Windows 10 keskustelu

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
611
Ainoat ongelmat tämän kanssa liittyvät nähtävästi tuohon "Active Hours" -nimiseen toimintoon. Se aika kun päättyy, niin pätkäisee pariin kertaan äänet ja sekoittaa samalla ainakin Operassa auki olevat välilehdet, jos niissä sattuu olemaan vaikka jokin striimi auki. Pitää kokeilla ominaisuuden pois kytkemistä. Muuten oikein loistava käyttöjärjestelmä, ei valittamista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Mites tuo aktivointi systeemi nyt menee. Edessä koneen päivitys, jossa vaihtuu sekä emo että prossu. Mahdollisesti myös SSD.

Alla on Windows 10 pro, johon on päivitetty aidosta ja ostetusta Windows 8 pro:sta. Onko se muka niin helppoa, että lataan W10 asennustyökalun ja asennan käyttöjärjestelmän -- ja se aktivoi itsensä, kun kirjaudun sisään tuolla Microsoft tilillä mihin kone on liitettynä? Vai hä. Ei mulla käsittääkseni edes ole mitään tuoteavainta tuolle kympille.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Mites tuo aktivointi systeemi nyt menee. Edessä koneen päivitys, jossa vaihtuu sekä emo että prossu. Mahdollisesti myös SSD.

Alla on Windows 10 pro, johon on päivitetty aidosta ja ostetusta Windows 8 pro:sta. Onko se muka niin helppoa, että lataan W10 asennustyökalun ja asennan käyttöjärjestelmän -- ja se aktivoi itsensä, kun kirjaudun sisään tuolla Microsoft tilillä mihin kone on liitettynä? Vai hä. Ei mulla käsittääkseni edes ole mitään tuoteavainta tuolle kympille.
Todennäköisesti kyllä. Varmuuden vuoksi hae vaikka http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html tuo ProduKey ja ota koodi talteen, sillä sitten puhelimitse aktivoimaan jos ei mennyt automaagisesti läpi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11
Pitäisi isäukon koneeseen asennella Windows 10. Itse en ole Windowsia käyttänyt aikoihin joten olen vähän ulkona, mutta näyttäisi siltä, että vaikka ilmainen päivitys on edelleen mahdollinen niille, jotka käyttävät helppokäyttötoimintoja (Joita isäni itseasiassa taitaa käyttää), ei asennus ilmaiseksi onnistu, ellei koneessa ole valmiiksi vanhempaa Windows-versiota. Olenko ymmärtänyt oikein, vai onko tähänkin joku laillinen kiertoreitti?
Koneessa on siis tällä hetkellä Debian, mutta Windows pitää saada muutaman kaupallisen softan vuoksi.
 

Incredible Buff

Rahat on loppu, myydään Volvo
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Pitäisi yhteen läppäriin asentaa Windows puhtaalle pöydälle, kun W10 päivitys W7:n päälle ilmeisesti kusi, kun koneesta tuli ärsyttävän epävakaa. Miten tuo nyt käytännössä menee kun koneessa on ollut W7 ja käytetty tuo ilmainen päivitysoptio heinäkuussa? Voinko onkia jostain W10:n imagen ja se asentuu W7 avaimella vai hä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
10
Pitäisi yhteen läppäriin asentaa Windows puhtaalle pöydälle, kun W10 päivitys W7:n päälle ilmeisesti kusi, kun koneesta tuli ärsyttävän epävakaa. Miten tuo nyt käytännössä menee kun koneessa on ollut W7 ja käytetty tuo ilmainen päivitysoptio heinäkuussa? Voinko onkia jostain W10:n imagen ja se asentuu W7 avaimella vai hä?
Täältä teet asennusmedian MediaCreationToolilla: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10 ja sitten suoritat asennuksen ilman tuoteavainta. Aktivoituu automaattisesti verkkoon tallennetun ID:n avulla jos on aiemmin ollut aktivoitu W10.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Windowsina ihan mukava tekele, helppokäyttöinen ja selkeä.

Harmi että itseltä on tyhjentänyt kaksi ssd konetta, ikinä en keksinyt miksi. Ilmeisesti oli jotain minua vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Todennäköisesti kyllä. Varmuuden vuoksi hae vaikka http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html tuo ProduKey ja ota koodi talteen, sillä sitten puhelimitse aktivoimaan jos ei mennyt automaagisesti läpi
Ilmaispäivityksenä tehdyt W10-aktivoinnit käyttävät kaikki geneerisiä tuoteavaimia, joten tuo ei ole tarpeen. Ainoastaan Microsoftille menneellä laitteisto-ID:llä ja siihen kytköksissä olevalla Microsoft-tilillä on merkitystä.

Selvä, kiitän. Olisi kyllä eri kätevää, jos toimisi tilillä suoraan.
Microsoft-tili on tosiaan tarpeen. Microsoftin ohje https://support.microsoft.com/fi-fi/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 188
Mites tuo aktivointi systeemi nyt menee. Edessä koneen päivitys, jossa vaihtuu sekä emo että prossu. Mahdollisesti myös SSD.

Alla on Windows 10 pro, johon on päivitetty aidosta ja ostetusta Windows 8 pro:sta. Onko se muka niin helppoa, että lataan W10 asennustyökalun ja asennan käyttöjärjestelmän -- ja se aktivoi itsensä, kun kirjaudun sisään tuolla Microsoft tilillä mihin kone on liitettynä? Vai hä. Ei mulla käsittääkseni edes ole mitään tuoteavainta tuolle kympille.
Kuten Sire jo mainitsikin, niin kaikki toimii automaattisesti, jos se Windowsin lisenssi on kytketty Microsoft-tiliin

http://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows-10-license-after-changing-your-pc’s-hardware/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13
Itsella toiminut alusta asti hyvin, mutta nyt tämän anniversary päivityksen jälkeen työpöytä alkanut lagaamaan satunnaisesti. Kukaan muu törmännyt vastaavaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Kompataan nyt vielä testanneena, että automaagisesti tosiaan toimii. Alkuun heittää, ettei voi aktivoida, kun avain ei kelpaa, mutta ilmeisesti menee tovi (~30 minuuttia) tuossa prosessissa. Positiivinen ylläri oli. :smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Windows 10 on syöpää.

Testasin kerran pikaisesti ja kaikkia vakoilujuttuja ei saanut edes kytkettyä pois asetuksista. Aina kun etsin lokaalilta koneelta tiedostoja niin lähti nettiin microsoftin palvelimille pingi että olen hereillä, ei sentään näyttänyt kertovan MITÄ hain paikalliselta koneelta mutta kertoipa kuitenkin että käytin hakua. Jatkuvasti kuullut win10:stä kaikensortin paskaa josta käynyt ilmi ettei järjestelmä kunnioita käyttäjiään pätkääkään.

Siirryin Windowseista pois jo hyvän aikaa sitten ja Win10 testaamisen jälkeen on selvä etten ole palaamassa takaisin. Meno on mennyt vielä pahemmaksi siitä mikä alunperin ajoi minut pois Microsoftin leiristä vuosia sitten (stealth-updatet, directx-benchmarkkien väärennökset, käyttiksen mukana tulevat kernel-backdoorit kopiosuojauksien toteuttamista varten, jne).

Mutta käyttäkää toki jos tykkäätte eikä teitä haittaa se että Microsoft päättää teidän puolestanne miten asioiden pitää toimia, mahdollisesti teidän etujanne vastaan.
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Windows 10 on syöpää.

Testasin kerran pikaisesti ja kaikkia vakoilujuttuja ei saanut edes kytkettyä pois asetuksista. Aina kun etsin lokaalilta koneelta tiedostoja niin lähti nettiin microsoftin palvelimille pingi että olen hereillä, ei sentään näyttänyt kertovan MITÄ hain paikalliselta koneelta mutta kertoipa kuitenkin että käytin hakua. Jatkuvasti kuullut win10:stä kaikensortin paskaa josta käynyt ilmi ettei järjestelmä kunnioita käyttäjiään pätkääkään.

Siirryin Windowseista pois jo hyvän aikaa sitten ja Win10 testaamisen jälkeen on selvä etten ole palaamassa takaisin. Meno on mennyt vielä pahemmaksi siitä mikä alunperin ajoi minut pois Microsoftin leiristä vuosia sitten (stealth-updatet, directx-benchmarkkien väärennökset, käyttiksen mukana tulevat kernel-backdoorit kopiosuojauksien toteuttamista varten, jne).

Mutta käyttäkää toki jos tykkäätte eikä teitä haittaa se että Microsoft päättää teidän puolestanne miten asioiden pitää toimia, mahdollisesti teidän etujanne vastaan.
Hyvin ainakin omasssa W10 Enterprisessä toimii seurannanesto eikä läpi mene mitään mitä en itse halua menevän.

Yleensä nämä Lelux/Mäcci trollit eivät vain osaa itse käyttää Windowsia ja ilmaistaan tällälailla kiertoilmaisulla:rolleyes:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 990
Avaan kalenterin (sen windowsin oman) ni se näyttää noita säätiloja tossa päivien kohdalla.
To 28/25
Pe 28/25
Pe 28/26
Asetuksista mulla on celsiuksena ja sääohjelmaan asetettu oma paikkakunta ja se näyttää sään oikein.

Mistä se ottaa tollasii 28 asteen lämpöjä ja miten voin vaihtaa sen minkä paikkakunnan sään siihen haluan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 027
Windows 10 on syöpää.

Testasin kerran pikaisesti ja kaikkia vakoilujuttuja ei saanut edes kytkettyä pois asetuksista. Aina kun etsin lokaalilta koneelta tiedostoja niin lähti nettiin microsoftin palvelimille pingi että olen hereillä, ei sentään näyttänyt kertovan MITÄ hain paikalliselta koneelta mutta kertoipa kuitenkin että käytin hakua. Jatkuvasti kuullut win10:stä kaikensortin paskaa josta käynyt ilmi ettei järjestelmä kunnioita käyttäjiään pätkääkään.

Siirryin Windowseista pois jo hyvän aikaa sitten ja Win10 testaamisen jälkeen on selvä etten ole palaamassa takaisin. Meno on mennyt vielä pahemmaksi siitä mikä alunperin ajoi minut pois Microsoftin leiristä vuosia sitten (stealth-updatet, directx-benchmarkkien väärennökset, käyttiksen mukana tulevat kernel-backdoorit kopiosuojauksien toteuttamista varten, jne).

Mutta käyttäkää toki jos tykkäätte eikä teitä haittaa se että Microsoft päättää teidän puolestanne miten asioiden pitää toimia, mahdollisesti teidän etujanne vastaan.
Jos on mahdollista, niin kirjaudu modeemiisi toisella koneella sisään asennuksen aikana ja seuraa muurin läpi kulkevaa liikennettä, silloin se data vasta lentääkin.. veikkaan että asennuksen aikana lähtee tiedot kytkettyjen levyjen sisälllöistä tiedostopäätteineen, lasku seuraa sitten parin vuoden päästä ja joku tällä pallolla rikastuu ns. vitusti.
#foliohattu#
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Yleensä nämä Lelux/Mäcci trollit eivät vain osaa itse käyttää Windowsia ja ilmaistaan tällälailla kiertoilmaisulla:rolleyes:
Vai että ruvetaan heti vittuilemaan, tuntuiko siltä että argumenttisi ei ollut tarpeeksi vahva niin piti vetää vähän ad hominemia tueksi? Kuka helvetti se tässä nyt on trolli.

Downloadasin siis aikanaan Windows 10:n suoraan Microsoftin omilta sivuilta, evvk mikä edition se oli, mutta nopeasti tuli ilmi että kaikkiin asetuksiin ei pystynyt koskemaan maksamatta. Hakuasetuksiin kuitenkin pystyi koskemaan, ja kytkinkin pois sen että paikalliset haut lähtisivät nettiin, mutta kas kummaa kun yhä laukesi yhteyksiä microsoftin suuntaan asetusten vaihtamisen jälkeenkin joka helvetin kerta kun tein paikallisen haun. Kun kirosin tästä irkissä kavereille, selvisi että kyseessä on tunnettu juttu josta löytyi sitten Ars Technican artikkelikin, kas tässä:

http://arstechnica.com/information-...ndows-10-just-cant-stop-talking-to-microsoft/

Helvetti soikoon nuo Ars Technican Lelux/Mäcci trollit jotka eivät vaan osaa itse käyttää Windowsia!

Ai että olisi pitänyt downloadata joku 3rd party kikkakolmonen joka conffaa järjestelmästä paskat pois, ja sitten pistää sormet ristiin että tulevat Windowsin päivitykset eivät kytke jotain asetuksia takaisin päälle, niinkuin muistan kuulleeni muiden kiroilleen että olisi tapahtunut aikaisemmin joidenkin asetusten osalta. Enkä edes tiedä stoppaavatko nuo kikat kyseistä paskaa niinkuin väität tai yleensäkään kaikkea muutakaan, pitäisi käyttää järjestelmää täydessä vainoharhamoodissa kokoajan joka ei yhtään nyt nappaisi. Microsoftilla on pitkä historia siitä etteivät kunnioita käyttäjiään eikä minua kiinnosta käydä vahtimaan joka päivityksen jälkeen että sataako paskaa niskaan. Samaten Microsoft on ainakin menneisyydessä puskenut ilmoittamatta päivityksen koneelle, en tiedä ovatko tehneet sitä uudestaan sen jälkeen mutta en kertakaikkiaan luota tässävaiheessa enää Microsoftiin.

PS. Vittuilet windowsin käytön osaamattomuudesta ihmiselle joka aikanaan kirjoitti omaa ajurikoodiakin (joo, ring0, tarkoitin täsmälleen mitä sanoin) Windowsille. Harrastin aikanaan myös Windowsin eri versioiden reverse-engineeraamista vuosien ajan ja minut tunnettiin ihan pätevänä Windows-osaajana. Olen myös saanut "vuoden nörtti"-palkinnon ja ollut televisiossa yhden kämäisen musiikki-cd:llä olleen rootkitin analyysin johdosta, ja yleensäkinottaen koen etten ole ihan täysi tumpelo tietokoneiden kanssa. Mutta jos Windows on nykyään sellainen järjestelmä että se vaatii minua kovemman jätkän että sitä osaa käyttää niin mikäpä siinä sitten, se ei ole sitten minulle sopiva käyttöjärjestelmä enää. Pysyn tässä vähän helpommassa Hackintoshissa toistaiseksi.

PPS. Vittu poltin käämit ja lankesin vastaamaan trollille, mutta se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Siinä tulee ihan vitun avuton tunne kun tietokone tekee paskaa eikä sille vaan voi tehdä mitään vaikka tietää että kyllä voisi jos ottaisi debuggerin käteen ja jaksaisi. Minä en jaksanut Windows kymppiä ja se vähän kyllä hävettää. Aikanaan tosiaan vedin IDAan jokaisen softan ennen ajoa ja luin päällisin puolin koodin läpi, patchasin itse välillä joistain softista sellaiset jutut veke mistä en tykännyt tai muutin jotain featurea pikkuisen, mutta nykyään ei riitä enää intoa pitää oikeasti kontrollia siitä mitä järjestelmä tekee. Ei vaan mitenkään jaksa. Mieluummin käytän käyttöjärjestelmää jossa voi luottaa siihen että sen tekijä ei pasko täysillä niskaan. Applestakin tuli kyllä vähän evil empire sen jälkeen kun tähän siirryin muttei niin pahasti kuin mitä Microsoft on. Siirryn sitten Linuxiin seuraavaksi jos Apple jokupäivä kusee mun muroihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Hyvin on kymppi toiminut täälläkin, vaikka Microsoftin yksityisyyspolitiikka vähän ärsyttääkin. Asennus on nykyään koko lailla niin helppoa kuin se olla voi, kun ajuritkin pääsääntöisesti päivittyvät/latautuvat itsestään. Taitavat nykyään päivitellä noita ISO-imageitakin vähän useammin, kun 5 minuutin asennuksen jälkeen edessä ei enää ole 4 tunnin päivityshelvetti (josta ensimmäiset 2,5h on "etsitään päivityksiä"). Metrokuran olisivat voineet jättää vähemmälle tai edes valinnaiseksi asennusvaiheessa. Aikaisemmin se oli Linux, jonka kanssa sai tapella saadakseen joitain ominaisuuksia päälle, nyt se on Windows, jonka kanssa pitää tapella saadakseen niitä pois. Noh, elämä on ja kaikkea ei voi saada. Pöytäkoneessa Windows, läppärillä macOS ja virtuaalikoneessa Linux (Mint). Näin se homma toimii...ja välillä ei. o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
263
Taitavat nykyään päivitellä noita ISO-imageitakin vähän useammin, kun 5 minuutin asennuksen jälkeen edessä ei enää ole 4 tunnin päivityshelvetti (josta ensimmäiset 2,5h on "etsitään päivityksiä").
Kaikki päivityksethän on nykyään bundlattu "Cumulative Update" -paketteihin. Niinpä uudenkin asennuksen jälkeen sieltä näyttää tulevan vain 2-3 päivitystä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Itsella toiminut alusta asti hyvin, mutta nyt tämän anniversary päivityksen jälkeen työpöytä alkanut lagaamaan satunnaisesti. Kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Aijoo, tuli eilen sattumalta vastaan tähän mahdollinen selitys - väittävät että windows 10 päivitykset menevät defaulttina p2p:llä, joten pitää käydä kytkemässä windows updaten asetuksista jokin vipu pois päältä tai muuten koneesi saattaa välillä tahmata koska se jakaa muille käyttäjille windowsin päivityksiä...
 

Mustanaamio

Vaeltava aave
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
52
Vai että ruvetaan heti vittuilemaan, tuntuiko siltä että argumenttisi ei ollut tarpeeksi vahva niin piti vetää vähän ad hominemia tueksi? Kuka helvetti se tässä nyt on trolli.

Downloadasin siis aikanaan Windows 10:n suoraan Microsoftin omilta sivuilta, evvk mikä edition se oli, mutta nopeasti tuli ilmi että kaikkiin asetuksiin ei pystynyt koskemaan maksamatta. Hakuasetuksiin kuitenkin pystyi koskemaan, ja kytkinkin pois sen että paikalliset haut lähtisivät nettiin, mutta kas kummaa kun yhä laukesi yhteyksiä microsoftin suuntaan asetusten vaihtamisen jälkeenkin joka helvetin kerta kun tein paikallisen haun. Kun kirosin tästä irkissä kavereille, selvisi että kyseessä on tunnettu juttu josta löytyi sitten Ars Technican artikkelikin, kas tässä:

http://arstechnica.com/information-...ndows-10-just-cant-stop-talking-to-microsoft/

Helvetti soikoon nuo Ars Technican Lelux/Mäcci trollit jotka eivät vaan osaa itse käyttää Windowsia!

Ai että olisi pitänyt downloadata joku 3rd party kikkakolmonen joka conffaa järjestelmästä paskat pois, ja sitten pistää sormet ristiin että tulevat Windowsin päivitykset eivät kytke jotain asetuksia takaisin päälle, niinkuin muistan kuulleeni muiden kiroilleen että olisi tapahtunut aikaisemmin joidenkin asetusten osalta. Enkä edes tiedä stoppaavatko nuo kikat kyseistä paskaa niinkuin väität tai yleensäkään kaikkea muutakaan, pitäisi käyttää järjestelmää täydessä vainoharhamoodissa kokoajan joka ei yhtään nyt nappaisi. Microsoftilla on pitkä historia siitä etteivät kunnioita käyttäjiään eikä minua kiinnosta käydä vahtimaan joka päivityksen jälkeen että sataako paskaa niskaan. Samaten Microsoft on ainakin menneisyydessä puskenut ilmoittamatta päivityksen koneelle, en tiedä ovatko tehneet sitä uudestaan sen jälkeen mutta en kertakaikkiaan luota tässävaiheessa enää Microsoftiin.

PS. Vittuilet windowsin käytön osaamattomuudesta ihmiselle joka aikanaan kirjoitti omaa ajurikoodiakin (joo, ring0, tarkoitin täsmälleen mitä sanoin) Windowsille. Harrastin aikanaan myös Windowsin eri versioiden reverse-engineeraamista vuosien ajan ja minut tunnettiin ihan pätevänä Windows-osaajana. Olen myös saanut "vuoden nörtti"-palkinnon ja ollut televisiossa yhden kämäisen musiikki-cd:llä olleen rootkitin analyysin johdosta, ja yleensäkinottaen koen etten ole ihan täysi tumpelo tietokoneiden kanssa. Mutta jos Windows on nykyään sellainen järjestelmä että se vaatii minua kovemman jätkän että sitä osaa käyttää niin mikäpä siinä sitten, se ei ole sitten minulle sopiva käyttöjärjestelmä enää. Pysyn tässä vähän helpommassa Hackintoshissa toistaiseksi.

PPS. Vittu poltin käämit ja lankesin vastaamaan trollille, mutta se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Siinä tulee ihan vitun avuton tunne kun tietokone tekee paskaa eikä sille vaan voi tehdä mitään vaikka tietää että kyllä voisi jos ottaisi debuggerin käteen ja jaksaisi. Minä en jaksanut Windows kymppiä ja se vähän kyllä hävettää. Aikanaan tosiaan vedin IDAan jokaisen softan ennen ajoa ja luin päällisin puolin koodin läpi, patchasin itse välillä joistain softista sellaiset jutut veke mistä en tykännyt tai muutin jotain featurea pikkuisen, mutta nykyään ei riitä enää intoa pitää oikeasti kontrollia siitä mitä järjestelmä tekee. Ei vaan mitenkään jaksa. Mieluummin käytän käyttöjärjestelmää jossa voi luottaa siihen että sen tekijä ei pasko täysillä niskaan. Applestakin tuli kyllä vähän evil empire sen jälkeen kun tähän siirryin muttei niin pahasti kuin mitä Microsoft on. Siirryn sitten Linuxiin seuraavaksi jos Apple jokupäivä kusee mun muroihin.
Kannattaisi muistaa minkälaisille käyttäjille mitkäkin Windows versiot on tarkoitettu ennen koko käyttöjärjestelmän syöväksi leimaamista. Kaikki eivät ole kaltaisiasi ns. "power usereita", joten automaatiset päivitykset ja internet-haun Start Menuun sisällyttäminen voivat toisille olla hyvinkin tervetulleita ominaisuuksia.

Jos oikeasti säilytät koneellasi jotain niin arkaluontoista materiaalia, että jokainen siihen asennettava softa on ensin käytävä disassemblerilla läpi "epätoivottujen ominaisuuksien" varalta, niin olisikohan järkevää vetäistä se nettipiuha irti kyseisestä masiinasta? Ei tarvitsisi enää ulospäin lähtevää verkkoliikennettä vatvoa.

Voisit myös harkita oman käyttöjärjestelmän koodaamista kernulia ja laiteajureita myöten, kun et kerran ole ihan täysi tumpelo näiden tietokoneiden kanssa :wtf:
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
hienosti on win 10 toiminu betasta asti. Kertaakaan en ole mitään ongelmaa saanut ja useammalla koneella se on. Omalla läppärillä on fast ring, pöytäkoneella slow päivitys ja kaikki mennyt aina ihan ok. Tänä aamuna viimeks iski ison päivityksen läppäri ja antoi jopa erroria päivityksen aikana josta selviytyi ihan ominavuin (yksi reboot lisää normiin). Jopa museoaikainen usb äänikortti toimii ilman ongelmia joka mielestäni on saavutus kun win 7 aikoihinkin oli pieniä ongelmia tuon kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Kaikki eivät ole kaltaisiasi ns. "power usereita", joten automaatiset päivitykset ja internet-haun Start Menuun sisällyttäminen voivat toisille olla hyvinkin tervetulleita ominaisuuksia.
Eipäs yksinkertaisteta asioita liian pitkälle tai argumenteista tulee olkinukkeja.

Jos Internet-haun poiskytkemisen jälkeenkin paikalliset tiedostohaut vuotavat nettiin tunnistetietoja joita Microsoft, FBI ja tulevaisuudessa myös SUPO voisivat käyttää kaikkien suomalaisten Windows-käyttäjien liikkeiden seuraamiseen, se ei ole "tervetullut ominaisuus" vaan yksityisyysongelma.

Jos automaattiset päivitykset asentavat käyttäjälle haitallisia ominaisuuksia vaikka käyttäjä erikseen valitsisi että niitä tiettyjä päivityksiä ei asenneta, tai asentaa salaa joitain päivityksiä ilman lupaa vaikka asetuksista olisi valittu että lupa pitää kysyä aina, ei se myöskään ole "tervetullut ominaisuus" vaan lähestulkoon tietomurtoon verrattava teko joka jostain syystä ei mukamas kuitenkaan ole rikos koska tekijätahona on Microsoft.

Windows on syöpää siksi että Microsoft on syöpää. Microsoft ei kunnioita loppukäyttäjiään. Se että suurin osa käyttäjistä ei välitä tämäntyyppisistä oikeudenloukkauksista koska ei osaa yhdistää niitä konkreettisiin (mahdollisesti pitkän aikavälin) seurauksiin ei ole minkäänsortin oikeutus polkea sinisilmäisten tietokoneen käyttäjien oikeuksia.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Nyt ne foliohatut piiloon tai linux sit tilalle :sfacepalm:
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Juoksee jo hakemaan sitä foliota pään ympärille, jos noin ahdistaa:lol:

Sitäpaitsi oli käyttis mikä hyvänsä niin jos joku sinusta tietoja haluaa niin hän myös niitä sinusta saa ei se käyttis siinä enää silloin paljoa asiassa paina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Aijoo, tuli eilen sattumalta vastaan tähän mahdollinen selitys - väittävät että windows 10 päivitykset menevät defaulttina p2p:llä, joten pitää käydä kytkemässä windows updaten asetuksista jokin vipu pois päältä tai muuten koneesi saattaa välillä tahmata koska se jakaa muille käyttäjille windowsin päivityksiä...
Tiedossa oleva ominaisuus, jos on seurannut W10-uutisointia. Toisekseen, olenko ainoa, kuka käy uuden järjestelmän toiminnot ja asetukset perusteellisesti läpi sen käyttöönotossa? :confused: Aina jaksaa ihmetyttää, kun joillekin paljastuu kaikenlaisia "ylläreitä" vielä kuukausien käytön jälkeekin, ja sitten raivotaan.

Jos Internet-haun poiskytkemisen jälkeenkin paikalliset tiedostohaut vuotavat nettiin tunnistetietoja joita Microsoft, FBI ja tulevaisuudessa myös SUPO voisivat käyttää kaikkien suomalaisten Windows-käyttäjien liikkeiden seuraamiseen, se ei ole "tervetullut ominaisuus" vaan yksityisyysongelma.
Mihin faktaan pohjaat väitteesi? Entä jos tuossa vaiheessa imaistuun tietoon ei liitetä mitään yksilöllistä tunnistetta, IP-osoitetta tmv? Onko yksityisyyttäsi loukattu, jos käyttämäsi hakusana päätyy Microsoftille listaan, jossa kyseistä hakusanaa käyttäneitä henkilöitä kerrotaan olevan maailmalla 13 miljoonaa?

Se on totta, että W10 voisi olla parempi yksityisyyden suojan kannalta, se voisi selkeämmin kertoa mikä vaikuttaa mihinkin, ja erinäiset kiistellyt ominaisuudet saisivat mieluummin olla opt-in kuin opt-out. Siitä huolimatta en voi olla ajattelematta, etteikö W10:iin liitetty kohu yksityisyyden raiskaamisesta olisi varsin reippaasti ylimitoitettu. Moni W10:stä vaahtoava myös käyttää tyytyväisenä montaa muuta softaa/palvelua, mitkä imevät itseensä paljon enemmän tietoa käyttäjästä - jostain syystä se ei kuitenkaan ole ongelma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Mihin faktaan pohjaat väitteesi? Entä jos tuossa vaiheessa imaistuun tietoon ei liitetä mitään yksilöllistä tunnistetta, IP-osoitetta tmv?
Ars Technican artikkeli jonka linkkasin aiemmin kertoi että siellä kulkee machine id, koneeseen sidottu satunnaisluku joka pysyy boottien yli. Kyseessä on siis Windows-asennuksen yksilöivä tunniste, ja sen mukana luonnollisesti saa IP-osoitteen josta se yhteys avattiin. Tästä saadaan siis kolmen tiedon paketti: aktiivisen käytön kellonaika, IP-osoite ja käyttöjärjestelmän asennuksen yksilöivä tunniste. Tällä on yksityisyyteen seurauksia jo itsessään, mutta vielä enemmän jos sen yhdistää muihin eri lähteistä saatuihin seurantatietoihin.

Jos mistä tahansa muualta saadaan talteen käyttäjän login-nimi tämän IP-osoitteesta samoihin aikoihin kun tulee tuommoinen konetunniste, sen jälkeen konetunniste voidaan myöhemmin huomattavalla varmuudella yhdistää käyttäjään suoraan. Esimerkiksi jos kirjaudut johonkin salaamattomalle foorumille ja sitten lähdet läppärin kanssa toiselle paikkakunnalle käymään ja teet siellä paikallisen tiedostohaun, tämän jälkeen olisi SUPOlla teoreettiset edellytykset yhdistää tiedot ja kirjata talteen että juuri sinä olit nyt käymässä toisella paikkakunnalla. Jos väliaikaiseen IP-osoitteeseen on saatu jo yhdistettyä joku henkilö, tietää SUPO täsmälleen kenen luona kävit kylässä, koko homma ihan vain siksi että etsit läppäriltäsi jotain tiedostoa etkä edes tajunnut käyttäväsi nettiä.

Eikä ole mitään foliohattukamaa. Tämä on käytännössä mahdollista ja maailmalla tätä tehdään jo, ties vaikka suomessakin lainvastaisesti. Juuri tämäntyyppiseen kamaan on viimepäivinä yritetty kerjätä SUPOlle ja puolustusvoimille lupaa ja lakivalmistelut ovat jo käynnissä, tämäntyyppinen vakoilu on tulossa laillisena suomeen ihan piakkoin. Muunmuassa NSA tiedetysti on seurannut ihmisiä kyttäämällä Googlen suuntaan menevän verkkoliikenteen cookieita, älypuhelinsovellusten mainosten kohdentamiseen käytettyjä laitetunnisteita, sun muuta vastaavaa. Mikä tahansa käyttäjän tai tämän omistaman laitteen yksilöivä tunniste kelpaa johon vaan pääsee käsiksi että pääsee yhdistelemään muuta dataa toisiinsa sen avulla, ja arvaa vaan meneekö tämä Microsoftin turhaan vuotava ID edes mitenkään salattuna? No eipä tietenkään mene. Se on siis joka helvetin tiedustelutahon käytettävissä joka vaan pystyy lukemaan liikennettä matkan varrella, ja sitä VARMASTI kytätään jo.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
et varmaan käytä googlen hakuja etkä myöskään facebookia yms. Selainkin on valittu tarkoin jotta ei anna vahingossakaan tietoja minnekään... en vaan tiedä mikä se oikeastaan olisi mutta ammattilaisena olet varmaan sen löytänyt :sgiggle:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
foliopipo on päässä ja sipuli-selaimella liikun :nb:
Sipuliselain nyt on vielä pahempi idea jokapäiväiseen käyttöön kuin mitä Windows 10, siinä annat jonkin mielivaltaisen tahon muualla maailmassa nähdä, lukea ja muokata nettiselailun verkkoliikennettäsi etkä todennäköisesti edes katso kuka se exit-node milloinkin on. Joo, olet alkuun ehkä anonyymi sille hyökkääjätaholle, siihen asti kunnes loggaat jollekin sivulle omalla nimimerkilläsi... Tunnetusti jotkut exit-nodet myös vaihtavat lataamiasi exejä haittaohjelmiksi, varastavat salasanoja, tai yrittävät hyökätä tietokonettasi vastaan selaimen tietoturva-aukkojen läpi. Todella helvetin typerä idea kasuaaliin käyttöön. Mutta tämä ei ole enää ihan on-topic tähän lankaan...
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Mulla on HP:n tabletti, johon olen muuten tyytyväinen, mutta tabletin näyttönäppäimistö on hanurista kosketuksen tunnistamisen kanssa. Se myös arpoo milloin "tulee esiin" ja esim. selatessa nettiä ja syöttäessä lomakkeisiin tietoa se tulee kivasti syötettävän tiedon päälle blokkaamaan näkyvyyttä. Tämä on kosketusvasteen paskuuteen yhdistettynä äärettömän korpeavaa. Onko Win10:ssä mitään kikkakolmosta, jolla asiaan voisi vaikuttaa parantavasti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
24
Miksei windows muista selaimen ikkunan sijaintia tai kokoa näytöllä? Jättää ärsyttävät reunat aina.

Raivostuttava käyttäjävirhe kenties?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Enemmänkin yritysmaailman näkökulmasta kiinnostava palvelu: Windows 10 Upgrade Analytics Service
Lähetä Microsoftille kaikki tiedot yrityksesi käyttämistä ajureista ja ohjelmistoista, ehkä vähän muustakin, ja yrityksesi hyötyy!

Kyllähän tuo sinänsä kuulostaa ihan hyödylliseltä palvelulta, mutta eiköhän se tietokanta firmojen laitekannan ja ohjelmistojen yksityiskohdista ole äkkiä jenkkien tiedusteluorganisaatioiden ja sitä kautta teollisuusvakoilun hyödynnettävissä. Ja sitten kun tietää mitä softia kohdefirmalla on käytössään, voidaan suunnitella myös kohdennetut tietoturvahyökkäykset etukäteen äärimmäisen tarkkaan.

Vastaavantyyppisen analytiikka-ohjelmiston voisi hyvin kehittää ilman että telemetria koskaan lähtee firman verkosta ulospäin, joten onhan se aika selvää että Microsoft kerää sitä dataa itselleen muuhunkin käyttöön kuin vain asiakkaidensa eduksi.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 043
Enemmänkin yritysmaailman näkökulmasta kiinnostava palvelu: Windows 10 Upgrade Analytics Service

https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/upgrade-analytics

Tässä hyödynnetään Windows 10:n telemetriadatan keräystä. Aikaisemmin vastaavanlainen palvelu oli vain Microsoftin sisäisessä käytössä, mutta nyt se tuodaan kaikkien saataville.
Linkissä on toinen linkki "telemetry data" jossa on mielenkiintoista asiaa:
"What is not telemetry?
Microsoft tries to avoid collecting personal information wherever possible (for example, if a crash dump is collected and a document was in memory at the time of the crash). On the other hand, functional data can contain personal information. However, a user action, such as requesting news or asking Cortana a question, usually triggers collection and transmission of functional data."
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Windows 10 pro:ta käyttänyt nyt vuoden päivät, eikä ole ongelmia ollut laitteiston tai muunkaan kanssa, pari randomia blue screeniä tullut vuoden sisään horrostilasta herätestä mutta tuli niitä aiemminkin seiska/kasi aikaan joten no worries

Itseä vaan vituttaa se, miten windows rt tapettiin varsin nopeasti eikä sekään saa kymppipäivitystä, ja myös vanhat lumiat jäi romukasaan ja apit vähenee entisestään, ellei sitten ole upporikas microsoft-fani ja osta uusia surface-tabletteja ja uusimpia lumioita.

Ja vielä tänäpäivänäkin windows 10 tässä pöytäkoneessa tuntuu jotenkin keskeneräiseltä, kun ohjauspaneeli on sekä uutta ja vanhaa sekaisin, asetuksia pitää säätää joka paikasta ja tietyt asiat on vieläkin windows95 aikakauden muistoja, ja esim uudet kuvakkeet on sekä modernia litteää että vanhoja seiska-ikoneita. Eikö ne ms-koodaajat osaa siivota juttuja joka paikasta, vai mikä tässä on ideana?

Olen kai niitä harvoja jääräpäitä, jotka oikeasti piti windows kasin metro-teemasta ja ruuduista, nykyään kymppi on "kaikkea kaikille mutta ei mitään kenellekkään" kompromissi, ja vanha seiska on pelaajien ja muiden hardcore-käyttäjien suosiossa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
752
Tuo windows 10:n valikkohelvetti ärsyttää myös täällä. Oh se ihme kun ei Microsoft ei saa pistettyä asetuksia samaan paikkaan samalla teemalla. resursseja luulisi riittävän. Lisäksi jo olemassa olevien asetuksien poisto pro versiosta päivitysten yhteydessä risoo. No ehkä tulevaisuudessa voisi käyttää jotain linuxia jos vain Vulkania tuetaan paremmin peleissä ja ym. ohjelmistoissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Tuo windows 10:n valikkohelvetti ärsyttää myös täällä. Oh se ihme kun ei Microsoft ei saa pistettyä asetuksia samaan paikkaan samalla teemalla. resursseja luulisi riittävän. Lisäksi jo olemassa olevien asetuksien poisto pro versiosta päivitysten yhteydessä risoo. No ehkä tulevaisuudessa voisi käyttää jotain linuxia jos vain Vulkania tuetaan paremmin peleissä ja ym. ohjelmistoissa.
Olen huomannut, että ne jotka yleensä näistä valikoista huutelee on niitä käyttäjiä jotka eivät osaa käyttää hakua eivätkä win+x -pikanäppäintä. On kiva kuluttaa aikaa kahlaimella valikoissa, kun voisi käyttää hakua ja löytää haluamansa nopeasti.

Mutta olen siinä mielessä samaa mieltä, että siellä on nyt asetuksia kahdessa eri paikassa. Ns. legacy control panelissa ja sitten tuossa modernissa. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että jokaisen feature upgraden mukana asetuksia on siirtynyt tuonne modernille puolelle ja varmasti tämä tulee näin jatkossakin menemään. Lopulta tuo legacy control panel jää pois.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Täytyy myös ihmetellä miten jotkut saa ongelmia aikaan windows 10 kanssa, betasta lähtien toiminut kolmella koneella ilman yhtään ongelmaa. Elämä helpottui 200% kun opettelin käyttämään sitä hakua, ei tarvitse valikoissa hyppiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Aktivointiin liittyvä kysymys, eli tossa kaksi läppäriä joihin löytyy ehta seiskan lisenssi koneiden pohjasta. Koneisiin nyt asennettu win 10, mutta molemmat on aktivoitu kyseenalaisin keinoin koska päivitystarjous oli mennyt jo ohitse asennusten aikana, enkä ollut tietoinen tosta avustuskäyttötoimintoja käyttävien jatketusta päivitysmahdollisuudesta. Onkohan toi lisenssin vaihto alkuperäiseen 7 lisenssiin mahdollista mitään muuta tietä kuin asentamalla koneisiin ensin seiska ja sitten tolla jatketulla päivityshommalla kympiksi ja sitten taas puhtaasti uusiksi... Ei kyllä jaksaisi millään. Toisen koneen asennukset on edellisen omistajan sössimiä ja toisen koneen sain korjattua ja kasattua vasta taannoin päivitystarjouksen päätyttyä.

Toiselle koneelle muistaakseni kokeilin windowsissa "vaihda tuotetunnus" nappulaa, mutta ei kelpuuttanut seiskan koodia. Toisella en ole edes testannut.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 749
Täytyy myös ihmetellä miten jotkut saa ongelmia aikaan windows 10 kanssa, betasta lähtien toiminut kolmella koneella ilman yhtään ongelmaa.
No, ei kai kaikki ole aina käyttäjästäkään kiinni. :)

Voin toki olla väärässä, mutta itse ajattelen, että on niin paljon eri kokoonpanoja joiden kanssa Windowsin pitäisi toimia, että olisi pienoinen ihme ettei mitään ongelmia olisi. Siten näitä ongelmia tulee, ainakin osittain. Toisella toimii, toisilla ei.

Itsellä oli aluksi jonkin verran ongelmia W10:n kanssa, mutta esim. paljon parjattu Anniversary päivitys tuntuu tuoneen minulle vain hyviä korjauksia/kokemuksia eikä ongelmia joita taas joillain on. Joillain voi olla ongelmia pienempienkin päivitysten kanssa, mikä on keljua W10 pakkopäivitysten kanssa (onneksi itsellä Pro, niin olen estänyt automaattisen päivittämisen), ymmärrän että ottaa päähän kun kone jää vaikka luuppiin. On kai MS myöntänyt ja korjannutkin joitain tällaisia päivityksiä, joten ei niissä ainakaan ole kaiketi käyttäjästä kiinni.

Tietenkin onhan käyttäjiä moneen junaan, osa kikkailee ties mitä virityksiä tietämättä mitä lopulta tekee ja minne kaikkialle se vaikuttaa. Silloin ongelma on kyllä koneen ja pöydän välissä. :)

Elämä helpottui 200% kun opettelin käyttämään sitä hakua, ei tarvitse valikoissa hyppiä.
Jep, olen toitottanut sitä Vistasta asti. Helpottaa todella elämää :) Ai niin Win+X on mainio lisä.
 
Viimeksi muokattu:

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Täytyy myös ihmetellä miten jotkut saa ongelmia aikaan windows 10 kanssa, betasta lähtien toiminut kolmella koneella ilman yhtään ongelmaa. Elämä helpottui 200% kun opettelin käyttämään sitä hakua, ei tarvitse valikoissa hyppiä.
itsellä ainakin loppui usko sen hakutoiminnon järkevyyteen jo seiskaa/kasia käytettäessä, kun prossu huutaa hoosiannaa vaikka mitä kirjoittaa, kai sen hakutoiminnon toiminta on yksilökohtaista ja vanhat itsekasatut buildit jähmettyy (päivitystä päivityksen päälle ja säätöä sieltä sun täältä)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 258
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom