Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Amd.lla metrossa surkea suorituskykyky ja Radeon VII se tapahtuu 50db saattelemana :D
Eikä edes RT onnistu vaikka kuinka haluais.

1440.png
Ja tämä liittyi dlss:n onnettomaan toteutukseen millä tapaa?
 
Amd.lla metrossa surkea suorituskykyky ja Radeon VII se tapahtuu 50db saattelemana.
Eikä edes RT onnistu vaikka kuinka haluais,vai saatko nekin niillä maagisilla slidereillas :D

1440.png

Kerran ketjussa techpowerup on totuus ja kaikki alle 60fps (tai 144fps) oli pelikelvotonta:


rtx-2160.png


(Tiedän, että metron varsinainen peli on benchmarkkia kevyempi ja dlss/scaling asetus saa 4k rtx on asetuksen noin 60fps lukemiin, ynnä 2080 sai just kevyemmällä RTX asetuksella 61fps 1440p, mutta tämän ketjun laatustandardeilla tuo kuva on virallinen totuus. )
 
Vaikka miten paljon sitä jytkyä hoet se ei muuta sitä että DLSS, myös korjausten jälkeen, tulee aina heikentämään kuvanlaatua. Kaikkien aikojen jytkyksi väittäminen on ehkä absurdeinta mitä olen TechBBS:ssä sen olemassa olon aikana lukenut.

Niin no, dlss käsittääkseni yrittää jäljitellä 64xssaa -kuvaa, eli tilanteissa joissa tuo toimii erityisen hyvin ei ole mitenkään poissuljettua, että kuvanlaatu paranisi.
 
Niin no, dlss käsittääkseni yrittää jäljitellä 64xssaa -kuvaa, eli tilanteissa joissa tuo toimii erityisen hyvin ei ole mitenkään poissuljettua, että kuvanlaatu paranisi.
Jos DLSS toimisi niin hyvin kuin nVidia antaa ymmärtää, tekniikka olisi portattuna jokaiseen älytv:hen jatkossa. Streami pienellä kaistalla ja resolla, mutta DLSS kehiin ja 4K blu-ray laatu ruudulla.
 
Niin no, dlss käsittääkseni yrittää jäljitellä 64xssaa -kuvaa, eli tilanteissa joissa tuo toimii erityisen hyvin ei ole mitenkään poissuljettua, että kuvanlaatu paranisi.
On se, koska lähtöpisteenä on valittua resoluutiota pienempi resoluutio, jonka myötä sillä ei ole olemassa niitä pieniä yksityiskohtia mitä valitulla resoluutiolla pitäisi olla.
DLSS 2X sitten erikseen, mutta tällä hetkellä näyttää jo kyseenalaiselta tuleeko sitä edes koskaan kun NVIDIA totesi että DLSS tuodaan vain tilanteisiin, missä se parantaa suorituskykyä, ja DLSS 2X heikentää suorituskykyä.
 
Kerran ketjussa techpowerup on totuus ja kaikki alle 60fps (tai 144fps) oli pelikelvotonta:


rtx-2160.png


(Tiedän, että metron varsinainen peli on benchmarkkia kevyempi ja dlss/scaling asetus saa 4k rtx on asetuksen noin 60fps lukemiin, ynnä 2080 sai just kevyemmällä RTX asetuksella 61fps 1440p, mutta tämän ketjun laatustandardeilla tuo kuva on virallinen totuus. )
Ja listaltalta ei AMD leluja edes löydy.

Mutta RT toimii jos sillä haluaa peliä pelata.
Nvidialla peli näyttää paremmalta kuin Amd raudalla joka on varmaan asia mikä kaikista eniten kaihertaa.
 
Jos DLSS toimisi niin hyvin kuin nVidia antaa ymmärtää, tekniikka olisi portattuna jokaiseen älytv:hen jatkossa. Streami pienellä kaistalla ja resolla, mutta DLSS kehiin ja 4K blu-ray laatu ruudulla.
Tämähän edellyttää, että neuroverkolle on opetettu, että miltä täyden resoluution materiaali näyttää. Ei toimi satunnaisella materiaalilla, mutta yksittäisten pelien kohdalla voisi toimia.

Samsung silti yrittää tuollaista 8k-televisionsa kanssa, mutta näkemäni testin perusteella tulos ei vakuuta.
 
Jos DLSS toimisi niin hyvin kuin nVidia antaa ymmärtää, tekniikka olisi portattuna jokaiseen älytv:hen jatkossa. Streami pienellä kaistalla ja resolla, mutta DLSS kehiin ja 4K blu-ray laatu ruudulla.

Vielä 2018 valtaosa niistä 4K UHD super hyper HDR -elokuvista oli masteroitu 2K resoluutiolla, josta sitten skaalattu vaan lopputulos ylöspäin. Eli elokuvista ei ole olemassa mitään 64-kertaisen resoluution versiota, mitä käyttää neuroverkon opettamiseen. Pelin sen sijaan pystyy renderöimään vaikka 16K:na.
 
On se, koska lähtöpisteenä on valittua resoluutiota pienempi resoluutio, jonka myötä sillä ei ole olemassa niitä pieniä yksityiskohtia mitä valitulla resoluutiolla pitäisi olla.
DLSS 2X sitten erikseen, mutta tällä hetkellä näyttää jo kyseenalaiselta tuleeko sitä edes koskaan kun NVIDIA totesi että DLSS tuodaan vain tilanteisiin, missä se parantaa suorituskykyä, ja DLSS 2X heikentää suorituskykyä.

Se , että onko kaikki yksityiskohdat oikein on sitten tietysti toinen asia, mutta kuvanlaatu voi silti parantua, ainakin teoriassa. DLSS:hän voi taikoa sinne vaikka mitä yksityiskohtia, jolloin lopputulos voi näyttää hyvältä vaikkei olisikaan täysin "oikea", tai näin olen ymmärtänyt.
 
Se , että onko kaikki yksityiskohdat oikein on sitten tietysti toinen asia, mutta kuvanlaatu voi silti parantua, ainakin teoriassa. DLSS:hän voi taikoa sinne vaikka mitä yksityiskohtia, jolloin lopputulos voi näyttää hyvältä vaikkei olisikaan täysin "oikea", tai näin olen ymmärtänyt.
Ei sitä kuvanlaatua voi sanoa parantuneeksi jos kuva ei vastaa sitä mitä pitäisi renderöidä.
Parastahan tässä farssissa on se että yleensä samat kaverit hehkuttaa RT:tä koska se on niin aitoa, eihän kellekään mikään feikki-häkki-rasterointi voi kelvata, ja DLSS:ää, joka on kaikilla tavoilla nimenomaan sitä itseään - feikkaamista
 
Vielä 2018 valtaosa niistä 4K UHD super hyper HDR -elokuvista oli masteroitu 2K resoluutiolla, josta sitten skaalattu vaan lopputulos ylöspäin. Eli elokuvista ei ole olemassa mitään 64-kertaisen resoluution versiota, mitä käyttää neuroverkon opettamiseen. Pelin sen sijaan pystyy renderöimään vaikka 16K:na.
No streamaa sitten 240p josta dlss:llä 1080p? Saa saman pikselisuhteen millä opettaa. Luulisi olevan paljon helpompaa, kun elokuvissa kamera menee kiskoilla.
 
Se , että onko kaikki yksityiskohdat oikein on sitten tietysti toinen asia, mutta kuvanlaatu voi silti parantua, ainakin teoriassa. DLSS:hän voi taikoa sinne vaikka mitä yksityiskohtia, jolloin lopputulos voi näyttää hyvältä vaikkei olisikaan täysin "oikea", tai näin olen ymmärtänyt.

.. tai sitten ne DLSS:n sinne taikomat "yksityiskohdat" voivat näkyä käyttäjää häiritsevinä artifakteina.

Kyseessä on lähinnä "koska kädessä on vasara, kaikki alkaa näyttää nauloilta"-meiningillä tehty ominaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Ja listaltalta ei AMD leluja edes löydy.

Mutta RT toimii jos sillä haluaa peliä pelata.
Nvidialla peli näyttää paremmalta kuin Amd raudalla joka on varmaan asia mikä kaikista eniten kaihertaa.

Itseasiassa ei kaiherra. Pikemminkin ajattelen, että vuoden sisällä RT pelejä tulee vain kourallinen ja ensi vuonna kun on pöydässä Ampere, Arctic Sound ja Aracturus ja 2gen RT pelit, joutuu Turingin omistaja joutuu valitsemaan RTX off asetukset. Se on aina ollut 1gen raudan kohtalo ja tuskin se nytkään muuttuu. Normipeliteho on sitten asia erikseen, sitä nykykorteissa on riittävästi.

Metro on kyllä ainoa tähän mennessä julkaistu peli, jonka RT toteutus saa yläpeukun.
 
Itseasiassa ei kaiherra. Pikemminkin ajattelen, että vuoden sisällä RT pelejä tulee vain kourallinen ja ensi vuonna kun on pöydässä Ampere, Arctic Sound ja Aracturus ja 2gen RT pelit, joutuu Turingin omistaja joutuu valitsemaan RTX off asetukset. Se on aina ollut 1gen raudan kohtalo ja tuskin se nytkään muuttuu. Normipeliteho on sitten asia erikseen, sitä nykykorteissa on riittävästi.

Metro on kyllä ainoa tähän mennessä julkaistu peli, jonka RT toteutus saa yläpeukun.
Turing omistaja voi vaihtaan nopeampaan rautaan jos suorituskyky ei riitä ja haluaa RT pyöritellä.

7nm kun on tuloillaan Nvidialle niin sieltä tulee selvästi tehokkaampia RT Gen2 ohjaimia markkinoille.
Se että RT Gen2 pelit ei kunnolla toimisi nykyisillä RTX korteilla on se Nvidialle vain hyödyksi sillä siinä on yksi syy lisää näytönohjain päivitykselle.
 
Metron kehittäjät muuten vihjasivat jo sen verran että uskoo AMD:n raudalla olevan tarpeeksi vääntöä RT:hen jopa next gen konsoleissa, oli se sitten tehty compute uniteilla tai dedikoidulla raudalla
 
Turing omistaja voi vaihtaan nopeampaan rautaan jos suorituskyky ei riitä ja haluaa RT pyöritellä.

7nm kun on tuloillaan Nvidialle niin sieltä tulee selvästi tehokkaampia RT Gen2 ohjaimia markkinoille.
Se että RT Gen2 pelit ei kunnolla toimisi nykyisillä RTX korteilla on se Nvidialle vain hyödyksi sillä siinä on yksi syy lisää näytönohjain päivitykselle.

2080Ti korttia lukuunottamatta ei vain tullut käytännössä lisää tehoa (hivenen, mutta samalla rahalla jolla ennen sai 1440p kortin sai edelleen 1440p kortin) ja RT:n osalta on todennäköisesti on uusinta edessä, joten ostohousut jäi kaappiin ja katsellaan 7nm euv / 10nm prosesseilla tehtyjen korttien kohdalla uudestaan.

Minua kyllä kiinnostaa huomattavasti enemmän se oma hyöty, kuin firman etu uutta rautaa ostaessa. Joten jätän välivaiheen raudan kauppaan. Tietty jos just nyt pitää korttia ostaa, niin budjettiluokkaa lukuunottamatta Nvidialla on nykyisillä myyntihinnoilla parempi perf/€ suhde.
Se kylläkin se otti pahasti osumaa edelliseen sukupolveen verrattuna. Lastentaudeista korjaantuneen 7nm:n tuotantokustannukset tuo siihen toivottavasti taas parannuksen.
 
Metron kehittäjät muuten vihjasivat jo sen verran että uskoo AMD:n raudalla olevan tarpeeksi vääntöä RT:hen jopa next gen konsoleissa, oli se sitten tehty compute uniteilla tai dedikoidulla raudalla
Olis edes sen verran vääntöö ettei tulis enään näitä 30fps pelejä.
 
Minua kyllä kiinnostaa huomattavasti enemmän se oma hyöty, kuin firman etu uutta rautaa ostaessa.

Tätä ihmettelen itsekin että kuinka kovin sinne nvidian suuntaan jotkuu jaksaa kumartaa kun aina ollaan valmiita päivittämään uusimpaan rautaan.
Itse en ole valmis päivittelemään joka ikinen kerta kun uutta romua tulee myyntiin. Edellinen kortti oli HD7870 eli se kesti omassa käytössä varsin pitkään. Tää Vega ei varmaan tule noin pitkään happanemaan, mutta en ole kyllä aikeissa vielä lähiaikoina päivittää.
 
Tätä ihmettelen itsekin että kuinka kovin sinne nvidian suuntaan jotkuu jaksaa kumartaa kun aina ollaan valmiita päivittämään uusimpaan rautaan.
Itse en ole valmis päivittelemään joka ikinen kerta kun uutta romua tulee myyntiin. Edellinen kortti oli HD7870 eli se kesti omassa käytössä varsin pitkään. Tää Vega ei varmaan tule noin pitkään happanemaan, mutta en ole kyllä aikeissa vielä lähiaikoina päivittää.
Mitä kumartelua?
Onko se nyt niin ihmeellistä kun haluaa harrastaa ja ostaa uutta rautaa ja nauttia peleistä mahdollisimman korkeilla herkuilla.
Pitäiskö pelit "raiskata" alitehoisella raudalla sen sijaan että pelaa niitä kunnolla.
 
Mitä kumartelua?
Onko se nyt niin ihmeellistä kun haluaa harrastaa ja ostaa uutta rautaa ja nauttia peleistä mahdollisimman korkeilla herkuilla.
Pitäiskö pelit "raiskata" alitehoisella raudalla sen sijaan että pelaa niitä kunnolla.

Eli pelaaminen ilman RTX korttia on raiskaamista. Aika paljon on tyytyväisiä raiskareita maailmassa. Eikä edes laki kiellä :)
 
Tätä ihmettelen itsekin että kuinka kovin sinne nvidian suuntaan jotkuu jaksaa kumartaa kun aina ollaan valmiita päivittämään uusimpaan rautaan.
Itse en ole valmis päivittelemään joka ikinen kerta kun uutta romua tulee myyntiin. Edellinen kortti oli HD7870 eli se kesti omassa käytössä varsin pitkään. Tää Vega ei varmaan tule noin pitkään happanemaan, mutta en ole kyllä aikeissa vielä lähiaikoina päivittää.
Suurimmalle osalle käyttäjistä amd tai nvidia allergia ei ole pysyvä tai parantumaton vaiva, mahdottomat ja vaikeat tapaukset poislukien ;) Toisaalta, jos amd on se ainoa oikea valmistaja ja yli 750€ maksava radeon seiska ylittää kipukynnyksesi niin sulla ei ole näyttiksen suhteen kuluvan vuoden aikana mitään päivitettävää.
 
Tai sitten vain pakosta oltava tyytyväinen jos budjektia ei ole parempaan ohjaimeen,niin on pelattava sillä mitä on.

Budjettia periaatteessa riittäisi, mutta ei vaan anna luonto periksi maksaa pitkälle yli 300€ selkästi keskitason ohjaimesta (1660 Ti / RX 590) puhumattakaan +600€ hintoja mistään kortista, joka ei ole ehdoton jumalkortti.

En voi kuvitella, että KOSKAAN ennen oltaisiin oltu tilanteessa, jossa kohta kolme vuotta sitten julkaisusta high end tuotteen (GTX 1080) suorituskykyyn ei olla pystytty lähellekkään vastaamaan keskitason korteissa (max 299€).

Jos otetaan esimerkiksi GTX 1070, niin tilanne on vielä hieman naurettavampi. 1660 Ti tuli samaan teholuokkaan tarjoten pari vuotta vallinneeseen hintatasoon n. 100€ pudotuksen. "Jee"
 
Oma asiansa päästäänkö niin emuloituja säteenseurantoja näkemäänkään, kun Metrokin sulkee säteenseurannat kaikilta korteilta jotka ei ole RTX, myös NVidialta.
 
Budjettia periaatteessa riittäisi, mutta ei vaan anna luonto periksi maksaa pitkälle yli 300€ selkästi keskitason ohjaimesta (1660 Ti / RX 590) puhumattakaan +600€ hintoja mistään kortista, joka ei ole ehdoton jumalkortti.

En voi kuvitella, että KOSKAAN ennen oltaisiin oltu tilanteessa, jossa kohta kolme vuotta sitten julkaisusta high end tuotteen (GTX 1080) suorituskykyyn ei olla pystytty lähellekkään vastaamaan keskitason korteissa (max 299€).

Jos otetaan esimerkiksi GTX 1070, niin tilanne on vielä hieman naurettavampi. 1660 Ti tuli samaan teholuokkaan tarjoten pari vuotta vallinneeseen hintatasoon n. 100€ pudotuksen. "Jee"

Kattelin nopeasti mitä ennen on tapahtunut ~3 vuodessa:

GTX 680 -> GTX 970, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
MSRP: $500 -> $329 -34%
Tehoa 53% lisää

GTX 780 -> GTX 1060 6GB, 3 vuotta julkaisuissa väliä
$649 -> $249 -62%
780 hinta alentui 780Tin julkasussa $499 eli sitten näiden välillä -50%
Tehoa 45% lisää.

GTX 1060 6GB -> GTX 1660Ti, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
$249 -> $279 +12%
Tehoa 35% lisää.

No mites 1080->?
GTX 1080 -> RTX 2080, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
$599 -> $699 +20%
Tehoa 32% lisää.

Hyvään suuntaan tultu :kahvi:

E: 1080 MSRP $499 -> $599, wikissä jostain syystä 499

 
Viimeksi muokattu:
Metron kehittäjät muuten vihjasivat jo sen verran että uskoo AMD:n raudalla olevan tarpeeksi vääntöä RT:hen jopa next gen konsoleissa, oli se sitten tehty compute uniteilla tai dedikoidulla raudalla

No jos sen todella luotettavan kehittäjän mukaan jo PS4:ssa on enemmän RT-vääntöä kuin rtx-korteissa, niin eiköhän silloin myös PS5:ssa ole ihan tarpeeksi vääntöä ;)
 
Gtx1080 oli 599$/founders 699$ ja meillä suomessa hinta asettui yli 700e
Ei 499$ kuten tuossa väitit eli laske prosentit uudestaan.
Taas täysin virheellistä tietoa Gtx1060 6Gb suositushinta oli 249$ ja euroopassa 279e
Founders oli 319e Nvidian sivuilla.

Sitten porukka vielä peukuttaa postausta joka on täynnä virheellistä tietoa :facepalm::facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
No jos sen todella luotettavan kehittäjän mukaan jo PS4:ssa on enemmän RT-vääntöä kuin rtx-korteissa, niin eiköhän silloin myös PS5:ssa ole ihan tarpeeksi vääntöä ;)
Ei kukaan ole tuollaista väittänyt. Minä pastesin tänne jossain välissä yhden kehittäjän väitteen että PS4 pystyisi parempaan kuin yksi tietty demo RTX-korteilla. Se on täysin eri asia kuin että PS4:ssä olisi enemmän RT-vääntöä kuin RTX-korteissa.
Ja ei, sillä ei ollut mitään tekemistä Metron kehittäjien kanssa.

Vaikka tää onkin väittelyketju niin koita jatkossa olla vääristelemättä tai suoraan valehtelematta muiden sanomisista :bored:
 

Metrossa RT Ambient Occlusion rikkoo ihon renderöintiä (kts esim valkopartainen kaveri oikeassa reunassa)


Ei tosiaan vielä ihan kuuhun mennä näillä 1gen RT-pelidemoilla. RT valaisun voi kusta ihan helposti, vaikka varjo nyt lankeisi jotenkin realistisemmin voi lopputulos olla huono. Kuten vaikka tuo junanvaunun valaisu, jonka valaisu RT:llä näytti epärealistiselle vaikka valo levisi pehmeämmin.

Se sanottuna. RT:llä tulee olemaan upeita ratkaisuja jotka pieksee perinteisen rasteroinnin mennen tullen. Ehkä parin vuoden päästä :)
 
Ei tosiaan vielä ihan kuuhun mennä näillä 1gen RT-pelidemoilla. RT valaisun voi kusta ihan helposti, vaikka varjo nyt lankeisi jotenkin realistisemmin voi lopputulos olla huono. Kuten vaikka tuo junanvaunun valaisu, jonka valaisu RT:llä näytti epärealistiselle vaikka valo levisi pehmeämmin.

Se sanottuna. RT:llä tulee olemaan upeita ratkaisuja jotka pieksee perinteisen rasteroinnin mennen tullen. Ehkä parin vuoden päästä :)
Kannattaa pelata itse niin huomaat parhaiten nämä erot, RT päällä peli näyttää todella hyvältä.

Ongelma on vaan siinä että osa porukasta ei omista RTX korttia,ei välttämättä edes metroa ja tekee oletukset screenshoteista tai Youtuben kautta.
 
Kannattaa pelata itse niin huomaat parhaiten nämä erot, RT päällä peli näyttää todella hyvältä.
Ongelma on vaan siinä että osa porukasta ei omista RTX korttia,ei välttämättä edes metroa ja tekee oletukset screenshoteista tai Youtuben kautta.

Jollei hehkutusvideo saa sitä demottua tarpeeksi hyvin, niin silloin se ei vaan ole tarpeeksi hyvä. RT:n kanssa olen ollut tekemissä duunissa jo vähintään vuosikymmenen, joten mitään uutta itselleni tuossa ei ole. RTX on ei vaan automaattisesti tarkoita = WOW. Shut up, take my money.

Kun tarpeeksi hieno RT-peli tulee, niin varmasti vaihdan nykyisen keskihintaisen nvidian RT-korttiin.
 
Ei kannata noista vihreitä laseja käyttävistä faneista välittää. Niille käy nyt kovin luonnolle se kun novideon kusetus on paljastettu. Nyt yritetään selitellä asioita kauniiksi vaikka millä keinoilla.
Ei kannata noista puna laseja käyttävistä faneistakaan välittää kun keksivät kaikki mahdolliset selitykset nyt kun Nvidia puskee uutta korttia markkinoille samalla kun Amd kusasee vain yhden ylihintaisen.

On hienoa olla varmaan Amd fani kun ainut mitä voi tehdä on odottaa,samalla kilpailija julkaisee kokonaisen sarjan uusia ohjaimia :cigar2:

Kerrotko vielä tarkemmin tästä kusetuksesta?
Liittyykö siihen mitenkään Rtx2080 hitaampi nimeltämainitsematon ohjain jonka jäähy ottaa 50db eikä hintaakaan voi selitellä edes RT.llä
Kys.kusetus on tehty 7nm joka häviää 12nm ohjaimelle.
Mikä mahtaa olla kyseessä?

Siinähän lukee juuri niinkuin sanoit? :confused:
1000 sarjan kohdalla custom mallien hintaan vaikutti Founder editionin ylihinnoittelu joka oli 319e

Gtx1060 6Gb oli pitkään ylihinnoiteltu ohjain verrattuna esim Rx580
 
Viimeksi muokattu:
Ylihintasia ovat Nvidiankin RTX ohjaimetkin ,kun lisäominaisuudet on marginaalisia kuriositeetteja ja Vanhoihin nähden ei saa paskaakaan lisäarvoa verrattuna kusetushintoihin.
Ja näkeehän sen Nvidian kurssista ,että on muutama muukin(miljoona) on ollut sitä mieltä.
Lepakkomäyrällä vain joku merkillinen missio tolkuttaa omaa kantaansa ja mieltymystään muille.

Ei ole kummankaan leirin hinnoittelu kohdallaan ollut aikoihin ja pahemmaksi vaan menee koko ajan.
 
Ylihintasia ovat Nvidiankin RTX ohjaimetkin ,kun lisäominaisuudet on marginaalisia kuriositeetteja ja Vanhoihin nähden ei saa paskaakaan lisäarvoa verrattuna kusetushintoihin.
Ja näkeehän sen Nvidian kurssista ,että on muutama muukin(miljoona) on ollut sitä mieltä.
Lepakkomäyrällä vain joku merkillinen missio tolkuttaa omaa kantaansa ja mieltymystään muille.

Ei ole kummankaan leirin hinnoittelu kohdallaan ollut aikoihin ja pahemmaksi vaan menee koko ajan.
Rtx2060 lähtien selvä poikkeus hinnoittelussa, se on kuitenkin fakta että enemmän maksettaisiin jos 2000/1600 sarjaa ei oltaisi julkaistu ollenkaan.

Parempi maksaa Gtx1070Ti yli 400e kuin nopeammasta Rtx2060 alle 400e?
 
Rtx2060 lähtien selvä poikkeus hinnoittelussa, se on kuitenkin fakta että enemmän maksettaisiin jos 2000/1600 sarjaa ei oltaisi julkaistu ollenkaan.

Parempi maksaa Gtx1070Ti yli 400e kuin nopeammasta Rtx2060 alle 400e?

Tuon väitteen isoin virhe on siinä, että ilman 2000/1600 sarjaa maksettaisiin enemmän näyttiksistä. Se tarkoittaisi, että Pascalit olisi yhä tuotannossa. Ne ehtivät olla halvempia, ovat halvempia tehdä dien ja muistien takia ja se ikä olisi pitänyt huolen, että ne olisivat pysyneet alle 2000/1600 sarjojen.

Gputrackerin ja Geizhalazin hintaseurantaa penkomalla huomaa kyllä, että pascalien hinnat ehti painua ennen mainausboomia korvaavien Turing korttien alle ja korjata taas tasoaan niille nurkille, kunnes tuotanto ajettiin alas.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää toivoa, että Inteliltä tulee hyvä avaus näytönohjainmarkkinoille ensi vuonna. Ehkä sitten voisi odottaa hiukan hintakilpailua ainakin keskiluokan näytönohjaimiin. Eikä sillä tavalla, että kympin halvemmalla vaihtoehdolla on kaksinkertainen virrankulutus.
 
Vaikka miten paljon sitä jytkyä hoet se ei muuta sitä että DLSS, myös korjausten jälkeen, tulee aina heikentämään kuvanlaatua. Kaikkien aikojen jytkyksi väittäminen on ehkä absurdeinta mitä olen TechBBS:ssä sen olemassa olon aikana lukenut.

Itse asiassa DLSS parantaa kuvanlaatua sillä resoluutiolla millä sitä katsotaan. Kuvanlaatu voi parantua vaikka pikselimäärä ei nousisikaan, jos et tiennyt. Onko se heikompi kuin 4K kuva? Kyllä varmasti, mutta jos se näyttää 1080p resolla DLSS:n avulla lähes yhtä samalta ja liikkuvassa kuvassa ei juuri ollenkaan huomaa eroa niin se jos mikä on kyllä kaikkien aikojen jytky näyttis saralla. Toki jos keksit jotain isompaa jytkyä näyttis saralla niin voit toki lisätä tänne meille muillekkin luettavaksi. Ainoana tulee itsellä mieleen 2D:stä siirto 3D:hen enkä ole varma johtuiko sekään mistään teknologisesta ratkaisusta vai ihan vain ohjelmoinnista.

AMD:lla tulee olemaan todella ahdasta kun Nvidia laittaa DLSS:n halvemmillekkin näytönohjaimille ja DLSS peleissä yleistyy. Kukapa sen jälkeen olisi niin hölmö, että ostaisi AMD:n kun Nvidian näyttiksillä saat melkein 4K tasoisen kuvanlaadun 1080p resolla DLSS:llä isolla tehobuustilla verrattuna 4K.
 
Dlss on pahin tuhnu mitä on tullut vuosiin. Hirveä hehkutus ja laatu sama kuin pelin valikon resoluution skaalauksella...
 
Mikä kusetus nyt on paljastunut?

DLSS on täysi kusetus ja sitten tämä hintakusetus jaka käy hyvin selville tästä viestistä
Virallinen: NVIDIA vs AMD keskustelu- ja väittelyketju

AMD:lla tulee olemaan todella ahdasta kun Nvidia laittaa DLSS:n halvemmillekkin näytönohjaimille ja DLSS peleissä yleistyy. Kukapa sen jälkeen olisi niin hölmö, että ostaisi AMD:n kun Nvidian näyttiksillä saat melkein 4K tasoisen kuvanlaadun 1080p resolla DLSS:llä isolla tehobuustilla verrattuna 4K.

Nyt taitaa olla niin että sinä et kyllä ymmärrä alkuunkaan että mistä koko DLSS:ssä on kyse. Et todellakaan saa 1080p resolla lähes 4K tasoista kuvaa DLSS:n avulla.
 
DLSS on täysi kusetus ja sitten tämä hintakusetus jaka käy hyvin selville tästä viestistä
Yleensä kusetus on sellaista mistä asiakas/ostaja ei tiedä mitään, jokaisella on kuitenki mahdollisuus ostaa tai olla ostamatta.
Ja ymmärrät kai että jos korkea hinta on sama kuin kusetus niin tätä kusetusta harrastaa myös AMD.

DLSS itseasiassa näytti pätsin jälkeen jo varsin hyvältä,lisä Fps boosti tuli tarpeeseen.
 
DLSS itseasiassa näytti pätsin jälkeen jo varsin hyvältä,lisä Fps boosti tuli tarpeeseen.

Ihan miten vaan. Jos haluat tuohon kusetukseen uskoa niin eipä sde minulta ole mitään pois. "It just works!" iskulauseet raikasi nahkiksen esityksessä ja luvattiin vaikka mitä. 6kk mennyt ja juurikaan mitään tulosta ei ole saatu aikaiseksi.
Vasta joskus kesällä olisi oikea aika RTX julkaisulle niin että olisi oikeasti useampi peli ulkona jotka sitä heti tukisi.
Täysi floppi koko RTX julkaisu kaiken kusetuksen lisäksi.
 
Ihan miten vaan. Jos haluat tuohon kusetukseen uskoa niin eipä sde minulta ole mitään pois. "It just works!" iskulauseet raikasi nahkiksen esityksessä ja luvattiin vaikka mitä. 6kk mennyt ja juurikaan mitään tulosta ei ole saatu aikaiseksi.
Vasta joskus kesällä olisi oikea aika RTX julkaisulle niin että olisi oikeasti useampi peli ulkona jotka sitä heti tukisi.
Täysi floppi koko RTX julkaisu kaiken kusetuksen lisäksi.
Sulla on tietysti oikeus mielipiteeseen mutta Metro on kyllä hienon näköinen peli RT päällä, on hyvä että RT pikkuhiljaa tulee peleihin vaikka sitten hitaastikkin.
DLSS pystyy hyvin pelaamaan kun päivityksen jäljeen tarkkuus parani selvästi.

Kusetuksen toistaminen kuulostaa vain siltä että olet kovin pettynyt Amd vain 3 ohjaimen tarjontaan ylemmässä keskiluokassa,samalla kun kilpailijalla niitä on jo useampia.
Hinnat eivät kilpailijaan nähden muutenkaan eroa joten päättelen että kirjoittaminen"kusetuksesta"on vain osoitus mielipahasta.

Suosittelen että siirrät kaikki turhat epäilykset syrjään ja otat Nvidian Gtx/Rtx sarjan harkintaan kun seuraavaa näytönohjainta olet hankkimassa, silloin on paljon enemmän ohjaimia joista valita se sopivin.
 
Itse asiassa DLSS parantaa kuvanlaatua sillä resoluutiolla millä sitä katsotaan. Kuvanlaatu voi parantua vaikka pikselimäärä ei nousisikaan, jos et tiennyt. Onko se heikompi kuin 4K kuva? Kyllä varmasti, mutta jos se näyttää 1080p resolla DLSS:n avulla lähes yhtä samalta ja liikkuvassa kuvassa ei juuri ollenkaan huomaa eroa niin se jos mikä on kyllä kaikkien aikojen jytky näyttis saralla. Toki jos keksit jotain isompaa jytkyä näyttis saralla niin voit toki lisätä tänne meille muillekkin luettavaksi. Ainoana tulee itsellä mieleen 2D:stä siirto 3D:hen enkä ole varma johtuiko sekään mistään teknologisesta ratkaisusta vai ihan vain ohjelmoinnista.

AMD:lla tulee olemaan todella ahdasta kun Nvidia laittaa DLSS:n halvemmillekkin näytönohjaimille ja DLSS peleissä yleistyy. Kukapa sen jälkeen olisi niin hölmö, että ostaisi AMD:n kun Nvidian näyttiksillä saat melkein 4K tasoisen kuvanlaadun 1080p resolla DLSS:llä isolla tehobuustilla verrattuna 4K.
Trollaatko Vai onko ymmärryksesi asiasta oikeasti näin huono vaikka täällä on selitetty miljoona kertaa miten DLSS toimii?
Ei, se ei voi parantaa kuvanlaatua. Jos valitset pelissä esimerkiksi 1440p-resoluution ja DLSS:n, peli renderöidään 1080p-resoluutiolla (tai vastaavalla natiivia reilusti pienemmällä resoluutiolla), josta se skaalataan valitulle resoluutiolle käyttäen TAA:n tapaan muutamaa edellistä framea ja se tekoäly koittaa tunnistaa kuvasta opittujen perustotuuksien perusteella miltä sen "pitäisi" näyttää kunnon SSAAlla natiiviresolla.
Koska kuva on kuitenkin renderöity aluksi natiivia pienemmällä resoluutiolla, sieltä katoaa pieniä yksityiskohtia ihan yksinkertaisesti vain koska niitä ei ole olemassa pienemmän resoluution vuoksi.
Se ei tule näyttämään yhtä hyvältä kuin natiivi 1440p saati sitten 4K. Tähän päälle sitten mahdolliset isommat ongelmat kuten skaalusartifaktit ja ainakin joissain tapauksissa hajoava DoF

DLSS:ssä ei ole myöskään mitään sellaista, ettei AMD voisi tukea sitä vaikka nykyisillä näytönohjaimillaan, kun se toteutetaan standardeilla eikä NVIDIAn suljetuilla rajapinnoilla.

Mikä on se asia, mikä saa sinut kuvittelemaan DLSS:n olevan minkään tason mullistus, saati sitten kaikkien aikojen?
 
Tuossa on avattu DLSS:n (tai yleensäkkin neuroverkolla tapahtuvan ylöspäin skaalauksen ja antialiasoinnin) toimintaperiaatetta melkoisen helposti ymmärrettävällä tavalla:
 
Tuossa on avattu DLSS:n (tai yleensäkkin neuroverkolla tapahtuvan ylöspäin skaalauksen ja antialiasoinnin) toimintaperiaatetta melkoisen helposti ymmärrettävällä tavalla:

Pitää katsoa paremmalla ajalla mutta tuossahan mennään metsään melkein ennen kuin ehditään aloittaakaan, kun puhutaan että renderöitäisiin pienemmällä FPS:llä (tosin se saattoi olla vain ajatuskatkos tuolla puhujalla)
 
Kattelin nopeasti mitä ennen on tapahtunut ~3 vuodessa:

GTX 680 -> GTX 970, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
MSRP: $500 -> $329 -34%
Tehoa 53% lisää

GTX 780 -> GTX 1060 6GB, 3 vuotta julkaisuissa väliä
$649 -> $249 -62%
780 hinta alentui 780Tin julkasussa $499 eli sitten näiden välillä -50%
Tehoa 45% lisää.

GTX 1060 6GB -> GTX 1660Ti, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
$249 -> $279 +12%
Tehoa 35% lisää.

No mites 1080->?
GTX 1080 -> RTX 2080, 2,5 vuotta julkaisuissa väliä
$599 -> $699 +20%
Tehoa 32% lisää.

Hyvään suuntaan tultu :kahvi:

E: 1080 MSRP $499 -> $599, wikissä jostain syystä 499

Mites menee vastaavat, kun laskee AMD:n korteille. Niillä hinnoilla, millä niitä sai (Jos sai /saa) Jokos sitä uutta korttia muuten saa?
-----------------
DLSS:ää voitaisiin kehittää s.e. framesta laskettaisiin osa kuvasta vuorotellen suuremmalla tarkkuudella ja sitten tekoäly käyttäisi sitä apuna päätellessä esim, mitä seuraavassa 2:ssa- n:ssä framessa on ko kohdassa. Pitäisi tunnistaa, jos framen joku alue ei juuri muutu (siihen ei tule mainittavaa uutta, vaan se esim siirtyy hieman johonkin suuntaan / pienenee / suurenee / kallistuu tms ihan pikkaisen), niin se vain pistettäisiin tekoälyllä kuosiin sen jälkeen, kun se olisi renderöity ensin hyvin epätarkasti. Jos taas johonkin tulisi näkyviin esim uusi objekti, niin se renderöitäisiin tarkasti ja liitettäisiin siihen dataan..
Saa käyttää vapaasti!

Raytracingiäkin voitaisiin "parannella" jälkikäteen lisäsäteillä, tekoälystelyn jälkeen, ei menisi vanha laskenta ihan hukkaan..
Voitaisiin esim miettiä, mitkä vanhat laskennan tulokset on vielä "tarpeeksi" oikein ja miten niitä pitää muokata, jotta saadaan mahdollisimman oikea lopputulos, ilman, että lasketaan alusta raakasti uudestaan..
Tätäkin saa käyttää vapaasti!

Mielestäni 20xx sarjan korteissa on hyviä, potentiaalisesti toisiaan tukevia, tärkeitä ominaisuuksia. Ne ovat kuitenkin senverran uusia ja erilaisia, että niiden käyttöönotto kestää varmasti vuosisotalla, että päästään kunnolla edes jollekin tasolle.. Myöskin softa ja enginet eritoten joudutaan tekemään alusta asti uudestaan, että pystytään hyödyntämään kunnolla. Mutta nyt meillä on onneksi rauta, joten noita voidaan käydä edes hiomaan pikkuhiljaa. Jos ei olisi rautaa, niin ei juuri kukaan enginesuunnittelija olisi vakavissaan noista kovinkaan kiinnostunut, koska olisi täysin selvää, että suorituskyky on totaalisen riittämätön. Nyt sentään jo FHD resolla ainakin pärjätään ja se riittää suurimmalle osalle käyttäjistä.

Hmmm tosin jos tiedetään säteen tulokulma viimeiselle pinnalle ja säteen "informaatio", niin periaatteessa samaa valaistustietoa voidaan käyttää, kunnes muu osa avaruudesta on muuttunut tarpeeksi.. Samaa infoa voidaan käyttää tietysti myös 3D lasien kanssa molemmalle ruudulle, eli siis RT suorituskyvyn ei tarvitse kasvaa niiden kanssa juurikaan..

Pienet virheetkään eivät haittaa, koska ihmissilmän värierottelukyky on lopulta todella kehno.

Jos olisi tallessa myös säteen lähtöpiste ja sinne tulisi uusi valolähde, niin muutos voitaisiin koittaa vääntää siihen vanhaan säteeseen suoraan, muutaman vaimentuma jne tiedon avulla. Voisikohan tämänkin "arvata lähelle" tai laskea aluksi ihan vain sinnepäin ja korjata esim parin framen sisällä paremmaksi arvaukseksi / laskea uudestaan..
Tietysti lähtö ja tulopisteen muita, vanhoja säteitä voitaisiin muokata myös sen mukaan, miten yksi alueelle räiskäisty uusi säde on muuttunut..

Nopeuttaakos se muuten laskemista, kun ihmissilmälle ei tarvitse laskea asioita, kuin kolmen aallonpituuden suhteen.. Kaikki saa olla pelimaailmassa väännetty näiden aallonpituuksien ominaisuuksiin (valolähteet, heijastuminen ..) Voitaisiinko pintojen ominaisuudet määritellä (croma ja luma), kuten esim PAL järjestelmässä?) (Eipä ole asiaa tullut aikaisemmin mietittyä)?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom