Yleistä keskustelua autoista

Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
 
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
Tämä. Ajoneston ohitus, ei avaimetonta käynnistystä, halpa romu, jne. Ei oikein käy järkeen. Ei tule oikein mieleen loogista selitystä miksi joku varastaisi moisen auton sen sijaan että varastaisi katalysaattorin, renkaat yms paikanpäällä. Voi tottakai voi olla oikeasti varastettu mutta äärimmäisen epätodennäköistä se random varkaus olisi.
 
Tämä. Ajoneston ohitus, ei avaimetonta käynnistystä, halpa romu, jne. Ei oikein käy järkeen. Ei tule oikein mieleen loogista selitystä miksi joku varastaisi moisen auton sen sijaan että varastaisi katalysaattorin, renkaat yms paikanpäällä. Voi tottakai voi olla oikeasti varastettu mutta äärimmäisen epätodennäköistä se random varkaus olisi.
Mutta eikös vakuutuksien idea ole nimenomaan varautua epätodennäköiseen?

Onhan se nyt vähintäänkin epärehellistä myydä vakuutusta tapahtumaa vastaan, joka vakuutusyhtiön itsensä mukaan ei voi tapahtua.

Ja miten kukaan voi todistaa että kadonnut auto varastettu?
Vakuutusyhtiön näkökulmasta voipi olla epäilyttävää sekin että Punto katoaa eikä löydy parissa kuukaudessa. Tuskin sitä on viety purettavaksi ja toisaalta rippikouluikäisiä ja vanhempia autoja tyypillisesti pöllivät piripäät harvemmin osaavat purkaa ajonestoja ja hylkäävät/polttavat keikkakärryt aika pian.
No onko tuo nyt niin ihme ettei löydy. Jos se on semi-järkevästi pysäköity eikä ketään haittaa, niin tuskin pari kuukautta paikallaan nököttävät vanhahko auto ketään ihmetyttää.
 
Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.

Juu, harmillisesti tuosta jutusta jää paljon kysymyksiä ilmaan, mutta jos nyt oletetaan, että auto on kaikesta huolimatta varastettu ja omistaja on tehnyt ns. kaiken oikein, niin millä perusteella vakuutusyhtiökään voi mennä mitään oletuksia tekemään ja esittämään, että todistustaakka on omistajalla?
 


Tuossa on tuo vakuutusyhtiön päätös. Vakuutusyhtiön ammattilaisten mukaan lähinnä ulkomaisilta ammattirikollisilta löytyy taitoa varastaa 14 vuotta vanha, erittäin yleinen automalli. Ja koska auto on halpa, on siten auton omistajan vastuulla todistaa että auto on varastettu.

Onhan tuo perustelu nyt täyttä hevonpaskaa. Millä se varkaus pitäisi todistaa? Paskempi homma jos joutuu pitämään autoa parkissa yleisellä paikalla, ei voi edes kameravalvontaa laittaa.

Montakohan tuntia menis googlettaa miten 14 vuotta vanhasta autosta ohitetaan ajonesto. Minun tuntipalkalla varmaan yli Punton arvon verran mutta nuorisolla on varmaan enemmän vapaa-aikaa.
 
Tai jos ne on fiiatilöa käyttänyt samanlaista ajonestoa kuin GM aikanaan, siinä oli luokkaa 6 eri "koodia" jotka oli autoissa. Eli vanhemmiten kun virtalukolle kelpasi mikä vaan avaimentapainem oli 1/6 mahdollisuus että auto lähti käyntiin jonkun toisen letukan avaimella.
 
Juu tuo päätös on ihan täyttä paskaa jos tuo auton omistajan tarina on tosi. Ei ole omistajan vastuulla todistella varkautta. Siksi tuo outo vaatimus saa miettimään esim aiempaa vahinkohistoriaa tai onko tarinassa jäänyt jotain mainitsematta. On kuitenkin niin järjetön perustelu/vaatimus.
 
Toi POPVakuutus on ihan p*kafirma. Mulla oli siellä joskus useamman auton vakuutukset, mutta kun laittoivat joka kerta laskua täydellä hinnalla tulemaan seisontaan laitetuista autoista niin siirsin autot muualle. Jaksanut sitä säätämistä aspan kanssa.. Selittivät etteivät saa tietoa trafilta että auto on hankittu ottamatta liikennekäyttöön, tai että se on sen jälkeen laitettu pois liikennekäytöstä. Kummasti vaan toisinpäin toimi ihan hyvin, laskua tuli samantien kun auton otti pois seisonnasta takaisin ajoon.
 
Eikö todistukseksi riitä poliisille tehty rikosilmoitus auton varastamisesta?

Vai pitääkö toimittaa valokuva parkkiruudusta ennen ja jälkeen varkauden… :)
 

Nyt tuo pääasiassa oulun alueella ollut ongelmakin sai selvyyttä

Kukahan edellisen tutkimuksen on rahoittanut eli tullut aikaisemmin tilaajan mukainen tulos?
 
Kukahan edellisen tutkimuksen on rahoittanut eli tullut aikaisemmin tilaajan mukainen tulos?
Aika heikkoa argumentointia tuollainen rahoittajan sormella osoitteleminen, sen sijaan että kritisoisi tutkimuksen laatua.

Ilmiötä aiemmin käsitelleissä opinnäytetöissä ja Aalto-yliopiston Väylävirastolle tekemässä tutkimuksessa käytettävissä olleiden resurssien ja tutkimusosaamisen puitteissa ei ollut kyetty hahmottamaan punaisen pölyn luonnetta.
Ratkaisu aukeni oivalluksesta, että ongelman syynä tähän saakka pidetty punainen pöly onkin ongelman seuraus.
– Se on jakopään hammasrattaista jauhautunutta rautaoksidipölyä, eli ruostetta joka peittää muut pölyhiukkaset alleen ja vaikeuttaa niiden luokittelemista, sanoo Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen.
 
Eli oleellinen opetus: oulun seudulla ei kannata ajaa autoilla joissa on koteloimaton jakopää?
 
Aika heikkoa argumentointia tuollainen rahoittajan sormella osoitteleminen, sen sijaan että kritisoisi tutkimuksen laatua.
Nojuu tässä uudemmassa tutkimuksessa oli ilmeisesti resursseja aika pirusti enemmän kuin siinä aikaisemmassa.
Hyvä että selvisi. Hauska oli kommentti tuossa joltain tutkimusproffalta vai miltä lienee että näistä siruista saisi tehtyä aivan erinomaisia kulmahiomakoneen laikkoja. Ehkäpä ideaa eteenpäin.
 
Eli oleellinen opetus: oulun seudulla ei kannata ajaa autoilla joissa on koteloimaton jakopää?
Siinä tutkimuksessa ja uutisessa on merkattu kaikki tiet mitkä on päällystetty tuolla kamalla. Satunnainen ajo ei haitanne mutta jos 200pvää vuodessa jyystät sitä töihin ja takaisin niin saattaa ruveta näkymään.
 
Audifinssiltä:
1664040040170.png


 
1667940763030.png


Aika reippaasti laahaa uusien autojen myynti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mistä tää johtuu? Eikö autoja ole myydä asti vai ovatko ihmiset laittaneet rahahanat kiinni talouden näkymien huonontuessa?
 
1667940763030.png


Aika reippaasti laahaa uusien autojen myynti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mistä tää johtuu? Eikö autoja ole myydä asti vai ovatko ihmiset laittaneet rahahanat kiinni talouden näkymien huonontuessa?

Nyt on tietysti osien saatavuus, mikä on uusi asia, ja tietysti talouden näkymät. Samaa alamäkeähän tuo on ollut vuosikaudet pitkälle historiaan, aina 8-10% miinusta edeltävään verrattuna, oli kuukausi tai vuosi tarkastelussa.
 
Seurasin hetken paikallista ajoneuvokulttuuria Indonesiassa Sumatralla. Huomioni kiinnitti erityisesti seuraavat asiat:
  1. Autokanta oli selvästi uudempaa kuin Suomessa
  2. Yli 10 vuotta vanhat autot olivat lava-autoja, pakettiautoja tai harrasteautoja
  3. Olivat siunattuja täydellisellä VAG-konsernin tuotteiden puutteella
  4. Suurin osa autoista oli takavetoisia ja moni vielä erillisrungollisia
  5. Täällä näkyvien merkkien lisäksi Daihatsu oli yleinen merkki
  6. Japanilaiset automerkit olivat korostuneesti edustettuina.
  7. Eurooppalaisista merkeistä törmäsin vain Mercedekseen ja Bemmiin
Takavetoiset autot oli helppo tunnistaa takavetoisiksi, koska niissä oli jäykkä taka-akseli. Edustavat siis perinteistä, yksinkertaista ja koeteltua tekniikkaa. Tietääkseni etuvetoisuudella saavutetaan parempi tilankäyttö, pienempi massa ja edullisempi hinta, mutta ainakaan itse en kaipaa niistä yhtäkään. Valitsisin mielummin jäykällä taka-akselilla varustetun auton, jossa saisi olla vaikka vielä lisää tilaa tuhlaileva ja massaa tuova erillisrunko. Meillä on huonokuntoiset tiet sekä paljon tilaa ja lisäksi autoilla myös ajetaan pitkään, eli perinteinen vankka hyvin väärinkäyttöäkin kestävä tekniikka olisi tervetullutta. Hyväksyisin helposti talouteemme vaikka Toyota Fortunerin, koska lompakko ei kestä esim. Land Cruiseria tai G-sarjaa. Mitä muut ajattelevat? Olenko yksin dinosaurusajan ajatuksieni kanssa, kun en haaveile Nissan Qashqaista tai Teslasta malliin katsomatta?
 
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.
 
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.
Yksinkertaisesti on helpompi ja halvempi tehdä kestävä ja luotettava kuin monimutkaisesta mutta ehkä hienostuneemmasta versiosta.
 
Mitä vastaavaa hyötyä siitä yksinkertaisemmasta jäykän, vetävän taka-akselin rakenteesta on?

Yksinkertainen rakenne on tietysti helppo valmistaa, joten niitä tehdään kun tehdään halpaa halvalla, mutta käytännössä se on myös heikompaa.

Tietysti yksinkertainen rakenne on helpompi tehdä myös vahvemmaksi, mutta se on samalla myös kalliimpi. Kyllähän suomessakin esim hilux on juuri tällainen yksinkertaisella ja vahvalla rakenteella toteutettu ajoneuvo, mutta eihän se halpa ole.

Helppo&halpa valmistaa ja ajaa asiansa 90% käyttötarkoituksista.
Lisäksi kesto on saatu kokemuksen kautta hierottua hyväksi ja samaa akselia voidaan pienillä modifikaatioilla käyttää monessa vehkeessä.
 
Helppo&halpa valmistaa ja ajaa asiansa 90% käyttötarkoituksista.
Lisäksi kesto on saatu kokemuksen kautta hierottua hyväksi ja samaa akselia voidaan pienillä modifikaatioilla käyttää monessa vehkeessä.
Joo, ainoa että käytännössä ne kestävät ovat kalliimpia ratkaisuja nykyään. Tuon voit itse todeta hankkimalla ajoneuvon jossa tuollainen rakenne on.

Kehitysmaissa on tietyati myynnissä myös kaikennäköisiä halpojakin toteutuksia, aivan kuten täälläkin joskus aikanaan oli, ja eihän ne mitään kestä jos niitä moderniin autoon vertaa.

Ihan samoin nykyautoissakin olevat rakenteet ovat käytössä monissa autoissa pienin modifikaatioin.
 
Joo, ainoa että käytännössä ne kestävät ovat kalliimpia ratkaisuja nykyään. Tuon voit itse todeta hankkimalla ajoneuvon jossa tuollainen rakenne on.

Kehitysmaissa on tietyati myynnissä myös kaikennäköisiä halpojakin toteutuksia, aivan kuten täälläkin joskus aikanaan oli, ja eihän ne mitään kestä jos niitä moderniin autoon vertaa.

Ihan samoin nykyautoissakin olevat rakenteet ovat käytössä monissa autoissa pienin modifikaatioin.

Avaappa nyt tätä ongelmaa enemmän?

Käsittääkseni esimerkiksi jenkeissä myydään hävyttömät määrät lava-autoja, joissa on tuollainen jäykkä taka-akseli ja suurin osa niistä rullaa ihan kiitettäviä mailimääriä ilman ongelmia.
Toki jos jenkit ovat mielestäsi kehitysmaa ( mitä se osaksi on ) niin silloin tuo pitää paikkaansa.

Onhan niitä parempia ja kalliimpia toteutuksia, jotka kestävät esimerkiksi maastokäyttöä paremmin.

Totta kai autotehtaat yrittävät minimoida käytössä olevien osien määrän, kun jokaisesta osasta aiheutuu kuluja.
 
Avaappa nyt tätä ongelmaa enemmän?

Käsittääkseni esimerkiksi jenkeissä myydään hävyttömät määrät lava-autoja, joissa on tuollainen jäykkä taka-akseli ja suurin osa niistä rullaa ihan kiitettäviä mailimääriä ilman ongelmia.
Toki jos jenkit ovat mielestäsi kehitysmaa ( mitä se osaksi on ) niin silloin tuo pitää paikkaansa.

Onhan niitä parempia ja kalliimpia toteutuksia, jotka kestävät esimerkiksi maastokäyttöä paremmin.

Totta kai autotehtaat yrittävät minimoida käytössä olevien osien määrän, kun jokaisesta osasta aiheutuu kuluja.
Tietysti ne kestävät kun ne ovat tehty kestäviksi, mutta eihän se pickup mikään halpa laitos varsinaisesti ole, eikä ne ajo-ominaisuudetkaan kohtuuttomat ole, osittain tietysti johtuen ihan massasta joka vakauttaa kyytiä.

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Jos haluaa ostaa auton jossa on erillisrunko ja jäykkä taka-akseli, niin onnistuuhan se täälläkin. Tietenkään perus henkilöautoja ei tuollaisella rakenteella ole saanut enää pitkiin aikoihin, koska on siirrytty edullisempaan rakenteeseen.
 
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.

Miten dieselit arvostetaan tällä hetkellä, jos vertaa tilanteeseen heinäkuussa, kun postasit? Onko hinnat valuneet edelleen alaspäin?
 
Miten dieselit arvostetaan tällä hetkellä, jos vertaa tilanteeseen heinäkuussa, kun postasit? Onko hinnat valuneet edelleen alaspäin?
Sähköjen hinnat laskeneet, Teslojen kaikista eniten.
Dieselit ja bensat saaneet arvoaan vähän takaisin ja hyrbidit pitäneet hintansa hyvin.
 
Tässä kun nyt 4 kk ajellut vm. 2021 Kia Proceed GT missä aktiivicruise stop and go -toiminnolla + aktiivinen kaistallapitoavustin jne., niin lähti viime viikolla perheen toinenkin auto vaihtoon uuteen Xceediin, johon tulee myös ACC+ym.. Eihän ilman sitä enää viitsi ja kun makuun pääsi hyvästä ACC:stä niin ei ole/tule siitä pois paluuta. Sillä kun ajelee, niin tuntuu just päinvastaiselta eli ei tarvi turhaan jarrutella ja kiihdytellä kun säätää systeemin herkkyyden siten, että turvaväli on pisin mahdollinen ja ennakointiherkkyys pehmein. On muuten pikkusen lepposaa taittaa matkaa kädet rennosti leväten vs. ohjailla.

Osaako tämä Proceed GT pitää itsensä kaistan keskellä, kunhan pidät kädet ratilla lepäämässä? Luulin, että se vain korjaa ohjausta jos meinaa mennä kaistan yli.

Edit: näköjään GT ja GT-Line business malleihin kuuluu jonkinlainen ajoavustin motarille ja valtatielle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä Opel Insignian omistajia?
Olen vähän katsellut tuollaista autoa n.16k€ hintaluokassa eli 2016 mallia.
Minkälaisia kokemuksia on tuollaisesta. Tuo malli on oudon raskas >1600kg paino. Siitä johtuen 170Hp ei kiihdytä tuota massaa kuin 9,9s satasen nopeuteen. Ehkä tuon saisi paremmaksi moottorin optimoinnilla? Onko siitä kokemusta?
Muuten auto vaikuttaa lupaavalta, mutta miten on luotettavuuden laita?
 
Sähköjen hinnat laskeneet, Teslojen kaikista eniten.
Dieselit ja bensat saaneet arvoaan vähän takaisin ja hyrbidit pitäneet hintansa hyvin.
Tartuin tuohon Teslaan, kun autokuume iski. Kävin eka koeajamassa lähellä olevan -21 SR+ mallin. Performance kumminkin tuloillaan.

Kesällä jo koeajoin LR mallin. Kaikki siis Model 3, kun muita en ole koeajanut.

Toki ehkä kaikien käytettyjen hinnat laskee nyt pikku hiljaa? Mulle kumminkin eka nelivetoinen sähköauto tulossa. Halpaa sähköä vajaa vuosi vielä jäljellä. Eli jos pitäisi autoa nyt sitten vähän pidempään, niin se arvon lasku ei niin hirmusti tuntuisi.
 
Onko täällä Opel Insignian omistajia?
Olen vähän katsellut tuollaista autoa n.16k€ hintaluokassa eli 2016 mallia.
Minkälaisia kokemuksia on tuollaisesta. Tuo malli on oudon raskas >1600kg paino. Siitä johtuen 170Hp ei kiihdytä tuota massaa kuin 9,9s satasen nopeuteen. Ehkä tuon saisi paremmaksi moottorin optimoinnilla? Onko siitä kokemusta?
Muuten auto vaikuttaa lupaavalta, mutta miten on luotettavuuden laita?
Itse suunnittelin "lastutusta" edelliseen autoon, mutta en nähnyt järkeväksi sitten loppupeleissä. Ehkä seuraava omistaja ei tykkää tuosta virittämisestä?

Katselisin sitten jotain tehokkaampaa moottoria, jos 10s kiihtyvyys ei aivan riitä. Tuo Opel ei kyllä itselle ole tuttu. Ford Mondeo oli 203hv bensana (2.0 turbo). Tehoa oli riittävästi, mutta iso raskas auto ja melko iso moottori, niin kulutuskin oli melko iso kaupunkiajossa, kun ajoin vielä yleensä lyhyttä pätkäajoa.
 
Voihan sen softan ottaa pois myydessä ja kukaan ostaja sitä ei ala tutkimaan onko siellä ehkä joskus ollut joku softa. Eihän sitä edes moni tajua ellei ole vertailukohtaa vakioon juuri sillä hetkellä.
 
Tuntuu toisaalta hassulta maksaa taas softan poisotostakin. Minä olen antanut mennä auton mukana moottorin optimoinnin, eihän siitäkään tehon- ja väännön lisäyksestä mitään korvausta saa autoliikkeeltä sen paremmin kuin seuraavalta auton omistajaltakaan. Ilmaiseksi menee siis auton ominaisuuksien paraneminen myydessään auton.
Mielestäni pitäisi näkyä myytävän auton hinnassa esim. vaihdettu tuulilasi, akun vaihto yms. Aika kalliit auton osien vaihto, mutta ei vaan onnistu. Ei kannata satsata auton kunnossapitämiseen euroakaan, ellei ole pakko tai aio pitää autoa loppuun saakka.
Sitten saa ostaa käytetyn auton, jossa on loppuun käytetyt lasinpyyhkimet, loppuun käytetty akku, loppuun käytetty tuulilasi, samoin pakoputki, huonot valot ja sameat lyhdyt, loppuunajetut kahdet renkaat, kaikenlaista pikkuosien puutetta, joita ei huomaa, kuin myöhemmin, kun on jo myöhäistä. Huollot on tietysti laiminlyöty. Hinnoittelu tietysti autoliikkeessä huippua.
 
Tuntuu toisaalta hassulta maksaa taas softan poisotostakin. Minä olen antanut mennä auton mukana moottorin optimoinnin, eihän siitäkään tehon- ja väännön lisäyksestä mitään korvausta saa autoliikkeeltä sen paremmin kuin seuraavalta auton omistajaltakaan. Ilmaiseksi menee siis auton ominaisuuksien paraneminen myydessään auton.
Mielestäni pitäisi näkyä myytävän auton hinnassa esim. vaihdettu tuulilasi, akun vaihto yms. Aika kalliit auton osien vaihto, mutta ei vaan onnistu. Ei kannata satsata auton kunnossapitämiseen euroakaan, ellei ole pakko tai aio pitää autoa loppuun saakka.
Sitten saa ostaa käytetyn auton, jossa on loppuun käytetyt lasinpyyhkimet, loppuun käytetty akku, loppuun käytetty tuulilasi, samoin pakoputki, huonot valot ja sameat lyhdyt, loppuunajetut kahdet renkaat, kaikenlaista pikkuosien puutetta, joita ei huomaa, kuin myöhemmin, kun on jo myöhäistä. Huollot on tietysti laiminlyöty. Hinnoittelu tietysti autoliikkeessä huippua.
No niinhän se menee. Sama kuin teet kosmeettista remppaa kotiisi, niin ei siitä omiaan saa takaisin, selvähän se. Autot on siitä metkoja että niissä voi asiat poksahdella ennen aikojaan, kun taas asunnossa putkiremppa on aika vakiokulu, ja jos sitä ei ole tehnyt ajallaan, et voi korkeampaa hintaakaan pyytää.

Itse näen auton ohjelmoinnin mukavuustekijänä, sellaisena kuin joku keittiön pintojen uusiminen oman maun mukaiseksi. Ei siitä omiaan saa pois, koska se ei ole välttämätön kulu. Jollekin se rispaantunut tuulilasi voi olla aivan yhdentekevä kunhan se menee katsastuksesta läpi. Kaikkihan nämä menee kustannusten suuruuden mukaan: joku parinsadan tuulilasi on samantekevä 20k autossa, oli se vaihdettu tai ei. Ohjelmoinnissa on hyvä muistaa se, että se ei ole kaikille ns. parannus; jotkut mieltävät sen sellaiseksi, mutta jotkut taas pitävät sitä yhdentekevänä, ja toiset taas turhaan moottoria rasittavana ja sen elinikää lyhentävänä toimenpiteenä. Akkukin on kulutusosa, joka pitää kuitenkin muutaman vuoden välein vaihtaa. En itsekään saanut uudesta AGM-akusta, uusista talvi- ja kesärenkaista yhtään sen enempää kun vanhan autoni myin pois. Näin se vaan menee. Olisitko itse valmis maksamaan ekstraa?
 
Olen kyllä valmis maksamaan kunnossa olevasta autosta enemmän kuin huonosti kohdellusta se on selvä. En muuten kirjoittaisi tästä. Hyvä olisi jos autoista olisi kunnon selvitys vaihdetuista osista, tietysti kuitit tositteena mukana. Näin pitäisi mielestäni aina ollakin.
Samoin huoltojen kohdalla. Minulle yritti autoliike myydä huonon maalipinnan omaavaa autoa samaan hintaan kuin hyvämaalista autoa. En suostunut siihen ja myyjä pahoitteli neuvottelujen jälkeen että näin lähelle hintaa päästiin. Ero oli kuitenkin 1500€ joka oli maalauskorjauksen hinta, sekin aika halpa hinta tuosta isosta maalauskorjauksesta(auton etuhelma, konepelti ja katto).
Onneksi on itsellä hyvin huollettu ja ehjä auto alla.
 
Olen kyllä valmis maksamaan kunnossa olevasta autosta enemmän kuin huonosti kohdellusta se on selvä. En muuten kirjoittaisi tästä. Hyvä olisi jos autoista olisi kunnon selvitys vaihdetuista osista, tietysti kuitit tositteena mukana. Näin pitäisi mielestäni aina ollakin.
Samoin huoltojen kohdalla. Minulle yritti autoliike myydä huonon maalipinnan omaavaa autoa samaan hintaan kuin hyvämaalista autoa. En suostunut siihen ja myyjä pahoitteli neuvottelujen jälkeen että näin lähelle hintaa päästiin. Ero oli kuitenkin 1500€ joka oli maalauskorjauksen hinta, sekin aika halpa hinta tuosta isosta maalauskorjauksesta(auton etuhelma, konepelti ja katto).
Onneksi on itsellä hyvin huollettu ja ehjä auto alla.
Joo siis ehdottomasti olen samaa mieltä -- hyvin pidetty auto on huonosti pidettyä arvokkaampi. Ikävä totuus vain on se, että ihmiset eivät aina suostu maksamaan lisähintaa ns. lupauksista ja vannomisista. Kuitit toki kertoo totuuden, mutta silti monella korjauksella tuntuu olevan nolla-arvo. Maalipintakin on vähän sellainen että itse arvostaa, itse pitää hyvänä, mutta ei siitä saa markkaakaan enempää kun myy eteenpäin. Tai juu, voi saada jotain pientä lisää, mutta ei läheskään sitä summaa minkä itse on siihen maalipintaan sijoittanut. Ja sama toimii myös toisin päin -- kuinka paljon on itse valmis maksamaan enemmän täysin identtisestä autosta, kun toisessa on vähän skarpimpi (mutta molemmissa vuosia ja vuosia vanha) maalipinta? Ei ne vahaukset ja pesut kuitenkaan ihmeisiin pysty.
 
Se, että myyt jotain autoa ja saat siitä 200e enemmän kun jotain mikronaarmuja on vähemmän, ei maksa vaivaa kun väännät tuntikausia vahaa pintaan ja hierot päivittäin sitä jollain siiselinhäntäharjalla. Henkilökohtaisesti mieluummin käytän sen ajan johonkin mielekkäämpään ja annan vaikka 300e alea myydessä.

Eri asia toki jos kyseessä on harrastus.
 
Mikäs on ns järkevä prosessi oman auton arvon miettimiseen? Nettiautosta katselin vastaavia mutta löytyy vähän huonosti ja ne mitä on ovat autoliikkeiden vaihtareita. Paljonko noissa on yleensä katetta? Riittääkö 10 pinnaa?

Vai käydä liikkeessä/jobbarilla pyytämässä arviota ja miettiä sitten siitä. Yksityisenä myydessä varmaan saa kuitenkin paremmin kuin jos sen jobbarille myy.

2016vm skoda ja tällä on ajettu suhteellisen vähän (alle 60 000km).
 
Riippuu vähän siitäkin mitä maallikko näkee katteeksi. Maallikko ei yleensä mieti mahdollisia jälkikuluja, toiminnan pyörittämisestä aiheutuvia kuluja tai muuta vastaavaa, vaan katetta nähdään olevan aina se osto/myyntihinnan välinen summa.
Kate ei ole lähellekään 10% kun otetaan huomioon kaikki kulut yms. Hintaluokka toki vähän vaikuttaa myös asiaan.

Jos tuollaisen skodan arvonmääritystä haluat tehdä, niin katso objektiivinen hintapyyntö, ota siitä 4-5te pois ja olet lähellä liikkeen ostohintaa. Jos haluat myydä yksityisenä toiselle yksityiselle niin ota siitä liikkeen hintapyynnöstä 2-3te pois niin voi olla realistinen ajatus.
Lopulta se todellinen arvo selviää vasta kun olet kaupat kätellyt ja rahatukko on kourassa, eikä ostaja ole tullut muutaman kuukauden sisällä kirveen kanssa perimään jotain vuotavasta iskarista aiheutuneita kuluja.
 
Joo siis ehdottomasti olen samaa mieltä -- hyvin pidetty auto on huonosti pidettyä arvokkaampi. Ikävä totuus vain on se, että ihmiset eivät aina suostu maksamaan lisähintaa ns. lupauksista ja vannomisista. Kuitit toki kertoo totuuden, mutta silti monella korjauksella tuntuu olevan nolla-arvo. Maalipintakin on vähän sellainen että itse arvostaa, itse pitää hyvänä, mutta ei siitä saa markkaakaan enempää kun myy eteenpäin. Tai juu, voi saada jotain pientä lisää, mutta ei läheskään sitä summaa minkä itse on siihen maalipintaan sijoittanut. Ja sama toimii myös toisin päin -- kuinka paljon on itse valmis maksamaan enemmän täysin identtisestä autosta, kun toisessa on vähän skarpimpi (mutta molemmissa vuosia ja vuosia vanha) maalipinta? Ei ne vahaukset ja pesut kuitenkaan ihmeisiin pysty.

Yleensä se, että maalipinta ja sisustaa on pidetty siistinä ja hoidettu käsin tasaisin väliajoin kertoo yleisestä asenteesta auton muihinkin huoltoihin. Helposti maksaisin kahdesta identtisestä autosta joissa ero näkyy maalipinnassa sisustassa 500€ enemmän. Hintaluokassa 4000-5000€
 
Riippuu vähän siitäkin mitä maallikko näkee katteeksi. Maallikko ei yleensä mieti mahdollisia jälkikuluja, toiminnan pyörittämisestä aiheutuvia kuluja tai muuta vastaavaa, vaan katetta nähdään olevan aina se osto/myyntihinnan välinen summa.
Kate ei ole lähellekään 10% kun otetaan huomioon kaikki kulut yms. Hintaluokka toki vähän vaikuttaa myös asiaan.

Myyntikatehan se on mikä tässä kiinnostaa, ei autokauppiaan kokonaiskate, josta osa voi haihtua autojobbarin merinäkymällä olevan "toimiston" ( lue asunnon ) vuokraan ja kuitilla erikoisvanteina ostetun Rolexin tai kultavitjan hankintaan.

Esimerkit elävästä elämästä.
 
Yleensä se, että maalipinta ja sisustaa on pidetty siistinä ja hoidettu käsin tasaisin väliajoin kertoo yleisestä asenteesta auton muihinkin huoltoihin. Helposti maksaisin kahdesta identtisestä autosta joissa ero näkyy maalipinnassa sisustassa 500€ enemmän. Hintaluokassa 4000-5000€

Taidat olla esimerkki sellaisesta henkilöstä jonka takia näitä ns myyntifixejä tehdään. En tarkoita mitään normaalia autonpesua liikkeen halliin, vaan näitä sprayllä ruosteen piilotteluja sun muita.
Sitten maksetaan suu vaahdossa siitä 95 almerasta tuplahinta kun on niin siistin näköinen koppa :D
 
Taidat olla esimerkki sellaisesta henkilöstä jonka takia näitä ns myyntifixejä tehdään. En tarkoita mitään normaalia autonpesua liikkeen halliin, vaan näitä sprayllä ruosteen piilotteluja sun muita.
Sitten maksetaan suu vaahdossa siitä 95 almerasta tuplahinta kun on niin siistin näköinen koppa :D

En vaan henkilö joka auton ostaessa ottaa maalipinnan paksuusmittarin mukaan;)
 
Taidat olla esimerkki sellaisesta henkilöstä jonka takia näitä ns myyntifixejä tehdään. En tarkoita mitään normaalia autonpesua liikkeen halliin, vaan näitä sprayllä ruosteen piilotteluja sun muita.
Sitten maksetaan suu vaahdossa siitä 95 almerasta tuplahinta kun on niin siistin näköinen koppa :D

Kummasti joku perus Micra tai vastaava kippo menee paremmin kaupaksi, kun sipaisee myllytyskoneella haalistuneen maalipinnan kiiltäväksi ja imuroi sekä pyyhkii sisustan.
Jopa vähän kalliimmalla ja pikkuisen isommilla kilometreillä, kuin vastaava kippo, joka on suoraan käytöstä.

Toki perusasioiden ( huollot + renkaat ) on oltava myös kunnossa, jos haluaa saada muutaman satasen enemmän.
 
Aikoinaan hommasin yhen auton Sakalta niin ihmettelin et onpa ikäisekseen hyvässä kunnossa maalipinta. Totuus sitten selvisi kun auton ekan kerran pesi ja värivahat liukeni.
 
Aikanaan ostin Mazda 626 saloon-auton. Maalipinta oli hyvän näköinen ympäriinsä. Pari pesua ja takakontin kansi himmeni mataksi. Taisin myllytyttää kannen ja ensin OK, mutta sitten sama toistui. Törkeää petkutusta autoliikkeeltä.
Autoliikkeen olisi pitänyt maalata takakontin kannen, mutta fuskaus mielessä. Ei olisi edes maalaus ollut kallista, kun sedan mallinen auto kyseessä ja kansi hyvin pieni.
 
Aikoinaan hommasin yhen auton Sakalta niin ihmettelin et onpa ikäisekseen hyvässä kunnossa maalipinta. Totuus sitten selvisi kun auton ekan kerran pesi ja värivahat liukeni.

Vuosia sitten kaverini osti mustan E61:sen 520i:n eräältä herttoniemeläiseltä puolitutulta autojobbarilta, ensimmäisen pesun jälkeen etupuskurin molemmista kulmista paistoivat pohjamaalit ja jobbarin vastaus oli "sä oot vaan liian tarkka" ja "ei se enää minun autoni ole, se on sinun nyt".
 
Aikoinaan hommasin yhen auton Sakalta niin ihmettelin et onpa ikäisekseen hyvässä kunnossa maalipinta. Totuus sitten selvisi kun auton ekan kerran pesi ja värivahat liukeni.
Sama juttu. Ekan pesun jälkeen auton pinta oli täynnä hologrammikuviota ja näytti auringossa kamalalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 367
Viestejä
4 554 257
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
arim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom