Yleistä keskustelua autoista

Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


1649869257553.png

Monessa kaskossa on ensimmäinen vaurio pelkkien omavastuiden maksulla, ei tipu bonukset. Eli omavastuusta riippuen 200e-500e ja puskuri tulee täyteen kuntoon :D
 
Pystyykö huolto tuohon millään tavalla vaikuttamaan? Kesä- ja talvirenkaat ovat mulla saman kokoiset että sillä ei liene merkitystä sitten

Eipä pystyne huolto mitään tekemään. Hyvä huomio nuo renkaat, mutta nekin kuluu ja sitten tulee virhettä. Kato jollain GPS sovelluksella oikea nopeus ja ulkomuistilla meet sen mukaan.
 
Eipä pystyne huolto mitään tekemään. Hyvä huomio nuo renkaat, mutta nekin kuluu ja sitten tulee virhettä. Kato jollain GPS sovelluksella oikea nopeus ja ulkomuistilla meet sen mukaan.
En kuollaksenikaan missä kaikissa noita sai muutettua huollon softilla esim juuri eri rengastuksien vuoksi. Ja ei kyllä kuulosta normi heitolta Fokkeriin tai muihin Fordeihin mitä on ollut. Jokainen ollut GPS:stä max 5kmh heitolla. Yleensä 3kmh-4kmh riippuen onko kesä vai talvinakit.
 
Täytynee nyt vähän vielä tarkistaa kunnollisella gps mittarilla. Onko suosituksia luotettavista? Ja juu Volvolla ainakin pitää käyttää piuhan päässä jos vaihtaa rengastuksen kokoa, näin varmaan muillakin.
 
Täytynee nyt vähän vielä tarkistaa kunnollisella gps mittarilla. Onko suosituksia luotettavista? Ja juu Volvolla ainakin pitää käyttää piuhan päässä jos vaihtaa rengastuksen kokoa, näin varmaan muillakin.

Joku vuosi sitten kun vaihdoin autoa, niin huomasin että ajopäiväkirjaa täyttäessä kilsat muuttui hmm... muistaakseni pienemmäksi. Enstisessä oli vakio kiokot, seuraavassa oli isommat vanteet jne.

Ulysse speedometer itellä käytössä, tai no harvoinpa tarvin. Waze jos navia tarvii kanssa, toisaalta googlen mapsi hoitaa saman asian.
 
Mistä löytyisi kupumutterit fiestan aluvanteille, mielellään mustat? Focuksessa on vissiin samanlaiset ärsyttävät mutterit peltikuvuilla ja noiden kanssa saa aina tapella.
 
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


1649869257553.png
Vesihionta ja myllytys niin suurinosa lähtee pois, yhdestä kohdasta on maali pois niin se ainakin jää...
 
Siirsin kulutusketjusta tänne. @Jonaz @Perkeles @Pakana

Suberb on isompi kuin s80, jota koon puolesta pitäisi verrata ennemmin Octaviaan? Toki vaikuttaa painottaako enemmän tavaratilaa vai matkustamon tiloja?
Tuttavaperheessä oli 2010 vuoden 1.8tsi Octavia (farkku, neliveto) jolla tuli jonkin verran reissattua. En muista että tuo olisi ikänä kuluttanut yli 7l/100km vaikka auto oli täynnä tavaraa ja ajettiin "reilua" nopeutta Helsingistä pohjoiseen.
180 heppaisena versiona myös ihan riittävä suorituskyky kuormankin kanssa.
Olohan tuossa uutena tosin ne perinteiset ongelmat jakopään kanssa mutta takuu hoiti sen kuntoon, luopuivat tyytyväisinä autosta 250tkm ajettuna vailla suurempia vikoja...
Edit. Vuosiluku sekoilu.
Ei superb ole s80 isompi kuin takapenkki.
Tavaratila on myös isompi jos uskoo Wikipediaa?
Volvot eivät koskaan ole olleet erityisen tilavia autoja, etenkin jos sisätilat suhteutetaan ulkomittoihin.
Ps. Litroina mitattuna esim. farmari Fabiassa on isompi tavaratila kuin s80 Volvossa.
Perkeles :llä on ripeään (139 km/h) työmatka-ajoon Volvo S80 mkII 2008 2.5T. Hän kyseli kuinka paljon pienemmällä kulutuksella ripeä ajo onnistuisi vastaavalla muulla autolla, esim. Skoda Superb.

Jonazin mielestä Superb on suurempi kuin S80, joten pitäisi ennemmin verrata Octaviaan.

Pakana ei ollut ihan samaa mieltä Superbin suuremmuudesta vs. S80. En ole minäkään.


On totta, että Superbissa on mahtavat polvitilat takapenkillä. Myös uusimmissa Octavioissa on kokoisekseen hyvät polvitilat takana. Tavaratilatkin ovat huippuluokkaa molemmissa. Silti S80 on aivan eri luokan auto kuin ehdotettu Octavia.

En tiedä onko uusin Octavia enää C-segmentin (alempi keskiluokka) auto, mutta ainakin TM on vertaillut Octaviat C-segmentin porukassa Astrojen, Corollojen ja Golfien seurassa. Akseliväli ja hinta täsmäävät parhaiten siihen porukkaan, vaikka Octavian tavaratila onkin luokkaa suurempi, jos kyseessä ei ole farmarivertailu.

Nyky-Superb oli alussa 2001-2008 D-segmentin (ylempi keskiluokka) auto. Uudemmat mallit 2008 alkaen ovat olleet E-segmenttiä (edustusauto). Todennäköisiä syitä ylemmälle luokalle olivat noin 5 cm kasvanut leveys ja uuden mallin korkeampi hinta. Amerikassa luokat määritellään selkeästi sisätilavuuden mukaan. Euroopassa C-luokan kokoinen auto voikin olla D-luokkaa, jos kyseessä on premium-merkki korkeine hintoineen.

Volvo S80 on aina ollut E-segmentin auto. Liitteessä vinkkiä millaisessa seurassa sitä vertaillaan. Octavia ei oikein kuulu joukkoon.


Jos kyse olisikin Perkeles:llä vain takapenkin polvitiloista ja tavaratilasta, niin toki uudehko Octavia voisi hyvin korvata S80 mkII 2.5T:n. Hän ei kuitenkaan noista asioista maininnut mitään. Sen sijaan mainittiin 139 km/h ja työmatka-ajo. Rivien välistä voi lukea, että käyttäjä on halunnut/saa hyötyä tietyistä S80:n ominaisuuksista, jotka eivät alemman luokan Octaviassa ole aivan niin hyvällä mallilla:

-pidempi akseliväli, leveys sekä useampi sata kg suurempi massa tuovat lisävakautta ja rauhallisuutta talven pöppyräkeleille kaistanvaihtoihin
-ajovalot ovat erinomaiset
-kuljettajan istuin on parempi
-edessä viihtyy vaikka olisi iso/lihava/pitkä
-isoon Volvoon on haluttu tuoda sellaistakin turvallisuutta, jota ei törmäystesteissä mitata (tavallista vahvempi kattorakenne hirvikolarien varalle)
-rengasmelun määrä ja laatu parempi (esim. nastat eivät kuuluneet matkustamoon ollenkaan 1998-malliin uutena)

Ja onhan se Volvon sivistynyt ja persoonallinen riviviitosen kumea kurnutus jotain ihan muuta kuin Octavian karkeat kolmi- ja nelipyttyiset. Haittapuolena on korkeampi kulutus etenkin kaupungissa. Perkelesin ajossa ero tuskin on juurikaan paria litraa enempää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220719-223614.png
    Screenshot_20220719-223614.png
    2,5 MB · Luettu: 69
Siirsin kulutusketjusta tänne. @Jonaz @Perkeles @Pakana




Perkeles :llä on ripeään (139 km/h) työmatka-ajoon Volvo S80 mkII 2008 2.5T. Hän kyseli kuinka paljon pienemmällä kulutuksella ripeä ajo onnistuisi vastaavalla muulla autolla, esim. Skoda Superb.

Jonazin mielestä Superb on suurempi kuin S80, joten pitäisi ennemmin verrata Octaviaan.

Pakana ei ollut ihan samaa mieltä Superbin suuremmuudesta vs. S80. En ole minäkään.


On totta, että Superbissa on mahtavat polvitilat takapenkillä. Myös uusimmissa Octavioissa on kokoisekseen hyvät polvitilat takana. Tavaratilatkin ovat huippuluokkaa molemmissa. Silti S80 on aivan eri luokan auto kuin ehdotettu Octavia.

En tiedä onko uusin Octavia enää C-segmentin (alempi keskiluokka) auto, mutta ainakin TM on vertaillut Octaviat C-segmentin porukassa Astrojen, Corollojen ja Golfien seurassa. Akseliväli ja hinta täsmäävät parhaiten siihen porukkaan, vaikka Octavian tavaratila onkin luokkaa suurempi, jos kyseessä ei ole farmarivertailu.

Nyky-Superb oli alussa 2001-2008 D-segmentin (ylempi keskiluokka) auto. Uudemmat mallit 2008 alkaen ovat olleet E-segmenttiä (edustusauto). Todennäköisiä syitä ylemmälle luokalle olivat noin 5 cm kasvanut leveys ja uuden mallin korkeampi hinta. Amerikassa luokat määritellään selkeästi sisätilavuuden mukaan. Euroopassa C-luokan kokoinen auto voikin olla D-luokkaa, jos kyseessä on premium-merkki korkeine hintoineen.

Volvo S80 on aina ollut E-segmentin auto. Liitteessä vinkkiä millaisessa seurassa sitä vertaillaan. Octavia ei oikein kuulu joukkoon.


Jos kyse olisikin Perkeles:llä vain takapenkin polvitiloista ja tavaratilasta, niin toki uudehko Octavia voisi hyvin korvata S80 mkII 2.5T:n. Hän ei kuitenkaan noista asioista maininnut mitään. Sen sijaan mainittiin 139 km/h ja työmatka-ajo. Rivien välistä voi lukea, että käyttäjä on halunnut/saa hyötyä tietyistä S80:n ominaisuuksista, jotka eivät alemman luokan Octaviassa ole aivan niin hyvällä mallilla:

-pidempi akseliväli, leveys sekä useampi sata kg suurempi massa tuovat lisävakautta ja rauhallisuutta talven pöppyräkeleille kaistanvaihtoihin
-ajovalot ovat erinomaiset
-kuljettajan istuin on parempi
-edessä viihtyy vaikka olisi iso/lihava/pitkä
-isoon Volvoon on haluttu tuoda sellaistakin turvallisuutta, jota ei törmäystesteissä mitata (tavallista vahvempi kattorakenne hirvikolarien varalle)
-rengasmelun määrä ja laatu parempi (esim. nastat eivät kuuluneet matkustamoon ollenkaan 1998-malliin uutena)

Ja onhan se Volvon sivistynyt ja persoonallinen riviviitosen kumea kurnutus jotain ihan muuta kuin Octavian karkeat kolmi- ja nelipyttyiset. Haittapuolena on korkeampi kulutus etenkin kaupungissa. Perkelesin ajossa ero tuskin on juurikaan paria litraa enempää.
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Edit. Puhuttiin nimenomaan kokoluokista ja Octavia on kooltaan lähempänä s80 mallia kuin superb. Tämä asettaa sanomasi vielä oudompaan valoon koska octavian ja s80 hintaero alkaa olla jo todella merkittävä.
Ps. Tottakai samankokoinen mutta huomattavasti kalliimpi auto tuntuu paremmalta ja pitääkin tunntua, tuskin kukaan tätä kiistää?
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220720-015502.png
    Screenshot_20220720-015502.png
    1,4 MB · Luettu: 33
Viimeksi muokattu:
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
Anoppi oli siis kanssa kyydissä ns "pelkääjän paikalla", muuten todella selkeä kuvaus ja ymmärrän, että S80 on se valinta. Kuulostaa turvalliselta valinnalta, jos nyt oikein poimin: "Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04."
 
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Edit. Puhuttiin nimenomaan kokoluokista ja Octavia on kooltaan lähempänä s80 mallia kuin superb. Tämä asettaa sanomasi vielä oudompaan valoon koska octavian ja s80 hintaero alkaa olla jo todella merkittävä.
Ps. Tottakai samankokoinen mutta huomattavasti kalliimpi auto tuntuu paremmalta ja pitääkin tunntua, tuskin kukaan tätä kiistää?
Nimenomaan kokoluokissa s80 on pykälän kaksi tuota superbia ylempänä, pituus ja tilavuusmitoissahan eroa ei ole paljoa, lähinnä tuon jatketun takatilan takia.

Se että superb on vakiona jatkettu ei kuitenkaan nosta sitä auton kokoluokkaa, onhan noista volvoistakin joillain markkinoilla se jatkettu versio ja lisäksi koripajojen Tekemät limusiinit.

Käytännössähän se superb on s60 kokoluokassa oleva auto, ja esim kuskin penkiltä se koko fiilis on sama, kun s80 on selvästi isompi.

Nykyäänhän jos verratan 90 volvoon tuo superb on jo aika paljonkin pienempi, tosin muotoiluhan tuosta käytännössä sen suurimman eron tekee, s80 muotoilu onnistuu syömään aika tehokkaasti sen koon.
 
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
Itseasiassa tuossa viitattiin mielestäni kulutukseen eikä auton muihin ominaisuuksiin? Ja käytännössä kaikki vastaavan kokoiset autot vie vähemmän kuin Volvo.
Mitä kolariturvallisuuteen tulee niin oihan Volvo aikanaan muita edellä tuossa asiassa mutta siitä on 20 vuotta aikaa.
Tuossa ketjukolari tarinassa on useita ihmetyksen aiheita mutta en jaksa kaikkiin tarttua.
Kuinka edellä ajanut auto joutui kuorma-auton alle ja katto leikkautui irti? Alleajo esteet/suojat ovat juuri tätä varten? Ja siis samasta osumasta jossa toisen auton katto irtosi niin Volvon sivuikkunat pysyi ehjänä vaikka katto painui 10cm kasaan osuman tullessa sivusta?
Ehkä ymmärsin jotain väärin koska tajuat varmaan itsekkin että tuo ei ole mahdollista...

Ps. Aika pahaa jälkeä tulee Volvoon tuossa testissä, mielenkiintoista olisi nähdä kuinka esim. samanikäinen 5-sarjan bmw/e-mersu pärjäisi tuossa testissä, en usko että katto voi ainakaan enempää painua kasaan...
 
Asia selvä. Menee autojen vertailu aika mahdottomaksi jos tälle linjalle lähdetään.
Ps. Pelkkä hinta ei aina määritä auton luokkaa...
Soos se suberb on tehty c/d segmentin pohjalevylle, siihen on vaan "hitsattu" 15cm jatkopala keskelle, volvokin tekee tuota markkinoilla joissa sille on kysyntää. Se s60 on samassa c/d segmentissä.

Tietysti, superb on pidempi kun siinä on se jatkos. Mutta se on samalla (autowikin mukaan) 5cm kapeampi.

Hieman samaan tyyliinhän skoda on octaviankin kasvattanut mitoiltaan omaa kokoluokkaansa isommaksi, joka on tietysti yleensä kätevää.

Ei 70-luvun 240 volvoakaan kukaan nykyään isona autona pidä. Se on 6cm pidempi kuin tuo superb.
 
Soos se suberb on tehty c/d segmentin pohjalevylle, siihen on vaan "hitsattu" 15cm jatkopala keskelle, volvokin tekee tuota markkinoilla joissa sille on kysyntää. Se s60 on samassa c/d segmentissä.

Tietysti, superb on pidempi kun siinä on se jatkos. Mutta se on samalla (autowikin mukaan) 5cm kapeampi.

Hieman samaan tyyliinhän skoda on octaviankin kasvattanut mitoiltaan omaa kokoluokkaansa isommaksi, joka on tietysti yleensä kätevää.

Ei 70-luvun 240 volvoakaan kukaan nykyään isona autona pidä. Se on 6cm pidempi kuin tuo superb.
Ok. Tässä olisi tietysti oleellista tietää tarkemmin minkä generaation malleista puhutaan minkäkin auton yhteydessä? On hyödytöntä verrata 10 vuotta vanhaa pohjalevyä uuteen.
Volvo 240 on pisimmillään (wagon) 4844mm pitkä, vanhin superb (sedan) on 4803mm pitkä. Ei tuosta 6cm tule vaikka kuinka haluaisi. Tuo mainitsemasi leveyserokin on niin ja näin koska esim. S60 (P24) on 1804mm leveä, samaan aikaan valmistettu supeb (3T) on 1817mm leveä.
Kävin jokuaika sitten huvikseni koeajamassa 2014 vuoden V60:n, joka tietääkseni on tehty samalle pohjalevylle kuin s60 malli? Auto on todella ahdas. mk7 Golf (vuodesta 2013 eteenpäin) on sisältä tilavampi vaikka ei ilmeisesti kuulu kriteereilläsi edes samaan luokkaan? Volvossa on lähes klaustrofobinen olo takapenkillä kun sinne vaan sai ensin jalat ahdettua. Autoon kuuluu myös rengasäänet ja etenkin moottorin äänet sisälle todella voimakkaasti (edelleen verrattaan tähän pienempään luokkaan), lisäksi kaikki ovenkahvat, luukut ym natisivat ja nitisivät.
Volvo on aina valmistanut autoja joiden takatilat eivät vastaa auton muuta kokoluokkaa, ehkä Volvonkin kannattaisi tehdä "skodat" ja jatkaa sitä pituutta?
edit. vaihdettu lauseiden paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Tässä olisi tietysti oleellista tietää tarkemmin minkä generaation malleista puhutaan minkäkin auton yhteydessä? On hyödytöntä verrata 10 vuotta vanhaa pohjalevyä uuteen.
Volvo 240 on pisimmillään (wagon) 4844mm pitkä, vanhin superb (sedan) on 4803mm pitkä. Ei tuosta 6cm tule vaikka kuinka haluaisi. Tuo mainitsemasi leveyserokin on niin ja näin koska esim. S60 (P24) on 1804mm leveä, samaan aikaan valmistettu supeb (3T) on 1817mm leveä.
Kävin jokuaika sitten huvikseni koeajamassa 2014 vuoden V60:n, joka tietääkseni on tehty samalle pohjalevylle kuin s60 malli? Auto on todella ahdas. mk7 Golf (vuodesta 2013 eteenpäin) on sisältä tilavampi vaikka ei ilmeisesti kuulu kriteereilläsi edes samaan luokkaan? Volvossa on lähes klaustrofobinen olo takapenkillä kun sinne vaan sai ensin jalat ahdettua. Autoon kuuluu myös rengasäänet ja etenkin moottorin äänet sisälle todella voimakkaasti (edelleen verrattaan tähän pienempään luokkaan), lisäksi kaikki ovenkahvat, luukut ym natisivat ja nitisivät.
Volvo on aina valmistanut autoja joiden takatilat eivät vastaa auton muuta kokoluokkaa, ehkä Volvonkin kannattaisi tehdä "skodat" ja jatkaa sitä pituutta?
edit. vaihdettu lauseiden paikkaa.
Joo,volvoissa on lähes aina ahdasta takapenkillä, takapenkki on selkeästi suunniteltu lapsille. Jos pitää valita istuuko suberb vai s80 takapenkillä, niin superb ehdottomasti.

Volvo 240 lyheni kun tultiin 80-luvulle, josta tuo pituus lienee peräisin, se 70 luvun malli turvapuskureineen oli pidempi.

Mä kyllä koitin kaivaa saman ikäisten autojen tiedot vertailuun (pl. toi 240).
 
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..
 
Mulle voitas tsättiautosta etsiä neliveto vetokoukulla mieluiten pakuksi rekisteröity ikiliikkuja ...
 
Laitetaan tähän lankaan yleistä keskustelua autoista ja autoilusta, joille ei ole sopivaa ketjua tai jos ei jaksa sellaista perustaa.

Katoava kansanauto



- HS

de7f2d2868854112bb4efb91ca47f3c4.jpg


Minkä Fiatien kyydissä olette olleet? Omistatteko sellaisen?

Minulla ei ole koskaan ollut Fiatia, mutta olen ollut ainakin 600:sen, 127:n, 128:n ja Ritmon kyydissä. :)

On ollut ”kusiainen” eli 600:en ja nytkin tallissa on Fiat 850 sedan. Ei tällä hetkellä ajettavissa, kun remontti kesken. Ollut minulla vuodesta 1992. Joskus toivottavasti vielä ajossa.
 
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..

Kyllä tuon hintaluokan autot liikkuu, jos on asiallinen kunto ym. Oma kokemus on, että tonninpommi hintaluokasta on siirrytty juuri tuohon 2000e luokkaan. Ainakin alkuvuodesta, kun etsin itselleni väliaikaista käyttistä niin tonnilla ei tuntunut saavan mitään fiksua.
 
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?

Eli nyt olisi hyvä aika myydä lataushybridi/sähköauto pois ja ostaa polkuhintaan diesel ja ajaa sillä auringonlaskuun saakka?
 
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..
Nettiautossa oli nyt yllättävän fiksun oloisia auton ostajia. Volvo meni siis 520€ hinnalla kaupaksi.

Sun auton tietoja en tiedä, mutta selvästikin parempi, kun on 2000€ hintaluokassa. Kaupaksi kyllä menee ja jos ei millään mee, niin luultavasti hintaa täytyy vähän laskea.
 
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Noin kymmenenvuotiaita diesel-passatteja nettiautossa selanneena hinnat näyttäisi nousseen muutaman vuoden takaisesta. Tietysti autoonkin on tullut facelift ja nettiauton hinnat ovat vain pyyntöjä niin kuin artikkelissa sanotaan.
 
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?

Joittenkin autojen kohdalla pitää, suurimman osan ei. 3litran myllyillä olevat karvalakit ei liiku mihkään ja näissä hinnat laskeneet.
 
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?

Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
 
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.

Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
 
Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
Itse en ole alalla, mutta olen pistänyt merkille että esim.paikallinen Kamux on täynnä dieseleitä. Osa on ollut myynnissä jo yli puoli vuotta ja hintaa tiputettu useaan kertaan.
Edit. Omat havaintoni koskevat nimenomaan henkilöautoja, pakut ym.työvehkeet erikseen.
 
E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
 
Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Mutta parasta asuntovaunun vedossa, karavaanari luottaa dieseliin. Vero 580€/a kulutus vaunun kanssa 8-8,5l/100km. Ilman vaunua 4-5L/100km.
 
Mielipiteitä/kokemuksia ikkunantummennukset vs Carshades vs. muumikä takapenkin jälkikasvulle?

E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Tuolla diesel vs. bensa ketjussa laskeskelin jonkin aikaa sitten, että diesel ei ole koskaan ollut yhtä pienillä kilometreillä kannattavaa kuin nyt.

Mitä kalliimpaa polttoaine on sitä enemmän vähempikulutuksisesta dieselistä hyötyy. Saati sitten jos autonkin saa halvemmalla.

Ei tuohon hyljeksi oikein mitään rationaalista syytä ole, ihminen on vaan niin laumaeläin, että kun tarpeeksi moni sanoo että diesel ei kannata niin sellaista ei hankita vaikka matematiikka sanoisi täysin päinvastaista.
 
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
 
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
Pyyntihinnat monessa paikassa ihan liian korkeita suhteuttettuna menekkiin. Ei varmaan haluta myöntää tappioita ja yritetään saada omat pois.
Eli olet oikeassa.
 
Noin kymmenenvuotiaita diesel-passatteja nettiautossa selanneena hinnat näyttäisi nousseen muutaman vuoden takaisesta. Tietysti autoonkin on tullut facelift ja nettiauton hinnat ovat vain pyyntöjä niin kuin artikkelissa sanotaan.
Vaihdoin vuodenvaihteessa (silloin) 20 k€ arvoisen diesel-Audin 55 k€ arvoiseen Teslaan. Nyt reilut puoli vuotta myöhemmin Audin arvosta näyttää sulaneen pari-kolme tonnia pois (n. -10-15 %) kun Teslan arvo on noussut samat pari-kolme tonnia (n. +5 %). Ihan hyvään saumaan tuli vaihdettua.
 
Täytyy sanoa, että täytyy ihan tosissaan harkita dieseliä seuraavaksi autoksi jos niiden arvostus(myyntihinta) tästä edelleen laskee. Vaikka sinänsä vaparibensa onkin huolettomamman kuuloinen kuin diesel dpf+kaksoismassa+suuttimet+turbo+hehkut yhdistelmineen, en tiedä onko tuolla tuntumalla sitten mitään totuuspohjaa.
 
En oikein ymmärrä tuota median diesel-vihaa, jossa puhutaan että dieselit eivät mene kaupaksi eikä ne edes kelpaa vaihdokeiksi. Kaverilla on pienehkö autoliike jossa nykyään keskimäärin 30 autoa myynnissä. Kaikki dieselit väliltä 20000€-40000€ menevät ennen kuin edes nettiautoon ehtii laittaa. Mut joo, eihän niitä kukaan halua eikä niillä kukaan voi nykypäivänä ajella...
 
Diesel volvolla ajelen. 3v sitten maksoi 22 000€, nyt on 100 000 km mittarissa lisää hinta lienee jossain 10-15k paikkeilla? Teslaa kävin kokeilemassa jo, mutta taidan ajaa tämän dieselin loppuun itse kuitenkin ja katsella josko sähköauto markkina vähän rauhoittuisi 5v aikana niin että käytetyistä ei joudu maksamaan enempää kuin uusista. Jos ei niin täytyy sitten tilata uusi 5v päästä kun tässä nykyisessä tulee kilometrit täyteen.
 
En oikein ymmärrä tuota median diesel-vihaa, jossa puhutaan että dieselit eivät mene kaupaksi eikä ne edes kelpaa vaihdokeiksi. Kaverilla on pienehkö autoliike jossa nykyään keskimäärin 30 autoa myynnissä. Kaikki dieselit väliltä 20000€-40000€ menevät ennen kuin edes nettiautoon ehtii laittaa. Mut joo, eihän niitä kukaan halua eikä niillä kukaan voi nykypäivänä ajella...
Samaa vihaa ihmetellyt. Päästötkin näissä uudemmissa dieseleissä pienemmät kuin "samankaltaisissa" bensavehkeissä.
 

En tiedä, noteerasiko joku tätä, mutta itsestäni tuntui melkein harmilliselta, nyt kun näki mitä oli tulossa, että Phaeton aikanaan hylättiin VW:n mallistosta. On toki tiedossa, että auto ei myynyt hyvin keulalogosta johtuen, mutta tuo D2-malli vaikutti linjojensa puolesta varsin ajattomalta. Lisäksi tästä huokui vielä sellainen laadukas ja premium-luokan fiilis sisätiloissa, mikä on mielestäni tämän sähköautohypen myötä osin menetetty. Esim. monet sähkövollkarit on ihan karvalakkeja sisätiloiltaan, ainakin ne mitä on tullut testattua. Esim. jopa 90-luvun 7-sarjan Bemarissa oli monipuolisemmat penkinsäädöt kuin ID4 Volkkarissa.

Mulla on ollut hankala tilanne, kun tässä parin vuoden sisään pitäisi varmaan nykyinen kaasulla kulkeva Passat vaihtaa johonkin muuhun autoon, mutta en haluaisi ostaa bensa taikka diesel-autoa. Uudenkin toivoisin kulkevan joko kaasulla taikka sähköllä. Ladattavat hybridit eivät oikein sytytä, kun ajot ovat maantiepainotteisia. Olen jopa pohtinut jonkun käytetyn bensa-edustusauton konvertointia kaasulle, jos mahdollista. Toki pitäisi löytää sellainen, joka sopii viisihenkiselle perheelle :D
 
Totesin juuri, että kannattaa välillä käydä laskemassa vakuutusten hinta laskurilla, vaikkei kiinnostaisi kilpailuttaa niitä. Tein POP-vakuutuksessa tarkistuksen ja sain hinnaksi n. 420 euroa vs. 520 euroa, joka on toukokuussa alkaneen olemassaolevan sopimuksen kauden hinta. Tarjouspyyntö asiakaspalveluun ja tunnissa oli hinta tarkistettu tuolle uudisasiakastasolle.

Nämä on pahempia kuin puhelinliittymien kiemurat.
 
Totesin juuri, että kannattaa välillä käydä laskemassa vakuutusten hinta laskurilla, vaikkei kiinnostaisi kilpailuttaa niitä. Tein POP-vakuutuksessa tarkistuksen ja sain hinnaksi n. 420 euroa vs. 520 euroa, joka on toukokuussa alkaneen olemassaolevan sopimuksen kauden hinta. Tarjouspyyntö asiakaspalveluun ja tunnissa oli hinta tarkistettu tuolle uudisasiakastasolle.

Nämä on pahempia kuin puhelinliittymien kiemurat.

Liittyy ei liity, mutta aamusta tällainen uutinen osui silmään:

 
Onko se nyt mikään uutinen että vakuutusyhtiö kusettaa?
Aika erikoinen keissi, eihän tuollaisesta 2008 mallin Puntosta tarvitse omavastuun jälkeen hyvitellä kuin muutama satanen, max. tonni. Joten vähän ihmettelen vakuutusyhtiön päätöstä. Toisaalta tarinasta olla kuultu kuin toinen puoli. Meinaan, että kyllähän niitä vakuutusyhtiöitäkin kusetetaan ja tiedäppä sitten minkälainen vakuutushistoria kyseisen Fiaskon vakuuttajalla on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 650
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom