Yleistä keskustelua autoista

Ainakaan minä en löytänyt bensakoneellista Astra K:ta automaatilla ilman robottia ja kaikissa markkinoille tulon aikaisissa arvosteluissakin juteltiin vain robottivaihteistosta. On kyllä mielelläni tiedon vastaan, jos tuota mallia on perinteisellä automaatilla saatavissa.
Robottivaihteistoa on saanut vain 1-litraisen moottorin kanssa, kun taas 1,4-litraisissa on perinteinen automaatti, tai faceliftin jälkeen CVT.
Nettiautossa ECT5 on robotti ja AT6 momentinmuunninautomaatti.
 
Robottivaihteistoa on saanut vain 1-litraisen moottorin kanssa, kun taas 1,4-litraisissa on perinteinen automaatti, tai faceliftin jälkeen CVT.
Nettiautossa ECT5 on robotti ja AT6 momentinmuunninautomaatti.
No perhana, en tosiaan katsonut kuin 1-litraista mallia pientä kulutusta ajatellen ja oletin, että samat vaihteistovalinnat on kaikissa moottoreissa.

Taas sitä oppii, ettei pitäisi olettaa. Päätyy vielä näyttämään hölmöltä julkisella keskustelupalstalla.
 
No perhana, en tosiaan katsonut kuin 1-litraista mallia pientä kulutusta ajatellen ja oletin, että samat vaihteistovalinnat on kaikissa moottoreissa.

Taas sitä oppii, ettei pitäisi olettaa. Päätyy vielä näyttämään hölmöltä julkisella keskustelupalstalla.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä :) En olisi itsekään tuota tietänyt mitenkään, kuten monta muutakin asiaa aiheesta kun aiheesta.
 
Törmäsin mielenkiintoiseen sivuun:

Mielenkiintoista ja uskottavaakin tietoa on paljon, ja erityisen mielenkiintoiseksi koin eri moottoreiden veikatun kestoiän. Mihin mahtaa arvio perustua, mutta meidän talouden autoista voisin vaikka uskoa ja pelätä.

Köyhän ihmisen auton moottorista todetaan seuraavasti, joka vähän kylmää, koska mittarissa on nyt 280tkm.
"The average engine life for 3.3 MPI Lambda and Lambda II is about 180,000 miles (300,000 km). "

Tojotan moottorista taas todetaan, että pitäisi kestää yli 500tkm.
 
En lukenut, mutta ei polttomoottoreilla ole mitään tiettyä km lukemaa kun se on ajettu loppuun. Ratkaisevasti vaikuttaa, miten sitä on huollettu.
 
En lukenut, mutta ei polttomoottoreilla ole mitään tiettyä km lukemaa kun se on ajettu loppuun. Ratkaisevasti vaikuttaa, miten sitä on huollettu.
Jep, kuten ei renkaillakaan, tuotteiden viimeisellä käyttöpäivällä tai millään muullakaan asialla missä on arvioitu kestoikä. Olisi aika hölmöä laittaa lihapaketin kylkeen viimeinen käyttäpäivä kun joku saattaa jättää sen auringonpaisteeseen niin eihän se arvio sitten enää pidä paikkaansa.
 
En lukenut, mutta ei polttomoottoreilla ole mitään tiettyä km lukemaa kun se on ajettu loppuun. Ratkaisevasti vaikuttaa, miten sitä on huollettu.
Vaikka ei ole tiettyä kilometrilukemaa, se ei tarkoita, etteikö yleinen moottorityyppikohtainen suuntaviiva voitaisi antaa. Kuten yllä todettiin, annetaan se jauhelihallekin, vaikka kovasti vaikuttaa säilyvyyteen, pidetäänkö liha taskussa vai jääkaapissa. Vastaavasti kannattanee moottoreista olettaa, että niitä huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti. Uskon ihan helposti, että joillakin moottoreilla pääsee poikkeuksetta yli 500tkm:ä ja toiset ovat yliajalla jo 200tkm:n kohdalla.
 
Karkeasti mitä suurempi iskutilavuus ja/tai matalampi viritysaste sitä pidempi tekninen käyttöikä.
Tähän vielä lisättynä tapaukset, joissa on kyseessä ohjelmallisesti rajoitettu versio isomman tehoversion moottorista. Useilla valmistajilla on samasta moottorista useita eri tehoversioita, kuten Volvolla, BMW:llä ja VW-konsernilla. Toki muuten kestävän moottorin voi pilata myös yhdellä suunnitteluvirheellä, mutta viritysaste on kyllä hyvä tunnusluku arvioimaan kestoikää.
 
Tähän vielä lisättynä tapaukset, joissa on kyseessä ohjelmallisesti rajoitettu versio isomman tehoversion moottorista. Useilla valmistajilla on samasta moottorista useita eri tehoversioita, kuten Volvolla, BMW:llä ja VW-konsernilla. Toki muuten kestävän moottorin voi pilata myös yhdellä suunnitteluvirheellä, mutta viritysaste on kyllä hyvä tunnusluku arvioimaan kestoikää.
On ja ei. Onhan noissa ollut etenkin viimeisen 10-15vuoden sisällä korostetusti moottoreita jotka ovat olleet viritysasteeltaan ja tehokapasiteetiltaan todella mietoja mutta ovat silti paukkuneet. Miettii vaikka mitä kaikkea VAG 1.8T kestää viritettynä vakio sisuksilla kunhan katsoo mm sen öljysihdin kuntoon, tai miten vähän on kuulunut että olisi vikoja ihan alkupään koneita lukuunottamatta Fordin 1.0 Ecoboosteista joita löytyy ties mistä yllättävänkin isosta autosta kohtuu kovilla litratehoilla. Kuten sanottua ei tuo paperilla hyvä kestävä kone vaadi kuin sen yhden osan missä säästetty tai mikä on suunniteltu väärin. Esimerkkina tämä BMW/PSA 1.6 kone joka paukkui siellä ja täällä tai VAG 1.4TSI:t tms tms.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus miettinyt, kun puhutaan monessa lähteessä termillä "elinikä" "käyttöikä". Mutta tuota ei ole tarkemmin määritelty yhtään missään tai mitenkään.

Esim vaihteisto on hyvä esimerkki: Moni valmistaja kertonut, että kestää auton käyttöiän ajan ilman öljynvaihtoa. Täyttä sontaa. Käyttöikä yms on hieman eri täällä, kuin vaikka saksassa.
 
Väitän, että auton moottorin käyttöikään kilometreinä vaikuttavat ylivoimaisesti eniten 1) Ympärillä olevan auton hinta ja 2) Ajomäärä vuodessa.

Näin sitten päädytään siihen päätelmään, että ison, paljon ajettavan mersun kone on kestävä kun kestää heittämällä yli puoli miljoonaa kun siihen tehdään 3000€ remppa 5v ja 250k kohdalla auton arvon ollessa yhä enemmän, kun taas Punton kone ei ole kestävä, kun se hajoaa jo 20v 250k kohdalla ja menee paaliin (kun koneen korjaaminen olisi maksanut 3000€ ja auton arvo on 1000€).

Lienee yleisempää, että autot menee paaliin koska niitä ei kannata korjata, kuin ettei niitä oikeasti voisi korjata, kenties suht helpostikin, jos vaan on valmis maksamaan korjauksesta yli auton arvon.

Viritysastekeskusteluun sen verran, että minusta tässä unohdetaan se, että moottorista otettava teho ei ole missään suhteessa verrannollinen sen maksimitehoon. Eli ts. autoilla ei tyypilliösesti ajeta rataa ympäri mahdollisimman nopeasti. Korkea viritysaste tarkoita, että konetta rasitettaisiin enemmän, kun lähtökohtaisesti suuremman tehon omaavasta koneesta otetaan vaan pienempi osa niistä tehoista ulos (tai sitten otetaan sama osa vähemmän aikaa ulos). Edit: Toki epäsuoraa vaikutusta on sillä, että jos autoon ei tarvita paljoa suorituskykyä, niin käytetään useammin vanhaa tekniikkaa, josta on lapsentaudit jo saatu pois.
Joskus miettinyt, kun puhutaan monessa lähteessä termillä "elinikä" "käyttöikä". Mutta tuota ei ole tarkemmin määritelty yhtään missään tai mitenkään.

Esim vaihteisto on hyvä esimerkki: Moni valmistaja kertonut, että kestää auton käyttöiän ajan ilman öljynvaihtoa. Täyttä sontaa. Käyttöikä yms on hieman eri täällä, kuin vaikka saksassa.
Äläs nyt, se on vähän niinkuin ne moottorin käyttöiän kestävät jakoketjut: Pitää täsmälleen paikkansa, käyttöikä päättyy juuri ketjun hypätessä/katketessa :cool:.
 
Viimeksi muokattu:
Väitän, että auton moottorin käyttöikään kilometreinä vaikuttavat ylivoimaisesti eniten 1) Ympärillä olevan auton hinta ja 2) Ajomäärä vuodessa.

Näin sitten päädytään siihen päätelmään, että ison, paljon ajettavan mersun kone on kestävä kun kestää heittämällä yli puoli miljoonaa kun siihen tehdään 3000€ remppa 5v ja 250k kohdalla auton arvon ollessa yhä enemmän, kun taas Punton kone ei ole kestävä, kun se hajoaa jo 20v 250k kohdalla ja menee paaliin (kun koneen korjaaminen olisi maksanut 3000€ ja auton arvo on 1000€).

Lienee yleisempää, että autot menee paaliin koska niitä ei kannata korjata, kuin ettei niitä oikeasti voisi korjata, kenties suht helpostikin, jos vaan on valmis maksamaan korjauksesta yli auton arvon.

Viritysastekeskusteluun sen verran, että minusta tässä unohdetaan se, että moottorista otettava teho ei ole missään suhteessa verrannollinen sen maksimitehoon. Eli ts. autoilla ei tyypilliösesti ajeta rataa ympäri mahdollisimman nopeasti. Korkea viritysaste tarkoita, että konetta rasitettaisiin enemmän, kun lähtökohtaisesti suuremman tehon omaavasta koneesta otetaan vaan pienempi osa niistä tehoista ulos (tai sitten otetaan sama osa vähemmän aikaa ulos). Edit: Toki epäsuoraa vaikutusta on sillä, että jos autoon ei tarvita paljoa suorituskykyä, niin käytetään useammin vanhaa tekniikkaa, josta on lapsentaudit jo saatu pois.

Äläs nyt, se on vähän niinkuin ne moottorin käyttöiän kestävät jakoketjut: Pitää täsmälleen paikkansa, käyttöikä päättyy juuri ketjun hypätessä/katketessa :cool:.

Riippuu autoilun kokonaiskustannusten rakenteesta. Se, että korjaus ylittää auton arvon - ei toimi mittarina jokaisessa tapauksessa.

Siinä vaan täytyy sitten osata tietää vähän, että minkä kuntonen se kinneri oikeasti on ja onko se korjausinvestointi järkevää.

Paljon on niitä, jotka pistää auton paaliin jopa kalliin kytkinrempan takia. Sanottakoon vaikka että 1000e kytkinremppa kaikkine osineen ja töineen. Auton arvo vaikka 1000e-1500e. Ajokilsoja autolla takana 200tkm.
Mottina japsi 2 litrainen vaikka. Ikä 13-15v. Ei ruostetta, ei öljynkatoa - ei mitään Homma pelittää kaikilta muilta osin paitsi kytkimen osalta.

Autolla ei käytännössä juuri arvonalenemaa enää. Nyt sitten laitetaan auto paaliin vaikka auto olisi muuten kunnossa. Mennään autokaupoille ja henkselit paukkuen hommataan se keskimäärin 10 kiloeuron kinneri tilalle. siinä vielä arvo laskee ja nostaa kokonaiskuluja. Ja - silti siitäkin autosta voi mennä kytkin ihan yhtälailla.

Lopputulema on se, että on laitettu 10 kiloeuroa uudempaan vehkeeseen ilman mitää takeita paremmasta kestävyydestä ja maksetaan arvonalenemaa. Se toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa rahat kytkinremppaan ja jatkaa autolla ajoa.

Niin paljon eri tekijöitä, ettei ykskantaan pystytä sanomaan mikä milloinkin on kannattavampaa.
Täytyy katsoa aina sitä, mitä sinne punaviivan alle jää. Jos siis puhutaan puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta.

1. Pitkät matkat vs lyhyt kaupunkiajo
2. Huollot (öljynvaihto tietysti moottorin kannalta tärkein)
3. Moottorin malli (Hondat esim kestää ihan järisyttävän hyvin kilsoja)

Käyttöiän kannalta kilsojen laadulla on merkitystä. 150tkm motti voi olla sutta ja sontaa ja toisaalta 250tkm ajettu motti voi olla hyvässä kunnossa.
 
Eno vanhoilla päivillään repäs ja osti alle 100k ajetun bmw m6....yleensä ajanu muutaman satasen pommeilla....
mielenkiintoista päästä kokeilemaan tommonen v10.....joskus aikoinaan tuli koeajettua 750 jossa v12 mutta siinä ei ollu heppoja niin paljon.
Kallis auto varmaan pitää mutta se ei juuri ajele koskaan....lämpimässä hallissa säilyttää.
 
Eno vanhoilla päivillään repäs ja osti alle 100k ajetun bmw m6....yleensä ajanu muutaman satasen pommeilla....
mielenkiintoista päästä kokeilemaan tommonen v10.....joskus aikoinaan tuli koeajettua 750 jossa v12 mutta siinä ei ollu heppoja niin paljon.
Kallis auto varmaan pitää mutta se ei juuri ajele koskaan....lämpimässä hallissa säilyttää.
Joku halunnu eroo ennenku menee kiertokangen laakerit.. about tossa 100tkm kohalla :)
Varmasti on kallis auto pitää niinku nuo bemarit nyt yleensä onki, kaverin 645i oli jo hemmetin kallis pitää / korjata.

3. Moottorin malli (Hondat esim kestää ihan järisyttävän hyvin kilsoja)

Tohon voin yhtyä, Hondalla monta eri konemallia mitkä kestää kilsoja hyvin... tutulla 1.5 civic ja viimeks ku sen näin ni oli 600tkm+ ajettu jo sillä, toki kaikki koneen ympäriltä jo kertaallee uusiks laitettu, mut kone itessää orggis laittamaton.
Itellä r18a2(156tkm täl hetkellä, hyvillä huolloilla) ni tänki pitäs kestää se 500tkm jopa välttävällä huolloilla.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu autoilun kokonaiskustannusten rakenteesta. Se, että korjaus ylittää auton arvon - ei toimi mittarina jokaisessa tapauksessa.

Tämäpä juuri. Auton korjauttaminen Suomessa on valitettavasti todella arvokasta hommaa, mutta ei se 'uuden' +100tkm ajetun käytetyn osto mitään onnea tuo, vaan kyllä remppaa on hyvin todennäköisesti tiedossa siihenkin, ellei sitten satu onnistamaan. Oman auton suurinpiirtein tietää, että miten sitä oot polkenut ja huoltanut, joten ihan perusteltua teettää +1000EUR remontti autoon jonka markkina-arvo satasia, sen sijaan että ostaa lottopommin.


Itse näen tämän vanhan sanonnan 'laiskan viritysasteen moottorien kestävyydestä' perustuvan juuri tähän faktaan että tekniikka on mennyt niin monimutkaisesksi, TSI:t ja muut tiedämmekin. Ei se iso laiska V8 ole tae luotettavuudesta, kuten ei myöskään kaikki korkeakäyntiset 1.6 koneet ole pommeja. Esimerkiksi, ennenvanhaan ei ollut suorasuihkuja tai muita ekovirityksiä tuomassa ongelmia. Nämä keksinnöt nostavat myös huipputehoa reiluisti, joten sieltä se viritysasteen nosto ja teho per iskutilavuus.
 
Tunnistaisiko joku kuvassa olevan auton merkin ja mallin oli paappani eka auto.
 

Liitteet

  • joku.jpg
    joku.jpg
    137,6 KB · Luettu: 50
Joskus miettinyt, kun puhutaan monessa lähteessä termillä "elinikä" "käyttöikä". Mutta tuota ei ole tarkemmin määritelty yhtään missään tai mitenkään.

Esim vaihteisto on hyvä esimerkki: Moni valmistaja kertonut, että kestää auton käyttöiän ajan ilman öljynvaihtoa. Täyttä sontaa. Käyttöikä yms on hieman eri täällä, kuin vaikka saksassa.

Jostain on jäänyt mieleen luku 10v/150tkm.
 
En pikavilkaisulla löytänyt parempaakaan ketjua uudelle corvetelle. Uusi z06 on ihan älyttömän siisti. Satsattu paljon fiilikseen, esim ääneen, ohjaustuntuma,... Vapaastihengittävä 5.5l v8 kiertää 8600rpm, maksimiteho 670hv löytyy 8400rpm:sta. Tuollaisella olis varmaan melko fiilis kaasutella. 2.6s 0-60mph, hintaa ei ole julkaistu mutta todennäköisesti amerikassa alkaen hinnat jossain 80000$++ luokassa. Tulee myyntiin maailmanlaajuisesti. Valmistus alkaa q2 2022.

 
En pikavilkaisulla löytänyt parempaakaan ketjua uudelle corvetelle. Uusi z06 on ihan älyttömän siisti. Satsattu paljon fiilikseen, esim ääneen, ohjaustuntuma,... Vapaastihengittävä 5.5l v8 kiertää 8600rpm, maksimiteho 670hv löytyy 8400rpm:sta. Tuollaisella olis varmaan melko fiilis kaasutella. 2.6s 0-60mph, hintaa ei ole julkaistu mutta todennäköisesti amerikassa alkaen hinnat jossain 80000$++ luokassa. Tulee myyntiin maailmanlaajuisesti. Valmistus alkaa q2 2022.


Ja tietenkin pitää muistaa että keskimoottori. Kyllä ois varmasti kiva
:D

V
 
Hauskaa menoa nyrrellä.

Parit ihan mukavat kolahdukset ja muutama hieno sudittelu. Bemarit pää-osassa mutta onhan se Saksa kuitenkin.

No oli kyllä melkoista menoa monella kuskilla. Kannattaisi ehkä harjotella ajamaan radallä "vähän" kevyemmällä kaasulla. Esim. tämä golffi oli kyllä hyvä, auto puskee hulluna, niin ei höllätä kaasusta ja loppu olikin puhdasta komiikkaa:
 
4:57 myös hyvää suorittamista :D mitäpä sitä rattia käyttämään..

piti oikein zoomata että mitä helvettiä tuo kuski tekee edes. kaks pientä ohjausta, ei ihan riitä, kun auto on jo ihan poikittain :D
 
No oli kyllä melkoista menoa monella kuskilla. Kannattaisi ehkä harjotella ajamaan radallä "vähän" kevyemmällä kaasulla. Esim. tämä golffi oli kyllä hyvä, auto puskee hulluna, niin ei höllätä kaasusta ja loppu olikin puhdasta komiikkaa:

Näille ihmisille ohjaaminen loppuun asti on tuntematon käsite :)

Siihen kun yhdistetään se ettei kuljettajalla ole mitään käsitystä miten 1500kg malmikasa käyttäytyy ääritilanteissa, on lopputulos videolla.
 

Taisi iskeä kovat ostokrapulat kaverille.
Tai rehellisesti selvinnyt että on tehty sitä tätä, tuota ja paskasti. Itsekin yhden tehomallin ostanut kunnes selvisi että oli vähän sitä tätä ja tuota viritelty ja myyjä myi vakiona. Ei kuitenkaan ollut liiemmin ulkoisesti näkyviä kun madalluskin oli mallia mieto ja auto kohtuu harvinainen (kaksi olen tainnut nähdä) ja siten ei ollut vertailupohjaa mikä on mikä. Toki nuo valojen paskomiset yms viittaisivat myös ostajan perseilyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kyseessä on se Collinin "Rs6 sedan" niin Linkin auto on ollut sen verta rakenneltu että sen kyllä on sokeakin nähnyt mitä on ollut ostamassa ja varmasti 100% tietoinen ollut että viriviritöötttööt hommia tulossa.
 
Jos kyseessä on se Collinin "Rs6 sedan" niin Linkin auto on ollut sen verta rakenneltu että sen kyllä on sokeakin nähnyt mitä on ollut ostamassa ja varmasti 100% tietoinen ollut että viriviritöötttööt hommia tulossa.
Ah. Tosin, kuinka moni esim tietää noista tehopainorajoista ettei voi edes teoriatasolla muutoskatsastaa. Jos en olisi joutunut tuota virikuplan kanssa selvittelemään ei olisi tullut ihan heti selväksi. Tosin tässä kyllä vaikuttaa että on vain lyöty ns. kaupan purkua varten aseeksi. Ei noiden softattujen kanssa liiemmin ole ollut ongelmaa leimalla ja monesti softan saa hetkeksi ajettua vakioksi.
 
Jos kyseessä on se Collinin "Rs6 sedan" niin Linkin auto on ollut sen verta rakenneltu että sen kyllä on sokeakin nähnyt mitä on ollut ostamassa ja varmasti 100% tietoinen ollut että viriviritöötttööt hommia tulossa.
Aika varmasti juuri tuo yksilö. Eipä varmaan montaa ylimaalattua C7 S6 Audia ole ollut vielä Suomessa myynnissä (etenkään tuohon hintaluokkaan).
1640004535978.png

Tosiaan kuten myös @Pyrres tuossa uumoili, niin aika varmasti on ohjelmointikortti otettu pöydälle, kun on huomattu ettei mm. uusien kolhujen vuoksi saa pelkästään puhumalla rahojaan takaisin.

Tapauksessa oleellisin asia on silti mielestäni se, että ratkaisevana tekijänä oli kaupan toteaminen etämyynniksi. Ilmeisesti myyjäliike ei ollut lähettänyt etämyyntisopumusta allekirjoitettavaksi, jolloin normaalin 14vrk palautusoikeuden sijasta noudatetaan 12kk palatusoikeutta. Jos tämä paperi olisi allekirjoitettu, niin lopputulos olisi voinut hyvinkin olla erilainen, koska ostopäivästä oli kerennyt kulua jo reipas pari kuukautta.

Vastaavanlainen keissi sattui myös 2017, jolloin autoliike joutui "ostamaan" kaksi vuotta kuluttajalla olleen yli 200k ajetun Subaru Foresterin:
 

Liitteet

  • 1640004535476.png
    1640004535476.png
    2,8 MB · Luettu: 36
Koin eilen liikenteessä hämmentävän tunteen. Toisaalta keksintö oli täyttä kultaa, mutta toisaalta taas...

Paikallisen kebabbilan auto tuli vastaan ja katsoin, että onpas hassu viimamaski. Kohdalle sattuessa paljastuikin, että koko keula oli vedetty umpeen jesarilla. Tietenkin niin, että jesari oli kiinni konepellissa.
 
Kysymys: jos pakoputkessa on reikä eli "röpöttää" niin saako katsastuksessa päästötestit läpi vai onko automaattinen hylsy päästöjen osalta? Vai riippuuko siitä missä reikä putkessa on?

Mietin että jos käyn hakemassa vikalistan katsastuksesta niin joutuuko päästöt mittauttaaan kahdesti tuon putken reiän takia?
 
Kysymys: jos pakoputkessa on reikä eli "röpöttää" niin saako katsastuksessa päästötestit läpi vai onko automaattinen hylsy päästöjen osalta? Vai riippuuko siitä missä reikä putkessa on?

Mietin että jos käyn hakemassa vikalistan katsastuksesta niin joutuuko päästöt mittauttaaan kahdesti tuon putken reiän takia?
Riippuu kohdasta. Jos aivan putken päässä pieni ei välttämättä ole ongelma, muuten ei kyllä ihan heti mene läpi ellei ole vanha vanha kippo.
 
Kysymys: jos pakoputkessa on reikä eli "röpöttää" niin saako katsastuksessa päästötestit läpi vai onko automaattinen hylsy päästöjen osalta? Vai riippuuko siitä missä reikä putkessa on?

Mietin että jos käyn hakemassa vikalistan katsastuksesta niin joutuuko päästöt mittauttaaan kahdesti tuon putken reiän takia?

Riippuu autosta ja missä se reikä on. Jos on kattien jälkeen eikä ole niin iso, että sotkisi arvot, niin menee läpi. Päästöt katsotaan vain kierroksilla (ellei kyseessä ei ole yli 20v auto) ja kierroksilla pienet vuodot ei aina läheskään sotke arvoja.
 
Kysymys: jos pakoputkessa on reikä eli "röpöttää" niin saako katsastuksessa päästötestit läpi vai onko automaattinen hylsy päästöjen osalta? Vai riippuuko siitä missä reikä putkessa on?

Mietin että jos käyn hakemassa vikalistan katsastuksesta niin joutuuko päästöt mittauttaaan kahdesti tuon putken reiän takia?

Itsellä oli jostain sieltä pakosarjan jälkeen joustoputki (vai mikä se nyt on) ruostunut, röpötti hyvin ja moottorin merkkivalokin syttyi ennekun ääntä edes huomasi. OBD herjasi lambdaa, joka olis maksanut 122€... sitten kun kyllästyin ralliääniin, korjautin vian ja vikavalo hävisi samantien. Tässä tapauksessa hylsy olisi ollut varma.
 
Riippuu autosta ja missä se reikä on. Jos on kattien jälkeen eikä ole niin iso, että sotkisi arvot, niin menee läpi. Päästöt katsotaan vain kierroksilla (ellei kyseessä ei ole yli 20v auto) ja kierroksilla pienet vuodot ei aina läheskään sotke arvoja.

Reiän tarkka paikka vähän arvoitus, kyseessä 2012 pikku-pösö joka on niin lyhyt että reiän kohdan arviointi kuulopohjalta vähän hankalaa. Yritän päästä auton alle vähän enemmän tarkkailemaan mistä tulee, moottorina litrainen bensa jossa voisi kuvitella olevan aika alhaiset päästöt jo noin rakenteensa puolesta mutta kyllähän tuollainen reikä esim. katissa tai takapöntössä voi pistää arvot sekaisin tai näin maallikkona kuvittelen.
 
Reiän tarkka paikka vähän arvoitus, kyseessä 2012 pikku-pösö joka on niin lyhyt että reiän kohdan arviointi kuulopohjalta vähän hankalaa. Yritän päästä auton alle vähän enemmän tarkkailemaan mistä tulee, moottorina litrainen bensa jossa voisi kuvitella olevan aika alhaiset päästöt jo noin rakenteensa puolesta mutta kyllähän tuollainen reikä esim. katissa tai takapöntössä voi pistää arvot sekaisin tai näin maallikkona kuvittelen.

Mitä pienempi moottori sen pienempi reikä sotkee päästöt. Jos reikä on ennen takalambdaa se voi sekoittaa moottorinojauksen säätöä (takalambda on katin jälkeen). Mikäli vuoto on selvästi kuuluva ja se on katissa, niin luultavasi sotkee päästöt. Takapöntössä olevalla pienellä reiällä voi hyvin mennäkin läpi. Jos siellä on joku TI-halli niin siellä saa aika halvalla auton ilmaa ja pääsee katsomaan mistä vuotaa.
 
Mitä pienempi moottori sen pienempi reikä sotkee päästöt. Jos reikä on ennen takalambdaa se voi sekoittaa moottorinojauksen säätöä (takalambda on katin jälkeen). Mikäli vuoto on selvästi kuuluva ja se on katissa, niin luultavasi sotkee päästöt. Takapöntössä olevalla pienellä reiällä voi hyvin mennäkin läpi. Jos siellä on joku TI-halli niin siellä saa aika halvalla auton ilmaa ja pääsee katsomaan mistä vuotaa.

Ok kiitos, oletan siis että pelkkä reikä/röpötys putkessa ei ole hylkyperuste jos päästöt kunnossa? Mutta jos putki ruosteessa/muuten huonossa hapessa niin hylkyä tulee vaikka päästöt kunnossa?
 
Ok kiitos, oletan siis että pelkkä reikä/röpötys putkessa ei ole hylkyperuste jos päästöt kunnossa? Mutta jos putki ruosteessa/muuten huonossa hapessa niin hylkyä tulee vaikka päästöt kunnossa?

Kuten tuossa sanottiin röpötys ei ole hylkäysperuste, mikäli äänet eivät ole aivan järjettömän kovat ja päästöt on kunnossa. Tuollaisesta ei mahda saada niin kovaa meteliä ulos että tulisi hylky ellei laita suoraa putkea pakosarjalta alkaen. Tällöin toki jäisi jo heti päästöistä & puuttuvista päästölaitteista kiinni.
 
Kuten tuossa sanottiin röpötys ei ole hylkäysperuste, mikäli äänet eivät ole aivan järjettömän kovat ja päästöt on kunnossa. Tuollaisesta ei mahda saada niin kovaa meteliä ulos että tulisi hylky ellei laita suoraa putkea pakosarjalta alkaen. Tällöin toki jäisi jo heti päästöistä & puuttuvista päästölaitteista kiinni.

Tarkoitin lähinnä että voiko huonokuntoinen putki yleisesti olla hylkyperuste jos päästöt kunnossa, voisi kuvitella että pahasti ruosteinen putki/kiinnikkeet saattavat herättää mielenkiintoa vaikka päästöt olisivatkin kunnossa.
 
Tarkoitin lähinnä että voiko huonokuntoinen putki yleisesti olla hylkyperuste jos päästöt kunnossa, voisi kuvitella että pahasti ruosteinen putki/kiinnikkeet saattavat herättää mielenkiintoa vaikka päästöt olisivatkin kunnossa.
Yhdessä autossa oli takapönttö aivan puhki, mutta se ei haitannut vaan se irti ruostunut kiinnike siitä.
 
Tarkoitin lähinnä että voiko huonokuntoinen putki yleisesti olla hylkyperuste jos päästöt kunnossa, voisi kuvitella että pahasti ruosteinen putki/kiinnikkeet saattavat herättää mielenkiintoa vaikka päästöt olisivatkin kunnossa.

Ei, ruoste ei ole hylkäysperuste, jos ei ole puhki. Toki kiinnikkeiden pitää olla kiinni, eli puhkiruostunut/irronnut kiinnike on korjauskehoitus/hylätty. Nämä tarkastetaan silmämääräisesti eli, jos kiinnikket on kiinni eikä putki roiku niin asia kunnossa. Lukuisia autoja on tullut kasastettua puhkiruostuneilla takavaimentimilla (tulee katsastettua muitakin kuin omia romuja). Jos reikä on esim. siellä takavaimentimen päällä, eli sitä ei näe ja äänet on vielä kohtuu ok, ei ole ongelmaa. Katit vaimentavat ääntä, keskivaimennin vaimentaa ääntä, ahdin vaimentaa ääntä joten vuoto takavaimentimessa ei välttämättä tee mitään hirveitä ääniä. Joissakin tulee itseasiassa vaan vähän urheilullisemmat äänet (eli kuin olisi joku sportti putkisto), kun takavaimennin vähän vuotaa.
 
Ei, ruoste ei ole hylkäysperuste, jos ei ole puhki. Toki kiinnikkeiden pitää olla kiinni, eli puhkiruostunut/irronnut kiinnike on korjauskehoitus/hylätty. Nämä tarkastetaan silmämääräisesti eli, jos kiinnikket on kiinni eikä putki roiku niin asia kunnossa. Lukuisia autoja on tullut kasastettua puhkiruostuneilla takavaimentimilla (tulee katsastettua muitakin kuin omia romuja). Jos reikä on esim. siellä takavaimentimen päällä, eli sitä ei näe ja äänet on vielä kohtuu ok, ei ole ongelmaa. Katit vaimentavat ääntä, keskivaimennin vaimentaa ääntä, ahdin vaimentaa ääntä joten vuoto takavaimentimessa ei välttämättä tee mitään hirveitä ääniä. Joissakin tulee itseasiassa vaan vähän urheilullisemmat äänet (eli kuin olisi joku sportti putkisto), kun takavaimennin vähän vuotaa.

Noh, yhden tutun Dodge Viper oli jollain sivuputkistolla, ja joka leima niin piti vaihtaa vaikio putkisto tilalle koska äänet. Eikä se nyt oikeasti pitänyt niin kovaa ääntä. Jossain mobilisti ryhmissä kanssa tullut vastaan että jos ei mitään muuta vikaa löydy niin vähintään se jenkki pitää liian kovaa meteliä. Ihan hv koko katsastus monopoli pakollisinen hylkäysprosentteineen..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom