Yleistä keskustelua autoista

Hinnannousun jyrkkyys johtuu tietysti osaltaan tuotesegmentoinnista, mutta enimmäkseen kansallisista erikoisuuksista jotka kiteytyvät verotukseen. Kun rahat on jo ennen auton ostoa viety ja tiedossa on, että autoa käyttäessä viedään loputkin, pitäisi hankintahinnan olla mieluiten epärealistisen halpa. Kun autoja verotetaan rajulla progressiolla heti kun ne ovat vähänkin luterilaisen syntikäsityksen mukaista normia hienompia(nykyään ympäristöhurskastelu verukkeena), tekevät kaikkein ankeimmat eläkeläismallin tojorollat kauppansa parhaiten. Kaikki hienompi on täten riittävän hintasuojattua myös vaihdokkimarkkinoilla. Toki se käytetty halpiskin maksaa hinajaa, koska sekin segmentti tekee liian heikosti kauppansa uutena.

Lopputuloksena erittäin kehittyneessä maassa, jonka pitäisi olla teoriassa vauras ja hyvinvoiva, on vuonna 2021 verrattain yleistä että työssäkäyvät ihmiset ajavat päivittäin silminnähden ruosteisilla yli rippikouluikäisillä hinnat alkaen -autoilla, joiden moottorivika kuuluu kahden risteyksen päähän. Uskomatonta pultsaritouhua.
Usein uuden omakotitalon pihalla on pari 15v vanhaa kippoa. Joskus harvoin saa ihastella uudehkoa Octaviaa. Vaikka perheillä olisi mahdollista panostaa yhteen hyvään autoon, niin käytännössä tarve kahdelle autolle romuttaa koko homman.
 
Usein uuden omakotitalon pihalla on pari 15v vanhaa kippoa. Joskus harvoin saa ihastella uudehkoa Octaviaa. Vaikka perheillä olisi mahdollista panostaa yhteen hyvään autoon, niin käytännössä tarve kahdelle autolle romuttaa koko homman.
Tuohon "kaukana" kaikesta olevan omakotitalon yhtälöön kun lisää vielä juuri ajokortin saaneet lapset, niin rahanmenoa ei voi estää.
Parilla kaverilla on tällä hetkellä tarvetta jopa neljälle autolle, ei käy kateeksi. Kaupunkiin matkaa n.30km ja kaikki pitää kuulemma olla dieseleitä, pelkkä verojen määrä puistattaa.
 
Se minkä tällainen amatöörikin huomasi nopeasti oli, että heti kun laittaa haluamiaan kriteerejä autolle, niin alkaa nuo hinnat nousta aika jyrkästi.
>2016, <100k km, farkku, bensa nelikko, paremmat jakkarat, hieman tehokkaampi.... ei kuitenkaan mitään super ihmeellisiä vaateita.

Tuossa alkaa mainoksien "uusi Audi 39k€" olla aika vitsi hinta. Ja noilla spekseillä käytetyt Golfitkin on jo yllättävän kalliita, >26-30 k€. Itse asiassa parin vuoden verran kun noita Audeja katseli, niin (ehkä koronan vuoksi?) tarjonta vain väheni ja hinnat nousivat jatkuvasti. Speksin Audeista pyynti oli 35 - 40 k€.

A4 B9 bensa quattro farkuista tarjonta Suomessa todella huono mitä seuraillut, uutena 10k€ ero siirtää pienemmilläkin kilsoilla valitsemaan dieselin uusi 40 tfsi quattro vähän parantanut tilannetta.

Kroonisena nettiautoilijana muistelen, että 2020 koronan alkuvaiheessa tyypilliset leasingista vapautuneet työsuhdeautot tyyliin 3-vuotiaat A4 ja v60 olivat jonkun aikaa selkeästi edullisen oloisia, mutta kysynnän elpyessä(?) ja/tai uusien myynnin sakkauksen/vaihdokkitarjonnan takia hinnat lähti nousemaan. Alltrack- ja nelikkoGolfit on kyllä olleet pöljän hintaisia aina. Ellei typeriä varusteyhdistelmiä tyyliin perusvalot. Näiden osalta tuontipelitkään ei hirveästi korjaa tarjontaa kun päästöt ja siten veroprosentti ovat suht isoja. Tai näin spekuloin katkerana.

Näistäkin suuri osa taisi olla dieseleitä joiden haluttavuus romahti kun monilla kilsat vähenivät koronan myötä.
 
No siis tällä hetkellä mikä tahansa normista poikkeava on pirun vaikea löytää. Esim katselin avomusseja ennen coronaa, niitä oli varsin hyvin, nyt löytyy ehkä 1-2kpl. Fiesta ST:itä kuten oma myydään melkein uuden hinnalla ja niitäkin on rajallinen valikoima. Tehokkaammat kipot lukuunottamatta näitä tolkuttomia bensasyöppöjä tai eksoottisia kippoja ovat joko törkeissä hinnoissa tai niitä ei ole myynnissä. Loistava aika myydä vanha käytetty jos ei ole tarvetta heti uudella ja on siis aikaa odottaa että tehtailta saadaan tuotanto pyörimään taas ja autoa liikkeelle.
 
A4 B9 bensa quattro farkuista tarjonta Suomessa todella huono mitä seuraillut,...
Sanoppa muuta. Ennen koronaa omaan filtteriin osui parisenkymmentä ja nyt osuu 8. Tai oikeastaan 3, koska 5 näistä uusia, kun en rajannut yläpäätä. Itsellä kävi säkä ja mukana tuli tuhti paketti varusteita:
  • Comfort paketti: Vetokoukku, seisontalämmitys- ja tuuletus kaukosäätimellä ("webasto"), automaatti-ilmastointi 3-alueinen, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä etusivulasit äänieristelasia.
  • Navigointi -paketti: Sis. MMI Navigointi plus -järjestelmä (MMI Navigointi plus -järjestelmä ja MMI touch -kosketuspaneeli (ohjausrulla hiplattava), 8,3" värinäyttö), Audi virtuaalinen mittaristo (12,3"), Audi connect sekä Audi connect safety & service (ilmoituksessa virheellisesti vain 7" näyttö. Karttojen subscription oli vain 3 vuotta, joten sain ladattua ja päivitettyä vain 2016 -> 2019)
  • Bang & Olufsen 3D Sound System 19 kaiuttimella sisältäen 3D Sound -kaiuttimen, Kommunikaatio-paketin yhteydessä keskikaiuttimen sekä subwooferin; jokaisella erilliset vahvistinkanavat. 16-kanavainen vahvistin, kokonaisteho 750 wattia.
  • Urheiluistuimet edessä, sis. sähkösäätöiset ristiselän tuet, Trend-nahkaverhoilu
  • Musta sisäkaton verhoilu
  • Audi Smartphone Interface: Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä
  • Matrix LED -ajovalot (yllätys, ilmoituksessa ei edes mainintaa tästä)
  • Laajennettu LED -sisävalopaketti, valittavissa 30 värivaihtoehtoa
  • Urheilullisempi alusta: 20 mm vakioalustaa matalampi (tätä ei olisi tarvinut olla, kolisee vaan herkemmin mökkiteillä... 19" 245/35 kiekot ei kyllä auta yhtään)
  • Säilytyslokeropaketti, minkä kautta ilmeisesti jäähdytetty hanskalokero. Sen teho tosin olematon, koska periaate on "pikkusormen kokoinen reikä katossa ilmastoinin linjalta"
  • 3,5mm AUX, 2 * USB, Bluetooth, pari SD korttipaikkaa, SIM korttipaikka ja WLAN
Mitä MMI järjestelmäversioita A4 B9 (2017) omistajajilla on? Oma on 0678, EUROPE 13. Onko sitä yleisesti järkeä päivittää? Käyttäjä ei sitä pysty normikeinoin päivittämään ja tuskin lähden kikkailemaan ja brickaamaan itse. Huoltoihinhan se ei taida sisältyä ja marmorilla sille on varmaan joku tosi mukava hinta. Ilmeisesti uudemmilla versioilla saisi enemmän kontrollia tuohon B&O settiin ja joku raportoi sen nopeutuvan, tosin ei ole sen suhteen ollut ongelmaa.
 
Sanoppa muuta. Ennen koronaa omaan filtteriin osui parisenkymmentä ja nyt osuu 8. Tai oikeastaan 3, koska 5 näistä uusia, kun en rajannut yläpäätä. Itsellä kävi säkä ja mukana tuli tuhti paketti varusteita:
  • Comfort paketti: Vetokoukku, seisontalämmitys- ja tuuletus kaukosäätimellä ("webasto"), automaatti-ilmastointi 3-alueinen, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä etusivulasit äänieristelasia.
  • Navigointi -paketti: Sis. MMI Navigointi plus -järjestelmä (MMI Navigointi plus -järjestelmä ja MMI touch -kosketuspaneeli (ohjausrulla hiplattava), 8,3" värinäyttö), Audi virtuaalinen mittaristo (12,3"), Audi connect sekä Audi connect safety & service (ilmoituksessa virheellisesti vain 7" näyttö. Karttojen subscription oli vain 3 vuotta, joten sain ladattua ja päivitettyä vain 2016 -> 2019)
  • Bang & Olufsen 3D Sound System 19 kaiuttimella sisältäen 3D Sound -kaiuttimen, Kommunikaatio-paketin yhteydessä keskikaiuttimen sekä subwooferin; jokaisella erilliset vahvistinkanavat. 16-kanavainen vahvistin, kokonaisteho 750 wattia.
  • Urheiluistuimet edessä, sis. sähkösäätöiset ristiselän tuet, Trend-nahkaverhoilu
  • Musta sisäkaton verhoilu
  • Audi Smartphone Interface: Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä
  • Matrix LED -ajovalot (yllätys, ilmoituksessa ei edes mainintaa tästä)
  • Laajennettu LED -sisävalopaketti, valittavissa 30 värivaihtoehtoa
  • Urheilullisempi alusta: 20 mm vakioalustaa matalampi (tätä ei olisi tarvinut olla, kolisee vaan herkemmin mökkiteillä... 19" 245/35 kiekot ei kyllä auta yhtään)
  • Säilytyslokeropaketti, minkä kautta ilmeisesti jäähdytetty hanskalokero. Sen teho tosin olematon, koska periaate on "pikkusormen kokoinen reikä katossa ilmastoinin linjalta"
  • 3,5mm AUX, 2 * USB, Bluetooth, pari SD korttipaikkaa, SIM korttipaikka ja WLAN
Mitä MMI järjestelmäversioita A4 B9 (2017) omistajajilla on? Oma on 0678, EUROPE 13. Onko sitä yleisesti järkeä päivittää? Käyttäjä ei sitä pysty normikeinoin päivittämään ja tuskin lähden kikkailemaan ja brickaamaan itse. Huoltoihinhan se ei taida sisältyä ja marmorilla sille on varmaan joku tosi mukava hinta. Ilmeisesti uudemmilla versioilla saisi enemmän kontrollia tuohon B&O settiin ja joku raportoi sen nopeutuvan, tosin ei ole sen suhteen ollut ongelmaa.

Näppärän näköiset varusteet LoQ päälle etenkin B&O toivottavasti joku muu väri kuin musta valittu. Navin kartoistakaan en olisi huolestunut carplay/andoidauton kanssa.
 
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
 
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
Jos ne mahtuu siellä olemaan niin on lailliset, mutta pitää muutoskatsastaa. Ellei sitten katsasta toisilla renkailla eikä katsuri välttämättä joka kerta tuota huomaa.
 
Rengasta saa leventää rekisteriotteen leveimmästä alkuperäisestä koosta 30mm ilman muutoskatsastusta.
 
Rengasta saa leventää rekisteriotteen leveimmästä alkuperäisestä koosta 30mm ilman muutoskatsastusta.

Itseasiassa nykyisessä laissa ei ole enää tuota kohtaa lainkaan, käytännössä tuskin ketään tuollainen maltillinen muutos kiinnostaa, mutta tiukasti lakia tulkiten tulisi muutoskatsastaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210910-221346.png
    Screenshot_20210910-221346.png
    441,7 KB · Luettu: 53
Olisi amatöörein kysymys ikinä: pitäisikö autossa tulla oletuksena mukana varoituskolmio ja/tai renkaan paikkasarja? Vai pitääkö nämä yleensä ostaa erikseen?
 
Varoituskolmio pitää olla katsastuksessa mukana. Eli ainakin se pitäisi olla. Ei paikkasarjaa tarvitse olla.
Kiitoksia. Sitten pitääkin keksiä, mihin se tuossa minun 2020 mallin Honda Jazzissa on piilotettu, jos mukana tuli. Yritin kurkkia kaikki lokerot, muttei näkynyt. Ei oikein ollut edes sellaista koloa mihin se näytti "suunnitellulta".

Nimimerkillä: auton omistanut viisi päivää ja yhä ihan hukassa kaikki peruasiat.
 
Varoituskolmion lokero voi olla myös tavaratilan kannen sisällä. Lisäksi kolmiot ovat nykyään usein fiksun kokoisessa paketissa.

Jos autossa on vararengaskotelo ja itse rengas puuttuu, on usein siinä samassa tilassa tarkoitus olla paikka- ym. varustesarja. Tämähän on saattanut jäädä matkan varrelle vaihtoautosta kun sekin tila on hyödynnetty matkatavaralle.

Ohjekirjan vilkaisua suosittelen uuden automallin kanssa. Jos se puuttuu tai sellaista ei paperisena tahi auton näytöllä ole, sen saa hyvinkin todennäköisesti ladattua pdf-muotoisena.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia. Sitten pitääkin keksiä, mihin se tuossa minun 2020 mallin Honda Jazzissa on piilotettu, jos mukana tuli. Yritin kurkkia kaikki lokerot, muttei näkynyt. Ei oikein ollut edes sellaista koloa mihin se näytti "suunnitellulta".

Nimimerkillä: auton omistanut viisi päivää ja yhä ihan hukassa kaikki peruasiat.
Eikös manuaali tuommoiset hommelit kerro?
 
Eikös manuaali tuommoiset hommelit kerro?
En löytänyt sieltä, ehkä en vain tiennyt oikeaa avainsanaa. Vaimon kanssa selattiin läpi sitä 700 sivun opusta kuin parastakin jännityskirjaa.

EDIT: Löysin lopulta videon netistä, joka paljasti takaluukun reunalta löytyvän lisäluukun.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös japseissa se oo yleensä ripustettu johonkin takakontin luukkuun.
 
Olisi tarvetta auton vaihtoon. Aina hoetaan miten ei uutta kannata ostaa, no olen vertaillut uuden ja 5v käytetyn auton arvonlaskua jos ajaa vaikka 15000km vuodessa. 30t uudessa autossa hinta tippuu 10t ensimmäisen 5v aikana ja 5v vanha 20t auto on 10t 10v vanhana ja 150t mittarissa. Ei ole siis mitään järkeä ostaa käytettyä 5v vanhaa autoa? Kannattaa ostaa joku uusi tai sitten muutaman tonnin rämä jossa arvo ei enää juuri laske?

Olenko väärässä?
Et ole varmaan väärässä, mutta yksi asia on kyllä siinä, että jos jostain syystä haluat muuttaa auton rahaksi etkä aio vaihtaa taas uuteen siinä 5 vuoden päästä, niin silloin onkin jo selvästi hankalampi tilanne. En tiedä millaisia käteishintoja autoliikkeet tarjoavat esim. 5 vuotta vanhasta 20ke markkinahinnaltaan olevasta autosta, pääasiassahan liikkeet tykkäävät tarjota uutta tilalle - toki vähänkäytettyjen markkinat käyvät välillä kuumina, jolloin käteishyvitys on varmaan ihan hyvä. Sit taasen 10ke auton saa myytyö jo yksityisellekin. Tai no saahan niitä kalliimpiakin, mutta helpompaa se on tuossa 10ke kuin 20ke hintaluokassa ja silloin voi saada autosta lähes markkinahinnan.

Eli kalliimmassa autossa on enemmän pääomariskiä, jos sen näin haluaa ajatella.
 
Et ole varmaan väärässä, mutta yksi asia on kyllä siinä, että jos jostain syystä haluat muuttaa auton rahaksi etkä aio vaihtaa taas uuteen siinä 5 vuoden päästä, niin silloin onkin jo selvästi hankalampi tilanne. En tiedä millaisia käteishintoja autoliikkeet tarjoavat esim. 5 vuotta vanhasta 20ke markkinahinnaltaan olevasta autosta, pääasiassahan liikkeet tykkäävät tarjota uutta tilalle - toki vähänkäytettyjen markkinat käyvät välillä kuumina, jolloin käteishyvitys on varmaan ihan hyvä. Sit taasen 10ke auton saa myytyö jo yksityisellekin. Tai no saahan niitä kalliimpiakin, mutta helpompaa se on tuossa 10ke kuin 20ke hintaluokassa ja silloin voi saada autosta lähes markkinahinnan.

Eli kalliimmassa autossa on enemmän pääomariskiä, jos sen näin haluaa ajatella.

Yllättävän hyvin maksavat liikkeet kun niille suoraan myy, ei oikeastaan mitään eroa vaihtohyvitykseen tai joissain on ollut jopa parempikin.
Esim nykyisen auton kanssa myin edellisen kamuxille, koska maksoivat vähän enemmän ku mitä laakkonen olisi antanut vaihtoarvona.
 
Olen katsastanut autoja ainakin 50 kertaa eikä koskaan ole kolmiota kysytty.
Puuttuva tai vääränlainen varoituskolmio on korjauskehotus. Se, että jokainen katsastaja ei suurennuslasin kanssa tarkista joka ikisestä autosta joka ikistä kohtaa ei tietenkään muuta tuota tosiasiaa. Jos ostaa auton uutena, tai edes käytettynä liikkestä, voisi pitää toivottuna ja oletettuna että se myydään katsastuskelpoisessa kunnossa. Tähän siis tietenkin sisältyy myös varoituskolmio ja sitähän nimenomaan kysyttiinkin.
 
Puuttuva tai vääränlainen varoituskolmio on korjauskehotus. Se, että jokainen katsastaja ei suurennuslasin kanssa tarkista joka ikisestä autosta joka ikistä kohtaa ei tietenkään muuta tuota tosiasiaa. Jos ostaa auton uutena, tai edes käytettynä liikkestä, voisi pitää toivottuna ja oletettuna että se myydään katsastuskelpoisessa kunnossa. Tähän siis tietenkin sisältyy myös varoituskolmio ja sitähän nimenomaan kysyttiinkin.

Mulla sattuu olemaan nykyisessä kulkimessa kolkiome paksissa ihan näkyvillä. Välillä ollut koiran kuljetus boxi kätkemässä sitä. Eipä kukaan ole koskaan sitä kysellyt tai paksia avannut. Jos jotain, niin SJ410 sussulla tuli valitusta kun ei ollut takapenkkiä ja olisi pitänyt muutoskatsastaa 2 paikkaiseksi. Sanoin vaan että voinhan mä sen penkin ruuvata paikalleen ja ottaa pois samoin tien. Hmps, ei tarvinnut sitten. Kolmiota ei kysellyt, eikä sitä ollutkaan.
 
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
Itellä ollut seuraava combo 4 vuoden ajan ja ei koskaan ongelmia renkaiden suhteen. (Ei ehkä enää se ajankohtaisin vastaus)
Edessä: 225/40 R18
Takana: 255/35 R18
 
Selvisin autokuumeesta, mutta ajattelin joillain satasilla fiilistellä nykyiseen autoon jotain uutta. Esim. Ledbar lisävalot tai myllytys ja sisäpesu. Ei nyt mitään ihan amislookkia tarkotus lähteä hakee mutta olisiko muita ideoita 200-500e hintaluokassa?

Auto on musta 2018 Toyota Auris farkku. Tulee suht paljon kilometrejä kaupunkien välillä työajoa.
 
Selvisin autokuumeesta, mutta ajattelin joillain satasilla fiilistellä nykyiseen autoon jotain uutta. Esim. Ledbar lisävalot tai myllytys ja sisäpesu. Ei nyt mitään ihan amislookkia tarkotus lähteä hakee mutta olisiko muita ideoita 200-500e hintaluokassa?

Auto on musta 2018 Toyota Auris farkku. Tulee suht paljon kilometrejä kaupunkien välillä työajoa.
En tiedä, tapahtuuko 500€:lla vielä paljoa, mutta sijoittaisin sen Toyotan vaimennukseen. Luulisi, että sillä saisi ainakin etuovet vaimennettua. Äänenvaimennus voisi olla tarpeen, jos autolla eksyy maantielle. Myllytys ja sisäpesu kuulostaa tuhlauksesta, ellei juuri ole lentänyt pitkä sylki sisälle.
 
Eilen oli Mercedeksen "test vehiclejä" liikenteessä. S-sarjalaisia missä katolla Lidar(?) ja nurkat täynnä tutkia(?). Saksan kilvissä.
Tän näköisiä, mutta valkoisia.

 
Eilen oli Mercedeksen "test vehiclejä" liikenteessä. S-sarjalaisia missä katolla Lidar(?) ja nurkat täynnä tutkia(?). Saksan kilvissä.
Tän näköisiä, mutta valkoisia.


Noita on turussa ja lähiympäristössä pyörinyt pari viikkoa, valkoisia E-sarjalaisia mun mielestä. Armoton tolppa katolla, ja sivuilla helmoissa kamerat myöskin. Saksan kilvissä. Eilen seurasi pikkuteitä melkein kotiovelle asti, kaippa nuo jotain karttadataa keräilevät.
 
Noita on turussa ja lähiympäristössä pyörinyt pari viikkoa, valkoisia E-sarjalaisia mun mielestä. Armoton tolppa katolla, ja sivuilla helmoissa kamerat myöskin. Saksan kilvissä. Eilen seurasi pikkuteitä melkein kotiovelle asti, kaippa nuo jotain karttadataa keräilevät.
Voisi kuvitella että ne on niitä samoja. Mielestäni noissa möhkäleissä S400 luki perässä.
 
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
Opelia olen näiden kanssa kiusallakin härnännyt. Hämmentävän pieneen tilaan laittaa ykkösellä. Ensi testeissä totesin että olisin itsekin tuohon laittanut - mutta lopen tuli Helsingin keskustassa niin pieni paikka vastaan, että ajattelin tähän en itse edes yrittäisi. Auto pisti yhdellä korjauksella laitteen ruutuun.
 
Pystyykö citymaasturin/crossoverin muutoskatsastaan pakettiautoksi tänä päivänä vaiko ainoostaan farmariauton?
 
Eikös tämä valittu vuoden autoksikin markkinoille tullessaan?
Valittiin, vuonna 2016. Astra K googlaamalla löytyy kyseisestä mallista paljon tietoa. Youtubesta sitten taas kun etsii Astra 2016, niin löytyy kehuvia arvosteluita vaikka millä mitoin.

Minä tuosta bensakoneellista harkitsin jonkin aikaa ja parilla palstalla pyysin mielipiteitä, ei tullut yhtään negatiivista käyttökokemusta vastaan. Paitsi robottivaihteistosta, joka oli automaattina ainoa vaihtoehto. Kun en manuaalia halunnut, päädyin itse toiseen malliin.
 
Mites semi-matalien autojen omistajat, kuinka iso riesa tuollainen pienempi maavara käytännössä on? i4 harkinnassa, mutta maavara 12.4 cm mietityttää. Eli ihan käytännön kokemusta kaipaan, tuommoisella ei toki ole tarkoituskaan offroadia ajaa, mutta onko murhe ihan perus kaupunkipysäköinti, rampit, katukivetysten reunat, hidastetöysyt, normi hiekkatiet ja Suomen maanteistön ja talvikunnossapidon taso akselilla?

Edit: Ja juu, tiedän, että tuon ei ole vielä joidenkin mielestä edes matala, mutta kun ei viimeaikaista kokemusta näistä matalammista ole niin kysyn silti.
 
Viimeksi muokattu:
Mites semi-matalien autojen omistajat, kuinka iso riesa tuollainen pienempi maavara käytännössä on? i4 harkinnassa, mutta maavara 12.4 cm mietityttää. Eli ihan käytännön kokemusta kaipaan, tuommoisella ei toki ole tarkoituskaan offroadia ajaa, mutta onko murhe ihan perus kaupunkipysäköinti, rampit, katukivetysten reunat, hidastetöysyt, normi hiekkatiet ja Suomen maanteistön ja talvikunnossapidon taso akselilla?

Edit: Ja juu, tiedän, että tuon ei ole vielä joidenkin mielestä edes matala, mutta kun ei viimeaikaista kokemusta näistä matalammista ole niin kysyn silti.
En tiedä miten matala MK8 Fiesta ST tai MK3.5 Focus ST tai RS olivat mutta eipä noita mihinkään tullut raavittua. Ja nykyinen Model 3 Performance taas nyt on niin korkea laiva ettei tarvitse miettiä. Sanoisin että tervettä järkeä noudattaen ei ongelmia tule. Ja helppohan se karkea tilanne esim kanttareiden kohdalla niin että ajat kanttarin keulalle ja katsot menisikö yli vai ei. Jyrkemmistä hidasteista tms en sitten tiedä raapisiko pohja koska kaikki omani ovat olleet varsin lyhyellä akselivälillä joten isoin uhka on ollut etupuskurin raapiminen. Madallettu MK1 Focus ST170 oli ainoa minkä olen saanut raapimaan pohjasta hiekkatiellä. Isoin riesa on ollut etenkin noissa pienemmissä se jäykempi jousitus mikä hallien töyssyissä oikeasti iskee ja kovaa.
 
Mites semi-matalien autojen omistajat, kuinka iso riesa tuollainen pienempi maavara käytännössä on? i4 harkinnassa, mutta maavara 12.4 cm mietityttää. Eli ihan käytännön kokemusta kaipaan, tuommoisella ei toki ole tarkoituskaan offroadia ajaa, mutta onko murhe ihan perus kaupunkipysäköinti, rampit, katukivetysten reunat, hidastetöysyt, normi hiekkatiet ja Suomen maanteistön ja talvikunnossapidon taso akselilla?

Edit: Ja juu, tiedän, että tuon ei ole vielä joidenkin mielestä edes matala, mutta kun ei viimeaikaista kokemusta näistä matalammista ole niin kysyn silti.
Riippuu aika paljon autosta, että missä se matalin kohta on, akselivälistä ja kuinka paljon/matallalla keula/perä tulee renkaista yli. Eiköhän kuitenkin i4 ole ihan normaaliin käyttöön sillä tavalla suunniteltu ettei tuo ole ongelma. Eikä tuo tosiaan niin paljon ole tavallista matalampi, varmaan aika moni "normaali" autokin ole jossain 13-14cm paikkeilla.
 
Onhan Astrassa ollut ihan perinteisiäkin automaatteja.
Ainakaan minä en löytänyt bensakoneellista Astra K:ta automaatilla ilman robottia ja kaikissa markkinoille tulon aikaisissa arvosteluissakin juteltiin vain robottivaihteistosta. On kyllä mielelläni tiedon vastaan, jos tuota mallia on perinteisellä automaatilla saatavissa.
 
Ainakaan minä en löytänyt bensakoneellista Astra K:ta automaatilla ilman robottia ja kaikissa markkinoille tulon aikaisissa arvosteluissakin juteltiin vain robottivaihteistosta. On kyllä mielelläni tiedon vastaan, jos tuota mallia on perinteisellä automaatilla saatavissa.
Robottivaihteistoa on saanut vain 1-litraisen moottorin kanssa, kun taas 1,4-litraisissa on perinteinen automaatti, tai faceliftin jälkeen CVT.
Nettiautossa ECT5 on robotti ja AT6 momentinmuunninautomaatti.
 
Robottivaihteistoa on saanut vain 1-litraisen moottorin kanssa, kun taas 1,4-litraisissa on perinteinen automaatti, tai faceliftin jälkeen CVT.
Nettiautossa ECT5 on robotti ja AT6 momentinmuunninautomaatti.
No perhana, en tosiaan katsonut kuin 1-litraista mallia pientä kulutusta ajatellen ja oletin, että samat vaihteistovalinnat on kaikissa moottoreissa.

Taas sitä oppii, ettei pitäisi olettaa. Päätyy vielä näyttämään hölmöltä julkisella keskustelupalstalla.
 
No perhana, en tosiaan katsonut kuin 1-litraista mallia pientä kulutusta ajatellen ja oletin, että samat vaihteistovalinnat on kaikissa moottoreissa.

Taas sitä oppii, ettei pitäisi olettaa. Päätyy vielä näyttämään hölmöltä julkisella keskustelupalstalla.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä :) En olisi itsekään tuota tietänyt mitenkään, kuten monta muutakin asiaa aiheesta kun aiheesta.
 
Törmäsin mielenkiintoiseen sivuun:

Mielenkiintoista ja uskottavaakin tietoa on paljon, ja erityisen mielenkiintoiseksi koin eri moottoreiden veikatun kestoiän. Mihin mahtaa arvio perustua, mutta meidän talouden autoista voisin vaikka uskoa ja pelätä.

Köyhän ihmisen auton moottorista todetaan seuraavasti, joka vähän kylmää, koska mittarissa on nyt 280tkm.
"The average engine life for 3.3 MPI Lambda and Lambda II is about 180,000 miles (300,000 km). "

Tojotan moottorista taas todetaan, että pitäisi kestää yli 500tkm.
 
En lukenut, mutta ei polttomoottoreilla ole mitään tiettyä km lukemaa kun se on ajettu loppuun. Ratkaisevasti vaikuttaa, miten sitä on huollettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 295
Viestejä
4 687 846
Jäsenet
76 746
Uusin jäsen
efe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom