Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt oo uusimpia uutisia muualta lukenu ,mut oliko tää Radeon 7 vain joku hätäinen välimalli ja nyt tulee ne viralliset uudet näyttikset?
 
En tiä sit kans. Rajuu ,et alivoltitettu 1080ti pesöö tuhannella pisteellä timespyyssä sukkelimman raadeonin seiskaalaisen.
Heikosti on kannuukit reenannu AmD:n poijjaat viimösiin kisoihin ,rupiaa olemahan ihan juniooritasoo suariitukset.
 
Raytracing ja DLSS piti olla sellasia sateentekijöitä joilla se älytön hintojen nousu perusteltiin. Sitten kun se Raytracing osoittautui tuhnuksi niin alettiin puolustella "mutku ei olla vielä DLSS nähty". No nyt on kaikki kortit pöydässä ja täytyy sanoa että noista kahdesta jopa annan enemmän arvoa tuolle raytracingille. DLSS on täysin susi. Ja raytracing on mitä on. Kiva fyytsöri jolla on kiva hetken aikaa leikkiä mutta siihen se sitten jää kun ei leluissa ole vielä riittävästi jerkkua vääntämään kunnon raytracingiä eli jotakuinkin kaikki sädetettynä.
 
Raytracing ja DLSS piti olla sellasia sateentekijöitä joilla se älytön hintojen nousu perusteltiin. Sitten kun se Raytracing osoittautui tuhnuksi niin alettiin puolustella "mutku ei olla vielä DLSS nähty". No nyt on kaikki kortit pöydässä ja täytyy sanoa että noista kahdesta jopa annan enemmän arvoa tuolle raytracingille. DLSS on täysin susi. Ja raytracing on mitä on. Kiva fyytsöri jolla on kiva hetken aikaa leikkiä mutta siihen se sitten jää kun ei leluissa ole vielä riittävästi jerkkua vääntämään kunnon raytracingiä eli jotakuinkin kaikki sädetettynä.
Et voi tietää millainen DLSS tai RT on esim vuonna 2020.

Mutta miten perustelet Radeon VII hintaa, siinä kun ei ole kumpaistakaan, mutta ääntä piisaa niin täytyyhän sen olla nopee.
 
Et voi tietää millainen DLSS tai RT on esim vuonna 2020.

Mutta miten perustelet Radeon VII hintaa, siinä kun ei ole kumpaistakaan, mutta ääntä piisaa niin täytyyhän sen olla nopee.
Varmaan sillä että sen hinta on pitkälti Nvidian määrittelemä. Ei AMD olisi tuonut ko. korttia markkinoille ilman RTX sarjan hinnannousua. Nykyhinnoilla AMD:n on kannattavaa purkata kasaan muisteiltaan ylimitoitettu ja hinnoiteltu laskentakortti ja markkinoida sitä ensimmäisenä 7nm pelikorttina. Korttihan on hinta-laatusuhteeltaan huono erityisesti AMD:ltä, joka on viimevuosina 'joutunut' panostamaan nimenomaan fps/€ markkinointiin. Nyt tuollaiselle tekeleellekin löytyi markkinarako hieman Vega64:ää nopeampana, samalla hinta/tehohaarukalla RTX 2080:n kanssa etenkin korkeammalla resoluutiolla missä em. ylimitoitetuista muisteista on edes jotakin hyötyä.
 
En nyt oo uusimpia uutisia muualta lukenu ,mut oliko tää Radeon 7 vain joku hätäinen välimalli ja nyt tulee ne viralliset uudet näyttikset?
R7 oli välimalli ku hinnat oli tarpeeksi kovat et Instincteistä kannatti tehä pelikortteja. Uudet navit tulee sit korvaamaan Polarikset ehkä jo tänä vuonna ja oikea Vegan korvaaja joskus sen jälkeen
upload_2019-2-20_10-6-59.jpeg


Jossain olen kuullut jonku tähden/tähtikuvion nimen tolle Next-genille mutta en muista enkä löydä sitä enkä kyllä tiedä oliko se joku arvaus vai amd:n maininta asiasta. Tuo aikataulu on melko varmasti aavistuksen myöhästynyt jo ja tuo nextgen pitäisi siirtää 2020 alkaen eikä päättyen.

Edit. heti ku postasin tän niin löysin:
"This brings us to Arcturus. A forum member and "AMD Linux liaison" at Phoronix brought up the Arcturus codename when a reader asked about all of the numbers involved in modern AMD GPU codenames such as Vega 10, 11, and wanting to see a return to non-numerical GPU codenames."
 
Arcturus on koodinimi, jota käytetään yhdestä radeon sirusta vapaissa linux ajureissa. Tämä siksi jotta voidaan hieman edes peitellä mitä sieltä on tuloillaan. Esim Vega 20 oli ajureissa sillä nimellä jo aikoja sitten ennen instinct kortteja. Eli Arcturus on tn. yksi naveista.
 
Nyt kun tuo DLSS on paljastunut täydeksi tuhnuksi niin olisi kiva kuulla näiden nahkiksen palvojien kommentteja että onko edes vähän pettynyt olo kun "It just works!" lupaukset eivät täyttyneet?
Muistelen että noiden RTX ON lelujen ostelua kovasti perusteltiin sillä että ovat future proof ja plah plah plah.

Raytracing ja DLSS piti olla sellasia sateentekijöitä joilla se älytön hintojen nousu perusteltiin. Sitten kun se Raytracing osoittautui tuhnuksi niin alettiin puolustella "mutku ei olla vielä DLSS nähty". No nyt on kaikki kortit pöydässä ja täytyy sanoa että noista kahdesta jopa annan enemmän arvoa tuolle raytracingille. DLSS on täysin susi. Ja raytracing on mitä on. Kiva fyytsöri jolla on kiva hetken aikaa leikkiä mutta siihen se sitten jää kun ei leluissa ole vielä riittävästi jerkkua vääntämään kunnon raytracingiä eli jotakuinkin kaikki sädetettynä.

DLSS vaikuttaa uusimpien kuvien perusteella kaikelta muulta kuin täydeltä tuhnulta. Myöskin kehitys on edelleen kesken, joten turhaa arvostella tässä vaiheessa.

Myös RayTracing on DLSS ohelle toinen isoin hyppy näyttis saralla ikuisuuksiin. Siinäkin on viilattavaa yhä, mutta se on uskomaton taidon näyte! AMD voi vai unelmoida tuollaisista toteutuksista. Heidän kehitys budjetilla ja osaamisella tuskin mitään yhtä hienoa on tulossa vielä vuosikymmeneen ainakaan. Ilman tensor-ytimiä tai vastaavaa AMD:n on turha edes haaveilla DLSS suorituskyky edusta.

Kun tälle linjalle kerran lähdettiin niin miltäs tuntuu punalasisen leirin hehkuttajana vuodesta toiseen pettyä, kun odotatte AMD:n "vihdoin nousevan" ja aina tulee pettymys vuodesta toiseen?

AMD:n uusimman näyttis lippulaivan hintaa ei voi edes perustella mitenkään. Nvidialla sentään on vuosikymmenen isoimmat edistys hypyn teknologiat RT & DLSS. AMD:lla on vain ominaisuuksiinsa verraten kallis meluava tuote.
 
Nyt kun tuo DLSS on paljastunut täydeksi tuhnuksi niin olisi kiva kuulla näiden nahkiksen palvojien kommentteja että onko edes vähän pettynyt olo kun "It just works!" lupaukset eivät täyttyneet?
Muistelen että noiden RTX ON lelujen ostelua kovasti perusteltiin sillä että ovat future proof ja plah plah plah.

Ei kai kukaan täysipäinen osta esim. 2080Ti sen takia että on yksi tai ehkä kaksi RT peliä joita pelata?
Mulle se on ollut suorituskyky mikä määrittelee kannattaako 2080Ti ostaa vaiko ei.
RT ja DLSS on extrana kyljessä.

Nvidia on julkaissut ylempään keskiluokkaan
Gtx1070/1080/1070Ti/1080Ti/2060/2070/2080/2080Ti
Tähän päälle sai kehitettyä RT ja DLSS tuen
Mitäs Amd on tehnyt, julkaisi kaksi ohjainta vega 56 ja 64 ja nekin aivan liian myöhään ja nyt tuli Radeon VII eikä senkään hintaa voi RT tai DLSS selitellä.
Tähän päälle tulee vielä lisää valinnanvaraa Nvidialta, Amd käyttäjien kohtalo kuten niin usein ennenkin on vain odottaminen.

Muistelen että noiden RTX ON lelujen ostelua kovasti perusteltiin sillä että ovat future proof ja plah plah plah.
Jos haluaa futureprooffia niin ostaa Nopeimman Nvidian kortin, ei Amd sitä kuitenkaan saa kiinni vuosiin.
 
Ei kai kukaan täysipäinen osta esim. 2080Ti sen takia että on yksi tai ehkä kaksi RT peliä joita pelata?

Miten todennäköistä on että Rt tuki jää kahteen peliin?

Jos Rt tuki on pelissä ja kortista se puuttuu, näkeekö pelin semmoisena kuin se on "tarkoitettu pelattavaksi"? Eikö siitä puutu jotain olennaista.
 
Miten todennäköistä on että Rt tuki jää kahteen peliin?

Jos Rt tuki on pelissä ja kortista se puuttuu, näkeekö pelin semmoisena kuin se on "tarkoitettu pelattavaksi"? Eikö siitä puutu jotain olennaista.
Ei se jääkkään mutta tuskin yli 1000e maksetaan ohjaimesta pelkän RT takia joka löytyy toistaiseksi parista pelistä.
Luulis sen suorituskyvyn puhuttelevan hiukan enemmän.

Jos Rt tuki on pelissä ja kortista se puuttuu, näkeekö pelin semmoisena kuin se on "tarkoitettu pelattavaksi"? Eikö siitä puutu jotain olennaista.
En sitten tiedä mitä olennaista voi puuttua kun pelaa sulavasti huippu näytöllä ja huippu näytönohjaimella pelejä 1440p/144hz tai 4K.lla.
Luulisi sen riittävän kriteeriksi tuolle "Meant to be Played" iskulauseellekkin.

Mitä tuohon Bäfään tulee niin RT online räiskinnässä on hieman kyseenalainen koska sillä on selvä hitti FPS, voi sitä käyttää jos tykkää mutta en minä sitä käyttänyt kun korkeasta Fps katsoin olevan enemmän hyötyä kys.pelissä.
 
DLSS vaikuttaa uusimpien kuvien perusteella kaikelta muulta kuin täydeltä tuhnulta. Myöskin kehitys on edelleen kesken, joten turhaa arvostella tässä vaiheessa.
DLSS on nvidialle hankala ja raskas ylläpidettävä ja tulee katoamaan jos sen laskemista ei saada kehittäjille itselleen järkevällä hinnalla.
 
Ei se jääkkään mutta tuskin yli 1000e maksetaan ohjaimesta pelkän RT takia joka löytyy toistaiseksi parista pelistä.
Luulis sen suorituskyvyn puhuttelevan hiukan enemmän.

Voit olla oikeassa että moni ostaa näyttiksen niitä pelejä varten jotka on jo julkaistu. Itse olen kiinnostunut lähinnä niistä jotka on julkaisematta. Silloin harvoin kun tulee uutta tekniikkaa eikä vaan vanhan viilailua.

En sitten tiedä mitä olennaista voi puuttua kun pelaa sulavasti huippu näytöllä ja huippu näytönohjaimella pelejä 1440p/144hz tai 4K.lla.
Luulisi sen riittävän kriteeriksi tuolle "Meant to be Played" iskulauseellekkin.

Mun mielestä rt valaistus teki uuden Metron joistain ruutukaappauksista semmoisia joissa oli enemmän muualla olemisen tuntua. Immersio olisi varmaan oikea sana jos semmoinen suomen kielestä löytyy.
 
Voit olla oikeassa että moni ostaa näyttiksen niitä pelejä varten jotka on jo julkaistu. Itse olen kiinnostunut lähinnä niistä jotka on julkaisematta. Silloin harvoin kun tulee uutta tekniikkaa eikä vaan vanhan viilailua.
Suurimmassa osassa tulevista peleistä ei ole RT joten niitä pelejä joutuu pelamaan ilman RT, oli ne sitten julkaistuja tai julkaisemattomia.
Mun mielestä rt valaistus teki uuden Metron joistain ruutukaappauksista semmoisia joissa oli enemmän muualla olemisen tuntua. Immersio olisi varmaan oikea sana jos semmoinen suomen kielestä löytyy.
RT on ihan hyvä extra RTX korttien omistajille.
Suurimmat erot RT huomaa kuitenkin parhaiten liikkuvassa kuvassa kun itse pelailee.
 
Juuh kyllä Metro lunasti ihan eri tavalla odotukset RT:tä kohtaan mitä jotkut bäfän kusiset lätäköt. Odottaisin tuota Global Illuminationia sädetettynä about jokaiseen isoon AAA-peliin tulevaisuudessa.
 
Suurimmassa osassa tulevista peleistä ei ole RT joten niitä pelejä joutuu pelamaan ilman RT, oli ne sitten julkaistuja tai julkaisemattomia.

Paljonko näitä jatkossa tulee onko yksi kysymys ja paljonko on paljon on toinen kysymys. Laskin huolimattomasti Digital trendsin listalta että tänä vuonna tulisi 7 rt peliä vielä. Jos pelaa 10 peliä vuodessa ja se on siinä (ei välttämättä harvinainen skenaario), rtx voi olla jollekin tärkeä. Jollekin voi riittää jos yksi itselle legendaarinen hittipeli tukee rt:tä. Mut vuosi on vasta alkamassa ja uusia rt julkaisuja voi tulla. Miltä 2020 mahtaa näyttää?
 
Paljonko näitä jatkossa tulee onko yksi kysymys ja paljonko on paljon on toinen kysymys. Laskin huolimattomasti Digital trendsin listalta että tänä vuonna tulisi 7 rt peliä vielä. Jos pelaa 10 peliä vuodessa ja se on siinä (ei välttämättä harvinainen skenaario), rtx voi olla jollekin tärkeä. Jollekin voi riittää jos yksi itselle legendaarinen hittipeli tukee rt:tä. Mut vuosi on vasta alkamassa ja uusia rt julkaisuja voi tulla. Miltä 2020 mahtaa näyttää?
Jx3+Justice on jotain kiina morppeja..
ja Prjocect HD on Nexonin tekeles ja ilmestyy...ei tiedä koska.
Jäljelle jää 4 RT peliä.

Tulee pelattua reippaasti enemmän kuin nämä 10 peliä vuodessa. alle 1 peli/kk on melkoisen vähän.
 
Voi olla että uudet rtx kortit tulee nopeastikin. Mutta pelit tukee vanhaa rtx sarjaa edelleen. Kysymys kuuluu kasvaako rtx tuettujen pelien määrä isosti 2020 vai ei. (Ja enne kaikkea tukeeko Tomb Raideri rtx:ää jo 2020 vai meneekö 2021 asti, vitsi)
 
Raytracing ja DLSS piti olla sellasia sateentekijöitä joilla se älytön hintojen nousu perusteltiin. Sitten kun se Raytracing osoittautui tuhnuksi niin alettiin puolustella "mutku ei olla vielä DLSS nähty".
No nyt on kaikki kortit pöydässä ja täytyy sanoa että noista kahdesta jopa annan enemmän arvoa tuolle raytracingille. DLSS on täysin susi. Ja raytracing on mitä on. Kiva fyytsöri jolla on kiva hetken aikaa leikkiä mutta siihen se sitten jää kun ei leluissa ole vielä riittävästi jerkkua vääntämään kunnon raytracingiä eli jotakuinkin kaikki sädetettynä.

Jospa katsoisit tuon Speden pari viestiä ylempänä postaaman videon siitä, millaista kuvanlaatueroa säteenjäljityksellä saadaan Metro Exoduksen valaistukseen, ennen kuin alat väittelemään säteenjäljitystä "tuhnuksi".

Myös: Oleellisin asia, mikä erottaa nykyleffan efektit vuosituhannen vaihteen leffojen efekteistä on se, tehdäänkö ne rasteroimalla vai säteenjäljityksellä. Pelien reaaliaikainen grafiikka on perinteisesti tullut tekniikoiden suhteen reilut 10 vuotta elokuvien ei-reaaliaikaista grafiikkaa jäljessä, Cars(ensimmäinen säteenjäljitetty leffa) tuli 2006.

Tulevaisuudessa 3D-pelit tulevat piirtämään kaiken säteenjäljityksellä, ja näyttikset tullaan optimoimaan yhä enemmän sitä silmälläpitäen; rasterointispesifisen raudan(ROPien ja kolmionalustusraudan) määrän lisääntyminen tulee joidenkin vuoden päästä pysähtymään, ja keskitytään siihen, että piirille niiden sijasta laitetaan lisää säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköitä. Shader-prosessorien ja TMUiden määrä tulee jatkamaan myös kasvuaan, koska niitä voidaan käyttää molemmissa. Toki ne ROPit jää sinne näyttispiirille yhteensopivuussyistä, aivan kuten nyky-PCssä on vieläkin yhteensopivuussyistä tuki vaikka mille muinaiseille
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hik
Jospa katsoisit tuon Speden pari viestiä ylempänä postaaman videon siitä, millaista kuvanlaatueroa säteenjäljityksellä saadaan Metro Exoduksen valaistukseen, ennen kuin alat väittelemään säteenjäljitystä "tuhnuksi".

Myös: Oleellisin asia, mikä erottaa nykyleffan efektit vuosituhannen vaihteen leffojen efekteistä on se, tehdäänkö ne rasteroimalla vai säteenjäljityksellä. Pelien reaaliaikaien grafiikka on perinteisesti tullut tekniikoiden suhteen reilut 10 vuotta elokuvien ei-reaaliaikaista grafiikkaaa jäljessä, Cars(ensimmäinen säteenjäljitetty leffa) tuli 2006.

Tulevaisuudessa 3D-pelit tulevat piirtämään kaiken säteenjäljityksellä, ja näyttikset tullaan optimoimaan yhä enemmän sitä silmälläpitäen; rasterointispesifisen raudan(ROPien ja kolmionalustusraudan) määrän lisääntyminen tulee joidenkin vuoden päästä pysähtymään, ja keskitytään siihen, että piirille niiden sijasta laitetaan lisää säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköitä. Shader-prosessorien määrä tulee jatkamaan myös kasvuaan, koska niitä voidaan käyttää molemmissa. Toki ne ROPit jää sinne näyttispiirille yhteensopivuussyistä, aivan kuten nyky-PCssä on vieläkin yhteensopivuussyistä tuki vaikka mille muinaiseille
Todellakin, tuo GF:n metro-pätkä tracetetusta global illumination valaistuksesta kertoo niin suuresta erosta valaistuksen laadussa, että kaikkien modernien AAA-engineiden on pakko tuoda vastaava valaistusmalli tarjolle.
 
Jospa katsoisit tuon Speden pari viestiä ylempänä postaaman videon siitä, millaista kuvanlaatueroa säteenjäljityksellä saadaan Metro Exoduksen valaistukseen, ennen kuin alat väittelemään säteenjäljitystä "tuhnuksi".

Kyllä noita on tullut katseltua ja toki ihan kivalta näyttää sädetetyt valaistukset jossain paikoissa, mutta kuten jo nvidian demojen pohjalta totesin niin sädetyt valaistukset väännetään pois päältä varsinkin PvP peleissä ihna puhtaasti siitä syystä että saat etua siitä kun et sädettele valaistusta. Sädettämällä jotkut paikat on niin tummia ettei sieltä erota mitään kun taas perinteisellä valaistus toteutuksella tätä "ongelmaa" ei ole. Tästä syystä toi on kiva lelu jolla on kiva hetki leikkiä mutta sitten se unohtuu.
Tähän ei oikein ole mitään muuta ratkaisua kuin odottaa että pelit menee siihen että kaikki sädetetään eikä sitä yksinkertaisesti voi kytkeä pois päältä jolloin kaikki on samalla viivalla. Yksinpeleihin tuo toki tuo varmasti immersiota jonkin verran lisää ja siinä ei ole niin väliksi vaikka joka paikassa ei kaikkea näkisikään.

Tulevaisuudessa 3D-pelit tulevat piirtämään kaiken säteenjäljityksellä

Olen täysin samaa mieltä mutta siihen menee vielä rutkasti aikaa jotta tähän päästään.

rasterointispesifisen raudan(ROPien ja kolmionalustusraudan) määrän lisääntyminen tulee joidenkin vuoden päästä pysähtymään, ja keskitytään siihen, että piirille niiden sijasta laitetaan lisää säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköitä.

Mielestäni se pitäisi nyt jo jäädyttää tähän mitä nyt on tarjolla, aina kun rasterointiin lisätään paukkuja niin se siirtää täysin sadettettyyn aikaan siirtymistä eteenpäin koska sinunkin mainitsemasi yhteensopivuus tarvii säilyttää. Ellei sitten vaikka 5v päästä keksitä jotakin mullistavaa jolla nykyinen laskenta teho saadaan pakattua varsin pieneen tilaan.
 
Kyllä noita on tullut katseltua ja toki ihan kivalta näyttää sädetetyt valaistukset jossain paikoissa, mutta kuten jo nvidian demojen pohjalta totesin niin sädetyt valaistukset väännetään pois päältä varsinkin PvP peleissä ihna puhtaasti siitä syystä että saat etua siitä kun et sädettele valaistusta. Sädettämällä jotkut paikat on niin tummia ettei sieltä erota mitään kun taas perinteisellä valaistus toteutuksella tätä "ongelmaa" ei ole. Tästä syystä toi on kiva lelu jolla on kiva hetki leikkiä mutta sitten se unohtuu.

Argumenttisi pelkistyy muotoon "ei haluta realistista ja hyvännäköistä grafiikkaa vaan halutaan mahdollisimman erottuvaa grafiikkaa".

Tällä samalla argumentilla kaikki kannattaisi vaan rendata cell-sheidauksella ilman juuri mitään efektejä, ja joku antiikkinäyttis riittäisi aivan kaikkeen. Silloin asiat vasta asiat erottuukin.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä samalla argumentilla kaikki kannattaisi vaan rendata cell-sheidauksella ilman juuri mitään efektejä, ja joku antiikkinäyttis riittäisi aivan kaikkeen. Silloin asiat vasta asiat erottuukin.

No se nyt vaan on puhdas fakta että kyseessä kun on PvP niin kaikki mahdollinen hyöty revitään irti. Yksinpelailussa se ei ole niin justiinsa.
 
Tällä samalla argumentilla kaikki kannattaisi vaan rendata cell-sheidauksella ilman juuri mitään efektejä, ja joku antiikkinäyttis riittäisi aivan kaikkeen. Silloin asiat vasta asiat erottuukin.
Eikös tässä justiinsa ollut joku kohu kun Battlefield 1:een tms joku julkaisi työkalun mikä teki kutakuinkin juuri tuon ja sitä sitten käytettiin hyväksi moninpelissä?
 
Tällä samalla argumentilla kaikki kannattaisi vaan rendata cell-sheidauksella ilman juuri mitään efektejä, ja joku antiikkinäyttis riittäisi aivan kaikkeen. Silloin asiat vasta asiat erottuukin.

Näin ne "tryhardit" varmaan tekisivätkin, jos vain voisivat. CS:GO, DayZ, PubG, Escape from Tarkov ja Mechwarrior Online piireissä näkee ihan selvästi trendin, että kaikki asetukset vedetään minimiin, jotta grafiikka olisi mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää. Lisäksi kuva vedetään gammalla aivan haaleaksi ja FPS:n on oltava kolminumeroinen. Kaikenlaiset v/g-syncit on pahasta ja repeily parasta.

Nirvi aikoinaan jakoi kolumnissaan pelaajat suorituspelaajiin ja kokemuspelaajiin. Suorituspelaajat tekevät tuota ylläolevaa. Kokemuspelaajat laittavat RTX:t päälle.
 
Eikös tässä justiinsa ollut joku kohu kun Battlefield 1:een tms joku julkaisi työkalun mikä teki kutakuinkin juuri tuon ja sitä sitten käytettiin hyväksi moninpelissä?

Niin ja joillekkin ei edes riitä se että käytetään niitä mahdollisuuksia mitä peli itsessään tarjoaa vaan turvaudutaan koodaamiseen. Itsellä se raja kulkee siinä että kaikki hyöty revitään irti jonka pelin tarjoamat asetukset mahdollistaa.
 
Mielestäni se pitäisi nyt jo jäädyttää tähän mitä nyt on tarjolla, aina kun rasterointiin lisätään paukkuja niin se siirtää täysin sadettettyyn aikaan siirtymistä eteenpäin koska sinunkin mainitsemasi yhteensopivuus tarvii säilyttää. Ellei sitten vaikka 5v päästä keksitä jotakin mullistavaa jolla nykyinen laskenta teho saadaan pakattua varsin pieneen tilaan.

Sen rasterointispesifisen raudan osuus nykynäyttiksen pinta-alasta on vain n. 10% luokkaa.

Suurin osa näyttiksen pinta-alasta kuluu shader-ytimiin, TMUihin ja välimuisteihin, jotka ovat aivan ihan yhtä lailla hyödyllisiä säteenjäljityksellä piirrettävässä grafiikassa kuin rasteroinnilla piirrettävässä grafiikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja joillekkin ei edes riitä se että käytetään niitä mahdollisuuksia mitä peli itsessään tarjoaa vaan turvaudutaan koodaamiseen. Itsellä se raja kulkee siinä että kaikki hyöty revitään irti jonka pelin tarjoamat asetukset mahdollistaa.

Olennainen sana boldattu. Koska Sinä et halua hyvännäköistä vaan erottuvaa grafiikkaa, ignoraat täysin sen, että kymmenet miljoonat ihmiset ostavat nopeampia näyttiksiä jotta voivat nauttia paremmannäköisestä grafiikasta ja julistat merkittävät kuvanlaatuparannukset turhiksi.

Pelit ovat pelattavat pienelläkin resoluutioilla pienillä efekteillä, hyvin hitaallakin näyttiksellä. Hyvin monet ihmiset ovat kuitenkin valmiita maksamaan selvästi rahaa siitä, että se grafiikka paranee.

Ja sen säteenjäljityksen (joka laskee sen valon reitin oikeasti) vaikutus kuvanlaatuun(siinä, kuinka realistiselta kaikki näyttää) on helposti ziljoona kertaa suurempi kuin sen, että rasteroinnin päälle purkataan jälleen yksi joissain, muttei läheskään kaikissa tilanteissa toimiva valaistusefekti lisää.

Ja monet niistä rasteroinnin päälle purkatuista valoefekteistä myös vaativat huomattavaa lisätyötä pelinkehittäjiltä, kun kenttäsuunnittelussa pitää esim. lisätä piilovaloja jotka näkyvät vain tietynlaisten heijastusten kautta jne, pelinkehitäjät ovat hyvin tyytyväisiä päästessään niistä eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Olennainen sana boldattu. Koska Sinä et halua hyvännäköistä vaan erottuvaa grafiikkaa, ignoraat täysin sen, että kymmenet miljoonat ihmiset ostavat nopeampia näyttiksiä jotta voivat nauttia paremmannäköisestä grafiikasta ja julistat merkittävät kuvanlaatuparannukset turhiksi.

No mutta kun en ole asian kanssa yksin. Sinä taas tunnut kuvittelevan että lähes kaikki nautiskelee peleistä kaikki karkit päällä. Se on varmaan niin sellaisten kohdalla jotka kalja tai pilvipäissään joskus viikonloppuna satunnaisesti pelailee. Heti kun aletaan pelaamaan edes puolitosissaan niin alkaa karkin karsinta.
Tuli joskus lähes 10v klaanitoiminnassa oltua mukana ja kyllä se touhu oli jatkuvasti kuvailemani kaltaista asetuksilla kikkailua.
 
No mutta kun en ole asian kanssa yksin. Sinä taas tunnut kuvittelevan että lähes kaikki nautiskelee peleistä kaikki karkit päällä.

En todellakaan kuvittele, väitteesi on aivan virheellinen/valheellinen.

Olen täällä monessa aiemmassa viestissäni sanonut, että ei tarvi olla huippunäyttis vaan pelejä voi pelata myös pienemmillä resoluutioilla, pienemmillä efekteillä, ja tällöin riittää hitaampi näyttis.

Reilu vuosi sitten pelikoneeni näyttis oli RX 460.

Se on varmaan niin sellaisten kohdalla jotka kalja tai pilvipäissään joskus viikonloppuna satunnaisesti pelailee. Heti kun aletaan pelaamaan edes puolitosissaan niin alkaa karkin karsinta.

Nyt menee kyllä todella pahasti metsään tämä profilointi.

Mainitsemasi ryhmä pelaa lähinnä konsoleilla jotain änäriä.

Tuli joskus lähes 10v klaanitoiminnassa oltua mukana ja kyllä se touhu oli jatkuvasti kuvailemani kaltaista asetuksilla kikkailua.

Suurin osa pelaavista ja näyttiksiä ostavista ihmisistä eri ole mitään "klaani-aktiiveja".
 
Tänään opin, että pelien (skyrim, falloutit, jne.) ulkoasua parantavat modit ovat turhia, koska kukaan ei halua sellaisia käyttää.

Samaten high-settingit ovat peleissä turhia, koska tosipelurit pelaavat vain LOW:lla.

Selvä.
 
Tänään opin, että pelien (skyrim, falloutit, jne.) ulkoasua parantavat modit ovat turhia, koska kukaan ei halua sellaisia käyttää.

Samaten high-settingit ovat peleissä turhia, koska tosipelurit pelaavat vain LOW:lla.

Selvä.
Millos nää skyrimit ja falloutit ovat moninpeleiksi muuttuneet? Ainakin se käsitys itselle tuli että kyse oli ainakin lähinnä moninpelipuolesta.

(Joo, Fallout 76 on moninpeli)
 
Jospa katsoisit tuon Speden pari viestiä ylempänä postaaman videon siitä, millaista kuvanlaatueroa säteenjäljityksellä saadaan Metro Exoduksen valaistukseen, ennen kuin alat väittelemään säteenjäljitystä "tuhnuksi".

Tulevaisuudessa 3D-pelit tulevat piirtämään kaiken säteenjäljityksellä, ja näyttikset tullaan optimoimaan yhä enemmän sitä silmälläpitäen; rasterointispesifisen raudan(ROPien ja kolmionalustusraudan) määrän lisääntyminen tulee joidenkin vuoden päästä pysähtymään, ja keskitytään siihen, että piirille niiden sijasta laitetaan lisää säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköitä. Shader-prosessorien määrä tulee jatkamaan myös kasvuaan, koska niitä voidaan käyttää molemmissa. Toki ne ROPit jää sinne näyttispiirille yhteensopivuussyistä, aivan kuten nyky-PCssä on vieläkin yhteensopivuussyistä tuki vaikka mille muinaiseille

Metro on kyllä ensimmäinen raytracing peli, jossa feature vakuutti. Siinäkin sen takia, peli perustuu enemmän tunnelmaan, kuin reaktioräiskintään, joten valaistuksen parantuminen parantaa pelikokemusta.

Featuret vain markkinoitiin "ylikellottajan unelma" - tason puheilla:

"But let's be clear, gamers and RTX owners were promised something entirely different: ray tracing with nearly no performance hit thanks to DLSS, which could even improve graphics quality. That is not what we have received in the few titles that support either feature."

Itse RT featuren tulevaisuudesta olen kyllä samaa mieltä. Ensimmäinen sukupolvi uutta directx:ää tai muuta featurea tukevissa näytönohjaimissa on aina jäänyt tuhnuksi uuden featuren oikeasti vaatimien tehojen suhteen, ynnä softatuki tulee aina odotettua hitaammin, eikä tämäkään vaikuta poikkeukselle.

DLSS todennäköisesti tipahtaa pois, koska se ei ole _vielä_ osoittanut voittavansa _pelissä_ downscale ja hyvin tehdyn perus AA:n toimivuutta ja suorituskykyä. Jälkinmäiset ovat vielä yhteensopivimpia ja AA joudutaan toteuttamaan joka tapauksessa. Skaalauksen voi tehdä itse custom resolla, tai peliengine voi tehdä senkin.

RT alkaa kyllä yleistyä AAA peleissä, muissa sen toteuttaminen on kuitenkin ylimäärinen työvaihe perinteisen rasteroinnin päälle, ynnä konsolit, integroitut näyttikset ja hinnat alkaen mallit eivät tue sitä vielä pitkään aikaan, joten rajallisemmilla resursseilla se ei kannata pidempään aikaan. Silti tulevaisuudessa valaistus tehdään oikeasti, eikä feikkaamalla.

Propsit kyllä nvidialle featuren esittelystä. 3000/4000 sarjan ja sen aikakauden pelien tullen epäilijöidenkin takki kääntyy.
 
Millos nää skyrimit ja falloutit ovat moninpeleiksi muuttuneet? Ainakin se käsitys itselle tuli että kyse oli ainakin lähinnä moninpelipuolesta.

(Joo, Fallout 76 on moninpeli)
Joku vaan yleisti, että kaikki pelaaminen on monin-kilpapelaamista ja kaikki muu on toissijaista ja tämän takia realistiset varjot ja valot ovat merkityksettömiä. Koitin vähän vihjailla, että ehkä muutakin pelaamista on.
 
Tuossa mainitussa metro videossa kohdassa 23:22 Alkaa DXR vs. 4k no DXR erot olemaan mielestäni pieniä.
Ehkä jopa raytracing valo on jopa suttuista mistä en tykkää ollenkaan (inhoan motion blurria).
Saa nähdä onko jo olevassa proto intelin GPU kortissa DXR tukea.
 
Metroon tuli juuri päivitys, jossa on Nvidian tuoreimmat DLSS-opetukset. Itse otin julkaisussa screenshotit sekä päällä että pois ja DLSS näytti silloin aivan karsealta. Nyt tällä uudella pätsillä se alkaa jo näyttämään aikas hyvältä kun huomioi myös positiivisen vaikutuksen suorituskykyyn.

Tässä 1.0 versiosta kuvat, päällä/pois, resoluutio 1440p:
MKdsJDW.png

ubnK8a5.png

1.0.1-patchi:
tUAxBfK.jpg

XIqbDcp.jpg

Kerkesin jo pelaamaan pelin läpi, mutta jos nyt aloittaisin uudelleen niin pelaisin kyllä DLSS päällä. :cigar:

Jos katsoo tota aseen painemittaria tai hökkelin seinää, niin DLSS on -versio näyttää terävämmältä kuin natiivi 1440p. Jytky?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa mainitussa metro videossa kohdassa 23:22 Alkaa DXR vs. 4k no DXR erot olemaan mielestäni pieniä.
Ehkä jopa raytracing valo on jopa suttuista mistä en tykkää ollenkaan (inhoan motion blurria).
Saa nähdä onko jo olevassa proto intelin GPU kortissa DXR tukea.
Tuon 5sek split-screen pätkän perusteella sivuutat koko aikaisemmassa videossa esitetyt aivan huimaavat edistysaskeleet valaistuksen realistisuudessa?

Toisessa täysin flätti epärealistinen valaistus ja toisessa reaaliaikaiset pehmeät self-shadow ja valojen heijastukset. Erohan on aivan älytön.

upload_2019-2-22_0-42-2.png

upload_2019-2-22_0-41-30.png
 
Viimeksi muokattu:
Metroon tuli juuri päivitys, jossa on Nvidian tuoreimmat DLSS-opetukset. Itse otin julkaisussa screenshotit sekä päällä että pois ja DLSS näytti silloin aivan karsealta. Nyt tällä uudella pätsillä se alkaa jo näyttämään aikas hyvältä kun huomioi myös positiivisen vaikutuksen suorituskykyyn.

Tässä 1.0 versiosta kuvat, päällä/pois, resoluutio 1440p:
MKdsJDW.png

ubnK8a5.png

1.0.1-patchi:
tUAxBfK.jpg

XIqbDcp.jpg

Kerkesin jo pelaamaan pelin läpi, mutta jos nyt aloittaisin uudelleen niin pelaisin kyllä DLSS päällä. :cigar:

Jos katsoo tota aseen painemittaria tai hökkelin seinää, niin DLSS on -versio näyttää terävämmältä kuin natiivi 1440p. Jytky?

Tätä olen itsekkin koittanut täällä monille selittää. Nyt alkaa varmaan väki vähitellen tajuamaan, että ei kannata uutta teknologiaa heti lytätä, koska optimointi ja viilaus vie kanssa aikaa. Ja varmasti entisestään vielä paranee laatu. DLSS alkaa pikkuhiljaa tosissaan vaikuttaa GPU saran keksintöjen kaikkien aikojen jytkyltä.
 
Tätä olen itsekkin koittanut täällä monille selittää. Nyt alkaa varmaan väki vähitellen tajuamaan, että ei kannata uutta teknologiaa heti lytätä, koska optimointi ja viilaus vie kanssa aikaa. Ja varmasti entisestään vielä paranee laatu. DLSS alkaa pikkuhiljaa tosissaan vaikuttaa GPU saran keksintöjen kaikkien aikojen jytkyltä.

Niin no firmat aina lupailee vaikka mitä ja harvemmin toimittavat, joten ainakaan itseä ei semmoiset "no ehkä tämä joskus vielä tulee toimimaan" -setit hirveästi lämmitä. DLSS näytti aivan paskalle talossa ja puutarhassa ennen nyt tätä uusinta Metron pätsiä, niin eipä sitä ominaisuutta ole oikein voinutkaan kehua muuten kuin optimismin voimalla.
 
Tuon 5sek split-screen pätkän perusteella sivuutat koko aikaisemmassa videossa esitetyt aivan huimaavat edistysaskeleet valaistuksen realistisuudessa?

Toisessa täysin flätti epärealistinen valaistus ja toisessa reaaliaikaiset pehmeät self-shadow ja valojen heijastukset. Erohan on aivan älytön.

upload_2019-2-22_0-42-2.png

upload_2019-2-22_0-41-30.png

Aivan, näyttää metron varjot olevan kokonaan disabloituna/ei varjoja, kuin peli olisi 15vuotta sitten tehty.
Eli aivan ääriesimerkkejä on vain hakemalla haettu. Kun se ei aina joka kohdassa ole noin disabloidun näköistä.

Viimeksi kun pelasin esimerkiksi Thief peliä vuonna 2014 oli peli täynnä varjoja ja pimeitä paikkoja mihin piiloutua valolta.

Myös tummemmat DXR pelit vaativat näytön värintoistolta enemmän.
Jollain esimerkiksi kehnolla 2000 vuoden tn paneelilla saattaa olla tummemmat mustan värisävyvivahteet olla kehnon karkeita.

Itsellä on tosin nykyaikainen näyttö joka toistaa värit mukavasti ero oli järkyttävän kirkas verrattuna 6vuotta vanhaan 750€ benq peli näyttöön.
 
Tätä olen itsekkin koittanut täällä monille selittää. Nyt alkaa varmaan väki vähitellen tajuamaan, että ei kannata uutta teknologiaa heti lytätä, koska optimointi ja viilaus vie kanssa aikaa. Ja varmasti entisestään vielä paranee laatu. DLSS alkaa pikkuhiljaa tosissaan vaikuttaa GPU saran keksintöjen kaikkien aikojen jytkyltä.
Vaikka miten paljon sitä jytkyä hoet se ei muuta sitä että DLSS, myös korjausten jälkeen, tulee aina heikentämään kuvanlaatua. Kaikkien aikojen jytkyksi väittäminen on ehkä absurdeinta mitä olen TechBBS:ssä sen olemassa olon aikana lukenut.
 
Aivan, näyttää metron varjot olevan kokonaan disabloituna/ei varjoja, kuin peli olisi 15vuotta sitten tehty.
Eli aivan ääriesimerkkejä on vain hakemalla haettu. Kun se ei aina joka kohdassa ole noin disabloidun näköistä.

Viimeksi kun pelasin esimerkiksi Thief peliä vuonna 2014 oli peli täynnä varjoja ja pimeitä paikkoja mihin piiloutua valolta.

Myös tummemmat DXR pelit vaativat näytön värintoistolta enemmän.
Jollain esimerkiksi kehnolla 2000 vuoden tn paneelilla saattaa olla tummemmat mustan värisävyvivahteet olla kehnon karkeita.

Itsellä on tosin nykyaikainen näyttö joka toistaa värit mukavasti ero oli järkyttävän kirkas verrattuna 6vuotta vanhaan 750€ benq peli näyttöön.
Thieffin globaali valaistus ei ole dynaamista.
 


Metrossa RT Ambient Occlusion rikkoo ihon renderöintiä (kts esim valkopartainen kaveri oikeassa reunassa)
 


Metrossa RT Ambient Occlusion rikkoo ihon renderöintiä (kts esim valkopartainen kaveri oikeassa reunassa)

Alkaa olla kovin tarkoitushakuista tämä RT/DLSS dissaus ja kaikkihan johtuu siittä koska kyseessä on Nvidian tekniikka.
Kannattaa ehkä ihan pelata peliä ja kokea aivan itse toi RT

Amd.lla ei edes ole RT joten saa olla vaan tyytyväinen että kyseinen tekniikka on edes alustavasti olemassa ja sitä pääsee oikeasti kokeilemaan edes toisen valmistajan kortilla.
 
Alkaa olla kovin tarkoitushakuista tämä RT/DLSS dissaus ja kaikkihan johtuu siittä koska kyseessä on Nvidian tekniikka.
Kannattaa ehkä ihan pelata peliä ja kokea aivan itse toi RT

Amd.lla ei edes ole RT joten saa olla vaan tyytyväinen että kyseinen tekniikka on edes alustavasti olemassa ja sitä pääsee oikeasti kokeilemaan edes toisen valmistajan kortilla.
AMD:llakin saa dlss:ää paremman skaalauksen ihan pelin sliderilla :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom