Webasto / Eberspächer

Onko kellään kokemusta siitä, mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Auton myyjäliikkeestä tuskin on apua kun eivät tuosta edes ollut tietoisia.
Onko myyjäliike KIAn merkkiliike?

Itse aloittaisin asian selvittelyn merkkiliikkeessä. En tiedä miten KIA näissä tilanteissa toimii tai on toimimatta, mutta ainakin volvon merkkiliikkeistä on apua saanut vaikka auto on ostettu käytettynä muualta. Jos merkkiliike ei osaa auttaa niin sitten lämmittimen viralliselta maahantuojalta kysyä apua.
 
Oletan, että ääni lähtee Eberin bensapumpusta. Lähteekö siitä normaalistikin joku ääni vai pitäisikö tuota käyttää jossain ihmeteltävänä?
On normaalia että kuuluu. Pumpun sijainnista ja kiinityksestä kiinni kuinka hyvin kuuluu. Aluksi tahti on hitaampi, mutta kun liekki syttyy niin tahti kiihtyy.
 
Joo kiitoksia. Tänään kokeilun vuoksi annoin olla pidempään päällä ja tuo ääni loppui jonkun ajan kuluttua. Hyvin tuli lämpöä kabiiniin.

Sain myös äsken fotarissa (ilmeisesti) rekonstruioitua tuon viivakoodin, koska se meni läpi Eberin systeemiin ja sain ilmoituksen, että "toissijaisen käyttäjän aktivointipyyntö lähetetty ensisijaiselle käyttäjälle", eli saa nähdä kuinka käy. Huonolla tuurilla se päätyy jo johonkin käytöstä poistettuun työsähköpostiin tai jää vaan lukematta.
 
Joo kiitoksia. Tänään kokeilun vuoksi annoin olla pidempään päällä ja tuo ääni loppui jonkun ajan kuluttua. Hyvin tuli lämpöä kabiiniin.

Sain myös äsken fotarissa (ilmeisesti) rekonstruioitua tuon viivakoodin, koska se meni läpi Eberin systeemiin ja sain ilmoituksen, että "toissijaisen käyttäjän aktivointipyyntö lähetetty ensisijaiselle käyttäjälle", eli saa nähdä kuinka käy. Huonolla tuurilla se päätyy jo johonkin käytöstä poistettuun työsähköpostiin tai jää vaan lukematta.
Luulen, että Eberin huoltoliikkeet voi olla tässä asiassa fiksumpia kuin Kian huolto. Luulisi, että sen jollain heidän testerillä saa resetoitua.
 
Sinne pitää varmaan ensin rekisteröityä ja sen jälkeen liittää laite siihen tiliin. Tuo toissijainen käyttäjä viittaa siihen, että yritetään käyttää jonkun toisen tiliä.

(Vastaan tänne, kun ei tämä enää oikein tuohon hybridiautojen ketjuun kuulu)

Siis tein juurikin jäin, että rekisteröidyin ja yritin lisätä laitteen. Tuli vaan kysymättä ilmoitus, että lähetettiin pyyntö toissijaisen käyttäjän lisäämiseksi.
 
(Vastaan tänne, kun ei tämä enää oikein tuohon hybridiautojen ketjuun kuulu)

Siis tein juurikin jäin, että rekisteröidyin ja yritin lisätä laitteen. Tuli vaan kysymättä ilmoitus, että lähetettiin pyyntö toissijaisen käyttäjän lisäämiseksi.
Oisko sulla siinä Remucin ohjaus? Ainakin omassani sain aktivoitua sen itselleni muistaakseni painamalla 10s sitä kabiinissa olevaa nappulla. Tuolla ohjeet, sivu 14 alkaen:
Remuc käyttöohje
 
Oisko sulla siinä Remucin ohjaus? Ainakin omassani sain aktivoitua sen itselleni muistaakseni painamalla 10s sitä kabiinissa olevaa nappulla. Tuolla ohjeet, sivu 14 alkaen:
Remuc käyttöohje

Ei, vaan ihan Eberin oma EasyStart Web, eikä sen käyttöohjeissa ainakaan lue mitään mistään nollaus tai aktivointitoiminnosta sieltä autosta käsin, vaan homma pyörii kokonaan heidän nettipalvelunsa ja tuon aktivointikoodin kautta.

Vähän hölmö systeemi kyllä tuo, että jos edellinen omistaja ei ole "vapauttanut" sitä laitetta omalta käyttäjätililtään, sitä ei voi kukaan muukaan käyttää.
 
Ei, vaan ihan Eberin oma EasyStart Web, eikä sen käyttöohjeissa ainakaan lue mitään mistään nollaus tai aktivointitoiminnosta sieltä autosta käsin, vaan homma pyörii kokonaan heidän nettipalvelunsa ja tuon aktivointikoodin kautta.

Vähän hölmö systeemi kyllä tuo, että jos edellinen omistaja ei ole "vapauttanut" sitä laitetta omalta käyttäjätililtään, sitä ei voi kukaan muukaan käyttää.

Itsellä oli sama Kia Optiman kanssa vuosi sitten. Tuli soiteltua useampaan eri eberin tukeen ja lopulta sain osaavan kaverin kiinni. Se poisti edellisen käyttäjän tiedot ja testasi etänä eberin toiminnan. Piti olla siis auton lähellä puhelun aikana, jotta pystyi kertomaan lähtikö eberi päälle. Tämän jälkeen pystyi kirjautumaan easystartin sivuille ja ostamaan vuosipaketin etäkäyttöä varten. Muistaakseni maksoi n. 30e.

Onnea puhelinnumeron etsimiseen! (Eberspächer tuolta varmaan kannattaa aloittaa)
 
Itsellä oli sama Kia Optiman kanssa vuosi sitten. Tuli soiteltua useampaan eri eberin tukeen ja lopulta sain osaavan kaverin kiinni. Se poisti edellisen käyttäjän tiedot ja testasi etänä eberin toiminnan. Piti olla siis auton lähellä puhelun aikana, jotta pystyi kertomaan lähtikö eberi päälle. Tämän jälkeen pystyi kirjautumaan easystartin sivuille ja ostamaan vuosipaketin etäkäyttöä varten. Muistaakseni maksoi n. 30e.

Onnea puhelinnumeron etsimiseen! (Eberspächer tuolta varmaan kannattaa aloittaa)

Niin soititko ihan vaan jollekin Eberin Suomalaiselle myyjälle/huollolle? Oliko kyseessä Suomi-auto vai Ruotsin tuonti?
 
No niin, nyt pöhisee Eeberi kännykän kautta. Laitoin Eberin nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta viestiä maanantaina illasta. Tänään tuli sitten tuolta Wihurilta sähköpostia. Sinne sitten kuva imei-koodista ja varttia myöhemmin se oli vapautettu ja sain rekisteröityä. Hyvää toimintaa. :thumbsup:

Tosin heti kaipaisin tuohon jotain sellaista toiminnallisuutta, että voisi laittaa vaan lähtöajan ja vehje sitten lämpötilan perusteella osaisi itsekseen arpoa sopivan lämmitysajan. Kun vehkeessä kuitenkin lämpömittari suoraan on.
 
No niin, nyt pöhisee Eeberi kännykän kautta. Laitoin Eberin nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta viestiä maanantaina illasta. Tänään tuli sitten tuolta Wihurilta sähköpostia. Sinne sitten kuva imei-koodista ja varttia myöhemmin se oli vapautettu ja sain rekisteröityä. Hyvää toimintaa. :thumbsup:

Tosin heti kaipaisin tuohon jotain sellaista toiminnallisuutta, että voisi laittaa vaan lähtöajan ja vehje sitten lämpötilan perusteella osaisi itsekseen arpoa sopivan lämmitysajan. Kun vehkeessä kuitenkin lämpömittari suoraan on.
On siellä mahdollista valita vain lähtöaika. Jos sitä ei ole aktivoitu niin vaatii korjaamokäynnin missä se otetaan eberin ohjelmointilaitteella käyttöön.
 
On siellä mahdollista valita vain lähtöaika. Jos sitä ei ole aktivoitu niin vaatii korjaamokäynnin missä se otetaan eberin ohjelmointilaitteella käyttöön.

Eipä näy kuin aloitusaika ja kesto.

Screenshot_20231011-202257.png

Aika hiton typerää/ahnetta jos noin perusjutun aktivoinnista pitää maksaa ylimääräistä. Edellisessä kymmenvuotiaassa autossa webaston oletustoiminnallisuus oli jo toi, että laitoit vaan kakesta lähtöajan ja pöhisijä hoiti loput.
 
Mulla näkyy webasto olevan tossa lähes 20 vuotta vanhassa 3 litrasessa bensa pösössä, näkyy jopa toimivan kun testasin nyt kelien viilennettyä eka kertaa, mitä tommonen syö polttoainetta? ainakin kakesta lähti 30min default lämmittämiselle ja jäätyneet ikkunat ainakin suli....lohkolämmitintä autossa ei ole.
 
mitä tommonen syö polttoainetta? ainakin kakesta lähti 30min default lämmittämiselle ja jäätyneet ikkunat ainakin suli
Muutamia desilitroja tunnissa, siis normaalikokoinen henkilöauton pa-lämmitin noin yleisesti. Toisin sanoen ei juuri mitään esilämmityskäytössä.

30 minuutin lämmitys on aika pitkä. Yleensä vähempi riittää ja vähentää akun rasitusta.
 
Puol tuntia on ihan hyvä, ainakin dieselissä, koska laitteen toimivuuden kannalta sen tarvii päästä käymään kuumana, että liekkivahdin silmä ei nokeennu hiljalleen.
Ja se täyslämpö ei ihan varttissa -17° esim tapahdu, kaikki ottaa aikansa.
 
Puol tuntia on ihan hyvä, ainakin dieselissä, koska laitteen toimivuuden kannalta sen tarvii päästä käymään kuumana, että liekkivahdin silmä ei nokeennu hiljalleen.
Ja se täyslämpö ei ihan varttissa -17° esim tapahdu, kaikki ottaa aikansa.
En varsinaisesti väitä vastaan mutta pitäydyn aiemmassa. Tietysti voi myös lähteä syvällisempään keskusteluun siitä, miten monissa autoissa esilämmitin oletuksena lämmittää pelkästään kabiinia eikä lainkaan moottoria mikä on muuten perseestä jne. Puoli tuntia on varmaan ihan hyvä taksissa, jota ladataan ajossa seuraavien 12-24 tunnin aikana 8-24 tuntia. Samoin paljon riippuu siitä, millainen akku autossa on ja paljonko akun energiaa käytetään(puhaltimen teho jne). Lisäksi sikäli kun ulkoista latausta käytetään - kuten ammattikäytössä "usein" tietyissä tapauksissa ja paikallisten erikoisuuksien mukaan on ollut asian laita - on ihan sama vaikka poltin paahtaisi tunnin.

Lisäksi tapauskohtaisesti on huomioitava, mikäli poltin käy myös ajon aikana. Tällöin kylmäkäyttö- ja karstaantumisongelmaa ei tule samassa mielessä. E: Tai siis voi tulla juuri siksi, mutta se ei tällöin johdu lyhyestä esilämmityksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorien lämmittämättömyys weballa tai millä tahansa muulla koska anturien luennan paskuus on kyllä sellainen bugi ja oikaisu etteioo oikein toista. Mutta koska edellämainitut koskevat vain pohjoismaita käytännössä. Niin markkinat ovat hyvin pienet. Joten mitään poikkeuksia ei edes kooditasolla tehdä.
Tämä siis kun ohjainlaite muistaa lämpötilan edellisessä sammutuksessa, käy kattomassa yöllä lämmöt ja vertaa siihen mitä se on nyt kun starttaat. Kun tässä välissä weba on ollut lämmittämässä niin vikakoodia tauluun kun eihän anturi voi näyttää lämmintä kun viime lukemassa se oli kylmä.. Sinänsä looginen mutta lämmityskäytössä aivan susi logiikka.

plus sitten monet muut estot lisälämmittimille.
 
Puol tuntia on ihan hyvä, ainakin dieselissä, koska laitteen toimivuuden kannalta sen tarvii päästä käymään kuumana, että liekkivahdin silmä ei nokeennu hiljalleen.
Ja se täyslämpö ei ihan varttissa -17° esim tapahdu, kaikki ottaa aikansa.
Ite oon tehnyt välillä niin, että jätän lämmittimen päälle ajon ajaksi juuri sillä ajatuksella, että "palaa puhtaaksi". Toimintamallini ei kyllä perustu mihinkään faktaan. Nollan tienoilla riittää jo 10 min esilämmitys, että auto alkaa puhaltaa lämmintä kun lähtee liikkeelle ja jäähdytinnesteen lämpötila on noussut siten, että auton mittari sen näyttää. Vaikea sanoa asteista, kun mulla on vaan palkkeja siinä mittarissa.

Harmillisesti itsellä edelleen (luultavasti) puhaltimen ohjausrelevika, kabiini ei lämpeä ennen auton käynnistystä vaikka antaisin webaston posottaa tunnin. Luulin tuon korjaantuneen akun vaihdolla, mutta oireet palasi parin käyttökerran jälkeen. Ehkä virrattomana olo vaikutti releeseen jotenkin tai sitten ei, nää tuntuu olevan henkimaailman juttuja. Ehkä voisi seuraavaksi projektiksi kokeilla kaivaa tuon releen jostain esiin.
 
Thermo Connect ollut käytössä 3 vuotta. Nyt tullut ärsyttävä toiminto ilmeisesti päivityksen myötä eli lähettää kaikille viestin kun lämmitin kytketään on tai off. Ilmoituksia ei viitsi estää jotta saisi edelleen ilmoituksen ongelmista. Onkohan keinoa ohitukseen .
 
Itellä nyt reippaan viikon MY20 Kia Optima Phev, etsittiin yksilö jossa Eber (EasyStart Web:llä) .
Maahantuojan (Wihuri) vapautti laitteen käyttööni koodilla, tämä yksilö ei toiminut edes napista ilman huoltoedustajan taikatemppuja. Laittoi pyynnöstä samantein asetuksen, että merkitsen lähtöajan, niin Eber hoitaa auton lämpimäksi, tätä ei suositellut, koska syö helposti akun tyhjäksi kuulemma.
Tuota EasyStart Web:n koodia ei ollut mihinkään talteen, sentään EasyStart Web boksissa se on, oli kyllä kieltämättä piip mäisessä paikassa/asennossa, ettei koodia saanut suoraan luettua.

Nyt sitten itse kysymykseen, miten tämmönen Kia Optima phev ylläpitää tuota 12v akkua (Apu akun säästötoiminto)? Meinaan, et jos Eber on päällä esi. 2x 30 minuuttia ja ajoa tulee 2x 25-40 minsaa, niin tartteeko erikseen latailla?

Entä miten ajonaikanen lämmitys Eberillä, syökö se akusta vai lataako tuo plugari kun ajetaan pelkällä sähköllä (bensakone sammuksissa)?
 
Toinen pointti, mistä Eberin käyttämän tuulettimen nopeus määräytyy? Maahantuojan edustaja sanoi, että pistä 3:lle tai 4:lle.
Ei mitään vaikutusta, onko ykkösellä tai seiskalla, yhtä hiljaa puhkuu aina?
Muut asetukset vaikuttaa kyllä, esim. suuntaus.

Testailin ajelun jälkeen hetken aikaa istuskellen autossa. Päälle pois jumppaa.

Onko turunseudulla jollain Eber Edith:ttiä käytössä?
 
Itse taas kerran hajoilin tänä aamuna siihen, että auton (Kia Optima -19) kabiini oli täysin kylmä puolen tunnin lämmityksestä huolimatta. Ei mitään tietoa johtuiko tällä kertaa siitä, että vaimo oli unohtanut edellisen ajon jälkeen säätää ilmastoinnin asetukset, vai oliko systeemi vaan yksinkertaisesti taas kerran jättänyt lämmittämättä muuten vaan. Easyconnect äppski heittää noin puolet kerroista muutaman minuutin lämmityksen jälkeen jotain virhettä ja lopettaa lämmittämisen. Sitten pitää paimentaa se käsin taas päälle.

Edelleen aivan käsittämättömän epäluotettava ja paska tuo Eberin systeemi verrattuna edellisen auton kaukkari-Webastoon, jonka kanssa ei ollut kertaakaan mitään ongelmia. Tuota taas pitää koko ajan säätää ja paimentaa, silti tulokset on vähintään puolet ajasta ihan paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mites Eber teillä nostaa koneen lämpöjä, jotenkin tuntuu tehottomalta, jos vertaa et tehoa on 5kW ja vanhassa autossa oli 1kW tt-thermo.

Käyttövarmuus omassa on ainakin ollut hyvä tähän asti, aina ollut päällä, jos on pitänyt.

BongisKhan: Mites toi 12v akku, voisko se olla ongelman aiheuttaja, jos ei Eber ei ole toimi kuten pitää?

Oma herjailee 12v akusta, jos sammuttaa auton ja pistää radion päälle, niin hetken päästä tulee tauluun "Battery discharge warning! Please use system with the engine running." Onkohan tuo pelekkä ilmoitus, että akulla on kuormaa päällä vai siitä, et akku ois huono?

Noi vissiin lataa 12v akkua vaikkei bensakone käy, kun on EV tilassa, ainakin 12v pistorasiasta tulee päälle 14 volttia, huomio siis kun autoon mennessä ja pistää auton "käyntiin".
 
Ite oon tehnyt välillä niin, että jätän lämmittimen päälle ajon ajaksi juuri sillä ajatuksella, että "palaa puhtaaksi". Toimintamallini ei kyllä perustu mihinkään faktaan.
Mulla on bensa-autossa Webasto ainoana lisälämmittimenä. Webastoa käytän keskimäärin n. kerran päivässä, jos on pakkasta. Käytän aina sen 30 minuuttia, en koskaan alle, eli kaukosäätimestä käynnistän 30 minuutin ohjelman ja jätän sen päälle, jos lähden ajamaan ennen kuin Webasto sammuu. Webasto on toiminut nyt täysin huoltamatta koko auton omistusajan, 6 vuotta, eli ehkä siinä on jotain perää, että pitkä käyttöaika pidentää käyttöikää. Webasto ei myöskään ollut uusi auton ostaessani, joten en edes tiedä, milloin se on viimeeksi huollettu.
 
Auto Kia Optima phev vm20.

Kuulemma puhallus voimakkuus asentajan toimesta lukittu, on vaan liian pienellä, pitäisi saada hiukan lisää henkeä, et kabiini lämpenis hiukan paremmin. Kuumaa puhaltaa reippaasti, kun pistää virrat päälle autoon.

Autossa on Eber + Easystart web ohjain, konehuoneessa on kuvan mukainen "Easydiag" pistoke, kojelaudan alta löytyy tuo Easystart web boksi, jonne tule esim sinivalkonen johto, jolla ilman väyläliitäntäisiä saa edith:n kanssa yhteyden...

Kysymys, miten tuon toimintaa pääsis tutkimaan? Onko auton can väylässä vai Eber oma.

Ois turhan helppo, jos ois ipcu rele, jonka vois vaihtaa älyreleeks, jonka opettaa nappia painamalla tahtomakseen (ja tyhejntää akun).
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-12-16 221659.png
    Screenshot 2023-12-16 221659.png
    1,2 MB · Luettu: 78
Jahas, onpas ihan saatanan tökeröä toimintaa Eberiltä. Joulukuun 22. tuli järjettömän kapulakielinen sähköposti jossa ilmoitetaan, että siirtävät kaikki toiminnot (helpommin kuopattavan?) tytäryhtiön alle, kaikilla käyttäjillä on vain joulukuun 31. päivään asti hyväksyä tämän myötä tapahtuvat muutokset sopimusehdoissa vastaamalla kyseiseen sähköpostiin.

Kunnon vitun bush league shittiä. Kuinkahan monelta menee vaan koko viesti ohi?

Alla viesti kokonaisuudessaan:

Eberin vammaiset sössöttäjät sanoi:
Dear Sir or Madam,


We want to inform you that we have decided to transfer our business operations of Eberspächer Climate Control Systems GmbH (CCES) in connection with Thermal Management to Eberspächer Climate Control Systems International GmbH (ECCI) with effect from January 1, 2024.


All existing contracts and obligations of CCES will be taken over by ECCI. ECCI is part of the Eberspaecher Group, an existing company and a 100% subsidiary of CCES. ECCI is a limited liability company (GmbH) with its registered office at Eberspächerstrasse 24, 73730 Esslingen a N..


We kindly ask for your acceptance to transfer all user contracts for the Easy Start Web Portal (usable via an internet browser or the apps provided) and the EasyStartWeb App in accordance with the new General Terms of Conditions of Use attached to this e-mail until December 31, 2023. Besides the change of the provider, the regulations in § 7 Blocking Access to the Portal and § 12 Changes to Services, Price Changes have been updated in the new General Terms and Conditions of Use.


In the case of your acceptance, we will also transfer the stored data relating to your person (registration data, usage data, network status data, control data, etc.) to ECCI. ECCI will use your data exclusively for the purpose of continuing the customer relationship to the same extent as we do. The attached adapted EasyStartWeb Data Protection Statement of ECCI applies with the transfer.


From 01.01.2024, the extension of the usage period (connectivity) will only be possible with the ECCI and under the new General Terms of Conditions of Use. In this context, acceptance of the transfer of the user contracts and confirmation of the General Terms of Conditions of Use will be a mandatory requirement for further use.


If you do not accept the transfer of the usage contracts during the current usage period of your connectivity, your existing contractual relationship with CCES will continue until the end of the current usage period, but ECCI will operate the portal on behalf of CCES. You can contact both entities with any questions or complaints.


For your acceptance, please send an e-mail to DE-ES-EasyStartWeb@eberspaecher.com with the following content:

I accept the change of the contractual partner and the change of the General Terms of Conditions of Use according to the email dated 22.12.2023

Eipä tuo nyt sinänsä mihinkään isommin vaikuta ja nykyiset sopimukset vissiin jatkuu loppuun asti, mutta olisi tämän nyt vähän tyylikkäämminkin voinut hoitaa...
 
Omassa webastossa on ongelma, että sisäpuhallin ei pysy päällä. Joskus kokeilin ihan niin, että itse istuin autossa niin aina välillä muutaman sekunnin puhalsi ja pääosin oli hiljakseen. Moottori kyllä lämpiää 10-15 minuutissa jo, mutta ikkunat on jäässä vielä tunninkin jälkeen. Onko vinkkejä mistä kannattaa vikaa etsiä?
Tänään piti vaihtaa akku autoon, kun alkoi virta käymään vähiin. Nyt iloinen yllätys iltapäivällä kun hyppäsin autoon niin webasto oli lämmittänyt myös sisätilat :thumbsup: Tiedä sitten olisko jännite laskenut sen verran että sammuttanut puhaltimen.
Iloinen yllätys jäi kertaluontoiseksi ja annoin asian olla, lämpiäähän se moottori kuitenkin niin kajuutta on lämmin kunhan kääntää avaimesta. Nyttemmin kuitenkin akku kävi taas irti ja webasto lämmitti sisätilat kertaluontoisesti. Tänään testasin asiaa irrottamalla webaston sulakkeet, jälleen ohjaamo lämpesi yhden kerran. Eli aina kun webasto käy virrattomana niin se toimii yhden kerran.

Täällä ehdotettiin IPCU-relettä oireilun aiheuttajaksi ja purinkin eilen kojelautaa, löysin sieltä kuvan mukaisen releen, jonka vaihdoin. Sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Tuo ei ilmeisesti ole IPCU, mutta jos sinne on laitettu tuollainen tavallinen vaihtorele niin auto ei kai sitten tartte IPCUa? Tai ainakaan en löytänyt sellaista :D Ehdotuksia kuunnellaan, olisihan tuo mukava saada pelaamaan.

ITP_896H-1CH-S-U04-12VDC__89648_t.jpg
 
Onko VAGin vehkeistä webasto aina käsikäyttöinen vai voiko se käynnistyä auton käynnistyessä automatic ilman että itse asettaa päälle? Jos se käynnistyy ei ainakaan valoa sytytä silloin.
 
Onko VAGin vehkeistä webasto aina käsikäyttöinen vai voiko se käynnistyä auton käynnistyessä automatic ilman että itse asettaa päälle? Jos se käynnistyy ei ainakaan valoa sytytä silloin.

Ainakin nykymallin (2015->) diesel Passatissa saa sieltä valikosta valittua käynnistyykö automaattisesti vai ei. Varmaksi en muista, mutta mielestäni se käynnistysnapin ledi kyllä paloi silloinkin kun se oli automaatilla käynnistynyt. Nykyään ei ole automaatilla, kun on paljon lyhyitä ajoja (ja tallista lähtö kotona).
 
Onko VAGin vehkeistä webasto aina käsikäyttöinen vai voiko se käynnistyä auton käynnistyessä automatic ilman että itse asettaa päälle? Jos se käynnistyy ei ainakaan valoa sytytä silloin.
Taitaa aika pitkälti käynnistyä automaattisesti, jos on alle 5 astetta lämmintä. Joissakin voi ajotietokoneesta kytkeä automatiikan pois, mutta joissakin ei. Omassa Octaviassa ei pysty, mutta eipähän palele sisällä. Webaston napissa ei pala valo, kun automatiikka on päällä, mutta kulutustiedoissa näkyy, että ilmastoinnin aiheuttama kulutus nousee. Jos webasto on manuaalisesti käytössä, niin ilmastoinnin kulutus on pienempi ja listassa on erikseen seisontalämmitys.
 
Climatronicin ECON -tilan kun laittaa päälle niin webasto ei käynnisty automaattisesti talvella. Ja päinvastoin eli, kun ECON napin valo ei pala, niin sillon se on ajonaikainen lämppäri (alle +5c). Toimii niissä Volkkareissa joissa on tuo nappi siinä ilmastointipaneelissa, ja on tehdasasentainen väyläwebasto.
 
Täällä ehdotettiin IPCU-relettä oireilun aiheuttajaksi ja purinkin eilen kojelautaa, löysin sieltä kuvan mukaisen releen, jonka vaihdoin. Sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Tuo ei ilmeisesti ole IPCU, mutta jos sinne on laitettu tuollainen tavallinen vaihtorele niin auto ei kai sitten tartte IPCUa? Tai ainakaan en löytänyt sellaista :D Ehdotuksia kuunnellaan, olisihan tuo mukava saada pelaamaan.
IPCU löytynyt. Sain puhaltimen taas toimimaan pari kertaa irrottelemalla sulakkeita ja releitä ja pistämällä takaisin. Netistä löytyy kovin vähän tietoa IPCUn toiminnasta, ohjearvoista jne. Onko mitään muuta järkevää keinoa mitata tuon toimintaa kuin webaston testeri? Yritin obd-piuhalla ja jollain googlesta löydetyllä vanhalla webaston ohjelmalla saada luettua arvot tuolta, mutta en saanut yhteyttä muodostettua. Oskilloskoopilla tietysti näkisi mitä tuo syöttää tuulettimelle, mutta ei löydy tuollaistakaan.

Sen verran ymmärsin yleismittarilla mitata, että releelle tulee ohjausvirta, kun pyydän sitä webaston starttinapista ja se sulkee auton ilmastointipaneelin ja puhaltimen välisen yhteyden (eli kaiketi näin kuuluukin). Yleismittari ei näyttänyt signaalijohdosta mitään lukemaa, ohjeen mukaan 3.4 V, mutta tietysti on arpapeliä miten tuollainen mittari lukee jotain pwm-ohjattua signaalia. Luulisi kuitenkin, että jotain lukemia olisi näkynyt, jos rele antaisi jotain ulos.

Toki nyt on sen verran jo käytetty satasen osan diagnostiikkaan aikaa, että ehkä sen voisi koittaa vaan ihan vaihtaa :D
 
IPCU löytynyt. Sain puhaltimen taas toimimaan pari kertaa irrottelemalla sulakkeita ja releitä ja pistämällä takaisin. Netistä löytyy kovin vähän tietoa IPCUn toiminnasta, ohjearvoista jne. Onko mitään muuta järkevää keinoa mitata tuon toimintaa kuin webaston testeri? Yritin obd-piuhalla ja jollain googlesta löydetyllä vanhalla webaston ohjelmalla saada luettua arvot tuolta, mutta en saanut yhteyttä muodostettua. Oskilloskoopilla tietysti näkisi mitä tuo syöttää tuulettimelle, mutta ei löydy tuollaistakaan.

Sen verran ymmärsin yleismittarilla mitata, että releelle tulee ohjausvirta, kun pyydän sitä webaston starttinapista ja se sulkee auton ilmastointipaneelin ja puhaltimen välisen yhteyden (eli kaiketi näin kuuluukin). Yleismittari ei näyttänyt signaalijohdosta mitään lukemaa, ohjeen mukaan 3.4 V, mutta tietysti on arpapeliä miten tuollainen mittari lukee jotain pwm-ohjattua signaalia. Luulisi kuitenkin, että jotain lukemia olisi näkynyt, jos rele antaisi jotain ulos.

Toki nyt on sen verran jo käytetty satasen osan diagnostiikkaan aikaa, että ehkä sen voisi koittaa vaan ihan vaihtaa :D
Voi olla, että pitää olla true rms mittari, jotta saat PVM:stä otettua oikean jännitteen.
 
Voi olla, että pitää olla true rms mittari, jotta saat PVM:stä otettua oikean jännitteen.
Näyttää olevan sen hintaisia, että tuo puuilon kympin mittari ei varmaan ole sellainen. Mulla on myös joku lidlistä ostettu halpis, luulen, ettei se sen parempi ole.

No, jos en keksi mitään muuta äkkiseltään niin pitänee huomenna hakea tuollainen rele ja kokeilla.
 
Sen verran ymmärsin yleismittarilla mitata, että releelle tulee ohjausvirta, kun pyydän sitä webaston starttinapista ja se sulkee auton ilmastointipaneelin ja puhaltimen välisen yhteyden (eli kaiketi näin kuuluukin). Yleismittari ei näyttänyt signaalijohdosta mitään lukemaa, ohjeen mukaan 3.4 V, mutta tietysti on arpapeliä miten tuollainen mittari lukee jotain pwm-ohjattua signaalia. Luulisi kuitenkin, että jotain lukemia olisi näkynyt, jos rele antaisi jotain ulos.
IPCU vaihdettu ja webasto toimii :thumbsup:
Semmoinen tarkennus edelliseen, että mittasin väärää johtoa :smoke: Webastoliikkeessä asentajan kanssa katsottiin kytkentäkaaviota kun selostin oireita ja minähän olin näppäränä kaverina mitannut ilmastointipaneelilta tulevaa johtoa, enkä sitä, josta ipcun signaalin pitäisi tulla ulos. Tuosta oikeasta johdosta mitattuna jännite käväisi nopeasti 3.4 voltissa, tuuletin pyörähti ja n. 1-2 sekunnin aikana jännite laski 1.2 volttiin.

Mulla on vanha rele vielä tallessa, se on jollain mössöllä eristetty, mutta ajattelin jos joku päivä jaksan kaivaa sisälmykset esiin ihan mielenkiinnosta ja etsiä vikaa. Rele on ilmeisesti solid state, eli ei ole liikkuvia osia sisällä. Ehkä joku kolvaus on sitten pettänyt tai jotain. Joka tapauksessa IPCU oli se oikea diagnoosi, jota täällä ehdotettiinkin.
 
IPCU vaihdettu ja webasto toimii :thumbsup:
Semmoinen tarkennus edelliseen, että mittasin väärää johtoa :smoke: Webastoliikkeessä asentajan kanssa katsottiin kytkentäkaaviota kun selostin oireita ja minähän olin näppäränä kaverina mitannut ilmastointipaneelilta tulevaa johtoa, enkä sitä, josta ipcun signaalin pitäisi tulla ulos. Tuosta oikeasta johdosta mitattuna jännite käväisi nopeasti 3.4 voltissa, tuuletin pyörähti ja n. 1-2 sekunnin aikana jännite laski 1.2 volttiin.

Mulla on vanha rele vielä tallessa, se on jollain mössöllä eristetty, mutta ajattelin jos joku päivä jaksan kaivaa sisälmykset esiin ihan mielenkiinnosta ja etsiä vikaa. Rele on ilmeisesti solid state, eli ei ole liikkuvia osia sisällä. Ehkä joku kolvaus on sitten pettänyt tai jotain. Joka tapauksessa IPCU oli se oikea diagnoosi, jota täällä ehdotettiinkin.


Hienoa, että saat auton nyt lämmitetty kunnolla. Mikä auto kyseessä ja missä kyseinen rele oli tarkalleen?

Noihin on myös saatavissa oppivaa relettä nykyisin, tommonen ois näppärä:
 
Auto Kia Optima phev vm20.

Kuulemma puhallus voimakkuus asentajan toimesta lukittu, on vaan liian pienellä, pitäisi saada hiukan lisää henkeä, et kabiini lämpenis hiukan paremmin. Kuumaa puhaltaa reippaasti, kun pistää virrat päälle autoon.

Autossa on Eber + Easystart web ohjain, konehuoneessa on kuvan mukainen "Easydiag" pistoke, kojelaudan alta löytyy tuo Easystart web boksi, jonne tule esim sinivalkonen johto, jolla ilman väyläliitäntäisiä saa edith:n kanssa yhteyden...

Kysymys, miten tuon toimintaa pääsis tutkimaan? Onko auton can väylässä vai Eber oma.

Ois turhan helppo, jos ois ipcu rele, jonka vois vaihtaa älyreleeks, jonka opettaa nappia painamalla tahtomakseen (ja tyhejntää akun).
Minulla sama auto ja vuosimalli. Eberille löytyy vain nappiohjaus. Voisi olla kertomasi perusteella Easystart web ja löytyy myös tuo Easydiag pistoke konehuoneesta. Katsoin että Eberin ohjainlaite voisi olla hanskalokeron päällä, kun johtoja seurailin. Itseltä loppuu uskallus ja taito purkaa enempää, että pääsisin näkemään valmistajan sarjanumeron.
Mistä löysit omasi, miten sait purettua ja sait IMEI koodin katsottua?
 
Omassa autossa EasyStart - boksi oli kuskin puolella suunnilleen vasemman polven kohdilla. IMEI-koodit sun muut löytyi suoraan sen kannesta.
 
Omassa autossa EasyStart - boksi oli kuskin puolella suunnilleen vasemman polven kohdilla. IMEI-koodit sun muut löytyi suoraan sen kannesta.
Minulla ei ole kuin nappi vasemmalla puolella rattia ja siitä lähtevä johto menee pikaisesti katsottuna hanskalokeron yläpuolelle. Voihan se olla, että tässä on vain nappiohjaus.
 
Alkoi Webasto juonittelemaan vielä loppu keväästä. Onko olemassa kännykkäsovellusta jolla sais can-väylässä olevan Webaston vikakoodin esille?
Auto on Citroen Jumper -16
 
Minulla ei ole kuin nappi vasemmalla puolella rattia ja siitä lähtevä johto menee pikaisesti katsottuna hanskalokeron yläpuolelle. Voihan se olla, että tässä on vain nappiohjaus.

Omassa Optimassa myös kuskin jalkatilassa, kiinni tulipellissä. Ei tarvinnut purkaa mitään, mutta erittäin hankalassa paikassa lukea sieltä se imei. Jos ois ollut kiinnitetty toisinpäin, niin ois saanut suoraan napsattua kännykällä kuvan...
 
Seat Leon 2.0tdi -14 jossa jälkiasennettu eber karvalakki easystart kaukosäätimellä jossa ei siis ole mitään näyttöä. Kuukausi sit toimi vielä kun testasin mutta nyt kun on kylmempiä aamuja ollut niin piti laittaa päälle mutta laite on täysin mykkä, ainoa elonmerkki on kojelaudassa olevan napin valo joka kyllä syttyy ja palaa tasan niin kauan kunnes nappia painaa uudestaan eli ns sammuttaa eberin. Sulakkeet on ok, mikähän muu tota vois riivata? Pystyykö tota nollaan jotenkin jos on syystä tai toisesta mennyt lukitus päälle vai täytyykö mennä jonnekkin pajalle nollattavaks? Itellä on vain Carly vikakoodilukija, se näytti kyllä saman ikäsen Skodan orkkis webastosta vikakoodin kun oli vesipumppu rikki mut tästä ei anna mitään koodia.
 
Muilla kokemusta näistä kiinalaisista malleista? Banggoodista tilasin tuollaisen 12V 5KW Plumbing Water Heater Kit for Truck SUV Bus RV Boats

Ainakin kaukosäädin on lähes täysin käyttökelvoton. Tuossa on jotku kapasitiiviset tms näppäimet, jotka aktivoituu pelkästään sillä, että kaken ottaa käteen vaikkapa taskusta. Ei ole mitään kiinnitysreikää avaimenperää varten. Hienoa insinöörityötä muutenkin tehdä täysin vesitiiviit näppäimet, kun ite kotelo ei ole millään tapaa vesitiivis :D Käyttöpaneelin kiinnityslevykin oli jääny matkasta. Kaiken kukkuraksi vesilähtöjen kiinnityslevyn ruuvin kierteet oli jo valmiiksi paskottuna.

260 € maksoi toimitettuna. Pitää nyt miettiä mitä tuon kans tekee, pyykääkkö hyvitys ja korjata ite, vaihtaa toiseen vai pyytää rahat takas ja tilata muualta.
Suomesta saa esim. 5kW 12V polttoainekäyttöinen moottorilämmitin Draco ja 5 kW Polttoainekäyttöinen nestelämmitin - Diesel-lämmitin/Bensiinilämmitin - Vedenlämmitin | Varmtec Oy

Nämä on ilmeisesti jotain uudempaa mallia, erilainen valu ja erilaiset kiinnitysreiät vrt. banggoodin malliin. Kiintoisa yksityskohta on myös erilaiset käyttöpaneelit ja kauko-ohjaimet, kumpaakaan en oo nähny minkään kiinankaupan valikoimassa.


photo_2024-10-20_15-51-51.jpgphoto_2024-10-20_15-51-49.jpgphoto_2024-10-20_15-51-45.jpgphoto_2024-10-20_15-51-54.jpg
 
Muilla kokemusta näistä kiinalaisista malleista? Banggoodista tilasin tuollaisen 12V 5KW Plumbing Water Heater Kit for Truck SUV Bus RV Boats

Ainakin kaukosäädin on lähes täysin käyttökelvoton. Tuossa on jotku kapasitiiviset tms näppäimet, jotka aktivoituu pelkästään sillä, että kaken ottaa käteen vaikkapa taskusta. Ei ole mitään kiinnitysreikää avaimenperää varten. Hienoa insinöörityötä muutenkin tehdä täysin vesitiiviit näppäimet, kun ite kotelo ei ole millään tapaa vesitiivis :D Käyttöpaneelin kiinnityslevykin oli jääny matkasta. Kaiken kukkuraksi vesilähtöjen kiinnityslevyn ruuvin kierteet oli jo valmiiksi paskottuna.

260 € maksoi toimitettuna. Pitää nyt miettiä mitä tuon kans tekee, pyykääkkö hyvitys ja korjata ite, vaihtaa toiseen vai pyytää rahat takas ja tilata muualta.
Suomesta saa esim. 5kW 12V polttoainekäyttöinen moottorilämmitin Draco ja 5 kW Polttoainekäyttöinen nestelämmitin - Diesel-lämmitin/Bensiinilämmitin - Vedenlämmitin | Varmtec Oy

Nämä on ilmeisesti jotain uudempaa mallia, erilainen valu ja erilaiset kiinnitysreiät vrt. banggoodin malliin. Kiintoisa yksityskohta on myös erilaiset käyttöpaneelit ja kauko-ohjaimet, kumpaakaan en oo nähny minkään kiinankaupan valikoimassa.

Näissä kiinalämmittimissä on ihan sama juttu kuin kaikessa muussakin halvassa kiinatekniikassa ja koneissa. Jos olettaa saavansa heti kerralla hyvää ja parasta, todennäköisesti pettyy pahasti. Jos lähtökohtaisesti jo asennoituu niin, että se tilattu tuote on enemmänkin aihio, jota sitten joutuu itse viilaamaan ja fiksaamaan että siitä saa toimivan ja turvallisen, voi silloin saada todella hyvän todella sopivaan hintaan.

Ihan vastaavalta merkittömältä kiinakamalta vaikuttaa nuo linkkiesi tuotteet, siinä vaan maksaa diilerille välissä. Nettikauppoja nuokin ovat ilman fyysistä kivijalkamyymälää, joten todennäköisesti ei yhtään sen helpompi tai nopeampi ole asioida ongelmatapauksessa.

Sun tapauksessa todennäköisesti kannattaa pyytää jonkinlainen hyvitys ja sitten fiksata itse sen verran kun haluaa. Tuotahan voi käyttää sillä kiinteällä napilla itse autossa ja kaukosäätimeen voi esimerkiksi vaihtaa oikeat analogiset kytkimet ja vaikka asentaa kokonaan uuteen koteloon. Monelle riittäisi, että se etäkäynnistys on vaikka kotona oven pielessä tms olevassa boksissa, eikä edes ole siis mukana koko ajan taskussa.

Noihin kierteisiin kannattaa laitta helicoilit jos vaan riittää tila porata, todennäköisesti riittää. Sillä niistä tulee kestävämmät, kuin alunperin ovat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom