Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jossain vanhoissa tsi:ssä tarkastus on 240tkm kohdalla, periaatteessa ikuinen. Suomessa vaan on suositus aikaraja.Eikai sellaista ole olemassakaan kuin "elinikäinen hihna".
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oma muistikuva on että hihna tarkistetaan ensimmäisen kerran 150tkm / 5v kohdalla ja vaihdetaan tarpeen mukaan. TDI siis.
Kysynnän ja tarjonnan lakihan sen hinnan määrittää eikä autoliikkeet. Meinaatko että Sadoilla autoliikkeillä on joku kartelli etteivät myy "romurautaa" halvemmalla? Kilpailuhan on tällä hetkellä historiallisen kovaa parin ison jyräävän käytettyjen autojen ketjun takia.
Eiköhän ne korkeat hinnat johdu pikemminkin siitä autojen saatavuuden puutteesta tällä hetkellä.
Sehän tässä naurattaakin että tasan tarkkaan on tiedossa että autosta voi hajota esim 5v ikäisenä ihan mitä tahansa, vaikka jotain isompaakin, mutta jotenkin tietylle osalle kuluttajia tämä tulee ihan shokkiyllätyksenä ja sitten vingutaan facebookissa kun merkki / valmistaja / myyjä / maahantuoja on ihan paska kun kaikkea ei enää saakaan ilmaiseksi.
Sujuvasti kuitenkin unohdetaan että siitä viimeisillä penninjeneillä ostetusta ja antenniin saakka rahoitetusta koslasta ei ole uuden hinnastakaan ollut kuin 50% jäljellä sitä ostaessa.
Tarkempi vastaus on katsoa renkaan kyljessä olevia maksimipaineita ja siitä pudottaa jonninverran alaspäin, sillä autonvalmistajan suosittamat paineet koskevat vain ja ainoastaan mainittuja ensiasennusrenkaita. Eri merkkisten renkaiden maksimi- ja suosituspaineissa voi olla huomattavia eroja.Myös kovien pakkasten alkaessa kannattaa tarkistaa. Erityisen yleistä on, että talvirenkaat laitetaan alle nollakelissä ja pahimmillaan vielä niin, että paineet on laitettu kohdalleen sisätiloissa. Tällöin 20...40 asteen lämpötilaero saa aikaan sen, että renkaassa on helposti 0,2-0,4 bar liian vähän painetta. Nyrkkisääntönä 10 asteen muutos vaikuttaa 0,1 bar.
Lisäksi talvirenkaisiin voi huoletta laittaa 0,2-0,3 bar yli autonvalmistajan suosituspaineiden.
Nyt tipuin kärryiltä. Eli 0,2-0,3 bar yli sen mitä auton tarrassa lukee, mutta hieman alaspäin renkaan kyljessä olevista maksimipaineista? Ei tää niin tarkkaa varmaan ole, mutta amatöörinä haluaisi saada kerralla perussäännöt kuntoonrenkaan kyljessä olevia maksimipaineita
Ei vaan renkaan maksimipaineista hieman alaspäin. Eli selkeyden vuoksi:Nyt tipuin kärryiltä. Eli 0,2-0,3 bar yli sen mitä auton tarrassa lukee, mutta hieman alaspäin renkaan kyljessä olevista maksimipaineista? Ei tää niin tarkkaa varmaan ole, mutta amatöörinä haluaisi saada kerralla perussäännöt kuntoon
Nope. Otat auton suositellut rengaspaineet. Lyöt autosta ja rengastuksesta riippuen sen vajaa puoli baria lisää. Näin akseleiden välinen pito tai renkaan käytös ei muutu valmistajan haluamasta. Toki tuollakin voi leikkiä kuten itse yleensä teen ja lyön taakse vähän enemmän menettäen marginaalisesti pitoa takana tuloksena enemmän yliohjaava auto (toki autokohtaista ja rengaskohtaista esim rengasprofiilista riippuen). Nykyautoissa on sen verran matalat rengasprofiilit (ennen profiilit olivat isompia eli etäisyys vanteen ulkokehältä renkaan ulkokehälle oli suurempi) ja renkaat olivat kapeampia joten rengaspaineet eivät olleet aivan yhtä kriittisiä mutta mitä matalampi ja leveämpi rengas, sen isompi merkitys pitää paineet varmasti mielummin vaikka reilusti yli kuin ali suositellun tai renkaan sisä ja ulkolaidat kuluvat huomattavan nopeasti.Ei vaan renkaan maksimipaineista hieman alaspäin. Eli selkeyden vuoksi:
Jos sulla on auton ensiasennusrenkaat alla vaikkapa hakkapeliitta 7 koossa 225/45/16 auton rengastustarrassa mainitut paineet ovat ok(osassa on tankin korkissa tarra suosituspaineista tai osassa pilarissa jne).
Vastaavasti Hankookin renkaat samassa koossa vastaavilla paineilla jää lötköksi(pullistelevat reunoilta) -> tällöin parempi katsoa renkaan kyljestä rengasvalmistajan mainitsemat maksimipaineet ja siitä pudottaa paineita vähän alaspäin. Parhaimmillaan olen lisännyt 0,6bar auton tarran mukaisesta suosituksesta ja renkaiden käytös muuttui todella radikaalisti parempaan suuntaan(Hankookit). Käytännössä autonvalmistajan suosituspaineet ovat itselle ne minimipaineet, ja renkaanvalmistajan maksimipaineet -0,3; sitten ihan visuaalisella silmäilyllä + testiajolla lopulliset paineet. Harvemmin tarvitsee yli 0,4 baria laittaa enemmän, mitä autonvalmistajansuositukset näyttää. Lisätään vielä, että etupäähän on se yleisempi tarve saada lisäpainetta.
Noh itsehän pidän takana aina kuormatun ohjeistuksen mukaan paineita takana, jos tuosta vielä lisää paineita, niin melko kovaa on kyyti(pl. Mainitsemani Renkaiden poikeavat ominaisuudet, jotka tarvitsee lisäpainetta). Monessa perheautossa kuormaamattoman auton ja kuorman kanssa autojen rengaspainesuosituksissa on jo iso ero. Luonnollisesti autoissa joissa painojakauma on sama tai lähes, niin tarvetta eri paineille ei ole(vrt. Iso diisseli). Nykyrenkaat ovat sen verran laadukkaasti tehtyjä, ettei lievillä ylipaineilla rengas kulu epätasaisesti .Nope. Otat auton suositellut rengaspaineet. Lyöt autosta ja rengastuksesta riippuen sen vajaa puoli baria lisää. Näin akseleiden välinen pito tai renkaan käytös ei muutu valmistajan haluamasta. Toki tuollakin voi leikkiä kuten itse yleensä teen ja lyön taakse vähän enemmän menettäen marginaalisesti pitoa takana tuloksena enemmän yliohjaava auto (toki autokohtaista ja rengaskohtaista esim rengasprofiilista riippuen). Nykyautoissa on sen verran matalat rengasprofiilit (ennen profiilit olivat isompia eli etäisyys vanteen ulkokehältä renkaan ulkokehälle oli suurempi) ja renkaat olivat kapeampia joten rengaspaineet eivät olleet aivan yhtä kriittisiä mutta mitä matalampi ja leveämpi rengas, sen isompi merkitys pitää paineet varmasti mielummin vaikka reilusti yli kuin ali suositellun tai renkaan sisä ja ulkolaidat kuluvat huomattavan nopeasti.
Jossain vanhoissa tsi:ssä tarkastus on 240tkm kohdalla, periaatteessa ikuinen. Suomessa vaan on suositus aikaraja.
Juuri näin. Nykyrenkaat kestävät ylipainetta paremmin kuin alipainetta jos haluaa että eivät ole sakkorajalla turhan nopeasti.Ollaan kuitenkin siinä samaa mieltä, että ennemmin lisää painetta kuin sokeasti luottaa autonvalmistajan suosituksiin.
Hihna.Sekoitat ketjuun?
Hmm... meillä nuo kyllä käytiin autokoulussakin. Olin toki itse opiskelemassa autoasentajaksi joten ei käyty omalta osaltani niin tarkkaan mutta myös auton käyttöön liittyvät tekniikka käytiin läpi pyyhkijöistä pissapojan kautta rengaspaineisiin yms yms.
Meillä ei oikeastaan kurkattu konepellin alle lainkaan. Hieman hassusti inssissä sitten ajokokeen vastaanottajan kanssa käytiin läpi mitä kaikkea sieltä konepellin alta löytyy. Ajokokeen vastaanottaja oli kuulemma aiemmin itse ollut autokoulussa opettajana ja mielellään käytti osan inssistä kokeen suorittajan opastamiseen.Hmm... meillä nuo kyllä käytiin autokoulussakin. Olin toki itse opiskelemassa autoasentajaksi joten ei käyty omalta osaltani niin tarkkaan mutta myös auton käyttöön liittyvät tekniikka käytiin läpi pyyhkijöistä pissapojan kautta rengaspaineisiin yms yms.
Sehän tässä naurattaakin että tasan tarkkaan on tiedossa että autosta voi hajota esim 5v ikäisenä ihan mitä tahansa, vaikka jotain isompaakin, mutta jotenkin tietylle osalle kuluttajia tämä tulee ihan shokkiyllätyksenä ja sitten vingutaan facebookissa kun merkki / valmistaja / myyjä / maahantuoja on ihan paska kun kaikkea ei enää saakaan ilmaiseksi.
Sujuvasti kuitenkin unohdetaan että siitä viimeisillä penninjeneillä ostetusta ja antenniin saakka rahoitetusta koslasta ei ole uuden hinnastakaan ollut kuin 50% jäljellä sitä ostaessa.
Miten teette päätöksen auton ostosta? Hinannut nyt varmasti 6kk auton vaihdon kanssa, enkä vielä tiedä minkälaista, hintaista tai muutakaan. Pitäisikö vaan käydä liikkeessä ja vaihtaa. Jännittää ostokrapula, tai ehkä ennemmin morkkis.
Mikä pakko se sitten on vaihtaa, jos tilanne on tämä?Miten teette päätöksen auton ostosta? Hinannut nyt varmasti 6kk auton vaihdon kanssa, enkä vielä tiedä minkälaista, hintaista tai muutakaan. Pitäisikö vaan käydä liikkeessä ja vaihtaa. Jännittää ostokrapula, tai ehkä ennemmin morkkis.
Lähinnä puuttuvat varusteet kuten vakionopeudensäädin ja automaattivaihteisto, ja suht korkea kulutus nykypäivän standardeihin. Muutenhan nykyisellä autolla ei ole juurikaan myyntiarvoa, joten siinä mielessä ei häviä juuri mitän ajamalla nykyisellä niin kauan kun kestää. Sähköä tai hybridiä katsellut.Mikä pakko se sitten on vaihtaa, jos tilanne on tämä?
Miten teette päätöksen auton ostosta?
Auton tyypistä, koosta ja varusteista pitäisi kai käyttötarpeen ja makuasioiden puolesta olla jokin ajatus ennen ostopäätöstä. Muuten tosiaan ostokrapula uhkaa. Vähemmästäkin.Miten teette päätöksen auton ostosta? Hinannut nyt varmasti 6kk auton vaihdon kanssa, enkä vielä tiedä minkälaista, hintaista tai muutakaan. Pitäisikö vaan käydä liikkeessä ja vaihtaa. Jännittää ostokrapula, tai ehkä ennemmin morkkis.
Hei, Nokia kehitti sitä tätä ja tota ensimmäisenä ja toi ne päivänvaloon. Tuliko Nokiasta seuraava Apple, tuliko Fordista seuraava Tesla jne. Joku keksii ja toteuttaa ensimmäiset, joku kehittää ne paremmiksi ja kuluttajakäyttöön sopiviksi jonka jälkeen ollaankin taas tilanteessa että yksi tai kaksi on muita pikkuisen edellä mutta muut kannoilla kuitenkin omia vahvuuksiaan omaten. Itselle esim kelpaisi monikin patonkimerkin malli. Nimenomaan malli. Ranskalaisissa pitää olla tietyllä tapaa pirun tarkka mikä malli, mitkä varusteet, mikä tekniikka koska siinä missä esim VAG on tasaisen epävarmaa laatua/laadutonta niin ranskiksissa taas yksi malli voi olla loistava, meh tai täysi pommi ihan vain yhdestä kahdesta asiasta johtuen. Joku auton olennaisiin asioihin liityvä aivopieru joka on vain yhdessä mallissa tai varustepaketissa tai tekniikkamurhe joka esiintyy vain siinä tässä tai tuossa. Nuo ovat periaatteessa samoja ongelmia kuin muillakin merkeillä mutta rasnkalaisissa se tuntuu korostuvan.Aika mielenkiintoista; Ranskassa on kehitty maailman ensimmäinen höyryvoimalla toimiva auto (1769), maailman ensimmäinen polttomoottorilla toimiva auto (1807), eikä siinä vielä kaikki: myös maailman ensimmäinen sähköauto (1881). Tästä huolimatta ranskalaisia autoja pidetään ihan skeidana.
Onnistuivat tuomaan jotakuinkin ensimmäisenä italialaisten kanssa myös laajamittaiset johtosarja, anturi, katkaisija jne viat jotka monet muut eurooppalaisvalmistajat kopioivat itselleen 2000 luvulla. Itselläni on ollut useita hyviä ja useita huonoja ranskiksia, aivan kuten muunmaalaisiakin.Aika mielenkiintoista; Ranskassa on kehitty maailman ensimmäinen höyryvoimalla toimiva auto (1769), maailman ensimmäinen polttomoottorilla toimiva auto (1807), eikä siinä vielä kaikki: myös maailman ensimmäinen sähköauto (1881). Tästä huolimatta ranskalaisia autoja pidetään ihan skeidana ("parhaat ranskalaiset saa grilliltä").
Selvittäisin ensin mikä siellä on vikana.Ostin yksityiseltä Citroen C3 2003 ajet 215tkm, mutta kaupanteon jälkeen noin 15min motaril ajaessa vauhti vain hiipui. Kierroksia tulee kaasupoljinta painaessa. Vaihteet menee silmään (jokainen, myös pakki), mutta auto ei liiku kun kytkimen nostaa. Ei mihinkään suuntaan. Auto on nyt hinattu korjaamolle. Kumman pitäisi korjauksen maksaa? Mun vai myyjä? Nopeasti googlaamalla joku vaijeri napsahtanu ehkä?
Selvittäisin ensin mikä siellä on vikana.
Yksityiselläkin myyjällä on virhevastuu, mutta tuon ikäisessä sen piikkiin voi olla aika hankala laittaa, jos nyt ei selkeitä petokseksen todisteita löydy, että olisi vikaa tietoisesti peitelty. Saati sitten että kannattaisi satasista käräjöidä. Yllättävät remontit kuitenkin kuuluu asiaan ~20v vanhassa autossa.
Eli sanoisin, että perus kytkinrempat menee omaan piikkiin.
Ainoa huomio itsellä on että jos motarilla ajo on kielletty on vika hyvinkin tiedossa. Itsellä yhdessä kipossa kytkin luisti vain motarilla maksimiväännöillä.Eli ostit tietoisesti rikkinäisen auton? Miksi ihmeessä siis myyjä tuota joutuisi maksamaan, jos myyntihinnassakin on tultu vian vuoksi vastaan. Katsastuksessa ei tuon tyyppistä vikaa voida todentaa.
Kytkinremontilta tuo kieltämättä kuulostaa. Hinta liikkuu varmasti joissain satasissa.
Eli ostit tietoisesti rikkinäisen auton? Miksi ihmeessä siis myyjä tuota joutuisi maksamaan, jos myyntihinnassakin on tultu vian vuoksi vastaan. Katsastuksessa ei tuon tyyppistä vikaa voida todentaa.
Kytkinremontilta tuo kieltämättä kuulostaa. Hinta liikkuu varmasti joissain satasissa.
Niin kuulostaa kytkinrempalta. Joitain satasia tosiaan menee, eli käytännössä citikan hinta. Ei kai nyt noin vanhasta ja paljon ajetusta ranskattaresta nyt kukaan yli viittä sataa maksa?Eli ostit tietoisesti rikkinäisen auton? Miksi ihmeessä siis myyjä tuota joutuisi maksamaan, jos myyntihinnassakin on tultu vian vuoksi vastaan. Katsastuksessa ei tuon tyyppistä vikaa voida todentaa.
Kytkinremontilta tuo kieltämättä kuulostaa. Hinta liikkuu varmasti joissain satasissa.
Erot autoverossa saman automallin ja moottorin ollessa kyseessä selittyvät kaiketi käyttöönottopäivällä ja kilometreillä. Dieseleiden houkuttavuus on käsittääkseni tippunut - onkohan mitään näyttöä, että autojen hinnoille olisi käynyt samoin?
Itsellä tässä odottaa autoveropäätös dieselistä ja mietin, että pitäisikö tuohon hakea muutosta sillä, että auton verotusarvo poikkeaa aikaisemmasta linjasta, koska dieselmoottorit eivät ole enää yhtä houkuttelevia? Tuosta pitäisi tietysti varmaan perusteluihin jonkinlainen näyttö olla - mistä moista hakemaan?
Jotain taulukoitahan on olemassa jo tehdyistä veropäätöksistä, osoitetta en luonnollisesti nyt muista. Olisko trafi ehkä mistä etsiä.
Tuli mieleen joidenkin vuosien takainen verotus kahdesta samanlaisesta jmd Mitsusta, eclipse tjn... sarjanumerotkin sattui olemaan peräkkäiset, silti tonnien ero veroissa.
Löysin googlesta ihan oma päätös ihan hyhin linjassa. Tuli juuri siihen haarukkaan, mitä arvioinkin. Mietin vain tuota sen takia, jos olis sauma vähän säästää, mutta taitaa olla ika epätodennäköistä, jos ei kunnon perustetta löydy.
Arvioituun myyntihintaan verotuksessa voi hakea muutosta. Eli jos se on ollut mielestäsi korkeampi, kuin verotushetkellä Suomessa myynnissä olevat vastaavat autot. Huono haluttavuus siirtyy kyllä myyntihintoihin, mutta valitettavasti vasta viiveellä.Löysin googlesta ihan oma päätös ihan hyhin linjassa. Tuli juuri siihen haarukkaan, mitä arvioinkin. Mietin vain tuota sen takia, jos olis sauma vähän säästää, mutta taitaa olla ika epätodennäköistä, jos ei kunnon perustetta löydy.
Arvioituun myyntihintaan verotuksessa voi hakea muutosta. Eli jos se on ollut mielestäsi korkeampi, kuin verotushetkellä Suomessa myynnissä olevat vastaavat autot. Huono haluttavuus siirtyy kyllä myyntihintoihin, mutta valitettavasti vasta viiveellä.
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla
Maalailuksi menee. Aivan tuosta hopean värisen listan alapuolelta paistaa paljas muovi (kaikkein tummin kohta). Lisäksi nuo naarmut on muutenkin ihan liian syviä että myllyttämällä paranisi. Jos vakuutushinnottelulla menisi, niin maalauskustannukset pk-seutu huomioiden siinä jossain about 700€ johon sisältyy myös hieman muovikorjausta. Tähän toki lisäksi puskurin irrotus/asennus sekä puskurin osien purkaminen ja kasaaminen. Kokonaisarvio reilu tonni. Varmaan joku nevöhööd pikkupaja tekisi halvemmalla mutta työnjälki varmaan jotain ihan kauheaa. Tuossa hopeassa listan alakulmassa näkyy muuten pieni roso.Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla
Pystyykö huolto tuohon millään tavalla vaikuttamaan? Kesä- ja talvirenkaat ovat mulla saman kokoiset että sillä ei liene merkitystä sittenNo ei ole ainakaan Volvon osalta. Omassa vm. 20 mittarivirhe on 2-3km/h riippumatta nopeudesta.