Ihan pikasesti Somnium Vr1 sestä.
Sain tosiaan perjantaina paketin.
Ihan loistava idea kunnon laatikko missä
maski tulee.
Tietenkin ton hintasta tuotetta mielellään pitääkin kunnon laatikossa. Ja helppo kuljettaa jos kaverille vaikka vie.
Viime tinkaan siinä vielä asentelin cleanit windowssit jotta olis hyvä pohja
mahdollisimman saumattomalle ensikosketukselle.
Mutta jostain syystä en saanut windowssia tunnistamaan laitetta usbissa.
Nyt jälkikäteen luulen että multa puuttu kuitenkin joku usb ajuri tai jotain koska sain kaiken toimimaan myöhemmin kertaheitolla vanhassa käyttiksessä joka on vuosia ollut asennettuna ja täynnä kaikkiä jämiä.
vanha 8700k 4.9Ghz ja 4080super näyttis.
Kerkesin pikaisesti testaan Alyxiä. Mutta en kerennyt yhtään vielä perehtymään säätöihin.
Maski on kädessä kevyempi kuin olisi olettanut. Eihän se mikään painoton ole, mutta uskon että paino ei kuitenkaan tule olemaan ongelma. totuin kyllä idexiinkin aikoinaan.
Vakio headstrap on ihan fiksun olonen mutta vaikea sanoa kaipaanko jotain muuta sen tilalle ennenkuin saan face interfacen kuntoon.
Vakio materiali pehmusteessa oli mielestäni tosi jees mutta mun naama on sen verran defaulttia erilaisempi että vakio pehmusteella en saanut edes helvetisti kiristämällä aukotonta eristystä maskiin ja mielestäni perus headstap toimisi paremmin jos naaman olisi sipivampi siihen. Tietenkään tämä ei ole ongelma koska kaikki 3d mallit julkaistaan ja osa taitaa ollakkin jo saatavina, voin skannata oman naaman ja muokata interfacen sopivaksi. Minkä aion tehdäkkin.
Mukana tulee vakiona tarrapintaa pehmusteen alle yksi kappale minkä voi vaikka tuohon käyttää.
maskin johto on todella laadukas kuten kaikki laitteessa tuntuu. Napit maskin päällä on kätevät. ne voivat myös launchata exejä.
softasta pikaisesti
virtual dekstop on sisäänrakennettu.
resoluution voi helposti valita vr1 toolista. kuten voit säätää foveated renderöinnin alueen kokoa vaaka ja pysty suunnassa.
Softa on todella solidin tuntuinen.
en kerennyt kokeilemaan kuin 10-20 minuuttia kun meni koko ilta säätämiseen cleanin käyttiksen kanssa. Mutta se hetki mitä olin half life Alyxin maailmassa jälleen oli aika maaginen. Voin sanoa ettå ensimmäisen kerran olen vaikuttunut image qualitystä vetäessä jonkun vr laitteen päähän. Enkä eded kokeillut kuin 80% rendere resoluutiota.
Voisi melkein kuvailla kokemusta visualisesti kun olisi vetässy 8k näytön naamaan kiinni.
Ja kuten olen jossain sanonut FOVlla ei ole mitään väliä jos kuva ei ole sharppi.
Tämän voi testata ihan jos on moniteho silmälasit sillä että kun istuu koneella ison näytön edessä ja vaihtaa ne monitehot yksiteho lähilaseihin, tuntuu kuin monitorin koko kymmen kertaistuisi koska terävän näön alue kasvaa. Starvr isolla fovilla ei tehnyt minuun minkäänlaista vaikutusta koska siinä oli aivan liian matala resoluutio ja paskat fresnell linssit.
Vr1 kuva on järkyttävän upea ja valovoimainen. Ja jotkut 3d elokuva ja peli hommista tietävistä tietävätkin että 3d kuvan kanssa valoteholla on paljon merkitystä.
Ainoa mitä nyt jää odottelenaan on local dimming jonka somnium on valuutellut toteuttaa ennen näkemättömällä tavalla. Ainakin jo nähdyn perusteella he saattavat sen toimittaakkin luvatusti.
itsellä on Titan editio missä on eye + hand tracking.
Laitellaan lisää kun pääsee paremmin sisään.
ps. enpä ole aikaisemmin kokenut moista kiinnostusta asiakasta kohtaan kun ilmoitin discordissa että ”hyvä perjantai” niin toimitus johtaja kysyy ”saitko tracking koodin”
Lens insertit heitettynä paikalleen