Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Noissa Dishonoredeissa vähän sitä vikaa, että peli epäsuorasti moittii pelaajaa jos lähtee tappojen tielle. Vaikka arsenaalia ja kepposia on takataskut pullollaan.
Deus Ex Human Revolution Director's Cut (PC)
Ehhhh... Kaikki materiaali mitä CP2077 on tullu nähtyä tähän mennessä on vaan laskenut odotuksia, sillä lopullinen peli ei kyllä näytä yhtään siltä, millaisen kuvan se 2013 teaseri aikoinaan anto. Trailerit on lähestulkoon poikkeuksetta perustunut räiskintään tai ihan saatanan torsoon ja typerän näköiseen "höhö oon kovis ja vittuilen kaikille"-dialogiin. Omissa unelmissa CP2077 olis ollut immersive sim RPG-elementeillä, CDPR:n kirjoituksella kyyditettynä. Siinä ois itelle ollu se täydellinen lopputulos tolle pelille, ja mitä noihin pelimekaniikkoihin tulee, niin jos CP2077 on tosiaan yhtä tönkön näköistä Borderlands-tyylin räiskintää ja kankeeta autolla ajelua, niin Human Revolution menee pelattavuudessa edelle ihan minä päivänä tahansa.Jep taitaa tämä olla uusi Deus Ex peli mihin ei viitsi koskea enää sen jälkeen kun Cyberpunk 2077 tulee. Jotenkin vain sellainen kutina, että CP 2077 mekaniikat, hahmonkehitys vapaampaa graffat paremmat ja CP 2077 autenttisempi alkuperäiselle cyberpunkille kuin Deus Ex . Noiden jälkeen voi tulla kutina kun tottuu CP 2077 ei enää halua pelata Deus Ex peliä. Vähän sama ilmiö tulee tuon Divinity Original Sin 1 kanssa sitä ei enää voi pelata jos on mennyt ensin pelaamaan Divinity Original Sin 2 läpi. Se ykkönen pitää pelata ensin, jotta ei pääse ensin tottumaan parempaan. Muuten koko pelikokemus on vittuuntumista kaikkeen mikä on siinä DoS 1 tehty kakkosta huonommin.
Ite en kyl tykännyt oikeastaan yhtään. Pelasinkohan ehkä korkeintaan tunnin tuota ja tuntui loppujen lopuksi, että tässä on lyhyt peli jossa on päälle liimattu aikarajoitin, jotta erottuisi massasta. No ei erotu.Minit
Ihan kiva 1,5h pikkupeli, luulin että olisi ollut pidempi. Hauska idea, mutta ei niin hauska, että olisin pääpelin jälkeen etsinyt puuttuvia juttuja.
Omasta mielestä Rime oli paljon mielenkiintoisempi ja tunnelmallisempi kuin tämä. Tämä on jotenkin täysin tasapaksu. Tuo juonenkuljetus ei tosiaan onnistu yhtään tässä; paljon huonommin kuin muissa sanattomissa peleissä. Pelattavuus on minusta jopa yllättävän huonoa. 3D:nä peli ei oikeastaan toimi kovin hyvin, välillä hahmo tarttuu asioihin ja välillä jopa juoksee seinän koristeita pitkin ylöspäin.Hob
Luulin vielä jonkin aikaa sitten pitäväni sanattomasta tarinankerronnasta. Sittemmin Rime ja Hob todistivat mielipiteeni vääräksi.
Ja itse peli? Klassinen kombo tasohyppelyä, tappelua ja pulmanratkontaa. Kaikki toimii, mutta mitään uutta tai kovin mielenkiintoista ei ole. (Luulin muuten tätä alkuun lastenpeliksi, mutta päähenkilö räjähtää gibleteiksi kuin Team Fortressissa ottaessaan vastaan vähänkään kovemman tällin.)
Plussaa kivan näköisestä maailmasta, joka näyttää avaruusolioiden rakentamalta rauniokaupungilta täynnä steampunk-teknologiaa. Maailma muuttuu pelin edetessä, kun pelaajan aktivoimat laitteet muokkaavat maastoa isolla kädellä. Myllerrys on näyttävää ja sitä on hauska katsella.
Pelannut tätä ite vaivaiset 6h pienissä palasissa, mutta juuri siihen tämä on hyvä. Tuskimpa tätä tarvii edes koneelta poistella, niin rento ottaa pari tasoa eteenpäin silloin tällöin. Varsinkin kun pikkusen oppii noita siirtelyjä niin alkaa tasotkin etenemään. Ja "easy" vaikeustasolla paljon armollisempi omasta mielestä kuin FTL. Ja juuri siinä mielessä mukavampi kuin FTL että tämä ei vaadi keskittymistä sillä tavalla vaan voi jäädä koko ajan kesken ja asiaan voi aina palata myöhemmin, niinkuin muissakin vuoropohjaisissa peleissä.Into the Breach (PC, Switch)
![]()
15€ pikku peli Faster Than Lightin tekijöiltä. FTL:ää on tullut pelattua 82h ja se oli ihan hyvä, mutta luotti liikaa nopan heittoon ja pelin läpäisy oli liikaa kiinni tuurista eikä omista valinnoista. Steamin Overhelmingly positive käyttäjäarvosteluiden takia luin pelistä enemmän ja kävi ilmi ettei satunnaisuutta ole tässä pelissä samaan tapaan.
Pelaaminen on vuoropohjaista taktikointia 8x8 ruudukolla ilman kiirettä, juuri sellaista mukavaa jalat-pöydällä-yhdellä-kädellä rentoilua. Ensin liikkuvat ötökät ja näyttävät mihin hyökkäävät, sen jälkeen pelaaja yrittää torjua tai tuhota ne ja varautuu seuraavaan vuoroon. Kaikissa toiminnoissa on esikatselu ja käyttöliittymä on hyvä, mutta vihollisten hyökkäyslinjat voisivat olla selkeämmin esitetty. Taistelut kestävät 5-10 minuuttia ja silloin tällöin niiden välissä päivitetään omia mechoja, erilaisia mecha-tiimejä löytyy 8 (vastaavat FTL:n aluksia). Aivan loppuun asti en ole vielä päässyt mutta kaksi kertaa on ollut erittäin lähellä.
Hyvä peli ja toimisi loistavasti myös puhelimella, ostaisin sen kännykälle heti samaan hintaan. Ilmainen Hoplite löytyy onneksi mutta se on pelattu jo puhki.
Pistetään nyt muistutus kaikille, että tämän saa Epicistä nyt. Kyseessä siis Into the Breach, helkkarin hyvä vuoropohjainen strategiapeli.Pelannut tätä ite vaivaiset 6h pienissä palasissa, mutta juuri siihen tämä on hyvä. Tuskimpa tätä tarvii edes koneelta poistella, niin rento ottaa pari tasoa eteenpäin silloin tällöin. Varsinkin kun pikkusen oppii noita siirtelyjä niin alkaa tasotkin etenemään. Ja "easy" vaikeustasolla paljon armollisempi omasta mielestä kuin FTL. Ja juuri siinä mielessä mukavampi kuin FTL että tämä ei vaadi keskittymistä sillä tavalla vaan voi jäädä koko ajan kesken ja asiaan voi aina palata myöhemmin, niinkuin muissakin vuoropohjaisissa peleissä.
Itse tuli pelattua aikoinaan tuo Cold fear ekalla boxilla läpi ja alku oli lupaava mutta aikamoiseksi väkisin pelaamiseksi se loppu meni jos oikein muistan.Resident Evil on ollut laivoilla, se on tehnyt niistä (kartanotyyliin sisustettuja)
Tuon aikaiseista videopeleistä haluaisin ehdottomasti remaken The Thing pelistä, siinä oli jotain omalaisensa kauhua/tunnelmaa kun siinä pelattiin juuri sillä elokuvan syteemillä että keneen voit luottaa ja kehen et.
Syksyn säikyt! Eli jännän äärellä ollaan, tarkoituksena pelailla kaikenlaista kauhua.
Ensimmäisenä oli.... Cold Fear (PC)
Kuulostaapa oudolta nuo viat. Voisko johtua yhteensopivuusongelmista? Pelasin itse julkaisun aikaan useamman kerran läpi ja ei mitään tuollaisia ongelmia ollut silloin. Mahtava peli, harmi kun ei ole jatkoa saanut.Dark Messiah of Might And Magic (PC)
Bongasin tämän Aliarvostetut pelit / hidden gems topicista, ja sittemin youtubesta poistunut videon antoi mahtavan kuvan pelistä. Potkitaan porukkaa portaista, leikitään taioilla, tiputellaan kynttelikköjä päälle, aiheutetaan kaikenlaista tuhoa ympäristöllä.
...ja silloin kun peli toimii, niin se on ihan miellyttävä pelata. Mutta videosta antoi harvinaisen ruusuisen kuvan, jota todellisuus ei oikein vastannut. Eräässä arvostelussa kuvattiin äksöniä mahtavaksi ja miekkailua toimivaksi, mutta tämäkään ei oikein täsmännyt. Minun pelikokemukseni oli ihan uskomattoman buginen, erityisesti taistelun osalta. Puolet aikaa miekkailustani vain sivalsi vihollisien läpi tai ohi, tekemättä mitään. Jos koetin tapattaa ansoihin tai vaikkapa sillä heiluvalla kyntteliköllä, niin fysiikkamoottori heitti häränpyllyä ja ei tehnyt mitään. Olisi vissiin pitänyt ottaa screenshotti, kun tiputan monen huoneen korkuisen patsaan ja sen alle jää kolme zombia, jotka.... jatkoivat kävelemistä ja kannattelivat sitä patsasta päällään.
Dedikoitu potkunappi ei juuri vihollisia hidastanut, tai he ottivat ehkä askeleen taaksepäin. Paitsi jos takana oli rotko, portaikko tai piikkejä, niin kuin maagisesta iskusta viholliset vaihtuivat ragdolleiksi ja lensivät suoraan kuolemaansa tai kompuroivat portaita alas. Peli ei tuntunut lainkaan dynaamiselta, vaan kuolemanloukut ikään kuin magneettina vetivät potkun uhreja puoleensa. Ja miksipä sitä areenalla sitten juosta ympyrää ja yrittää hienoa taistelupiruettia, jos kaikki 10 vihollista voi vaan vuorotellen potkia samaan piikkiseinään yksi toisensa jälkeen?
Puolivälissä tasosuunnittelu oli myös sitä parasta mitä pelit tarjoavat, eli pimeää viemäriä joka on täynnä hämähäkkejä ja muita pieniä vihollisia, joihin tuo jo valmiiksi todella kehno osumanrekisteröinti toimi vielä vähän kehnommin. Meinasin jättää kesken jo tuossa vaiheessa, mutta jotenkin oli fiilis, että pitää tämä pelata loppuun, kun ajoittain oli kuitenkin ihan hauskaa. Sikäli huvittavaa, että minulta parhaiten onnistui sneakkailu, jota eräs youtube-arvostelija pohti rikkinäiseksi. Ilmeisesti hän vain teki saman virheen kuin minä, eli yritti sitä CTRL-napilla (kyykky), kun peli pyytää hiiviskelemään ALT-napilla (kävely)...
Kaatuilua sai kestää suurinpiirtein jokaisessa latausruudussa ja joskus tallennuksia ladatessa. Erityisesti viimeinen chapteri oli jatkuvaa hyppimistä työpöydälle, valehtelematta varmaan 15 kertaa kaatui pelkästään vikassa chapterissa. Kaikkia muitakin bugeja oli, mm. pääsin käyttämään pelin vahvinta miekkaa melko kauan vaikka se ei olisi pitänyt onnistua. Laatutuote. Enhän vain missannut jotain kaikkea korjaavaa fanipatchia?
Melko vaaleanpunaisten lasien läpi tätä pitää katsoa, tai sitten tein jotain todella väärin. Onneksi en juuri euroa enempää maksanut. Ainakin vahvisti näkemystäni siitä, että FPS meleetaistelu ei toimi tai tunnu hyvältä, vaan on aina tunnotonta sinnetänne huiskimista.
Kuulostaapa oudolta nuo viat. Voisko johtua yhteensopivuusongelmista? Pelasin itse julkaisun aikaan useamman kerran läpi ja ei mitään tuollaisia ongelmia ollut silloin. Mahtava peli, harmi kun ei ole jatkoa saanut.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.