Siirsin kulutusketjusta tänne.
@Jonaz @Perkeles @Pakana
Perkeles :llä on ripeään (139 km/h) työmatka-ajoon Volvo S80 mkII 2008 2.5T. Hän kyseli kuinka paljon pienemmällä kulutuksella ripeä ajo onnistuisi vastaavalla muulla autolla, esim. Skoda Superb.
Jonazin mielestä Superb on suurempi kuin S80, joten pitäisi ennemmin verrata Octaviaan.
Pakana ei ollut ihan samaa mieltä Superbin suuremmuudesta vs. S80. En ole minäkään.
On totta, että Superbissa on mahtavat polvitilat takapenkillä. Myös uusimmissa Octavioissa on kokoisekseen hyvät polvitilat takana. Tavaratilatkin ovat huippuluokkaa molemmissa. Silti S80 on aivan eri luokan auto kuin ehdotettu Octavia.
En tiedä onko uusin Octavia enää C-segmentin (alempi keskiluokka) auto, mutta ainakin TM on vertaillut Octaviat C-segmentin porukassa Astrojen, Corollojen ja Golfien seurassa. Akseliväli ja hinta täsmäävät parhaiten siihen porukkaan, vaikka Octavian tavaratila onkin luokkaa suurempi, jos kyseessä ei ole farmarivertailu.
Nyky-Superb oli alussa 2001-2008 D-segmentin (ylempi keskiluokka) auto. Uudemmat mallit 2008 alkaen ovat olleet E-segmenttiä (edustusauto). Todennäköisiä syitä ylemmälle luokalle olivat noin 5 cm kasvanut leveys ja uuden mallin korkeampi hinta. Amerikassa luokat määritellään selkeästi sisätilavuuden mukaan. Euroopassa C-luokan kokoinen auto voikin olla D-luokkaa, jos kyseessä on premium-merkki korkeine hintoineen.
Volvo S80 on aina ollut E-segmentin auto. Liitteessä vinkkiä millaisessa seurassa sitä vertaillaan. Octavia ei oikein kuulu joukkoon.
Jos kyse olisikin Perkeles:llä vain takapenkin polvitiloista ja tavaratilasta, niin toki uudehko Octavia voisi hyvin korvata S80 mkII 2.5T:n. Hän ei kuitenkaan noista asioista maininnut mitään. Sen sijaan mainittiin 139 km/h ja työmatka-ajo. Rivien välistä voi lukea, että käyttäjä on halunnut/saa hyötyä tietyistä S80:n ominaisuuksista, jotka eivät alemman luokan Octaviassa ole aivan niin hyvällä mallilla:
-pidempi akseliväli, leveys sekä useampi sata kg suurempi massa tuovat lisävakautta ja rauhallisuutta talven pöppyräkeleille kaistanvaihtoihin
-ajovalot ovat erinomaiset
-kuljettajan istuin on parempi
-edessä viihtyy vaikka olisi iso/lihava/pitkä
-isoon Volvoon on haluttu tuoda sellaistakin turvallisuutta, jota ei törmäystesteissä mitata (tavallista vahvempi kattorakenne hirvikolarien varalle)
-rengasmelun määrä ja laatu parempi (esim. nastat eivät kuuluneet matkustamoon ollenkaan 1998-malliin uutena)
Ja onhan se Volvon sivistynyt ja persoonallinen riviviitosen kumea kurnutus jotain ihan muuta kuin Octavian karkeat kolmi- ja nelipyttyiset. Haittapuolena on korkeampi kulutus etenkin kaupungissa. Perkelesin ajossa ero tuskin on juurikaan paria litraa enempää.