Yleistä keskustelua autoista

Noh, yhden tutun Dodge Viper oli jollain sivuputkistolla, ja joka leima niin piti vaihtaa vaikio putkisto tilalle koska äänet. Eikä se nyt oikeasti pitänyt niin kovaa ääntä. Jossain mobilisti ryhmissä kanssa tullut vastaan että jos ei mitään muuta vikaa löydy niin vähintään se jenkki pitää liian kovaa meteliä. Ihan hv koko katsastus monopoli pakollisinen hylkäysprosentteineen..

No jenkistä nyt sitä ääntä saa sivuputkilla ulos, tuollaisesta kysyjän pikku pösöstä ei. Toki äänistä voi varmaan hylätä kuten vähän mista muustakin, jos sattuu vittumainen inssi kohdalle. Tuokin mikä kenenkin mielestä on äänekäs ja mikä on subjektiivista. Osalla sellaisia putkistoja, että itse en matkaa ajaisi niillä ilman peltoreita ja leimattu on ilman ongelmia.
 
Noh, yhden tutun Dodge Viper oli jollain sivuputkistolla, ja joka leima niin piti vaihtaa vaikio putkisto tilalle koska äänet. Eikä se nyt oikeasti pitänyt niin kovaa ääntä. Jossain mobilisti ryhmissä kanssa tullut vastaan että jos ei mitään muuta vikaa löydy niin vähintään se jenkki pitää liian kovaa meteliä. Ihan hv koko katsastus monopoli pakollisinen hylkäysprosentteineen..
Riippuu niin paikasta missä käyt leimalla. On tullut leimattua hädintuskin vaimennetuksi kutsuttava kupla jossa tyhjäkäynti taisi olla yli 100db (jos oikein muistan vuosien takaa) yms yms ja kertaakaan ei ole äänet tulleet edes puheeksi. Aina ollut enemmän ruostetilanne, jarrut ja renkaat (niin ja kerran kuplassa leimamies ei löytänyt nappia pissapojalle). Ei ole ikinä ollut ongelmaa leimata viritettyjä kippoja, mopoja yms yms. Toki, Viper+sopivasti suorat sivuputket=helvetillinen melu, vaikkakin hyvä melu=voi tosiaan tulla sanomista.
 
Noh, yhden tutun Dodge Viper oli jollain sivuputkistolla, ja joka leima niin piti vaihtaa vaikio putkisto tilalle koska äänet. Eikä se nyt oikeasti pitänyt niin kovaa ääntä. Jossain mobilisti ryhmissä kanssa tullut vastaan että jos ei mitään muuta vikaa löydy niin vähintään se jenkki pitää liian kovaa meteliä. Ihan hv koko katsastus monopoli pakollisinen hylkäysprosentteineen..
Eikö viperissä ole vakionakin sivuputkisto
 
Hyvä kysymys :hmm: Jotenkin muistan että olisi ollut -99, eli gen2. Ei kuitenkaan mitään viimeisimpiä versioita
Ei paha. Mitä itse muistelisin niin tuo sivuputki vs putket keskellä takana olisi riippunut mikä malli oli kyseessä tms. Koska muistan nähneeni alkupään autoista kuvia/videoita joissa on molempia mutten kuollakasenikaan mikä olis ns se minkä mukaan oli takana keskellä kaksi tai sivuputket vai onko ihan optio.
 
Seatin viiden vuoden takuu on tainnut olla jonkin aikavälin (2018-2020?) poissa tarjonnasta. Joten osaisiko joku sanoa jonkinlaisen perussäännön, miten osaan Nettiauton valikoimasta poimia sellaiset, joissa takuu on yhä voimassa? Olettaen tietenkin, ettei sitä suoraan tekstissä kerrota.
 
Seatin viiden vuoden takuu on tainnut olla jonkin aikavälin (2018-2020?) poissa tarjonnasta. Joten osaisiko joku sanoa jonkinlaisen perussäännön, miten osaan Nettiauton valikoimasta poimia sellaiset, joissa takuu on yhä voimassa? Olettaen tietenkin, ettei sitä suoraan tekstissä kerrota.

Kaikissa alle 100tkm ajetuissa Seatissa on 5 vuoden takuu. Omassa neljä ja puolivuotiaassa meni umpeen kuin 100tkm ylittyi. Rahalla on myös voinut pidentää takuuta 150tkm asti.
 
Kaikissa alle 100tkm ajetuissa Seatissa on 5 vuoden takuu. Omassa neljä ja puolivuotiaassa meni umpeen kuin 100tkm ylittyi. Rahalla on myös voinut pidentää takuuta 150tkm asti.
Paitsi tuontiautot, en oo tarkemmin perehtynyt mutta veikkaisin että tuo 5 v ei ole ollut euroopanlaajuinen kampanja. Kaasuautoja ainakin näkyy tuontiautoina säännöllisesti. Varuste-erot tai puuttuva rekkari ilmoituksessa paljastavat. Esim.automaatti-ilmastointi puuttuu paremmassa varustetasossa, hulluja nuo ruotsalaiset.
 
Paitsi tuontiautot, en oo tarkemmin perehtynyt mutta veikkaisin että tuo 5 v ei ole ollut euroopanlaajuinen kampanja. Kaasuautoja ainakin näkyy tuontiautoina säännöllisesti. Varuste-erot tai puuttuva rekkari ilmoituksessa paljastavat. Esim.automaatti-ilmastointi puuttuu paremmassa varustetasossa, hulluja nuo ruotsalaiset.
Hyvä pointti, ei tullut itsellä mieleen. Tosin en usko että näitä on älyttömästi tuotu kun Suomestakin on saanut hyvillä varusteilla kilpailukykyiseen hintaan. Huippuvarusteet sai käytännössä maksamalla 2-3000€ enemmän kuin karvalakkimallista.
 
Se olis lähipäivinä Uudellemaalle tarjolla koko värisuora:

Screenshot 2022-01-28 at 18.04.06.png
 
Oman auton suurinpiirtein tietää, että miten sitä oot polkenut ja huoltanut, joten ihan perusteltua teettää +1000EUR remontti autoon jonka markkina-arvo satasia, sen sijaan että ostaa lottopommin.
Viime kesänä teetätin omaan korkeintaan 1500€ maksavaan autoon 2 remonttia yhteishinnaltaan 1900e. Toinen remontti, ruostekorjaus ja maalaus tehtiin ihan auton pitkää käyttöikää ajatellen, vaikka sai vähän aikaan miettiä uskaltaako laittaa 1500€ saman hintaiseen autoon.
Mutta mietin että 1500€ tuskin saa yhtä hyväkuntoista autoa ja jos ostaa kalliimman niin siinä kalliimmassa autossa voi olla silti muita remontteja.
Olen pitänyt tuota autoa kuin kukkaa kämmenellä ja tehnyt huollot ajallaan joten kunnoltaan tuo 19 - vuotias auto vastaa paljon uudempia autoja. Oli lopulta helppo päättää että teetätän vielä ruostekorjauksenkin.
 
Riippuu vuosimallista, kilsoista ja huolto-ohjelmasta. @petepeluri
Itse koeajoin autoa, totesin että alustakolisee, ei kauppoja. 10 vuotias auto ja huolto-ohjelmanmukaan huollettu.
 
Kyllä ne on tossa vaiheessa jo kuluvaa osaa ja odotettu kesto tullut täyteen. Kohti motonettiä vaan..
 
Ittellä 70 tkm ajettu 2017 vehje eikä pidä tuollaisia ääniä. Edes apulaitehihna.
 
Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen. Ei pitäisi olla lähelläkään vaihtokuntoa.
Mä en oikein tiedä mitä sanoa. Selvästi ajatellaan tätä asiaa ihan eri suunnilta.
Kannattaa ainakin olla hyvät argumentit, jos meinaat mennä tappelemaan 20e hihnasta. "Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen." ja huollon pojat nauraa itsensä kuoliaaksi. Siinäkin on yleensä aina myös kilometriraja vuosien lisäksi. Jos ei jossain selvästi lue, että apulaitehihnan kesto on 6v ja/tai/jompikumpi 200tkm, niin voi olla hankala väitellä.

Kuinka kauan kesti ennen kuin huomasit vian? Aika ja kilometrit?
Menikö hihna katki vai ei?

Suurella mielenkiinnolla seuraan kyllä, kerro ihmeessä miten loppujen lopuksi kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en oikein tiedä mitä sanoa. Selvästi ajatellaan tätä asiaa ihan eri suunnilta.
Kannattaa ainakin olla hyvät argumentit, jos meinaat mennä tappelemaan 20e hihnasta. "Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen." ja huollon pojat nauraa itsensä kuoliaaksi. Siinäkin on yleensä aina myös kilometriraja vuosien lisäksi. Jos ei jossain selvästi lue, että apulaitehihnan kesto on 6v ja/tai/jompikumpi 200tkm, niin voi olla hankala väitellä.

Kuinka kauan kesti ennen kuin huomasit vian? Aika ja kilometrit?
Menikö hihna katki vai ei?

Suurella mielenkiinnolla seuraan kyllä, kerro ihmeessä miten loppujen lopuksi kävi.
Epäilen ettei sitä 20e saa vaihdettua, eikä pelkkä hihnan vaihto välttämättä riitä.
Hihna luistaa.
 
Koin eilen liikenteessä hämmentävän tunteen. Toisaalta keksintö oli täyttä kultaa, mutta toisaalta taas...

Paikallisen kebabbilan auto tuli vastaan ja katsoin, että onpas hassu viimamaski. Kohdalle sattuessa paljastuikin, että koko keula oli vedetty umpeen jesarilla. Tietenkin niin, että jesari oli kiinni konepellissa.
olisko säleikkö ottanut vähän hittiä ja irronnut?
 
Epäilen ettei sitä 20e saa vaihdettua, eikä pelkkä hihnan vaihto välttämättä riitä.
Hihna luistaa.
Kyllä se kannattaa vaan lompsia sinne kauppaan ja kysellä ajatuksia.
Best case voisivat antaa vaikka 30% alennuksen (maksaa 30% "virheen" korjauksesta, 4/6v kulunut) huollosta... Se ois jo hyvin reilua.
Eri asia onkin sitten se, että naapurin huolto pate oy saattaisi tehdä koko paskan 50% halvemmalla.
 
Omasta, etäkaupalla muutama kk sitten ostetusta kotterosta (vm12, 70tkm) korjattiin alusta myyjän piikkiin. Kysäse myyjältä maksaako, jos ei niin tutki asiaa tarkemmin?
Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.
 
Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.
Riippu toki myyjästä paljon tuleeko suosiolla vastaan. Kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ei ole normaalia että kolisee talvella... :rolleyes:
 
Ostin kerran auton, joka sitten alkoi kolisemaan ja autokaupan piikkiin meni. Kallistuksenvakaajahan se usein on, jos kolinaa tulee töyssyissä, useammankin kerran käynyt. 100-200e kustannus, ei noista pikkusummista varmaan ainakaan isommat putiikit hirveesti ala rutisemaan. Toki joku jobbari-tason putiikki ei kustanna mitään, kaikki on "kuluvaa osaa" tai "no autot kolisee talvella".

Voi tietysti olla joku iskari, jousi tai muu kalliimpi osa alustassa, sitten riippuu ja roikkuu miten noi autoliikkeet reagoi.
 
Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.

Onko kolinan aiheuttajaa selvitetty? Satkun ajetussa alustan osat ovat merkistä ja ajohistoriasta riippuen ihan elinikänsä päässä olevia kuluvia osia. Jos tilat ja kiinnostusta on niin alustan osia on aika helppo itsekkin uusia.

Ei kai kukaan käytettyä ostava odota saavansa uutta vastaavaa, eikä kilometrit näy missään. Ostaessa noista voi tinkiä jos huomaa et kai vaadi korvausta lähes loppuunajetuista renkaistakaan.
 
No ainakin joku on samaa mieltä. Satkun auto on satkun auto eikä upouusi takuulla. Ei voi odottaa sen autoliikkeenkään olevan aivan kaikesta vastuussa, varsinkaan noista ihan selvistä kulutusosista.
 
Enenevässä määrin nettikeskusteluissa tulee nykyään esille asenne että käytetyn auton pitäisi olla kulutushyödyke josta on täysi vastuu myyjäliikkeellä eikä mitään yllättäviä kuluja saa tulla. Syitä en osaa edes arvailla, voisiko johtua esimerkiksi siitä että käyttäjäkunta nuorenee jatkuvasti eikä välttämättä jollain 98 -syntyneellä ole mitään käsitystä siitä miten auto edes toimii tai mikä siinä on kuluvaa osaa.

Kuluttajariitalautakunnan vastineissa he sanovat itsekin useissa tapauksissa että esimerkiksi 5v ja 150 000km ajettu auto on jo selvästi lähempänä elinkaarensa loppua kuin alkua ja ostajana on huomioitava että tällaiseen autoon voi tulla äkillisiä ja isojakin korjauskuluja normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta.

Sellainen diileri joka maksaisi jokaisen auton moniurahihnan tai iskarin korkkaamisen vielä kuukausia ja tuhansia kilometrejä myynnin jälkeen, ei kovin pitkäikäinen ole vaikka asiakaskunta olisikin super onnellista kun ei tarvitse itse murehtia mistään.
 
Enenevässä määrin nettikeskusteluissa tulee nykyään esille asenne että käytetyn auton pitäisi olla kulutushyödyke josta on täysi vastuu myyjäliikkeellä eikä mitään yllättäviä kuluja saa tulla. Syitä en osaa edes arvailla, voisiko johtua esimerkiksi siitä että käyttäjäkunta nuorenee jatkuvasti eikä välttämättä jollain 98 -syntyneellä ole mitään käsitystä siitä miten auto edes toimii tai mikä siinä on kuluvaa osaa.

Kuluttajariitalautakunnan vastineissa he sanovat itsekin useissa tapauksissa että esimerkiksi 5v ja 150 000km ajettu auto on jo selvästi lähempänä elinkaarensa loppua kuin alkua ja ostajana on huomioitava että tällaiseen autoon voi tulla äkillisiä ja isojakin korjauskuluja normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta.

Sellainen diileri joka maksaisi jokaisen auton moniurahihnan tai iskarin korkkaamisen vielä kuukausia ja tuhansia kilometrejä myynnin jälkeen, ei kovin pitkäikäinen ole vaikka asiakaskunta olisikin super onnellista kun ei tarvitse itse murehtia mistään.

Mitä enemmän maailmaa nähneitä kuunnellut niin onhan tässä sukupolvien välillä autot myös parantuneet huomattavasti. 90-luvun alussa alle 10v vanhat 100tkm ajetut olivat koriltaan ja tekniikaltaan melkein paalikamaa.

Onhan diilereilläkin vähän peiliin katsomista kun katsoo mitä hintoja yli 200tkm rullatuista pyydetään ääri esimerkkinä:


Kril tainnut ottaa iän ja kilometrejen lisäksi kantaa hintaan eikä kullan hinnalla kuuluisi romurautaa myydä.
 
Mitä enemmän maailmaa nähneitä kuunnellut niin onhan tässä sukupolvien välillä autot myös parantuneet huomattavasti. 90-luvun alussa alle 10v vanhat 100tkm ajetut olivat koriltaan ja tekniikaltaan melkein paalikamaa.

Onhan diilereilläkin vähän peiliin katsomista kun katsoo mitä hintoja yli 200tkm rullatuista pyydetään ääri esimerkkinä:


Kril tainnut ottaa iän ja kilometrejen lisäksi kantaa hintaan eikä kullan hinnalla kuuluisi romurautaa myydä.
Siis miten se on myyjien vika, että vapailla markkinoilla hinta on mitä on :confused: Pitäiskö ne tappiolla myydä?
Ei kukaan pakota ostamaan tollasta maantielaivaa 200tkm ajettuna. Kyllä se hinta siitä putoaa jos ei kiinnostusta ole.
 
Enenevässä määrin nettikeskusteluissa tulee nykyään esille asenne että käytetyn auton pitäisi olla kulutushyödyke josta on täysi vastuu myyjäliikkeellä eikä mitään yllättäviä kuluja saa tulla. Syitä en osaa edes arvailla, voisiko johtua esimerkiksi siitä että käyttäjäkunta nuorenee jatkuvasti eikä välttämättä jollain 98 -syntyneellä ole mitään käsitystä siitä miten auto edes toimii tai mikä siinä on kuluvaa osaa.

Kuluttajariitalautakunnan vastineissa he sanovat itsekin useissa tapauksissa että esimerkiksi 5v ja 150 000km ajettu auto on jo selvästi lähempänä elinkaarensa loppua kuin alkua ja ostajana on huomioitava että tällaiseen autoon voi tulla äkillisiä ja isojakin korjauskuluja normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta.

Sellainen diileri joka maksaisi jokaisen auton moniurahihnan tai iskarin korkkaamisen vielä kuukausia ja tuhansia kilometrejä myynnin jälkeen, ei kovin pitkäikäinen ole vaikka asiakaskunta olisikin super onnellista kun ei tarvitse itse murehtia mistään.
Osa firmoista korvaa tuollaiset ilman mutinoita. Kyllä auton hihnojen pitäisi kestää huoltoväli, ellei niissä ole jotain vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suositus hihnojen vaihtovälille on 6v tai 210tkm. Mahtaako edes jakopää kestää tuonne asti. Täytynee tarkistuttaa missä kunnossa on.
 
Siis miten se on myyjien vika, että vapailla markkinoilla hinta on mitä on :confused: Pitäiskö ne tappiolla myydä?
Ei kukaan pakota ostamaan tollasta maantielaivaa 200tkm ajettuna. Kyllä se hinta siitä putoaa jos ei kiinnostusta ole.

Heidän pitäisi tietää mitä ovat myymässä. Kuluttajan pitää voida iän, kilometrien ja kauppahinnan perusteella tietää minkälaisia korjaustarpeita ja -kuluja on odotettavissa. Kauppahinnan ja odotettavan käyttöiän pitäisi olla samalla skaalalla, uudessa on 100 % hintaa ja käyttöikää jne.
 
Heidän pitäisi tietää mitä ovat myymässä. Kuluttajan pitää voida iän, kilometrien ja kauppahinnan perusteella tietää minkälaisia korjaustarpeita ja -kuluja on odotettavissa. Kauppahinnan ja odotettavan käyttöiän pitäisi olla samalla skaalalla, uudessa on 100 % hintaa ja käyttöikää jne.
Juuh okei. Kuluttaja näkee tuosta suoraan, että sillä on ajettu 200tkm ja hintalappu myös. Mikä ongelma siinä on? En ymmärrä. 200tkm ajetussa autossa on 200tkm ajetun auton korjaustarpeet ja ongelmat.
Suomessa tolla ajetaan kuitenkin se 400-500tkm ja hinta uutena on ollut mitä, 100ke? Eikös se ole sitten ihan suhteessa siihen. 50% käyttöikää jäljellä ja hinta alle 50%.
 
Suositus hihnojen vaihtovälille on 6v tai 210tkm. Mahtaako edes jakopää kestää tuonne asti. Täytynee tarkistuttaa missä kunnossa on.
Ja jossakin sitten vielä pienellä printattu, että ääriolosuhteissa (eli Suomessa) 4v tai 120tkm tjsp. :smoke:

Hyvä kommentoida kun ei kerrota auton malliakaan, yleensähän nuo on siellä omistajan manuaalissa kerrottu.
 
Simppeli kysymys ekaa talvea autoilevalta amatööriltä: miten usein olisi syytä tarkastella rengaspaineet?
 
Simppeli kysymys ekaa talvea autoilevalta amatööriltä: miten usein olisi syytä tarkastella rengaspaineet?
Parin kuukauden välein tai sitten kovien pakkasten jälkeen heti lauhtuessa.
Myös kovien pakkasten alkaessa kannattaa tarkistaa. Erityisen yleistä on, että talvirenkaat laitetaan alle nollakelissä ja pahimmillaan vielä niin, että paineet on laitettu kohdalleen sisätiloissa. Tällöin 20...40 asteen lämpötilaero saa aikaan sen, että renkaassa on helposti 0,2-0,4 bar liian vähän painetta. Nyrkkisääntönä 10 asteen muutos vaikuttaa 0,1 bar.

Lisäksi talvirenkaisiin voi huoletta laittaa 0,2-0,3 bar yli autonvalmistajan suosituspaineiden.
 
Mitä enemmän maailmaa nähneitä kuunnellut niin onhan tässä sukupolvien välillä autot myös parantuneet huomattavasti. 90-luvun alussa alle 10v vanhat 100tkm ajetut olivat koriltaan ja tekniikaltaan melkein paalikamaa.

Onhan diilereilläkin vähän peiliin katsomista kun katsoo mitä hintoja yli 200tkm rullatuista pyydetään ääri esimerkkinä:


Kril tainnut ottaa iän ja kilometrejen lisäksi kantaa hintaan eikä kullan hinnalla kuuluisi romurautaa myydä.

Kysynnän ja tarjonnan lakihan sen hinnan määrittää eikä autoliikkeet. Meinaatko että Sadoilla autoliikkeillä on joku kartelli etteivät myy "romurautaa" halvemmalla? Kilpailuhan on tällä hetkellä historiallisen kovaa parin ison jyräävän käytettyjen autojen ketjun takia.
Eiköhän ne korkeat hinnat johdu pikemminkin siitä autojen saatavuuden puutteesta tällä hetkellä.




Heidän pitäisi tietää mitä ovat myymässä. Kuluttajan pitää voida iän, kilometrien ja kauppahinnan perusteella tietää minkälaisia korjaustarpeita ja -kuluja on odotettavissa. Kauppahinnan ja odotettavan käyttöiän pitäisi olla samalla skaalalla, uudessa on 100 % hintaa ja käyttöikää jne.

Sehän tässä naurattaakin että tasan tarkkaan on tiedossa että autosta voi hajota esim 5v ikäisenä ihan mitä tahansa, vaikka jotain isompaakin, mutta jotenkin tietylle osalle kuluttajia tämä tulee ihan shokkiyllätyksenä ja sitten vingutaan facebookissa kun merkki / valmistaja / myyjä / maahantuoja on ihan paska kun kaikkea ei enää saakaan ilmaiseksi.
Sujuvasti kuitenkin unohdetaan että siitä viimeisillä penninjeneillä ostetusta ja antenniin saakka rahoitetusta koslasta ei ole uuden hinnastakaan ollut kuin 50% jäljellä sitä ostaessa.
 
Ja jossakin sitten vielä pienellä printattu, että ääriolosuhteissa (eli Suomessa) 4v tai 120tkm tjsp. :smoke:

Hyvä kommentoida kun ei kerrota auton malliakaan, yleensähän nuo on siellä omistajan manuaalissa kerrottu.
Vaihtoväli suomessa. Vagin elinikäinen hihna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 603
Viestejä
4 512 604
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom