Webasto / Eberspächer

Merkkiliikkeen mukaan oma lämmittimeni on tehtaalla laitettu. Selvittelevät mallia. Ohjainyksikkö on kuulemma takakontissa oikealla puolella. Jos se on tuolla, niin antennin voinee kytkeä esim. taka(sivu)ikkunaan tai lähettyville? Pitää tänään kurkistaa, mitä siellä on.

Merkkiliike tarjosi asennusta "voidaan kokeilla" -hengellä 450 euron hintaan. :rofl:
Jos on webasto niin tarran pitäisi löytyä konehuoneesta tai kuskin ovesta, ei tarvii sen enempää selvittää.
 
Mistähän kaapelista on kyse?
Varmaan siitä kaapelista jolla se käynnistyskäsky saadaan telestartin suuntaan ja sieltä takaisinpäin se käyntitieto. Kuten jo aiemmin sanoin, telestartin liittimessä on tehtaan jäljiltä luultavasti vain tyhjät paikat. Liitin pitää purkaa ja lisätä sinne sopivat liittimet/johtimet. Telestartissa luultavasti on kyllä pinnit valmiina.

Näin se ainakin T91 tapauksessa meni. Ei se oikeasti ole kummoinen homma kytkeä tuollaiseen, mutta jos pitäisi olla valmis plug'n'play kaapeli ja ohjevideo, niin sellaista ratkaisua ei taida löytyä.

Toki on sekin melkoista ryöstöä jos asennuksen muualla teettää. Mun saama tarjous oli ainakin sellainen, jossa jäi tunnin työlle noin 450€ hintaa. :darra:
 
Pystyykö Eberistä (jälkiasennus D4WSC) säätämään millä nesteen lämpötilalla se kytkee sisäpuhaltimen ohjauksen päälle? Hatara muistikuva jostain, että se olisi säädettävissä.
 
Ei pysty, pitää "ranettaa" jollain korkeammalla kytkentälämpötilalla olevalla lämpökytkimellä, minkä lisää puhallinohjauspiuhan väliin.
 
Varmaan siitä kaapelista jolla se käynnistyskäsky saadaan telestartin suuntaan ja sieltä takaisinpäin se käyntitieto. Kuten jo aiemmin sanoin, telestartin liittimessä on tehtaan jäljiltä luultavasti vain tyhjät paikat. Liitin pitää purkaa ja lisätä sinne sopivat liittimet/johtimet. Telestartissa luultavasti on kyllä pinnit valmiina.

Näin se ainakin T91 tapauksessa meni. Ei se oikeasti ole kummoinen homma kytkeä tuollaiseen, mutta jos pitäisi olla valmis plug'n'play kaapeli ja ohjevideo, niin sellaista ratkaisua ei taida löytyä.

Toki on sekin melkoista ryöstöä jos asennuksen muualla teettää. Mun saama tarjous oli ainakin sellainen, jossa jäi tunnin työlle noin 450€ hintaa. :darra:

Onko jossain tuohon ohjetta?
 
Koska ainakin jotkut kaupat myyvät johtosarjaa kelloa varten ja saman johdon luvataan sopivan sekä T80 että T91 telestarttiin (esim Y cable between preset clock and Telestart T80 / T90 / T91 / 100 HTM 67089 / 1319716 Webasto) niin vedän rohkean johtopäätöksen että T80 telestartin kytkentä on vastaava kuin T91.

Tällöin kytket thermoconnectin johtosarjasta keltaisen johdon (Lähtö 1) telestartin liittimen pinniin 4 ja harmaan johdon (Tulo 1) telestartin liittimen pinniin 3. Ruskeaan ja punaiseen johtoon otat jostain maan ja käyttöjännitteen, vaikkapa siitä samasta telestartin piuhasta pinneistä 1 (+12VDC) ja 6 (Maa).

Telestartin liittimessä on tehtaan jäljiltä luultavasti tyhjää kohdissa 3 ja 4. Saadaksesi näihin kiinni johdot, käy hakemassa vaikka VAG-merkkiliikkeen varaosatiskiltä johdonpätkä varaosanumerolla 000979009EA. Tämän katkaisemalla sinulla on kaksi johtoa joissa on päässä telestarttiin sopiva liitin. Purat tuon auton alkuperäisen liittimen ja lisäät nuo sinne, sen jälkeen liität thermoconnectin lähdön ja tulon kiinni näihin johtoihin.

Nyt sulla on ohjeet, en takaa oikeellisuutta kun en ole koskaan T80 telestarttia käsissäni pitänyt. :shy:
 
Ei pysty, pitää "ranettaa" jollain korkeammalla kytkentälämpötilalla olevalla lämpökytkimellä, minkä lisää puhallinohjauspiuhan väliin.
Jes, kiitos tiedosta. Ei se auta ku värkkäillä lämpökytkin väliin. Vakiona kytkentälämpötilalla taitaa olla 30 °C?
 
Tällöin kytket thermoconnectin johtosarjasta keltaisen johdon (Lähtö 1) telestartin liittimen pinniin 4 ja harmaan johdon (Tulo 1) telestartin liittimen pinniin 3. Ruskeaan ja punaiseen johtoon otat jostain maan ja käyttöjännitteen, vaikkapa siitä samasta telestartin piuhasta pinneistä 1 (+12VDC) ja 6 (Maa).
Hyvä ohje. Pari lisäystä.

Y-kaapelia käytettäessä voidaan toinen nelinapainen liitin kytkeä suoraan ThermoConnectin kyljessä olevaan Webastoliittimeen, jolloin ohjain ottaa virran Y-kaapelista ja yhdistää W-Bus väylän.

Tällöin ei tarvitsisi etsiä paikkaa sille hiton paksulle johtosarjalle, joka tulee laitteen mukana, paitsi koska käyttökytkimelle joutuu johdot yhdistämään ja ne ovat harmillisesti vain siinä isossa johtosarjassa, eikä tuollaisella ylimääräisellä erillisellä liittimellä.
 
Y-kaapelia käytettäessä voidaan toinen nelinapainen liitin kytkeä suoraan ThermoConnectin kyljessä olevaan Webastoliittimeen, jolloin ohjain ottaa virran Y-kaapelista ja yhdistää W-Bus väylän.
Tämä toimii silloin kun autossa on W-Bus käytettävissä. Tuo mun ehdottama kytkentä on yleismallisempi, koska se toimii myös uudemmissa VAG-autoissa joissa W-Bus väylää ei ole enää lainkaan telestartin vastaanottimella. Tällöin on myös pakko ottaa käyttöön se thermoconnectin iso paksu johtosarja josta löytyy Tulo 1, muuten lämmittimen käyntitietoa ei saa vietyä thermoconnectille.

Tuo Y-kaapelin käyttö on tosin siinä mielessä silti hyvä vaihtoehto, että käyttöjännite ja lähtö on valmiiksi johdotettu sen avulla. Kun vielä tuon tulokaapelin askartelee valmiiksi lisäyksenä siihen Y-kaapeliin siististi työpöydän ääressä, niin sen jälkeen on käsissä valmis paketti jonka asennus autoon ei tarvitse enää yhtäkään työkalua. Samoin aikoinaan auton lähtiessä vaihtoon, thermoconnectin irrotus on erittäin nopea ja siisti homma eikä auton omiin johtosarjoihin jää mitään ylimääräistä.
 
Tuo mun ehdottama kytkentä on yleismallisempi, koska se toimii myös uudemmissa VAG-autoissa joissa W-Bus väylää ei ole enää lainkaan telestartin vastaanottimella.
Minä vuonna tuo on muuttunut? Ainakin 2016 malleissa vielä Telestart ohjaa W-Bus väylällä lämmitintä, vaikka auton oma ohjain käyttää CAN väylää.

Telestartissa tietysti voi olla oma pinni ulkoiselle kytkennälle, kuten tuossa esimerkissäsi. Itse olen aina kytkenyt samaan johtoon W-Busin kanssa.

Telestart kytketään Webaston pinniin 1 tai 2, jotka nimenomaan on W-Bus väylää varten. Jos autossa ei ole Telestartia tehdasasenteena, niin yleensä tuo pinnipaikka on myös tyhjä Webaston päässä.
 
Minä vuonna tuo on muuttunut?
Riippuu vähän automallista, mutta jossain 2016-17 paikkeilla kaiketi. MY17 Kodiaqissa esimerkiksi ei enää W-busia ole, vaan sen tilalla telestartin ja webaston välisessä liikenteessä on LIN-väylä jota thermoconnect ei osaa jutella.
 
Saakohan tämmöistä 22mm webaston pakoputken käyrää mistään halvemmalla, kuin 30€? :poop:

1320117A_5-min__20952.1597143603.jpg



Kuparikäyrän laitoin viimeksi ja se lahotti pakoputken kahdessa vuodessa. Motonetista ostettu tarvikeputki ei ole aivan niin taipuisaa, kuin alkuperäinen, niin vaatii moisen lähtöön.
 
Saakohan tämmöistä 22mm webaston pakoputken käyrää mistään halvemmalla, kuin 30€? :poop:

1320117A_5-min__20952.1597143603.jpg



Kuparikäyrän laitoin viimeksi ja se lahotti pakoputken kahdessa vuodessa. Motonetista ostettu tarvikeputki ei ole aivan niin taipuisaa, kuin alkuperäinen, niin vaatii moisen lähtöön.

mitenkä toi?
 
Binar varmaan ihan ok. Jostain kiinatinasta on tehty kyllä kaikki osat. Esim johdot ovat kovia kuin tankoa taivuttelisi. Ilmeisesti säästetty kuparissa.
Liittimet on aika möhköjä, esim. kellon liittimelle pitää tehdä noin 10mm reikä, että saa liittimen kanssa pujotettua. Liittimen saa toki purettua, mutta liitinnastat ovat sellaista kuratinaa, että ne pinnit katkeaa jo siitä että niihin päin katsoo.
Pakoputki on aivan kuraa. Yhtään tiukempaan mutkaan taivuttaessa purkautuu kuin kauralyhde. Webaston/eberspächerin putkea taivuttaessa ko. ongelmaa ei ole.

Kello näyttää joltain retrohakulaitteelta. Ilman kelloa ei oikein ole järkeä asentaa toisin kuin Webaston voi laittaa pelkällä kauko-ohjaimella.

Varmaan jossain traktorissa ihan ok, mutta johonkin 2010+vm autoon en viitsisi ko. laitetta laittaa ihan jo ulkonäkösyistä.
 
Pistää kännykkäohjauksella jos estetiikka ahdistaa, siltikin jäädään raakasti plussalle vrt.muut.
 
Kännykkäohjaimessa taas ei kiinnosta tuo tekstiviestihommeli. Remuc/Thermoconnect käyttä dataa, toimii kaikissa euroopan maissa ja bonuksena saa vielä träkkäyksen ajoneuvolle, jos se vaikka pöllittäis.
 
Binar varmaan ihan ok. Jostain kiinatinasta on tehty kyllä kaikki osat. Esim johdot ovat kovia kuin tankoa taivuttelisi. Ilmeisesti säästetty kuparissa.
Liittimet on aika möhköjä, esim. kellon liittimelle pitää tehdä noin 10mm reikä, että saa liittimen kanssa pujotettua. Liittimen saa toki purettua, mutta liitinnastat ovat sellaista kuratinaa, että ne pinnit katkeaa jo siitä että niihin päin katsoo.
Pakoputki on aivan kuraa. Yhtään tiukempaan mutkaan taivuttaessa purkautuu kuin kauralyhde. Webaston/eberspächerin putkea taivuttaessa ko. ongelmaa ei ole.

Kello näyttää joltain retrohakulaitteelta. Ilman kelloa ei oikein ole järkeä asentaa toisin kuin Webaston voi laittaa pelkällä kauko-ohjaimella.

Varmaan jossain traktorissa ihan ok, mutta johonkin 2010+vm autoon en viitsisi ko. laitetta laittaa ihan jo ulkonäkösyistä.
Ja ne mukana tulevat pultit (ja varmaan mutteritkin) ovat muistaakseni 4.4 lujuuksisia, eli suomeksi niistä korkkaa kierre heti kun tuntuu, että nyt se alkaa kiristymään.
 
Teplostar: Binar-5S Diesel

Niin olikos täällä kellään kokemuksia näistä Binareista?

Ihan periaatteesta houkuttelisi laittaa tuollainen Webaston/Eberin sijaan.
Kohta vuoden ollut Binar vm. 2017 peugeotissa, tosin bensakoneella.
Ei yhtään huonoa sanottavaa itse laitteesta. Aina lähtenyt päälle.
Parin kk käyttämättömyyden jälkeen tuli joku vikakoodi(kesällä kokeilin), seuraavalla kerralla toimi.

Meillä radiokaukosäädin ja siitä on huonoa sanottavaa, eli kaukkarista ei näe, lähtikö vehje päälle vai ei.
On tosi tarkka painalluksen kestosta. No samalla hinnalla ois sen gsm ohjauksen saanut..
 
Kännykkäohjaimessa taas ei kiinnosta tuo tekstiviestihommeli. Remuc/Thermoconnect käyttä dataa, toimii kaikissa euroopan maissa ja bonuksena saa vielä träkkäyksen ajoneuvolle, jos se vaikka pöllittäis.
Ja ne mukana tulevat pultit (ja varmaan mutteritkin) ovat muistaakseni 4.4 lujuuksisia, eli suomeksi niistä korkkaa kierre heti kun tuntuu, että nyt se alkaa kiristymään.
No jo on liian vaikeaa tarkan markan miehillä...

Binar/Planar on ylivoimaisesti paras lämmitin jos katsotaan pelkkää hintaa. Varmatoimista lada laatua suoraan itänaapurista. Tekniikka alkaa olla jo vuosia ellei vuosikymmeniä vanhaa, mutta koeteltua ja siitäpä se toimintavarmuuskin tulee. Varmaan ainut lisälämmitin jolle ei tarvi ikinä tehä remonttia, ja jos/kun tarvii niin Weba/Eberin yksittäisen varaosan hinnalla uusii koko lämmittimen...

Ja tuohon rahaan ei varmaan kannata olettaakaan saavansa mitään Remuccia tai vastaavaa mobiiliäppiä? GSM-ohjaus kuitenkin toimii. Jos haluaa gepsiä ja träcksiä ja muuta kilkettä niin kannattaa ostaa suoraan se neljä kertaa kalliimpi?
Jos paketissa tulevat paskat pultit ja folioputket harmittaa, eikä jaksa paikallisesta *mistä vain* hakea niitä ~10€ pultteja ja joustoputkea, niin kannattaa varmaan suoraan työntää kättä syvemmälle ja jälleen ostaa kilpailijalta...

Eli ei pahaa sanottavaa ja nuo vaan toimii. Kaukosäätimet ja oheissälä on kökköjä, mutta tuohon rahaan tasan sitä mitä voi olettaa. Myös käyntiääni on just sen mukainen, että voi arvata vehkeen olevan ryssien tekele...
 
Veneessä on pari kesää pöhissyt tuollainen 2kW Planar ilmalämmitin. Ei ole vielä pahaa sanottavaa. En ole huomannut vikaa liittimissä tai kiinnitystarvikkeissakaan. Herätejännitteelle olisin kaivannut piuhaa, jotta olisi ollut helpommin toteutettavissa akkuvahdin perään.
 
Binar 5S bensaversio ollut nyt 3 tai 4 talvea käytössä. Ainoa ongelma oli vika GSM-modeemissa, joka ei kestänyt yli 20 asteen pakkasta. Hukkasi verkon. Vaihtoivat sen takuuseen ja sen jälkeen on toiminut ilman ongelmia.

Kesän jälkeen useamman kk käyttämättömyyden jälkeen ei lähde ekalla käyntiin ja se johtuu varmaankin bensalinjan kuivumisesta. Polttoaine ei ehdi lämmittimelle asti käynnistyssekvenssin aikana ja antaa vikakoodin "Ei liekkiä". Toisella yrityksellä on sitten aina lähtenyt.
 
Ja tuohon rahaan ei varmaan kannata olettaakaan saavansa mitään Remuccia tai vastaavaa mobiiliäppiä? GSM-ohjaus kuitenkin toimii. Jos haluaa gepsiä ja träcksiä ja muuta kilkettä niin kannattaa ostaa suoraan se neljä kertaa kalliimpi?
Mitäs jos on valmiiksi Remucci ja tuollaisen laittaa - eikö tuossa ole mitään "käynnistysnastaa" mille antaa signaalin päälle / pois? (Eihän Eberissäkään käsittääkseni oli kuin yksi johto josta se haistelee ollaanko päällä vai ei...)
 
Talvi tekee taas tuloaan, ja yritin käynnistellä Eberspacher Hydronic D5WSC vermettä. Tuolle tehtiin perushuolto parisen vuotta sitten, uusi vesipumppu ja palopesä ja hehku. Nyt kun yritti käynnistellä niin heittää heti auton puhaltimen "aux" ohjauksen päälle 3 sekunniksi, sitten sammuu. Ei lähde edes lutkuttamaan polttoainepumppua, tarkoittaakohan tuo sitä että laitos on lukossa ja pitäisi avata eberin diagnostiikkasoftalla?
 
Mitäs jos on valmiiksi Remucci ja tuollaisen laittaa - eikö tuossa ole mitään "käynnistysnastaa" mille antaa signaalin päälle / pois?
Käsittääkseni ei ole. Jos jollain on parempaa tietoa, niin otetaan vastaan. Erikoista tuossa on se, että ulostulotiedot ja sisääntulotiedot on erillisillä johdoilla, mikäli kyseessä on väyläohjaus, kuten Webasto.

binar.png
 
Mitähän tuo ** merkinnällä varustettu relekärki tuolla auton luona tekee? "Etäsignaalia varten asennettu rele", voisiko se sillä käynnistyä etänä?
 
Pitää ensi kerralla katsoa kun saa tuollaisen käteen. Mustat on maita muuten tuossa johtosarjassa. Voisi katsoa, että onko lämmittimen liittimessä tyhjä paikka tuolla "etäohjaukselle".

Mersuissa tehdaseberiä ohjattiin kytkemällä maa yhteen pinniin, joten voisi olla myös maaohjaus Binarissa.
 
Mitähän tuo ** merkinnällä varustettu relekärki tuolla auton luona tekee? "Etäsignaalia varten asennettu rele", voisiko se sillä käynnistyä etänä?

Tai piiri mikä sallii/estää lämmittimen päälle kytkemisen etänä, outoa tosin että releen kelalle ei mitään viitettä
 
Mitä eroa on bensalla ja dieselillä käyvässä lämmittimessä? Onko Diesellämmitin muokattavissa käymään bensalla? Olisi veneessä kätevää, jos lämmitin käyttäisi samaa bensaa tankista kuin moottorikin.
 
Mitä eroa on bensalla ja dieselillä käyvässä lämmittimessä? Onko Diesellämmitin muokattavissa käymään bensalla? Olisi veneessä kätevää, jos lämmitin käyttäisi samaa bensaa tankista kuin moottorikin.
Ainakin webaston tapauksessa lämmitin on 1:1 sama bensalle ja dieselille, erot on automatiikassa, eli vaihtamalla diesel-automatiikan tilalle bensa-automatiikka, homma pelittää.
 
Mitä eroa on bensalla ja dieselillä käyvässä lämmittimessä? Onko Diesellämmitin muokattavissa käymään bensalla? Olisi veneessä kätevää, jos lämmitin käyttäisi samaa bensaa tankista kuin moottorikin.
Onko sulla jo se diesel lämmitin olemassa? Jos ei niin osta suoraan sopiva niin ei tarvitse viritellä. Kaikki merkit valmistaa lämmittimiä molemmille polttoaineille.
Bensalla käyvät tieten jossain mäörin tarkempia asennuksesta ilmiselvän palovaaran vuoksi...
 
Onko sulla jo se diesel lämmitin olemassa? Jos ei niin osta suoraan sopiva niin ei tarvitse viritellä. Kaikki merkit valmistaa lämmittimiä molemmille polttoaineille.
Bensalla käyvät tieten jossain mäörin tarkempia asennuksesta ilmiselvän palovaaran vuoksi...
Ei taida olla Planar 2D:tä bensatoimisena.
 
Veneisiin ei saa asentaa bensa käyttöistä lämmitintä.
Vai saako? Ainakin sellaisia kovasti myydään.

Se on selvää, että valmistaja ei voi myydä uutta venettä jossa on bensiinikäyttöinen lämmitin, koska uuden veneen on täytettävä huvivenedirektiivin vaatimukset ja tämä ei toteudu bensalämmittimen kanssa. Mutta onko jotain faktatietoa siitä mitä tapahtuu jos veneen omistaja itse asentaa veneeseensä lämmittimen? Vene ei täytä enää huvivenedirektiivin vaatimuksia, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?
 
Koska esim. veneet.
Nii-in...sille on varmaan joku muukin syy kuin maalaisjärki, miksei hyötylämmitimiä (eli ilmalämmittimiä) valmisteta bensiinikäyttöisinä.

Nestelämmittimiähän sitten löytyy heti joka valmistajalta myös bensakäyttöisinä. En ole venemiehiä, mutta oletan ettei nestelämmittimellä tee venekäytössä yhtään mitään, ellei halua pelkkää perämoottoria lämmittää...
 
Viimeksi muokattu:
Nii-in...sille on varmaan joku syy miksei hyötylämmitimiä (eli ilmalämmittimiä) valmisteta bensiinikäyttöisinä. Avainsana EU.

Nestelämmittimiähän sitten löytyy heti joka valmistajalta myös bensakäyttöisinä. Ennole venemiehiä, mutta oletan ettei nestelämmittimellä tee venekäytössä yhtään mitään, ellei halua pelkkää perämoottoria lämmittää...

Ai ei valmisteta vai
AIR TOP 2000 STC BENSA 12V

 
Ai ei valmisteta vai
AIR TOP 2000 STC BENSA 12V

No näemmä sitten on. Eipä ole tullut yhtään vastaan.
Täähän ratkaisee sitten @Serbetli n ongelman.

Jokainen tietenkin asentaa romuihinsa mitä haluaa, mutta veikkaan että tollaisella bensatöhömallilla pääsee äkkiä hyödyntämään palovakuutusta...
 
veikkaan että tollaisella bensatöhömallilla pääsee äkkiä hyödyntämään palovakuutusta...
Veikkaus perustuu mihin? Ei ne bensalla toimivat lämmittimet autoissakaan kovin hanakasti syty.

Yhden veneen tiedän jossa on Webaston bensakäyttöinen lämmitin, ei ole ainakaan vielä palanut. Toki vasta reilu kymmenen vuotta ja +1500 ajotuntia veneessä, voihan se vielä siitä joku kesä syttyä. :hmm:
 
Veikkaus perustuu mihin? Ei ne bensalla toimivat lämmittimet autoissakaan kovin hanakasti syty.

Yhden veneen tiedän jossa on Webaston bensakäyttöinen lämmitin, ei ole ainakaan vielä palanut. Toki vasta reilu kymmenen vuotta ja +1500 ajotuntia veneessä, voihan se vielä siitä joku kesä syttyä. :hmm:
Ei varsinaisesti mihinkään.

Eihän ne oikein asennettuna ja ylläpidettynä ole sen kummempia kuin dieselmallitkaan, mutta ei se periaatteessa vaadi bensatöhössä kuin yksittäisen vian tai vuodon ja silloin lähtee. (Tai jonkun räpeltäjän asentamaan/korjailemaan)

Kaukaa haettua ehkä, mutta olenkin kyynikko ja ekana tuli mieleen rantaruotsalaisen noksuinssin ihka itse pikkuisen sinnepäin asennettu ja käytetty bensatöhö meriolosuhteissa...:D
(Eikä ole suunnattu kenellekkään tällä foorumilla)
 
Viimeksi muokattu:
Ei saa, edes vanhoihin veneisiin. Muutamia näitä asentanut.
Yleensä on tapana, että näin ehdottoman väitteen esittäjä antaa itse jotakin lähteitä joista asia selviää.

En väitä vastaan, mutta en ala myöskään itse arvailemaan mistä asian voisi tarkistaa.
 
D5ws pölläyttää alussa reilusti mutta käynnistyy.
Koitin googletella ja hehkun sukkaa ehdoteltiin vaihdettavaksi.

Saako tulpan irti ilman koko hökötyksen räjäyttämista? Oliko tuo sukka tulpan alla sitten? :btooth:

Edit: tuossahan koko hökötys on ja pitää purkaa koko vehje.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom