Yleistä keskustelua autoista

Mitä mieltä olette kun olemme vaihtamasssa autoa diesel Volvo V60, V70:een tai V90:een. 20t€ saisi tämä käytetty Volvo maksaa. Nyt mietityttää mihin suuntaan näiden isojen diesel-volvojen hinnat ovat menossa? Onko nyt hyvä aika vaihtaa auto diesel-farkkuun vai kannattaako odottaa vielä jonkin aikaa että hinnat mahdollisesti tippuisivat? Ennen ensi talvea vaihdamme nykyisen Skodan diesel-farmarin pois, ei ole ollut kovin hyvä ostos.
 
Mitä mieltä olette kun olemme vaihtamasssa autoa diesel Volvo V60, V70:een tai V90:een. 20t€ saisi tämä käytetty Volvo maksaa. Nyt mietityttää mihin suuntaan näiden isojen diesel-volvojen hinnat ovat menossa? Onko nyt hyvä aika vaihtaa auto diesel-farkkuun vai kannattaako odottaa vielä jonkin aikaa että hinnat mahdollisesti tippuisivat? Ennen ensi talvea vaihdamme nykyisen Skodan diesel-farmarin pois, ei ole ollut kovin hyvä ostos.
Ei dieseliä tietenkään enää kannata ostaa. Bensakoneen ostat.
 
Mitä mieltä olette kun olemme vaihtamasssa autoa diesel Volvo V60, V70:een tai V90:een. 20t€ saisi tämä käytetty Volvo maksaa. Nyt mietityttää mihin suuntaan näiden isojen diesel-volvojen hinnat ovat menossa? Onko nyt hyvä aika vaihtaa auto diesel-farkkuun vai kannattaako odottaa vielä jonkin aikaa että hinnat mahdollisesti tippuisivat? Ennen ensi talvea vaihdamme nykyisen Skodan diesel-farmarin pois, ei ole ollut kovin hyvä ostos.
Itsellä on Volvo V70 2.4l diesel ja on ollut hyvä auto.
Ajanut nyt 88-212tkm välin sillä ja ainoa vika on ollut nelivedon kulmavaihde joka piti vaihtaa.

Hintakehitykseen on paha mennä mitään sanomaan, enemmänkin hallittuja arvauksia itse kukin voi antaa.
Laitoin omani loppukesästä myyntiin 9v vanhana ja 194tkm ajettuna. Vaikka yleinen ilmapiiri oli että kukaan ei dieseliä halua, minulle soitettiin neljästä eri autoliikkeestä ja yritettiin tyrkyttää erilaisia vaihtokauppoja. Eli käytännössä tuntui kuitenkin tuollainen "isokoneinen" diesel kiinnostavan.
 
Mitä mieltä olette kun olemme vaihtamasssa autoa diesel Volvo V60, V70:een tai V90:een. 20t€ saisi tämä käytetty Volvo maksaa. Nyt mietityttää mihin suuntaan näiden isojen diesel-volvojen hinnat ovat menossa? Onko nyt hyvä aika vaihtaa auto diesel-farkkuun vai kannattaako odottaa vielä jonkin aikaa että hinnat mahdollisesti tippuisivat? Ennen ensi talvea vaihdamme nykyisen Skodan diesel-farmarin pois, ei ole ollut kovin hyvä ostos.
Kuten Draghar tuossa totesi, niin 2,4 viisipyttyinen on melkoinen helmi luotettavuuden osalta. Kaikista taloudellisin se ei ole kulutukseltaan (toki Volvon autot muutenkin melkoisia malmikasoja), mutta toisaalta ei tainnut missään mallissa keretä tulla esim. ureajärjestelmiä tuohon, joten senkin osalta vähemmän vaivaa. Huollot kun tekee ajallaan, niin aika vähän pettäviä kohtia. Nelivedossa menee joskus 200-300k tienoilla tuo kulmavaihde. Taitaa olla satasien homma (vai kuinka @Draghar ?). Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa ajoittain, kuten kaikissa. Taisi vajaa 300€ maksaa viimeksi, kun vaihdatin lootan+haldexin ölpät.
Nuo on haluttuja juuri luotettavuutensa vuoksi, sekä ison vetokyvyn takia. Maajussit, syrjässä asuvat tai isoja kuormia vetävät noita vieläkin hamstraa. Tosin on meidänkin kaupunki/taajama taloyhtiössä kaksi XC70:stä, joista toinen minulla. Itsellä ei ole ollut mitään ylimääräistä 50tkm aikana. Kaverilla on sama tekniikka V70 korissa, jolla ajanut 200tkm —> 350tkm. Ei silläkään ole ollut yhtään hajonnutta osaa xenon polttimoa lukuunottamatta, mutta laatikon öljynvaihdosta se kyllä puhuu että pitäis tehdä.

Ensimmäiset kaksilitraiset (esim. V90 malleissa) eivät olleet sitten niinkään murheettomia. Niissä oli kaikenlaista pikkuvikaa ja jopa öljynsyöntiongelmia. En sitten tiedä missä kohtaa korjaantui vai korjaantuiko koskaan. En ole omistanut. Työkaverilla on noita ollut pari, mutta se ajaa maantietä 70-80tkm/vuosi ja vaihtaa auton pari vuotiaana, joten kovin pitkään ne eivät ole kerenneet vanheta.

Jos mun pitäisi veikata, niin arvioisin noiden isojen 5-pyttysten nelivetojen säilyttävän hintansa parhaiten, kun niillä on todella hyvä maine ja sopivat hyvin kovempiin hommiin. Varsinkin korotetut mallit. Voin toki olla väärässäkin ja polttoaineiden hinnat karkaa käsistä, mutta kuka sen nyt sitten oikeasti tietää. Sähköautoissa ei oikein vastaaviin hommiin ole vielä korvaajaa tarjolla.

Mausteeksi hieman offroadailuja:
 
@Latvus Olemme katsoneet 2017 V90 D3:sta joka on juuri tuolla 2 litran koneella. Noin 130tkm ajettu ja tarkoituksena olisi pitää tätä autoa useamman vuoden eli jotain 5-6 vuotta. Onko sinulla mitä kokemuksia tästä koneesta? Kilometrejä meillä tulee n. 30tkm vuodessa eli 5-6 vuoden kuluttua tällä olisi ajettu vähän alle 300tkm.
 
@Latvus Olemme katsoneet 2017 V90 D3:sta joka on juuri tuolla 2 litran koneella. Noin 130tkm ajettu ja tarkoituksena olisi pitää tätä autoa useamman vuoden eli jotain 5-6 vuotta. Onko sinulla mitä kokemuksia tästä koneesta? Kilometrejä meillä tulee n. 30tkm vuodessa eli 5-6 vuoden kuluttua tällä olisi ajettu vähän alle 300tkm.
Ei ole omaa kokemusta, vaan olen täysin kuulopuheiden varassa. Paikallinen Volvokorjaamo aikanaan mainitsi jonkin verran noista ongelmista, mutta tokihan kaikista moottoreissa vikoja on. Googlaa Volvo VEA, niin löydät juttua noista uusista nelimukisista. Samaa perusrakennetta käytettiin vissiin bensiini ja dieselkoneissa, joten seuraa tarkasti mistä puhutaan.

Esim:
 
Nelivedossa menee joskus 200-300k tienoilla tuo kulmavaihde. Taitaa olla satasien homma (vai kuinka @Draghar ?).
Kyllä siihen touhutonni meni. Kulmavaihdepaketti+booriholkki+työt. Ja marmorilla olisi ollut selkeästi enemmän.

Tuon rempan pystyy välttämään kun tsekkaa onko holkissa väljää. Kulmavaihde meni ainakin minulla rikki kun holkki oli päässyt väljistymään ja korkkasi. Pilasi rikkoontuessaan myös kulmavaihteen akselin.
 
Kyllä siihen touhutonni meni. Kulmavaihdepaketti+booriholkki+työt. Ja marmorilla olisi ollut selkeästi enemmän.

Tuon rempan pystyy välttämään kun tsekkaa onko holkissa väljää. Kulmavaihde meni ainakin minulla rikki kun holkki oli päässyt väljistymään ja korkkasi. Pilasi rikkoontuessaan myös kulmavaihteen akselin.
Miten tuon välyksen saa tarkistettua? Ja mikä on normaali välys?

Yksi semiyleinen vika noissa nelivetoisissa on perän pinjoniakselin etummainen laakeri. Laakeri ja krymppiholkki ei maksa kuin muutaman kympin, eikä sen vaihtaminen ole kovin vaikeaa, mutta silti tuo korjataan yleensä vaihtamalla koko perä joka on useamman tonnin homma.
 
Aika monen auton kanssa on tilanne se että nyt on disukoissa ostajan markkinat ja huolimatta keltaisen lehdistön öyhötyksestä, diesel on edelleen järkevin vaihtoehto moneen käyttöön. Yhtälössä suosiollista on myös se että jos saat vastaavan dieselauton vaikka 30 000e hintaluokassa 5000e halvemmalla kuin bensan "koska diesel kuolee ja muuta sellaista", niin aika huonot kortit täytyy pelata jotta se tulisi kannattamattomammaksi kuin bensa.

Ps. ajan itse bensalla, mutta sattumalta kun sen hommasin jo ennen koko vouhotusta. Eli turha tulla kitisemään että oma lehmä ojassa.
 
Bensahybriditkin vielä paljon kalliimpia kuin jotkut vähän vanhemmat dieselit. Sillä erotuksella ostaa aika paljon dieseliä ja maksaa käyttövoimaveroja.
 
Bensahybriditkin vielä paljon kalliimpia kuin jotkut vähän vanhemmat dieselit. Sillä erotuksella ostaa aika paljon dieseliä ja maksaa käyttövoimaveroja.
Ei bensahybridi sen vähempää kuluta kuin kaupungissa vrt diesel. Itse dieselpolttoaine on kyllä nyt kalliimpaa kuin bensa. Ja aika monestihan tilanne on se että halutunlaista autoa ei edes saa bensahybridinä, varsinkin jos on käytettyä hankkimassa.

Lisäksi tuollaisessa reilun 10v iässä käytetyissä se bensavaihtoehto yleensä kuluttaa sitten 1,5x-3x enemmän kuin diesel, koska silloin se diesel nyt vaan oli se säästäjän ratkaisu, eikä autotehtaat kovin vakavissaan sitä bensaa vielä pihistäneet, tai ekat suorasuihkutus bensat olivat vasta tulleet.

Esim noissa 60-70 sarjan volvoissa se T5 ottaa maantiellä puolet enemmän mitä D5, kaupungissa vähintään 2x, ja jos polkee 3x.

Uusi Diesel on perusteltu jollain joka ajaa huomattavan paljon ja pitkiä matkoja, jolloin se ajo on sitä maantieajoa.

Lisäksi on tietysti pienyrittäjät yms porukka joka pystyy sitä dieseliä helposti hukkaamaan firmansa kirjanpitoon, ja saa sitä kautta veroja kierrettyä.
 
Ei bensahybridi sen vähempää kuluta kuin kaupungissa vrt diesel. Itse dieselpolttoaine on kyllä nyt kalliimpaa kuin bensa. Ja aika monestihan tilanne on se että halutunlaista autoa ei edes saa bensahybridinä, varsinkin jos on käytettyä hankkimassa.

Lisäksi tuollaisessa reilun 10v iässä käytetyissä se bensavaihtoehto yleensä kuluttaa sitten 1,5x-3x enemmän kuin diesel, koska silloin se diesel nyt vaan oli se säästäjän ratkaisu, eikä autotehtaat kovin vakavissaan sitä bensaa vielä pihistäneet, tai ekat suorasuihkutus bensat olivat vasta tulleet.

Esim noissa 60-70 sarjan volvoissa se T5 ottaa maantiellä puolet enemmän mitä D5, kaupungissa vähintään 2x, ja jos polkee 3x.

Uusi Diesel on perusteltu jollain joka ajaa huomattavan paljon ja pitkiä matkoja, jolloin se ajo on sitä maantieajoa.

Lisäksi on tietysti pienyrittäjät yms porukka joka pystyy sitä dieseliä helposti hukkaamaan firmansa kirjanpitoon, ja saa sitä kautta veroja kierrettyä.

Eikä tarvita kummoista kuomukärryä perään niin diesel on vahvoilla sen suhteen, ettei kulutus juuri nouse litraa/kahta enempää kun bensalla voi kulutus tuplaantua.
 
En tiedä olenko vieraantunut todellisuudesta, mutta tälläisten "paalauskuntoisten" autojen myyntiajat yllättivät. Ovatko ne todellakin noin kuumaa kamaa ?

1676626295657.png


 
En tiedä olenko vieraantunut todellisuudesta, mutta tälläisten "paalauskuntoisten" autojen myyntiajat yllättivät. Ovatko ne todellakin noin kuumaa kamaa ?

Kyllä ovat kuumaa kamaa, ainakin PK-seudun ulkopuolella. Esim. 2001 Corolla on erittäin suosittu ja edullinen malli, ei todellakaan mikään paalauskuntoinen.
Omalla kokemuksella nuo revitään käsistä, vaikka missä kunnossa, kun hinta on sopiva. Vuosituhannen Corollat/Avensikset ovat halvimpia käyttöautoja, jos haluaa ajella minimibudjetilla.

Toiset eivät halua tai pysty sijoittamaan kymmeniä tuhansia uuteen autoon, niin vanhempi edullinen on järkevämpi. Uusi autohan on erittäin huono investointi ja nyt talous on monilla tiukilla (energia, ruoka, eläminen ylipäätään). Hienoa, jos Vepastolla raha-asiat on niin hyvällä mallilla, että auton hinnalla ei mitään väliä, silloin voi vieraantua todellisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Vituttaa koko sana "paalauskuntoinen". Melko paskassa kunnossa saa olla auto että sen katson paalauskuntoiseksi. Toki se vaikuttaa varmaan mun mielipiteeseen että satun diggaamaan vanhemmista autoista ja näistä nykyautoista tulee nopeempaa/herkemmin näitä "paalauskuntoisia" ku ne on lähtöjäänki niin monimutkaisia, ettei niitä enää itse korjaa pirukaan (varsinkaan halvalla) kun alkavat iän myötä temppuilee.

Ympärivuoden käyttis on 37v vanha paku. Meidän ajossa olevien autojen yhteenlaskettu ikä on tällä hetkellä ~128v. Vain yhdessä on alkeellinen tietokone, kaikki muut on tyhmiä ku saappaat ja hyvä niin. :rofl:
 
Paalauskuntoinen käsite muuttui aika radikaalisti, kun romutusseteleitä ryhdyttiin tarjoamaan. Ja tietty se oma tulotaso vaikuttaa auton arvostamiseen.
Välillä paalaukseen menee erittäin hyväkuntoisia autoja ja romuttamot eivät saa myydä niitä (paitsi varaosina), kun seteliin vaadittava rekisteristä poisto on tehty.
Ei siinä, onhan se hyvä että saastuttavimmat menopelit häviää, mutta osa vanhoistakin malleista on hyvin taloudellisia ja ekologisia, kun käyttöautoiluun ei kiinnosta laittaa senttiäkään turhaan.
 
Hienoa, jos Vepastolla raha-asiat on niin hyvällä mallilla, että auton hinnalla ei mitään väliä, silloin voi vieraantua todellisuudesta.

Valitettavasti asiani eivät ole ihan tuolla tolalla. Joutuu edelleen miettimään tarkasti mihin euronsa laittaa ja mihin on varaa. Ja moneenkaan ei ole varaa, eli joutuu edeelleen vain haaveilemeaan......se on onneksi se on edullista puuhaa

Pointtini tuossa oli se , että yllätyin että noin vanhat ja edulliset auton ovat noin kysyttyä tavaraa. Olin luulut että hieman uudemmat ja kallimmat olisivat kystympiä. Vaikka kymmpitonnin menopelit.
 
Valitettavasti asiani eivät ole ihan tuolla tolalla. Joutuu edelleen miettimään tarkasti mihin euronsa laittaa ja mihin on varaa. Ja moneenkaan ei ole varaa, eli joutuu edeelleen vain haaveilemeaan......se on onneksi se on edullista puuhaa

Pointtini tuossa oli se , että yllätyin että noin vanhat ja edulliset auton ovat noin kysyttyä tavaraa. Olin luulut että hieman uudemmat ja kallimmat olisivat kystympiä. Vaikka kymmpitonnin menopelit.

Paljastaa karulla tavallaan kansan ostovoiman…
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Paljastaa karulla tavallaan kansan ostovoiman…
Noita autoja haalitaan varmasti työmatka-ajoon yms. ja sehän on taloudellisesti järkevää. Jos sopiva yksilö osuu kohdalle niin tonnin Toyota saattaa olla monen vuoden käyttöauto tuollaiseen tarkoitukseen, ja jos ei ole niin tappio ei ole suuren suuri. Itselläni on huonoimmat ostot olleet juuri noita kympin autoja, käyttökustannukset on yllättäneet ja myydessä otettava persnettoa, jotta pääsee eroon.
 
Juu, käytettyjen autojen hinnat on ihan tolkuttomat. Kiitos romutuspalkkiolle, kun Jormat romuttaa Irmeleiden päälle satatuhatta ajetut kauppakassit... :cry:

Ostin kesällä Focuksen. Ajettu vajaa 140 tkm/megametriä, vm. 2001. Hintapyyntö 2,8 k€, josta lähti kevyesti tinkimällä muutama satanen. Huoltohistoria niin hyvä kuin autossa ikinä olla voi.

Nyt selailin huvikseni nettiautoa, ja jumaliste, Focuksen pikkuveli Fiesta (132 tkm, vm. 2003) on myynnissä tonnin isommalla hintapyynnöllä (3800€!!!). Moottori tosin vielä tehottomampi, bonuksena ilmastointi, joka Fokkerista puuttuu.

 
No hintatasohan on aina niin korkea kuin mitä ostajat ovat valmiita maksamaan.

Paljonko ne romutuskampanjat oikeasti nosti sitten hintatasoa? Tietysti jonkinverran pikkuvikaisia autoja paalattiin tuon takia, jotka muuten olisi fiksattu ja myyty, mutta varsinkin toisella kierroksella kun se piti olla oikeasti oma auto joka romutettiin, ei niitä todellisia 'auto paaliin ja pakasta vedetty tilalle' kauppoja ihan valtavasti tehty.
 
Liekö kukaan tutkinut Suomessa romutuspalkkion vaikutusta käytettyjen autojen hintatasoon? Mutta siitä muistan lukeneeni kyllä lehtijuttua, että romuyrittäjät ovat koettaneet ostaa paalattavia autoja edelleenmyytäviksi ja romuttaja on kieltäytynyt, koska on tarvinnut todistuksen romutuksesta romutuspalkkiota varten.

Jenkeissä on tutkittu. Siellä käytetyn auton hinta nousi keskimäärin 13 dollaria.

 
Juu, käytettyjen autojen hinnat on ihan tolkuttomat. Kiitos romutuspalkkiolle, kun Jormat romuttaa Irmeleiden päälle satatuhatta ajetut kauppakassit... :cry:

Ostin kesällä Focuksen. Ajettu vajaa 140 tkm/megametriä, vm. 2001. Hintapyyntö 2,8 k€, josta lähti kevyesti tinkimällä muutama satanen. Huoltohistoria niin hyvä kuin autossa ikinä olla voi.

Nyt selailin huvikseni nettiautoa, ja jumaliste, Focuksen pikkuveli Fiesta (132 tkm, vm. 2003) on myynnissä tonnin isommalla hintapyynnöllä (3800€!!!). Moottori tosin vielä tehottomampi, bonuksena ilmastointi, joka Fokkerista puuttuu.


Kaveri osti 2011 saman vuotisen ilmastoidun Ghia Focuksen reilu 200 tkm ajettuna ja kauppahinta oli muistaakseni satasten tarkkuudella aika sama noin 2.5 k€ eikä tuo silloinkaan mikään erityisen halpa löytö ollut. Ei noita parin tonnin vehkeitä kannata liikkeistä edes katsoa, prosentuaalisesti pitää aika paljon nostaa hintaa, että jää mitään katetta.

Osaltaan varmaan vaikuttanut paljon uusien autojen kallistuminen hinnat alkaen Corollastakin saa yli 30 k€ maksaa. Joku vanha tekniikan maailma kertoo Ford Focus 1.6i Ghia 118 500 mk ja eikös Ghia ole vielä niitä parempia varustetasoja.
 
Kaveri osti 2011 saman vuotisen ilmastoidun Ghia Focuksen reilu 200 tkm ajettuna ja kauppahinta oli muistaakseni satasten tarkkuudella aika sama noin 2.5 k€ eikä tuo silloinkaan mikään erityisen halpa löytö ollut. Ei noita parin tonnin vehkeitä kannata liikkeistä edes katsoa, prosentuaalisesti pitää aika paljon nostaa hintaa, että jää mitään katetta.

Osaltaan varmaan vaikuttanut paljon uusien autojen kallistuminen hinnat alkaen Corollastakin saa yli 30 k€ maksaa. Joku vanha tekniikan maailma kertoo Ford Focus 1.6i Ghia 118 500 mk ja eikös Ghia ole vielä niitä parempia varustetasoja.

Autot on kallistuneet, tosin yleinen tulotasokin on noussut vuosituhannen vaihteesta. Alla jokunen suuntaa-antava linkki.

 
Oli miten tahansa, järjetöntä tuosta tekee se että harvoin tonnin romulla ajavat yhtäkkiä menee ostamaan uuden auton.
 
Mitä olen katsellut tältä saitilta mielipiteitä muista autoilijoista niin yleinen konsensus lienee että valtaosasta on a) hyvä että autot tiellä vähenee b) ettei köyhät ajelisi, ja c) että joku muu maksaa mun autoverot. Vai olenko väärässä?
 
90-luvulla sai katsastetun auton muutamalla satkulla, markkoja tietty. Siis jonkun pommin toki, mutta juuri katsastetun ja ajokuntoisen. Rahanarvolaskuri antaisi esim. 500 markalle (vuoden 1992 rahassa) nykyrahaksi muutettuna 136,26 e. Eihän tolla saa nykyään kuin just ja just sen katsastuksen ja kolmasosatankin bensaa ;) Katsastetut pommit maksaa nykyään sanotaanko min. 500e.

Toisaalta bensa ei ole kallistunut lähellekään niin paljon. Bensa on suhteessa paljon halvempaa kuin mitä autot, siis käytetyt autot. Ainakin omasta mielestäni. Melkein pommi kuin pommi on sen pari tonnia.

1992 bensa maksoi hattuheittona 4 mk, mikä nykyrahassa olisi 1,09 e, eli ei se nousu nyt niin kova. Toki ei kyllä ole muistikuvia paljonko bensa silloin tarkalleen ottaen maksoi ;) Alimillaan olen ostanut 3,x mk/l, mutta ysärinä on oltu varmaan jo päälle neljän markan.
 
Viimeksi muokattu:
Fiat 126 kokosivun mainoksessa luki "Millä autolla aijot ajaa, kun bensiini maksaa 2mk/litra?"
En muista vuotta mutta tuolloin taisi maksaa luokkaa 1,20mk. Jos jokin on halventunut niin akut. 70-luvulla akku oli hirmuinen investointi autoon.

Minulle tuli tuolloin PM, "Purje ja Mottori" ja siinä tämä mainos ainakin oli.

1676812443790.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen katsellut tältä saitilta mielipiteitä muista autoilijoista niin yleinen konsensus lienee että valtaosasta on a) hyvä että autot tiellä vähenee b) ettei köyhät ajelisi, ja c) että joku muu maksaa mun autoverot. Vai olenko väärässä?

Lisäksi vielä se, että maantiellä tulee vain tuttuja vastaan :psmoke:
 
Tonnin pommi oli kösite jo markka aikana, ja kun eurot tulivat se tonni pystyi. 170eurolla ei saanut liikkuvaa autoa.

1992 bensa maksoi hattuheittona 4 mk, mikä nykyrahassa olisi 1,09 e, eli ei se nousu nyt niin kova. Toki ei kyllä ole muistikuvia paljonko bensa silloin tarkalleen ottaen maksoi ;) Alimillaan olen ostanut 3,x mk/l, mutta ysärinä on oltu varmaan jo päälle neljän markan.
Vuonna 95 mä olen alkanut ostamaan bensaa max 5l erissä. Muistaakseni monkeyn tankissa oli 1l varatankki, ja muistan että varatankki oli syytä ajaa melko tyhjäksi että 20mk setelillä automaatista ostettu bensa mahtui tankkiin, eli tekisi jotain 4,5mk paikkella litra 99 tai 98 oktaaniselle.
 
Valitettavasti asiani eivät ole ihan tuolla tolalla. Joutuu edelleen miettimään tarkasti mihin euronsa laittaa ja mihin on varaa. Ja moneenkaan ei ole varaa, eli joutuu edeelleen vain haaveilemeaan......se on onneksi se on edullista puuhaa

Pointtini tuossa oli se , että yllätyin että noin vanhat ja edulliset auton ovat noin kysyttyä tavaraa. Olin luulut että hieman uudemmat ja kallimmat olisivat kystympiä. Vaikka kymmpitonnin menopelit.
Kymppitonni on sellainen hintaluokka että siinä voi tulla jo kalliit oppirahat jossei tiedä mitä ostaa tai yksinkertaisesti huono tuuri. Viidentonnin auto voi olla ihan yhtä hyvä. Monelle sekin on liian kallis.
 
Tuo onkin hankala paikka, miettiä mikä olisi se hintahaarukka tai vuosimalli, joka ei olisi siinä pommiluokassa, eli justiinsa takuuajan ulkopuolella tunnetysti kökkö ratkaisu-peli ;-)
 
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
 
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
Hiukkassuodattimet ovat suorasuihkutuksen myötä tullut myös bensakoneisiin, vaatii kyllä nykyään perehtyneisyyttä että osaa valita omaan käyttötarpeeseen soveltuvan auton.

Samalla myös oikeasta öljystä on tullut ihan eri tavalla tärkeää. Monelle ei vieläkään mene oikein jakeluun että se öljyn viskositeetti ei ole se merkityksellinen lukema purkin kyljessä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukkassuodattimet ovat suorasuihkutuksen myötä tullut myös bensakoneisiin, vaatii kyllä nykyään perehtyneisyyttä että osaa valita omaan käyttötarpeeseen soveltuvan auton.

Samalla myös oikeasta öljystä on tullut ihan eri tavalla tärkeää. Monelle ei vieläkään mene oikein jakeluun että se öljyn viskositeetti ei ole se merkityksellinen lukema purkin kyljessä.
Juuri tuon takia valkkasin auton vuosimalliksi alkupään 2018 niin ei ole vielä tuota suodatinta. Omassa autossa öljyn kanssa täytyy olla tosi tarkka. Oikeat speksitkin vaihtunut sentäs vasta kertaalleen matkan varrella :rolleyes:

EDIT: Siis kahteen kertaan :rofl:

Jos ajattelee hankkivansa auton pidemmäksi aikaa, niin kyllä siinä saa tunteja uhrata tiedon haulle mikä olisi toimiva ja kestävä laitos.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
Bensakoneisissa ei taida missään onnistua hiukkasloukun poltto aktiivisesti, eli vaatii aina ajoa polttoa varten. Tuossa mielessä on asiat kääntyneet päälaelleen ja diesel saattaa olla jopa parempi pätkäajossa kun pöntön poltto taitaa nykyään niissä kaikissa onnistua vaikka paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.
 
Bensakoneisissa ei taida missään onnistua hiukkasloukun poltto aktiivisesti, eli vaatii aina ajoa polttoa varten. Tuossa mielessä on asiat kääntyneet päälaelleen ja diesel saattaa olla jopa parempi pätkäajossa kun pöntön poltto taitaa nykyään niissä kaikissa onnistua vaikka paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.
Ex Fiesta ST:ssä oli moinen loukku ja hajusta päätellen kyllä tuo olisi myös paikoillaan poltellut jokusen kerran (ellei ole sitten juuri lopettanut polttoa ennen pysähdystä kone käynnissä). Toki sai huomattavasti keskivertoa enemmän kenkää ja kierroksia joten pönttö ja kone ainakin saivat tarpeeksi lämpöä polttoon.
 
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.

Tuli vastaan Opelin loukuista juttua, oli uudessa reilu 5000km ajetussa alkanut valittamaan suodattimen putsauksesta.
Ihan loppuun asti ajateltu systeemi ei taida olla.
 
Juu, käytettyjen autojen hinnat on ihan tolkuttomat. Kiitos romutuspalkkiolle, kun Jormat romuttaa Irmeleiden päälle satatuhatta ajetut kauppakassit... :cry:

Ostin kesällä Focuksen. Ajettu vajaa 140 tkm/megametriä, vm. 2001. Hintapyyntö 2,8 k€, josta lähti kevyesti tinkimällä muutama satanen. Huoltohistoria niin hyvä kuin autossa ikinä olla voi.

Nyt selailin huvikseni nettiautoa, ja jumaliste, Focuksen pikkuveli Fiesta (132 tkm, vm. 2003) on myynnissä tonnin isommalla hintapyynnöllä (3800€!!!). Moottori tosin vielä tehottomampi, bonuksena ilmastointi, joka Fokkerista puuttuu.

Ei ne käytettyjen hinnat kovinkaan paljoa ole noussut. Sen huomaa kun itse yrittää myydä autoa. Nuo liikkeiden autot siellä roikkuu myymättä kk kaupalla eikä mene kaupaksi. Hurjan paljon olet kyllä maksanut focuksesta...Toki vähäiset kilometrit.
 
Ei ne käytettyjen hinnat kovinkaan paljoa ole noussut. Sen huomaa kun itse yrittää myydä autoa. Nuo liikkeiden autot siellä roikkuu myymättä kk kaupalla eikä mene kaupaksi. Hurjan paljon olet kyllä maksanut focuksesta...Toki vähäiset kilometrit.

No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.
 
No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.
Tuolleen niitä hyviä käyttiksiä löytyy. 15+ ikäiset on IHAN yksilöitä.
Voi mennä pari-kolme vuotta tosi pienillä kuluilla.
Renkaat nyt on kulutustavaraa.
 
Päästövähennyksistä ollaan jälleen huolissaan. Kauppalehtikin uutisoi samasta aiheesta ja muisti liittää mukaan tiedon, että keskivertosähköauto maksaa 56k€ kun keskiverto polttis maksaa 28k€. Hankintahinnan erotuksella ajaisin 6l/100km kuluttavalla keskivertobensa-autolla n. 220tkm, joten siinä mielessä on tuo sähköauto aika kallis vielä.

Helposti unohtuu, että jo tuo uusi keskivertobensa aiheuttaisi päästöjä vähemmin kuin vanha kottero. Tosin, kuinka moni on innoissaan ostamassa tekniikkaa, jonka tuonti ja valmistus EU alueelle tiedetään päättyvän 12v päästä?

Eli jälleen on takavuosien markkinahäiriö tilattu (2013 Ollila GPS-valvonta, 2015 diesel-gate, 2017 Berner GPS-valvonta)

 
Päästövähennyksistä ollaan jälleen huolissaan. Kauppalehtikin uutisoi samasta aiheesta ja muisti liittää mukaan tiedon, että keskivertosähköauto maksaa 56k€ kun keskiverto polttis maksaa 28k€. Hankintahinnan erotuksella ajaisin 6l/100km kuluttavalla keskivertobensa-autolla n. 220tkm, joten siinä mielessä on tuo sähköauto aika kallis vielä.
No kuinka moni 56k€ polttiksen ostja on valintaansa perustellut sillä 28k€ hintaerolla ostaisi päivänhinnalla bensaa vajaan neljäsnemiljoonan ajoihin.


Helposti unohtuu, että jo tuo uusi keskivertobensa aiheuttaisi päästöjä vähemmin kuin vanha kottero. Tosin, kuinka moni on innoissaan ostamassa tekniikkaa, jonka tuonti ja valmistus EU alueelle tiedetään päättyvän 12v päästä?
Jos muistelee vanhoja, niin jotkut voivat innostua jopa hamstraa. No onneksi harvalla kassa kestää, samaan tyyliin kuin esim hehkulamppujen tai elohopeasisätävien lamppujen hamstraamisessa.

Eli jälleen on takavuosien markkinahäiriö tilattu (2013 Ollila GPS-valvonta, 2015 diesel-gate, 2017 Berner GPS-valvonta)
Se mistä markkinahäiriö(t) johtuneet niin ketjuisoja syitä, varmaan voidaan mennä useamman vuoden taakse, mutta jos lähdetään nyt tuosta koronasta, auto/liikenne puolella meni kyllä ihan kaikki sekaisin, kun se alkoi helpottaa, niin alettiin toivoa että palattaisiin pikkuhiljaa kohti tasaisempaa, mutta sitten tuli nuo putinin touhut.

Uusien henkilöautojen hankinnassa jo jonkin aikaa ollut jäännösarvon kohonnutta riskiä, nähnyt sellainenkin ihme että käytettyjen arvot nouseet, jopa yli hankintahinna. Johtu siis tuosta markkinhäiriöstä, ja uusien hintojen noususta. Nyt pahimman häiriön poistuessa odotetaan hintojen laskemista, lisäksi tegnologinen kehityksen ripeeää jatkumista. Jos pelkää riskiä, niin kannattaa katsoa rahoitusmalleja joissa riskiä on ulkoistettu, esim vuora(leasing),

Fosiilipolttisten osuuden hiipuminen ei johdu siitä että joskus tulevaisuudessa uusmyynti loppuu, vaan siitä että niiden käyttö tulee kalliiksi, niiden vaihtoarvot uskotaan romahtava (tällä ei kaikille väliä). Ne joille ei ole tarjolla sopivaa sähkistä, niin valitseva fosiilin polttiksen sijaan usein mielummin lataushybridin.

Autoala, siis myyjät, ovat huolissaan , tilanne on heille vaikea, talous on epävarma, ei ole myydä kaikille (osalla ei käytännössä ajantaista mallistoa), asiakkaat odottaa hintojen laskua. Varastoissakin voi olla painetta, asiakkaat peruu kalliilla hinnalla tehtyjä tilauksia. Autotehtaat ohittavat jälleen myyjät, eli etämyyvät suoraan asiakkaille, itsepalveluna.
 
No kuinka moni 56k€ polttiksen ostja on valintaansa perustellut sillä 28k€ hintaerolla ostaisi päivänhinnalla bensaa vajaan neljäsnemiljoonan ajoihin.



Jos muistelee vanhoja, niin jotkut voivat innostua jopa hamstraa. No onneksi harvalla kassa kestää, samaan tyyliin kuin esim hehkulamppujen tai elohopeasisätävien lamppujen hamstraamisessa.


Se mistä markkinahäiriö(t) johtuneet niin ketjuisoja syitä, varmaan voidaan mennä useamman vuoden taakse, mutta jos lähdetään nyt tuosta koronasta, auto/liikenne puolella meni kyllä ihan kaikki sekaisin, kun se alkoi helpottaa, niin alettiin toivoa että palattaisiin pikkuhiljaa kohti tasaisempaa, mutta sitten tuli nuo putinin touhut.

Uusien henkilöautojen hankinnassa jo jonkin aikaa ollut jäännösarvon kohonnutta riskiä, nähnyt sellainenkin ihme että käytettyjen arvot nouseet, jopa yli hankintahinna. Johtu siis tuosta markkinhäiriöstä, ja uusien hintojen noususta. Nyt pahimman häiriön poistuessa odotetaan hintojen laskemista, lisäksi tegnologinen kehityksen ripeeää jatkumista. Jos pelkää riskiä, niin kannattaa katsoa rahoitusmalleja joissa riskiä on ulkoistettu, esim vuora(leasing),

Fosiilipolttisten osuuden hiipuminen ei johdu siitä että joskus tulevaisuudessa uusmyynti loppuu, vaan siitä että niiden käyttö tulee kalliiksi, niiden vaihtoarvot uskotaan romahtava (tällä ei kaikille väliä). Ne joille ei ole tarjolla sopivaa sähkistä, niin valitseva fosiilin polttiksen sijaan usein mielummin lataushybridin.

Autoala, siis myyjät, ovat huolissaan , tilanne on heille vaikea, talous on epävarma, ei ole myydä kaikille (osalla ei käytännössä ajantaista mallistoa), asiakkaat odottaa hintojen laskua. Varastoissakin voi olla painetta, asiakkaat peruu kalliilla hinnalla tehtyjä tilauksia. Autotehtaat ohittavat jälleen myyjät, eli etämyyvät suoraan asiakkaille, itsepalveluna.
Noh, käytettyjen autojen myynnistä tulee yhä suurempi bisnes. Saka, Kamux, Rinta.joupit jne.
Riippuu vähän miten esim. Saksan ja Ruotsin sähköautokehitys menee. Niistä löytyy hyväkuntoista polttistaenemmän kuin koko Suomessa on autoja. (ja sähkiksiäkin runsaasti). Voi tulevaisuudessa olla suorastaan suuri ero käytettyjen hinnassa. Riippuu paljon siitä kuinka paljon noilla rikkaammilla mailla on varaa tukea autoilun sähköistymistä. Vähän ajaville (5-10K km) gäppi sähkikseen käytetyn hankintahinnassa on vielä pitkään suuri.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, käytettyjen autojen myynnistä tulee yhä suurempi bisnes. Saka, Kamux, Rinta.joupit jne.
Riippuu vähän miten esim. Saksan ja Ruotsin sähköautokehitys menee. Niistä löytyy hyväkuntoista polttistaenemmän kuin koko Suomessa on autoja. (ja sähkiksiäkin runsaasti). Voi tulevaisuudessa olla suorastaan suuri ero käytettyjen hinnassa. Riippuu paljon siitä kuinka paljon noilla rikkaammilla mailla on varaa tukea autoilun sähköistymistä. Vähän ajaville 5-10 tonnia gäppi sähkikseen käytetyn hankintahinnassa on vielä pitkään suuri.
Hyvä nosto, vanha autokansa muistelee aikaa kun suomalainen automarkkina oli suljettu markkina ja jokin paikallinen talouden heilahdus heijastu vuosien päähän käytettyjen markkinoilla.

Käytettyjen sähköautojen markkinaa on Suomessa helpottanut tuonti ja nyt kun sähköautojen verotus on nykysen kaltainen, niin on myös mahdollista toiseen suuntaan.

Auto kauppaa toki pelottaa tuonti, jos se polttismarkkina romahtaa, markkinat pullollaan fosiilipoltiksia joita ei kukaan halua. mutta se mikä siinä rahoittajaa pelottaa on se että koska se romahtaa.
Haja-asetusalueiden pihoille toki mahtuu vanhoja polttiksia, mutta ei määräänsä enempää. Lataushybridit voi säilyttää peremmin kiinnostuksen, mutta riippuu ihan miten nitä verokohdellaan. Ja niidenkin kanssa hinta/kustannus kilpailee uudet sähkikset. (tai mitä sitten ovatkaan).


Jos ajattelee että HA polttikset pelastaa synteettiset puhtaa polttoaineet, niin en laskisi sen varaan, polttis on kuitekin niin kallis muuten ja ei ole kovin suurta toivoa että riittävän halpaa puhdasta polttoainetta tulisi. "Museo autoilussa" taasen sen hinta ei ogelma.
 
No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.

Mulla oli viitisen vuotta takaperin vuosituhannen vaihteen bensafocus käytössä pari vuotta. Halavalla sain, pikkasen vajaa 300tkm mittarissa, etupään nivelet lopussa ja ruoste alkoi jo vaivaamaan mutta osat ei maksaneet juuri mitään, alustaremppa oli helppo ja tekniikka pomminvarmaa.
Alustan kun sai kuntoon niin ajaminen oli suorastaan riemukasta vaggineisiin ja tojoautoihin verraten. Vaihdoin sen sitten noin 40tkm myöhemmin farkku MK2:een joka on jo huomattavasti mauttomampi :rolleyes:
Ykkösfocus oli kyllä kertakaikkisen hyvä auto, tilaakin löytyy yllättävän reilusti pätkäperäisessä. Jos (suht)ruosteettoman, vähän ajetun löytää niin siinä on kyllä autoa pitkäksi aikaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 126
Viestejä
4 602 553
Jäsenet
75 786
Uusin jäsen
krisipisi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom