VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Quest 2 kanssa on itsellä hieman langattoman PCVR kanssa ongelmaa. Lähinnä rallipeleissä.

Vaihdoin tuossa hetki sitten wlan boksini pykälää parempaan kun kaverilta sain hänen päivitettyä oman settinsä. Tuli siinä yhteydessä sitten käytyä jälleen kaikki pcvr vaihtoehdot eri asetuksineen läpi. Eli testasin Steam Link, Virtual Desktop, AirLink ja Link-kaapelin eri asetuksilla läpi. Siinä testaillessa sitten tajusin, että mulla tulee langattomana micro-(ja joskus isompaa) stutterointia pelissä kuin pelissä ja useimmiten päätä kääntäessä tai muuten liikuttaessa. Pienemmällä bitratella vähemmän, mutta ihan minimilläkin sitä tulee. Muissa hitaampitempoisissa peleissä sitä ei juuri edes huomaa ja jos huomaa, niin se ei haittaa mitään, mutta rallissa se haittaa vähän liikaakin. Aikani googleteltuani, huomasin että se on melko yleinen vaiva ja jotkut on siitä päässyt verkon asetuksilla eroon ja toiset ei millään. Link kaapelilla ajaessa ei sitä esiintynyt laisinkaan, niin nyt olen pohtinut piuhallisten lasien ostamista. Täytyy sitä ennen perehtyä vielä Link-kaapelilla pelatessa kuvanlaadun parannukseen. Vakio asetuksilla se on kamalaa suttua.

Reitittimenä on nyt Huawei OptiXstar K562 Wifi6 ja aiemmin oli D-Link joku Wifi5 reititin. Aika monet youtube videot aiheesta on katsottu läpi ja koitettu saada toimimaan, mutta saattaa olla tekemätön paikka.

Myös lasien päivittämistä Quest 3 olen miettinyt kun tykkään kuitenkin pelata muutakin kuin simupelejä tai PCVR-pelejä, mutta ilmeisesti myös Quest 3 kanssa voi olla lukemani perusteella samat ongelmat tiedossa.

Siksi voisikin olla jopa kahdet lasit. Toiset piuhalla simuhommiin ja toiset langattomasti kaikkeen muuhun.
Päivitä kolmoseen. Paranee kuvanlaatu selvästi niin kaapelilla kuin langattomanakin.
Mulla ei kyllä esiinny mitään stutterointia.
Onko sulla mikä prossu ja näyttis?
 
Päivitä kolmoseen. Paranee kuvanlaatu selvästi niin kaapelilla kuin langattomanakin.
Mulla ei kyllä esiinny mitään stutterointia.
Onko sulla mikä prossu ja näyttis?
5800x3d ja 7800xt.

Stutterointi on nimenomaan verkon latenssin piikkejä kun sitä seurailee SteamVR ja Virtual Desktop suorituskykykaaviot päällä pelatessa. Mulla on ollut bitrate 75-100 ja 300 on max minkä esim VD antaa tuolla h264+ eli headroomia pitäisi olla kyllä reilusti.

Tosiaan parilla eri 5GHz reitittimellä testattu. Voisihan se olla että oikeasti jykevällä reitittimellä ongelma poistuisi, mutta ei sellaistakaan haluaisi turhaan ostaa.
 
Tosiaan parilla eri 5GHz reitittimellä testattu. Voisihan se olla että oikeasti jykevällä reitittimellä ongelma poistuisi, mutta ei sellaistakaan haluaisi turhaan ostaa.

Mulla toiminut ongelmitta ihan 50€ TP-linkeilläkin. Jos naapureita lähellä niin koita valita DFS channelit jotta ei overlappaa naapureiden kanssa.
 
5800x3d ja 7800xt.

Stutterointi on nimenomaan verkon latenssin piikkejä kun sitä seurailee SteamVR ja Virtual Desktop suorituskykykaaviot päällä pelatessa. Mulla on ollut bitrate 75-100 ja 300 on max minkä esim VD antaa tuolla h264+ eli headroomia pitäisi olla kyllä reilusti.

Tosiaan parilla eri 5GHz reitittimellä testattu. Voisihan se olla että oikeasti jykevällä reitittimellä ongelma poistuisi, mutta ei sellaistakaan haluaisi turhaan ostaa.
Itse en laitetta omista mutta yleisin suositushan tuntuu olevan dedikoitu wifi 6e reititin ihan vain tota yhteyttä varten, johon kelpaa joku kohtuuhintainenkin 50-100e vehje. Ootko semmoista siis kokeillut jos useampaakin reititintä on pyörinyt?
 
Itse en laitetta omista mutta yleisin suositushan tuntuu olevan dedikoitu wifi 6e reititin ihan vain tota yhteyttä varten, johon kelpaa joku kohtuuhintainenkin 50-100e vehje. Ootko semmoista siis kokeillut jos useampaakin reititintä on pyörinyt?
Quest 2 ei tue wifi 6e:tä.
Mä hommasin aikoinaan TP-Linkin 6E reitittimen pelkästään quest 3 kättöön enkä muutellut asetuksia siinä ollenkaan. Hienosti pelaa joka kerta.
Quest 2 kanssa oli aina pientä säätöä ja kyllä se vanha ja nuhainen rauta näkyi siinä selkeesti pullonkaulana. Quest kolmosen myötä poistui lähes kaikki pakatun kuvan virheet ja nyt kuva on todella terävä kun laittaa oculus debug toolista 1.6 kertoimen ja rupeaa pelaamaan tai mitä ikinä.
Itseasissa olen ruvennut käyttämään sovelluksissa joissa ei tarvi juuri liikkua tuota oculus link kaapelia. Sillä saa vielä terävämpää kuvaa ja värintoistokin on hivenen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo mulla on Questille dedikoitu reititin missä on pelkästään Quest2 ja peliä pyörittävä tietokone kiinni. Olen mä sillä nyt kuitenkin jo Q2 launchista asti pelannut langattomasti PCVR pelejäkin ja ihan hyvin se toimii, mutta ei aina täydellisesti. Q3 päivitys kyllä jonkun verran kiinnostelee jo paremman passtrough puolestakin.
Mulla toiminut ongelmitta ihan 50€ TP-linkeilläkin. Jos naapureita lähellä niin koita valita DFS channelit jotta ei overlappaa naapureiden kanssa.
Juu tätäkin on koitettu. Kai se vaan on oikeasti huippuhyvä reititin hommattava jos haluaa ne viimeisetkin latenssipiikit pois.
 
Tänään taas jatkoin vähän testailua ja tulin siihen tulokseen että se on tuo Steam Link mikä tekee sitä verkon stutterointia syystä tai toisesta. Nyt Virtual Desktopilla toimii tosi smoothisti ja Steam Linkillä nykii säännöllisesti päätä liikutettaessa ja sen pystyy myös toteamaan suorituskykykaaviosta network latency piikeistä. Siirryn siis selkeästi takaisin virtuaalitesktopiin mitä käytinkin muutaman ekan vuoden.
 
Tänään taas jatkoin vähän testailua ja tulin siihen tulokseen että se on tuo Steam Link mikä tekee sitä verkon stutterointia syystä tai toisesta. Nyt Virtual Desktopilla toimii tosi smoothisti ja Steam Linkillä nykii säännöllisesti päätä liikutettaessa ja sen pystyy myös toteamaan suorituskykykaaviosta network latency piikeistä. Siirryn siis selkeästi takaisin virtuaalitesktopiin mitä käytinkin muutaman ekan vuoden.
Näissä on hirveästi eroja kyllä. Jostain kummasta syystä itsellä pyörii esim. FS2020 paljon nätimmin ja paremmilla fps:llä steamlinkillä vaikka VD tukee openxr:ää ja sen pitäisi kai teoriassa olla parempi FS2020 käytössä.
 
Olisi tarkoituksena päivittää Quest 3 lopultakin kunnon pcvr laseihin, mutta optiot tuntuu olevan harvassa. Displayport tuki, silmien seuranta ja selkeästi Q3 paremmat linssit hakusessa. Nämä ovat tulleet itsellä mieleen, lieköhän vaihtoehdot tässä?

- Pimax Crystal, tää olis varmaan eniten vastinetta rahalle, mutta saatavuus joka paikassa huonoa, lienee kaikki resurrist Superin ja Lightin valmistamisessa?
- Varjo Aero, tuki loppumassa ja valmistus lopetettu?
- Varjo XR-4 ja Crystal Super olisi varmaan parhaita vaihtoehtoja muuten, mutta näissä hinta karkaa jo reilusti

Eli olisikohan se sitten käytetty Crystal hakuun?
 
Olisi tarkoituksena päivittää Quest 3 lopultakin kunnon pcvr laseihin, mutta optiot tuntuu olevan harvassa. Displayport tuki, silmien seuranta ja selkeästi Q3 paremmat linssit hakusessa. Nämä ovat tulleet itsellä mieleen, lieköhän vaihtoehdot tässä?

- Pimax Crystal, tää olis varmaan eniten vastinetta rahalle, mutta saatavuus joka paikassa huonoa, lienee kaikki resurrist Superin ja Lightin valmistamisessa?
- Varjo Aero, tuki loppumassa ja valmistus lopetettu?
- Varjo XR-4 ja Crystal Super olisi varmaan parhaita vaihtoehtoja muuten, mutta näissä hinta karkaa jo reilusti

Eli olisikohan se sitten käytetty Crystal hakuun?
Itsekin päätin aikoinaan, että seuraavat lasit tulevat olemaan silmien seurannalla ja foveated renderingillä varustetut. Mutta tälläkin hetkellä vain yksi peli (DCS) tukee silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä. Päädyin sitten Pimax Crystal Lightiin, jotka saapuivat tällä viikolla. Jonkin verran olen ehtinyt testaamaan. Tässä alustavat miinukset ja plussat:

Miinukset:
  • Linsseissä ilmeisesti vikaa, kun päätä käännellessä näkyy tietyssä kohtaa vääristymää. Laitoin supporttiin tiketin, vastaus tuli seuraavana päivänä ja uudet linssit tulossa.
  • Vakiona ei mitenkään erityisen mukava päässä, Comfort-paketti tilattu.
  • Liike ohjaimet "elävät" aika paljon, Valven nuckles-ohjainten seuranta paljon parempi. Olen tuosta vielä yhteydessä supporttiin, jos niissäkin on häikkää.
  • FOV suunnilleen sama kuin Indexissä, sen soisi aina olevan suurempi. Ei kuitenkaan mikään pettymys.
Plussat:
  • Jumalauta miten tarkka kuva. Esim. DCS:n koneen ohjaamon mittarit eivät enää voisi olla tarkemman näköiset - kaikki lukemat, nupit ja muut ovat niin selkeitä. Mind blown. Ainoastaan kauemmas katsottaessa korkeammasta resoluutiosta olisi hyötyä.
  • Todella hyvät värit ja musta, huomattava parannus Indexistä, jonka omistin pari vuotta sitten.
  • DCS:n ja Dirt Rally 2:n pelaaminen aivan huikeaa.
  • Lasien tukema fixed foveated rendering DCS:n tarjoamalla quad views -tuella on erinomainen ominaisuus: näkymän reunat piirretään pienemmällä tarkkuudella ja keskellä täydellä tarkkuudella. Fps nousi 85 -> 120 (120 Hz -moodi käytössä). Tulen ehdottomasti käyttämään DCS:ssä ja myöhemmin MFS2024:ssä.
  • Ohjaimet ovat yllättävän hyvän tuntuiset kädessä.
  • Vakiokuulokkeet ovat yllättävän kohtalaiset, bassotaajuuksia niiltä on tosin turha odottaa. Paremmat DMAS-kuulokkeet tilattu.
Voin vain kuvitella miten epämukavat alkuperäiset Crystalit olisivat omassa päässä, kun ne ovat yli 300 g painavemmat. Akun kanssa puljailu ei myöskään nappaa. Silmien seuranta olisi toki kiva lisä, mutta mieluummin valitsen keveämmän headsetin, sillä teknologialle ei ole vielä tukea kuin yhdessä pelissä. Jos kuvan vääristymä katoaa uusien linssien myötä, niin nämä ovat kyllä best bang for the buck simukäytössä, kuten moni arvostelu on maininnut. Ja jos liikeohjainten tracking korjaantuu, niin arvo nousee entisestään.
20241029_101808.jpg


EDIT:

Unohdin mainita, että sweet spot on ihan käypäinen, kun headsetin on saanut aseteltua kohdilleen. Ilmeisesti Quest 3:ssa kuitenkin parempi. Crystal Lightissa on suuri tarkka alue keskellä ja reunoilla sumeampaa ja kromaattista aberraatiota. Ei ole kuitenkaan deal breaker, koska erittäin tarkka ja värikäs kuva vie kaiken huomion.
 
Viimeksi muokattu:
- Varjo Aero, tuki loppumassa ja valmistus lopetettu?
Noinhan se on. Itse ostin vielä viimeisestä erästä tämän vuoden alussa, mutta tuskin enää kannattaa ostaa muuten kuin käytettynä/edullisesti. Optimistisena ajattelen, että kyllä niitä vielä 2-3 vuotta käyttää. Ei siis ihan vielä ole SER-roinaa.

"We will continue to support our Aero customers with software updates and bug fixes until the end of 2025. After 2025, there will be no more Aero-specific updates in our software, but customers may still use the device with older versions of Varjo Base."
 
Noinhan se on. Itse ostin vielä viimeisestä erästä tämän vuoden alussa, mutta tuskin enää kannattaa ostaa muuten kuin käytettynä/edullisesti. Optimistisena ajattelen, että kyllä niitä vielä 2-3 vuotta käyttää. Ei siis ihan vielä ole SER-roinaa.

"We will continue to support our Aero customers with software updates and bug fixes until the end of 2025. After 2025, there will be no more Aero-specific updates in our software, but customers may still use the device with older versions of Varjo Base."
Mikähän hätä Varjolla oli tämän tapon kanssa. Luulisi että olisivat voineet jatkaa jonkun kesähessun palkkaamalla vähän pidempään. Nyt jättää hieman epäilystä kuluttajille ostaa Varjon headsettiä. Ensi vuoden loppu tulee kuitenkin äkkiä.
 
No joo, samaa mieltä, kallis laite. Varjo tuosta kuitenkin ilmoitti jo tammikuussa 2024, niin pari vuotta tukea siitä eteenpäin ei täydellisen katastrofaalinen ole. Mutta ei haittaisi, jos olisi jonkunlaista "varmuutta" olisi, että tuo vielä toimisi kelvollisesti siitä eteenpäin. Ollaan kai sitten ihan Microsoftin armoilla, kuinka kauan tuo Varjon softa Windowsissa tulee pelittämään.
 
Juuh Varjo jätti fixit tekemättä ja siirty vaan täysillä business puolelle. Ne uusimmat lasitkin potee vieläkin samoja ongelmia kuin aerotkin niin sitä vähän loppuu into tuohon firmaan.

Jos oisivat vaan korjanneet aeron viat ja pistäneet aero2 niin myyntiä olisi tullut kyllä, mutta ei tuntunut kuuluvan strategiaan.
 
Olisi tarkoituksena päivittää Quest 3 lopultakin kunnon pcvr laseihin, mutta optiot tuntuu olevan harvassa. Displayport tuki, silmien seuranta ja selkeästi Q3 paremmat linssit hakusessa. Nämä ovat tulleet itsellä mieleen, lieköhän vaihtoehdot tässä?

- Pimax Crystal, tää olis varmaan eniten vastinetta rahalle, mutta saatavuus joka paikassa huonoa, lienee kaikki resurrist Superin ja Lightin valmistamisessa?
- Varjo Aero, tuki loppumassa ja valmistus lopetettu?
- Varjo XR-4 ja Crystal Super olisi varmaan parhaita vaihtoehtoja muuten, mutta näissä hinta karkaa jo reilusti

Eli olisikohan se sitten käytetty Crystal hakuun?
Eye tracking ei helpota valikoiman kanssa. Ilman sitä nyt olis ainakin Crystal Light tai Bigscreen Beyond harkittavissa. Et nyt budjettia varsinaisesti kertonut mutta Somnium VR1 on tulossa tämän vuoden aikana ja niiden halvin eye tracking variantti näyttäisi olevan 2499€ + alv. Tosta on jotain preview tuntumia youtubessa:





 
Juuh Varjo jätti fixit tekemättä ja siirty vaan täysillä business puolelle. Ne uusimmat lasitkin potee vieläkin samoja ongelmia kuin aerotkin niin sitä vähän loppuu into tuohon firmaan.

Jos oisivat vaan korjanneet aeron viat ja pistäneet aero2 niin myyntiä olisi tullut kyllä, mutta ei tuntunut kuuluvan strategiaan.
Ihan mielenkiinnosta... mitä vikoja tarkoitat?

Itse en osaa antaa Varjolle strategisia neuvoja, mutta veikkaan niiden tehneen oikein heidän näkökulmastaan.
 
Juuh Varjo jätti fixit tekemättä ja siirty vaan täysillä business puolelle. Ne uusimmat lasitkin potee vieläkin samoja ongelmia kuin aerotkin niin sitä vähän loppuu into tuohon firmaan.

Jos oisivat vaan korjanneet aeron viat ja pistäneet aero2 niin myyntiä olisi tullut kyllä, mutta ei tuntunut kuuluvan strategiaan.
Haastavahan kuluttajamarkkina on tuollaiselle "startupille", jonka pitäisi taistella Metan ja Applen miljardeja vastaan vielä tier 1 laseissa, jotka maksaa kuluttajalle pienen omaisuuden ja on parhaimmillaankin todella niche markkina. Helpompaa varmaan toimia yrityspuolella, jossa kilpailijoita vähemmän ja kysyntää sekä markkinaosuutta on jo olemassa. Hintaankin voi pistää melkein nollan perään. Sääli sinänsä näin kuluttajanäkökulmasta.
 
Eye tracking ei helpota valikoiman kanssa. Ilman sitä nyt olis ainakin Crystal Light tai Bigscreen Beyond harkittavissa. Et nyt budjettia varsinaisesti kertonut mutta Somnium VR1 on tulossa tämän vuoden aikana ja niiden halvin eye tracking variantti näyttäisi olevan 2499€ + alv. Tosta on jotain preview tuntumia youtubessa:






Kyllä se eye tracking on ehdoton foveated renderingim vuoksi, ilman sitä ei mikään nykyrauta pyöritä sulavasti lentosimuja kunnon resoluutiolla :(

Tuo 3000 alkaa olla kipuraja kyllä, tarviikin perehtyä tuohon kiitos vinkistä.
 
Ihan mielenkiinnosta... mitä vikoja tarkoitat?

Itse en osaa antaa Varjolle strategisia neuvoja, mutta veikkaan niiden tehneen oikein heidän näkökulmastaan.

Distortio profiilia ei koskaan saatettu loppuun asti vaan se jätettiin heitteille. Käyttäjille jätettiin itsesäädettävä kikkare tyyliin pimax, jolla saa red/blue shiftit hieman aisoihin
Motion blurria päätä kääntäessä ei korjattu koskaan vaikka kyseessä on pelkkä softabugi.
Motionsmoothingia ei koskaan tehty valmiiksi vaan siitä julkaistiin toimimaton alphamalli launchisssa, joka sitten jätettiin sinne kummittelemaan.
72hz tilaa ei tehty valmiiksi.
Local Dimming on launchista asti lukenut, coming soon, mutta sitä ei koskaan saatu.
 
Distortio profiilia ei koskaan saatettu loppuun asti vaan se jätettiin heitteille. Käyttäjille jätettiin itsesäädettävä kikkare tyyliin pimax, jolla saa red/blue shiftit hieman aisoihin
Motion blurria päätä kääntäessä ei korjattu koskaan vaikka kyseessä on pelkkä softabugi.
Motionsmoothingia ei koskaan tehty valmiiksi vaan siitä julkaistiin toimimaton alphamalli launchisssa, joka sitten jätettiin sinne kummittelemaan.
72hz tilaa ei tehty valmiiksi.
Local Dimming on launchista asti lukenut, coming soon, mutta sitä ei koskaan saatu.
Oho aikamoinen rimanalitus Varjolta. Haiskahtaa siltä, että rautapuolta osataan tehdä, mutta softapuolen osaaminen on retuperällä firmassa.
 
Haastavahan kuluttajamarkkina on tuollaiselle "startupille", jonka pitäisi taistella Metan ja Applen miljardeja vastaan vielä tier 1 laseissa, jotka maksaa kuluttajalle pienen omaisuuden ja on parhaimmillaankin todella niche markkina. Helpompaa varmaan toimia yrityspuolella, jossa kilpailijoita vähemmän ja kysyntää sekä markkinaosuutta on jo olemassa. Hintaankin voi pistää melkein nollan perään. Sääli sinänsä näin kuluttajanäkökulmasta.
Varmasti totta, mutta ei tuo nyt olisi ollut mahdon urakkana puuhata driver updateja vuodeksi lisää. Itsekkin harkitsin Varjon laseja ja pääsin kerran kokeilemaankin, mutta nyt tuli sellainen olo että onneksi on ostanut.
 
Distortio profiilia ei koskaan saatettu loppuun asti vaan se jätettiin heitteille. Käyttäjille jätettiin itsesäädettävä kikkare tyyliin pimax, jolla saa red/blue shiftit hieman aisoihin
Motion blurria päätä kääntäessä ei korjattu koskaan vaikka kyseessä on pelkkä softabugi.
Motionsmoothingia ei koskaan tehty valmiiksi vaan siitä julkaistiin toimimaton alphamalli launchisssa, joka sitten jätettiin sinne kummittelemaan.
72hz tilaa ei tehty valmiiksi.
Local Dimming on launchista asti lukenut, coming soon, mutta sitä ei koskaan saatu.

"Red/blue shift" ongelmaan tehtiin tosiaan (ilmeisesti käyttäjien avustuksella) kikkare, jolla saa ongelman korjattua, mutta korjaus täytyi ajaa joka kerta uudelleen, kun käynnisti VR-lasit. Ilmeisesti Varjo Base 4.x versiossa tuo täytyy ajaa vaan kerran ja se tallentuu. Joten periaatteessa ongelma on korjattu. Tuon olisi voinut toki hoitaa paremminkin.

"Motion blur" on ongelma, jota kaikki ei huomaa. Itse en sitä näe, vaikka hakemalla hakisin. Mutta on kieltämättä aika noloa, että Varjo jätti sen korjaamatta. Myöskin Varjon selitys siitä, että ongelma on paneeleissa rautatasolla, eikä siten korjattavissa, ontuu pahasti.

En ole koskaan edes kuullut, että 72 Hz tila olisi tekeillä, enkä moista käyttäisi, vaikka olisi. Mieluummin ottaisin korkeamman virkistystaajuuden. Mutta ilmeisesti MSFS:n pelaajat tuota kaipaa, kun mikään maailman rauta ei jaksa pyörittää sitä säädyllisellä FPS:llä.

No ei todellakaan ole local dimming ollut "Coming soon" oikeastaan missään vaiheessa. Varjo kertoi alkuun, että tutkii sen mahdollisuuksia, mutta kuoppasi koko homman nopeasti.

Eli ei tilanne nyt oikeasti ole ihan noin paha mitä maalaat. Mutta totuuden nimissä näin Aero:n omistajana täytyy todeta, että vähän jäi p*ska maku suuhun Varjon softatuesta. Kuluttajatuotteet näytti olevan Varjolle hetkellinen harha askel.
 
Kyllä se eye tracking on ehdoton foveated renderingim vuoksi, ilman sitä ei mikään nykyrauta pyöritä sulavasti lentosimuja kunnon resoluutiolla :(

Tuo 3000 alkaa olla kipuraja kyllä, tarviikin perehtyä tuohon kiitos vinkistä.
DCS:ssä saa laittaa oletus-vr-asetuksista reippaasti ylöspäin RTX 4090:lla ja Crystal Lightin fixed foveated rendering päällä ja silti pyörii yli 100 fps. Mm. View distance extreme, pilvet ultra, mittareissa korkein resoluutio. Silmien seuranta ei ole oman kokemukseni mukaan ehdoton (ainakaan DCS:ssä), mikä oli positiivinen yllätys ja vastoin alkuperäisiä odotuksiani.
 
En ole Varjon kehityksestä lukenut mitään (kiitos listauksesta @bumbasaur), ja nyt taitaa olla jo myöhäistä muutenkin, mutta muutama kommentti noihin. Itsellä on vertailupohjaa vain Reverb G2:een.
Distortio profiilia ei koskaan saatettu loppuun asti vaan se jätettiin heitteille.
Kuvan (reunojen) vääristymää on kai korjailtu aikoinaan. En ainakaan itse kiinnitä siihen huomiota, vaikka tarkasti katsottuna saattaa jotain vääristymää olla. Reverb G2:lla ei tullut reunoja katseltua, koska sweet spot oli pienempi.
Käyttäjille jätettiin itsesäädettävä kikkare tyyliin pimax, jolla saa red/blue shiftit hieman aisoihin
Minusta on hienoa, että tuollainen työkalu on tehty. Voisihan se parempikin ratkaisu olla. Nykyään se toimitetaan Varjo Basen mukana.
Motion blurria päätä kääntäessä ei korjattu koskaan vaikka kyseessä on pelkkä softabugi.
En ole varma, mitä tuo on. On joku muu ongelma kuin se "tuplakuva"/tökkiminen, kun ajetaan alle VR-lasien virkistystaajuudella (tästä tuossa alempana)?
Motionsmoothingia ei koskaan tehty valmiiksi vaan siitä julkaistiin toimimaton alphamalli launchisssa, joka sitten jätettiin sinne kummittelemaan.
Tämä on kyllä suurin puute omasta mielestä. Kun peliä ajaa alle VR-lasien virkistystaajuudella, ilman motion smoothingia ja oli pystysynkronointi päällä tai ei, niin kuva on nopeassa liikkeessä sellaista tökkivää, sumuista ja näkyy ikään kuin tuplana. Kaikissa VR-laseissa taitaa olla samanlainen ongelma, ainakin Reverb G2 näytti täsmälleen samalta kuin Aero.

Rajoitettu 45 fps on minusta ruman näköistä ja tökkivää, mutta ei ole muuta vaihtoehtoa Aeron kanssa. Järkevillä (eli aika suurilla ;)) grafiikka-asetuksilla MSFS pyörii ehkä 50-55 fps, joten pitää rajoittaa 45 fps:ään.

Alyx sen sijaan pyörii mukavasti 90 fps. MSFS:ssä tuo jää haaveeksi.

Motion smoothingilla saisi tuon tökkivän kuvan korjattua. Ei ainakaan MSFS:ssä tuo toiminut mitenkään kelvollisesti. Reverb G2:lla oli täysin kelvollinen, todella sulava kuva 30 ja 45 fps motion smoothingin kanssa. Motion smoothing tietenkin tuo epämukavia artifakteja, mutta itselle tuo täysin sulava kuva on tärkeämpi, kuin vähän häiriöitä siellä täällä. Siinä mielessä Reverb G2:ta on ikävä.
72hz tilaa ei tehty valmiiksi.
Tuo olisi kai joku lisäominaisuus, eikä voi moittia, kun sitä ei saatu. Saattaisi olla iloa, ainakin 72 fps olis helpompi tavoittaa kuin 90 fps.

"Red/blue shift" ongelmaan tehtiin tosiaan (ilmeisesti käyttäjien avustuksella) kikkare, jolla saa ongelman korjattua, mutta korjaus täytyi ajaa joka kerta uudelleen, kun käynnisti VR-lasit. Ilmeisesti Varjo Base 4.x versiossa tuo täytyy ajaa vaan kerran ja se tallentuu. Joten periaatteessa ongelma on korjattu. Tuon olisi voinut toki hoitaa paremminkin.
Joo, nykyään sen voi ajaa komentoriviltä (esim. varjo-compositor\OpticalAdjustment.exe --value=-0.2) ja ilmeisesti asetetun arvon pitäisi aina aktivoitua automaattisesti (en ole kunnolla testaillut).
Eli ei tilanne nyt oikeasti ole ihan noin paha mitä maalaat. Mutta totuuden nimissä näin Aero:n omistajana täytyy todeta, että vähän jäi p*ska maku suuhun Varjon softatuesta. Kuluttajatuotteet näytti olevan Varjolle hetkellinen harha askel.
En itsekään Aeroa tai sen softaa niin huonona pidä, mitä tuossa aiemmin sai ymmärtää. Lasit kyllä toimii, laittaa päähän ja alkaa pelailemaan.
 
DCS:ssä saa laittaa oletus-vr-asetuksista reippaasti ylöspäin RTX 4090:lla ja Crystal Lightin fixed foveated rendering päällä ja silti pyörii yli 100 fps. Mm. View distance extreme, pilvet ultra, mittareissa korkein resoluutio. Silmien seuranta ei ole oman kokemukseni mukaan ehdoton (ainakaan DCS:ssä), mikä oli positiivinen yllätys ja vastoin alkuperäisiä odotuksiani.

MSAA 2x tai enemmän, ilman DLSS/DLAA tai mitään motion reprojection/asw? Hieman yllättävää, koska meidum asetuksilla ja Q3 /G2 headseteillä yhtään ruuhkaisemmassa maastossa esim isompien kaupunkien päällä kola ja syria mapeilla tippuu 50-60 väliin RTX4080, jotenkin vaikea nähdä 4080->4090 tuplaavan suorituskykyä kuitenkaan.
 
MSAA 2x tai enemmän, ilman DLSS/DLAA tai mitään motion reprojection/asw? Hieman yllättävää, koska meidum asetuksilla ja Q3 /G2 headseteillä yhtään ruuhkaisemmassa maastossa esim isompien kaupunkien päällä kola ja syria mapeilla tippuu 50-60 väliin RTX4080, jotenkin vaikea nähdä 4080->4090 tuplaavan suorituskykyä kuitenkaan.
DLSS Quality, en muista mikä MSAA. Ei reprojectionia tai vastaavia. Quad views paransi fps:ää yli 40 %, kun alussa testasin muistaakseni niillä VR preset -asetuksilla. 120 Hz moodi oli päällä, joten saattoi olla enemmänkin, kun pyöri koko ajan sen 120 fps. Mitään moduuleita en ole vielä ostanut, joten en noita mappeja voi testata. Voin huomenna kokeilla jompaa kumpaa ilmaista mappia tietyillä asetuksilla, jos kiinnostaa.
 
DLSS Quality, en muista mikä MSAA. Ei reprojectionia tai vastaavia. Quad views paransi fps:ää yli 40 %, kun alussa testasin muistaakseni niillä VR preset -asetuksilla. 120 Hz moodi oli päällä, joten saattoi olla enemmänkin, kun pyöri koko ajan sen 120 fps. Mitään moduuleita en ole vielä ostanut, joten en noita mappeja voi testata. Voin huomenna kokeilla jompaa kumpaa ilmaista mappia tietyillä asetuksilla, jos kiinnostaa.
Siinäpä se jutun juoni, eli DLSS vuoksi todellinen resoluutio on matalampi (tarkalleen ottaen quality presetillä resoluutio on enää 66.7% alkuperäisestä) jonka vuoksi monia mittareita on vaikeaa lukea ja lisäksi tulee huomattava ghosting ilmiö siitä eli esim kaikissa lentosimuissa lasiohjaamojen juoksevat numeot menevät aivan puuroksi jos numerot liikkuvat nopeasti. Monitorilla dlss toimii ihan hyvin mutta VR en siedä sitä lainkaan, menee kuvanlaatu niin heikoksi. Toki jos pimaxissa on lähtökohtaisesti niitä pikseleitä reilusti enemmän niin tuo kolmanneksen syönti siitä DLSS takia ei välttämättä rankaise ihan niin paljoa visuaalisesti kuin esim Q3.

Tuota quad viewsiä voisi kyllä vielä kokeilla, mutta ei tuota silmien seurannan tuomaa suorituskykyä taida mikään korvata kun lähes koko laskentateho saadaan keskitettyä tyyliin neljännekseen koko alueesta.
 
Siinäpä se jutun juoni, eli DLSS vuoksi todellinen resoluutio on matalampi (tarkalleen ottaen quality presetillä resoluutio on enää 66.7% alkuperäisestä) jonka vuoksi monia mittareita on vaikeaa lukea ja lisäksi tulee huomattava ghosting ilmiö siitä eli esim kaikissa lentosimuissa lasiohjaamojen juoksevat numeot menevät aivan puuroksi jos numerot liikkuvat nopeasti. Monitorilla dlss toimii ihan hyvin mutta VR en siedä sitä lainkaan, menee kuvanlaatu niin heikoksi. Toki jos pimaxissa on lähtökohtaisesti niitä pikseleitä reilusti enemmän niin tuo kolmanneksen syönti siitä DLSS takia ei välttämättä rankaise ihan niin paljoa visuaalisesti kuin esim Q3.

Tuota quad viewsiä voisi kyllä vielä kokeilla, mutta ei tuota silmien seurannan tuomaa suorituskykyä taida mikään korvata kun lähes koko laskentateho saadaan keskitettyä tyyliin neljännekseen koko alueesta.
En ole itse huomannut minkäänlaista puuroutumista DLSS käytössä (otin Sukhoilla syöksyn ja seurasin korkeusmittaria) ja mittarit näyttää se päällä täysin yhtä tarkalta kuin MSAA:lla.

Laitoin kaikki grafiikka-asetukset täysille (quad views käytössä), MSAA x 2: Sukhoilla Caucasuksen free flightin alussa ympärille katsellessa fps 64-73. Sitten DLSS Quality päällä vastaava tilanne 77-92. En missään nimessä maksaisi esim. tuplahintaa silmien seurannasta. Ellen uisi rahassa.
 
En ole itse huomannut minkäänlaista puuroutumista DLSS käytössä (otin Sukhoilla syöksyn ja seurasin korkeusmittaria) ja mittarit näyttää se päällä täysin yhtä tarkalta kuin MSAA:lla.

Laitoin kaikki grafiikka-asetukset täysille (quad views käytössä), MSAA x 2: Sukhoilla Caucasuksen free flightin alussa ympärille katsellessa fps 64-73. Sitten DLSS Quality päällä vastaava tilanne 77-92. En missään nimessä maksaisi esim. tuplahintaa silmien seurannasta. Ellen uisi rahassa.
Ihan uteliaisuudesta jos sulla on niin testaa f16 tai f18 fuelflow numeroiden liikettä kaasua lisätessä tai vähentäessä, siinä itse tuon helpoiten havatsee, DLSS päällä ei saa selvää juoksevista numeroista. Myöskin TDC kursori "häntii" DLSS päällä, ainakin G2 ja Q3 näin, en tiedä voisiko tuo Pimaxin suurempi resoluutio sitten kompensoida asiaa jotenkin.
 
Ihan uteliaisuudesta jos sulla on niin testaa f16 tai f18 fuelflow numeroiden liikettä kaasua lisätessä tai vähentäessä, siinä itse tuon helpoiten havatsee, DLSS päällä ei saa selvää juoksevista numeroista. Myöskin TDC kursori "häntii" DLSS päällä, ainakin G2 ja Q3 näin, en tiedä voisiko tuo Pimaxin suurempi resoluutio sitten kompensoida asiaa jotenkin.
Otan tuon F18:n kahden viikon ilmaiseen kokeiluun, kunhan pääsen luultavasti huomenna pelin ääreen :tup:
 
Itsellä DLSS on nyt päällä, ja 120% tai render scale openxr:stä, tai 1.2x DCStä häntimistä näkee jos vetää tiukkoja kaartotaisteluita koneiden osalta, mutta ohjaamossa ei kyllä uusimmalla DLSS:n versiolla numeroista huomaa häntimistä siten miten aikaisemmin, ja ei ainakaan häiritsevästi.

F18 + G2 + 4090, aikalailla kaikki asetukset tapissa.
 
Ei tuo näemmä ole VR headsetistä riippuvainen vaan ilmeisen globaali DLSS ilmiö, testasin tuota eroa monitorillakin (anteeksi kännykällä kuvattu video, ei ehtinyt alkaa editoimaan) ja siinäkin tuo DLSS häntii merkittävästi, kuvasin pari lyhyttä pätkää havainnollistamaan tuota. DLSS päällä TDC kursori sekä IFEI viisarit häntii kuin vanha läppäri konsanaan ja juoksevat numerot menevät mössöksi.

DLSS:https://1drv.ms/v/c/b5700ba0782efe09/ESgFtLMc_4dPk5-ERLrRTdcBSczKLj8dFSz6KJRofYvImw?e=GAeXoI
MSAA: https://1drv.ms/v/c/b5700ba0782efe09/Ech-O3u16oNOkTnM4qLd8kYBgU6wA62X3Q6YaFbAb4j1yw?e=ayOAim


Reverb G2 tuo ei ota niin pahasti silmään pelatessa, koska sillä nyt ei muutenkaan näe tarkasti kun aivan näkökentän keskiosaan ja kaikki muu on sumeaa, mutta Q3 jossa on laidasta laitaan täysi resoluutio niin tuo ottaa kupoliin aivan vietävästi, ihan vaikka sen 3000 euron headsetin edestä :D

mfd.jpg


ifei.jpg




Tämä tietysti koskee aivan kaikkea liikettä ruudulla, mutta erottuu noin silmiinpistävästi vain nopeasti liikkuvien kohtien kanssa.
 
Kyllähän tuo TDC:n lagittaminen on karmeaa DLSS:n kanssa. Pilvissä oli shimmeröintiä, jos niiden keskeltä nousi esim. vuoria ja sen kanssa olisi voinut elääkin. Mutta TDC:n kanssa taas ei.
 
Täytyy ottaa sanat takaisin, ei mulla näköjään ollut DLSS päällä, olinkin asennellut tän puhtaan MT version kokonaan puhtaalta pöydältä.
 
Ei tuo näemmä ole VR headsetistä riippuvainen vaan ilmeisen globaali DLSS ilmiö, testasin tuota eroa monitorillakin (anteeksi kännykällä kuvattu video, ei ehtinyt alkaa editoimaan) ja siinäkin tuo DLSS häntii merkittävästi, kuvasin pari lyhyttä pätkää havainnollistamaan tuota. DLSS päällä TDC kursori sekä IFEI viisarit häntii kuin vanha läppäri konsanaan ja juoksevat numerot menevät mössöksi.

DLSS:https://1drv.ms/v/c/b5700ba0782efe09/ESgFtLMc_4dPk5-ERLrRTdcBSczKLj8dFSz6KJRofYvImw?e=GAeXoI
MSAA: https://1drv.ms/v/c/b5700ba0782efe09/Ech-O3u16oNOkTnM4qLd8kYBgU6wA62X3Q6YaFbAb4j1yw?e=ayOAim


Reverb G2 tuo ei ota niin pahasti silmään pelatessa, koska sillä nyt ei muutenkaan näe tarkasti kun aivan näkökentän keskiosaan ja kaikki muu on sumeaa, mutta Q3 jossa on laidasta laitaan täysi resoluutio niin tuo ottaa kupoliin aivan vietävästi, ihan vaikka sen 3000 euron headsetin edestä :D

mfd.jpg


ifei.jpg




Tämä tietysti koskee aivan kaikkea liikettä ruudulla, mutta erottuu noin silmiinpistävästi vain nopeasti liikkuvien kohtien kanssa.
Tässä video, jossa DLSS Quality. Ei blurraa läheskään yhtä pahasti kuin tuossa sinun videollasi - johtuukohan sitten headsetistä.



Tämä tarkkuus on vaan niin upeaa :love2:
1000055041.jpg
 
Tässä video, jossa DLSS Quality. Ei blurraa läheskään yhtä pahasti kuin tuossa sinun videollasi - johtuukohan sitten headsetistä.



Tämä tarkkuus on vaan niin upeaa :love2:
1000055041.jpg


Ompas mielenkiintoinen ero - paljonko tuossa on fps, 120? Voisikohan riittävän korkea fps vähintään tuota blurraantumista.
 
Ompas mielenkiintoinen ero - paljonko tuossa on fps, 120? Voisikohan riittävän korkea fps vähintään tuota blurraantumista.
90. Kokeilin myös Pimaxin 90 Hz upscale - moodilla 4 x msaa:lla, jolloin fps oli 82-85. 2 x msaa oli tasainen 90 fps. Yllättävän hyvä tuo upscale-moodi, juuri ja juuri huomasin eron täyden resoluution moodiin. Kaikki testit F18:n ensimmäisen harjoituksen aloitusnäkymässä näillä Crystal, 4090 GPU, OpenXR -asetuksilla.
 
Mutta tälläkin hetkellä vain yksi peli (DCS) tukee silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä.
Sellainen pieni korjaus, että tällä hetkellä tunnetusti Quad Views + DFR tukevia pelejä ovat:

DCS, Pavlov, Vail VR, The 7th Guest, Rennsport (bugeja) ja Kayak VR Mirage. Muitakin voi olla, koska yleensä tuki on lisätty peliin vahingossa eikä tietoisesti.

Kayak VR on yksi visuaalisesti kaikkein kauneimmista VR-peleistä ja pyörii täysillä asetuksilla jopa XR-4:llä sulavasti (55 ppd). Jännityksellä odotetaan tuleeko MSFS 2024:ään koskaan tukea.
 
Sellainen pieni korjaus, että tällä hetkellä tunnetusti Quad Views + DFR tukevia pelejä ovat:

DCS, Pavlov, Vail VR, The 7th Guest, Rennsport (bugeja) ja Kayak VR Mirage. Muitakin voi olla, koska yleensä tuki on lisätty peliin vahingossa eikä tietoisesti.

Kayak VR on yksi visuaalisesti kaikkein kauneimmista VR-peleistä ja pyörii täysillä asetuksilla jopa XR-4:llä sulavasti (55 ppd). Jännityksellä odotetaan tuleeko MSFS 2024:ään koskaan tukea.
Kappas, noista en tiennytkään. MSFS2024:ään on tulossa ainakin fixed foveated rendering -tuki; en tosin muista mistä luin sen.
 
Seittäkääs tyhmälle mitä ja miksi quad views tekee eri tavalla kuin esim openxr toolkitin fixed foveated rendering? Eikö kaikessa ole kyse vain siitä että resoluutiota pienennetään näkökentän reunoja kohti?
 
Seittäkääs tyhmälle mitä ja miksi quad views tekee eri tavalla kuin esim openxr toolkitin fixed foveated rendering? Eikö kaikessa ole kyse vain siitä että resoluutiota pienennetään näkökentän reunoja kohti?
Teoriassa noin, mutta käytännössä tulee ihan helvetillinen välkkyminen naivilla toteutuksella. Pitäisi saada samplatuksi sinne reunoille isosta määrästä mahdollisia pikseleitä pieni määrä stabiilinvärisiä pikseleitä. Paljon vaikeampi ongelma ratkaista ilman artifaktoja kuin äkkiseltään kuvittelisi.
 
Seittäkääs tyhmälle mitä ja miksi quad views tekee eri tavalla kuin esim openxr toolkitin fixed foveated rendering? Eikö kaikessa ole kyse vain siitä että resoluutiota pienennetään näkökentän reunoja kohti?
mbucchia-nimistä velhoa lainaten (VRS = Variable Rate Shading = openXR Toolkitin käyttämä tekniikka):

"OpenXR Toolkit VRS foveated rendering is 100% different technique from Quad Views foveated rendering.

VRS is low-medium GPU gains at no CPU cost.

Quad Views is high GPU gains at medium-high CPU cost.
"

Ohessa esimerkkitaulukko quad viewsin kanssa säästyvästä pikselimäärästä. Quad Views -toteutuksen Focus- ja periphery-alueiden resoluutiota ja kokoa voi myös säätää ohjelmallisesti eli kuvaa voidaan vielä super-samplata fokus-alueella.

Screenshot 2024-11-10 at 18.46.09.png
 
kysäsin tossa mielenkiinnosta toimarilta että mitä vastaisit heille kenenmielestä somnium tekee aloittavan yrittäjän rulebook virheen ja keskittyy liian moneen asiaan kerralla variettien määrään viitaten. (olen muuten itse tästä samaa mieltä. siis että pääsääntöisesti aina kannattaisi panostaa mahdollisimman suppeaan alueeseen ja sen olevan juurikin isoin syy monasti epäonnistumiseen)

Artur vastasi lainaten

Somniumspace ei yksin tee harwarea. Minulla itsellä on laaja osaaminen hardware suhteen + vrgineers sisältää uskomattomia ammattilaisia. Joten en mitenkään ole yksin tässä kaikessa.
Emmekä me julkaise mainstream kohdennettua halpaa laitetta vaan aloitamme top of the line tuotteella mikä ei tule myymään miljoonia.
Olen erittäin varma että pystymme hallitsemaan tämän. Emmekä toimita kaikkiin maihin.

totta esimerkiksi norja on vielä selvityksen alla.
En sitten tiedä mitä muita maita on listalla mihin ei toimiteta.
Myöskin amerikkaan toimitus tai ainakin takuu hommat oli jotenkin kysymysmerkki. muistan lukeneeni että osa mietti jotain välipaleluita tilauksen suhteen. Toimitus varmasti maksaa äkkiä pari hunttia jenkkeihin.

video oli julkaistu viime messuilta jossa joitain first impressioneja. olikohan 10 vai 15 min aikaa testata joten kauheen pitkiä käyttökokemuksia ei tietenkään ihmisillä ole. osalla näyttää olevan topstrap aika löysällä.. kylläkin olen itse kokeilematta sitä mieltä että tuo valio hihna voi olla riittämätön. face interface näyttää kyllä hyvältä. ja moni tulee arvostaan maskin päällä olevia 4 ohjelmoitavaa mikroa.
MR mallin omistajat saavat tehtyä maskauksen myös höndtrackingin avulla. Eli voit piirtää suoraan ”reiän”. mutta tietenkin ladattavat mallit jne tulee oleen feature.

Ei nuo ensivaikutelmat ainakaan mitään paskoja ole. Vaikka olisikin tässä vaiheessa aika kauhistuttavaa jos näin olisi


Ens perjantaina saattaa saada laitteen. Toivottavasti kerkiää heti vkl korkkaamaan ensi fiilikset.
Vähän jännittää vaan että saako lähteä lankku kauppoille heti vai pärjäiskö ekat savut vielä vanhalla prossulla 🤣
 
Ihan pikasesti Somnium Vr1 sestä.

Sain tosiaan perjantaina paketin.
Ihan loistava idea kunnon laatikko missä
maski tulee.
Tietenkin ton hintasta tuotetta mielellään pitääkin kunnon laatikossa. Ja helppo kuljettaa jos kaverille vaikka vie.

Viime tinkaan siinä vielä asentelin cleanit windowssit jotta olis hyvä pohja
mahdollisimman saumattomalle ensikosketukselle.
Mutta jostain syystä en saanut windowssia tunnistamaan laitetta usbissa.
Nyt jälkikäteen luulen että multa puuttu kuitenkin joku usb ajuri tai jotain koska sain kaiken toimimaan myöhemmin kertaheitolla vanhassa käyttiksessä joka on vuosia ollut asennettuna ja täynnä kaikkiä jämiä.
vanha 8700k 4.9Ghz ja 4080super näyttis.
Kerkesin pikaisesti testaan Alyxiä. Mutta en kerennyt yhtään vielä perehtymään säätöihin.

Maski on kädessä kevyempi kuin olisi olettanut. Eihän se mikään painoton ole, mutta uskon että paino ei kuitenkaan tule olemaan ongelma. totuin kyllä idexiinkin aikoinaan.
Vakio headstrap on ihan fiksun olonen mutta vaikea sanoa kaipaanko jotain muuta sen tilalle ennenkuin saan face interfacen kuntoon.
Vakio materiali pehmusteessa oli mielestäni tosi jees mutta mun naama on sen verran defaulttia erilaisempi että vakio pehmusteella en saanut edes helvetisti kiristämällä aukotonta eristystä maskiin ja mielestäni perus headstap toimisi paremmin jos naaman olisi sipivampi siihen. Tietenkään tämä ei ole ongelma koska kaikki 3d mallit julkaistaan ja osa taitaa ollakkin jo saatavina, voin skannata oman naaman ja muokata interfacen sopivaksi. Minkä aion tehdäkkin.
Mukana tulee vakiona tarrapintaa pehmusteen alle yksi kappale minkä voi vaikka tuohon käyttää.

maskin johto on todella laadukas kuten kaikki laitteessa tuntuu. Napit maskin päällä on kätevät. ne voivat myös launchata exejä.

softasta pikaisesti
virtual dekstop on sisäänrakennettu.
resoluution voi helposti valita vr1 toolista. kuten voit säätää foveated renderöinnin alueen kokoa vaaka ja pysty suunnassa.
Softa on todella solidin tuntuinen.

en kerennyt kokeilemaan kuin 10-20 minuuttia kun meni koko ilta säätämiseen cleanin käyttiksen kanssa. Mutta se hetki mitä olin half life Alyxin maailmassa jälleen oli aika maaginen. Voin sanoa ettå ensimmäisen kerran olen vaikuttunut image qualitystä vetäessä jonkun vr laitteen päähän. Enkä eded kokeillut kuin 80% rendere resoluutiota.
Voisi melkein kuvailla kokemusta visualisesti kun olisi vetässy 8k näytön naamaan kiinni.
Ja kuten olen jossain sanonut FOVlla ei ole mitään väliä jos kuva ei ole sharppi.
Tämän voi testata ihan jos on moniteho silmälasit sillä että kun istuu koneella ison näytön edessä ja vaihtaa ne monitehot yksiteho lähilaseihin, tuntuu kuin monitorin koko kymmen kertaistuisi koska terävän näön alue kasvaa. Starvr isolla fovilla ei tehnyt minuun minkäänlaista vaikutusta koska siinä oli aivan liian matala resoluutio ja paskat fresnell linssit.
Vr1 kuva on järkyttävän upea ja valovoimainen. Ja jotkut 3d elokuva ja peli hommista tietävistä tietävätkin että 3d kuvan kanssa valoteholla on paljon merkitystä.


Ainoa mitä nyt jää odottelenaan on local dimming jonka somnium on valuutellut toteuttaa ennen näkemättömällä tavalla. Ainakin jo nähdyn perusteella he saattavat sen toimittaakkin luvatusti.

itsellä on Titan editio missä on eye + hand tracking.

Laitellaan lisää kun pääsee paremmin sisään.

ps. enpä ole aikaisemmin kokenut moista kiinnostusta asiakasta kohtaan kun ilmoitin discordissa että ”hyvä perjantai” niin toimitus johtaja kysyy ”saitko tracking koodin”

IMG_4287.jpeg


IMG_4288.jpeg


IMG_4289.jpeg


IMG_4294.jpeg

Lens insertit heitettynä paikalleen
 
mahtaako olla muita Varjon käyttäjiä?
tuo uusin base 4.5 tuntuu olevan jotenkin susipaska, ihme jäätymisiä siellä täällä.wrc23(24) nyt isoimpana. pystyy pätkän ajamaan toiseen kerran niin 1fps kunnes on ruutu mustana ainoastaan mittarit jää ruutuu vaikka näytöllä meno jatkuu(1fps).
pitää varmaan palata vanhempaan 4.4 versioon ?

edit: 4.4 versiolla toimii hyvin, tai ainakin paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 409
Viestejä
4 511 556
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom