Windows 10 keskustelu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Samaan törmäsin minäkin, mutta mikään ehdotetuista ohjelmista ei löydy kuitenkaan koneeltani. Työpöytä on kyllä ihan väärä paikka tuollaiselle kansiolle...
Tuolla voit tieteski yrittää katsella, josko löytyisi syyllinen, joka tuon luo:

OpenedFilesView displays the list of all opened files on your system. For each opened file, additional information is displayed: handle value, read/write/delete access, file position, the process that opened the file, and more... Optionally, you can also close one or more opened files, or close the process that opened these files.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 560
Tuolla voit tieteski yrittää katsella, josko löytyisi syyllinen, joka tuon luo:

OpenedFilesView displays the list of all opened files on your system. For each opened file, additional information is displayed: handle value, read/write/delete access, file position, the process that opened the file, and more... Optionally, you can also close one or more opened files, or close the process that opened these files.
Voisinpa yrittää pitää tuon mielessä ensi kertaa varten. Vähän kyllä epäilen, ettei tuosta apua ole, sillä kansion poisto onnistuu normaalisti, mutta sopiihan tuota silti muistaessa yrittää.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988


Mikähän mun koneessa on niin erikoista ettei päivity tämä "toukokuun" päivitys heinäkuussakaan?
Moro! Itselle tuli tänään asennettavaksi tuo Toukokuun päivitys. Eli voi kyllä mennä pitkäänkin ennen kun saa asennettua. Toki hyvä niin koska paljon on ollut ongelmia esim. wlanin kanssa tuon päivityksen suhteen. Itsellä ei vielä ainakaan mitään näkyvää ongelmaa mutta en ole kerennyt vielä esim. pelejä testaan että miten toimii jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Tarvitseeko Window Defender lisäkseen erillisen virustorjuntaohjelman? Netistä lukenut kommentteja puolesta ja vastaan, itse olen ollut mac-maailmassa yli 10 vuotta joten windows-jutut ei ole enää niin tuttuja (itsellä oli viimeksi XP :D ).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tarvitseeko Window Defender lisäkseen erillisen virustorjuntaohjelman? Netistä lukenut kommentteja puolesta ja vastaan, itse olen ollut mac-maailmassa yli 10 vuotta joten windows-jutut ei ole enää niin tuttuja (itsellä oli viimeksi XP :D ).
Itse olen käyttänyt Defenderiä vuosikausia ilman ongelmia, jo Windows 7 aikana (silloin nimellä Microsoft Security Essentials)...
Mielestäni tarvetta kolmannen osapuolen softille ei ole, mutta mielipiteitä on monenlaisia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Itse olen käyttänyt Defenderiä vuosikausia ilman ongelmia, jo Windows 7 aikana (silloin nimellä Microsoft Security Essentials)...
Mielestäni tarvetta kolmannen osapuolen softille ei ole, mutta mielipiteitä on monenlaisia :)
Tyttären ensimmäinen oma kone kyseessä joten aika kevyttä nettikäyttöä varmaan vaan olisi.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tarvitseeko Window Defender lisäkseen erillisen virustorjuntaohjelman? Netistä lukenut kommentteja puolesta ja vastaan, itse olen ollut mac-maailmassa yli 10 vuotta joten windows-jutut ei ole enää niin tuttuja (itsellä oli viimeksi XP :D ).
Itte olen yli 10v menny jo defenderin kanssa eikä ole ollut ongelmia. On varsin huomaamaton. Onhan noita kaikenlaisia "ilmaisia" mutta niitä on tullut sukulaisten koneista poisteltua kun valittaavat että ne tunkee kaikenlaista popuppia jatkuvasti eivätkä ymmärrä että mitä ne tarkottaa ja yleensähän siellä vaan koitetaan houkutella maksamaan jostain vielä entistäkin paremmasta versiosta.
 

njake

get string from object
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
699
10 päivitys piti ottaa median kautta. Ei toiminut suoraan.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Heh.. En ole oikeastaan koskaan asennellut Windows Storesta mitään. No nyt ajattelin kokeilla valuuttamuunninta kun sitä aina silloin tällöin tarvitsee. Tähän asti olen käyttänyt netistä RatesFX valuuttamuunninta.
Hakulaatikkoon sana "valuutta" niin tarjosi sovellusta nimeltä "Kätevä valuuttamuunnin". Eikun asentamaan. Sovellus asentui hienosti ja lähti päälekin. Mutta eihän tämä saa nettiin yhteyttä joten ei toimi.
Taitaa jatkossakin jäädä Store käyttämättä.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Heh.. En ole oikeastaan koskaan asennellut Windows Storesta mitään. No nyt ajattelin kokeilla valuuttamuunninta kun sitä aina silloin tällöin tarvitsee. Tähän asti olen käyttänyt netistä RatesFX valuuttamuunninta.
Hakulaatikkoon sana "valuutta" niin tarjosi sovellusta nimeltä "Kätevä valuuttamuunnin". Eikun asentamaan. Sovellus asentui hienosti ja lähti päälekin. Mutta eihän tämä saa nettiin yhteyttä joten ei toimi.
Taitaa jatkossakin jäädä Store käyttämättä.
Ja sekö on Storen vika, jos joku yksittäinen sovellus ei toimi? On niitä valuuttamuuntimia storessa muitakin. Tai kokeile windowsin omaa laskinta, se osaa myös valuuttamuunnokset eikä tarvitse asentaa mitään.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Ja sekö on Storen vika, jos joku yksittäinen sovellus ei toimi? On niitä valuuttamuuntimia storessa muitakin. Tai kokeile windowsin omaa laskinta, se osaa myös valuuttamuunnokset eikä tarvitse asentaa mitään.
Kas niinpäs osaakin! Kiitos vinkistä, tämä toimii :thumbsup:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Helvetin häiritsevä juttu uuden läppärin kanssa. Windows 10 heittää aina login ruudulle parin minuutin joutilaisuuden jälkeen. Näytön aikakatkaisu on 3 minuutissa, lepotila 20 ja horrostila 25 minuutissa. Mikä avuksi? Ilmeisesti tekee tuon heiton aina vähän näytön sammumisen jälkeen, mutta jos pian on koskemassa koneeseen kun näyttö sammunut, niin ei vielä tehnyt tuota, mutta ihan parin minuutin sisään näytön sammumisesta tekee sen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Helvetin häiritsevä juttu uuden läppärin kanssa. Windows 10 heittää aina login ruudulle parin minuutin joutilaisuuden jälkeen. Näytön aikakatkaisu on 3 minuutissa, lepotila 20 ja horrostila 25 minuutissa. Mikä avuksi? Ilmeisesti tekee tuon heiton aina vähän näytön sammumisen jälkeen, mutta jos pian on koskemassa koneeseen kun näyttö sammunut, niin ei vielä tehnyt tuota, mutta ihan parin minuutin sisään näytön sammumisesta tekee sen.
Näytönsäästäjän asetuksissa on kohta "on resume, display logon screen". Ota siitä ruksi pois.

Eli jos sulla on näytön sammuminen 3 minuutissa ja näytönsäästäjä esim. 5 minuutissa ja ruksi päällä, niin lukitusruutu aktivoituu 2 minuuttia näytön sammumisen jälkeen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Näytönsäästäjän asetuksissa on kohta "on resume, display logon screen". Ota siitä ruksi pois.

Eli jos sulla on näytön sammuminen 3 minuutissa ja näytönsäästäjä esim. 5 minuutissa ja ruksi päällä, niin lukitusruutu aktivoituu 2 minuuttia näytön sammumisen jälkeen.
Ei ollut näytönsäästäjä päällä. Otin Lukitusnäytön asetuksista pois täpän kohdasta Näytä lukitusnäytön taustakuva kirjautumisnäytössä, mutta sama ongelma jatkuu.

Tuo ei taidakaan olla nimeltään kirjautumisruutu, mihin se heittää, vaan Windowsin tapahtumanäyttö: Iso muuttuva taustakuva ja siinä isolla valkoisella kellonaika ja päivämäärä.
edit: Jaa, kyllä sen nimi vissiin on Lukitusnäyttö sittenkin, mutta taustaksi siihen on valinta "Windowsin tapahtumäyttö". Mutten siis halua, että tuo tulee autom. hetken päästä, kun en käytä konetta. Toinen läppäri ei tee samaa, vaikka siinä myös ajantasainen Windows 10.

edit2: Tein ton editin Käyttäjähallinnassa, mikä tossa Google-haun alussa:

Katsotaan, jos auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
53
Ei ollut näytönsäästäjä päällä. Otin Lukitusnäytön asetuksista pois täpän kohdasta Näytä lukitusnäytön taustakuva kirjautumisnäytössä, mutta sama ongelma jatkuu.

Tuo ei taidakaan olla nimeltään kirjautumisruutu, mihin se heittää, vaan Windowsin tapahtumanäyttö: Iso muuttuva taustakuva ja siinä isolla valkoisella kellonaika ja päivämäärä.
edit: Jaa, kyllä sen nimi vissiin on Lukitusnäyttö sittenkin, mutta taustaksi siihen on valinta "Windowsin tapahtumäyttö". Mutten siis halua, että tuo tulee autom. hetken päästä, kun en käytä konetta. Toinen läppäri ei tee samaa, vaikka siinä myös ajantasainen Windows 10.

edit2: Tein ton editin Käyttäjähallinnassa, mikä tossa Google-haun alussa:

Katsotaan, jos auttaa.
Olisiko syynä unattended sleep timeout? Add System Unattended Sleep Timeout to Power Options in Windows 10
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Ei taida tuo erikoistapaus sopia tähän. Mutta kannattaa vielä kerran tarkastaa, että tuossa edellä mainittu näytönsäästäjän ruksi todella on pois. Ei riitä, että itse näytönsäästäjää ei ole määritelty.
Tuon enempää en löydä näytönsäästäjään liittyviä asetuksia, kuin kuvan ikkunan. Heitin tuohon nyt 99 minuuttia:

Ja se ongelmaruutu, minkä näköiseen tilaan Windows heittää aina hetken päästä näkyy pienenä tuossa oikeanpuoleisessa ikkunassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Juu, elikkäs, olin nyt koneen ääressä liikauttamassa kahden sekunnin sisään hiirtä, kun asetettu näytön 3min aikakatkaisu meni päälle, niin tosiaankin heitti suoraan tuolle näytölle ilman mitään lisäodottelua:

Kyseessä parin päivän takainen vanilla Windows 10 Pro asennus.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Juu, elikkäs, olin nyt koneen ääressä liikauttamassa kahden sekunnin sisään hiirtä, kun asetettu näytön 3min aikakatkaisu meni päälle, niin tosiaankin heitti suoraan tuolle näytölle ilman mitään lisäodottelua:

Kyseessä parin päivän takainen vanilla Windows 10 Pro asennus.
Ei tuossa oikein järkeä ole. Asianhan pitäisi olla hyvin yksinkertainen, jos näytönsäästäjää ei käytetä ja se rastikin on poissa. Syylliseksi saattaa osoittautua joku ajuri tai käynnissä oleva sovellus. Kun sinulla on toimivakin kone, niin ehdotan että vertaat ongelmakonetta siihen.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Moro! Itselle tuli tänään asennettavaksi tuo Toukokuun päivitys. Eli voi kyllä mennä pitkäänkin ennen kun saa asennettua. Toki hyvä niin koska paljon on ollut ongelmia esim. wlanin kanssa tuon päivityksen suhteen. Itsellä ei vielä ainakaan mitään näkyvää ongelmaa mutta en ole kerennyt vielä esim. pelejä testaan että miten toimii jne.
Mikä emo ja prossu sulla on? Itselle on kanssa tuo päivitys on tullut ladattavaksi, mutta joillakin oli jo ongelmia, niin asennan vain jos jollakin on samanlainen järjestelmä kuin itsellä. Ei beta-testaus kiinnosta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Helvetti kun yllättävän paljon käytännön jutut tökkii Windows 10:ssä. Tuntuu siltä, että mitä enemmän käyttäjän toimia rajoitetaan ja asetuksia piilotetaan, niin sitä enemmän aiheutetaan ongelmia. Nyt yrittänyt tässä viimeiset 10 minuuttia kuumeisesti etsiä miten helvetissä pääsen käsiksi Virranhallinta-asetusten kadoksissa oleviin asetuksiin, kuten nyt tässä tapauksessa Järjestelmän jäähdytyskäytäntöön (aktiivinen/passiivinen), mikä on oleellinen asetus läppärin kanssa. Muistan nähneeni tuon siellä päivän parin sisään, mutta jostain kumman syystä mielestäni tuosta näkyy nyt tuollainen supistettu versio koko valikosta, mistä mielestäni puuttuu enemmänkin tavaraa. En tiedä pitäisikö tuo avata jotain halvatun salaista piilotettua reittiä, että saisi täyden näkymän?

 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Helvetti kun yllättävän paljon käytännön jutut tökkii Windows 10:ssä. Tuntuu siltä, että mitä enemmän käyttäjän toimia rajoitetaan ja asetuksia piilotetaan, niin sitä enemmän aiheutetaan ongelmia. Nyt yrittänyt tässä viimeiset 10 minuuttia kuumeisesti etsiä miten helvetissä pääsen käsiksi Virranhallinta-asetusten kadoksissa oleviin asetuksiin, kuten nyt tässä tapauksessa Järjestelmän jäähdytyskäytäntöön (aktiivinen/passiivinen), mikä on oleellinen asetus läppärin kanssa. Muistan nähneeni tuon siellä päivän parin sisään, mutta jostain kumman syystä mielestäni tuosta näkyy nyt tuollainen supistettu versio koko valikosta, mistä mielestäni puuttuu enemmänkin tavaraa. En tiedä pitäisikö tuo avata jotain halvatun salaista piilotettua reittiä, että saisi täyden näkymän?

Viimeksi tänään yhdestä läppäristä virranhallinta-asetuksia konffanneena, kyllä sieltä tuo asetus edelleen löytyi (uusin versio). Ettei olisi rajoitetulla tilillä asetukset auki, tai ajureita asentamatta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Muistan nähneeni tuon siellä päivän parin sisään, mutta jostain kumman syystä mielestäni tuosta näkyy nyt tuollainen supistettu versio koko valikosta, mistä mielestäni puuttuu enemmänkin tavaraa. En tiedä pitäisikö tuo avata jotain halvatun salaista piilotettua reittiä, että saisi täyden näkymän?
Aika typistetty valikoima tosiaan tarjolla.

Googleta windows 10 power options advanced settings missing tai jotain sinnepäin. Saattaa tulla joitain rekisterinpuukotusvinkkejä vastaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Viimeksi tänään yhdestä läppäristä virranhallinta-asetuksia konffanneena, kyllä sieltä tuo asetus edelleen löytyi (uusin versio). Ettei olisi rajoitetulla tilillä asetukset auki, tai ajureita asentamatta?
Olen koneen ainoa käyttäjä ja itse asensin Windowsin puhtaalta pöydältä pari päivää sitten, joten järjestelmänvalvojana pitäisi olla. Ja kuten sanoin, niin muistan nähneeni tuon asetukset siellä parin päivän sisään tällä samalla koneella. Nyt vain kadonnut johonkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Olen koneen ainoa käyttäjä ja itse asensin Windowsin puhtaalta pöydältä pari päivää sitten, joten järjestelmänvalvojana pitäisi olla. Ja kuten sanoin, niin muistan nähneeni tuon asetukset siellä parin päivän sisään tällä samalla koneella. Nyt vain kadonnut johonkin.
Tuossa vastaavanlainen tapaus:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tuossa vastaavanlainen tapaus:
Kiitos. Tsekkasin nopeasti ja mulla ei vaan ole tuollaista tietuetta rekisterissä lainkaan, mitä tuossa pitäisi muuttaa. Palaan huomenna tutkimaan asiaa lisää...
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Muistelen hämärästi, että jossain A4-prossullisessa läppärissä oli kanssa hyvin karsitut virtasäädöt (kenties juurikin samanlaiset) kunnes oli chipset/näytönohjain-ajurit sisässä. Oli vielä joku HP mihin piti valmistajan puukottamat ajurit olla, AMD:n geneeriset eivät kelvanneet.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Kiitos. Tsekkasin nopeasti ja mulla ei vaan ole tuollaista tietuetta rekisterissä lainkaan, mitä tuossa pitäisi muuttaa. Palaan huomenna tutkimaan asiaa lisää...
Ensimmäisen kerran minäkin tuollaisen ilmiön näen, mutta ei se kai aivan tuntematon ole. Yrittäisin ensimmäisenä komentoa

powercfg -restoredefaultschemes

Virallisesti tuollaista ei tunneta, mutta ainakin se palauttaa muutetut asetukset oletuksiinsa. Sitä en tiedä, palautuvatko kadonneet optiot.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Kokeilen vinkkejä myöhemmin päivällä. Tässä oli vielä sellainen pulma, ettei taida saada ns. precision trackpadin kahden sormen elevieritystä mistään nopeammaksi? Tämän Dell XPS 15 kosketuspalalle kun ei ole kuin pelkkä ajuri, niin pitäisi pärjätä Wintoosan omilla asetuksilla ja siellä ei taida löytyä. Voi ehdottaa 3. party softaa, koska tuo hitaus on todella raivostuttavaa. Ja siis normaali Hiiren-asetuksen rullan sivuvieritysnopeuden muutos ei vaikuta asiaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Ai Dell. Kun sanoit, että asensit Windowsin ihan itse puhtaalta pöydältä, niin asensitko myös kaikki relevantit ajurit ym. sivulta

XPS 15 ei ole kovin geneerinen, joten ilman laitekohtaisia ajureita asennuksesta ei saa toimivaa. Koskee myös virranhallintaa: Onko asennettu Dell Power Manager Service?
Heitin tuon Power Managerin helvettiin. Etenkin kun sen noilla jäähdytyskäytäntövalinnoilla ei ole ainakaan reaaliaikaisesti tuntunut olevan mitään vaikutusta (useammalla Dellin läppärillä):

Tuolta oikean yläkulman Ohjauspaneeli-linkistä heittää juurikin sinne karsittuun Virranhallinta-valikkoon.

Nyt tuon poistamisen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen tuulettimet käyvät koko ajan työpöydällä ilman virtajohtoa, joten ilmeisesti sillä oli sitten joku vaikutus. Joka tapauksessa Virranhallinta-ikkunasta näkyy edelleen tuo sama karsittu versio. :mad:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Ensimmäisen kerran minäkin tuollaisen ilmiön näen, mutta ei se kai aivan tuntematon ole. Yrittäisin ensimmäisenä komentoa

powercfg -restoredefaultschemes

Virallisesti tuollaista ei tunneta, mutta ainakin se palauttaa muutetut asetukset oletuksiinsa. Sitä en tiedä, palautuvatko kadonneet optiot.
Ei auttanut. Nollasi kyllä kaikki Virranhallinta-asetukset. Edelleen karsittu näkymä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tuossa lista Dellin sivuilta tätä nimenomaista läppärimallia varten asentamistani ohjelmista. Paljon muuta en tuon lisäksi puhtaaseen W10 Pro asennukseen olekaan sitten heittänyt. Mieleen tulee vain Office 365, Hard Disk Sentinel Pro, 7-zip, MPC-HC, WinZip Pro ja Start10.

 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Tuossa lista Dellin sivuilta tätä nimenomaista läppärimallia varten asentamistani ohjelmista. Paljon muuta en tuon lisäksi puhtaaseen W10 Pro asennukseen olekaan sitten heittänyt. Mieleen tulee vain Office 365, Hard Disk Sentinel Pro, 7-zip, MPC-HC, WinZip Pro ja Start10.
Kun ei minulla tuollaista Delliä ole lähistöllä, niin en rupea sokkona ehdottelemaan. Huomaan kuitenkin (OT) että asennettuna on sekä Intelin että Nvidian näyttöajurit. Mutta itse asiaan: Saattaahan ilmiö olla aivan tahallinenkin. Windows kympin kehityksessä on jo pitkään ollut meneillään hajanainen pyrkimys control panelista luopumiseen, ja niitä sähkönkäyttöasetuksiakin on nykyään monessa paikassa: Perinteiseen tapaan control panelissa, lisäksi settings-ohjelmassa ja läppäreissä myös task barin Power Mode -säätimessä, jonka kai ajatellaan osittain korvaavan vanhat power plaanit. Ja hienommissa laitteissa on myös omia säätöjä, kuten Dellin Power Manager. Ymmärsin että Power Managerilla saisi ainakin tuulettimen hiljaiseksi. Eli mikä se varsinainen ongelma on? Mikä välttämätön säätö jää tekemättä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Kun ei minulla tuollaista Delliä ole lähistöllä, niin en rupea sokkona ehdottelemaan. Huomaan kuitenkin (OT) että asennettuna on sekä Intelin että Nvidian näyttöajurit. Mutta itse asiaan: Saattaahan ilmiö olla aivan tahallinenkin. Windows kympin kehityksessä on jo pitkään ollut meneillään hajanainen pyrkimys control panelista luopumiseen, ja niitä sähkönkäyttöasetuksiakin on nykyään monessa paikassa: Perinteiseen tapaan control panelissa, lisäksi settings-ohjelmassa ja läppäreissä myös task barin Power Mode -säätimessä, jonka kai ajatellaan osittain korvaavan vanhat power plaanit. Ja hienommissa laitteissa on myös omia säätöjä, kuten Dellin Power Manager. Ymmärsin että Power Managerilla saisi ainakin tuulettimen hiljaiseksi. Eli mikä se varsinainen ongelma on? Mikä välttämätön säätö jää tekemättä?
Kun ei saa hiljaiseksi. Ilmeisesti verkkovirralla käytettäessä piilossa oleva tuulettimen jäähdytyskäytäntö on aktiivisena, veikkaukseni mukaan, koska olipa mikä tahansa valinta tuolla Dellin Power Managerissa jäähdytyskäytäntönä, mikä sinänsä ei oikein tunnu tekevän yhtään mitään, niin tuuletin alkaa käymään heti, kun iskee verkkojohdon ja toisin päin taas loppuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tässä oli vielä sellainen pulma, ettei taida saada ns. precision trackpadin kahden sormen elevieritystä mistään nopeammaksi? Tämän Dell XPS 15 kosketuspalalle kun ei ole kuin pelkkä ajuri, niin pitäisi pärjätä Wintoosan omilla asetuksilla ja siellä ei taida löytyä. Voi ehdottaa 3. party softaa, koska tuo hitaus on todella raivostuttavaa. Ja siis normaali Hiiren-asetuksen rullan sivuvieritysnopeuden muutos ei vaikuta asiaan.

Kokeilin heittää erilaisia ääriarvoja noihin rekisteriavaimiin väliltä 0-200 ja mielestäni sain juuri ja juuri siedettäväksi arvoilla friction 0 ja inertia 200. En tiedä missä määrin paremmuus placeboa verrattuna lähtötilanteeseen, kun välissä pitää odottaa buutti. Inertialla en havainnut mitään vaikutusta, mutta friction vaikutti selvästi toimintaan ja esim. satasen arvolla koko kahden sormen vieritys lakkasi kokonaan toimimasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Olisiko kuitenkin viisainta asentaa windows kokonaan uudelleen Dellin ohjeiden mukaan:

En kyllä kovin helposti asentele noita valmistajan valmiita näköistiedostoja, vaan nytkin asensin Media Creation Toolin avulla luodulta USB:lta ja partitioin kovolta pois noi Dellin palautusosiot ja laitoin ihan clean slatelle. Päälle vaan pakolliselta vaikuttavat Dellin ajurilataukset koneen service tagin perusteella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Helvetin häiritsevä juttu uuden läppärin kanssa. Windows 10 heittää aina login ruudulle parin minuutin joutilaisuuden jälkeen. Näytön aikakatkaisu on 3 minuutissa, lepotila 20 ja horrostila 25 minuutissa. Mikä avuksi? Ilmeisesti tekee tuon heiton aina vähän näytön sammumisen jälkeen, mutta jos pian on koskemassa koneeseen kun näyttö sammunut, niin ei vielä tehnyt tuota, mutta ihan parin minuutin sisään näytön sammumisesta tekee sen.
Sain ilmeisesti yhden kärpäsen tapettua. Vaikuttaa siltä, että tämä kirjautumisruudulle heitto poistui tämän videon toisella, rekisterinpuukotusohjeella, kohdasta 1:20 alkaen:


Ensimmäisen kohdan mukainen ruksivaihtoehto puuttui kokonaan.

Vielä siis jäljellä tuo miten saan täyden (normaalin) Virranhallinta-valikon näkyviin.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
En kyllä kovin helposti asentele noita valmistajan valmiita näköistiedostoja, vaan nytkin asensin Media Creation Toolin avulla luodulta USB:lta ja partitioin kovolta pois noi Dellin palautusosiot ja laitoin ihan clean slatelle. Päälle vaan pakolliselta vaikuttavat Dellin ajurilataukset koneen service tagin perusteella.
Näköjään kuitenkaan et ole ihan onnistunut tekemään toimivaa asennusta pelkästään omien tuntemustesi varassa. Se Dellin "näköistiedosto" luullakseni on vain skriptattu asennus, ei "image" (en ole tästä varma), joka tapauksessa sitä käyttäen saisit luultavasti toimivan koneen jota voit tutkia ja muokata ja päivittää.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Sain ilmeisesti yhden kärpäsen tapettua. Vaikuttaa siltä, että tämä kirjautumisruudulle heitto poistui tämän videon toisella, rekisterinpuukotusohjeella, kohdasta 1:20 alkaen:


Ensimmäisen kohdan mukainen ruksivaihtoehto puuttui kokonaan.

Vielä siis jäljellä tuo miten saan täyden (normaalin) Virranhallinta-valikon näkyviin.
Siis taudin sijasta poistetaan oire.

Se ruksi, jota sinulla ei näy, liittyy ihan toiseen asiaan. Se vahtii sitä, pitääkö käyttäjän kirjautua vai sallitaanko auto logon (oletusarvoisesti ei). Uusissa puhtaissa asennuksissa on kuitenkin kummallisuus, joka on selitetty tässä:

 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
109
Sain ilmeisesti yhden kärpäsen tapettua. Vaikuttaa siltä, että tämä kirjautumisruudulle heitto poistui tämän videon toisella, rekisterinpuukotusohjeella, kohdasta 1:20 alkaen:


Ensimmäisen kohdan mukainen ruksivaihtoehto puuttui kokonaan.

Vielä siis jäljellä tuo miten saan täyden (normaalin) Virranhallinta-valikon näkyviin.
Tällä ohjeella itse sain "System unattended sleep timeout" asetuksen näkyviin duuniläppärissä.

Add System unattended sleep timeout to Power Options in Windows
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
109
Mikä siis tarkoittaa, kuinka pian kone palaa torkkutilaan, jos se on tullut jonkin ei-käyttäjälähtöisen tapahtuman (esim. wake on lan) herättämäksi. Oletus 2 minuutttia. Vaikea nähdä tämän yhteyttä nyt puheena olevaan asiaan.
Toisin kuin tuo kuvaus, omalla kohdallani tuota asetusta vaihtamalla sain duuniläppärini pysymään "hereillä", kun aiemmin se ehti mennä nukkumaan esim. vessakäynnin aikana.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Toisin kuin tuo kuvaus, omalla kohdallani tuota asetusta vaihtamalla sain duuniläppärini pysymään "hereillä", kun aiemmin se ehti mennä nukkumaan esim. vessakäynnin aikana.
Hyvin yllättävää. Sekä viittaamasi lähde että Microsoftin dokumentit antavat asiasta aivan toisenlaisen kuvan.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
109

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Onhan se yllättävää. On muillakin ollut samaa ja Microsoftin tuki kehottaa tätä ratkaisuksi.

Windows 10 PC goes to lock screen after 2 minutes
Vaikka tuo keskustelu onkin Microsoftin ylläpitämällä saitilla, se ei ole Microsoftin tukifoorumi, vaan ihan samanlainen pulinaboksi kuin tämä meidän. Microsoftin tuki ei siis kehota yhtään mitään. Oli siinä keskustelussa kuitenkin yksi (1) mielenkiintoinen viesti, aivan lopussa nimimerkki DSully1 kertoo Dellin Precision-läppärin Optimizer-sovelluksesta, jossa on läheisyystunnistin (proximity sensor), joka lukitsee koneen jos sen jättää yksikseen liian pitkäksi aikaa. Ja avaa taas, kun konetta lähestytään.

1597332024945.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
239
Mulla on Lenovon duunikoneessa sellainen ominaisuus, että jos lyön koneen lepotilaan niin se käy lepotilassa ja aukeaa heti takaisin lock screeniin. Lock screenistä kun laittaa lepotilaan niin pysyy myös siinä. Muilla samanlaisia ongelmia? Hiiri kyllä herättää koneen mutta jos vaikka hiiren olen sammuttanut ja näppäimistön avulla laitan koneen lepotilaan suoraan työpöydältä niin sama tapahtuu. Jännä kyllä, vaikka olen muuten ottanut hiiriltä pois tuon että voisivat herättää tietokoneen niin silti kone herää jos vaikka liikuttaisi hiirtä kun kone on lepotilassa.

Toisin kuin tuo kuvaus, omalla kohdallani tuota asetusta vaihtamalla sain duuniläppärini pysymään "hereillä", kun aiemmin se ehti mennä nukkumaan esim. vessakäynnin aikana.
Ainakin joskus tullut tuota vastaan, että kone menee lock screeniin tai lepotilaan kahden minuutin päältä, jos tietokone on herätetty lepotilasta näppäimistöllä. Tuossa yllä olikin jotain linkkiä, en muista oliko sama homma mutta siinäkin piti ensin rekisterieditorin kautta käydä "avaamassa" tuo asetus että se löytyisi sitten tuolta virranhallinnan lisäasetuksista. En nyt vain löydä sitä ohjetta siihen minuutin googlauksella. Tämäkin mielenkiintoinen juttu kun joissain koneissa tuo asetus ollut käytössä ja joissain ei, vaikka kyseessä on voinut olla töissä isompi läjä samoja koneita mitä otettu yhtä aikaa käyttöön samalla tavalla.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Mulla on Lenovon duunikoneessa sellainen ominaisuus, että jos lyön koneen lepotilaan niin se käy lepotilassa ja aukeaa heti takaisin lock screeniin. Lock screenistä kun laittaa lepotilaan niin pysyy myös siinä. Muilla samanlaisia ongelmia? Hiiri kyllä herättää koneen mutta jos vaikka hiiren olen sammuttanut ja näppäimistön avulla laitan koneen lepotilaan suoraan työpöydältä niin sama tapahtuu. Jännä kyllä, vaikka olen muuten ottanut hiiriltä pois tuon että voisivat herättää tietokoneen niin silti kone herää jos vaikka liikuttaisi hiirtä kun kone on lepotilassa.
En tiedä miten kone "lyödään lepotilaan", mutta vaihtoehtoja kai ovat konsolilta annettu komento tai jonkun napin painallus. Jos napilla ei saa konetta jäämään lepotilaan, niin se nappi on väärin konfiguroitu.

Minun koneissani hiiri kyllä toimii järkevästi siten, että liikuttelu ei herätä mutta napin painallus herättää. USB-hiiri siis, wintoosan standardiajuri. Nettikyselyistä päätellen tämänkin voi jotenkin mämmätä.
Ainakin joskus tullut tuota vastaan, että kone menee lock screeniin tai lepotilaan kahden minuutin päältä, jos tietokone on herätetty lepotilasta näppäimistöllä. Tuossa yllä olikin jotain linkkiä, en muista oliko sama homma mutta siinäkin piti ensin rekisterieditorin kautta käydä "avaamassa" tuo asetus että se löytyisi sitten tuolta virranhallinnan lisäasetuksista. En nyt vain löydä sitä ohjetta siihen minuutin googlauksella. Tämäkin mielenkiintoinen juttu kun joissain koneissa tuo asetus ollut käytössä ja joissain ei, vaikka kyseessä on voinut olla töissä isompi läjä samoja koneita mitä otettu yhtä aikaa käyttöön samalla tavalla.
Olen lukenut tapauksista, joissa USB-näppis tai hiiri on koneen herättäessään jättänyt sen "unattended sleep timeout" -tilaan, eli kone luulee tulleensa jonkun muun kuin käyttäjän herättämäksi. Tällöin todellakin saatetaan tarvita puheena olevaa kikkaa taudin oireiden lievittämiseen. Mutta kyseessä siis on vika laitteessa, ajurissa tai konfiguroinnissa. Toki on mahdollista, että epäkelpo ajuri on peräisin jostain Windows-päivityksestä. Itse en ole tällaista tapausta nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom