Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 5 066
Mielenkiinnosta, minkä sukupolven Viper?Siinä oli kahdet eri putket, toiset vakiot ja toiset vähemmän vakiot. Joo siis niin, sivuputket kyllä vakiona.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiinnosta, minkä sukupolven Viper?Siinä oli kahdet eri putket, toiset vakiot ja toiset vähemmän vakiot. Joo siis niin, sivuputket kyllä vakiona.
Mielenkiinnosta, minkä sukupolven Viper?
Ei paha. Mitä itse muistelisin niin tuo sivuputki vs putket keskellä takana olisi riippunut mikä malli oli kyseessä tms. Koska muistan nähneeni alkupään autoista kuvia/videoita joissa on molempia mutten kuollakasenikaan mikä olis ns se minkä mukaan oli takana keskellä kaksi tai sivuputket vai onko ihan optio.Hyvä kysymysJotenkin muistan että olisi ollut -99, eli gen2. Ei kuitenkaan mitään viimeisimpiä versioita
Seatin viiden vuoden takuu on tainnut olla jonkin aikavälin (2018-2020?) poissa tarjonnasta. Joten osaisiko joku sanoa jonkinlaisen perussäännön, miten osaan Nettiauton valikoimasta poimia sellaiset, joissa takuu on yhä voimassa? Olettaen tietenkin, ettei sitä suoraan tekstissä kerrota.
Ostajia on kyllä niin monenlaista että osaa ei neuvotkaan pelastaFord Focus kesti 11 päivää – oikeus purki kaupan, myyjälle viiden tonnin autosta 19 000 euron käräjälasku
Ja itse aina tarkistan ennen käytetyn auton ostoa jo sen, että onko katsastettu vai ei. Jo sillä säästä jo paljon
Toki, mutta ei kaikkia autot itsessään kiinnosta vaan kvst ns välttämätön paha eikä heitä tästä voi syyttää.Ostajia on kyllä niin monenlaista että osaa ei neuvotkaan pelasta![]()
Paitsi tuontiautot, en oo tarkemmin perehtynyt mutta veikkaisin että tuo 5 v ei ole ollut euroopanlaajuinen kampanja. Kaasuautoja ainakin näkyy tuontiautoina säännöllisesti. Varuste-erot tai puuttuva rekkari ilmoituksessa paljastavat. Esim.automaatti-ilmastointi puuttuu paremmassa varustetasossa, hulluja nuo ruotsalaiset.Kaikissa alle 100tkm ajetuissa Seatissa on 5 vuoden takuu. Omassa neljä ja puolivuotiaassa meni umpeen kuin 100tkm ylittyi. Rahalla on myös voinut pidentää takuuta 150tkm asti.
Hyvä pointti, ei tullut itsellä mieleen. Tosin en usko että näitä on älyttömästi tuotu kun Suomestakin on saanut hyvillä varusteilla kilpailukykyiseen hintaan. Huippuvarusteet sai käytännössä maksamalla 2-3000€ enemmän kuin karvalakkimallista.Paitsi tuontiautot, en oo tarkemmin perehtynyt mutta veikkaisin että tuo 5 v ei ole ollut euroopanlaajuinen kampanja. Kaasuautoja ainakin näkyy tuontiautoina säännöllisesti. Varuste-erot tai puuttuva rekkari ilmoituksessa paljastavat. Esim.automaatti-ilmastointi puuttuu paremmassa varustetasossa, hulluja nuo ruotsalaiset.
Viime kesänä teetätin omaan korkeintaan 1500€ maksavaan autoon 2 remonttia yhteishinnaltaan 1900e. Toinen remontti, ruostekorjaus ja maalaus tehtiin ihan auton pitkää käyttöikää ajatellen, vaikka sai vähän aikaan miettiä uskaltaako laittaa 1500€ saman hintaiseen autoon.Oman auton suurinpiirtein tietää, että miten sitä oot polkenut ja huoltanut, joten ihan perusteltua teettää +1000EUR remontti autoon jonka markkina-arvo satasia, sen sijaan että ostaa lottopommin.
Ja oliko nyt 5km vai 500tkm ajettu auto?Kuuluuko apulaitehihna tai alustan kolina 6kk virhevastuun piiriin?
Ostaessa reilu satku ja ~4v ikää.Riippuu vuosimallista, kilsoista ja huolto-ohjelmasta. @petepeluri
Itse koeajoin autoa, totesin että alustakolisee, ei kauppoja. 10 vuotias auto ja huolto-ohjelmanmukaan huollettu.
Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen. Ei pitäisi olla lähelläkään vaihtokuntoa.Kyllä ne on tossa vaiheessa jo kuluvaa osaa ja odotettu kesto tullut täyteen. Kohti motonettiä vaan..
Mä en oikein tiedä mitä sanoa. Selvästi ajatellaan tätä asiaa ihan eri suunnilta.Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen. Ei pitäisi olla lähelläkään vaihtokuntoa.
Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen. Ei pitäisi olla lähelläkään vaihtokuntoa.
Epäilen ettei sitä 20e saa vaihdettua, eikä pelkkä hihnan vaihto välttämättä riitä.Mä en oikein tiedä mitä sanoa. Selvästi ajatellaan tätä asiaa ihan eri suunnilta.
Kannattaa ainakin olla hyvät argumentit, jos meinaat mennä tappelemaan 20e hihnasta. "Jakopään vaihtoväli on 6v, oletettavasti muidenkin hihnojen." ja huollon pojat nauraa itsensä kuoliaaksi. Siinäkin on yleensä aina myös kilometriraja vuosien lisäksi. Jos ei jossain selvästi lue, että apulaitehihnan kesto on 6v ja/tai/jompikumpi 200tkm, niin voi olla hankala väitellä.
Kuinka kauan kesti ennen kuin huomasit vian? Aika ja kilometrit?
Menikö hihna katki vai ei?
Suurella mielenkiinnolla seuraan kyllä, kerro ihmeessä miten loppujen lopuksi kävi.
Ei tuolle ilmeisesti ole edes vaihtoväliä, mutta maahantuojan suositus on 6v ilman km rajaa.Vaggilaisessa ei mennyt käsikädessä näiden hihnojen vaihtoväli. Sehän voi olla esim 6v tai 90tkm kumpi nyt tulee ensin. Mitä huolto-ohjelma sanoo?
olisko säleikkö ottanut vähän hittiä ja irronnut?Koin eilen liikenteessä hämmentävän tunteen. Toisaalta keksintö oli täyttä kultaa, mutta toisaalta taas...
Paikallisen kebabbilan auto tuli vastaan ja katsoin, että onpas hassu viimamaski. Kohdalle sattuessa paljastuikin, että koko keula oli vedetty umpeen jesarilla. Tietenkin niin, että jesari oli kiinni konepellissa.
Kyllä se kannattaa vaan lompsia sinne kauppaan ja kysellä ajatuksia.Epäilen ettei sitä 20e saa vaihdettua, eikä pelkkä hihnan vaihto välttämättä riitä.
Hihna luistaa.
Kuuluuko apulaitehihna tai alustan kolina 6kk virhevastuun piiriin?
Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.Omasta, etäkaupalla muutama kk sitten ostetusta kotterosta (vm12, 70tkm) korjattiin alusta myyjän piikkiin. Kysäse myyjältä maksaako, jos ei niin tutki asiaa tarkemmin?
Riippu toki myyjästä paljon tuleeko suosiolla vastaan. Kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ei ole normaalia että kolisee talvella...Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.
Eivät maksa mitään ilman kuluttajaneuvonnan kantaa. Normaalia että kolisee talvella. Kuvittelin hieman erilaista vastausta, kun kyseessä ei ole mikään jobbari.
Enenevässä määrin nettikeskusteluissa tulee nykyään esille asenne että käytetyn auton pitäisi olla kulutushyödyke josta on täysi vastuu myyjäliikkeellä eikä mitään yllättäviä kuluja saa tulla. Syitä en osaa edes arvailla, voisiko johtua esimerkiksi siitä että käyttäjäkunta nuorenee jatkuvasti eikä välttämättä jollain 98 -syntyneellä ole mitään käsitystä siitä miten auto edes toimii tai mikä siinä on kuluvaa osaa.
Kuluttajariitalautakunnan vastineissa he sanovat itsekin useissa tapauksissa että esimerkiksi 5v ja 150 000km ajettu auto on jo selvästi lähempänä elinkaarensa loppua kuin alkua ja ostajana on huomioitava että tällaiseen autoon voi tulla äkillisiä ja isojakin korjauskuluja normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta.
Sellainen diileri joka maksaisi jokaisen auton moniurahihnan tai iskarin korkkaamisen vielä kuukausia ja tuhansia kilometrejä myynnin jälkeen, ei kovin pitkäikäinen ole vaikka asiakaskunta olisikin super onnellista kun ei tarvitse itse murehtia mistään.
Siis miten se on myyjien vika, että vapailla markkinoilla hinta on mitä onMitä enemmän maailmaa nähneitä kuunnellut niin onhan tässä sukupolvien välillä autot myös parantuneet huomattavasti. 90-luvun alussa alle 10v vanhat 100tkm ajetut olivat koriltaan ja tekniikaltaan melkein paalikamaa.
Onhan diilereilläkin vähän peiliin katsomista kun katsoo mitä hintoja yli 200tkm rullatuista pyydetään ääri esimerkkinä:
Kril tainnut ottaa iän ja kilometrejen lisäksi kantaa hintaan eikä kullan hinnalla kuuluisi romurautaa myydä.
Osa firmoista korvaa tuollaiset ilman mutinoita. Kyllä auton hihnojen pitäisi kestää huoltoväli, ellei niissä ole jotain vikaa.Enenevässä määrin nettikeskusteluissa tulee nykyään esille asenne että käytetyn auton pitäisi olla kulutushyödyke josta on täysi vastuu myyjäliikkeellä eikä mitään yllättäviä kuluja saa tulla. Syitä en osaa edes arvailla, voisiko johtua esimerkiksi siitä että käyttäjäkunta nuorenee jatkuvasti eikä välttämättä jollain 98 -syntyneellä ole mitään käsitystä siitä miten auto edes toimii tai mikä siinä on kuluvaa osaa.
Kuluttajariitalautakunnan vastineissa he sanovat itsekin useissa tapauksissa että esimerkiksi 5v ja 150 000km ajettu auto on jo selvästi lähempänä elinkaarensa loppua kuin alkua ja ostajana on huomioitava että tällaiseen autoon voi tulla äkillisiä ja isojakin korjauskuluja normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta.
Sellainen diileri joka maksaisi jokaisen auton moniurahihnan tai iskarin korkkaamisen vielä kuukausia ja tuhansia kilometrejä myynnin jälkeen, ei kovin pitkäikäinen ole vaikka asiakaskunta olisikin super onnellista kun ei tarvitse itse murehtia mistään.
Siis miten se on myyjien vika, että vapailla markkinoilla hinta on mitä onPitäiskö ne tappiolla myydä?
Ei kukaan pakota ostamaan tollasta maantielaivaa 200tkm ajettuna. Kyllä se hinta siitä putoaa jos ei kiinnostusta ole.
Juuh okei. Kuluttaja näkee tuosta suoraan, että sillä on ajettu 200tkm ja hintalappu myös. Mikä ongelma siinä on? En ymmärrä. 200tkm ajetussa autossa on 200tkm ajetun auton korjaustarpeet ja ongelmat.Heidän pitäisi tietää mitä ovat myymässä. Kuluttajan pitää voida iän, kilometrien ja kauppahinnan perusteella tietää minkälaisia korjaustarpeita ja -kuluja on odotettavissa. Kauppahinnan ja odotettavan käyttöiän pitäisi olla samalla skaalalla, uudessa on 100 % hintaa ja käyttöikää jne.
Ja jossakin sitten vielä pienellä printattu, että ääriolosuhteissa (eli Suomessa) 4v tai 120tkm tjsp.Suositus hihnojen vaihtovälille on 6v tai 210tkm. Mahtaako edes jakopää kestää tuonne asti. Täytynee tarkistuttaa missä kunnossa on.
Simppeli kysymys ekaa talvea autoilevalta amatööriltä: miten usein olisi syytä tarkastella rengaspaineet?
Myös kovien pakkasten alkaessa kannattaa tarkistaa. Erityisen yleistä on, että talvirenkaat laitetaan alle nollakelissä ja pahimmillaan vielä niin, että paineet on laitettu kohdalleen sisätiloissa. Tällöin 20...40 asteen lämpötilaero saa aikaan sen, että renkaassa on helposti 0,2-0,4 bar liian vähän painetta. Nyrkkisääntönä 10 asteen muutos vaikuttaa 0,1 bar.Parin kuukauden välein tai sitten kovien pakkasten jälkeen heti lauhtuessa.
Mitä enemmän maailmaa nähneitä kuunnellut niin onhan tässä sukupolvien välillä autot myös parantuneet huomattavasti. 90-luvun alussa alle 10v vanhat 100tkm ajetut olivat koriltaan ja tekniikaltaan melkein paalikamaa.
Onhan diilereilläkin vähän peiliin katsomista kun katsoo mitä hintoja yli 200tkm rullatuista pyydetään ääri esimerkkinä:
Kril tainnut ottaa iän ja kilometrejen lisäksi kantaa hintaan eikä kullan hinnalla kuuluisi romurautaa myydä.
Heidän pitäisi tietää mitä ovat myymässä. Kuluttajan pitää voida iän, kilometrien ja kauppahinnan perusteella tietää minkälaisia korjaustarpeita ja -kuluja on odotettavissa. Kauppahinnan ja odotettavan käyttöiän pitäisi olla samalla skaalalla, uudessa on 100 % hintaa ja käyttöikää jne.
Vaihtoväli suomessa. Vagin elinikäinen hihna.Ja jossakin sitten vielä pienellä printattu, että ääriolosuhteissa (eli Suomessa) 4v tai 120tkm tjsp.
Hyvä kommentoida kun ei kerrota auton malliakaan, yleensähän nuo on siellä omistajan manuaalissa kerrottu.
Jossain vanhoissa tsi:ssä tarkastus on 240tkm kohdalla, periaatteessa ikuinen. Suomessa vaan on suositus aikaraja.Eikai sellaista ole olemassakaan kuin "elinikäinen hihna".
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oma muistikuva on että hihna tarkistetaan ensimmäisen kerran 150tkm / 5v kohdalla ja vaihdetaan tarpeen mukaan. TDI siis.
Kysynnän ja tarjonnan lakihan sen hinnan määrittää eikä autoliikkeet. Meinaatko että Sadoilla autoliikkeillä on joku kartelli etteivät myy "romurautaa" halvemmalla? Kilpailuhan on tällä hetkellä historiallisen kovaa parin ison jyräävän käytettyjen autojen ketjun takia.
Eiköhän ne korkeat hinnat johdu pikemminkin siitä autojen saatavuuden puutteesta tällä hetkellä.
Sehän tässä naurattaakin että tasan tarkkaan on tiedossa että autosta voi hajota esim 5v ikäisenä ihan mitä tahansa, vaikka jotain isompaakin, mutta jotenkin tietylle osalle kuluttajia tämä tulee ihan shokkiyllätyksenä ja sitten vingutaan facebookissa kun merkki / valmistaja / myyjä / maahantuoja on ihan paska kun kaikkea ei enää saakaan ilmaiseksi.
Sujuvasti kuitenkin unohdetaan että siitä viimeisillä penninjeneillä ostetusta ja antenniin saakka rahoitetusta koslasta ei ole uuden hinnastakaan ollut kuin 50% jäljellä sitä ostaessa.
Tarkempi vastaus on katsoa renkaan kyljessä olevia maksimipaineita ja siitä pudottaa jonninverran alaspäin, sillä autonvalmistajan suosittamat paineet koskevat vain ja ainoastaan mainittuja ensiasennusrenkaita. Eri merkkisten renkaiden maksimi- ja suosituspaineissa voi olla huomattavia eroja.Myös kovien pakkasten alkaessa kannattaa tarkistaa. Erityisen yleistä on, että talvirenkaat laitetaan alle nollakelissä ja pahimmillaan vielä niin, että paineet on laitettu kohdalleen sisätiloissa. Tällöin 20...40 asteen lämpötilaero saa aikaan sen, että renkaassa on helposti 0,2-0,4 bar liian vähän painetta. Nyrkkisääntönä 10 asteen muutos vaikuttaa 0,1 bar.
Lisäksi talvirenkaisiin voi huoletta laittaa 0,2-0,3 bar yli autonvalmistajan suosituspaineiden.
Nyt tipuin kärryiltä. Eli 0,2-0,3 bar yli sen mitä auton tarrassa lukee, mutta hieman alaspäin renkaan kyljessä olevista maksimipaineista? Ei tää niin tarkkaa varmaan ole, mutta amatöörinä haluaisi saada kerralla perussäännöt kuntoonrenkaan kyljessä olevia maksimipaineita