• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

YLE - yhteiskunnallinen asema

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ollyz
  • Aloitettu Aloitettu
Täysin ala-arvoista uutisointia YLE:ltä Trumpista.



Trump ei imitoi mitään suuseksiä kuten YLE:n editoidussa videossa vaan arvostelee liian alhaalla olevaa mikkiä. Tässä on alkuperäinen editoimaton video josta tuo käy selvästi ilmi.


Hienosti poimit valikoivasti just ton yhden pikkujutun tosta Ylen pitkästä artikkelista, missä siis nimenomaan kysyttiin Trumpin kannattajien mielipiteitä.
 
Olettamukseni perustuu Ylen budjettiin ja siihen, että ohjelmien lopputeksteissä näkyy "Äänekosken VPK" tai "Riikkolan Ammattikoulu" eikä opiskelijoiden nimiä.

Mitä Karpoon tulee, toki ohjelman hyvyys on mielipideasia. Sen sijaan Karpon ohjelmissa oli se, minkä Yle on menettänyt. Totuus. Tämä ei ole mielipideasia vaan tässä ketjussa todistettua tietoa.

Olisikohan tämän keskustelun aiheuttanut ohjelma epäonnistunut ilman yleisölämmittelijää?

Mitenkä ihmeessä revit siitä Ylen budjetista jonkun yksittäisen ohjelman kulurakennetta?
Lisäksi lopputeksteissä lukisi ne opiskelijoiden nimet, ei mitään "Riikkolan Ammattikoulua" (paitsi jos ohjelmaa olisi vaikkapa kuvattu siellä Riikkolan Ammattikoulussa). Eli ainoa tapa, miten saat selville, että ovatko nuo opiskelijoita vai ei, on jos googletat jokaisen niistä nimen ja saat selville henkilöllisyydet.
Muutenkin ajatus opiskelijoiden käyttämisestä jonain ehtymättömänä halvan työvoiman lähteenä on aika hullu. Kerta jotta niitä opiskelijoita on tulevaisuudessakin, jonkun pitää maksaa niille siitä työstä myös sen valmistumisenkin jälkeen.

Karpon "totuukista" taisi tuossa aiemmat jo kommentoida, joten siihen mun tarvii tuskin lisätä mitään.

Yleisölämmittäjät ovat tuollaisissa kuvauksissa se normaali tapa toimia. Johtuu siitä, että noissa kuvauksissa yleisö joutuu usein odottelemaan penkeissään todella paljon, joten sarjan tuottajat haluavat, että se yleisö on iloisella tuulella sen sijaan, että ovat täysin tylsistyneitä odotteluun.
 
Mitenkä ihmeessä revit siitä Ylen budjetista jonkun yksittäisen ohjelman kulurakennetta?
Lisäksi lopputeksteissä lukisi ne opiskelijoiden nimet, ei mitään "Riikkolan Ammattikoulua" (paitsi jos ohjelmaa olisi vaikkapa kuvattu siellä Riikkolan Ammattikoulussa). Eli ainoa tapa, miten saat selville, että ovatko nuo opiskelijoita vai ei, on jos googletat jokaisen niistä nimen ja saat selville henkilöllisyydet.
Muutenkin ajatus opiskelijoiden käyttämisestä jonain ehtymättömänä halvan työvoiman lähteenä on aika hullu. Kerta jotta niitä opiskelijoita on tulevaisuudessakin, jonkun pitää maksaa niille siitä työstä myös sen valmistumisenkin jälkeen.

Karpon "totuukista" taisi tuossa aiemmat jo kommentoida, joten siihen mun tarvii tuskin lisätä mitään.

Yleisölämmittäjät ovat tuollaisissa kuvauksissa se normaali tapa toimia. Johtuu siitä, että noissa kuvauksissa yleisö joutuu usein odottelemaan penkeissään todella paljon, joten sarjan tuottajat haluavat, että se yleisö on iloisella tuulella sen sijaan, että ovat täysin tylsistyneitä odotteluun.
Koska Ylen budjetti on kuin syöpäkasvain. Jos tuotannossa käytetään merkittävässä määrin opiskelijoita, on tilanne irvokkaampi kuin kukaan osasi kuvitellakaan viitaten budjettiin. Ylehän ei ole suostunut kertomaan mihin raha menee. Eikö sinusta ole epäilyttävää että verorahojen käyttöä pimitetään? Yksinkertaisin päätelmä on yleensä oikein.

Karpo oli kieltämättä pettymys, se olikin samanlainen vale kuin Yle. (Mikä on todistettu tässä ketjussa)

Jo pelkästään budjetti kertoo että Yle on yksi vitunmoinen suojatyöpaikka. Tämä esimerkki ohjelmaan "tarvittavista"turhakkeista vahvisti asian.

Ikävää että yleisölämmittely on normaali tapa toimia. Muissa vapaaehtoisporukoissa saa painua vittuun jos ei kiinnosta. Metsästyksessäkin suurin osa ajasta on odottelua, toimintaa prosentin verran. Palkatut henkilöt sen sijaan saavat rahaa siitä, että luopuvat vapaa-ajastaan. Jos ei miellytä, voi taaskin painua vittuun.

Tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että säästöjä saadaan kun niitä halutaan saada. Tähänastinen vapaa budjetti on mahdollistanut nykyisenkaltaisen tuhlauskulutuksen silmiemme edessä.
 
Redditissäkin nuo pyöri, juuri "sopivasti" leikattuna. Yllätys yllätys Yle nappaa kopin.
Tuo ele oli liian herkullinen Yleläiselle jättää yhdistämättä ajatusviivalla naisten suojeluun lainausmerkeissä. Lopputuloksena otsikko kokonaisuudessaan ihan samanlainen pyrkimys päivittäiseen mikrovaikuttamiseen kuin Riikka Purra IS:n otsikoissa "pilkkaamassa", kun suunnilleen kuka tahansa oppositiopoliitikko olisi "kritisoinut" tai "tyrmännyt" sanoessaan saman.

Iltapäivälehtien ja Ylen linja paljastuu valikoimalla muutama otsikko joka päivä uutisista ja oma poliittinen kanta paljastuu jos ei niissä näe mitään puolueellisuutta. Sikäli tämän pitäisi närästää myös heidän kanssaan samaa mieltä olevia kun miettii ketjun nimeä - Ylellä todellakin on merkittävä yhteiskunnallinen asema verovaroin rahoitettavana mediana eikä sen siksi ole oikein olla puolueellinen toimitus.
 
.. Ylellä todellakin on merkittävä yhteiskunnallinen asema verovaroin rahoitettavana mediana eikä sen siksi ole oikein olla puolueellinen toimitus.
Ainakaan noin räikeästi puolueellinen. Miksi uutisoidessa ei voisi vaikka demari ja persu kirjoittaa samaan juttuun (rahaa on), saataisiin vähän eri näkökulmaa ja lukija voisi päättää kumman kannan ottaa, vähän molemmista vai ottaako kumpaakaan. :think:
 
Hienosti poimit valikoivasti just ton yhden pikkujutun tosta Ylen pitkästä artikkelista, missä siis nimenomaan kysyttiin Trumpin kannattajien mielipiteitä.

No mitä ihmettä? Jos tarkoitukseni on kommentoida YLE:n valheellista nettiotsikointia ja kirjoitusta Trumpin suuseksiliikkeistä niin miksi olisin alkanut jotain muuta selittämään jutusta?
 
No mitä ihmettä? Jos tarkoitukseni on kommentoida YLE:n valheellista nettiotsikointia ja kirjoitusta Trumpin suuseksiliikkeistä niin miksi olisin alkanut jotain muuta selittämään jutusta?

Mitäköhän yleisö mahtoi ajatella kun alkoivat nauramaan tuolle Trumpin eleelle? Jäätelöpuikon syömistä?

Mikkiä hän kyllä arvosteli, siinä ei liene epäselvyyttä, mutta ele oli selkeästi sitä Trumpin pukukoppihuumoria.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen voi sitten omalta kohdaltaan miettiä omaa työtään ja sitä että entäpä jos siihen otettaisiinkin tilalle joku opiskelija/harjoittelija tekemään sen liki ilmaiseksi. Ei tsiisös mitä sakeistoa täälläkin.
 
Jokainen voi sitten omalta kohdaltaan miettiä omaa työtään ja sitä että entäpä jos siihen otettaisiinkin tilalle joku opiskelija/harjoittelija tekemään sen liki ilmaiseksi. Ei tsiisös mitä sakeistoa täälläkin.
Ja vittu mitä paskaa sielläkin. Tuollainen määrä turhan työn tekijöitä kun listassa oli, joutaa pellolle.

Oikeissa työpaikoissa tehdään töitäkin. Tai oikeastaan tehdään vain töitä, ei olla pakotettuna suvaitsevaisuuskursseille ja palkata 14 henkeä yhden ihmisen töihin.

Entisellä päätoimittajalla on varmuudella jonkinlainen käsityskyky minkä verran sellaisen ohjelman tekemiseen tarvitaan henkilöstöä, jossa ollaan sisällä eikä mikään liiku. Se ei selvästikään ole 70.
 
Ja vittu mitä paskaa sielläkin. Tuollainen määrä turhan työn tekijöitä kun listassa oli, joutaa pellolle.

Oikeissa työpaikoissa tehdään töitäkin. ..jossa ollaan sisällä eikä mikään liiku. Se ei selvästikään ole 70.
Ketkä niistä olivat turhan työn tekijöitä, ja ketkä niistä eivät ole tehneet oikeaa työtä, ja millä perusteella?

Jos esimerkiksi vertaa Nelosen tai MTV3:n primetime talk-shown tekijöiden määrään noilla kriteereillä.
 
Ketkä niistä olivat turhan työn tekijöitä, ja ketkä niistä eivät ole tehneet oikeaa työtä, ja millä perusteella?

Jos esimerkiksi vertaa Nelosen tai MTV3:n primetime talk-shown tekijöiden määrään noilla kriteereillä.
Et voi verrata noita, koska rahoituslähteet on ihan eri. Toisessa kupataan veronmaksajien rahoja ja toisessa mainostajien.
 
Et voi verrata noita, koska rahoituslähteet on ihan eri. Toisessa kupataan veronmaksajien rahoja ja toisessa mainostajien.
No ei ne siellä maikkarillakaan tahallaan palkkaa "liikaa" porukkaa, kyllä se on oikein hyvä verrokki siihen minkä verran tekijöitä tollaisen ohjelman kaudessa on. Veikkaan että puhutaan aika samankaltaisista määristä.
 
No ei ne siellä maikkarillakaan tahallaan palkkaa "liikaa" porukkaa, kyllä se on oikein hyvä verrokki siihen minkä verran tekijöitä tollaisen ohjelman kaudessa on. Veikkaan että puhutaan aika samankaltaisista määristä.
Jos noin niin sitten Ylen pitää opetella tekemään ohjelmia halvemmalla tai lopettaa ohjelma kokonaan. Erohan tulee siitä, että mitään tuottoa ei Ylen ohjelmilta odoteta, eli ne rahat menetetään aina, joten sitä rahan menoa pitää ehdottomasti pienentää. Ylen tehtävä ei ole tarjota työpaikkoja veronmaksajien rahoittamana. Lisäksi jos televisiouutisten muovisiin kulisseihin uppoaa miljoonia, on kyseessä selvä ongelma josta pitää päästä eroon.
 
Onhan se aika paljon siihen nähden että yksi maajussi levittää parin kympin tuntipalkalla ihan samalla tavalla paskaa hehheh.

Mutta parin henkilön tiimi tekee podcastlähetyksen jossa paljon parempi sisältö.
 
Ketkä niistä olivat turhan työn tekijöitä, ja ketkä niistä eivät ole tehneet oikeaa työtä, ja millä perusteella?

Jos esimerkiksi vertaa Nelosen tai MTV3:n primetime talk-shown tekijöiden määrään noilla kriteereillä.
Ainakin Antti Holmalla oli kokemusta Maikkarista ja Ylestä eikä lausunto ollut Yleä mairitteleva. Suora lainaus:

– Muistan, kun Maikkarin aamu-tv:ssä oli kuvaaja, toimittaja, meikkaaja ja ehkä yksi tuotantoihminen studiolla. Kun menin Ylen haastatteluohjelmaan, sieltä tuli jono slipovereja kulkukortit kaulassa: ”Terve, olen vastaava toimittaja. Moi, olen artikkelitoimittaja. Moikkeli, minä olen featuretoimittaja, Terve, olen taustatoimittaja. Terve, olen videotoimittaja”, Holma kuvailee lennokkaaseen tyyliin.


– Ajattelin, että Ylellä tulee koko Yleisradio esittäytymään. Ei se ollut koko Yleisradio, vaan se oli vain sen kyseisen ohjelman väki, Holma kertoo kummastelleensa.
Kuulostaa samalta organisaatiolta, joka lähettää olympiakisojen aikana useita eri delegaatioita kisakylään tekemään lyhyitä keikkoja sen sijaan että lennätettäisiin yksi tarpeeksi isoksi katsottu tiimi sinne vähän pidemmäksi aikaa tai jopa koko kisojen ajaksi. Vähän kuin kustantaisi päätoimittajan matkan oman kumppaninsa kanssa Etelä-Ranskaan kuvajournalismitapahtumaan tms.
 
Entisellä päätoimittajalla on varmuudella jonkinlainen käsityskyky minkä verran sellaisen ohjelman tekemiseen tarvitaan henkilöstöä, jossa ollaan sisällä eikä mikään liiku. Se ei selvästikään ole 70.

No katsotaanpas tuota listaa ja mikä siinä on tarpeellista ja mikä ei. Lisäksi teen pienen jaottelun:

Pakolliset roolit joita tarvitaan kerran ohjelman elinkaaren aikana, tai ehkä tyyliin kerran kauden aikana:
Lavastevalmistaja x3 -> Jonkun pitää rakentaa ne lavasteet.
Alkutunnuksen tekijä x 13 -> Alkutunnus on oma pikku tuotantonsa, joka selittää suuren määrän tekijöitä, mutta se tehdään kerran sarjaa varten (tai ehkä kerran per kausi)
Tunnusmusiikin tekijä -> Tunnari kirjoitetaan kerran.

Eli tuohon kategoriaan menee 17 henkilöä.

Teknisesti pakolliset roolit. Eli nämä roolit tarvitaan, että ylipäätänsä voidaan kuvata ja tuottaa tuollainen tuotanto.
Juontaja -> Selvästi tarpeellinen
Ohjaaja -> Luonnollisesti tuollainen tuotanto tarvii ohjaajan
Studio-ohjaaja -> Tässä voi toki miettiä, että mikä ero on ohjaajalla ja studio-ohjaajalla, mutta yleensä ohjaaja on se jonka vastuulla on se koko homma ja sitten studio-ohjaaja toimii kakkosmiehenä jonka tehtävänä on varmistaa, että kaikki siellä studiossa saa ne ohjaajan ohjeistukset perille.
Leikkaaja -> Kaikki kuvatut tuotannot tarvitsee leikkaajan.
Kuvaussuunnittelija -> Pakollinen rooli käytännössä kaikissa tuotannoissa.
Äänisuunnittelija -> Sama kuin yllä
Lavastesuunnittelija -> Tämä voisi ehkä kuulua edelliseen kategoriaan, mutta kuitenkin jonkun pitää suunnitella ne lavasteet.
Vastaava lavastemestari -> Lavasteille tarvitaan aina se vastuuhenkilö.
Käyttömestari -> Tämä taitaa tuotannoissa yleensä olla sellainen yleismiesjantunen, jonka vastuulla on kaikki sellainen laitteisto, jolle ei ole erillistä vastuu henkilöä. Käytännössä pakollinen
Valaisija -> Pakollinen rooli, kerta valaistuksen pitää toimia tuotannossa.
Kameramies x 5 -> Pakollinen rooli, kerta kyseessä on TV-ohjelma. Kyseessä on multikamera ohjelma, kuten tuollaiset studio paneeliohjelmat aina ovat, niin sen takia viisi kappaletta.
Äänitarkkailija -> Taas pakollinen rooli kaikissa tuotannoissa.
Kuvatarkkailija -> Kuten yllä.
Miksaaja -> Taas pakollinen rooli
Mediaoperaattori -> Tämä piti oikein googlettaa, mutta ilmeisesti yleensä hoitaa erilaiset insertit yms. livelähetyksiin ja ei-live lähetyksissä hoitavat esim. studiossa näkyvät videot, äänet yms. Eli todennäköisesti pakollinen tuollaisessa tuotannossa.
Naamioija x 2 -> Jos olet TV:ssä, niin tarvit meikkiä naamaan. Käytännössä pakollinen
Puvustaja -> Käytännössä pakollinen
Prompteristi -> Pakollinen kerta prompteri on käytössä.
Yleisökoordinaattori -> Homma kuvataan liveyleisön edessä, joten jonkun pitää hoitaa sen koordinointi. Pakollinen.
Mediatoimittaja x 3 -> Vähän harhaanjohtava titteli, mutta tässä kontekstissa nuo ovat käytännössä graafikkoja. Eli kun lähetyksessä näkyy jotain grafiikkaa, ne ovat tehneet ne. Eli ainakin yksi tarvitaan. Syy miksi niitä on kolme voi johtua yksinkertaisesti siitä, että nuo ovat todennäköisesti jaettuja resursseja, tai puhtaita freelancereita, jolloin niitä sitten hankitaan tarpeen mukaan eri henkilöiltä.

Näitä on se 27.

Kirjoittajat:
Käsikirjoittaja x 5
Toimittaja x 2

Kerta kyseessä on ainakin osittain käsikirjoitettu ohjelma, niin siellä on aina jonkinverran niitä käsikirjoittajia. Kerta kyse on ajankohtaisohjelmasta, niin ilmeisesti tässä yhteydessä myös toimittajat ovat käsikirjoittajina. Yhteensä seitsemän käsikirjoittajaa tuollaiselle ohjelmalle ei ole mikään massiivisen suuri määrä. Ei nyt välttämättä hirveän pienikään, mutta ei kuitenkaan mikään ylisuuri.

Eli noita se 7

Yleiset tuotannolliset roolit:
Tuottaja -> Aina on vähintään yksi tuottaja.
Apulaistuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava tuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava toimittaja -> Kerta kyseessä on Ylen ajankohtaisohjelma, niin tämä voi olla siellä ihan sen takia, että tuollaisella pitää olla se vastaava toimittaja.
Tuotannonsuunnittelija -> Nämä kolme lienee sellaisia tuotannon yleishenkilöitä. Näitä nyt pitää aina olla jonkinverran.
Tuotantokoordinaattori
Järjestäjä

Näitäkin 7

Sitten viimeisenä:
Sosiaalisen median tekijä -> Nykyään kai kaikilla ohjelmilla on joku, jonka vastuulla on some-postaukset yms.
AR-grafiikan tekijä -> En tiedä mitenkä tässä yhteydessä käytetään AR:ää, joten paha kommentoida
Yleisölämmittelijä -> Tämä käytiinkin jo läpi


Eli lopulta lähes kaikki noista tehtävistä on oikeasti ihan pakollisia, jos haluat tehdä tuollaisen tuotannon. Sitten voidaan vängätä siitä, että tarvittiinko 7 käsikirjoittajaa vaikkapa neljän sijaan tai olisiko riittänyt yksi tuottaja vähemmän.
Mutta tuskin valitus olisi kadonnut sillä, että sen 68 hengen sijaan listalla olisikin ollut vain vaikkapa 62.

Tuollaisessa tuotannossa on paljon eri työtehtäviä, ihan pakollisia sellaisia, joten kun listataan kaikki, jotka ovat mukana siinä tuotannossa, niin siinä on pakostikin paljon väkeä. Mutta pitää ottaa huomioon se, että valtaosa noista ovat sellaisia, että ne eivät todellakaan ole mitään tuon yhden ohjelman täyspäiväisiä työntekijöitä.
Tuosta reilun 60 listasta 17 ovat sellaisia, että heitä tarvitaan ehkä kerran vuodessa tai kerran koko ohjelman olemassaolon aikana.
30 tehtävää ovat sellaisia, että niitä tarvitaan yhtenä päivänä viikosta tuon ohjelman tekoon. Loput neljä päivää ne tekee muita ohjelmia.

Lopulta on se 14 työtehtävää, jotka ehkä voivat olla täysipäiväisiä. Tosin tuosta listasta ainakin vastaava tuottaja ja vastaava toimittaja eivät ole täyspäiväisesti tuon ohjelman parissa, kerta ne ovat Ylen vastaavia tuottajia, joiden vastuulla on useita eri ohjelmia.
Eli ehkä 12 täyspäiväistä työtehtävää, tosin veikkaisin, että ainakin noista kirjoittajista osa tekee myös muita hommia.
 
Aika erikoinen ajatus tosiaan että kaikki nuo kymmenet ihmiset käyttäisivät valtavasti efforttia ja työaikaa viikoittain tuon ohjelman tekemiseen. Televisiotuotannoissa vaan on alan vakiintuneet käytännöt miten noi krediitit pitää ohjelmaan laittaa, eikä niistä poiketa.

Jokainen sisustetussa toimistossa martelaan piereskelevä voi ihan itse miettiä monenko ihmisen työpanosta suoraan tai epäsuoraan tarvitaan siihen että itse saa perjantaipalaveriin sen yhdentekevän powerpointin aikaiseksi? Ja listataanko ne palaveriin osallistujatkin siihen ”Minun työviikko” -tosielämän lopputeksteihin?
 
Aika erikoinen ajatus tosiaan että kaikki nuo kymmenet ihmiset käyttäisivät valtavasti efforttia ja työaikaa viikoittain tuon ohjelman tekemiseen. Televisiotuotannoissa vaan on alan vakiintuneet käytännöt miten noi krediitit pitää ohjelmaan laittaa, eikä niistä poiketa.

Jokainen sisustetussa toimistossa martelaan piereskelevä voi ihan itse miettiä monenko ihmisen työpanosta suoraan tai epäsuoraan tarvitaan siihen että itse saa perjantaipalaveriin sen yhdentekevän powerpointin aikaiseksi? Ja listataanko ne palaveriin osallistujatkin siihen ”Minun työviikko” -tosielämän lopputeksteihin?
Jos ei onnistu ohjelman teko vähemmällä niin sitten pitää sellaisen ohjelman teko lopettaa. Hyviä ohjelmia voi tuottaa vähemmällä, eikä niiden tarvitse kilpailla kaupallisten kilpailijoiden kanssa. Valitettavasti menoja pitää supistaa joten jostain on tingittävä.

Hyvä esimerkki tuo Martela. Tuollaiset merkkituotteethan voi jättää ostamatta ja tyytyä halvempaan.
 
No katsotaanpas tuota listaa ja mikä siinä on tarpeellista ja mikä ei. Lisäksi teen pienen jaottelun:

Pakolliset roolit joita tarvitaan kerran ohjelman elinkaaren aikana, tai ehkä tyyliin kerran kauden aikana:
Lavastevalmistaja x3 -> Jonkun pitää rakentaa ne lavasteet.
Alkutunnuksen tekijä x 13 -> Alkutunnus on oma pikku tuotantonsa, joka selittää suuren määrän tekijöitä, mutta se tehdään kerran sarjaa varten (tai ehkä kerran per kausi)
Tunnusmusiikin tekijä -> Tunnari kirjoitetaan kerran.

Eli tuohon kategoriaan menee 17 henkilöä.

Teknisesti pakolliset roolit. Eli nämä roolit tarvitaan, että ylipäätänsä voidaan kuvata ja tuottaa tuollainen tuotanto.
Juontaja -> Selvästi tarpeellinen
Ohjaaja -> Luonnollisesti tuollainen tuotanto tarvii ohjaajan
Studio-ohjaaja -> Tässä voi toki miettiä, että mikä ero on ohjaajalla ja studio-ohjaajalla, mutta yleensä ohjaaja on se jonka vastuulla on se koko homma ja sitten studio-ohjaaja toimii kakkosmiehenä jonka tehtävänä on varmistaa, että kaikki siellä studiossa saa ne ohjaajan ohjeistukset perille.
Leikkaaja -> Kaikki kuvatut tuotannot tarvitsee leikkaajan.
Kuvaussuunnittelija -> Pakollinen rooli käytännössä kaikissa tuotannoissa.
Äänisuunnittelija -> Sama kuin yllä
Lavastesuunnittelija -> Tämä voisi ehkä kuulua edelliseen kategoriaan, mutta kuitenkin jonkun pitää suunnitella ne lavasteet.
Vastaava lavastemestari -> Lavasteille tarvitaan aina se vastuuhenkilö.
Käyttömestari -> Tämä taitaa tuotannoissa yleensä olla sellainen yleismiesjantunen, jonka vastuulla on kaikki sellainen laitteisto, jolle ei ole erillistä vastuu henkilöä. Käytännössä pakollinen
Valaisija -> Pakollinen rooli, kerta valaistuksen pitää toimia tuotannossa.
Kameramies x 5 -> Pakollinen rooli, kerta kyseessä on TV-ohjelma. Kyseessä on multikamera ohjelma, kuten tuollaiset studio paneeliohjelmat aina ovat, niin sen takia viisi kappaletta.
Äänitarkkailija -> Taas pakollinen rooli kaikissa tuotannoissa.
Kuvatarkkailija -> Kuten yllä.
Miksaaja -> Taas pakollinen rooli
Mediaoperaattori -> Tämä piti oikein googlettaa, mutta ilmeisesti yleensä hoitaa erilaiset insertit yms. livelähetyksiin ja ei-live lähetyksissä hoitavat esim. studiossa näkyvät videot, äänet yms. Eli todennäköisesti pakollinen tuollaisessa tuotannossa.
Naamioija x 2 -> Jos olet TV:ssä, niin tarvit meikkiä naamaan. Käytännössä pakollinen
Puvustaja -> Käytännössä pakollinen
Prompteristi -> Pakollinen kerta prompteri on käytössä.
Yleisökoordinaattori -> Homma kuvataan liveyleisön edessä, joten jonkun pitää hoitaa sen koordinointi. Pakollinen.
Mediatoimittaja x 3 -> Vähän harhaanjohtava titteli, mutta tässä kontekstissa nuo ovat käytännössä graafikkoja. Eli kun lähetyksessä näkyy jotain grafiikkaa, ne ovat tehneet ne. Eli ainakin yksi tarvitaan. Syy miksi niitä on kolme voi johtua yksinkertaisesti siitä, että nuo ovat todennäköisesti jaettuja resursseja, tai puhtaita freelancereita, jolloin niitä sitten hankitaan tarpeen mukaan eri henkilöiltä.

Näitä on se 27.

Kirjoittajat:
Käsikirjoittaja x 5
Toimittaja x 2

Kerta kyseessä on ainakin osittain käsikirjoitettu ohjelma, niin siellä on aina jonkinverran niitä käsikirjoittajia. Kerta kyse on ajankohtaisohjelmasta, niin ilmeisesti tässä yhteydessä myös toimittajat ovat käsikirjoittajina. Yhteensä seitsemän käsikirjoittajaa tuollaiselle ohjelmalle ei ole mikään massiivisen suuri määrä. Ei nyt välttämättä hirveän pienikään, mutta ei kuitenkaan mikään ylisuuri.

Eli noita se 7

Yleiset tuotannolliset roolit:
Tuottaja -> Aina on vähintään yksi tuottaja.
Apulaistuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava tuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava toimittaja -> Kerta kyseessä on Ylen ajankohtaisohjelma, niin tämä voi olla siellä ihan sen takia, että tuollaisella pitää olla se vastaava toimittaja.
Tuotannonsuunnittelija -> Nämä kolme lienee sellaisia tuotannon yleishenkilöitä. Näitä nyt pitää aina olla jonkinverran.
Tuotantokoordinaattori
Järjestäjä

Näitäkin 7

Sitten viimeisenä:
Sosiaalisen median tekijä -> Nykyään kai kaikilla ohjelmilla on joku, jonka vastuulla on some-postaukset yms.
AR-grafiikan tekijä -> En tiedä mitenkä tässä yhteydessä käytetään AR:ää, joten paha kommentoida
Yleisölämmittelijä -> Tämä käytiinkin jo läpi


Eli lopulta lähes kaikki noista tehtävistä on oikeasti ihan pakollisia, jos haluat tehdä tuollaisen tuotannon. Sitten voidaan vängätä siitä, että tarvittiinko 7 käsikirjoittajaa vaikkapa neljän sijaan tai olisiko riittänyt yksi tuottaja vähemmän.
Mutta tuskin valitus olisi kadonnut sillä, että sen 68 hengen sijaan listalla olisikin ollut vain vaikkapa 62.

Tuollaisessa tuotannossa on paljon eri työtehtäviä, ihan pakollisia sellaisia, joten kun listataan kaikki, jotka ovat mukana siinä tuotannossa, niin siinä on pakostikin paljon väkeä. Mutta pitää ottaa huomioon se, että valtaosa noista ovat sellaisia, että ne eivät todellakaan ole mitään tuon yhden ohjelman täyspäiväisiä työntekijöitä.
Tuosta reilun 60 listasta 17 ovat sellaisia, että heitä tarvitaan ehkä kerran vuodessa tai kerran koko ohjelman olemassaolon aikana.
30 tehtävää ovat sellaisia, että niitä tarvitaan yhtenä päivänä viikosta tuon ohjelman tekoon. Loput neljä päivää ne tekee muita ohjelmia.

Lopulta on se 14 työtehtävää, jotka ehkä voivat olla täysipäiväisiä. Tosin tuosta listasta ainakin vastaava tuottaja ja vastaava toimittaja eivät ole täyspäiväisesti tuon ohjelman parissa, kerta ne ovat Ylen vastaavia tuottajia, joiden vastuulla on useita eri ohjelmia.
Eli ehkä 12 täyspäiväistä työtehtävää, tosin veikkaisin, että ainakin noista kirjoittajista osa tekee myös muita hommia.
Tuo listaus on oikein hieno. Se on yhtä hyvä kuin kenen tahansa muun tekemä listaus. Tuon listauksen perustelu on pelkkä mutu. Sinä et voi tietää ovatko nuo kaikki tarpeellisia juuri tuossa Ylen ohjelmassa, jos et itse ole tekijätiimissä.

Me emme tiedä kuinka paljon Yle kuluttaa rahaa yksittäisiin ohjelmiin, koska Ylen rahoitus ei ole avoin. Tästä olemme keskustelleet useasti. Olen useasti kirjoittanut asiasta ja lisännyt Jarno Liskin ja Jussi Tuulensuun kirjoitukset asiasta. Tämän tosiasian itsekin myönsit:
"Mitenkä ihmeessä revit siitä Ylen budjetista jonkun yksittäisen ohjelman kulurakennetta?"

Itse aikaisemmin väitit, että Ylen rahojen käyttö on selvitettävissä. Tämä ei ole totta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo listaus on oikein hieno. Se on yhtä hyvä kuin kenen tahansa muun tekemä listaus. Tuon listauksen perustelu on pelkkä mutu.
No tolla listauksella on tehty ainakin tämä kausi, eli käytännössä viikoittainen ohjelma tarkoittaa useampaa kymmentä jaksoa. Ja kuten sanottu, käytännössä suurin osa on tota väsäämässä kertaluontoisesti, ei mitenkään viikko/kuukausipalkalla tuon ohjelman parissa, kuten listaus vähän antaa ymmärtää.
 
Tuo listaus on oikein hieno. Se on yhtä hyvä kuin kenen tahansa muun tekemä listaus. Tuon listauksen perustelu on pelkkä mutu. Sinä et voi tietää ovatko nuo kaikki tarpeellisia juuri tuossa Ylen ohjelmassa, jos et itse ole tekijätiimissä.

Ei vaan se nojaa tietoon siitä, että miten tuollaiset tuotannot yleisesti ottaen toimivat ja mitä ne vaativat. Toki niissä voi olla vähän ohjelmasta riippuen pieniä eroja. Mutta pääpiirteittäin nuo roolit ovat kaikki sellaisia, että ne tarvitaan jos haluaa kuvata tuollaisen studio TV-ohjelman.
 
Ei vaan se nojaa tietoon siitä, että miten tuollaiset tuotannot yleisesti ottaen toimivat ja mitä ne vaativat. Toki niissä voi olla vähän ohjelmasta riippuen pieniä eroja. Mutta pääpiirteittäin nuo roolit ovat kaikki sellaisia, että ne tarvitaan jos haluaa kuvata tuollaisen studio TV-ohjelman.
Oletko aivan varma, että listauksesi perustuu tietoon ja tätä tietoasi muista ohjelmista voi käyttää myös, kun keskustellaan juuri tästä yhdestä Ylen ohjelmasta? Saanen epäillä.

Muistutan vielä, että tämä esimerkki on peräisin kirjoituksesta, jossa perätään parempia tietoja Ylen rahan käytöstä:
Tämäkin keskustelu lopputeksteistä päättyy sillä sekunnilla, kun Yle kertoo, mitä ohjelmat maksavat. Se on itse ja nimenomaisesti päättänyt vaieta. Syytä emme tiedä.Yhtiö ei nykyään kerro ohjelmatuotantonsa kustannuksista mitään vertailukelpoista, ei edes tuotannon määrää. Vielä ~2003 se kertoi kulunsa €/h kanavittain, sisällöntekijöiden osuuden, sisältöä/palkka-€ jne.Nyt tiedämme vain sen, että vuoteen 2003 verrattuna 2023 kokonaiseurot noin +60 % ja ohjelmatunnit –30 %.
 
On kyllä oikeasti aivan käsittämättömäntä, että 100% verorahalla pyörivä pulju voi salata toimintamenonsa. Aivan täysin demokratian perustavanlaatuisimpien periaatteiden vastaista. Jotta äänestäjät voivat tehdä informoituja päätöksiä, heidän tulee saada informaatiota.

Ainoa verorahoilla pyörivä asia jonka tarkan budjetin voi perustellusti salata, on puolustusvoimat. Kaikissa muissa tapauksissa voidaan perustellusti olettaa, että ainoa syy toiminnan salailuun on se, että se ei kestä päivänvaloa.
 
Ylen Pertti Pesonen julisti Argentiinasta:
ja TV:ssä:
Ainakin inflaatio on saatu kuriin:

Ylen Pesonen mesoaa, mutta ei oikeastaan pysty todistamaan mitään. Toistaa pelkästään yksittäisten ihmisten mielipiteitä. Voi olla, että Pesosen ennustus on oikea. Voi olla, että ei ole. Ylen ei pitäisi sortua tällaiseen journalismiin, jossa ei ole mitään järkevää todistetta suuntaan tai toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Yle testaa vessapapereita:

Onko tämä oikea tapa käyttää Yle-veroa?
Mielestäni ei ole. Juttu kuuluu kaupalliselle medialle, jos niitä kiinnostaa tällainen testaus. TM, IS tai IL olisi sopiva media.

Tämä erityisen hyvä:
"Vetolujuus märkänä: Menetelmä ei ole tieteellinen, mutta antaa suuntaa-antavan tuloksen siitä, mikä WC-papereista kestää parhaiten."
Testataan, annetaan arvosanat ja kerrotaan, että testaus on huuhaata.
 
Jäsen Jan11 kirjoitti tuolla kotimaan politiikassa lähtökohtaisesti odottavansa Yleltä keskusteluohjelmia, joissa keskustelu on vastakkainasettelua. Olen todella eri mieltä. Tuo on väärä tapa.

Olen monta kertaa kritisoinut Yleä. Nyt kehun.:
Juuri äsken loppui A-Talk. Hienoa kuulla kun asiantuntijat puhuvat asiasta sivistyneesti. Olivat osin eri mieltä, mutta hullua päällehuutamista ei nähty tai kuultu. Nyt Yle onnistui.

Tuollaista Jan11:n toivomaa kristakiurumaista huutoa ei kai ihan oikeasti suurin osa katsojista kaipaa Ylen ohjelmissa.
 
Jäsen Jan11 kirjoitti tuolla kotimaan politiikassa lähtökohtaisesti odottavansa Yleltä keskusteluohjelmia, joissa keskustelu on vastakkainasettelua. Olen todella eri mieltä. Tuo on väärä tapa.

Olen monta kertaa kritisoinut Yleä. Nyt kehun.:
Juuri äsken loppui A-Talk. Hienoa kuulla kun asiantuntijat puhuvat asiasta sivistyneesti. Olivat osin eri mieltä, mutta hullua päällehuutamista ei nähty tai kuultu. Nyt Yle onnistui.

Tuollaista Jan11:n toivomaa kristakiurumaista huutoa ei kai ihan oikeasti suurin osa katsojista kaipaa Ylen ohjelmissa.
Täytyy tehdä ero asiantuntijoiden ja poliitikkojen/eturyhmälobbarien välillä. Poliitikkojen kuuluukin kiistellä, asia-argumentein toki, kun taas asiantuntijat harvemmin lähtevät kärkkäästi haastamaan toisiaan. Joku Ruotsila tietty poikkeuksena.
 
Täytyy tehdä ero asiantuntijoiden ja poliitikkojen/eturyhmälobbarien välillä. Poliitikkojen kuuluukin kiistellä, asia-argumentein toki, kun taas asiantuntijat harvemmin lähtevät kärkkäästi haastamaan toisiaan. Joku Ruotsila tietty poikkeuksena.
Puhumme nyt Ylestä. Ei tarvitse tehdä eroa erilaisten ihmisten käyttäytymiselle TV- ja radio-ohjelmissa. Sivistynyt ihminen on sivistynyt kaikissa ohjelmissa ja käyttäytyy sivistyneesti.

Minun mielestäni politiikkojen ei kuulu huutaa toistensa päälle. Katsoitko äskeisen keskustelun, josta kirjoitin? Tuskinpa katsoit.
Hyvin entinen ja nykyinen ulkoministeri keskustelivat. Toinen oppositiopuolueesta ja toinen tietysti hallituksen ministeri.

En ole nähnyt, että Markku Ruotsila olisi käyttäytynyt huonosti Ylen ohjelmissa. Missä ohjelmissa hän on käyttäytynyt sillä tavalla, josta et ole pitänyt? Laita edes pari esimerkkiä.
Ruotsila on ollut muutaman kerran Yle TV:ssä Maria Lindénin ja Benita Heiskasen kanssa. Ovat olleet eri mieltä, mutta kukaan ei ole kristakiurumaisesti puhunut päälle. Eri mieltä ovat olleet, mutta mielestäni rakentavalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jäsen Jan11 kirjoitti tuolla kotimaan politiikassa lähtökohtaisesti odottavansa Yleltä keskusteluohjelmia, joissa keskustelu on vastakkainasettelua. Olen todella eri mieltä. Tuo on väärä tapa.

Olen monta kertaa kritisoinut Yleä. Nyt kehun.:
Juuri äsken loppui A-Talk. Hienoa kuulla kun asiantuntijat puhuvat asiasta sivistyneesti. Olivat osin eri mieltä, mutta hullua päällehuutamista ei nähty tai kuultu. Nyt Yle onnistui.

Tuollaista Jan11:n toivomaa kristakiurumaista huutoa ei kai ihan oikeasti suurin osa katsojista kaipaa Ylen ohjelmissa.
Kävin lukemassa @Jan11 viestin ja nähdäkseni kyllä syyllistyt pahemman kerran olkiukkoiluun kun väität että hän kaipasi "kristakiurumaista huutoa" (huutamisesta tulee viime päiviltä muuten tuoreena esimerkkinä mieleen myös Riikka Purra). Hänhän sanoi vaan että ei olisi pitänyt hyvänä että kaikki ovat keskustelussa valmiiksi samaa mieltä, joka ei nyt vaadi muuta kuin juuri tuota jota itse kuvaat eli että nämä asiantuntijatkin olivat osin eri mieltä.
 
Kävin lukemassa @Jan11 viestin ja nähdäkseni kyllä syyllistyt pahemman kerran olkiukkoiluun kun väität että hän kaipasi "kristakiurumaista huutoa" (huutamisesta tulee viime päiviltä muuten tuoreena esimerkkinä mieleen myös Riikka Purra). Hänhän sanoi vaan että ei olisi pitänyt hyvänä että kaikki ovat keskustelussa valmiiksi samaa mieltä, joka ei nyt vaadi muuta kuin juuri tuota jota itse kuvaat eli että nämä asiantuntijatkin olivat osin eri mieltä.
Ehkä tulkitsin väärin. Sori siitä, että pahoitit mielesi. Oman kokemukseni perusteella huomattava osa kaikenlaisissa astudioissa, joissa on sisäpoliittinen keskustelu opposition ja hallituksen välillä, lopputuloksena on masentavaa päällepuhumista ja tahallista väärinymmärrystä puolin ja toisin. Tähän ei tarvita edes Krista Kiurua, joka on yksi pahimmista TV-keskustelun pilaajista. Eilinen A-Talk oli hyvä kuten yllä kirjoitin. Välillä Yle onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
YLE on löytänyt taas puolueettomia tutkijoita äärivasemmistoa ja äärioikeistoa käsittelevään juttuunsa:
Vähemmän yllättäen unohtunut mainita, että ainakin toinen näistä "tutkijoista" osallistuu Elokapinan toimintaan...

Oikeistolaisena nettoveronmaksajana näkisin, että YLE on itsessään äärivasemmistolainen toimija, joka tulisi lakkauttaa yhteiskunnalle vahingollisena toimijana.
 
Vähemmän yllättäen unohtunut mainita, että ainakin toinen näistä "tutkijoista" osallistuu Elokapinan toimintaan...

Miksi et kertonut ja perustellut sitä, että tutkijatohtori tekee etnografista tutkimusta ja miksi tämä on juuri mielestäsi puolueellista?
Voisi kuvitella asian olevan toisinpäin.
 
Miksi et kertonut ja perustellut sitä, että tutkijatohtori tekee etnografista tutkimusta ja miksi tämä on juuri mielestäsi puolueellista?
Voisi kuvitella asian olevan toisinpäin.
Vahva veikkaus että etnografia tutkimusmenetelmänä on täysin tuntematon käsite, puhumattakaan sen metodologiasta ja siihen liittyvien ongelmien tieteellisestä pohdiskelusta viimeisten about 100 vuoden ajalta. Näin nämä asiat koetaan.
 
On ollut hupaisaa seurata YLE:n (ja Hesarin) 612-kulkue-natsi-äärioikeistopesukarhu -jupakkaa. YLE ja Sanomamediat on oikein tekemällä tehnyt valtavaa draamaa nostamalla asia Suomen ykkösuutiseksi. Mikään muu asia Suomessa ei ole tällä hetkellä läheskään yhtä merkityksellistä, kuin Teemu Keskisarjan osallistuminen 612-kulkueeseen, johon saattaa osallistua vähäinen joukko äärioikeistolaisia henkilöitä.

Eilen oli A-studiossa yliopistotutkija Niko Pyrhönen ja politiikan toimittaja Pirjo Auvinen puimassa Perussuomalaisen kansanedustajan osallistumista 612-kulkueeseen. Niko Pyrhönen on tutkiskelija, joka ponnahtaa aina esiin kommentoimaan mitä tahansa negatiivista asiaa, mikä liittyy Perussuomalaisiin. Pyrhösella on jo pitkä historia tästä, jo ainakin vuodesta 2015 lähtien, minkä vuoksi hän on suosittu vieras YLE:n lähetyksissä kommentoimassa "ydinosaamisaluettaan".

Tänään A-studio oli kutsunut Mari Rantasen PS:sta hiillostettavaksi 612-kulkueeseen liittyen. Toimittelija intti moneen kertaan Rantaselta, tuomitseeko hän Teemu Keskisarjan osallistumisen kulkueeseen...

YLE on kovasti valikoiva hiillostamisissaan. Enpä esimerkiksi muista, että YLE olisi koskaan hiillostanut Vasemmistoliittoa, kun se on vaatinut kurdien PKK-terroristijärjestön lippukiellon poistamista ja järjestön poistamista terroristilistalta. Konkreettista sympatiaa järjestölle, joka koko EU:ssa katsotaan terroristijärjestöksi. Mutta tämä on ilmeisesti sitä paremman terrorismin ja ääriliikkeen tukemista.

 
Asiaton käytös
Ihmiskunta elää tällä hetkellä aivan käsittämättömässä alennustilassa. Onneksi vittu olkoon kaikille, oikeasti hävettää välillä! Peili, onko vittu tuttu :rofl:
 
Kun Ylen A-studiossa keskusteltiin eduskuntatalon töhrimisestä ja mielenosoituksesta muutama kuukausi sitten, oli TV-keskustelussa mukana Elokapina-järjestön edustaja:

Nyt on tämä viikko keskusteltu itsenäisyyspäivän kulkueista ja tuomittu etenkin Teemu Keskisarja etukäteen. Yhdessäkään Ylen keskustelussa ei ole ollut kulkueen järjestäjiä tai edes osallistujia mukana. Tässä keskustelussa oli asiantuntijana Ylen oma toimittaja Pirjo Auvinen, jolla on Kansan Uutiset -menneisyys:
Tietysti kulkue tuomittiin jo etukäteen.
Lisäksi toimittaja Auvinen väitti omana mielipiteenään, että Orpo olisi heikko pääministeri. Orpo on toiminut suoraselkäisesti. Ei esimerkiksi taipunut poliittisten lakkojen alla, vaan vei tarpeellisia uudistuksia eteen päin, kuten oli hallitusohjelmassa sovittu.

Jotenkin toivoisi, että verovaroilla saisi tasapuolisempaa ohjelmaa edes A-Studiossa. Vaikeaa on uskoa, että näin tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Peukku tälle. On kuitenkin ostettu formaatti, mutta hyvin toimii ainakin katsojalukujen perusteella.

Seuraava kysymys:
Montako ihmistä tarvitaan kertomaan vitsi Ylen Kovan viikon ilta -ohjelmassa?

68. Yksi juontaa, neljä on vieraana ja loput ovat:
Juontaja
Käsikirjoittaja
Käsikirjoittaja
Käsikirjoittaja
Käsikirjoittaja
Käsikirjoittaja
Toimittaja
Toimittaja
Ohjaaja
Leikkaaja
Mediatoimittaja
Mediatoimittaja
Mediatoimittaja
Sosiaalisen median tekijä
AR-grafiikan tekijä
Kuvaussuunnittelija
Äänisuunnittelija
Lavastesuunnittelija
Vastaava lavastemestari
Lavastevalmistaja
Lavastevalmistaja
Lavastevalmistaja
Käyttömestari
Valaisija
Kameramies
Kameramies
Kameramies
Kameramies
Kameramies
Äänitarkkailija
Kuvatarkkailija
Miksaaja
Mediaoperaattori
Studio-ohjaaja
Naamioija
Naamioija
Puvustaja
Prompteristi
Yleisökoordinaattori
Yleisölämmittelijä
Järjestäjä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Alkutunnuksen tekijä
Ohjelmailmeen tekijä
Tunnusmusiikin tekijä
Tuotannonsuunnittelija
Tuotantokoordinaattori
Apulaistuottaja
Tuottaja
Vastaava tuottaja
Vastaava toimittaja
Vähän vanha viesti, mutta pakko vastata tähän kun tuon listan päivittely kuvastaa niin totaalisesti miten kujalla ihmiset ovat siitä miten tuotannot toimivat.

Joo, listalla on jo muidenkin mainitsemat alkutunnuksen tekijät joka on ollut parin tunnin-parin päivän keikka koko porukalle.

Se on toki ihan pätevä huomio, mutta paljon tärkeämpi huomio on että loput listan henkilöistä tekee varmaan pariakymmentä ohjelmaa vuosittain tämän lisäksi.

Esimerkiksi lavastetyypit vähemmän yllättäen purkavat ja kasaavat lavasteita eri ohjelmiin ihan päivätyönä, ei ne nökötä studiossa tilaa viemässä niin kuin jonkun tubettajan kotistudio.

Luoja miten tyhmiä jotkut jaksavat väittää olevansa.
 
Vähän vanha viesti, mutta pakko vastata tähän kun tuon listan päivittely kuvastaa niin totaalisesti miten kujalla ihmiset ovat siitä miten tuotannot toimivat.

Joo, listalla on jo muidenkin mainitsemat alkutunnuksen tekijät joka on ollut parin tunnin-parin päivän keikka koko porukalle.

Se on toki ihan pätevä huomio, mutta paljon tärkeämpi huomio on että loput listan henkilöistä tekee varmaan pariakymmentä ohjelmaa vuosittain tämän lisäksi.

Esimerkiksi lavastetyypit vähemmän yllättäen purkavat ja kasaavat lavasteita eri ohjelmiin ihan päivätyönä, ei ne nökötä studiossa tilaa viemässä niin kuin jonkun tubettajan kotistudio.

Luoja miten tyhmiä jotkut jaksavat väittää olevansa.
Sinun olisi kannattanut lukea ketjua parilta viikolta ennen kuin vastaat. Kuten kerroin JSCHlle, tämä listaus on osa X-kirjoitusta, jossa kritisoidaan Ylen rahan käyttöä ja sitä, että se rahan käyttö ei näy ulkopuolelle. Tuo mainitsemasi roudarien määrä per ohjelma on vailla merkitystä tässä Yle-keskustelussa.
 
Viimeksi muokattu:
No katsotaanpas tuota listaa ja mikä siinä on tarpeellista ja mikä ei. Lisäksi teen pienen jaottelun:

Pakolliset roolit joita tarvitaan kerran ohjelman elinkaaren aikana, tai ehkä tyyliin kerran kauden aikana:
Lavastevalmistaja x3 -> Jonkun pitää rakentaa ne lavasteet.
Alkutunnuksen tekijä x 13 -> Alkutunnus on oma pikku tuotantonsa, joka selittää suuren määrän tekijöitä, mutta se tehdään kerran sarjaa varten (tai ehkä kerran per kausi)
Tunnusmusiikin tekijä -> Tunnari kirjoitetaan kerran.

Eli tuohon kategoriaan menee 17 henkilöä.

Teknisesti pakolliset roolit. Eli nämä roolit tarvitaan, että ylipäätänsä voidaan kuvata ja tuottaa tuollainen tuotanto.
Juontaja -> Selvästi tarpeellinen
Ohjaaja -> Luonnollisesti tuollainen tuotanto tarvii ohjaajan
Studio-ohjaaja -> Tässä voi toki miettiä, että mikä ero on ohjaajalla ja studio-ohjaajalla, mutta yleensä ohjaaja on se jonka vastuulla on se koko homma ja sitten studio-ohjaaja toimii kakkosmiehenä jonka tehtävänä on varmistaa, että kaikki siellä studiossa saa ne ohjaajan ohjeistukset perille.
Leikkaaja -> Kaikki kuvatut tuotannot tarvitsee leikkaajan.
Kuvaussuunnittelija -> Pakollinen rooli käytännössä kaikissa tuotannoissa.
Äänisuunnittelija -> Sama kuin yllä
Lavastesuunnittelija -> Tämä voisi ehkä kuulua edelliseen kategoriaan, mutta kuitenkin jonkun pitää suunnitella ne lavasteet.
Vastaava lavastemestari -> Lavasteille tarvitaan aina se vastuuhenkilö.
Käyttömestari -> Tämä taitaa tuotannoissa yleensä olla sellainen yleismiesjantunen, jonka vastuulla on kaikki sellainen laitteisto, jolle ei ole erillistä vastuu henkilöä. Käytännössä pakollinen
Valaisija -> Pakollinen rooli, kerta valaistuksen pitää toimia tuotannossa.
Kameramies x 5 -> Pakollinen rooli, kerta kyseessä on TV-ohjelma. Kyseessä on multikamera ohjelma, kuten tuollaiset studio paneeliohjelmat aina ovat, niin sen takia viisi kappaletta.
Äänitarkkailija -> Taas pakollinen rooli kaikissa tuotannoissa.
Kuvatarkkailija -> Kuten yllä.
Miksaaja -> Taas pakollinen rooli
Mediaoperaattori -> Tämä piti oikein googlettaa, mutta ilmeisesti yleensä hoitaa erilaiset insertit yms. livelähetyksiin ja ei-live lähetyksissä hoitavat esim. studiossa näkyvät videot, äänet yms. Eli todennäköisesti pakollinen tuollaisessa tuotannossa.
Naamioija x 2 -> Jos olet TV:ssä, niin tarvit meikkiä naamaan. Käytännössä pakollinen
Puvustaja -> Käytännössä pakollinen
Prompteristi -> Pakollinen kerta prompteri on käytössä.
Yleisökoordinaattori -> Homma kuvataan liveyleisön edessä, joten jonkun pitää hoitaa sen koordinointi. Pakollinen.
Mediatoimittaja x 3 -> Vähän harhaanjohtava titteli, mutta tässä kontekstissa nuo ovat käytännössä graafikkoja. Eli kun lähetyksessä näkyy jotain grafiikkaa, ne ovat tehneet ne. Eli ainakin yksi tarvitaan. Syy miksi niitä on kolme voi johtua yksinkertaisesti siitä, että nuo ovat todennäköisesti jaettuja resursseja, tai puhtaita freelancereita, jolloin niitä sitten hankitaan tarpeen mukaan eri henkilöiltä.

Näitä on se 27.

Kirjoittajat:
Käsikirjoittaja x 5
Toimittaja x 2

Kerta kyseessä on ainakin osittain käsikirjoitettu ohjelma, niin siellä on aina jonkinverran niitä käsikirjoittajia. Kerta kyse on ajankohtaisohjelmasta, niin ilmeisesti tässä yhteydessä myös toimittajat ovat käsikirjoittajina. Yhteensä seitsemän käsikirjoittajaa tuollaiselle ohjelmalle ei ole mikään massiivisen suuri määrä. Ei nyt välttämättä hirveän pienikään, mutta ei kuitenkaan mikään ylisuuri.

Eli noita se 7

Yleiset tuotannolliset roolit:
Tuottaja -> Aina on vähintään yksi tuottaja.
Apulaistuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava tuottaja -> Yleensä on enemmän kuin yksi tuottaja
Vastaava toimittaja -> Kerta kyseessä on Ylen ajankohtaisohjelma, niin tämä voi olla siellä ihan sen takia, että tuollaisella pitää olla se vastaava toimittaja.
Tuotannonsuunnittelija -> Nämä kolme lienee sellaisia tuotannon yleishenkilöitä. Näitä nyt pitää aina olla jonkinverran.
Tuotantokoordinaattori
Järjestäjä

Näitäkin 7

Sitten viimeisenä:
Sosiaalisen median tekijä -> Nykyään kai kaikilla ohjelmilla on joku, jonka vastuulla on some-postaukset yms.
AR-grafiikan tekijä -> En tiedä mitenkä tässä yhteydessä käytetään AR:ää, joten paha kommentoida
Yleisölämmittelijä -> Tämä käytiinkin jo läpi


Eli lopulta lähes kaikki noista tehtävistä on oikeasti ihan pakollisia, jos haluat tehdä tuollaisen tuotannon. Sitten voidaan vängätä siitä, että tarvittiinko 7 käsikirjoittajaa vaikkapa neljän sijaan tai olisiko riittänyt yksi tuottaja vähemmän.
Mutta tuskin valitus olisi kadonnut sillä, että sen 68 hengen sijaan listalla olisikin ollut vain vaikkapa 62.

Tuollaisessa tuotannossa on paljon eri työtehtäviä, ihan pakollisia sellaisia, joten kun listataan kaikki, jotka ovat mukana siinä tuotannossa, niin siinä on pakostikin paljon väkeä. Mutta pitää ottaa huomioon se, että valtaosa noista ovat sellaisia, että ne eivät todellakaan ole mitään tuon yhden ohjelman täyspäiväisiä työntekijöitä.
Tuosta reilun 60 listasta 17 ovat sellaisia, että heitä tarvitaan ehkä kerran vuodessa tai kerran koko ohjelman olemassaolon aikana.
30 tehtävää ovat sellaisia, että niitä tarvitaan yhtenä päivänä viikosta tuon ohjelman tekoon. Loput neljä päivää ne tekee muita ohjelmia.

Lopulta on se 14 työtehtävää, jotka ehkä voivat olla täysipäiväisiä. Tosin tuosta listasta ainakin vastaava tuottaja ja vastaava toimittaja eivät ole täyspäiväisesti tuon ohjelman parissa, kerta ne ovat Ylen vastaavia tuottajia, joiden vastuulla on useita eri ohjelmia.
Eli ehkä 12 täyspäiväistä työtehtävää, tosin veikkaisin, että ainakin noista kirjoittajista osa tekee myös muita hommia.
Tässä onkin hyvä lista noista rooleista, mutta pari huomiota:

Tällaisessa tuotannossa ohjaaja on se joka suunnittelee muiden päävastuuhenkilöiden kanssa sen mitä halutaan tehdä, ja sitten kuvausten aikana on se taiteellisesti päävastuulla oleva tyyppi joka pitää homman liikkeessä. Istuu joko ulkotuotantoautossa tai kuvamiksaamossa ja johtaa hommaa.

Studio-ohjaaja häärää studion puolella ja antaa studiossa merkin milloin mikäkin homma on lähdössä käyntiin, eli käytännössä varmistaa studion puolella että kaikki pyörii mallikkaasti. Juttelee korvamikillä ohjaajan kanssa.

Käyttömestari vastaa siitä että tekniikka pelaa. Ja keksii ratkaisun kun se ei pelaa.

Jne jne. Suurin osa noista työrooleista on hyvinkin teknisiä, eikä niistä pääse eroon ammattituotannossa mitenkään. Pahinta mitä tuollaisessa tuotannossa voi tapahtua on että homma alkaa jostain syystä pykimään, ja päästään maksamaan koko kuvausryhmälle ylityökorvauksia homman venähdettyä.
 
On ollut hupaisaa seurata YLE:n (ja Hesarin) 612-kulkue-natsi-äärioikeistopesukarhu -jupakkaa. YLE ja Sanomamediat on oikein tekemällä tehnyt valtavaa draamaa nostamalla asia Suomen ykkösuutiseksi. Mikään muu asia Suomessa ei ole tällä hetkellä läheskään yhtä merkityksellistä, kuin Teemu Keskisarjan osallistuminen 612-kulkueeseen, johon saattaa osallistua vähäinen joukko äärioikeistolaisia henkilöitä.
No, tällä saadaan Kimmo Kiljusen ryssämyötäisyys pois uutisoinnista.

Natsikortti toimii aina.
 
Sinun olisi kannattanut lukea ketjua parilta viikolta ennen kuin vastaat. Kuten kerroin JSCHlle, tämä listaus on osa X-kirjoitusta, jossa kritisoidaan Ylen rahan käyttöä ja sitä, että se rahan käyttö ei näy ulkopuolelle. Tuo mainitsemasi roudarien määrä per ohjelma on vailla merkitystä tässä Yle-keskustelussa.
Esim. Täällä yle on avannut budjettiaan.

Ja toi JSCH:n lista on paria pientä virhettä lukuunottamatta varsin osuva. Oon itse ollut useamassa vastaavassa tuotannossa mukana, sekä ylellä että kaupallisella puolella. Ei siellä juurikaan turhia tyyppejä pyöri, koska kaikki on niin kallista. Mutta kalliimmaksi se vaan menee jos sitä yritetään halvemmalla tehdä.

Edit: ja on se ihan relevantti pointti siis, kun tehdään jotain pällistelyviestejä xitteriin ihmisten määrästä, mutta vähemmän yllättäen se porukka onkin ihan tarpeellista.
 
Esim. Täällä yle on avannut budjettiaan.

Ja toi JSCH:n lista on paria pientä virhettä lukuunottamatta varsin osuva. Oon itse ollut useamassa vastaavassa tuotannossa mukana, sekä ylellä että kaupallisella puolella. Ei siellä juurikaan turhia tyyppejä pyöri, koska kaikki on niin kallista. Mutta kalliimmaksi se vaan menee jos sitä yritetään halvemmalla tehdä.

Edit: ja on se ihan relevantti pointti siis, kun tehdään jotain pällistelyviestejä xitteriin ihmisten määrästä, mutta vähemmän yllättäen se porukka onkin ihan tarpeellista.
Tuo Ylen rahan käyttö ja sen avoimuus on käyty tässä ketjussa tämän vuoden aikana monta kertaa. Lue ne viestit ja palaa asiaan, jos sinulla on jotakin uutta kerrottavaa.

Tämä väitteesi vaatii perusteluja: "Mutta kalliimmaksi se vaan menee jos sitä yritetään halvemmalla tehdä."
 
Tuo Ylen rahan käyttö ja sen avoimuus on käyty tässä ketjussa tämän vuoden aikana monta kertaa. Lue ne viestit ja palaa asiaan, jos sinulla on jotakin uutta kerrottavaa.
Sulla on kummallinen tapa yrittää keksiä sääntöjä tälle keskustelulle.

Tuollahan on kerrottuna mm. yleläisten keskipalkka ja se kuinka iso osa budjetista menee ylipäätään henkilöstökuluihin. Kuinka paljon enemmän avoimuutta tarvitset tuon nimilistan miettimiseen?
 
Porukkaa kismittää kun yle ei kerro paljonko jonkun yksittäisen ohjelman tilaaminen maksaa, ihan vaan koska ne on kahdenvälisiä liikesopimuksia eikä julkista tietoa. Ja palkkatiedotkaan eivät ole julkisia.
 
On kyllä oikeasti aivan käsittämättömäntä, että 100% verorahalla pyörivä pulju voi salata toimintamenonsa. Aivan täysin demokratian perustavanlaatuisimpien periaatteiden vastaista. Jotta äänestäjät voivat tehdä informoituja päätöksiä, heidän tulee saada informaatiota.

Ainoa verorahoilla pyörivä asia jonka tarkan budjetin voi perustellusti salata, on puolustusvoimat. Kaikissa muissa tapauksissa voidaan perustellusti olettaa, että ainoa syy toiminnan salailuun on se, että se ei kestä päivänvaloa.
Todellakin.. miksei vaan voi julkistaa tarkkoja kuluja? Naurettavaa salailua.
 
Sulla on kummallinen tapa yrittää keksiä sääntöjä tälle keskustelulle.

Tuollahan on kerrottuna mm. yleläisten keskipalkka ja se kuinka iso osa budjetista menee ylipäätään henkilöstökuluihin. Kuinka paljon enemmän avoimuutta tarvitset tuon nimilistan miettimiseen?
Saat minun puolestani vapaasti kirjoittaa. Tarkoitin sitä, että nämä asiat, jotka sinua juuri nyt askarruttavat, on käyty täällä läpi monta kertaa. Mitään uutta asian ympärillä ei ole näkynyt viime aikoina. Muistaakseni joskus kesän lopulla tästä asiasta keskusteltiin viimeksi.

Tutkiva journalisti Jarno Liski kirjoitti hyvän kirjoituksen Ylen rahoituksesta ja rahan käytön salailusta:
Tämä on ollut yleisen keskustelun alku, jota sinä et ilmeisesti ole lukenut. Jos sinulla on parempaa tietoa kuin Liskillä, niin nyt on oiva tilaisuus kertoa.

Tämä sinulta jäi kommentoimatta: "Mutta kalliimmaksi se vaan menee jos sitä yritetään halvemmalla tehdä."
Mitä tarkoitat? Liittyykö tämä siihen Ylelle työskentelyysi vai mihin?
 
Viimeksi muokattu:
No, tällä saadaan Kimmo Kiljusen ryssämyötäisyys pois uutisoinnista.

Natsikortti toimii aina.
Käsiteltiinkö Kiljusen tapausta yhdessäkään Ylen keskusteluohjelmassa, kuten A-studiossa primetime aikaan. Onhan se vähän erikoista, että ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan ulostuloille ja siitä seuranneesta jälkipyykistä ei pyhitetty studio -aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 749
Viestejä
4 564 471
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom