VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Itsellä PSVR2 ja Quest 3 ja kyllä näin pidemmän käytön jälkeen PSVR2 vie voiton kyllä jos yksi pitäisi valita. OLEDin musta ja värimaailma, HDR kirkkaus, ohjainten ja lasien haptiikka vie kyllä voiton. En näe itsellä hirveästi muraa PSVR2:lla kuin ehkä muutamissa peleissä mutta ei häiritsevästi eikä myöskään piuha tai pieni sweet spot lopulta haittaa menoa. Oletuksenaan PSVR2:lla saa isomman FOVin ja paremman immersion, Questille joutuu jonkun muun maskin hommaamaan.

Quest 3:ssa taas tietysti kivaa piuhattomuus ja selkeämmät linssit isolla sweet spotilla mutta siihen ne plussat melkein jääkin. LCD on niin hailakka OLEDin jälkeen ja kun on tottunut Playstationin haptiikoihin niin Quest 3:n ohjaimet tuntuu yhtä iänikuisilta kuin Xboxinkin. Pancake linssit heijastelee kirkkaissa kohtauksissa vaikka sekin haittaa yhtä vähän kuin PSVR2:n mura.

VR pelit tuleekin ostettua pääasiassa PSVR2:lle ja PCVR-puoli sitten Quest 3:lla. Kivahan nuo on lopulta molemmat olla, saa alustan valittua itse PCVR:n ja PSVR2:n välillä, stand alone eikä MR/AR ei hirveästi kiinnosta edelleenkään.
 
Voi toki joo mut käytännössä siinä kusee vaan omille nilkoille. Toi peli on hävitty jo vuosia sitten. Ainut mikä sitä voi heiluttaa on että joku iso miljardipeluri alkaa kilpailemaan PCVR-puolella Metan kanssa. Tuollaisia toimijoita on oikeastaan vaan Valve ja Microsoft, joista Microsoft on jo heittänyt pyyhkeen kehään ja Valvekin lähinnä vähän puuhastelee vaikka sieltä se Deckard tulisikin. Saa nyt nähdä mikä räpellys sieltä Google/Samsung puolelta tulee mut vaikea nähdä etteikö ne pyrkisi enemmän tai vähemmän kopioimaan Metan toteutusmallin.

Edelleen mietin mikä nyt sitten on PCVR-puolella jotenkin paremmin? Ainoa todellinen peliesimerkki joka tulee mieleen on 4v vanha Alyx, joka nyt on aika one hit wonder tässä tarkastelussa. Muuten on sit simulaattorit jotka saa suhteellisen luonnollisesti portattua VR:lle. Sitten on kasa jotain keskinkertaisia portteja joita ei todellisesti ole suunniteltu VR:lle (Skyrim, Fallout 4 VR), jotka saa modaamalla pelattavaksi ja UEVR-viritykset. Ei nekään huonoja siis ole mutta aika kaukana jostain oikeista VR-peleistä. Ja kun kaiken lisäksi niitä kaikkia saa kuitenkin pelattua myös Questilla.

Keskusteluhan lähti tästä Pico 4 vai Q3, jotka on todellisesti tällä hetkellä myös ainoat PCVR-vaihtoehdotkin alle 1000€ hintaluokassa. Kyl mää edelleen muutaman huntin maksaisin siitä että saan mahdollisuuden halutessani hankkia kaikki AAA-pelit VR-pelit (PSVR:ää lukuunottamattta) tulevaisuudessa ellei nyt ole sen rahan kanssa oikeasti tiukkaa.
Miten niin kusee omille nilkoille? Pitäisi ostaa jotain mitä en halua, etten kusisi omille nilkoille? Metan laseilla pyörivät pelit ovat kaikki joko VR-leluja, kevyitä pikkupelejä tai laadultaan muuten vaan heikompia kuin A-luokan pc/pcvr pelit. Half Life Alyx on hyvä esimerkkin ja Skyrim/Fallout 4 modattuna hyviä esimerkkejä siitä että pc:llä vaan on mahdollista saada parempaa ihan vaan markkinan koon takia.

Mitä arvelet, pyöriiköhän tämän meta versio laseissa vai PCVR yli? Jos pyörii laseissa, onkohan se tökkivä vai erittäin karsittu? Entä olisiko tämä ollut mahdollista jos julkaisu ei olisi myös PCVR ja PSVR samalla? Onneks tuon voi ostaa Steamille ja voi pelata millä laseilla tahansa. Tämä on se suunta mihin VR-pelaamisen pitäisi mennä, eli isommat julkaisijat panostavat multiplattaversioihin.
 
Miten niin kusee omille nilkoille? Pitäisi ostaa jotain mitä en halua, etten kusisi omille nilkoille? Metan laseilla pyörivät pelit ovat kaikki joko VR-leluja, kevyitä pikkupelejä tai laadultaan muuten vaan heikompia kuin A-luokan pc/pcvr pelit. Half Life Alyx on hyvä esimerkkin ja Skyrim/Fallout 4 modattuna hyviä esimerkkejä siitä että pc:llä vaan on mahdollista saada parempaa ihan vaan markkinan koon takia.

Mitä arvelet, pyöriiköhän tämän meta versio laseissa vai PCVR yli? Jos pyörii laseissa, onkohan se tökkivä vai erittäin karsittu? Entä olisiko tämä ollut mahdollista jos julkaisu ei olisi myös PCVR ja PSVR samalla? Onneks tuon voi ostaa Steamille ja voi pelata millä laseilla tahansa. Tämä on se suunta mihin VR-pelaamisen pitäisi mennä, eli isommat julkaisijat panostavat multiplattaversioihin.


No kuset nilkoille siten ettet todellisesti hyödy asiasta mitenkään ja haittana et voi pelata osaa "AAA" VR-peleistä ollenkaan. Käytännössä jäät esim. seuraavista peleista paitsi: Asgard Warth 2, Climb 2, Assassin's Creed Nexus, Lone Echo, Phantom: Covert Ops, Sniper Elite VR: Winter Warrior, Stormlands etc. noin nyt ihan vaan random googletuksella Meta Exclusiveista, jotka ovat keskimääräistä laadukkaampia.

Mitä nyt Metroon tulee niin onhan se itsestään selvää että se Oculus SA-versio tulee olemaan graafisesti heikomman näköinen. Eiköhän itse peli kuitenkin ole silti muuten ihan sama. Voit halutessasi edelleen sen PCVR-pelin ostaa ja pelata sitä Metan laseilla jo haluat maksimitason graafisen näyttävyyden. Ton tyyppisten pelien osalta se varmaan kannattaakin. Noi sinun/minun muut PCVR-esimerkkipelit on kovin vanhoja ja harvassa. Lisäksi niitäkin kuitenkin pystyy Metan laseilla ihan normaalisti sillä PCVR-graafisella laadullakin pelaamaan. Pointti tässä nyt koko ajan oli että tällä hetkellä saat Q3:lla "best of both worlds" kun muut vaihtoehdot ei tarjoa oikein mitään muuta kuin muutaman sadan rahallisen säästön, jonka mukana menettää merkittävästi laajemman pelivalikoiman nyt ja tulevaisuudessa. Mut joo eiköhän tästä ole jo ihan tarpeeksi väännetty.
 
Viimeksi muokattu:
No kuset nilkoille siten ettet todellisesti hyödy asiasta mitenkään ja haittana et voi pelata osaa "AAA" VR-peleistä ollenkaan. Käytännössä jäät esim. seuraavista peleista paitsi: Asgard Warth 2, Climb 2, Assassin's Creed Nexus, Lone Echo, Phantom: Covert Ops, Sniper Elite VR: Winter Warrior, Stormlands etc. noin nyt ihan vaan random googletuksella Meta Exclusiveista, jotka ovat keskimääräistä laadukkaampia.

Mitä nyt Metroon tulee niin onhan se itsestään selvää että se Oculus SA-versio tulee olemaan graafisesti heikomman näköinen. Eiköhän itse peli kuitenkin ole silti muuten ihan sama. Voit halutessasi edelleen sen PCVR-pelin ostaa ja pelata sitä Metan laseilla jo haluat maksimitason graafisen näyttävyyden. Ton tyyppisten pelien osalta se varmaan kannattaakin. Noi sinun/minun muut PCVR-esimerkkipelit on kovin vanhoja ja harvassa. Lisäksi niitäkin kuitenkin pystyy Metan laseilla ihan normaalisti sillä PCVR-graafisella laadullakin pelaamaan. Pointti tässä nyt koko ajan oli että tällä hetkellä saat Q3:lla "best of both worlds" kun muut vaihtoehdot ei tarjoa oikein mitään muuta kuin muutaman sadan rahallisen säästön, jonka mukana menettää merkittävästi laajemman pelivalikoiman nyt ja tulevaisuudessa. Mut joo eiköhän tästä ole jo ihan tarpeeksi väännetty.
Asgard’s Wrath 2 asennuksen poistin, koska se tuntui yksinkertaistetulta seikkailupeliltä, laajennetulta VR-demolta. Assasins Creed on toteutus on revikoiden mukaan kaikkea muuta kuin AAA-luokkaa. En ymmärrä miten kusen omaan nilkkaan kun en osta niitä. Kympin peleinä menettelisivät, mutta täyteen hintaan ovat aikamoisia vitsejä. En siis näe haittaa siinä etten osta niitä (ensimmäisen tosin omistan, enkä pelaa sitä vaikka ilmainen oli).

Sen sijaan jos olisivat PCVR pelejä ja suuremmalla levityksellä, voisivat nämä olla parempia. Pelaajat siinä häviävät
 
Asgard’s Wrath 2 asennuksen poistin, koska se tuntui yksinkertaistetulta seikkailupeliltä, laajennetulta VR-demolta. Assasins Creed on toteutus on revikoiden mukaan kaikkea muuta kuin AAA-luokkaa. En ymmärrä miten kusen omaan nilkkaan kun en osta niitä. Kympin peleinä menettelisivät, mutta täyteen hintaan ovat aikamoisia vitsejä. En siis näe haittaa siinä etten osta niitä (ensimmäisen tosin omistan, enkä pelaa sitä vaikka ilmainen oli).

Sen sijaan jos olisivat PCVR pelejä ja suuremmalla levityksellä, voisivat nämä olla parempia. Pelaajat siinä häviävät

Huoh en nyt ymmärrä mikä tässä nyt on niin hirveän vaikeaa tajuta. Pointti ei ole pidätkö sinä jostain yksittäisestä pelistä vaan se että Metan puolella pelivalikoimaa on enemmän ja se on pelivalikoimaa joka tuotetaan isommin ja isommalla budjetilla. Vaikea uskoa ettet kategorisesti tykkää tai voi tykätä yhdestäkään Meta Exclusive pelistä viimeisen tai tulevan vuosikymmenen aikana tai jos näin on niin silloin todennäköisesti syyt on jossain ihan muualla kuin peleissä. PCVR-puolella vastaavia pelejä ei vaan yksinkertaisesti tuoteta kun rahoittaja puuttuu ja ne yksittäiset laadukkaammin portatut viritykset voi edelleenkin pelata Metan laseilla ihan normaalisti. Mitä tulee "pelaajien häviämiseen" niin toi nyt on jotain filosofista hömppää millä ei ole reaalielämän kanssa mitään tekemistä. Ei tämä nykytila mihinkään muutu yksittäisten tai edes satojen tuhansien ihmisten käyttäytymisellä vaan ainoastaan tuommoisen miljardipelurien liikkeillä.
 
Ostin mun SER vr koneelle arizona sunshine II n. Gpu on 90% kokoajan ja fps pyörii noin 90fps, ainakin toistaiseksi. Mutta ääriviivojen vilkunta. Se on vahvaakin vahvempaa. Ihan yhtä paha kuin aiemmin tässä ketjussa kyselemäni Heart of the Emberstonen kanssa. Ser kone ei täsmää minimiä 2080 mutta ulkomuistin mukaan se kortti ei ole 1080ti juurikaan räväkkäämpi. Gpu muisti on täynnä. Joten en todellakaan pysty ostamaan mitään 8gig korttia.
 
Huoh en nyt ymmärrä mikä tässä nyt on niin hirveän vaikeaa tajuta. Pointti ei ole pidätkö sinä jostain yksittäisestä pelistä vaan se että Metan puolella pelivalikoimaa on enemmän ja se on pelivalikoimaa joka tuotetaan isommin ja isommalla budjetilla. Vaikea uskoa ettet kategorisesti tykkää tai voi tykätä yhdestäkään Meta Exclusive pelistä viimeisen tai tulevan vuosikymmenen aikana tai jos näin on niin silloin todennäköisesti syyt on jossain ihan muualla kuin peleissä. PCVR-puolella vastaavia pelejä ei vaan yksinkertaisesti tuoteta kun rahoittaja puuttuu ja ne yksittäiset laadukkaammin portatut viritykset voi edelleenkin pelata Metan laseilla ihan normaalisti. Mitä tulee "pelaajien häviämiseen" niin toi nyt on jotain filosofista hömppää millä ei ole reaalielämän kanssa mitään tekemistä. Ei tämä nykytila mihinkään muutu yksittäisten tai edes satojen tuhansien ihmisten käyttäytymisellä vaan ainoastaan tuommoisen miljardipelurien liikkeillä.
En ymmärrä miten keskustelu päätyi tähän. Sanoin että metan kaupassa vain kevyempiä pelejä ja etteivät ne kiinnosta minua. Yhtäkkiä kusen omille nilkoille kun en osta niitä. Siihen kun vastasin jatkaen samalla linjalla niin ollaan tässä?

Kai saan olla sitä mieltä että metan kaupan parhaatkin pelit ovat huonompia kuin hyvät PCVR pelit ja jos meta saa rahalla julkaisijan tekemään pelin yksinoikeudella metan alustalle, ei pelaajat voita mitään.

Siihen en ota kantaa mihin pelaajien valinnat vaikuttavat (enkä ottanut aiemminkaan). Omatkaan valintani eivät ole ideologisia, vaan metan kaupassa ei ole kuin kevyempiä pelejä, jotka eivät minua kiinnosta. Tämäkin käynee sinulle ilmi jos luet viestini toisen kerran.
 
En ymmärrä miten keskustelu päätyi tähän. Sanoin että metan kaupassa vain kevyempiä pelejä ja etteivät ne kiinnosta minua. Yhtäkkiä kusen omille nilkoille kun en osta niitä. Siihen kun vastasin jatkaen samalla linjalla niin ollaan tässä?

Kai saan olla sitä mieltä että metan kaupan parhaatkin pelit ovat huonompia kuin hyvät PCVR pelit ja jos meta saa rahalla julkaisijan tekemään pelin yksinoikeudella metan alustalle, ei pelaajat voita mitään.

Siihen en ota kantaa mihin pelaajien valinnat vaikuttavat (enkä ottanut aiemminkaan). Omatkaan valintani eivät ole ideologisia, vaan metan kaupassa ei ole kuin kevyempiä pelejä, jotka eivät minua kiinnosta. Tämäkin käynee sinulle ilmi jos luet viestini toisen kerran.

No ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti vaikka olisin siihen liittyen toki voinut ton viimeisimmän hieman paremmin sanoittaa. Saat olla ihan mitä mieltä haluat ja toi kintuille kuseminen nyt oli enemmän yleisen tason vertaus siihen ettei sillä nyt hirveästi mitään etuja saavuta mutta kukin saa tehdä ihan mitä tykkää. Harvemmin täällä foorumilla kenenkään henkilökohtaiset valinnat niinkään kiinnostaa vaan ajatus on ehkä keskustella hieman yleisemmällä tasolla omakohtaisten kokemusten pohjalta. Kyllähän tämäkin niin alkoi mutta kääntyi ehkä liikaa sinun henkilökohtaisten pelikokemusten analysoinniksi. Alunperinhän keskustelu kuitenkin lähti kolmannen osapuolen kysymyksestä mikä laite kannattaisi ostaa Picon ja Q3:n välillä, johon lähdit käytännössä kommentoimaan. Mitä tulee pelaajien voittamiseen ja häviämiseen niin valitettavasti realiteetit tällä hetkellä ovat että Meta pitää yllä koko VR-peliskeneä miljardeillaan eli vaihtoehdot on että joko pelejä saadaan Metan miljardituella tai niitä ei vaan yksinkertaisesti tule ja koko VR-skene pikkuhiljaa kuolee. Eli karrikoiden valitettavasti väittäisin että VR-pelaajan ainut tapa voittaa on tukea Metaa tavalla tai toisella ja toivoa että markkina vähitellen kasvaa riittävän suureksi joka pärjää ilman Metan tukea. Mut joo en nyt jaksa tästä enempää vääntää eiköhän tässä tullut kummankin osapuolen näkemykset ihan riittävän hyvin selviksi :)
 
En tiedä mitä kävi. Mutta nyt hävisi ehkä puolet kaikista ongelmista mitä mulla on ollut lasien kanssa päivästä 0 asti. Äsken tahkosin arizona sunshine Ii sta. Pelialue sekoili, käpälät hukku, pistoolilla ei oikeen osunut mihinkään kuten tähän asti aina. Sit näin että ohjaimen patterit loppu taas. Vaihdoin uudet patterit ja päätin että kalibroimpa pelialueen uudelleen. Sekun on tuntunut pienentyneen aiemmin merkatusta.
Pelialueen merkkauksen jälkeen lasit päähän ja lattiatason hienosäätö mixed reality portalissa. Steam käyntiin ja jo heti sen valikoissa huomasin että kaikki on ikäänkuin vakaampaa. Peli päälle ja sissos. Hahmon käpälä ei värise, ei tytäjä eikä heilu ajoittain mihin sattuu. Pistoolilla alkoi nyt ekan kerran koskaan osumaan edes sinnepäin mihin tähtään. Myös mikronykiminen poistui tyystin ja pelistä tuli heti ihan eri vakaita. FPS ei tietty lisääntynyt.

Järjetöntä tälläinen että miten paljon voi jo kauan sitten merkatun alueen uudelleen piirtäminen vaikuttaa.

Keksin myös tavan millä saan ääriviivojen vilkkumisen ainakin vähennettyä minimiin. Global resoluutio 100% ja pelikohtaisesta 50%. Sitten pelistä supersampligia tai pikseli tiheyttä lisäten sameutta kompensoimaan ja sahalaitoja poistamaan AA ta enemmän. Näiden kahden puljauksella kun hakee gpu kuorman sopivaksi niin eipä ole vilkutellut viivat.
 
Tuli tilattua Quest 2 tilalle Quest 3 eikä Pimax Crystalia. Katsotaan onko tuossa mitään järkeä. Ei varmasti simujen suhteen, mutta muiden pelien osalta jo pelkästään nuo pienemmät ohjaimet varmasti ovat hyvä uudistus saati sitten itse lasien uudistukset kuten pienempi koko.

Tuo Pimax Crystal on sellainen johto helvetti että ei mitään järkeä, myös isompi resoluutio olisi vaatinut uuden näytönohjaimen ostoa DFR:stä huolimatta.

Odotan kyllä innolla että pääsee pelaamaan H3VR ja vastaavia ilman että ohjaimet osuvat aseita ladatessa yhteen ja sitä pitää jatkuvasti varoa. Vähän skeptisemmin odottelen parannuksia DCS.

Onko tuo Q3 naamamaski minkälainen? Q2 tälläinen ohut oli ehdoton että laitteesta sai edes käyttökelpoisen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo Q3 naamamaski minkälainen? Q2 tälläinen ohut oli ehdoton että laitteesta sai edes käyttökelpoisen.

Kannattaa kokeilla Q3 mukanatulevaa ja jos ei tykkää niin suosittelen AMVR:n maskia, itse ostin ja erittäin tyytyväinen. Ja mukaan samaan tilaukseen sitten nuo lenksut ohjaimelle, ihan huiput nuo myös.


1707320892322.png
 
BoboVR S3 Pro head strap saapui tänään ja muutaman tunnin pelailun perusteella se on varsin toimiva kapistus.
Hieman epäilytti kun on vain yksi "honeycomb" pehmuste tässä mallissa vakiona, mutta hyvin se näyttää riittävän.
Integroitu tuuletin pitää pientä mekkalaa, mutta "dance workout" ja "joga/stretching" tapahtumissa tulen sitä varmasti käyttämään.
Akku kestää ihan hyvin, 3 tuntia VRChattia PC/Virtual Desktop kautta ja Quest 3 oli yhä 100% ja Bobon akussa oli 1 tolppa jäljellä.
Eihän yksi akku pidempiin sessioihin riitä millään, joten akku tai kaksi ja lataustelakka on pakollinen hankinta kunhan ne tulevat myyntiin.

Ps.
AMVR:n controller strapit saavat myös täältä suosituksen, ei ehkä aivan ergonomisin, mutta minimalistiseksi ratkaisuksi oikein hyvä.
 
Tuli tilattua Quest 2 tilalle Quest 3 eikä Pimax Crystalia. Katsotaan onko tuossa mitään järkeä. Ei varmasti simujen suhteen, mutta muiden pelien osalta jo pelkästään nuo pienemmät ohjaimet varmasti ovat hyvä uudistus saati sitten itse lasien uudistukset kuten pienempi koko.
Ite oon ollut hemmetin tyytyväinen Quest 3. Kakkosen jälkeen ollut todella iso hyppy, kun sai asetukset kohdilleen. Langattomana huomattavasti parempaa kuvaa ja jo pelkästään pancake on iso parannus varsinkin kun pääsi vertaamaan suoraan kaverin kakkosiin. Kyllä tuo lasien parempi rauta ja wifi6 tuki tekee vaan ison eron.
 
Ite oon ollut hemmetin tyytyväinen Quest 3. Kakkosen jälkeen ollut todella iso hyppy, kun sai asetukset kohdilleen. Langattomana huomattavasti parempaa kuvaa ja jo pelkästään pancake on iso parannus varsinkin kun pääsi vertaamaan suoraan kaverin kakkosiin. Kyllä tuo lasien parempi rauta ja wifi6 tuki tekee vaan ison eron.

Tuli vähän testailtua. Onhan tuo Quest 3 huomattavasti terävempi ja kaikenlainen UI elementtien outo vääntyily yms. on vähemmän standalone modessa. FOV on toistaiseksi huomattavasti pienempi kun joudun käyttämään silmälaseja kunnes linssit saapuvat sekä binocular effect on melko paha verrattuna Q2. Yllättäen tämä on ihan käyttökelpoinen oletus maskilla sekä oletus remmeillä. Q2:sta en pystynyt ilman modeja käyttämään lainkaan.


En päässyt PCVR testaamaan kun jotain häikkää AirLinkissä. Molemmat Q3 ja Q2 menevät aivan solmuun kun käynnistää sen. Voi olla jotain mun OculusTray tool asetuksia, tosin meni solmuun vaikka otin sen pois päältä.
Jännästi kun tätä trouble shoottasin niin testasin Questien ja tietokoneen välisen yhteyden niin Quest 2 oli nopeampi. Sekin tosin joku 100Mbps maksimeista(1 gigan portin maksimit). Olen tässä välissä muuttanut niin vika voi olla tietenkin tässä kotiverkon setupissakin.

Edit: Sain AirLinkin toimimaan oli tosiaan OculusTrayTool DCS optimoidut Oculus Link asetukset jotka olivat vikana.

Testasin H3VR enkä siinä huomannut juurikaan mitään eroa. Yhden eron huomasin joka oli kun päätä kääntää Q2:lla kuva suttaantuu vähän, Q3:lla ei. En ole tuohon koskaan mitään kiinnittänyt mutta se varmasti liittyy sweet spottiin.

Ajattelin että eroa ei varmaan hirveästi ole kun käytän kuitenkin Airlinkkiä oletusasetuksilla eli joku 200Mbps dynamic bitrate. Oi että olin väärässä. Boottasin DCS ja kokeilin kahta konetta JF-17 ja F-16. Ei saakeli. Mähän nään ihan kaikki pikku tekstitkin ilman zoomailua tai nojailua! Olen aikaisemmin käyttänyt low tekstuureita koska Q2:lla joutui joka tapauksessa zoomailemaan tai nojailemaan. Nyt "jouduin"pistämään tekstuurit vähintään mediumille. Ai että näyttää kaikki skarpilta ihan oletus asennosta. Tässä tulee varmaan nälkä kasvaa syödessä efekti ja ostan kohta uuden näyttiksen että voin vetää graffat tappiin nyt kun kaikki on niin kivan selkeää.

Pitää huomenna 3D-tulostaa adapteri Bobo VR M2 jotta saa Q3 kiinni. Alkoi vähän painamaan niskasta nuo oletusremmit. En kyllä pidä tästä uudesta M2:sta. Vanha 2021 malli oli paljon parempi, mutta se hajosi ja tämä on mitä nykyään saa. Ei jotenkin pysy yhtä jämptisti päässä vaan valuu takaraivolta ylöspäin. Tuo BoboVR M3 taitaa olla ihan sama, mutta Q3 kiinnikkeillä?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kokeilla Q3 mukanatulevaa ja jos ei tykkää niin suosittelen AMVR:n maskia, itse ostin ja erittäin tyytyväinen. Ja mukaan samaan tilaukseen sitten nuo lenksut ohjaimelle, ihan huiput nuo myös.


1707320892322.png
Huomasitko minkäänlaista FOV etua tuolla AMVR:n maskilla? Quest 3:n oletusmaski jättää FOVin aika pieneksi varsinkin kun vertaa PSVR2:een jonka saa todella lähelle naamaa.
 
Huomasitko minkäänlaista FOV etua tuolla AMVR:n maskilla? Quest 3:n oletusmaski jättää FOVin aika pieneksi varsinkin kun vertaa PSVR2:een jonka saa todella lähelle naamaa.
Mulla kyl tuntuu, että ripset osuu linssiin, jos oletusmaskin laittaa minimille :D Keskiasennossa bueno.
 
Huomasitko minkäänlaista FOV etua tuolla AMVR:n maskilla? Quest 3:n oletusmaski jättää FOVin aika pieneksi varsinkin kun vertaa PSVR2:een jonka saa todella lähelle naamaa.

FOV on isompi mitä lähemmäksi saat silmät linsseihin. Optimaalisin on mielestäni kun ripset just ja just osuvat linsseihin, eli hipasevat erittäin kevyesti niin että se ei häiritse.

Kannattaa kokeilla aluksi vakiopehmusteella niin että painat headsettiä itseäsi päin hieman voimalla ja räpyttelet silmiä ja katso kuinka paljon voimaa tarvitset kunnes ripset osuvat linsseihin. Siitä osaa sitten päätellä että riittääkö esim vaan hihnan kiristäminen, vai pitääkö vaihtaa pehmusteet toisiin.
Ja tosiaan, niinkuin ylempänä mainittu, niin siinä on vakiona jo se etäisyyden säätö, joka on tarkoitettu jos käyttää silmälaseja. Muista tämä laittaa mahdollisimman lähelle/pienelle asetukselle.

Jos et "lähimmäisimmällä" asetuksella ja pannan kiristämisellä osu ripsillä linsseihin, niin sitten joo, AMVR tuo sinulle lisää FOV. AMVR:ssä on se etu myös että siinä on velcro kiinnitys, joten jos löytyy esim Q2:n custom naamapehmusteita, voi niitäkin kiinnittää. Itse esim laitoin AMVR:n 8mm pehmusteen joka on Q2 setistä otettu.
 
Mites tuo Virtual Desktop toimii? Ajattelin kokeilla sitä kun sitä on kehuttu paljon.

Bitrate oli aluksi rajattu 54Mbps, painoin joitain täppää että haluan itse kontrolloida sitä ja se nousi mut 200Mbps. Käsittääkseni maksimi olisi kuitenkin 400Mbps. Wifi access pointtina on Ubiquiti 6 Pro ja Virtual Desktopkin näyttää sen 1200Mbps mutta ei silti anna nostaa bitratea yli 200.

Edit: Se käyttikin oletuksena HEVC 10-bit joka rajoitti bitratea. Noniin. Nyt pääseekin sitten räpläämään ja optimoimaan mikä on paras, Quest Link, Air Link vai VD.
 
Viimeksi muokattu:
Sen pitäis näyttää 2400 jos 5Ghz verkossa. Ja muista siirtää kodin laitteet 2.4Ghz verkkoon ja VR ainoana laitteena 5Ghz verkkoon.

Näyttäisi molemmat Q2 ja Q3 näyttävän performance overlayssä 5Ghz | 1200Mbps. Pitää jotenkin tutkia mistä voisi olla kyse. Ehkä Ubiquitin kontrolleri näyttää millä protokollalla nämä yhdistyvät.
 
Sen pitäis näyttää 2400 jos 5Ghz verkossa. Ja muista siirtää kodin laitteet 2.4Ghz verkkoon ja VR ainoana laitteena 5Ghz verkkoon.
Quest 3:lla tosiaan maksimi 2400, jos tukiasema tukee 160mhz kaistanleveyttä. Käsittääkseni tuo purkki ei sitä tue, niin jäi itseltä ostamatta sen takia. Olen mielelläni väärässä, jos tuosta se tuki kuitenkin nykyisellään löytyy
 
Quest 3:lla tosiaan maksimi 2400, jos tukiasema tukee 160mhz kaistanleveyttä. Käsittääkseni tuo purkki ei sitä tue, niin jäi itseltä ostamatta sen takia. Olen mielelläni väärässä, jos tuosta se tuki kuitenkin nykyisellään löytyy

Pikainen googletus kertoo että Ubiquiti 6 Pro pitäisi tukea 160Mhz. Toki itselläni on vain joku 4v vanha keskihintainen Asus mistä löytyy 160Mhz, joten tuosta laitteesta ei ole kokemusta mutta eiköhän sen jollain täppäämisellä päälle saa.
 
Pikainen googletus kertoo että Ubiquiti 6 Pro pitäisi tukea 160Mhz. Toki itselläni on vain joku 4v vanha keskihintainen Asus mistä löytyy 160Mhz, joten tuosta laitteesta ei ole kokemusta mutta eiköhän sen jollain täppäämisellä päälle saa.
Niin, pitäisi. Mutta pikaisella googlauksella en löytänyt muutakuin raportteja ettei sitä saa käyttöön
 
Quest 3:lla tosiaan maksimi 2400, jos tukiasema tukee 160mhz kaistanleveyttä. Käsittääkseni tuo purkki ei sitä tue, niin jäi itseltä ostamatta sen takia. Olen mielelläni väärässä, jos tuosta se tuki kuitenkin nykyisellään löytyy

Näytti olevan yhden namiskan painallus ja varoitustekstin huomioiminen. Nyt näyttää 2400Mbps ja Quest 3:lla download 985Mbps ja upload 964Mbps. Open speedtestissä olisi joku stressitestikin jolla voi pidemmän aikaa ajella täyttä kaistaa voisi vähän katsoa miten tuo heittelee jos heittelee kun heiluu tässä omalla VR pelialueella.

Rajoittavana tekijänä on nyt tuo Ubiquiti 6 Pron giganen ethernet. Haluaako joku kertoa minulle minkälaisessa käytössä Ubiquiti pistelee menemään täyttä 4800Mbps, jos kaapeli joka siihen tulee tukee vain gigaista? :hmm:

1707487733471.png
 
Mites tuo Virtual Desktop toimii? Ajattelin kokeilla sitä kun sitä on kehuttu paljon.

Bitrate oli aluksi rajattu 54Mbps, painoin joitain täppää että haluan itse kontrolloida sitä ja se nousi mut 200Mbps. Käsittääkseni maksimi olisi kuitenkin 400Mbps. Wifi access pointtina on Ubiquiti 6 Pro ja Virtual Desktopkin näyttää sen 1200Mbps mutta ei silti anna nostaa bitratea yli 200.

Edit: Se käyttikin oletuksena HEVC 10-bit joka rajoitti bitratea. Noniin. Nyt pääseekin sitten räpläämään ja optimoimaan mikä on paras, Quest Link, Air Link vai VD.
Mä pidän ite tuota HEVC 10-bit koodekkia jolla saa kuvan omasta mielestä parhaaksi varsinkin tumman pään puolella värit erottuu selkeämmin. AV1 olisi toinen, mutta kokeillaan kun saan 4000 sarjalaisen näyttiksen.
Steamistä vaan sitten resoluutio niin tappiin kun vaan kone antaa myöten.
 
Mä pidän ite tuota HEVC 10-bit koodekkia jolla saa kuvan omasta mielestä parhaaksi varsinkin tumman pään puolella värit erottuu selkeämmin. AV1 olisi toinen, mutta kokeillaan kun saan 4000 sarjalaisen näyttiksen.
Steamistä vaan sitten resoluutio niin tappiin kun vaan kone antaa myöten.

H264+ 500Mbps on omasta mielestäni ylivoimaisesti paras. Muilla esiintyy väkisinkin hieman blurrya tai "sumua". Mutta tuolla kun pelaa niin tuntuu kuin piuhalla pelaisi. Toki AV1 ei ole kokemusta kun näyttis ei tue.
 
Ööh... Mitähän helvettiä:

WMR tuki tipahtaa, ja ihan oikeasti tipahtaa, Windows 11 24H2 päivityksessä.
Plugging in to use a Windows Mixed Reality headset will not work starting with this build. Windows Mixed Reality is no longer available to users as Windows Mixed Reality has been announced as deprecated. This includes the Mixed Reality Portal app, and Windows Mixed Reality for SteamVR and Steam VR Beta. Existing Windows Mixed Reality devices will continue to work with Steam through November 2026, if users remain on their current released version of Windows 11 (version 23H2) and do not upgrade to this year’s annual feature update for Windows 11 (version 24H2). This deprecation does not impact HoloLens.

Eli kaapin perällä pölyttymässä olevien Lenovo Explorer lasien päivät alkaa olla luetut. Noh, eipä nuo paljoa maksaneet ja tulihan niitä käytettyä. Harmittaa vaan Reverb G2 lasien omistajien kohtalo... Aikamoiseksi kikkailuksi menee jos haluaa laseja vielä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
H264+ 500Mbps on omasta mielestäni ylivoimaisesti paras. Muilla esiintyy väkisinkin hieman blurrya tai "sumua". Mutta tuolla kun pelaa niin tuntuu kuin piuhalla pelaisi. Toki AV1 ei ole kokemusta kun näyttis ei tue.

Täällä täytyy olla samaa mieltä, varsinkin tietyissä peleissä omaan silmään tuo 500Mbps h264+ on selvästi paras. Toki värit hieman heikommat verrattuna muihin mutta ihan tarkkuus/laatu kyllä menee tuolle h264+.

AV1 ei jostain syystä itsellä ole mikää menestys laadun suhteen ollut vaikka kovasti kehutaan, toki verrattaessa vaikka 100mbps h264 vs AV1 niin voittaja lienee av
 
Itse käytän Quest 3:n kanssa h264+ ja 200 Mbps jos pelaan kävelypelejä tai esim. Beat Saberia joka on aika viiveherkkää touhua. Rallia ja muuta autoilua sitten 500 Mbps, kun viiveen kasvu ei niin paljoa haittaa siinä.

Muistaakseni HEVC oli viiveeltään pahin RTX 3080:llä, enkä siksi ole sen laatua edes jaksanut arvioida.
 
Itse käytän Quest 3:n kanssa h264+ ja 200 Mbps jos pelaan kävelypelejä tai esim. Beat Saberia joka on aika viiveherkkää touhua. Rallia ja muuta autoilua sitten 500 Mbps, kun viiveen kasvu ei niin paljoa haittaa siinä.

Muistaakseni HEVC oli viiveeltään pahin RTX 3080:llä, enkä siksi ole sen laatua edes jaksanut arvioida.
Muistatko paljonko on eroja viiveissä?
 
Tiedän että äänen siirto vs kuvan siirto minimaalinen osuus, mutta kuinka paljon bitratea ääni vaati pakkaustavasta riippuen? Ääni tällä hetkellä Quest 3 audio-liitännän kautta 3.5mm to 3.5mm kaapelilla kuulokkeille. Mutta nuo langattomat headsetit toimivat yleensä 2.4ghz tajuudella eli ei pitäisi aiheuttaa häiriötä 5ghz taajuudella toimivalle Quest 3 Virtual Desktop kaistalle?
Eli äänen siirto pois kaistan kulutuksesta ja langattoman erillisen headsetin akun kulutus pois Quest 3 akun kulutuksesta. Onko kellään heittää arviota kuinka minimaalisista säästöistä puhutaan kaistan ja akun osalta?
 
Muistatko paljonko on eroja viiveissä?
Tein pienet uudet testit. On tuo selvästi parantunut VXDR kanssa, mutta aika selkeä ero vielä.
h264+ 200 Mbps viive oli 4+8 ms (enc+de)
HEVC 10-bit 200 Mbps oli 6+13 ms

Ero on aika reipas jos lähtökohtana on 28 ms kokonaisviive, jolloin HEVC tuo 25 % lisää viivettä ollen n. 35 ms.

Tämä siis nopea testi Beat Saberilla. Tuskin vaikuttaa esim. hard tai helpommilla expert kappaleilla, mutta vaikeammat expertit ja expert+ ovat selvästi kivempia pelata h264+:lla.
 
Tiedän että äänen siirto vs kuvan siirto minimaalinen osuus, mutta kuinka paljon bitratea ääni vaati pakkaustavasta riippuen? Ääni tällä hetkellä Quest 3 audio-liitännän kautta 3.5mm to 3.5mm kaapelilla kuulokkeille. Mutta nuo langattomat headsetit toimivat yleensä 2.4ghz tajuudella eli ei pitäisi aiheuttaa häiriötä 5ghz taajuudella toimivalle Quest 3 Virtual Desktop kaistalle?
Eli äänen siirto pois kaistan kulutuksesta ja langattoman erillisen headsetin akun kulutus pois Quest 3 akun kulutuksesta. Onko kellään heittää arviota kuinka minimaalisista säästöistä puhutaan kaistan ja akun osalta?

Äänen osalta lie max 1Mbps? Riippuen koodekista, luultavasti puhutaan kilobiteistä megabittien sijaan kuite. En virtual desktopin striimauksesta mitää tiedä, mut iha mutulla. e: no en sit tiiä tilaäänen osalta, mut stereona varmaa tota luokkaa. Akun kulutukseenki varmasti iha mitätön vaikutus.
 
Tein pienet uudet testit. On tuo selvästi parantunut VXDR kanssa, mutta aika selkeä ero vielä.
h264+ 200 Mbps viive oli 4+8 ms (enc+de)
HEVC 10-bit 200 Mbps oli 6+13 ms

Ero on aika reipas jos lähtökohtana on 28 ms kokonaisviive, jolloin HEVC tuo 25 % lisää viivettä ollen n. 35 ms.

Tämä siis nopea testi Beat Saberilla. Tuskin vaikuttaa esim. hard tai helpommilla expert kappaleilla, mutta vaikeammat expertit ja expert+ ovat selvästi kivempia pelata h264+:lla.
Täytyy ehkä testata, käytössä 264 tai 265.
Itse nettiyhteyden ping lobbyssä n.40ms ja pelissä 50-60ms EU servulla, niin siihen nähden pientä. Enkä enempää tutkimatta muista lasketaanko noi viiveet yhteen vai ei.
 
Mistä te noita asetuksia ruuvailette, Virtual Desktopista?
Kannattasko sellanen Quest 2:lle ostaa eli onko parempi kuin Steam Link?
Ostin just Lone Echo pelin ja sitä tartteis alkaa pelaamaan joko langattomana tai Link kaapelin välityksellä.

edit: Hienosti pelittää Virtual Desktop ja asetusten teko helppoa :tup:
Perusin bobo kaupat ja kiinnitin Motonetista hommatun 10 000mAh power bankin nipparilla alkuperäisen hihnan taakse, toimii loistavasti ja ei maksanut kuin sen 20eur!
 
Viimeksi muokattu:
Mistä te noita asetuksia ruuvailette, Virtual Desktopista?
Kannattasko sellanen Quest 2:lle ostaa eli onko parempi kuin Steam Link?
Ostin just Lone Echo pelin ja sitä tartteis alkaa pelaamaan joko langattomana tai Link kaapelin välityksellä.
Oculus Debug Toolissa on jotain säätöjä, jos ilmaiseksi haluaa kokeilla.
Oculus Tray tool myös ihan ok ilmainen softa, saa pelikohtaisia profiileja luotua.
Myös SteamLink ilmaisena ihan kokeilun arvoinen.

VD:ssä laajimmat säätömahdollisuudet, mutta maksaa sen parikymppiä.

edit: paljon ilmaista, mutta älä anna toiston häiritä ;)
 
WMR tuki tipahtaa, ja ihan oikeasti tipahtaa, Windows 11 24H2 päivityksessä.
Onhan tuo iso harmitus. Vasta nyt RTX 4090:n kanssa Reverb G2:n resoluutiosta saa kaiken irti MSFS2020:ssa. Pitempi elinkaari tuollekin olisi ollut suotavaa, varsinkin kun puhutaan olemassa olevan softan tuesta vanhalle tuotteelle. Eipä tuo tietenkään yllätys ole, jopa lentosimulaattorien kehittäjät tuntuvat heittelevän koko ajan kapuloita VR-käyttäjien rattaisiin.

Hieman alle 3 vuotta sitten tuli tuo Reverb G2 hankittua noin 700 euron hintaan. Silloin jo mietin tulevaisuutta positiivisesti, että muutaman vuoden päästä samassa hintaluokassa on varmasti entistä kehittyneempiä settejä tarjolla. No ei niitä kovin monia ole, hinnat pompsahtaneet hirveiksi. On tietysti ne Facebook-headsetit, mutta itse en niitä halua.

No, pitää rauhassa mietiskellä vaihtoehtoja ja mahdollisesti olla asentamatta tuota päivitystä. Olisi oikeastaan pitänyt olla päivittämättä Windows 10:stä, koska 11 huononsi headsetin toimivuutta (liian herkkä liikkeenseuranta).
 
On kyllä järkyttävää, jos Reverb G2:sta tulee käyttökelvoton jo nyt. Juuri kun itsekin taas jaksoin uudelleen innostua muutaman kuukauden totaalisen tauon jälkeen VR-lentelystä MSFS:llä. Ei ole kyllä mitään suunnitelmia hankkia jo nyt uusia VR-laseja, eikä niitä nyt pilvinpimein ole markkinoillakaan.

Kyllähän kaiken takana on raha. Tuen ylläpito maksaa jotain sekin, eivätkä isot massat ole löytäneet VR-lasien riemuja kaikkien näiden vuosien jälkeenkään. Ilmeisesti moni kokee niiden käytön epämukavaksi tai jotenkin "hölmöksi hommaksi", vaikka eivät esimerkiksi lentosimuympäristössä tiedä mistä jäävät paitsi..

Omalta kannalta iso isku koko 30 vuotta kestäneelle lentosimuharrastukselle. VR:n jälkeen ei pahemmin pelkän näytön varassa simulointi nappaa.

Meidät VR-pelaamisen löytäneet heitetään tässä aikalailla bussin alle muutenkin. Kyse ei ole pelkästään WMR:n eikä Reverb G2:n lopetuksesta. VR ei kiinnosta maailmalla riittävästi ja se alkaa suurista visioista huolimatta heijastua devaamisenkin merkittävään vähenemiseen. Ei näytä hyvältä.
 
Sääli että WMR häviää, tosin tavallaan sen ymmärtää, sillä VR bisnes on kasvussa, mutta WMR laitteet eivät koskaan lähteneet lentoon.
Toivottavasti tuohon saa jonkun ajurin/open source ratkaisun jossain kohtaa, jotta vanhat laitteet saa tulevaisuudessa toimimaan.
Se on sitten mielenkiintoista miten Microsoft meinaa vastata Apple Vision Pro laseihin, jos mitenkään.
Jonkinlainen windows ekosysteemin integraatio tehokkaisiin laseihin yhdistettynä on tarpeen tulevaisuutta ajatellen.
Tuottaako sen sitten joku 3rd party valmistaja omilla softillaan kaikille laseille, vai tuoko Microsoft joskus "Surface Peak" lasit on mielenkiintoista nähdä.
 
On kyllä järkyttävää, jos Reverb G2:sta tulee käyttökelvoton jo nyt. Juuri kun itsekin taas jaksoin uudelleen innostua muutaman kuukauden totaalisen tauon jälkeen VR-lentelystä MSFS:llä. Ei ole kyllä mitään suunnitelmia hankkia jo nyt uusia VR-laseja, eikä niitä nyt pilvinpimein ole markkinoillakaan.

Kyllähän kaiken takana on raha. Tuen ylläpito maksaa jotain sekin, eivätkä isot massat ole löytäneet VR-lasien riemuja kaikkien näiden vuosien jälkeenkään. Ilmeisesti moni kokee niiden käytön epämukavaksi tai jotenkin "hölmöksi hommaksi", vaikka eivät esimerkiksi lentosimuympäristössä tiedä mistä jäävät paitsi..

Omalta kannalta iso isku koko 30 vuotta kestäneelle lentosimuharrastukselle. VR:n jälkeen ei pahemmin pelkän näytön varassa simulointi nappaa.

Meidät VR-pelaamisen löytäneet heitetään tässä aikalailla bussin alle muutenkin. Kyse ei ole pelkästään WMR:n eikä Reverb G2:n lopetuksesta. VR ei kiinnosta maailmalla riittävästi ja se alkaa suurista visioista huolimatta heijastua devaamisenkin merkittävään vähenemiseen. Ei näytä hyvältä.

Kannattaa kuitenkin muistaa että jos nyt ei noita 24H2 päivityksen uusia ominaisuuksia kuten Co-pilot ja uusi Color Management-valikko kaipaa niin nykyisen 23H2:n tuki jatkuu kuitenkin sinne aiemmin julkaistuun lokakuuhun 2026 asti. Käytännössähän tossa varmaan käy niin ettei 24H2 suostu edes asentumaan koneelle, jossa on WMR-laitteita vaan Windows blokkaa sen epäyhteensopivana kuten esim. 23H2:n kanssa tehtiin koneiden osalta joissa oli useampi monitori kun siinä oli pitkään jotain bugeja niiden kanssa. Tai jos ei käy niin voi toki ite blokata asennuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo WMR oli aika onneton räpellys. Pari kertaa aikoinaan kokeilin ja jäi kyllä ostamatta sen aikaiset WMR lasit ja päädyin Oculukseen. Ei tuohon WMR:ään ole tainnut päivityksiäkään tulla moniin vuosiin.

VR on tällähetkellä suositumpaa kuin koskaan ja laiteet kehittyy isoin harppauksin. Sinänsä PCVR on hankalassa tilanteessa koska standalone lasit on vallanneet alan, mutta samalla on käyttökokemus ottanut myös ison harppauksen langattomien lasien myötä. Eiköhän sieltä kohta tule Valven suunnalta uudet lasit markkinoille.
 
Ööh... Mitähän helvettiä:

WMR tuki tipahtaa, ja ihan oikeasti tipahtaa, Windows 11 24H2 päivityksessä.


Eli kaapin perällä pölyttymässä olevien Lenovo Explorer lasien päivät alkaa olla luetut. Noh, eipä nuo paljoa maksaneet ja tulihan niitä käytettyä. Harmittaa vaan Reverb G2 lasien omistajien kohtalo... Aikamoiseksi kikkailuksi menee jos haluaa laseja vielä käyttää.
Ei kait tää voi olla laillista. Ei muuta kuin potta takaisin myyjälle ja kaikki rahat takaisin, eli kaupan purku. Jos ei ostaessa kerrottu, että tuote on kohta käyttökelvoton, niin eiköhän siinä ole perusteet purkaa kauppa.
 
Ei kait tää voi olla laillista. Ei muuta kuin potta takaisin myyjälle ja kaikki rahat takaisin, eli kaupan purku. Jos ei ostaessa kerrottu, että tuote on kohta käyttökelvoton, niin eiköhän siinä ole perusteet purkaa kauppa.
Olis kyllä erikoista jos ei edes kolmanneltaosapuolelta saa jotain softaa jottei nyt ihan serriksi mene.
 
Eli siis Windows Mixed realityä voi käyttää (ja varmasti myös asentaa) vähintään 2026 loppuun asti, kunhan Windows versio pysyy 23H2 jos tuosta oikein ymmärtää. Eiköhän tuohon joku workaroundi tule että vois käyttää uudemmissakin. Toki itse käytän vielä Windows 10 koska siinä toimii kaikki eikä Win 11 ole mitään parempaa miksi siihen päivittäisi.
 
Toivottavasti joku kiertotie tulee. Itsellä Odyssey + ja Reverb G2.

Hieman pistäisi sapettamaan, jos tulisi romurautaa...
Enkä todellakaan aio olla päivittämättä tuonne asti käyttistä sillä uudella paketilla.
 



Pari minuuttia Mark Zuckerbergin ajatuksia Apple Vision Prosta kokeilemisen jälkeen...

"Before the test, I expected people would get better value from Quest 3, since it's (Apple Vision Pro) like, 7 times more expensive... But now after testing it, I don't think it's a better value, it's just a better product, period!"
Nauroin ääneen. Ja tottahan tuo on. Quest 3 on uskomaton hintaansa nähden, eikä Vision Pro ole tehnyt mitään miksi kiinnostuisin siitä.
 
Yllä olevan videon tärkein kohta: "jätimme silmänliikeseurannan pois Quest 3 laitteesta, mutta lisäämme sen taas seuraavissa laseissa."
Ainakin itselle sellainen ominaisuus että Quest 3 jää todennäköisesti kaupan hyllyyn sen puutteen takia ja saa odottamaan seuraavia laseja. Pitää miettiä tosissaan jopa Pimaxia. Apple lasien tuoma pöhinä saattaa olla jopa ihan hyödyllistä VR markkinoille.
 
Ainakin itselle sellainen ominaisuus että Quest 3 jää todennäköisesti kaupan hyllyyn sen puutteen takia ja saa odottamaan seuraavia laseja.

Pelailen Q3:lla päivittäin enkä itse näe mitään hyötyä silmienseurannasta omaan pelikäyttöön. Ehkä esim VRchätissä se voisi olla kiva, mutta sitä harvemmin tulee pelailtua. Peleissä käytän foveated renderingiä jo muutenkin, niin en usko että FPS:ää tulisi pahemmin lisää ja pelit joita pelaan, pyörivät maksimi FPS:llä muutenkin. Parasta Q3:ssa on ehtottomasti linssit (iso sweetspot) + ohjaimet (ei rinkulaa, kevyt, pitkä akunkesto) + FOV (enää ei tunnu että pelaisi kiikarit päässä). Eli se korjasi juurikin Quest 2 isoimmat puutteet.
 
Ei mun pass through ole noin hiano kun Zuckin instassa. Millä asetuksella sen saa tuollaiseksi?

Milloinkohan seuraava Questi on sitten tulossa. Tuon silmien seurannan vuoksi olin melkein valmis pistämään 3x enemmän rahaa laseihin. Varmasti niin tapahtuukin heti kun päivitän näyttiksen.

Pelailen Q3:lla päivittäin enkä itse näe mitään hyötyä silmienseurannasta omaan pelikäyttöön. Ehkä esim VRchätissä se voisi olla kiva, mutta sitä harvemmin tulee pelailtua. Peleissä käytän foveated renderingiä jo muutenkin, niin en usko että FPS:ää tulisi pahemmin lisää ja pelit joita pelaan, pyörivät maksimi FPS:llä muutenkin. Parasta Q3:ssa on ehtottomasti linssit (iso sweetspot) + ohjaimet (ei rinkulaa, kevyt, pitkä akunkesto) + FOV (enää ei tunnu että pelaisi kiikarit päässä). Eli se korjasi juurikin Quest 2 isoimmat puutteet.

Onko sillä isolla sweet spotilla mitään merkitystä jos käyttää FFR? En ole vielä Q3:lla kokeillut mutta jo Q2:lla FFR:n huomasi kun vilkuili reunoille. Veikkaan että vielä paremmin näkee Q3:lla ja täten ei voi käyttää yhtä rajuja FFR asetuksia eikä täten saa yhtä isoja hyötyjä.

DFR on kuulema mullistava DCS kaltaisissa raskaissa VR peleissä. Q3 ja Quest Pron välillä on noin 30% ero suorituskyvyssä. Tuohon päälle kun heittää sen 5-10% jonka VDXR antaa niin aletaan jo puhumaan melko kovista lukemista.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 671
Viestejä
4 491 991
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom