Mahtava kuva! Alko kunnon naurumekkala eikä hekottamiselle ole tullut loppua!
Kuvaa todella hyvin Nvidian ja AMD:n voimasuhteita, asemaa ja tilannetta!
Miten kuva, missä NVIDIA ei esiinny missään muodossa kuvaa mitenkään NVIDIAn suhdetta mihinkään?
Kuva on muutenkin virheellinen, ei AMD:n näyttiksillä emuloida DXR:ää, niillä vain ajetaan kaikki shader-ytimillä eikä osa shader-ytimillä osa FF-raudalla
Näinkö on? Mitenkä tämä onnistuu, kun en ole ennen kuullutkaan. Toimiiko kaikissa peleissä? Miten ja mistä kytketään päälle? Kerro pian niin menen heti testaamaan.
Osa peleistä tarjoaa suoraan render scale -asetuksen, lopuissa voit valita matalamman resoluution ja asettaa GPUn (tai vaikka näytön) skaalaamaan kuvan paneelin resoluutiolle.
Jälkimmäinen toimii pelistä riippumatta mutta on myrkkyä HUD:lle yms, ensin mainittu toimii jos peli tukee sitä (kuten DLSSkin vaatii tuen peliltä)
Missä tilanteissa estää muiden yditen käytön samanaikaisesti? Ja mikä on käytännön vaikutus suorituskykyyn?
DLSS:n "hinnaksi" on arvioitu noin 10%
Ihan jokaisessa "RTX framea" kuvaavassa NVIDIAn diassa on ensin fp32:n rinnalla muuta prosessointia (fp16, RTX jne) ja lopussa erillisenä DNN (samalla janalla FP32:n kanssa). Voin kaivaa tarvittaessa esimerkkidian kun olen kotona enkä luurilla.
Reaalisuorituskyky on selvästikkin todellisuudessa paljon huonompi. Sen ymmärtää jokainen joka ymmärtää, että samalla pitäisi kaikki muutkin GPU:n suoritukset tehdä pelien osalta siinä sivussa ja se laskenta on niistä pois.
Reaalisuorituskyvyn näkee vasta kun on se sovellus jolla testata. GPU ei ole mikään yksi asia, jolla on tietty määrä aikaa, vaan lukematon määrä erillisiä juttuja jotka voivat olla yhden ruudun renderöinnissä vaikka jok'ikinen vuoron perään rajoittavana tekijänä. AMD:lla yksi ongelmista on shaderydinten vajaakäyttö, jonka vuoksi tuo ei välttämättä olisikaan mistään pois tai jos olisi, ei ero välttämättä olisi iso.
Jokainen joka on metron vertailukuvia katsonut niin tietää, että DLSS on huikea tuotos ja AMD vaan voi unelmoida vastaavasta vieläpä samalla performance boostilla.
Näin vahvoja linssejä ei liene edes kaikkien tutulla surkealla ulosannilla varustetulla vakiofanipojalla.
Metron päivitys nosti tason täysin luokattomasta siedettäväksi, nyt se saattaa ehkä jopa kilpailla pelkän skaalauksen kanssa.
Nvidia varmasti suosituimmille peleillä päivittää.
Se DLSS optimoiminen vie aikaansa, mutta kuten Metro jo todistaa niin kehitys on aivan huikeeta.
BFV on yksi tämän hetken suurimmista ja suosituimmista AAA-luokan peleistä, ei ole näkynyt päivityksiä.
Toi "kehitys on huikeaa" on vähän kuin sanoisi että pituushyppääjän kehitys on huikeaa kun hyppää metrin sijasta yhtäkkiä kaksi, mutta jos muut hyppäsi jo valmiiksi 3 metriä onko sillä mitään merkitystä?
Mitään takeita edelleen parantumisesta ei ole ja Metron kohdalla laatu oli niin surkeaa (ja päivitys tuli niin nopeaan) että liekö ollut kyse jostain bugista alun perin.
Eiköhän se ole itsestään selvää tekniikka ihmisille, että jotenkin on peliä rukattava DLSS:ää varten pelissäkin. Selvää on, että jotain siellä on tehtävää, koska kaikille peleille ei ole vielä sitä DLSS ilmestynyt mitä luvattiin. TAA ei myöskään ole mikään yksi komento mikä lisätään pelimoottoriin vaan vähän mutkikkaampi asia. Myös varmasti muut tekniset asiat vaikuttavat mistä emme edes tiedä.
Tällä kehitys käyrällä se on selvää, että muut pelit tulevat yltämään paljon korkeammallekkin kunhan DLSS hiotaan entisestään.
Pelimoottorin pitää tukea tiettyjä juttuja, varmasti jotain pientä tarvitaan tuen käyttöönottoon kehittäjältä mutta se suurin työ on NVIDIAlla jonka pitää niitä ruutuja murskata ja opettaa sitä AI:ta, mikä vie paitsi resursseja, ennen kaikkea aikaa.
Voin kaivaa tarkemmat detailit kun olen koneella kotona enkä luurilla muualla.
Millä kehityskäyrällä? Jokainen peli on ihan erillinen projekti. Tähän mennessä paras toteutus on ollut itseasiassa ihan ensimmäisessä julkiseen jakoon tulleessa DLSS-toteutuksessa vaikka siinäkin on isoja ongelmia (kuten tulee olemaan kaikissa muissakin, johtuen ihan DLSS:n toimintatavasta)
Metrossa laatu parani mutta kyse saattoi olla ihan bugista alkuperäisessä toteutuksessa koska se oli NIIN luokaton.
Halvempiin malleihin tulee tietysti myöhemmin. Se ei ole pointti, että kykeneekö AMD rauta ajamaan tekoälyskaalausta vaan se, että AMD:n kohdalla se on poissa muusta suorituskyvystä, Nvidian kohdalla ei. Se on kokoasian ydin. Siksi AMD vikisee ja punalasiset ovat hädissään DLSS:stä.
Kuten jo totesin aiemminkin, NVIDIAn antamien tietojen mukaan tensorien käyttö syö suorituskykyä aina. DLSS syö sitä noin 10% (riippuen ruudunpäivitysnopeudesta)
AMDn mahdollinen tehohävikki on toistaiseksi tuntematon, se voi olla isompi tai pienempi
myöhäinen edit: lisätty luvattu dia, korjattu muutama typo