VPN-palvelut

Otin nordvpn, kun yritin muutama päivä sitten mennä vaikka googleen niin tuli ilmoitus " yhteydessäsi havaittu ylimääräistä liikennettä rusnaasti " ja minulla myös ig lukitsi tilini ja saman teki myös fb. Mistähänä sellainen johtuu, hyökkäsikö joku minun koneelle / nettiin ??, kaikki toi ilmoituksien tuleminen loppui heti vpn jälkeen. , kai ihan hyvä toi nord vpn. Käytössä toi doublevpn ja yhteydet on 300+mb/s ja mun yhteys on 350mb ni ei ainenkaa vielä valittamista.

• Tykkää
Reactions: j7u
niin tuli ilmoitus " yhteydessäsi havaittu ylimääräistä liikennettä rusnaasti " ja minulla myös ig lukitsi tilini ja saman teki myös fb. Mistähänä sellainen johtuu,
Monissa palveluissa noita VPN-palvelimien IP-osoitteita on todella rajoitetusti, eli saattaa olla helposti, että muutama tuhat ihmistä jakaa saman ulospäin näkyvän IP-osoitteen. Tämä itsessään aiheuttaa yleensä jo ongelmia, mutta jos myös joku palvelun käyttäjä lataa kovasti dataa niin yleensä koko IP-osoite menee sitten helposti extra-seurantaan/blokkiin.

Otin nordvpn, kun yritin muutama päivä sitten mennä vaikka googleen niin tuli ilmoitus " yhteydessäsi havaittu ylimääräistä liikennettä rusnaasti " ja minulla myös ig lukitsi tilini ja saman teki myös fb. Mistähänä sellainen johtuu, hyökkäsikö joku minun koneelle / nettiin ??, kaikki toi ilmoituksien tuleminen loppui heti vpn jälkeen. , kai ihan hyvä toi nord vpn. Käytössä toi doublevpn ja yhteydet on 300+mb/s ja mun yhteys on 350mb ni ei ainenkaa vielä valittamista.
Tuossa tapauksessa kyllä suosittelen tarkistamaan koneen ja verkon muiden laitteiden tietoturva asiat läpi, ettei vaan ole joku botti (tai muu malware) siellä pyörimässä. Ei normaalikäytössä tuollaisia ilmoituksia pitäisi tulla...

Kyllähän tuo tosiaan siltä vähän kuulostaa että Meta on laittanut sen oikean IP:n estoon.
Kuten yllä, kaikkien laitteiden skannausta suosittelen ettei siellä olla jossain botnetissä.

Sori esitin epäselvästi, eli haluan Suomesta päästä katsomaan UK-tv-kanavia. luulisi että ainakin UK-palvelin löytyy?
"Routing
Internal servers, used for double-hop to avoid geolocation censorship. Not available for direct connections."
Lyhyehkö listaus, mutta United Kingdom London löytyi.

Tästä voi vähän palvelimien tilannetta zoomailla: AirVPN Kyllä siellä näytti noita brittipalvelimia olevan useampi.
Mutta silti jokainen noista UK- palvelimista voi olla bannattu että ei varmuutta että toimis. Arpapeliä. Kallishan tuo ei ole testata jos kuukaudeksi sen otat niinku joku kerkes aiemmin jo toteemaan.

Viimeksi muokattu:
Täällä oli vissiin muitakin, jotka olivat siirtyneet F-Securesta Protoniin.

Miten Protonissa helpoiten whitelistaa kodin langattoman verkon? Harmillisesti tuossa ei taida olla suoraan mitään täppää sille. Muuten saisi olla niin, että yhdistää automaattisesti jos menee tuntemattomaan langattomaan verkkoon.

e. 6 vuotta sitten löytyy joku feature request ja vastaus, että "joo, on suunnitteilla". :(

Viimeksi muokattu:
Nordvpn käytössä suomiserveriltä ja google.fi hakutulosten mainoksissa ruotsalaisia sivuja ja kaikki hinnat SEK. Dnsleaktest antaa puhtaat tulokset, googlen asetuksista kaikissa Suomi, selaimen välimuisti tyhjätty, incognito modella ei vaikutusta. Onko vinkkejä?

Nordvpn käytössä suomiserveriltä ja google.fi hakutulosten mainoksissa ruotsalaisia sivuja ja kaikki hinnat SEK. Dnsleaktest antaa puhtaat tulokset, googlen asetuksista kaikissa Suomi, selaimen välimuisti tyhjätty, incognito modella ei vaikutusta. Onko vinkkejä?
Kannattaa tarkistaa mihin vpn tarjoajan julkisen ip geolokaatio viittaa. Joskus noissa on ollut virheitä tai jos on ip vasta siirtynyt niin hitautta.

Mitä näyttää esim. tuo lokaatioksi...

Mulla oli täsmälleen sama mutta kyllä se Googlen asetuksista korjaantui eli kieli ja kielialueeksi Suomi. On tovi aikaa että en muista oliko muuta säätöä...

Tosiaan lokaatioksi antaa Helsinki ja Googlen asetukset kunnossa. Tuen kanssa perusasioiden läpikäynnin jälkeen kertoivat:
”We are aware of the issue with Maxmind's databases displaying incorrect geolocation data for some of our IP addresses and/or subnets altogether.

While this issue only affects services that rely on Maxmind for IP-related information, we are actively working on resolving the issue.

Unfortunately, at this time we currently do not have an estimated time for resolution.”

Ehkä annan hetken aikaa tälle ja perun sitten 30pv sisällä. Freedomen kanssa ei vastaavia pulmia ollut.

Tosiaan lokaatioksi antaa Helsinki ja Googlen asetukset kunnossa. Tuen kanssa perusasioiden läpikäynnin jälkeen kertoivat:
”We are aware of the issue with Maxmind's databases displaying incorrect geolocation data for some of our IP addresses and/or subnets altogether.

While this issue only affects services that rely on Maxmind for IP-related information, we are actively working on resolving the issue.

Unfortunately, at this time we currently do not have an estimated time for resolution.”

Ehkä annan hetken aikaa tälle ja perun sitten 30pv sisällä. Freedomen kanssa ei vastaavia pulmia ollut.

Tuntuu ihmeelliseltä miten mulla ei enää tuota ongelmaa jos kerran database syyllinen.

Nämä VPN palvelut on vähän niinku internetin Masku, onko niistä kukaan ostanu koskaan mitään sillä ns. normihinnalla?

Pl. tietysti Mullvad joka ei noilla tarjouksilla pelleile

Testailin Proton VPN:ää GRC:n sivulla. (Home of Gibson Research Corporation)
Sen mukaan minulla on portti 443 auki. Mutta kun VPN on pois päältä niin kaikki portit on silloin stealth-tilassa eli piilossa.
Onko muilla sama ilmiö ja tarkoittaako se että Protonilla on joku takaportti käytössään vai mikä juttu siinä on?
Proton on ilmainen ja ei aiheuta hidastelua joten olen ollut tyytyväinen siihen muutoin.

AirVPN:llä on ollut valtavasti packet lossia viime aikoina Suomen lähialueiden servereihin (LV, EE, SE). En voi suositella tätä lainkaan webiselailuun, ssh-yhteyksiin tai muuhun interaktiiviseen käyttöön viimeaikaisen kehityksen perusteella. Siirryin tästä syystä itse juuri toisen palveluntarjoajan asiakkaaksi.

En tiedä onko siellä pannut vaan ylikuormittuneet tai letkut tukossa, vai kohdistuuko niihin jatkuvasti jotain DDoS-hyökkäyksiä kun porttiforwardia väärinkäyttävät asiakkaat ehkä hostaavat niissä IP:issä tunnelin kautta jotain epämääräistä (mistä syystä usea VPN-palveluntarjoaja aiemmin luopui koko porttiforwardista).

Torrentointiin AirVPN on edelleen hyvä, koska porttiforwardi tuo paljon sisään tulevia yhteyksiä peereiltä, jotka itse pystyvät muodostamaan vain ulos meneviä yhteyksiä, eikä siinä ole niin väliä jos yhteydet välillä hetkellisesti tökkii.

Halpa toki on.

edit. Lisätään liitteeksi vielä kuva noping-komennon outputista, mistä asia näkyy käytännössä. Kuvassa pingataan rinnakkain kaikkia AirVPN:n LV, EE ja SE Wireguard-palvelimia muutaman minuutin ajan. Jo näin lyhyellä mittausjaksolla nähdään, että tällä hetkellä ainoastaan 3 VPN-palvelinta 19 testatusta palvelimesta toimii 0% packet lossilla. Muut 16 palvelinta ovat surkeassa tilassa. Jokainen punainen huutomerkki indikoi hukkunutta pakettia.

(Ennen kuin kukaan arvelee, että ehkä palvelimet vastailevat vain laiskasti icmp-paketteihin, kuten monet verkkolaitteet tekevät, niin voin todeta, että olen havainnoinut tilanteen pätevän samoin myös itse Wireguard-liikenteeseen.)

Screenshot from 2024-10-23 22-30-12.png

Jos joku haluaa tehdä vastaavia mittauksia, niin mittaus on suoritettu seuraavalla skriptillä, mille on annettu parametriksi haluttujen palvelimien Wireguard-konfiguraatiotiedostot:

Bash:
#!/bin/bash

ips=$(grep '^Endpoint' "$@" | cut -d'=' -f2 | cut -d':' -f1)

noping -g prettyping ${ips}

Sen voi siis ajaa esim. seuraavasti bash-promptista:
Bash:
$ ./noping.sh AirVPN_{LV,EE,SE}*.conf

(Jos targetteja on paljon, pitää konsoli-ikkunassa olla tarpeeksi rivejä, että tulokset tulevat näkyville. Eli säätää tarvittaessa ikkunaa isommaksi tai fonttia pienemmäksi.)

Viimeksi muokattu:
millähän saisi korjattua Proton VPN käyttäessä nuo google haut, tulokset aina jotain ryssä sivuja vaikka suomi serveri valittu?

Testailin Proton VPN:ää GRC:n sivulla. (Home of Gibson Research Corporation)
Sen mukaan minulla on portti 443 auki. Mutta kun VPN on pois päältä niin kaikki portit on silloin stealth-tilassa eli piilossa.
Onko muilla sama ilmiö ja tarkoittaako se että Protonilla on joku takaportti käytössään vai mikä juttu siinä on?
Proton on ilmainen ja ei aiheuta hidastelua joten olen ollut tyytyväinen siihen muutoin.
Testailin joskus Windscribe VPN:ää tuolla ja välillä näytti, että muutama portti on auki ja välillä kaikki piilossa.
Edit: ehkä @zxcv tai @oongee tietää?

Testailin joskus Windscribe VPN:ää tuolla ja välillä näytti, että muutama portti on auki ja välillä kaikki piilossa.
Edit: ehkä @zxcv tai @oongee tietää?

Öö siis mikä on kysymys? Miksi suoritatte testejä, joiden tuloksia ette osaa tulkita? Ihmettelette miksi VPN-serveri vastaa jotain TCP-portissa 443? Kysykää VPN-serverin omistajalta tai katsokaa itse mikä siellä vastaa?

Tyypillinen syy olisi varmaan se, että portti 443 on harvemmin palomuureissa blokattu ja siihen kohdistuva liikenne vaikuttaa ulkopuoliselle "viattomalta", joten moni VPN-palveluntarjoaja saattaa tarjota VPN-palvelua sen kautta ns. vakioporttien lisäksi. Helppohan tuo on katsoa mikä siellä vastaa jos IP-osoite on tiedossa.

Itse olen täysin ummikko ja maallikko näissä asioissa ja ajelen joskus vastaantulevia testejä ymmärtämättä niitä sen paremmin.
Ainoa mitä haluasin tietää että onko kyse haitallisesta ominaisuudesta vai voiko asian jättää huomioimatta.
Jo se että jostain voi katsoa mikä siellä vastaa menee osaamistaitoni ulkopuolelle.
Sitä vartenhan tällainen sivusto on olemassa, että täältä voi kysellä neuvoa kaikenlaisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin paremmin tietäviltä ja osaavilta.

Itse olen täysin ummikko ja maallikko näissä asioissa ja ajelen joskus vastaantulevia testejä ymmärtämättä niitä sen paremmin.
Ainoa mitä haluasin tietää että onko kyse haitallisesta ominaisuudesta vai voiko asian jättää huomioimatta.
Jo se että jostain voi katsoa mikä siellä vastaa menee osaamistaitoni ulkopuolelle.
Sitä vartenhan tällainen sivusto on olemassa, että täältä voi kysellä neuvoa kaikenlaisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin paremmin tietäviltä ja osaavilta.

Jää vähän epäselväksi edelleen, mitä siis tarkkaan ottaen edes on tehty, kun et kerro tietoja, mutta yritän arvata jälleen.

Jos VPN:n kautta pyydät jotain webisaittia ajamaan porttiskannauksen sille IP:lle, joka sinusta näkyy ulospäin, niin teet silloin porttiskannausta VPN-palveluntarjoajan VPN-palvelimen exit-IP:tä kohti. Sillä, mitkä portit siellä VPN-palvelimen IP:ssä vastaavat, ei ole sinun kannalta mitään merkitystä niin kauan kun niitä ei ole forwardoitu sinun koneellesi (kuten ei ole, ellet sitä erityisesti ole järjestänyt). Porttiskannausten teko muita kuin omassa hallinnassasi olevia IP-osoitteita kohden on muuten mahdollisesti lain vastaista (mutta käytännössä VPN-palveluntarjoajaa tuskin kiinnostaa).

Jos kerran olet ummikko, etkä ole kiinnostunut opettelemaan, niin on turha vaivata tällaisella itseään.

Jatkan tyhmillä kysymyksillä, muistaakseni Pah0lain3 kyseli joskus palomuuri säännöistä ja VPN-yhteydestä ja hänelle kerrottiin, että myös VPN:ää varten pitäisi tunkata palomuuri.

Mutta jos mulla on omalla koneella vaikka kuinka monta ohjelmaa kuuntelemassa eri porteissa, niin ilman port forwardiako niihin ei pystyisi kuitenkaan yhdistämään? Mitä hyötyä koneella olevasta palomuurista silloin olisi? Jos siis ajatellaan ihan perus pelkästään sisäänpäin tulevaa liikennettä estävää muuria. Ja jos käyttää yhdistämiseen esim. wireguardia ilman VPN-palveluntarjoajan omaa ohjelmaa.

Jos on oikein toimiva käyttöjärjestelmä kotikoneessa ja hyvin konffittu VPN-palvelin (ja luottaa sen pyörittäjään), jonka kautta kaikki liikenne kiertää niin noille sisääntulevan liikenteen estoille ei pitäisi olla mitään tarvetta. Valitettavasti esim. macOS feilaa tietyissä tilanteissa tuon VPN-ohjauksen

Näyttää NordVPN:llä olevan maailmanlaajuisia ongelmia, niin sisäänkirjautumisen kanssa kuin VPN yhteyden muodostuksessa, ei ole vielä ilmeisesti virallista ilmoitusta tullut.

Edit: korjattu nyt.

Toinen juttu myös:

Tuolla on muuttunut tuo tietojen luovutuspyyntö 0 > 1

Orders which resulted in any disclosure of user information: 1

Taustatietoa (pystyivät luovuttamaan maksutiedot ja sähköpostiosoitteen joka oli kytkettynä tiliin):

EDIT: Oct 29, 2024

In October 2024, in connection with a criminal investigation, NordVPN received a binding warrant from the Panamanian prosecutor’s office, issued in full compliance with all applicable laws and regulations. As a result, we were legally obligated to provide the requested user data in our possession.

We want to emphasize that, in accordance with our privacy policy, the only information we were able to provide was payment-related data and confirmation about the existence of the account tied to the email address provided to us by the authorities. We do not collect or store any internet traffic logs, connection logs, or other information related to online activity. Therefore, we had no such data to provide.

Protecting your security and privacy remains our priority.

Tässä taas nähtiin että jos vain mahdollista, niin vaikka kirjeenä rahat (kuten esim mullvadilla mahdollisuus) ja joku kertakäyttösähköposti jne tai mikä on vain tuohon käyttöön.

Viimeksi muokattu:
Onko Youtube ryhtynyt blokkaamaan esim. Mullvadin palvelimia? Aamupäivällä toimi Youtube netissä ja Youtuben appilla ja Youtube Music -appeilla normaalisti. Iltapäivällä ei enää toimi appit ollenkaan, ainoastaan www.youtube.com toimii kun hakkaa f5:sta.

"Connect to the internet. You're offline. Check your connection." sanoo Youtube.com. Youtube on ainoa palvelu, joka yhtäkkiä hajosi tuntemattomasta syystä. Olen maksanut jo pitkään Youtube Premiumista ja käytän vain virallisia clienttejä.

Reitittimen boottaus tai piholen laittaminen tauolle ei vaikuttanut asiaan, eli vika lienee Youtuben päässä, eikä omassa verkossa.

Tässä taas nähtiin että jos vain mahdollista, niin vaikka kirjeenä rahat (kuten esim mullvadilla mahdollisuus) ja joku kertakäyttösähköposti jne tai mikä on vain tuohon käyttöön.

Jotkut kuten Mullvad myyvät myös raaputettavia lahjakortteja esim. Amazonissa, jotka voi sitten lunastaa netissä.

Halpa toki on.

edit. Lisätään liitteeksi vielä kuva noping-komennon outputista, mistä asia näkyy käytännössä. Kuvassa pingataan rinnakkain kaikkia AirVPN:n LV, EE ja SE Wireguard-palvelimia muutaman minuutin ajan. Jo näin lyhyellä mittausjaksolla nähdään, että tällä hetkellä ainoastaan 3 VPN-palvelinta 19 testatusta palvelimesta toimii 0% packet lossilla. Muut 16 palvelinta ovat surkeassa tilassa. Jokainen punainen huutomerkki indikoi hukkunutta pakettia.

(Ennen kuin kukaan arvelee, että ehkä palvelimet vastailevat vain laiskasti icmp-paketteihin, kuten monet verkkolaitteet tekevät, niin voin todeta, että olen havainnoinut tilanteen pätevän samoin myös itse Wireguard-liikenteeseen.)

Screenshot from 2024-10-23 22-30-12.png

Jos joku haluaa tehdä vastaavia mittauksia, niin mittaus on suoritettu seuraavalla skriptillä, mille on annettu parametriksi haluttujen palvelimien Wireguard-konfiguraatiotiedostot:

Bash:
#!/bin/bash

ips=$(grep '^Endpoint' "$@" | cut -d'=' -f2 | cut -d':' -f1)

noping -g prettyping ${ips}

Sen voi siis ajaa esim. seuraavasti bash-promptista:
Bash:
$ ./noping.sh AirVPN_{LV,EE,SE}*.conf

(Jos targetteja on paljon, pitää konsoli-ikkunassa olla tarpeeksi rivejä, että tulokset tulevat näkyville. Eli säätää tarvittaessa ikkunaa isommaksi tai fonttia pienemmäksi.)

Tästä innostuin sen verran että ei nyt välttämättä enää liity vpn keskusteluun enää niin hirveesti, mutta koitin väsäillä skriptin "tekoälyn" kanssa jolla sais pingailtua muutamiin eri paikkoihin automaattisesti omien valintojen mukaan. No, eihän sitä tietenkään saanu täydellisesti toimimaan niin tässä ajassa olisin varmaan testaillu jo satoja pingeja kun olis käyttäny tämän ajan siihen eikä tapellu tuon tekoälyn kanssa. Laitan sen koodihirvityksen tähän jos täältä löytyis joku skriptinikkari joka osais vääntää tämän kasaan. Näitäkin varmaan löytyy 100 erilaista skriptiä jo valmiiksi tunkattuja mutta kunhan koitin vähän ajan kuluksi.

Bash:
#!/bin/bash

set -e  # Lopeta skripti, jos jokin komento epäonnistuu
#set -x  # Skriptin debug päälle/pois #

# Root-oikeuksien tarkistus joka on valinnainen riippumalla käyttäjän valinnasta.
read -p "Haluatko suorittaa skriptin root-oikeuksilla? (y/n): " root_choice
if [[ "$root_choice" == "y" || "$root_choice" == "Y" ]]; then
    if [ "$EUID" -ne 0 ]; then
        echo -e "\e[38;2;255;99;71mScript täytyy suorittaa \e[31m\e[1mroot-oikeuksilla\e[0m\e[38;2;255;99;71m.\e[0m"
        exit 1
    else
        echo -e "\e[35mRoot-oikeudet löytyi! Aloitetaan pingtest.\e[0m"
        sleep 3
        root_status="[\e[37mv\e[0m]"  # Valkoinen "v"
    fi
else
    echo -e "\e[35mSuoritetaan skripti ilman root-oikeuksia.\e[0m"
    sleep 2
    root_status="[\e[31mx\e[0m]"  # Punainen "x"
fi

# Tarkistaa onko figlet asennettu
if ! command -v figlet &> /dev/null; then
    echo -e "\e[33mFiglet ei ole asennettu.\e[0m"
    echo -e "\e[33mScripti toimii ilman root-oikeuksia tai Figlet:iä.\e[0m"
        echo -e "\e[33m Ascii 'taide' ei toimi ilman figlet ohjelmaa. \e[0m"
    sleep 2
fi

# ASCII-taide "Linux Pingtest"
function show_ascii_art {
    echo -e "\e[1;35m"  # Vaalean violetti
    figlet "Linux Pingtest"
    echo -e "\e[0m"
}

# Funktio laitteistotietojen näyttämiseen
function show_system_info {
    echo -e "\n\e[1;35m=== System Information ===\e[0m"
    echo -e "\e[1;37mHostname:\e[0m \e[38;2;173;216;230m$(hostname)\e[0m"
    echo -e "\e[1;37mKernel Version:\e[0m \e[38;2;173;216;230m$(uname -r)\e[0m"
    echo -e "\e[1;37mCPU:\e[0m \e[38;2;173;216;230m$(lscpu | grep 'Model name' | awk -F ':' '{print $2}' | xargs)\e[0m"
    echo -e "\e[1;37mMemory:\e[0m \e[38;2;173;216;230m$(free -h | grep 'Mem:' | awk '{print $2}')\e[0m"
    echo -e "\e[1;37mGPU:\e[0m \e[38;2;173;216;230m$(lspci | grep -i vga | awk -F ':' '{print $2}' | xargs)\e[0m"
    echo -e "\e[1;35m==========================\e[0m\n"
}

# Funktio pingauksen suorittamiseen
function ping_test {
    local address=$1
    echo "Pingataan osoitetta $address..."

# Suorita ping ja ohita virheilmoitukset
    local result=$(ping -c 3 "$address" 2>&1)  # Tallennetaan virheviestit
    echo "Ping tulos: $result"  # Debug-tulostus

if [[ $? -ne 0 ]]; then
        echo "Pingaus epäonnistui."
        echo "N/A N/A"  # Palautetaan N/A, jos ping epäonnistuu
        return
    fi

# Hae keskimääräinen aika ja pakettihävikki
    local avg_time=$(echo "$result" | tail -1 | awk -F '/' '{print $5}')
    local packet_loss=$(echo "$result" | grep -oP '\d+(?=% loss)')

# Tulosta debug-tietoa
    echo "Avg Time: $avg_time, Packet Loss: $packet_loss"

# Tarkista, onko avg_time tyhjää
    if [[ -z "$avg_time" ]]; then
        avg_time="N/A"
    fi

# Tarkista, onko packet_loss tyhjää
    if [[ -z "$packet_loss" ]]; then
        packet_loss="N/A"
    fi

# Palauta keskimääräinen aika ja pakettihävikki
    echo "$avg_time $packet_loss"
}

# Päänäkymä/Menu
while true; do
    clear
    show_ascii_art
    show_system_info

# Näytä root-oikeustieto
    echo -e "\e[1;35mRoot-oikeudet $root_status\e[0m"

echo -e "\n\e[1;35m=== Valitse pingattava DNS-palvelin tai osoite===\e[0m"
    # Tulosta DNS-osoitteet vaalennettuna oranssina
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "1. Clouflare (1.1.1.1)" "7. google.com"
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "2. Clouflare (1.0.0.1)" "8. nytimes.com"
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "3. NextDNS" "9. bbc.com"
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "4. Quad9" "10. high.fi"
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "5. Dns.watch" "11. duckduckgo.com"
    printf "\e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m \e[38;2;255;127;80m%-30s\e[0m\n" "6. Google (8.8.8.8)" "12. bing.com"

echo -e "\n\e[1;35m 13. Näytä testin tulokset:\e[0m"
    echo -e "\n\e[1;35m 14. Lopeta koko skripti\e[0m"
    echo -e ""

read -p "Valitse vaihtoehto: " choice

# Valmiiksi valitut DNS-palvelut & osoitteet
    case $choice in
        1) selected_servers+=("1.1.1.1") ;;           # Cloudflare  1.1.1.1 DNS-palvelu
        2) selected_servers+=("1.0.0.1") ;;           # Cloudflare  1.0.0.1 DNS-palvelu
        3) selected_servers+=("45.90.28.0") ;;        # NextDNS     DNS-palvelu
        4) selected_servers+=("9.9.9.9") ;;           # Quad9       DNS-palvelu
        5) selected_servers+=("84.200.69.80") ;;      # Dns.watch   DNS-palvelu
        6) selected_servers+=("8.8.8.8") ;;           # Google DNS  Googlen DNS
        7) selected_servers+=("google.com") ;;        # Google.com  Google hakukone
        8) selected_servers+=("nytimes.com") ;;       # Nytimes.com Ulkomaisia Uutisia
        9) selected_servers+=("bbc.com") ;;           # Bbc.com     Ulkomaisia Uutisia
        10) selected_servers+=("high.fi") ;;          # High.fi     Suomalainen uutiskeräin
        11) selected_servers+=("duckduckgo.com") ;;   # Duckduckgo  Hakukone
        12) selected_servers+=("bing.com") ;;         # bing.com    MS Hakukone
        13)
            echo -e "\n\e[1;35m=== Testin tulokset ===\e[0m"
            echo -e "Valitse järjestys:\n1. Packet loss\n2. Nopeus"
            read -p "Valitse järjestys: " order_choice

# Tarkista, onko valittuja palvelimia
            if [ ${#selected_servers[@]} -eq 0 ]; then
                echo -e "\e[31mEi valittuja palvelimia. Palaa päävalikkoon\e[0m"
                read -p "Paina Enter palataksesi päävalikon"
                continue
            fi

# Kerää tulokset
declare -A results
declare -A packet_loss

for server in "${selected_servers[@]}"; do
    result=$(ping_test "$server")
    avg_time=$(echo "$result" | awk '{print $1}')
    loss=$(echo "$result" | awk '{print $2}')

results[$server]=$avg_time
    packet_loss[$server]=$loss
done

# Järjestä tulokset käyttäjän valinnan mukaan
if [ "$order_choice" -eq 1 ]; then
    # Järjestä pakettihävikki mukaan
    for dns in "${!packet_loss[@]}"; do
        avg_time=${results[$dns]}
        loss=${packet_loss[$dns]}

if [[ -z "$avg_time" || ! "$avg_time" =~ ^[0-9]+(\.[0-9]+)?$ ]]; then
            avg_time="N/A"
        fi

if [[ -z "$loss" || ! "$loss" =~ ^[0-9]+$ ]]; then
            loss="N/A"
        fi

echo -e "\e[1mPacket Loss for $dns: \e[38;2;255;99;71m$loss%\e[0m"  # Tomaatinvärillä
        echo -e "Average Time: ${avg_time} ms"

if (( $(echo "$avg_time < 20" | bc -l) )); then
            echo -e "\e[32mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Vihreä
        elif (( $(echo "$avg_time < 50" | bc -l) )); then
            echo -e "\e[33mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Keltainen
        else
            echo -e "\e[31mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Punainen
        fi
    done
else
    # Järjestä keskimääräisen ajan mukaan
    for dns in "${!results[@]}"; do
        avg_time=${results[$dns]}
        loss=${packet_loss[$dns]}

if [[ -z "$avg_time" || ! "$avg_time" =~ ^[0-9]+(\.[0-9]+)?$ ]]; then
            avg_time="N/A"
        fi

if [[ -z "$loss" || ! "$loss" =~ ^[0-9]+$ ]]; then
            loss="N/A"
        fi

echo -e "\e[1mPacket Loss for $dns: \e[38;2;255;99;71m$loss%\e[0m"  # Tomatovärillä
        echo -e "Average Time: ${avg_time} ms"

if (( $(echo "$avg_time < 20" | bc -l) )); then
            echo -e "\e[32mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Vihreä
        elif (( $(echo "$avg_time < 50" | bc -l) )); then
            echo -e "\e[33mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Keltainen
        else
            echo -e "\e[31mAverage Time: $avg_time ms\e[0m"  # Punainen
        fi
    done
fi

# Odota, että käyttäjä painaa Enteriä ennen paluuta päävalikkoon
read -p "Paina Enter nähdäksesi päävalikon..."
    ;;
esac
done

Tällä oli tarkotus pystyä pingaileen valittuihin paikkoihin ja scriptin piti järjestellä tulokset joko nopeuden tai packet lossin mukaan. Mutta toi pingaus- tulosten järjestely kusasee jotenkin ja skripti pingaa turhan monta kertaa samaan paikkaan. Meni ns. sulake vintiltä, ja jätän tämän tähän jos joku haluaa tarkastella ja fixailla ton kuntoon. Ei pitäis olla iso urakka, mutta en enää yhtään ymmärrä missä vika.

Onko Youtube ryhtynyt blokkaamaan esim. Mullvadin palvelimia? Aamupäivällä toimi Youtube netissä ja Youtuben appilla ja Youtube Music -appeilla normaalisti. Iltapäivällä ei enää toimi appit ollenkaan, ainoastaan www.youtube.com toimii kun hakkaa f5:sta.

"Connect to the internet. You're offline. Check your connection." sanoo Youtube.com. Youtube on ainoa palvelu, joka yhtäkkiä hajosi tuntemattomasta syystä. Olen maksanut jo pitkään Youtube Premiumista ja käytän vain virallisia clienttejä.

Reitittimen boottaus tai piholen laittaminen tauolle ei vaikuttanut asiaan, eli vika lienee Youtuben päässä, eikä omassa verkossa.

Jotkut kuten Mullvad myyvät myös raaputettavia lahjakortteja esim. Amazonissa, jotka voi sitten lunastaa netissä.

Tämä nyt on yleinen ongelma etenkin korkean yksityisyyden VPN:iä käyttäessä. VPN:n exit IP:stä tulee bottirequesteja/abusea/tms., mistä Youtube ei tykkää, joten IP päätyy mustalle listalle, eikä käyttöä sallita kyseisestä IP:stä lainkaan tai sitä rate limitoidaan rankasti. Tämä ei ole mitenkään erityisesti Mullvad-spesifinen asia.

Pystyt omalta osaltasi ratkaisemaan asian tilapäisesti siirtymällä toisen IP:n eli toisen VPN-palvelimen käyttäjäksi tai kirjautumalla palveluun sisään tunnuksellasi sen sijaan, että olet anonyyminä.

Itsekin "väärinkäytän" välillä jotain ilmaisia pilvipalveluita säälimättä VPN:n kautta. Jossain vaiheessa API alkaa rejektoida requesteja, jolloin siirryn seuraavaan IP:hen. Voi harmittaa muita saman IP:n käyttäjiä, mutta elämä on.

Olen siis kirjautuneena palveluun ja kulmassa lukee Youtube premium. Sama ongelma on joka laitteella, softalla ja selaimella. Selaimella f5:sta painamalla yksittäiset videot toimivat, mutta esim omia subscriptioneita ei pääse näkemään. Olen käyttänyt Mullvadia vuosia, eikä samaa ongelmaa ole ollut aiemmin.

Olin joki aika sitten F-Secureen yhteydessä Freedomen kanssa olleista yhteyskatkoksista ja tökkimisestä varsinkin selaimella. Sain ohjeeksi Firefox ja muille selaimille muuttaa tämmöinen asetus: Timeouts in loading web pages when using F-Secure VPN products - F-Secure Community. En tiedä onko tämä ohje täällä tullut esiin, kun tän VPN ongelmista puhuttu tässä ketjussa. Tuntunut selaus sujuvammalta ton asetuksen muutoksen jälkeen. Kertoivat myös, että VPN olisi tulossa iso päivitys vuoden alussa, jonka pitäisi palvelua parantaa. Tiedä siitä sitten. Tuntuu, että näissä VPN vaihtoehtoina F-Securen lisäksi tuntuu ainoastaan olevan joko Proton tai sitten Mullvad johon voisi ajatella luottavansa.

Olin joki aika sitten F-Secureen yhteydessä Freedomen kanssa olleista yhteyskatkoksista ja tökkimisestä varsinkin selaimella. Sain ohjeeksi Firefox ja muille selaimille muuttaa tämmöinen asetus: Timeouts in loading web pages when using F-Secure VPN products - F-Secure Community. En tiedä onko tämä ohje täällä tullut esiin, kun tän VPN ongelmista puhuttu tässä ketjussa. Tuntunut selaus sujuvammalta ton asetuksen muutoksen jälkeen. Kertoivat myös, että VPN olisi tulossa iso päivitys vuoden alussa, jonka pitäisi palvelua parantaa. Tiedä siitä sitten. Tuntuu, että näissä VPN vaihtoehtoina F-Securen lisäksi tuntuu ainoastaan olevan joko Proton tai sitten Mullvad johon voisi ajatella luottavansa.
AirVPN on myös ymmärtääkseni "hyviä tyyppejä" Mission - AirVPN

Olen siis kirjautuneena palveluun ja kulmassa lukee Youtube premium. Sama ongelma on joka laitteella, softalla ja selaimella. Selaimella f5:sta painamalla yksittäiset videot toimivat, mutta esim omia subscriptioneita ei pääse näkemään. Olen käyttänyt Mullvadia vuosia, eikä samaa ongelmaa ole ollut aiemmin.

Mutta korjaantuuko asia jos vaihdat yhteyden kulkemaan jonkun toisen Mullvadin VPN-palvelimen kautta, jolloin saisit käyttöösi toisen IP:n? Viestini pointti oli, että nyt käyttämäsi Mullvadin exit IP voi olla Youtuben mielestä "saastunut" jonkun toisen käyttäjän toiminnan vuoksi, jolloin IP:tä vaihtamalla asia saattaisi ratketa.

Mutta korjaantuuko asia jos vaihdat yhteyden kulkemaan jonkun toisen Mullvadin VPN-palvelimen kautta, jolloin saisit käyttöösi toisen IP:n? Viestini pointti oli, että nyt käyttämäsi Mullvadin exit IP voi olla Youtuben mielestä "saastunut" jonkun toisen käyttäjän toiminnan vuoksi, jolloin IP:tä vaihtamalla asia saattaisi ratketa.

Aivan, pitää perehtyä asiaan. Muistaakseni wireguardin sai asetettua toimimaan vain yhdelle palvelimelle kerrallaan, joten pitäisi luoda uudet avainparit ja tunkata vietävästi jotta sen saisi vaihdettua. Pitää kokeilla.

Aivan, pitää perehtyä asiaan. Muistaakseni wireguardin sai asetettua toimimaan vain yhdelle palvelimelle kerrallaan, joten pitäisi luoda uudet avainparit ja tunkata vietävästi jotta sen saisi vaihdettua. Pitää kokeilla.

Ei tarvitse uutta Wireguard-avainparia luoda. Sama aiemmin luotu private key toimii minkä tahansa Mullvadin Wireguard-palvelimen kanssa. Vain palvelimen (peerin) public key ja endpoint IP vaihtuvat toiseen.

Kunkin palvelimen public keyn ja IP-osoitteet löydät seuraavalta sivulta: Servers

(Mutta "configuration file generaattorilla" et pysty luomaan uusia konfiguraatiotiedostoja vanhalle avainparille siitä syystä, että private key ei ole Mullvadin tiedossa.)

Mullvadin omalla sovelluksella ei tarvitse mitään tuollaista, kun sillä voi luoda listän servuista, joihin se saa yhdistää ja joista se arpoo eri servun jokaisella yhdistys/uudelleenyhdistys kerralla.

Selvisikö tämä koskaan? Itsellä sama ongelma ja on kyllä erittäin ärsyttävä.

Proton VPN sama ongelma paitsi että hakutulokset ja googlen tekstit jotain ryssän kieltä. Vaikka sammuttaa VPN:n niin ei pääse eroon ongelmasta. Nähtävästi samaa valiteltu jo vuosia sitten redditissä.

Jossain hakupalvelussa kuten maksullisessa Kagissa voi asettaa regionin itse ja se pysyy. Tämä ei toki auta jos Googlea käyttää.

Itsellä myös tulee NordVPN:llä defaulttina haut ruotsista mutta kun google hakuasetuksista valitsee tulosten kielisuodattimeksi JA tulosalueeksi Suomi niin vas alareunan harmaalle pohjalle vaihtuu Ruotsi -> Suomi ja sen jälkeen kaikki futaa normaalisti.

Pitäisi saada lokaatio vaihdettua hetkeksi jenkkeihin, ilmeisesti protonvpn tai airvpn on ne suositellut? Tarve siis lyhytaikainen, max viikko...

Tätä kysytään suunnilleen joka sivulla tässä ketjussa, ja vastaus on edelleen sama kuin edellisilläkin sivuilla. Kyseessä on se, että Google koneoppii IP:n sijainnin käyttäjien toiminnasta. Edellisellä sivulla hieman pidempi vastaus samaan: VPN-palvelut

• Tykkää
Reactions: jnf
Tekeekö AirVPN jonkunlaisia Cyber Monday/Black Friday tarjouksia, että kannattaako odottaa sinne asti, vai tilata jo nyt?

Joo, niillä on aina messevät black friday/halloween/joulu/uusivuosi/whatnot tarjoukset, eli ei kannata normihintaa maksaa. Edellinen tarjous oli juuri muutama viesti takaperin: VPN-palvelut

Palvelun tekninen laatu on tosin ollut viime aikoina surkea Suomen lähialueen palvelimilla. Omasta käyttötapauksesta riippuu, onko tällä merkitystä. Kirjoitin tästä havaintoja vastikään tähän ketjuun: VPN-palvelut

Tuli otettua testiksi tuo Braven mainostaman Guardian VPN.

Nopeudet on tuolla 100-200Mbps paikkeilla. Onko tuo tyypillistä vai tarjoaako joku muu palvelu parempia nopeuksia.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom