vuoisen taipaleen kunniaksi. Kyse on Tekniikan Maailman ensimmäisestä lahjaksi annetusta poliisiautosta. Myöhemmin on annettu autoja lehden täyttäessä 30, 35, 50 ja 60 vuotta. Kuvassa olevan...autotoday.fi
Milenkiintoista, minulle ja varmaan aika monelle muullekin uusi tieto, että tällainenkin auto poliisilla oli.
Mitä kyseiselle autolle nykyään kuuluu?
Muutama vuosi sitten oli ainakin tuo, audi ja jagge miliisin vanhoista tm-kulkineista.Jos en nyt väärin muista, niin majailee kangasalla automuseo Mobiliassa. Siellä on erillinen halli, johon ei varmaan kaikki edes hoksaa mennä, mutta muistelisin siellä nähneeni. Sitä en tiedä kuka sen omistaa. Tuolla on paljon yksityisessä omistuksessa olevia autoja näytillä.
Ford Escortilla ja etenkin sen toisella sukupolvella oli suuri merkitys suomalaisten rallilegendojen synnyssä. Rallin maailmanmestaruuskilpailuissa sillä ajoivat voittoon Kyösti Hämäläinen,
Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen. Vielä parempaan saavutukseen ylsi Ari Vatanen, joka nappasi Escortilla maailmanmestaruuden vuonna 1981. Tuolloin asiakkaille myytiin jo etuvetoista mallia.
Britanniassa MST Cars ja Motorsport Tools ovat nyt yhdistäneet voimansa, minkä tuloksena on vanhojen rallisääntöjen ryhmään 4 sopiva auto. Auton merkkinä ei ole Ford, vaan MST MK2 Escort.
Jos pitää enemmän vanhemmista, pyöreämmistä muodoista, valmistaja suostuu tekemään vastaavan auton myös ensimmäisestä Escort-sukupolvesta.
Viikon käytetty: Vuoden 1979 Lincoln Continental Mark V Givenchy Edition – Henkilöautojen kasvu huipentui tähän 20-jalkaiseen maantieristeilijään.
Ensimmäinen 1970-luvun alkupuolella iskenyt energiakriisi unohdettiin USA:ssa nopeasti, mikä tarkoitti autojen jatkuvaa kasvua vuosikymmenen loppua kohti.
Lincoln Continental Mark V vuodelta 1979 jäi enää vain hivenen kahdenkymmenen jalan eli kuuden metrin pituudesta. Leveyttä sillä oli yli kaksi metriä,
ja painoa mastodontille kertyi reilusti yli kaksi tonnia.
Noissa 70-luvun jenkeissä kannattaa olla tarkkana ettei osta etuvetoista autoa, hirveitä virityksiä ja kääntösäde jotain rahtilaivan luokkaa, tuo lincoln on kylläkin aito takaveto vielä...
Tuohan muistuttaa Fiat Tipo CrossiaAina välillä sitä kuulee autotoimittajien kehuvan jotain Focusta ja Octaviaa, että tavallaan useimmille ihmisille täysin järkisyin perusteltuna sellanen auto riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen.
No nyt tän uuden Sanderon kohdalla tuli väistämättä sellanen ajatus mieleen, että kai sitä tavallaan pelkillä järkisyillä perusteltuna tällainenkin monille riittäisi, jos ei vaan tilaa älyttömästi tarvitse.
Nyt jo sen verran kivan näköinen, että ilman Dacia-tunnusta tuskin herättäisi kovin paljon ennakkoluuloja, ja kun miettii että hintaa tälle purkille tulee 14–17 000 euroa, niin ehkä tällainen ei ihan paska vaihtoehto omassa luokassaan ole.
![]()
Suomen halvin automalli nosti tasoaan ja taksojaan – yhä mukavasti vastinetta rahalle
Dacia Sandero ja Sandero Stepway uudistuivat. Samalla tapahtui selvä irtiotto spartalaisuudesta, mutta hintataso pysyi lähes ennallaan.www.is.fi
Itsellä ei ole mitään väliä millainen auto on, kunhan vie paikasta A, paikkaan B.Aina välillä sitä kuulee autotoimittajien kehuvan jotain Focusta ja Octaviaa, että tavallaan useimmille ihmisille täysin järkisyin perusteltuna sellanen auto riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen.
No nyt tän uuden Sanderon kohdalla tuli väistämättä sellanen ajatus mieleen, että kai sitä tavallaan pelkillä järkisyillä perusteltuna tällainenkin monille riittäisi, jos ei vaan tilaa älyttömästi tarvitse.
Nyt jo sen verran kivan näköinen, että ilman Dacia-tunnusta tuskin herättäisi kovin paljon ennakkoluuloja, ja kun miettii että hintaa tälle purkille tulee 14–17 000 euroa, niin ehkä tällainen ei ihan paska vaihtoehto omassa luokassaan ole.
![]()
Suomen halvin automalli nosti tasoaan ja taksojaan – yhä mukavasti vastinetta rahalle
Dacia Sandero ja Sandero Stepway uudistuivat. Samalla tapahtui selvä irtiotto spartalaisuudesta, mutta hintataso pysyi lähes ennallaan.www.is.fi
6.6 litraa, 119 kW ja 23.4 l/100km
Noin matalalla viritysasteella kestää huollettuna kauemmin kuin runko alla ja kori ympärillä...6.6 litraa, 119 kW ja 23.4 l/100km
Vaikka tuossa olikin luultavasti syynä Jenkkien senaikaiset päästövaatimukset, ihmettelen aivan kuten Jeremy Clarkson että miten noin isosta koneesta voidaan saada noin vähän tehoa?
Muuten kyllä perverssin hieno auto. Kaipaa ainoastaan moottoriswappia.
Kun nyt kovasti väellä ja voimalla toitotetaan että polttomoottoriautot ovat käteen jäävä mustapekka:
Voiko käydä niin että sähköautoilua aletaan jatkossa lähitulevaisuudessa verottamaan rankasti jotta valtion tulot pysyvät riittävinä mm. tiestön pitämiseksi ajokelpoisessa kunnossa? Kun samaan aikaan polttomoottoriautojen valmistusta ajetaan alas, tuleeko polttomoottoriautoista jossain vaiheessa uudelleen erityisen haluttuja, vai pitääkö halpatuonti ulkomailta huolen että näin ei käy?
Kyllähän sähköä verotetaan jo ihan älyttömästi, katso sähkölaskua niin huomaat. Varmasti valtio kerää omansa pois autoilijoilta, uskoisin kuitenkin että polttomoottorit (hybridejä en laske polttomoottorisiin) ovat vielä enemmistönä liikenteessä 6-8 vuoden ajan.
Tämä nyt saattaa hieman mennä ohi keskustelun normaalista alueesta, mutta olen nyt pidemmän aikaa suunnitellut hyppääväni henkilöauton kortista C1E luokkaan muutamasta syystä.
Noh olen nyt tutkiskellut tuota kortin korotusta tuohon C1E luokkaan ja jostain pirun syystä sitä ei vissiinkään saa ajettua suoraan vaan se on aivan pakko tehdä niin että ensiksi haetaan luvat C1 korttiin, käydään autokoulut yms jutut ja saadaan C1 kortti. Sitten vasta voi hakea lupaa lähteä päivittämään tuota korttia C1E luokkaan ja taas käydään samat paskat läpi lupien ja koulujen puolesta. Rahaa ja aikaa palaa... Käytännössähän tuo on muutenkin vain iso paku ja siihen perään normaali yli 750kg kärry.
Niin ja tuota asiaahan ei selkokielellä tietenkään tunnu mistään löytyvän, joten selvittelyä on löytää oikeita tietoja.
Onko täällä joku ajanut lähiaikoina korotusta C1E korttiin B luokasta?
Tämä nyt saattaa hieman mennä ohi keskustelun normaalista alueesta, mutta olen nyt pidemmän aikaa suunnitellut hyppääväni henkilöauton kortista C1E luokkaan muutamasta syystä.
Noh olen nyt tutkiskellut tuota kortin korotusta tuohon C1E luokkaan ja jostain pirun syystä sitä ei vissiinkään saa ajettua suoraan vaan se on aivan pakko tehdä niin että ensiksi haetaan luvat C1 korttiin, käydään autokoulut yms jutut ja saadaan C1 kortti. Sitten vasta voi hakea lupaa lähteä päivittämään tuota korttia C1E luokkaan ja taas käydään samat paskat läpi lupien ja koulujen puolesta. Rahaa ja aikaa palaa... Käytännössähän tuo on muutenkin vain iso paku ja siihen perään normaali yli 750kg kärry.
Niin ja tuota asiaahan ei selkokielellä tietenkään tunnu mistään löytyvän, joten selvittelyä on löytää oikeita tietoja.
Onko täällä joku ajanut lähiaikoina korotusta C1E korttiin B luokasta?
On ensimmäistä kertaa auto, jossa automaatti-ilmastointi. Toimii hienosti. Mietityttää vain, kun se alkaa puhaltamaan lämmintä vasta kun sitä on saatavilla. Yhden vanhemman auton kanssa kävi kerran niin, että pakkasella kotoa lähtiessä oli jostain syystä ilmanvaihto kokonaan pois päältä. Reilun kilometrin ajon jälkeen alkoi mennä lasi huuruun, joten laitoin puhalluksen täysillä tuulilasille. Moottori oli siinä vaiheessa ehtinyt lämmetä niin, että lämpöä tuli heti ja tuulilasi halkesi koko puhallussuuttimen leveydeltäToivottavasti tämä uusi osaa aloittaa lämmityksen vähän pehmeämmin.
Tulevaisuudessa huippunopeuskilpaa saatetaan käydä toiseen suuntaan. Nyt Renault rajoittaa huippunopeuden lukemaan 180 kilometriä tunnissa. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.
Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
Onko toi millainen automaatti? Momenttimuunnin vai kaksoiskytkin? Jos jälkimmäinen niin se on ominaisuus kun noita ei saa ryömittää että kytkin luistaa jolloin parkkipaikka vekslaus on tökkivää kun kaasua annetaan reilummin jotta kytkin ei luista.Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
No sitten se on tosiaan paskaa tekoa jos ohjelmoitu tuollaiseksi. Siinä toki säästetään polttoainetta kun momenttimuunninta ei luistateta turhaan, mutta tuo menee kyllä jo käytettävyyden edelle...Momenninmuunnin se on.
Onko Mondeossa myös jarru ylitehostettu? Eli vaikka kuinka kevyesti yrittäisit jarruttaa, niin aina meinaa "haukata" liikaa? Mitä tuollaisella uudemmalla Focus sijaisautolla ajelin parisataa kilometriä, en tottunut moiseen käytökseen. Focus oli 1l ecoboost manuaali ja siinä en sen sijaan tuollaista kaasun hyökkäämistä huomannut. Voi tietysti olla vaan pikkukoneen ohut alavääntö ja lähdön hallinta kytkimellä, mikä peitti ominaisuutta?Minulla ollut reilun puoli vuotta 2019 A8 2.0D Mondeo alla. Kummastuttaa kyllä Fordin tapa tehdä tuohon autoon niin herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Aluksi ajattelin, että laatikko vaan oppinut moiseen, mutta nyt reilu 20tkm varpasillaan ajoa, niin eipä ole miksikään muuttunut.
Auto on erittäin herkkä "hyökkäämään", varsinkin pakittaminen kevyeen ylämäkeen on yhtä myrkkyä.
Vastapainona sitten taas kun on vauhtiin päästy, niin eipä ollakkaan enää niin herkkiä reagoimaan kaasun kanssa. Moottorilehdessä oli mainintaa myös Fordin täyssähköstä, että herkkä kaasu liikkeelle lähtiessä. Kukahan siellä Fordilla tykkää ne tuollasiksi säädellä.
Mulla on ollut 2019 182hv Ford Focus, jossa jarrut oli melko herkät. Focuksen jälkeen oli 2016 160hv Mondeo ja siinä on oli ihan normaalit jarrut.Onko Mondeossa myös jarru ylitehostettu? Eli vaikka kuinka kevyesti yrittäisit jarruttaa, niin aina meinaa "haukata" liikaa? Mitä tuollaisella uudemmalla Focus sijaisautolla ajelin parisataa kilometriä, en tottunut moiseen käytökseen. Focus oli 1l ecoboost manuaali ja siinä en sen sijaan tuollaista kaasun hyökkäämistä huomannut. Voi tietysti olla vaan pikkukoneen ohut alavääntö ja lähdön hallinta kytkimellä, mikä peitti ominaisuutta?
Itse ajelen siis bemarilla ja siihen koodasin lähdön kakkosella. En niinkään lähtönykäisyn takia, vaan siksi, että se menee nyt paljon rauhallisemmin hitaissa nopeuksissa, kun momentinmuunninta luistatetaan. Eikä päätäkin yhtäkkiä vaihtaa ykköselle. Ylämäissä ja sport tilassa lähteminen tapahtuu edelleen ykkösellä. Fordiin ei välttämättä voi tehdä vastaavaa, vaikka momentinmuunnin sen teknisesti sallisikin.
Ehkä ongelma koskee sitten vain pienempiä/kevyempiä autoja? Vastaava yliherkkä jarru oli myös uudessa VW PolossaMulla on ollut 2019 182hv Ford Focus, jossa jarrut oli melko herkät. Focuksen jälkeen oli 2016 160hv Mondeo ja siinä on oli ihan normaalit jarrut.
Nyt "halppis" auto 2011 Mondeo 203hv. Siinäkin normaalit jarrut. 2021 Mondeo hybridin myös koeajoin ja minusta oli vähän erilaiset jarrut kuin Focuksessa.
Yhdysvaltojen itärannikolla ihmiset ovat aloittaneet polttoaineen hamstraamisen viime viikkoisen kyberhyökkäyksen suljettua merkittävän polttoaineen kuljetuslinjaston.
Asiasta uutisoi esimerkiksi Financial Times (FT). Colonial Pipelinen hallinnoima linjasto suljettiin viime perjantaina varatoimenpiteenä, ja FBI:n mukaan hyökkäyksen
takana on venäläinen hakkerointiryhmä DarkSide.
Polttoaineen hamstraaminen ja heikko saatavuus ovat ajaneet sen hinnat ylös. Koko maan laajuudella polttoaineen hintakeskiarvo on nyt 2,99 dollaria gallonalta, joka on 3,785 litraa.
FT:n mukaan Amerikan Moottoriliitto (AAA) kertoi, että keskiarvohinta on maanlaajuisesti ollut yhtä korkea viimeksi vuonna 2014.
0,79€/litra ei mielestäni ole vielä "melkein tasan euron litra". Mutta on kyllä hullua, että täällä menovesi maksaa yli tuplat ja korotuksia kaavaillaan jatkuvastiVapaasti kääntäen melkein tasan euron litra. Toivota siinä nyt jaksamista, kun itse pahimmillaan joutuu tankkaamaan 1.7€/ litra.
Minkähänlaista pakettia suunnittelevat, liittyykö tämä jotenkin tulevaan Euro 7 -päästönormiin?Euroopan komissio valmistelee parhaillaan suurta ilmastopakettia. Autoteollisuuden kannalta se voi merkitä uusien polttomoottoriautojen myynnin päättymistä 2035.
Auton uumenissa ärjyy vapaasti hengittävä V12, joka kurittaa takapyöriä yhteensä 818 hevosvoiman edestä. Tusinalla pytyllä varustettu voimanpesä on kaikkien aikojen tykein Lamborghini laatuaan.
Tämän eksklusiivinen rata-auto omistetaan avaimet-käteen-periaatteella. Sen ylläpidosta ja huollosta vastaa Lamborghini.
Omistaja saapuu ratatilaisuuteen nauttimaan Essenzan tarjoamasta vauhtielämyksestä, jonka jälkeen voikin siirtyä seuraavaan elämyspisteeseen vaikka helikopterilla.
Lamborghinin henkilöstö korjaa Essenzat talteen uusia seikkailuja varten Autoja säilytetään erityisessä Essenza-hangaarissa, josta ne sitten aika ajoin tuodaan päivän valoon omistajien tarpeiden mukaan.
Liekkö sama systeemi kun Ferrarilla FXX K Evon kanssa, Ferrari säilyttää ja auto tuodaan tarpeen tullen sulle mekaanikkotiimin kanssa ratapäiville tms![]()
Rata-ammus sai uudet sisukset – Lamborghinin Essenza mullistaa superautojen turvallisuuden
Italialaismerkin uunituoreen rata-auton Essenzan koppi on tärskynkestävää hiilikuitua.www.kauppalehti.fi
Eikö tätä voikaan säilyttää omassa tallissa ja ulkoiluttaa silloin kun haluaa?
Yleinen tarkastus auton ympäri, sisältä ja ulkoa. Ei ruostetta missään näkyvillä, helmat, kaaret, kontin ja ovien reunat yms. Testaat että kaikki laitteet toimii, valot, lämmitys, jäähdytys, penkit, radiot jne jne. Onko öljy ja nesteiden määrät konehuoneessa ok? Kaikki kostea, märkä ja öljyinen konehuoneessa on huono juttu.Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.
Jos tuo on jakoketjulla niin niitä tyyppivikoja meinaa riittää. Öljynsyönti, jakoketjun hyppiminen&täystuho jne. Vaikka kuinka olisi ketju vaihdettu niin jättäisin kauppaan.Nyt ois tarkoitus ensimmäistä kertaa ostaa auto liikkeestä ja antaa oma vanha vaihdossa hyvityksenä uuden hinnasta.
Onko tässä mitään erityistä huomioitavaa nyt ensikertalaiselle esim. miten vakuutukset menee, kun auto vaihtuu?
Onko mitään vakiojuttuja mitkä kannattaa tarkistaa aina uudesta autosta?
Uusi on Audi A4 2013 1,8 TFSI ja ajattelin nyt selata illan nettiä ja katsoa onko tuossa mallissa mitään näitä "tyyppivikoja" ja milloin pitäisi aina isommat rempat tehdä.