VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Gigantin mukaan 129 euron meta link kaapeli on USB-C - USB-C -kaapeli (5m)

voinko siis käyttää esim usb-c telakan kaapelia lasien yhdistämiseen vai onko tuossa metan omassa kaapelissa jotain muuta älyä mukana jota ei tule tavan kaapeleissa?
Motonetin halpa "high speed" USB-kaapeli riittää todella hyvin. Tuo Gigantin ja se virallinen Metan myymä on rahastusta. PC:lle asennettava Oculuksen (nykyinen Meta) ohjelma osaa mitata riittääkö kaapelin nopeus, laturin johto ei riitä.

Mulla on tämmönen 15€ Cloudberryn data+chage 2.5 metrin kaapeli.

Tuon kaveriksi ostin verkkokauppa.comista nopean 5 metrin jatkopätkän joka makso 40€.
 
Paskempikin kaapeli riittää jos haluaa kopioida vain tiedostoja. Pelikuvan streamaus vaatii hyvän kaapelin.
 
Mielenkiintoinen uutinen. Tarkoittaakohan tämä sitä, että PSVR2-laseilla voi pelata tulevaisuudessa Steam VR -pelejä ja PS5:n pelejä, jotka tulevat PC:lle ja tukevat VR:ää. Esim Gran Turismoa jota ei ole koskaan pc:llä nähty.

Taitaa Steam olla PC-puolella suurin alusta, jolla on Sonyn pelejä. Eli varovaisena lähtökohtana pitäisin SteamVR:ää.
 
Mulla on myös vahva kutina, että SteamVR. Saattaa olla myös, että rajattu vain pleikka porttauksille ainoastaan.
Playstation pc käännöksiä on ilmeisesti tulossa vauhdilla steamiin uuden Sony pomon sanojen mukaan.
 
Minä luulen että Steam on lähestynyt Sonyä ja kysynyt että saadaanko tuoda Steam Link PS5:lle vähän samaan tapaan kuin Metallekin joka ei halua olla PCVR pelibisneksessä enää. Sonylläkään ei ole samoja intressejä ilman omaa ekosysteemiä joten he saa huonoimmassa tapauksessa myytyä PS5/PC-omistajille muutamat lasit lisää, tarjota nykyisille PSVR2 käyttäjille, jotka omistaa PC:n, lisää pelejä ja ilmaista PR:ää perään jota he ei itsekään tajunneet. Steam tekee kaiken työn ja Sony testaa streamauksen laatua tällä hetkellä. Myöhemmin tänä vuonna käynnistellään PS5/PSVR2, Steam PC:llä ja yhdistellään Steam Link ja pelataan Half Life Alyxiä PSVR2:lla.

Haluaako joku ostaa ylimääräiset Quest 3-lasit?
 
Minä luulen että Steam on lähestynyt Sonyä ja kysynyt että saadaanko tuoda Steam Link PS5:lle vähän samaan tapaan kuin Metallekin joka ei halua olla PCVR pelibisneksessä enää. Sonylläkään ei ole samoja intressejä ilman omaa ekosysteemiä joten he saa huonoimmassa tapauksessa myytyä PS5/PC-omistajille muutamat lasit lisää, tarjota nykyisille PSVR2 käyttäjille, jotka omistaa PC:n, lisää pelejä ja ilmaista PR:ää perään jota he ei itsekään tajunneet. Steam tekee kaiken työn ja Sony testaa streamauksen laatua tällä hetkellä. Myöhemmin tänä vuonna käynnistellään PS5/PSVR2, Steam PC:llä ja yhdistellään Steam Link ja pelataan Half Life Alyxiä PSVR2:lla.

Haluaako joku ostaa ylimääräiset Quest 3-lasit?
Toivottavasti juuri noin. Mutta itse en enää ainakaan lankaan halua mennä takaisin, kun kerran on VR napanuora katkaistu. Ajorigissä siitä ei toki juuri haittaa ole, vaan akuttomuus on siihen vain plussaa
 
Vaikka PSVR2:sen PCVR tuki sinänsä on mielenkiintoinen asia, niin jos se edellyttää PS5:sen omistusta niin ollaan kyllä nichen nichessä. Paremminkin Sonyn pitäisi saada PS5:sen omistajat innostumaan lisälaitteestaan eikä se oikein onnistu muuten kuin AAA exclu VR-peleillä. Hybridit ovat sinänsä näppärämpiä tehdä, mutta en usko että ne saavat innostumaan lisälaitteesta riittävästi, koska saman pelin voi pelata ilmankin.
 
Vaikka PSVR2:sen PCVR tuki sinänsä on mielenkiintoinen asia, niin jos se edellyttää PS5:sen omistusta niin ollaan kyllä nichen nichessä. Paremminkin Sonyn pitäisi saada PS5:sen omistajat innostumaan lisälaitteestaan eikä se oikein onnistu muuten kuin AAA exclu VR-peleillä. Hybridit ovat sinänsä näppärämpiä tehdä, mutta en usko että ne saavat innostumaan lisälaitteesta riittävästi, koska saman pelin voi pelata ilmankin.

Juu saa nähdä. Toki ton voi nähdä Sonyn näkökulmasta juuri optimiratkaisuna. Saavat omille laseilleen "ilmaiseksi" moninkertaisesti lisäsisältöä jolloin lasit voivat myydä enemmän jonka seurauksena saavat lisää kuluttajia joille voivat myydä omia PSVR2 exclusive-pelejä.
 
Virtual Desktop julkaisin betan, mm. nämä mukana:
• Improved motion extrapolation quality of Synchronous Spacewarp (SSW) for all headsets
• Reduced video compression artifacts with 10-bit codecs and H.264+
 
iVRy Driver for SteamVR (PSVR2 Premium Edition) on Steam

Tossahan oli puhetta jo viime viikolla, että Sony on jo alkanut tutkimaan mahdollisuutta lisätä PC tuki laseilleen.
Tuohon sitten pari huomiota:
- Toimii vain tietyillä AMD näyttiksillä, NVIDIA ei tuettuna
- vaatii ajurin kaveriksi erikoisrautaa:

”A custom Display Port AUX emulator adapter is REQUIRED for use on Windows, due to PSVR2 design. PSVR2 CAN NOT be used on Windows without the Display Port AUX emulator adapter.”

iVRyltä on ilmeisesti tulossa adapteri myyntiin, mutta aikataulusta ja hinnoittelusta en löytänyt tietoa.
Voi olla, että tulee kiire markkinoille ennen Sonyn virallista toteutusta. Mitä ikinä se sitten onkaan..
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon sitten pari huomiota:
- Toimii vain tietyillä AMD näyttiksillä, NVIDIA ei tuettuna
- vaatii ajurin kaveriksi erikoisrautaa:

”A custom Display Port AUX emulator adapter is REQUIRED for use on Windows, due to PSVR2 design. PSVR2 CAN NOT be used on Windows without the Display Port AUX emulator adapter.”

iVRyltä on ilmeisesti tulossa adapteri myyntiin, mutta aikataulusta ja hinnoittelusta en löytänyt tietoa.
Voi olla, että tulee kiire markkinoille ennen Sonyn virallista toteutusta. Mitä ikinä se sitten onkaan..

Juu ja eikös toi muutenkin oo roikkunut tuolla "Coming Soon" tilassa varmaan ainakin vuoden et saa nyt nähdä sit mitä on tulossa, koska oikeasti ja millä käytettävyyden tasolla. Enkä nyt ihan muutenkaan ymmärrä mitä tekemistä tolla on Sonyn ilmoituksen kanssa.
 
Mikä olisi paras/järkevin VR homma? PC:llä toimiva, Pleikkarilla toimiva vai joku ihan muu? Ei ole juuri mitään kokemusta, muuta kun pari kertaa pelaillut ja ihan hauskaa hommaa.

Ei ole mitään laitteita itselläni, eli ei PC:tä eikä pleikkaria.

Onko tulossa jotain uutta ja ihmeellistä?
 
Mikä olisi paras/järkevin VR homma? PC:llä toimiva, Pleikkarilla toimiva vai joku ihan muu? Ei ole juuri mitään kokemusta, muuta kun pari kertaa pelaillut ja ihan hauskaa hommaa.

Ei ole mitään laitteita itselläni, eli ei PC:tä eikä pleikkaria.

Onko tulossa jotain uutta ja ihmeellistä?

Jos ei ole PC:tä niin sitten ehdottomasti Quest 3. Jos rahasta pula niin käytetty Q2.

Uutta on tulossa koko ajan, mutta ei mitään mullistavaa näkyvissä. Q3 linssit on yhdet parhaimmat markkinoilla ja niillä on ilo pelata isoine field of viewin ja jätti sweetspotin kanssa. Ja varsinkin jos ei ole PC:tä (vielä), niin Q3 tehot pystyvät yllättävän hyvään grafiikkaan.
 
Jos ei ole PC:tä niin sitten ehdottomasti Quest 3. Jos rahasta pula niin käytetty Q2.

Uutta on tulossa koko ajan, mutta ei mitään mullistavaa näkyvissä. Q3 linssit on yhdet parhaimmat markkinoilla ja niillä on ilo pelata isoine field of viewin ja jätti sweetspotin kanssa. Ja varsinkin jos ei ole PC:tä (vielä), niin Q3 tehot pystyvät yllättävän hyvään grafiikkaan.
Mikä on paras jos hintaa ei siis oteta huomioon? Tai en tiedä voiko parhautta määritellä yksiselitteisesti näissä? Mutta monipuolisin? PC?

Mitä menettää tuolla Quest 3 vs PC? Ja mikä on hyvää Quest 3:ssa?
 
Minulla on nyt ainoana VR laitteena Quest 3 ja sitä pystyy käyttämään useallakin eri tavalla suoraan PC kanssa; USB-johdolla ja langattomasti WLAN kautta.
Ohjelmina PC yhteydelle olen käyttänyt Virtual Desktop sovellusta langattomasti WLAN yhteydellä, mutta sitten on lisäksi Metan oma sovellus sisäänrakennettuna, joka ei tosin itselläni koskaan oikein hyvin toiminut, kun en jaksanut syvällisemmin käydä säätämässä konepellin alla (moni muu kertonut tämän myös toimivan hyvin). Viimeisimpänä tulokkaana Valven Steam sovellus ilmeisesti toimii nykyään myös, mutta sitä en ole itse kokeillut vielä, mutta jotain lukenut että kehittyisi kovaa vauhtia (?).

PC puolella rautaan saa upottetua helposti pari tonnia, jos aloittaa tyhjästä ja kallein osa on näytönohjain johon palaa helposti puolet budjetista tai jopa enemmän, riippuen miten sulavaa ja kaunista menoa haluaa.

Olen omistanut VR laseja HTC Vive ja WMR Lenovo Explorer ajoista asti ja matkalla kokeillut PSVR 1 ja 2, sekä Quest 2 ja 3.
Quest 3 näistä mielestäni paras, jos kaipaa "ota ja käytä heti ilman säätöä" -tyyppistä käyttöä suoraan lasien sovelluskaupan valikoimasta.
Langattomuuden mukavuuslisää en voi liikaa hehkuttaa: se muutti itselläni kaiken VR käytössä.
Olen miettinyt myös ennen Quest 3 päivitystä Varjo ja Bigscreen Beyond VR laseja, mutta en halua enää lankahommiin palata, kun siihen kerran Quest 2:lla totuin.


Mikä on paras jos hintaa ei siis oteta huomioon? Tai en tiedä voiko parhautta määritellä yksiselitteisesti näissä? Mutta monipuolisin? PC?

Mitä menettää tuolla Quest 3 vs PC? Ja mikä on hyvää Quest 3:ssa?
 
Mitä menettää tuolla Quest 3 vs PC? Ja mikä on hyvää Quest 3:ssa?
Hyvä puolihan tässä on se että jos ostat ihan ensimäisenä Quest 3 niin et "menetä" mitään verrattuna PC kun voit samoja laseja käyttää hienosti pc kanssa myöhemmin jos into kasvaa.

Vaikka Questien hinta onkin aika halpa verrattuna muihin niin ei kannata sen antaa hämätä koska ovat oikeasti käsitykseni mukaan hyvät lasit muutenkin linssien ym puolesta. Ja langattomuus on kyllä oikeasti kova juttu PCVR hommissa, vaikea enää langalliseen palata vaikka se tarkoittaisikin pientä graafisen puolen parannnusta kun videon pakkaus on poissa.
 
Ääni täältä myös Quest 3:selle. Itse pelailen enimmäkseen PCVR pelejä Quest 3 kanssa Virtual Desktopilla. latensseja ei ole nimeksikään ja grafiikat näyttää erinomaisilta (jos siis PC jaksaa). Lankoja ei ole mihin kompastua ja jos satut haluamaan ottaa lasit mukaan reissuun niin toimii myös standalonena erittäin hyvin.
 
Ääni täältä myös Quest 3:selle. Itse pelailen enimmäkseen PCVR pelejä Quest 3 kanssa Virtual Desktopilla. latensseja ei ole nimeksikään ja grafiikat näyttää erinomaisilta (jos siis PC jaksaa). Lankoja ei ole mihin kompastua ja jos satut haluamaan ottaa lasit mukaan reissuun niin toimii myös standalonena erittäin hyvin.
Täytyypä tutustua enemmän tähän quest 3. Vaikuttaa aika hyvältä kyllä.

Onko tässä myös moninpelejä? Eli jos joku kaveri hankkisi niin voiko pelata netin kautta yhdessä?
 
Täytyypä tutustua enemmän tähän quest 3. Vaikuttaa aika hyvältä kyllä.

Onko tässä myös moninpelejä? Eli jos joku kaveri hankkisi niin voiko pelata netin kautta yhdessä?
On, ja just eilen pelasin vanhemman kundini kanssa Premiun Bowling keilapeliä. Tein priva radan ja lähetin kutsun kundille. Kummatkin olimme omissa kodeissa, ja pistin keilahallin taustalle youtubesta molempien tykkäämää musaa ja siinä keilattiin kimpassa ihan kuin oltais oltu oikeassa hallissa. Mukavaa oli varsinkin kun voitin :)
 
Täytyypä tutustua enemmän tähän quest 3. Vaikuttaa aika hyvältä kyllä.

Onko tässä myös moninpelejä? Eli jos joku kaveri hankkisi niin voiko pelata netin kautta yhdessä?
Pelejä on laidasta laitaan: yksinpelejä, moninpelejä ja käsittääkseni myös samassa tilassa yhdessä pelattavia.
Meta Storesta (meta.com) voi selata valikoimaa, SA (standalone) pelit ovat Meta Quest alasvetovalikossa ja PCVR pelit Link PC VR valikossa.
Osa niistä on crossbuy, eli ostamalla jomman kumman, voit käyttää SA ja PCVR yhdellä maksulla.
 
Täytyypä tutustua enemmän tähän quest 3. Vaikuttaa aika hyvältä kyllä.

Onko tässä myös moninpelejä? Eli jos joku kaveri hankkisi niin voiko pelata netin kautta yhdessä?
Kyllä löytyy moninpelejä.
Jos lähdet pc:tä hankkimaan, kahta tonnia ei siihen tarvitse laittaa kiinni. Ihan hyvän koneen voi saada 1300-1500€ hintahaarukassa. Toki riippuu siitä, mitä aikoo pelata.
Ja mitä parempi kone (etenkin näytönohjain), sen vähemmän todennäköistä, että fps alkaa pudota. VR-käytössä frameraten putoaminen on pahempi asia kuin perinteisessä käytössä.
 
Tarvitseeko tuossa quest 3:ssa kuinka paljon muistia? Eli onko kannattavaa maksaa enemmän isomman muistin versiosta? Riippuu tietysti monestakin asiasta, mutta mitä haittaa on jos muisti loppuu? Joutuu poistamaan ja asentamaan ohjelmia uudelleen useammin?

Kuinka pitkälle tuo pienempi muisti riittää?
 
Tarvitseeko tuossa quest 3:ssa kuinka paljon muistia? Eli onko kannattavaa maksaa enemmän isomman muistin versiosta? Riippuu tietysti monestakin asiasta, mutta mitä haittaa on jos muisti loppuu? Joutuu poistamaan ja asentamaan ohjelmia uudelleen useammin?

Kuinka pitkälle tuo pienempi muisti riittää?


Vaikea sanoa, mutta yleisesti kun on peilattua nykyisiin AAA peleihin niin niitä mahtunee 1-3 kerralla. Jahka Q3 kohtaisia pelejä isommilla tekstuureilla tulee niin pelipakettien koot todennäköisesti myös kasvavat.

PCVR pelaajalle ehdottomasti pienempi on best bang for the buck, mutta, jos meinaa lähinnä pelata standalonea enemmän tai hillota elokuvia itse silmikossa, niin sitten isompi. Meta (jolla tottakai aika puolueellinen näkökulma) on vinkkaillut, että kannattaa ottaa se isompi oletuksena.
 
Tarvitseeko tuossa quest 3:ssa kuinka paljon muistia? Eli onko kannattavaa maksaa enemmän isomman muistin versiosta? Riippuu tietysti monestakin asiasta, mutta mitä haittaa on jos muisti loppuu? Joutuu poistamaan ja asentamaan ohjelmia uudelleen useammin?

Kuinka pitkälle tuo pienempi muisti riittää?
Tarkoittanet 128 gigan ja 512gigan versiota? Puhutaan tilasta, ei muistista. Ainut miinus on se, että ei mahdu niin paljon pelejä kerralla. Jos on nopee netti, nii eipä tosta nyt niin kauheesti haittaa ole. Aika harvat pelit kymmeniä gigoja ottaa tilaa, muutama "AAA"-peli tosin sen tekee, mut on niissä kyl pitkään tekemistäkin.

e: 512 gigan versiolla kyl mahtuu yhtäaikaa aikalailla kaikki pelit mitä raaskit ostaa eikä tarvi tilan kanssa taistella.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittanet 128 gigan ja 512gigan versiota? Puhutaan tilasta, ei muistista. Ainut miinus on se, että ei mahdu niin paljon pelejä kerralla. Jos on nopee netti, nii eipä tosta nyt niin kauheesti haittaa ole. Aika harvat pelit kymmeniä gigoja ottaa tilaa, muutama "AAA"-peli tosin sen tekee, mut on niissä kyl pitkään tekemistäkin.

e: 512 gigan versiolla kyl mahtuu yhtäaikaa aikalailla kaikki pelit mitä raaskit ostaa eikä tarvi tilan kanssa taistella.
Jollei ole kovaa tarvetta pelailla samanaikaisesti läpi isoa määrää pelejä, niin tuo pienempikin riittää mainiosti. Poistelee vaan aina läpipeluun jälkeen.

Mieluummin käytän rahat seuraavaan Questiin, kun se aikanaan ilmestyy.
 
Kai se on hyvä täälläkin muistutella jos Metan mailit ja uutiset on menneet ohi. Oculus-tilien kahden vuoden siirtymäaika on lopussa. Kolme viikkoa eli 29.3. asti aikaa muuttaa Oculus-tilit Meta-tileiksi tai vanha tili katoaa ostettuine peleineen bittiavaruuteen. Käytännössä hoituu kirjautumalla josta pitäisi wizardin käynnistyä tai sitten Meta

Tämmöinen maili olisi Metalta pitänyt tulla niille jotka tiliä eivät ole migroineet aiemmin:

On 10/31/22 we emailed you regarding your Oculus account and the need to migrate to a Meta account to continue using Meta VR products. Your Oculus account is now scheduled for deletion on 03/29/24.

If your Oculus account is deleted you will no longer be able to use Meta Quest with your Oculus account and you won’t be able to reactivate or retrieve anything from the account, including:
  • All of your apps and in-app purchases
  • Existing app store credits
  • Your achievements
  • Your friends list
  • Any content you created with your Oculus account.
To maintain access to the above listed items you may need to migrate to a Meta account using the email address associated with your Oculus ID before March 29th, 2024. Learn more about Meta accounts here. You can go here to migrate to a Meta account using a web browser. Note - you must use the email address associated with your Oculus account when going through this process to move your Oculus account data to your Meta account.
 
Mitäs sitten jos ei halua olla jossain hiton facebookissa?
Et tee tiliä facebookiin, vaa metalle. Vähä sama, ku tekisit tilin steamiin tehdäkseksi ostoksia siellä. Kyllähä se tilin vaatii, jotta voidaan tallettaa sun ostokset? e: no ei kyl oikeesti tarvis, mut näin nämä nykyään pyörii, ihan helppouden vuoksi. Ei kukaan muista omia lisenssinumeroita.
 
Mitäs sitten jos ei halua olla jossain hiton facebookissa?

Niin osittain kai tästäkin heränneen älämölön takia Meta loi erillisen "Meta-tilin" kattotasoksi, joka on eri asia kuin FB tai Instagram-tili. Eli nyt on kattotason Meta-tili, jonka voi kytkeä tai jättää kytkemättä haluaaminsa Metan palveluihin kuten FB, Instagram tai VR eli käytännössä noi voi olla yhdessä tai erikseen. Toki kukaan Metan ulkopuolella tuskin oikeasti tietää miten ja mihin kaikkeen Meta noita konserninsa tilejä ja niissä olevia "anonyymejä" tietoja todellisuudessa hyödyntää mutta kuinka paljon se sit häiritsee riippuu enemmän henkilökohtaisesta foliohatusta.
 
Niin osittain kai tästäkin heränneen älämölön takia Meta loi erillisen "Meta-tilin" kattotasoksi, joka on eri asia kuin FB tai Instagram-tili. Eli nyt on kattotason Meta-tili, jonka voi kytkeä tai jättää kytkemättä haluaaminsa Metan palveluihin kuten FB, Instagram tai VR eli käytännössä noi voi olla yhdessä tai erikseen. Toki kukaan Metan ulkopuolella tuskin oikeasti tietää miten ja mihin kaikkeen Meta noita konserninsa tilejä ja niissä olevia "anonyymejä" tietoja todellisuudessa hyödyntää mutta kuinka paljon se sit häiritsee riippuu enemmän henkilökohtaisesta foliohatusta.
Hyvä tietää.
 
Jollei ole kovaa tarvetta pelailla samanaikaisesti läpi isoa määrää pelejä, niin tuo pienempikin riittää mainiosti. Poistelee vaan aina läpipeluun jälkeen.

Mieluummin käytän rahat seuraavaan Questiin, kun se aikanaan ilmestyy.
Kyllähän tuo 128 gigaa on hävyttömän vähän jos käyttö pelkästään stand alone. Itsellä tuo quest 2 256 giganen malli ja ois kyllä ollut quest 3 myös paras kompromissi mutta meta on taas mitä on. Itse päätin nyt pärjätä quest2 /psvr2 kombolla pari vuotta ja katsellaan mitä tulevaisuus tuo tuloessaan metalla. Sen kyllä hyvä että koko pelikirjasto mikä nyt löytyy tulee suurella todennäköisyydellä toimimaan tulevaisuudessakin uudella laitteella. Eli jos et omista laseja aiemmin etkä käytä pcvr käytösdä niin ehdottomasti 512 gigan versio ostoon.
 
Kyllähän tuo 128 gigaa on hävyttömän vähän jos käyttö pelkästään stand alone. Itsellä tuo quest 2 256 giganen malli ja ois kyllä ollut quest 3 myös paras kompromissi mutta meta on taas mitä on. Itse päätin nyt pärjätä quest2 /psvr2 kombolla pari vuotta ja katsellaan mitä tulevaisuus tuo tuloessaan metalla. Sen kyllä hyvä että koko pelikirjasto mikä nyt löytyy tulee suurella todennäköisyydellä toimimaan tulevaisuudessakin uudella laitteella. Eli jos et omista laseja aiemmin etkä käytä pcvr käytösdä niin ehdottomasti 512 gigan versio ostoon.
Ostin sekä ykkösestä ja kakkosesta isomman muistin mallin ja hyvin olisin pärjännyt pienemmälläkin. Nyt 128gb tila on Q3:lla täynnä, mutta kohtsilleen saanen pelattua assasins creed nexuksen läpi ja taas mahtuu hyvin. Asgards wrath 2 on tilasyöpöin, mutta senkin saanen jollain ajalla läpi.

Mutta sikäli olen samaa mieltä että jos ei löydy PC:tä ja haluaa haalia isomman kirjaston, niin kyllä tuo 128gb alkaa ahtaaksi käymään.
 
Ostin sekä ykkösestä ja kakkosesta isomman muistin mallin ja hyvin olisin pärjännyt pienemmälläkin. Nyt 128gb tila on Q3:lla täynnä, mutta kohtsilleen saanen pelattua assasins creed nexuksen läpi ja taas mahtuu hyvin. Asgards wrath 2 on tilasyöpöin, mutta senkin saanen jollain ajalla läpi.

Mutta sikäli olen samaa mieltä että jos ei löydy PC:tä ja haluaa haalia isomman kirjaston, niin kyllä tuo 128gb alkaa ahtaaksi käymään.
Quest 2:sen kanssa pärjäiltiin 64GB mallilla ja ajattelin että 128GB on riittävä Quest 3:sen kohdalla, joten ostin sen aluksi. Päädyin kuitenkin kasvaneen meta-pelikirjaston, meta Quest+ palvelun ja yleistyneen 3D elokuvien katsomisen(pystyy myös laitteelle siirtämään jos oma verkko ei käytettävissä) palauttamaan tuon ja ostamaan 512GB mallin tilalle eikä ole kaduttanut. On tuo isomman mallin hintapremium kyllä vähän tyyris, mutta toisaalta helpottaa oman VR-pelailun helppoutta kun ei aikaa tarvitse sitten käyttää poistelemaan ja asentamaan tavaraa niin usein. VR tapauksessa kaikki joka vähentää aikaa ns alkusäädön kanssa on itselle ehdottoman arvokasta ja monesti myös korreloi sen kanssa kuinka usein VR-laseja tulee käytettyä. Tosiaan 512GB mallin mukana myös 6kk:tta Meta Quest+ palvelua, joka varsinkin nyt alkaa olemaan oikein pätevä (joka kuukausi 2 vaihtuvaa peliä jotka saa kirjastoonsa lunastettua + isompi tällä hetkellä 13 peliä kattavan kirjasto a gamepass). Vaikka on ihan kohtuullinen PCVR kirjasto itselläkin ja tietyissä peleissä sen kautta pelaan, niin huomaan että yhä useammin preferoin Meta Quest versiota ihan jo helppouden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan 512GB mallin mukana myös 6kk:tta Meta Quest+ palvelua, joka varsinkin nyt alkaa olemaan oikein pätevä (joka kuukausi 2 vaihtuvaa peliä jotka saa kirjastoonsa lunastettua + isompi tällä hetkellä 13 peliä kattavan kirjasto a gamepass). Vaikka on ihan kohtuullinen PCVR kirjasto itselläkin ja tietyissä peleissä sen kautta pelaan, niin huomaan että yhä useammin preferoin Meta Quest versiota ihan jo helppouden takia.
Joku bugi tai mitä lie mutta tuo meta quest+ tuli mullekkin 6kk:ksi marraskuussa yhden sijaan, kun sitä hetken sai. Nyt kai se on enää 512gb mallin ostajille. Itsekkin pelailen usein mieluummin Q3 versiota, ja vielä enemmän nykyisin kun joihinkin peleihin esim. Demeoon saa AR tuen.
 
Tuli vasta hankittua Varjo Aero, kun tuli vielä joitakin kappaleita myyntiin. Se tuli Reverb G2:n tilalle. Täytyy kyllä harmikseni todeta, että kovien odotusten jälkeen aika pettynyt olo on.

Aero istuu päähän melko huonosti. Se mukana tuleva naamapehmuste on huono omaan päähän. Se on kova ja valo pääsee raoista sisään. Päähän laittaminen on vähän kömpelömpää kuin Reverbin. Aerossa pitää aina säätöjä avata ja kiristää ja yrittää etsiä hyvä asento. Resoluutio on selkeästi parempi, mutta samanlailla häiritseviä viliseviä linjoja näkyy jo heti aloitusnäkymässä (ei se tässä tilanteessa haittaa, mutta vähän epäilyttää). Ehkä resoluutiota saa oletusta suuremmaksi. Kuvan vääristymä reunoilta vähän häiritsee. Kyllä siihen tietysti tottuu.

Odotin myös sen parantuvan, että silmät eivät tuntuisi harittavan, jollainen tunne Reverbissä on, mutta epämiellyttävä tunne Aerossakin on. Suuri ihmetys on kuitenkin se, että ei sweet spot ei tunnu olevan hirveästi parempi kuin Reverbissä.

Pitää yrittää seuraavaksi säädellä MSFS käyttökuntoon ja toivoa, että se tuo paremmat fiilikset Aerosta. Nyt se pyörii aloitusvalikossa vain 11 fps. Ehkä siihenkin joku ratkaisu löytyy.

No, en luovuta helpolla, pitää vielä säädellä ja testailla. Tämmösiä fiiliksiä. :D
 
Tuli vasta hankittua Varjo Aero, kun tuli vielä joitakin kappaleita myyntiin. Se tuli Reverb G2:n tilalle. Täytyy kyllä harmikseni todeta, että kovien odotusten jälkeen aika pettynyt olo on.

Aero istuu päähän melko huonosti. Se mukana tuleva naamapehmuste on huono omaan päähän. Se on kova ja valo pääsee raoista sisään. Päähän laittaminen on vähän kömpelömpää kuin Reverbin. Aerossa pitää aina säätöjä avata ja kiristää ja yrittää etsiä hyvä asento. Resoluutio on selkeästi parempi, mutta samanlailla häiritseviä viliseviä linjoja näkyy jo heti aloitusnäkymässä (ei se tässä tilanteessa haittaa, mutta vähän epäilyttää). Ehkä resoluutiota saa oletusta suuremmaksi. Kuvan vääristymä reunoilta vähän häiritsee. Kyllä siihen tietysti tottuu.

Odotin myös sen parantuvan, että silmät eivät tuntuisi harittavan, jollainen tunne Reverbissä on, mutta epämiellyttävä tunne Aerossakin on. Suuri ihmetys on kuitenkin se, että ei sweet spot ei tunnu olevan hirveästi parempi kuin Reverbissä.

Pitää yrittää seuraavaksi säädellä MSFS käyttökuntoon ja toivoa, että se tuo paremmat fiilikset Aerosta. Nyt se pyörii aloitusvalikossa vain 11 fps. Ehkä siihenkin joku ratkaisu löytyy.

No, en luovuta helpolla, pitää vielä säädellä ja testailla. Tämmösiä fiiliksiä. :D
redshift fix löytyy varjon discordista. Kannattaa pistää tulille tai muuten hajoaa pää, kun punaiset ja siniset valot ovat päin helvettiä.
 
redshift fix löytyy varjon discordista. Kannattaa pistää tulille tai muuten hajoaa pää, kun punaiset ja siniset valot ovat päin helvettiä.
Kiitos tästä muistutuksesta. Löysin tuon toista kautta. Se tosiaan auttoi parantamaan kuvaa.

MSFS alkoi toimimaan paremmin. En tiedä mikä sen 11 fps aiheutti, koska kävin läpi kaikki perusasetukset yksitellen ilman vaikutusta. Yhtäkkiä se sitten toimikin oikein. Nyt vaatii säätöä, jotta saan sen pyörimään yhtä hyvin ja paremmalla kuvalla kuin Reverbin kanssa (sillä aika hyvä kuva ~4600xXXXX resoluutiolla DLSS Qualitylla).

Kyllä sen paremman sweet spotin huomaa nyt selkeämmin MSFS:ssä kuin sitä virtuaalityöpöytää katsellessa. Se on kyllä hyvä parannus tässä päivityksessä, vaikka alkuun sitä kummastelin. Muita pelejä ei ole tullut testailtua, kun ei ole edes ohjaimia.

Jospa tämä tästä muuttuu koko ajan positiivisemmaksi. Olisi vain kaivannut heti sellaista wow-efektiä.
 
Meta laitteli postia aiheella "Vaihdamme vapaaehtoisesti tietyt akulliset Meta Quest 3 Elite -hihnat.". Eli kannattaa olla hereillä jos tuollaisen on hommannut niin saa maksutta toisen vastaavan, vaikka vanha toimisikin. Vähintään vaihdettavan akun varaosiksi kun vanha paskoontuu.

Sähköpostissa saadun linkin kautta piti siis naputella hihnan sarjanumero, tietenkin 5/S ja 0/O erot saatanan vaikeita tihrustaa hihnan mikropräntistä. Lopulta palkitaan ilmoituksella: "Pyyntösi akullisen Elite-hihnan vaihtamisesta on vahvistettu, ja tilauksesi toimitus aloitetaan kahdeksan seuraavan viikon aikana."

...eivät ainakaan aio kiirettä pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tästä muistutuksesta. Löysin tuon toista kautta. Se tosiaan auttoi parantamaan kuvaa.

MSFS alkoi toimimaan paremmin. En tiedä mikä sen 11 fps aiheutti, koska kävin läpi kaikki perusasetukset yksitellen ilman vaikutusta. Yhtäkkiä se sitten toimikin oikein. Nyt vaatii säätöä, jotta saan sen pyörimään yhtä hyvin ja paremmalla kuvalla kuin Reverbin kanssa (sillä aika hyvä kuva ~4600xXXXX resoluutiolla DLSS Qualitylla).

Kyllä sen paremman sweet spotin huomaa nyt selkeämmin MSFS:ssä kuin sitä virtuaalityöpöytää katsellessa. Se on kyllä hyvä parannus tässä päivityksessä, vaikka alkuun sitä kummastelin. Muita pelejä ei ole tullut testailtua, kun ei ole edes ohjaimia.

Jospa tämä tästä muuttuu koko ajan positiivisemmaksi. Olisi vain kaivannut heti sellaista wow-efektiä.

Onko jo sen verran ikää, että näkö on huonontunut sille tasolle, että tarvitset silmälaseja?

Meinaan itse aikanaan palautin Reverb G2:n lyhyen kokeilun jälkeen takaisin kauppaan ja hommasin Varjo Aeron tilalle. Jostain syystä Reverbeillä kuva oli keskeltä terävä ilman silmälaseja, mutta Varjo Aeron kuva oli melko epätarkka. Hommasin VROpticianin lens insertit omilla vahvuuksilla Varjoihin ja sen jälkeen kuva oli selkeästi tarkempi kuin Reverbeillä. Alkuun jouduin käyttämään +3mm IPD:tä saadakseni tarkan kuvan, mutta tuossa aiemminkin mainittu "Redshift fix" korjasi tämän ongelman.

Enivei, olen törmännyt muihinkin, jotka ovat kertoneet, etteivät tarvinneet Reverbeillä laseja, mutta Varjoilla tarvitsivat.

Istuvuus omalle naamalle on tietty tosi yksilökohtaista. Reverbit oli minulla kivuliaat pitää pidemmän aikaa kasvoilla. Varjo Aero sen sijaan todella mukava, eikä mene kampaus niin sekaisin kuin Reverbeillä :D.

Ja mikä GPU? 4090 itselläni Varjojen kaverina, eikä lisäteho olisi yhtään pahitteeksi.
 
Onko jo sen verran ikää, että näkö on huonontunut sille tasolle, että tarvitset silmälaseja?
Ei taida olla vielä siinä vikaa. Ei se kuva oikeastaan niin epätarkka ole. Kuvassa kun on vähän jotain CA häiriötä, paikoin pientä pikselien vilinää, se redshift ongelma ja lisäksi jos ei istu täydellisesti naamaan, niin se vain hieman heikentää kokemusta. Luulen, että tuo tuosta vielä paranee varsinkin paremmin istuvalla pehmusteella. Ei tietenkään ihan täydellisyyttä voi odottaakaan.

4090 on minullakin. Kivahan se on, vaikka välillä tuntuu, että mikään ei riitä. Kun on laittanut koneeseen tonneja rahaa niin odotuksetkin on aina korkeammalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 771
Viestejä
4 557 135
Jäsenet
75 053
Uusin jäsen
Gadgetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom