No kuinka moni 56k€ polttiksen ostja on valintaansa perustellut sillä 28k€ hintaerolla ostaisi päivänhinnalla bensaa vajaan neljäsnemiljoonan ajoihin.
Jos muistelee vanhoja, niin jotkut voivat innostua jopa hamstraa. No onneksi harvalla kassa kestää, samaan tyyliin kuin esim hehkulamppujen tai elohopeasisätävien lamppujen hamstraamisessa.
Se mistä markkinahäiriö(t) johtuneet niin ketjuisoja syitä, varmaan voidaan mennä useamman vuoden taakse, mutta jos lähdetään nyt tuosta koronasta, auto/liikenne puolella meni kyllä ihan kaikki sekaisin, kun se alkoi helpottaa, niin alettiin toivoa että palattaisiin pikkuhiljaa kohti tasaisempaa, mutta sitten tuli nuo putinin touhut.
Uusien henkilöautojen hankinnassa jo jonkin aikaa ollut jäännösarvon kohonnutta riskiä, nähnyt sellainenkin ihme että käytettyjen arvot nouseet, jopa yli hankintahinna. Johtu siis tuosta markkinhäiriöstä, ja uusien hintojen noususta. Nyt pahimman häiriön poistuessa odotetaan hintojen laskemista, lisäksi tegnologinen kehityksen ripeeää jatkumista. Jos pelkää riskiä, niin kannattaa katsoa rahoitusmalleja joissa riskiä on ulkoistettu, esim vuora(leasing),
Fosiilipolttisten osuuden hiipuminen ei johdu siitä että joskus tulevaisuudessa uusmyynti loppuu, vaan siitä että niiden käyttö tulee kalliiksi, niiden vaihtoarvot uskotaan romahtava (tällä ei kaikille väliä). Ne joille ei ole tarjolla sopivaa sähkistä, niin valitseva fosiilin polttiksen sijaan usein mielummin lataushybridin.
Autoala, siis myyjät, ovat huolissaan , tilanne on heille vaikea, talous on epävarma, ei ole myydä kaikille (osalla ei käytännössä ajantaista mallistoa), asiakkaat odottaa hintojen laskua. Varastoissakin voi olla painetta, asiakkaat peruu kalliilla hinnalla tehtyjä tilauksia. Autotehtaat ohittavat jälleen myyjät, eli etämyyvät suoraan asiakkaille, itsepalveluna.