Webasto / Eberspächer

Itsellä on Eberin kauko-ohjaus mennyt jotenkin sököksi. Kauko-ohjain toimii, mutta ei yhdistä laitteeseen. Huolto-arvio oli tuhat euroa kun ei tiedetä vikaa niin menee selvityksessä. Huolto sanoi kuitenkin, että tuohon voisi asentaa jonkun toisenlaisen kauko-ohjauksen itse, sim-kortilla toimiva? Onko tuollaisesta kokemuksia?

Siis kauko-ohjain lähettää signaalin mutta Eberspächer ei käynnisty?

Saako lämmittimen käymään testerin kanssa?

Onko kyseessä tehdasasenteinen lämmitin?
 
Onko kellään tietoa, miten monipuolisesti alla olevalla eberin äpillä pystyy akun tilaa tarkkailemaan? Vai onko tuossa ainoastaan varoitus alhaisesta akun varauksesta?


Olen harkinnut Ctekin BatterySensea akun tilan vahtimiseen, mutta meneekö hukkaan, jos tuon Eberin kaukosäädön hommaisi? Tällä hetkellä ei siis ole kaukosäädintä eberin hallintaan.
 
Onko tietoa minkälaisen välipalikan eber tarvii väliin, että ThermoConnectin saa toimimaan? Autona Audi A6 Avant vm. 2015 3.0TDI BiTurbo Competition.
 
Onko sulla laitettu jälkiasenteisena nyt kelloa tai kaukosäädintä? Sittenhän se vain haaroitettaan y-johdolla.

Itse en ole laittanut. Hain auton Saksasta helmikuun lopussa. Kauko-ohjain kyllä löytyy, jolla voi ajastaa ja ajotietokoneen kautta saa myös ajastuksia ohjelmoitua.

20220309_150412.jpg
 
Itse en ole laittanut. Hain auton Saksasta helmikuun lopussa. Kauko-ohjain kyllä löytyy, jolla voi ajastaa ja ajotietokoneen kautta saa myös ajastuksia ohjelmoitua.

No mutta, orginaali Eberin ajastettava kaukkari, en olekkaan moiseen törmännyt!
Mun käsitys on, että tuo on ajettu LIN-väylään ja nämä aftermarketin kapulat tottelee W-bus ohjausta tai +-jänniteohjausta.
 
No mutta, orginaali Eberin ajastettava kaukkari, en olekkaan moiseen törmännyt!
Mun käsitys on, että tuo on ajettu LIN-väylään ja nämä aftermarketin kapulat tottelee W-bus ohjausta tai +-jänniteohjausta.

Jollain "välipalikalla" saa toimimaan, koska sain jo yhden tarjouksen, joka oli 800 € (osat + asennus) --> "Tarvii välisovittimen että toimii eberin kanssa".
 
Auto vaihtuu huomenna ja siinä (-16 vm. A 180 bensakoneella) lienee Webasto. Jännittää jo etukäteen. Koeajon yhteydessä ei juteltu tosta ollenkaan ja oma kokemus kikkareesta on tasan nolla. Henkisesti olen valmistautunut hommaamaan apulaturin. Oli jo nykyisessä harkinnassa. Syy on se, että kesäkaudella autoon tulee kilsoja, mutta talvella se seissee viikkotolkulla autohallissa. Halli on kylmää mallia, talviaikana n. nollan kieppeillä sisälämpötila. Akkuahan tuo taitaa syödä hitusen, vaikkei sitä edes käytä. Ja käytössä sitten toki hiukan reippaammin. Ei ole vielä käsitystä, minkälainen akku tossa johtotähdessä on. Pitää hiukan jutella vielä luovutuksen yhteydessä. Mitäköhän mulla on odotettavissa ton kanssa? Apukäynnistin on tullut jo hommattua, kun nykyisestä hyytyi akku pari vuotta sitten. Eiköhän tuota tule roikutettua mukana mahdollisilla talvireissuilla varmuuden vuoksi. Hallissa on tolppapaikka 2 h ajastimella.
 
Auto vaihtuu huomenna ja siinä (-16 vm. A 180 bensakoneella) lienee Webasto. Jännittää jo etukäteen. Koeajon yhteydessä ei juteltu tosta ollenkaan ja oma kokemus kikkareesta on tasan nolla. Henkisesti olen valmistautunut hommaamaan apulaturin. Oli jo nykyisessä harkinnassa. Syy on se, että kesäkaudella autoon tulee kilsoja, mutta talvella se seissee viikkotolkulla autohallissa. Halli on kylmää mallia, talviaikana n. nollan kieppeillä sisälämpötila. Akkuahan tuo taitaa syödä hitusen, vaikkei sitä edes käytä. Ja käytössä sitten toki hiukan reippaammin. Ei ole vielä käsitystä, minkälainen akku tossa johtotähdessä on. Pitää hiukan jutella vielä luovutuksen yhteydessä. Mitäköhän mulla on odotettavissa ton kanssa? Apukäynnistin on tullut jo hommattua, kun nykyisestä hyytyi akku pari vuotta sitten. Eiköhän tuota tule roikutettua mukana mahdollisilla talvireissuilla varmuuden vuoksi. Hallissa on tolppapaikka 2 h ajastimella.

Siis kaikissa lisälämmitimissä pätee sama sääntö. Jos 30min pidät lämmitintä päällä tarvitsee 30min ajaa jotta akun kapasiteetti täyttyy.

Akkulaturi on halpa investointi joka tapauksessa varsinkin jos calix tai defan pistoke löytyy valmiina puskurista.
 
Kyl valtaosa pajoista asentaa omat tavarat, poislukien merkkiliike.
Pointti ei ollut se, vaan se asennuksen hinta omille tavaroille. En koe, että säästö on merkittävä, jos etsin ensin Tokmannin, ajan sinne, ostan kamat ja sitten rupean etsimään pajaa (varmaan toi sama paja asentaa). Ei toi touhuilu nyt ihan 0-euroista ole sekään.
 
Pointti ei ollut se, vaan se asennuksen hinta omille tavaroille. En koe, että säästö on merkittävä, jos etsin ensin Tokmannin, ajan sinne, ostan kamat ja sitten rupean etsimään pajaa (varmaan toi sama paja asentaa). Ei toi touhuilu nyt ihan 0-euroista ole sekään.

Jos mietityttää niin voihan tarjouksia asennuksesta kysyä ennen tuotteen ostamista. Onnistuu netissä ilman fyysistä käyntiä missään, joko tarkoitukseen soveltuvan palvelun kautta tai suoraan tietossa olevaan pajaan. Toki tässä vaihtoehdossa on aina mahdollisuus että poistotuote ehtii loppua. Tuotteen tilaaminen onnistuu myös (toistaiseksi) verkkokaupasta, jos siis fyysistä tokmannia elinpiiristä löydy.

Toki loppuviimein kyse on siitä, onko vapaata aikaa tai halua sitä aikaansa käyttää mahdollista säästöä saadakseen, sekä ennen muuta siitä mikä on kenellekin merkittävä säästö.
 
Autoliikkeen myyjän kanssa keskusteltiin asiasta luovutushetkellä. Oli sitä mieltä, että mun ajoprofiili ei sinänsä pakota hommaamaan apulaturia. Näillä mennään.
 
Jos alkaa laturin hankinta tulemaan tarpeelliseksi, niin ite oon laittanut akunkenkiin kiinni pikaliittimen mihin kytken laturin aina välillä yön yli talvikaudella. 10A älylaturi muistaakseni maksoi 30 € lidukassa ja nuo liittimet tuli siis laturin mukana. Miinuksena tässä, että joutuu avaamaan kytkettäessä ja irrotettaessa konepellin, mutta ei tuo kytkeminen yli kymmentä sekuntia vie. Yöksi saa ainakin omassa autossa konepellin vielä kiinnikin, laturi mahtuu moottoritilaan ja johto mahtuu nätisti konepellin ja ritilikön välistä kulkemaan.
219988013305e800ecbaa48c8aa275be.jpeg


Omassa webastossa on ongelma, että sisäpuhallin ei pysy päällä. Joskus kokeilin ihan niin, että itse istuin autossa niin aina välillä muutaman sekunnin puhalsi ja pääosin oli hiljakseen. Moottori kyllä lämpiää 10-15 minuutissa jo, mutta ikkunat on jäässä vielä tunninkin jälkeen. Onko vinkkejä mistä kannattaa vikaa etsiä?

Webasto on jälkiasenteinen ja siinä on SMS-ohjaus sekä painonappi sisällä.
 
Jos alkaa laturin hankinta tulemaan tarpeelliseksi, niin ite oon laittanut akunkenkiin kiinni pikaliittimen mihin kytken laturin aina välillä yön yli talvikaudella. 10A älylaturi muistaakseni maksoi 30 € lidukassa ja nuo liittimet tuli siis laturin mukana. Miinuksena tässä, että joutuu avaamaan kytkettäessä ja irrotettaessa konepellin, mutta ei tuo kytkeminen yli kymmentä sekuntia vie. Yöksi saa ainakin omassa autossa konepellin vielä kiinnikin, laturi mahtuu moottoritilaan ja johto mahtuu nätisti konepellin ja ritilikön välistä kulkemaan.
219988013305e800ecbaa48c8aa275be.jpeg


Omassa webastossa on ongelma, että sisäpuhallin ei pysy päällä. Joskus kokeilin ihan niin, että itse istuin autossa niin aina välillä muutaman sekunnin puhalsi ja pääosin oli hiljakseen. Moottori kyllä lämpiää 10-15 minuutissa jo, mutta ikkunat on jäässä vielä tunninkin jälkeen. Onko vinkkejä mistä kannattaa vikaa etsiä?

Webasto on jälkiasenteinen ja siinä on SMS-ohjaus sekä painonappi sisällä.


IPCU-rele varmaan kiukuttelee
 
Onko Webastossa ja Eberissä mitään olennaisia teknisiä eroja, esim korjattavuuden ja varaosien hintojen suhteen? Tarkoitus ostaa joku halpa käytetty, nestekiertoinen. diesel, 5kW. Ohjaus keskuslukituksen lisäkanavalla, joten kelloilla yms ei ole väliä. Toki ne Binaritkaan ei ole uutena mahdottoman hintaisia, vaan ei ole luotettavuus niin ykkösprioriteetti tässä käytössä niin kyllähän se ~150e on vähemmän kuin ~600e.

E: ja jos joku osaisi karkeasti kertoa miten tuo kauko-ohjaus kannattaisi toteuttaa. Jos käytössä ei ole mitään eberin omaa kelloa vaan kauko-ohjaimella vaan ohjataan relettä josta virta eberille, sammuuko se kun tavoitelämpö on saavutettu ja käynnistyy kun laskee tiettyyn lämpötilaan? Tuossa olisi tietysti hyvä olla joku ajastin ettei lämmitin voi unohtua päälle, onko noissa omissa kelloissa tuollaista ominaisuutta? Vai onko helpompi toteuttaa erilliskomponenteilla sekin, jos kuitenkin on tarkoitus aina käyttää kaukosäädintä.
 
Viimeksi muokattu:
Eberi on helpompi huoltaa/korjata, Weba on kasattu isommista moduleista kun Ebeen saa yksittäisiä osia.
 
Noniin tein mukamas hyvän diilin Torista kun Eber D5WS 50e sisältäen muutama uus varaosa, vain PA-pumppu puuttuu mutta uus näytää satasen maksavan.

Suurempi puute on se keltainen johto josta tämä vehje pitäisi lähteä käyntiin. Onko tämä nyt joku helvatan OEM can väylä höpö lämmitin vai saako tätä mitenkään nappitoimiseksi? Eli siis kytkiksen komponentti 3.11 tavalla oli tarkoitus kytkeä. Mutta ei ole keltaista johtoa.
 

Liitteet

  • photo_2022-09-19_19-16-38.jpg
    photo_2022-09-19_19-16-38.jpg
    110,4 KB · Luettu: 157
  • photo_2022-09-19_19-16-39 (2).jpg
    photo_2022-09-19_19-16-39 (2).jpg
    204,1 KB · Luettu: 162
  • photo_2022-09-19_19-16-39.jpg
    photo_2022-09-19_19-16-39.jpg
    101,8 KB · Luettu: 180
  • Screenshot 2022-09-20 142234.png
    Screenshot 2022-09-20 142234.png
    440,1 KB · Luettu: 162
Varmaanhan tuo on joku tehdasasennus laite, kun on tuo GM-logo.
Tuo liitin ei pinni määrältään täsmää mihinkään kytkiksen liittimistä.
Katsoisin tuleeko tuohon S1 liittimeen keltaista johtoa.
 
Omassa webastossa on ongelma, että sisäpuhallin ei pysy päällä. Joskus kokeilin ihan niin, että itse istuin autossa niin aina välillä muutaman sekunnin puhalsi ja pääosin oli hiljakseen. Moottori kyllä lämpiää 10-15 minuutissa jo, mutta ikkunat on jäässä vielä tunninkin jälkeen. Onko vinkkejä mistä kannattaa vikaa etsiä?
Tänään piti vaihtaa akku autoon, kun alkoi virta käymään vähiin. Nyt iloinen yllätys iltapäivällä kun hyppäsin autoon niin webasto oli lämmittänyt myös sisätilat :thumbsup: Tiedä sitten olisko jännite laskenut sen verran että sammuttanut puhaltimen.

Tuossa on mitä ilmeisemmin kaksi eri toimintarajaa jännitevahdilla, kun tänään tajusin mitata akun lepojännitteen siksi, että webasto oli sammunut itsellään kun menin autolle n. vartti lämmityksen aloittamisen jälkeen. Eli ensin loppuu puhaltimen toiminta ja sitten koko mööpelin toiminta. Tai sitten on vaan sattumaa ja aamulla painelen kylmään autoon taas:D
 
Tänään piti vaihtaa akku autoon, kun alkoi virta käymään vähiin. Nyt iloinen yllätys iltapäivällä kun hyppäsin autoon niin webasto oli lämmittänyt myös sisätilat :thumbsup: Tiedä sitten olisko jännite laskenut sen verran että sammuttanut puhaltimen.

Tuossa on mitä ilmeisemmin kaksi eri toimintarajaa jännitevahdilla, kun tänään tajusin mitata akun lepojännitteen siksi, että webasto oli sammunut itsellään kun menin autolle n. vartti lämmityksen aloittamisen jälkeen. Eli ensin loppuu puhaltimen toiminta ja sitten koko mööpelin toiminta. Tai sitten on vaan sattumaa ja aamulla painelen kylmään autoon taas:D
Tehdasasenteinen itsellä ei ainakaan aloita puhallusta ennen kuin neste on plussan puolella. Jollain parin kympin pakkasilla tuo tarkoittaa sitä, että webasto pohottaa noin kymmenen minuuttia ennen kuin puhallus alkaa.
 
Olisiko jollakin kokemusta Planarin sielunelämästä? Olin tänään veneellä siirtääkseni lämmittimen lämpötila-anturin. Anturi ei ollut kytketty, kun laitoin lämmittimen päälle. Sen ei pitäisi vaikuttaa lämmittimen toimintaan, vaan lämmitin on käytetävissä ilman koko anturia. Lämmitin yllättäen sammui 15-30min kuluttua. Ei tullut mitään virhekoodeja. Jopa epäilin, että olin vahingossa osunut sammutuspainikkeeseen. Lämmitin ei ollut termostattimoodilla, vaan teho oli manuaalisesti säädetty täysille. Lämmitin lähti normaalisti uudestaan päälle, mtta sammui taas suurinpiirtein saman ajan kuluttua. Käyttäytyi ihan kuin moottorin lisälämmitin, joka käy vain säädetyn ajan. Kytkettyäni anturin takaisin, laitoin asetuksista termostaattimoodin päälle ja käynnistin lämmittimen. Taas lämmitin sammui saman ajan kuluttua ilman virhekoodeja. Säädetty lämpötila ei ollut vielä saavutettu. Mikä homma?

Lämmitin: Planar 2D
Säädin: PU27
 
Lisää kokemuksia edelliseen, kun olin taas veneellä. Käytin akun kaapelit irti ja todennäköisesti ainakin jokin muisti lämmittimessä tyhjeni, koska kello ei pysynyt ajassa. Toiminnassa tämän jälkeen en huomannut eroa. Lämmitin käy 20min ja lopettaa lämmityksen. Sen jälkeen lämmitin jää puhaltamaan hiljaa. Viime kerralla veneellä ollessani heti lämmityksen loputtua sammutin lämmittimen ja käynnistin uudelleen.Tällä kertaa maltoin odottaa, mitä lämmitin tekee seuraavaksi. 5min hiljaisen puhalluksen jälkeen lämmitin alkoi uudestaan lämmittämään. Ihan kuin hardware olisi kunnossa mutta softa rikki.

Onko lämmittimen näin toimimaan saama järki säätimessä vai itse lämmittimessä? Itse veikkaan, että säätimessä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää kokemuksia edelliseen, kun olin taas veneellä. Käytin akun kaapelit irti ja todennäköisesti ainakin jokin muisti lämmittimessä tyhjeni, koska kello ei pysynyt ajassa. Toiminnassa tämän jälkeen en huomannut eroa. Lämmitin käy 20min ja lopettaa lämmityksen. Sen jälkeen lämmitin jää puhaltamaan hiljaa. Viime kerralla veneellä ollessani heti lämmityksen loputtua sammutin lämmittimen ja käynnistin uudelleen.Tällä kertaa maltoin odottaa, mitä lämmitin tekee seuraavaksi. 5min hiljaisen puhalluksen jälkeen lämmitin alkoi uudestaan lämmittämään. Ihan kuin hardware olisi kunnossa mutta softa rikki.

Onko lämmittimen näin toimimaan saama järki säätimessä vai itse lämmittimessä? Itse veikkaan, että säätimessä.
Kiertääkö sillä lämmittimellä ilma kunnolla? Mitä jos joku ylilämpö napsauttaa lämmityksen pois?
 
Kiertääkö sillä lämmittimellä ilma kunnolla? Mitä jos joku ylilämpö napsauttaa lämmityksen pois?
Ei ollut kuin lähinnä lämmitintä oleva suulake auki, mutta toisaalta siinä on kyllä virtausaukko melkein kanavan kokoinen, eli riittävästi pitäisi kulkea ilmaa. Imee vielä 0c ulkoilmaa. Vikakoodejakin löytyisi monta eri ylikuumenemistapauksiin.
 
Avokin Toyota C-HRrssä Webasto katkaisee lähes aina lämmityksen kesken kun akun jännite putoo 11,3V.

Pirssihän käynnistyy hybridiakulla eli tuon 12V akun jännite ei ole kovin kriittinen kun jo virtojen kytkemisessä hybridiakku lataa pikkuakkua.

Ilmeisesti tuo tehdasasennusakku (kolme vuotta vanha auto) on vaan ihan paska kun ei jaksa pitää jännitettä ylhäällä. Saako tuota Webaston katkaisurajaa laskettua vaikka 11V?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tuo tehdasasennusakku (kolme vuotta vanha auto) on vaan ihan paska kun ei jaksa pitää jännitettä ylhäällä. Saako tuota Webaston katkaisurajaa laskettua vaikka 11V?
Älä laske vaikka saisi. Alle 12V jännite on aina vahingollinen lyijyakulle. Minulla veneessä akkuvahti sammuttaa lämmittimen 12,0V jännitteessä ja antaa käynnistyä uudelleen 13,0V jännitteessä.
 
Älä laske vaikka saisi. Alle 12V jännite on aina vahingollinen lyijyakulle. Minulla veneessä akkuvahti sammuttaa lämmittimen 12,0V jännitteessä ja antaa käynnistyä uudelleen 13,0V jännitteessä.

Okei, eli akku vaihtoon, tuo on vaan ilmeisesti niin surkea. Ei tosiaan muutu paremmaksi lataamalla eikä ajelemalla.
 
Viime viikonloppuna autolla ajeltiin parin tunnin reissu ja aamulla webasto päälle ja puolessa tunnissa meni katkaisurajalle. Paska akku.
 
Olisiko jollakin kokemusta Planarin sielunelämästä? Olin tänään veneellä siirtääkseni lämmittimen lämpötila-anturin. Anturi ei ollut kytketty, kun laitoin lämmittimen päälle. Sen ei pitäisi vaikuttaa lämmittimen toimintaan, vaan lämmitin on käytetävissä ilman koko anturia. Lämmitin yllättäen sammui 15-30min kuluttua. Ei tullut mitään virhekoodeja. Jopa epäilin, että olin vahingossa osunut sammutuspainikkeeseen. Lämmitin ei ollut termostattimoodilla, vaan teho oli manuaalisesti säädetty täysille. Lämmitin lähti normaalisti uudestaan päälle, mtta sammui taas suurinpiirtein saman ajan kuluttua. Käyttäytyi ihan kuin moottorin lisälämmitin, joka käy vain säädetyn ajan. Kytkettyäni anturin takaisin, laitoin asetuksista termostaattimoodin päälle ja käynnistin lämmittimen. Taas lämmitin sammui saman ajan kuluttua ilman virhekoodeja. Säädetty lämpötila ei ollut vielä saavutettu. Mikä homma?

Lämmitin: Planar 2D
Säädin: PU27
Lisää kokemuksia edelliseen, kun olin taas veneellä. Käytin akun kaapelit irti ja todennäköisesti ainakin jokin muisti lämmittimessä tyhjeni, koska kello ei pysynyt ajassa. Toiminnassa tämän jälkeen en huomannut eroa. Lämmitin käy 20min ja lopettaa lämmityksen. Sen jälkeen lämmitin jää puhaltamaan hiljaa. Viime kerralla veneellä ollessani heti lämmityksen loputtua sammutin lämmittimen ja käynnistin uudelleen.Tällä kertaa maltoin odottaa, mitä lämmitin tekee seuraavaksi. 5min hiljaisen puhalluksen jälkeen lämmitin alkoi uudestaan lämmittämään. Ihan kuin hardware olisi kunnossa mutta softa rikki.

Onko lämmittimen näin toimimaan saama järki säätimessä vai itse lämmittimessä? Itse veikkaan, että säätimessä.
Tarina jatkuu ja alan käymään neuvottomaksi. En tahdo keksiä enää muuta, kuin hankkia kokonaan uuden lämmittimen tai ohjainkortin vanhaan. Veneen mukana lämmittimeen tuli PU-5 säädin, jonka vaihdoin fiksumpaan PU-27 säätimeen, koska halusin voida asettaa lämpötilan asteina. Uudella PU-27 säätimellä kuitenkin alkoivat yllä kerrotut murheet. Vaihdoin kokeeksi paikalleen alkuperäisen säätimen, jolla lämmitin taas toimi jatkuvasti. Se vakuutti, että PU-27 säädin olisi viallinen. Vaihdoin säätimen uuteen Comfort Control -säätimeen, jonka kävin tänään asentamassa ja testaamassa. Sama meno jatkui. Lämmitin lämmitti 5-15min ja kävi taas huilaamaan. Ei antanut mitään vikakoodeja.
 


Tuossa kohtaa kerrotaan piirilevyllä olevan lämpötila-anturin, joka sammuttaa lämmityksen. Voisiko Ryssälogiikka olla sellaista, että kyseisen anturin sammuttaessa lämmityksen, ei vikakoodia tule ollenkaan?

[EDIT]
Ei näytä sekään todennäköiseltä. Fault code 02 näyttäisi liittyvän kyseiseen anturiin:
02: Possible overheating at the intake temperature
sensor. Sensor temperature (control unit) is more
than 55 degrees.

 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako kesällä lämmittää välillä Webastoa karstojen poistamiseksi? Ja lämpeneekö Webasto ylipäätään tarpeeksi pitkään, jos kuumalla kelillä auto lämpenee nopeasti 90 asteeseen? Ja riittääkö webaston käristys ihan parkissa, vai kannattaako lähteä ajamaan?

2018 Diesel Skoda Octavian tehdaswebasto kyseessä ja ihan uusi tuttavuus itselle letkulämmittimien jälkeen. Hansikaslokeron lappujen perusteella tuohon on uusittu pari vuotta sitten Webaston polttoainepumppu, mutta edellisen omistajan mukaan muuta ei ole autolle tai Webastolle tehty. Muutamaan kertaan lyönyt vahingossa Webaston hetkeksi päälle, kun sekoittanut keskuslukituksen ja lämmityksen kauko-ohjaimet keskenään. Nyt laitoin ajotietokoneesta vain tuuletuksen päälle, ettei Webasto turhaan käynnisty. Lähinnä noista omista hölmöilyistä tuli mieleen, että voisi ottaa kesälläkin karstoja pois.
 
Ainakaan itse en ole vaivannut päätäni tuolla kesäkäytöllä. Keväällä viimeisten pakkasten jälkeen on jäänyt odottamaan syksyn ensi pakkasia. Tuskinpa edes poltto on päällä riittävän kauan näillä keleillä, jotta sieltä jotakin karstaa edes palaisi pois. Nykyinen auto on ollut neljä talvea käytössä eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Jos näyttää, että yöllä laskee lähelle nollaa niin voit ajastaa puhisemaan. Kunhan muistat syksyllä ennen varsinaista pakkastalvea käyttää kun alkaa välilaatu saapumaan jakajiin // ellet aja MyDieselillä tai mitä se nesteen biodiesel nyt olikaan.
 
Todennökösemmin saat lisää karstaa jos kesällä koekäytät sitä, kun käy niin lyhyen jakson.
 
En oo käynnistellyt webastoa kesällä. Syksymmällä kun keli menee sinne alle +5 niin käyttänyt ekalla kerralla reilumman ajan ja sen jälkeen normaalia käyttöä. Hyvin on syksyisin lähtenyt silti pöhisemään.
 
Tämä on ehkä parempi ketju ...

Tuli tuossa ostettua käytetty Kia Optima plugari. Yllättyksekseni kävi tuossa ilmi, että autossa olikin asennettuna Eberin Hydronic S3, vaikkei sellaista varustelistauksesta löytynytkään. Varsin iloinen yllätys, siis.

Tuossa on ilmeisesti ohjainyksikkönä EasyStart web, eli äppskiohjaus. Ongelmana on vaan se, että sitä rekisteröintiin vaadittavaa koodia ei löydy. Ohjekirjasta ei löydy tarraa ollenkaan ja kuskinpuolen ovesta löytyvä tarra on niin kulunut, että viivakoodia ei pysty lukemaan.

Onko kellään kokemusta siitä, mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Auton myyjäliikkeestä tuskin on apua kun eivät tuosta edes ollut tietoisia. Lisäksi auto on vielä Ruotsin tuonti, eli sekin hankaloittaa. Toimiiko ruotsalainen SIM Suomessa ylipäätään? Jos haluan tuohon kake-ohjauksen, niin riittääkö että hommaan vaan tuollaisen kake-setin ja vaihdan sen ohjainyksikön tuon SIM-vehkeen tilalle?

Kojelaudasta löytyy käsikäyttönappi, jota painamalla vehje lähtee kyllä päälle ja rupeaa tekemään lämpöä. Aluksi tosin kuuluu sellaista rytmikästä klonksutusta jostain auton peräpään suunnalta. Oletan, että ääni lähtee Eberin bensapumpusta. Lähteekö siitä normaalistikin joku ääni vai pitäisikö tuota käyttää jossain ihmeteltävänä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom