Väitän, että auton moottorin käyttöikään kilometreinä vaikuttavat ylivoimaisesti eniten 1) Ympärillä olevan auton hinta ja 2) Ajomäärä vuodessa.
Näin sitten päädytään siihen päätelmään, että ison, paljon ajettavan mersun kone on kestävä kun kestää heittämällä yli puoli miljoonaa kun siihen tehdään 3000€ remppa 5v ja 250k kohdalla auton arvon ollessa yhä enemmän, kun taas Punton kone ei ole kestävä, kun se hajoaa jo 20v 250k kohdalla ja menee paaliin (kun koneen korjaaminen olisi maksanut 3000€ ja auton arvo on 1000€).
Lienee yleisempää, että autot menee paaliin koska niitä ei kannata korjata, kuin ettei niitä oikeasti voisi korjata, kenties suht helpostikin, jos vaan on valmis maksamaan korjauksesta yli auton arvon.
Viritysastekeskusteluun sen verran, että minusta tässä unohdetaan se, että moottorista otettava teho ei ole missään suhteessa verrannollinen sen maksimitehoon. Eli ts. autoilla ei tyypilliösesti ajeta rataa ympäri mahdollisimman nopeasti. Korkea viritysaste tarkoita, että konetta rasitettaisiin enemmän, kun lähtökohtaisesti suuremman tehon omaavasta koneesta otetaan vaan pienempi osa niistä tehoista ulos (tai sitten otetaan sama osa vähemmän aikaa ulos). Edit: Toki epäsuoraa vaikutusta on sillä, että jos autoon ei tarvita paljoa suorituskykyä, niin käytetään useammin vanhaa tekniikkaa, josta on lapsentaudit jo saatu pois.
Äläs nyt, se on vähän niinkuin ne moottorin käyttöiän kestävät jakoketjut: Pitää täsmälleen paikkansa, käyttöikä päättyy juuri ketjun hypätessä/katketessa
.