Webasto / Eberspächer

Eberi (diesel) ei tykännyt kovista pakkasista (-20->) ja ei liekki syttynyt. Karseat savut laski pari kertaa yrittäessään käyntiin. Ehkä vasta kolmannella yrityksellä syttyi vaivoin ja silloinkin sankan savun saattelemana. Heti kun vähän lämpeni -15-18c, niin syttyi laakista.
  • Vikakoodit luettu, eikä ollut mitään
  • Akku täynnä ja laturissa, ei vaikutusta
  • Tankki lähes täynnä
Yksi teoria tuli mieleen kahvipöytäkeskusteluissa jos aseman pumpulta olisikaan saanut tarpeeksi pakkasen kestävää dieseliä, joka ei sitten ole kunnolla muuntunut syttyvään muotoon eberissä. Samalta asemalta olen tankannut mutta en ole huomannut tuota tarkistaa...
 
Jos oot käytelly sitä pitkin talvea niin höpöhöpöö. Talvidiesel on ollut jaossa talven alusta saakka, ainoastaan jos et oo webaa käyttänyt kuin vasta nyt.

Tosin, joillakin automerkeillä huhutaan olevan niin pienet polttoainelinjat lämmittimelle, että suodatettavuuspisteen lähestyessä tulee ongelmia, mutta se vaatii talvilaadulla sinne -30 nurkille vajoamista. Ootko käyttänyt lämmitintä +30min aina?

e: ei juututa Webastoon, vaikka eberistä puhuitkin. ;)
 
Onko talven mittaan kukaan hankkinut aiemmin ketjussa kyseltyä venäläistä Binaria? Omaan autoon lisälämmitin haussa ja tarjous Binar 5S lämmittimestä asennuksen kera 1650 euroa sisältäen GSM-ohjauksen ja sisäpuhallinkytkennän. Hinta houkuttelisi, toki suomenlahden toiselta puolelta löytyy webastoa ja eberiä lähes samoihin hintoihin.

Vanhemman mallinen eli se fyysisesti isompi on nyt ollut talven käytössä. Toiminut kuin junan vessa gsm-ohjauksella. Tuo 1650€ on kyllä suolainen hinta, esim. tori.fi on tällä hetkellä myynnissä uusi lämmitin gsm-ohjauksella 570€ hintaan. Siihen asennus ja ipcu-rele päälle niin ollaan vielä kaukana tuosta saamastasi tarjouksesta.
 
Äkkiä katsoin Binarin hintoja niin asennettuna reilua tuhatta euroa, että samaa mieltä E.N kanssa, melko runsas pyynti. Missä päin asustat, josko löydettäisiin sulle vaihtoehto?
 
Onko noista planar ilmalämmittimistä kokemuksia? Ajatellut jos ostais Planar 2D ilmalämmittimen ja rakentaisi "kannettavan" lämmittimen.
Sopiva loota johon lämmitin, akku ja pa-säiliö, niin sais veneen sisätiloja lämmitettyä(sen 3x vuoteen mitä on tarvis) ja muuten vois olla pakettiauton takatilassa.
Ja sais maasturin/teltan lämpimäks, kun joskus tulee retkeiltyä.
Tietysti sit pitäs miettiä, että pitääkö lämppärin sisällä ja johdattaa pakokaasut ulos, vai lämppäri ulkona ja lämmöt letkun/putken kautta sisälle..
 
Onko noista planar ilmalämmittimistä kokemuksia? Ajatellut jos ostais Planar 2D ilmalämmittimen ja rakentaisi "kannettavan" lämmittimen.
Sopiva loota johon lämmitin, akku ja pa-säiliö, niin sais veneen sisätiloja lämmitettyä(sen 3x vuoteen mitä on tarvis) ja muuten vois olla pakettiauton takatilassa.
Ja sais maasturin/teltan lämpimäks, kun joskus tulee retkeiltyä.
Tietysti sit pitäs miettiä, että pitääkö lämppärin sisällä ja johdattaa pakokaasut ulos, vai lämppäri ulkona ja lämmöt letkun/putken kautta sisälle..

Mitä etua tollasella on sit ihan normaaliin nestekaasu, petrooli tai diesel lämmittimeen. Poislukien rakentamisen ilo.

Polttonestelämmitin | Motonet Oy
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/timco-ep-188-3,6kw-petroolilammitin

Edit: niinjoo, käyttöjännite? No sekin ratkeaa jos on käytössä invertteri tai sitten riittää paristot tuon petroolilämmittimen kohdalla.
 
Luulis että tuolla suunnalla liikkuisi Binareita halvalla ja runsaasti...
 
Mikä on helppo keino selvittää akun kunto tulevaa talvea ennakoiden? Keväällä ostettu käytetty auto jossa Webasto ja Remuc. Webasto ja auton puhallin oli 10 min päällä niin akun jännite putosi 12,8V -> 12,1V Remucin appin perusteella. Onko tuo huolestuttavaa? Ulkolämpötila oli testihetkellä jotain +10 C eli varmaan aika optimi akun kannalta.
 
Mikä on helppo keino selvittää akun kunto tulevaa talvea ennakoiden? Keväällä ostettu käytetty auto jossa Webasto ja Remuc. Webasto ja auton puhallin oli 10 min päällä niin akun jännite putosi 12,8V -> 12,1V Remucin appin perusteella. Onko tuo huolestuttavaa? Ulkolämpötila oli testihetkellä jotain +10 C eli varmaan aika optimi akun kannalta.
Hiukan ehkä.

Mulla on Eber+Remuc ja akku 2½ jälkeen ihan loppu. 10-15 min käytöllä voltit putoaa reilusti alle 11V, jopa 11.6V joka on Remucilla katkaisurajana (auto käynnistyy ihan hyvin vielä). Juuri laturilla ladattu akku kestää puolet pidempään käyttöä mutta putoaa silti nopeasti 12V pintaan. Akku perinteinen 105Ah, ei AGM.
 
Käy vaikka motonetissä tekemässä akkutestin testerillä, se ei montaa euroa maksa. Tai sitten jossain akkuliikkeessä.
 
Käy vaikka motonetissä tekemässä akkutestin testerillä, se ei montaa euroa maksa. Tai sitten jossain akkuliikkeessä.
Eikä ne ole millään tavalla edes kovin luotettavia.

Isäukko kävi tuollaisessa, "akun kunto OK". Muutaman viikon päästä saatiin käynnistellä mersua kaapeleilla pihalta ja uutta akkua hakemaan... :rolleyes:
 
Eikä ne ole millään tavalla edes kovin luotettavia.

Isäukko kävi tuollaisessa, "akun kunto OK". Muutaman viikon päästä saatiin käynnistellä mersua kaapeleilla pihalta ja uutta akkua hakemaan... :rolleyes:

No on ne luotettavampia kuin itse mittailu yleismittarilla... Mulla paljasti uudesta asti viallisen motonetistä hankitun akun joka toimi sinänsä mutta aiheutti auton menemisen virransäästötilaan yliherkästi.
 
No on ne luotettavampia kuin itse mittailu yleismittarilla... Mulla paljasti uudesta asti viallisen motonetistä hankitun akun joka toimi sinänsä mutta aiheutti auton menemisen virransäästötilaan yliherkästi.
Toki, mutta en niihin silti sokeasti luottaisi.

Tässä tapauksessa kun kysyjällä on Remuc, niin laittaisin vain alhaisen virran asetukset sellaisiksi että auto varmasti käynnistyy. Sitten kun on pari kertaa tullut kylmään autoon niin voi mennä suoraan akkuliikkeen kautta kotiin. :D
 
Saas nähdä joutuuko itsekin akkukaupoille... käyttelin eberiä ettei se vallan ruostu jumiin ja akkujännite näytti laskevan lukemaan 12,0V. Saisi se vähän enemmän olla, näissä lämpötiloissa, kun jossain vaiheessa pysyi talvipakkasillakin noin 12,2V.

Muutin kokeeksi myös auton latauskäytöstä, ottamalla pois (omasta mielestäni) aivan turhanaikaisen jarrutusenergian talteenoton jossa akkua ladataan moottorijarrutuksessa. Muuten varmaan ihan ok toiminto, mutta kun aina pitää olla tilaa talteenottoon niin akku ei lataudu kuin (auton mittauksen mukaan) 80% tasoon johon lataus lopetetaan.

Ominaisuuden pois koodaamisen jälkeen latausjännitettä on tasaisesti koko ajan, akkuun lähti samantien menemään yli 10A latausvirtaa joka pikkuhiljaa toki laski ajaessa. Jos tolla talteenotolla jonkun mikrolitran bensaa säästää, niin ihan se ja sama mulle... ennemmin otan täyden akun.
 
Muutin kokeeksi myös auton latauskäytöstä, ottamalla pois (omasta mielestäni) aivan turhanaikaisen jarrutusenergian talteenoton jossa akkua ladataan moottorijarrutuksessa. Muuten varmaan ihan ok toiminto, mutta kun aina pitää olla tilaa talteenottoon niin akku ei lataudu kuin (auton mittauksen mukaan) 80% tasoon johon lataus lopetetaan.

Ominaisuuden pois koodaamisen jälkeen latausjännitettä on tasaisesti koko ajan, akkuun lähti samantien menemään yli 10A latausvirtaa joka pikkuhiljaa toki laski ajaessa. Jos tolla talteenotolla jonkun mikrolitran bensaa säästää, niin ihan se ja sama mulle... ennemmin otan täyden akun.

Siis onko toi hybridi? Vai miten akulla säästää bensaa? Ja jos hybridi niin käynnistysakku ja ajoakku on sama?
 
Siis onko toi hybridi? Vai miten akulla säästää bensaa

Ihan tavallinen bensakone, Audi A3 1.8TFSI. Se teoreettinen säästö toteutuu sillä, että akkua ladataan aina kun mennään moottorijarrulle, koska "ilmaista energiaa". Kun moottorijarrutus loppuu, otetaan se äsken ladattu sähkö samantien ulos akusta keventämällä latausta, jolloin bensiiniä säästyy se mikrolitra tms.

Akun ollessa siinä noin 80% varauksessa, ei tasaisessa ajossa ladata yhtään vaan laturi tekee vain juuri sen verran kuin auto kuluttaa. Oheisen (huonon) graafin otin ajossa ennen järjestelmän pois kytkemistä, latausvirran tasaiset osuudet ovat noin nolla ampeeria, aina moottorijarrulle mentäessä on piikki ylöspäin kun akkua ladataan ja heti sen jälkeen piikki alaspäin miinuspuolelle, kun se äsken varastoitu energia otetaan ulos.



Tämä on ainakin about kaikissa volkkarikonsernin autoissa joissa start-stop, myös muiden valmistajien tiedän tätä kikkailua harrastavan.
 
Onko tietoa, että käykö tuo Webasto Thermoconnect (ent. Remuc) Eberiin. Ilmeisesti omassa V50 2012 on Eberin lämmitin ja kauko-ohjain olisi kiva.
 
Jos autossa ei ole jo kaukosäädintä, niin et saa ohjattua kummallakaan suoraan lämmitintä. Siis webasto ThermoConnectilla tai Eberin EasyStart Webillä. Koska todennäköisesti kyseessä on tehtaalla asennettu Eberi joka toimii can-väylän kautta.
 
Jos autossa ei ole jo kaukosäädintä, niin et saa ohjattua kummallakaan suoraan lämmitintä. Siis webasto ThermoConnectilla tai Eberin EasyStart Webillä. Koska todennäköisesti kyseessä on tehtaalla asennettu Eberi joka toimii can-väylän kautta.

Ja tämä perustuu mihin?

En ole koskaan asentanut, mutta kiinnostaa tietää mikä siinä eber+can -yhdistelmässä asentamisen estää?
 
Kiitos, laittaisin tietenkin jos olisin tiennyt moisen olemassa olosta. :)

En kyllä ole tuommoista kuullut, että ei ollenkaan toimisi. Jotkut sanovat, että mahdollisesti pitäisi sinisellä käydä joku kaukosäätö-asetus laitattamassa päälle.
Minullakaan ei ole hajua millä tavalla Volvon tehdas-versio eroaa, mutta käsittääkseni normaalissa Eberissä riittää yhdelle pinnille virta että se on käynnissä. Eli sen puolesta tuo Remuc käy hyvin vaikka Webaston omistuksessa nykyään onkin.

Yksi vaihtoehto on hommata käyetty Remuc jostain - säästyy uudessa olevilta vuosimaksuilta, ellen väärin katsonut. (SIMmi lienee pakollinen nykyään, tms.)
 
Minullakaan ei ole hajua millä tavalla Volvon tehdas-versio eroaa, mutta käsittääkseni normaalissa Eberissä riittää yhdelle pinnille virta että se on käynnissä. Eli sen puolesta tuo Remuc käy hyvin vaikka Webaston omistuksessa nykyään onkin.

Yksi vaihtoehto on hommata käyetty Remuc jostain - säästyy uudessa olevilta vuosimaksuilta, ellen väärin katsonut. (SIMmi lienee pakollinen nykyään, tms.)

Toki riittää normaaliin eberiin yhteen pinniin ±12v. Mutta sitten kun se ei lähdekään käyntiin, niin olisi varmasti mukava saada luettua vikakoodit ulos. Rahamies tietenkin laittaa kättä taskuun ja marmorille koko laite. Itse arvostan sitä, että tarvittaessa saa vikakoodit luettua.

Käytetty Remuc on ok, jos löytää tarpeeksi vanhan. Uudemmat (ainakin plus versiot), niin kk maksu juoksee vaikka sulla olisi oma sim sisällä. Toki eihän se kallis ole 50e vuoteen, kun halvimmat dataliittymät taitaa olla joku 3e kuussa. = noin 40e. Toimiipahan sitten koko Euroopassa jos tykkää ajella omalla autolla ulkomailla.

En kyllä ole tuommoista kuullut, että ei ollenkaan toimisi. Jotkut sanovat, että mahdollisesti pitäisi sinisellä käydä joku kaukosäätö-asetus laitattamassa päälle.
? Sanoin että sen pitäisi käydä. Mikäli autossa on analoginen painonappi laitteen käynnistämiselle, niin sen saa toimimaan pienellä relekikkailulla, vaikka olisi mikä CAN ohjaus tahansa. (mm. yksi Sprinter tehdaseberillä oli aika mielenkiintoinen.)
Diagnostiikkaa sen kautta ei voi lukea ja tuskin tulee, kun Webaston omistuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetty Remuc on ok, jos löytää tarpeeksi vanhan. Uudemmat (ainakin plus versiot), niin kk maksu juoksee vaikka sulla olisi oma sim sisällä. Toki eihän se kallis ole 50e vuoteen, kun halvimmat dataliittymät taitaa olla joku 3e kuussa. = noin 40e. Toimiipahan sitten koko Euroopassa jos tykkää ajella omalla autolla ulkomailla.
Joo, eihän se enää ole. Elisakin meni nostamaan halvimmat kk hinnat ~6 euroon, niin alkaa olemaan Remuc-simmi halvempi pian - kunnes tajuavat nostaa.

Itse en vielä jaksanut alkaa repimään simmiä pihalle omasta vanhasta (~4v ikää, ei kk-maksua).
 
Ja tämä perustuu mihin?

En ole koskaan asentanut, mutta kiinnostaa tietää mikä siinä eber+can -yhdistelmässä asentamisen estää?

Kumpikaan noista ei osaa can-väylän kautta lämmitintä ohjata ja tuossa Volvon eberissä ei ole muuta ohjausta kuin can-väylä. Merkkiliikkeestä saa sarjan jolla ohjaus onnistuu tai esim. Autoplugin moduulilla.
 
Toki riittää normaaliin eberiin yhteen pinniin ±12v. Mutta sitten kun se ei lähdekään käyntiin, niin olisi varmasti mukava saada luettua vikakoodit ulos. Rahamies tietenkin laittaa kättä taskuun ja marmorille koko laite. Itse arvostan sitä, että tarvittaessa saa vikakoodit luettua.

Käytetty Remuc on ok, jos löytää tarpeeksi vanhan. Uudemmat (ainakin plus versiot), niin kk maksu juoksee vaikka sulla olisi oma sim sisällä. Toki eihän se kallis ole 50e vuoteen, kun halvimmat dataliittymät taitaa olla joku 3e kuussa. = noin 40e. Toimiipahan sitten koko Euroopassa jos tykkää ajella omalla autolla ulkomailla.


? Sanoin että sen pitäisi käydä. Mikäli autossa on analoginen painonappi laitteen käynnistämiselle, niin sen saa toimimaan pienellä relekikkailulla, vaikka olisi mikä CAN ohjaus tahansa. (mm. yksi Sprinter tehdaseberillä oli aika mielenkiintoinen.)
Diagnostiikkaa sen kautta ei voi lukea ja tuskin tulee, kun Webaston omistuksessa.
Volvo V50 ei ole mitään analogista painonappia vaan toimii mittariston kautta.

Jos Sprinterissä on esilämmitys eberissä, niin lämmttimen vieressä on yksi vapaa johto johon syötetään virtaa niin lämmitin lähtee päälle ja käynnistää sisäpuhaltimen samalla.
 
Onko tietoa, että käykö tuo Webasto Thermoconnect (ent. Remuc) Eberiin. Ilmeisesti omassa V50 2012 on Eberin lämmitin ja kauko-ohjain olisi kiva.
Kylläkait tämän ikäisissä Volleissa on jo Webasto...Toki en varma ole tosta V50, isommissa ainakin on pelkkää webaa 2008->

Ja oli kumpi hyvänsä niin kumpaakaan kaukokäynnistystä et saa suoraan pelaamaan. Vaatii poikkeavan kytkennän auton can-väylään, softamuutos itse thermoconnectin boksiin ja päälle vielä Volvolta softamuutos itse auton poksiin. Omaan V70:een olisi tullut kaikkinensa maksamaan tonnin luokkaa, joten sai jäädä ja Autoplugini tiluuseen...
 
Volvo V50 ei ole mitään analogista painonappia vaan toimii mittariston kautta.

Jos Sprinterissä on esilämmitys eberissä, niin lämmttimen vieressä on yksi vapaa johto johon syötetään virtaa niin lämmitin lähtee päälle ja käynnistää sisäpuhaltimen samalla.

Ei ollut tuossa mallissa yhtään vapaata paikkaa. Oli maaohjattu ja vielä niin, että maata ei saanut jättää päälle vaan toimi ns. keinukytkimenä.

Kahdella vaihtoreleellä ensin muuttaa Remucin +12v ohjauksen maaohjaukseksi ja toinen vaihtorele irroitti maan, kun lämmittimen valo syttyi.
 
Osaisiko joku hieman neuvoa noviisia Webaston käytössä? Ostin kesällä uuden Octavian bensakoneella jossa Webasto mukana. En ole moista aikaisemmin käyttänyt ja kaipaisin hieman neuvoja. Osaan toki päälle laittaa ja sammuttaa. Mutta, kauanko sitä kannattaa pitää päällä, onko haittaa jos käyttää juuri ennen lyhkästä ajoa jne. ?Olen joskus ollut lukevinani että että ei kannata käyttää ennen lyhkäistä ajoa ja ei saisi käyttää kuin max. 30 min kerralla, en tosin muista mistä moiset olen lukenut. Octavian manuaalissa näistä käyttötavoista ei ole mitään mainintaa.
 
Kannattaa välillä ladata ylläpitolaturilla, niin ei tarvitse aikoja miettiä.

30min sääntö on hyvä, se on vaan niin päin että alle 30min ei mielellään kannata käyttää. Muuten laite karstoittuu.

Ite olen pitänyt pikkupakkasella 30min ja kunnon pakkasilla 45min-1h. Ainettahan aparaatti syö noin 2dl tunnissa, että ei kovin suurista rahoista puhuta, jos haluaa säästösyistä käyttää laitetta vähemmän.
 
Liian lyhyt lämmittimen käyttö on se joka lämmittimen tappaa. Jos Octaviassasi on valittavissa jostakin valikoista lämmittimen automaattinen käynnistys (luultavasti on) niin se heti pois päältä. Mikäli se on päällä, niin lämmitin käynnistyy aina kylmillä keleillä automaattisesti kun lähdet ajamaan ja jos ajo on kovin lyhyt siirtymä, ei lämmitin ehdi käydä kunnolla lämpöiseksi.

Automatiikka siis pois ja pidät huolen siitä, että aina kun lämmität niin lämmitin saa käydä riittävän kauan, itse pitäisi varttituntia minimiaikana.

Ennen lyhyttä ajoakin webastoa voi käyttää. Ongelma on siinä, että webaston käyttö kuluttaa akkua ja jos pitkän esilämmityksen jälkeen ajaa vain lyhyen matkan, ei akkuun ehdi latautua takaisin sitä energiamäärää jonka webasto sieltä äsken otti. Joten jos jatkuvasti ajelee lyhyitä matkoja ja esilämmittää ennen lähtöä, on akku jossain vaiheessa tyhjä. Tältä voi välttyä akkulaturilla tai ajamalla välillä pidemmänkin matkan.

Nyrkkisääntönä tarvittavalle latausajalle käytetään usein sitä, että vähintään esilämmityksen mittainen aika pitäisi ajaa. Jos siis esilämmität autoa 20 minuuttia niin ajomatkan pitäisi olla myös vähintään 20 minuuttia. Tämä ei ole kaiken kattava totuus, kovimmilla pakkasilla akku latautuu niin hitaasti ettei tuo välttämättä riitä, mutta ehkä tuosta jotain käsitystä silti saa.
 
Automaattinen käynnistys otettu pois päältä. Ajastimesta pystyy valitsemaan kauanko webasto lämmittää, 10 min - 60 min, 10 min pykälin. Laitoin 20 min näin alkuun. Saa nähdä riittääkö kovemilla pakkasilla vai pitääkö aikaa lisätä. Mikäli kaukosäätimellä käynnistää niin täytynee yrittää muistaa laittaa se ajoissa päälle, ettei tarvitse ajon aikan pitää sitä päällä.

Webaston ei pitäisi lähteä päälle mikäli akun varaus on liian alhainen, täten ei tarvitse pelätä etteikö auto lähtisi aamulla tuon takia käyntiin. Viikottain tulee kyllä ajaettua muutaman kerran hieman pidempää matkaa, ei kuitenkaan päivittäin. Eiköhän tuo akku joten kuten pysy kunnossa.

Millä tavalla tuon karstoitumisen käytännössä huomaa, loppuuko lämmittimestä teho vai kuinka?
 
Mikäli kaukosäätimellä käynnistää niin täytynee yrittää muistaa laittaa se ajoissa päälle, ettei tarvitse ajon aikan pitää sitä päällä.

Jos et muista, niin anna olla päällä vielä kun lähdet ajamaan. Ei siitä mitään haittaa ole.

Ja kuten jo todettiinkin, akun varauksen valvonta jännitettä vahtimalla on erittäin epätarkkaa ja saat aivan varmasti lämmittimellä akun siihen tilaan, ettei auto enää pakkasessa käynnisty. Järki mukana käytössä siis.
 
Automaattinen käynnistys otettu pois päältä. Ajastimesta pystyy valitsemaan kauanko webasto lämmittää, 10 min - 60 min, 10 min pykälin. Laitoin 20 min näin alkuun. Saa nähdä riittääkö kovemilla pakkasilla vai pitääkö aikaa lisätä. Mikäli kaukosäätimellä käynnistää niin täytynee yrittää muistaa laittaa se ajoissa päälle, ettei tarvitse ajon aikan pitää sitä päällä.

Webaston ei pitäisi lähteä päälle mikäli akun varaus on liian alhainen, täten ei tarvitse pelätä etteikö auto lähtisi aamulla tuon takia käyntiin. Viikottain tulee kyllä ajaettua muutaman kerran hieman pidempää matkaa, ei kuitenkaan päivittäin. Eiköhän tuo akku joten kuten pysy kunnossa.

Millä tavalla tuon karstoitumisen käytännössä huomaa, loppuuko lämmittimestä teho vai kuinka?
15-20min on ihan hyvä aika. Volvossa ei taida edes kovimmilla paukkupakkasilla juuri sen aiemmin käynnistyä (volvon tehdasweba päättää itse sopivan ajan) ja aina in lämmin ollut lähtiessä.
Ajossa päällä pitäminen taas ei haittaa mitään.
Itse olen vähän tuota automaattikäynnistyksen disabloimista vastaan, koska nykydieselit on mitoitettu hyödyntämään sitä lisälämmitintä = auto ei lämpeä kunnolla ajossa kovilla pakkasilla ilman lämppäriä. Ongelmaahan tuosta automaattitoiminnosta ei tule kuin pätkäajolla, eikä silloinkaan haittaa jos esilämmitys on riittävän pitkä.

Akkua oikein kytketty webasto ei tyhjennä, mutta ilman ylläpitolatausta kyllä tuhoaa sen akun nopeammin. Menee vain akkuja useammin vaihtoon... Tarpeeksi huono(ntunut) akku jaksaa vielä pyörittää webaa, mutta ei enää starttia, joten siinä mielessä lähtö voi joku kaunis aamu jäädä haaveeksi.

Karstoittumista et etukäteen näe, lämppäri alkaa jossain vaiheessa savuttamaan tai lopettaa kokonaan toimimasta, molemmat oireet ilmenee yleensä liian myöhään ja ovat jo merkki lämppärin sisuskalujen huolto-/vaihtotarpeesta.
 
Tätä vähän arvelinkin, erillaisia ohjeita tulee eri tahoilta, enköhän näillä oheilla pärjäile, kiitos. Täytynee sitten vissiin pitää ajon aikana päällä mikäli ei ole ennen lähtöä kerennyt jostain syystä olemaan tarpeeski kauaa vielä päällä. Akkua täytynee hieman seurailla mikäli tuohon auton akkuvahtiin ei voi luottaa.
 
Tätä vähän arvelinkin, erillaisia ohjeita tulee eri tahoilta, enköhän näillä oheilla pärjäile, kiitos. Täytynee sitten vissiin pitää ajon aikana päällä mikäli ei ole ennen lähtöä kerennyt jostain syystä olemaan tarpeeski kauaa vielä päällä. Akkua täytynee hieman seurailla mikäli tuohon auton akkuvahtiin ei voi luottaa.

Todennäköisesti akkuvahtia voi myös sinun autossa säätää testerillä. Tuommonen jännitteenvalvonta on kuitenkin vähän kehno vahti, eikä siitä idioottivarmaa voi tehdä. Jos käytät joka päivä kaksi kertaa Webastoa, niin ne pari pidempää matkaa viikossa ei tule riittämään. Ylläpitolaturi on melkein kyllä pakollinen, jos Webastoa käytät usein.
 
Kysyjän autossa on bensiinimoottori...
No ihan yleisesti se oli mainittu, en kyllä katsonutkaan mikä kone oli kyseessä.. :D

Bensiiniautossakaan ei siitä automaattitoiminnosta ole mitään haittaa, ellei hoo moilasena repäise joka kerta kylmänä käyntiin ja aja 5min suuntaansa. (Toki tarkan markan miestä voi se pari ylimääräistä polttoainelusikallista ahdistaa.)
 
Bensiiniautossakaan ei siitä automaattitoiminnosta ole mitään haittaa, ellei...

No kumpi sitten on järkevämpää, kytätä ajoaikoja vai ottaa se automaatti pois, kun ei siitä ole mitään hyötyäkään. Tuollaisen Ocun bensakone lämpenee varsin tehokkaasti.

Päättäköön jokainen itse, siksihän ne asetukset siellä autossa on että jokainen saa tehdä niinkuin tykkää. ;)
 
20min-30min on sopiva aika. Mulla on kanssa bensa-webasto.

En ole itse tarvinnut yli 25 minuuttia koskaan. Sillon on jo lasit hyvin sulat kovallakin pakkasella.

Automaatti-asennon pistän napista päälle sillon erikseen kun en ole esilämmittänyt webastolla, saa nopeammin kabiinin lämpimäksi lyhyelläkin matkalla.

Ja joo bensa-webastot ei käytännössä karstoitu.
 
Riippuu autosta tarvitseeko se apulämmitintä pakkasella, kyllä lämpimiä autoja on olemassa polttoaineesta riippumatta.
 
Eihän sitä Webastoa juuri tarvitsekaan, jos autossa on sisätilan lämmitin. Jos taas ei ole, niin Webasto lämmittää nopeasti tai voi laittaa esilämmityksen, niin on valmiiksi lämmin.

Webasto auto-startilla on ihan näppärä. Käy vaikka käynnistämässä auton 5 minuuttia etukäteen, niin on jo aika mukavan lämmintä. Peugeot 407 1.6 hdi:ssä käytin tuollatapaa. Bensa-autossa taas kestää lämpenemisessä vähän, vaikka olisikin käyttänyt moottorilämmitintä.

Auto-start siitä vähän huono, jos käy useissa kaupoissa, niin Webasto käynnistyy, mutta pian jo sammuu. Puhaltaahan webaston puhallin vielä sammutuksen jälkeenkin hetken ja sitten vasta sammuu kokonaan. Tuulisuojan kannattaa tosiaan laittaa talveksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no se riippuu onko roikkaan pääsyä vai ei.
Totta. Ja jos asennuttaa uuteen autoon moottori- ja sisätilalämmittimen, niin se maksaa noin 500€. Webasto taas saattaa kuulua auton hintaan jo valmiiksi.

Webasto autoonkin toki kannattaa asentaa ylläpitolaturi.
 
Paljon on näköjään kommentteja koskien lyhkäsiä ajomatkoja webaston käytön jälkeen ja akun latautumiseen. Tästä herääkin kysymys, mitä pidätte lyhkäisenä ajomatkana?
 
@Esa1000 lyhyempää ajoaikaa kuin lämmitysaika. Tosin sekään ei riitä välttämättä kovalla pakkasella, kun akku ottaa virtaa vastaan toooodella hitaasti.
 
Paljon on näköjään kommentteja koskien lyhkäsiä ajomatkoja webaston käytön jälkeen ja akun latautumiseen. Tästä herääkin kysymys, mitä pidätte lyhkäisenä ajomatkana?
Nyrkkisääntö on että pitäisi ajaa tuplat siitä ajasta mitä lämmittää.

Mulla ainakin 15-20 min työmatka on tappanut (ei-AGM) akun ihan loppuun 2-vuodessa. Nyt tulevaa kolmatta talvea ajattelin kitkutella alkuun tietäen ettei eberi jaksa kovin pitkään ilman laturissa roikottamista. ;)
 
Onko kukaan viritellyt tuon Autopluginin RCP-xx mallin kanssa mitään ulkoista ohjausta tuohon? Esim webaston/eberin omia kaukosäätimiä tai jotain omaa viritystä Arduino/raspberry laitteilla?
 
Onko kukaan viritellyt tuon Autopluginin RCP-xx mallin kanssa mitään ulkoista ohjausta tuohon? Esim webaston/eberin omia kaukosäätimiä tai jotain omaa viritystä Arduino/raspberry laitteilla?
Eikös kaikissa RCP moduleissa ole suoraan mahdollisuus käyttää mitä tahansa olemassa olevaa säädintä, oletuksena pelaavat auton omalla avaimella.
Toki muiden säätimien käyttö vaati sitten sen säätimen oman vastaanottimen auton puolelle kytkettynä, joka taas tekee itse rcp purkista kohtuullisen turhan... (Toki mahdollistaa jälkiasenteisen säätimen asentamisen tehdasasenteiseen väyläohjattuun lämppäriin, ilman koodauksia). Puhelinkäytön saa onnamaan autopluginin gsm paketilla, joka taas maksaa vähän enemmän.

Oma on vasta tulollaan venäjänmaalta, joten jää nähtäväksi mihin kaikkeen se loppupeleissä pystyy...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 653
Viestejä
4 495 028
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom