Uskomattoman sekava peli. Kohta 10h mittarissa ja combatin olen sisäistänyt erittäinkin hyvin ja hauskaa on, mutta kaikki muu tossa pelissä
x10
Toivon tuon combatin ja seikkailun vuoksi että jaksan tuskailla tuon sekavan ribaleen läpi vaikka väkisin. Jotain pitäis kokoajan tehdä, mutta kukaan ei kerro että mitä. Ei mitään punaista lankaa annettu missään vaiheessa. Tässä on maailma, tässä olet sinä. Pelaa
Joo, mitä oon ite tosta X:stä kuullu niin se on tarinaltaan vähän torso, mikä ei välttämättä niihin toiseen kahteen sarjan peliin verratessa tunnu ihan oikealta. Pelillisesti kuulemma hyvä, mut tarina ja sen puute jättää kylmäks. En ite tota ole pelannu, enkä tule varmaan pelaamaankaan ennenkun käännös tehdään switchille.
Mistä sitten päästäänkin tähän:
Switch sai "remakensa" alkuperäisestä Xenobladesta hiljattain. Peli on aikalailla koskemattomassa kunnossa, poislukien graafista kasvonkohotusta ja soundtrackin uusintaversiota. Eli just sellanen millasena mä tän remaken haluankin.
Alkuperäistä en ikinä pelannut, ja se tälleen jälkikäteen näyttääkin aika typerältä, pääasiassa johtuen siitä et kyseessä on alunperin Wii:n peli ja hahmojen kasvot on aika hirveetä katsottavaa. Pelillisiä muutoksia ei taida olla kovinkaan monta, jos yhtäkään, joten loppujenlopuks hyvinkin koskematon kokemus siltä osin.
Xenobladen tarinan lähtökohdat on kohtalaisen mielenkiintoset ja ainakin omalla kohdalla onnistui herättämään mielenkiinnon lähestulkoon heti. Peli pyöräyttää oman versionsa luomistarinasta, ja maailman alussa oli kaksi titaania vääntämässä toisiaan turpaan loputtoman meren päällä. Aikansa väännettyään molemmilta loppui virta ja jämähtivät niille sijoillensa. Ajan kuluessa elämä alkoi kukoistamaan molemmissa, orgaaniset eliöt Bioniksessa ja mekaaniset eliöt Mechoniksessa. Peli alkaa pitkäänjatkuneesta sodasta ihmisten ja koneiden välillä, missä ihmiset ovat yllättäen alakynnessä. Ainoana toivona kuvassakin näkyvä miekka, joka tuntuu olevan ainut tehokas ase koneita vastaan. Hirveästi tästä pidemmälle ei voi tarinoida, sillä alkutunneillakin tapahtuu jo jonkinlaisia juonenkäänteitä, ja ne on parhaimmillaan jos ne pääsee kokemaan itse.
Pelillisesti Xenoblade tuntuu olevan sitä, mitä FF12 olisi halunnut olla. Sen sijaan että koko pelin voi pelata autopilotilla, Xenobladessa perusiskut on automatisoitu ja erikseen käytettävät Artit on sitten pelaajan vastuulla. Pääasiassa taistelumekaniikka nojaa oikeassa positiossa olemiseen, eli jotkut Artit tekee enemmän vahinkoa takaapäin, jotkut lyö debuffeja jos lyöt sivusta jne. Kokonaisuudessaan siinä on aika monta liikkuvaa osaa, mutta loppujenlopuksi homma on aika simppeli, mutta jokatapauksessa viihdyttävä. Perinteiseen JRPG-tyyliin jokaisella hahmolla on vaihdettavat varusteet, gemit, skillit ja arttejakin on yleensä sen verta, että pelaaja joutuu niitä valitsemaan omaan pelityyliin sopivaksi. Paljon on puljattavaa, ja kun seitsemästä mahdollisesta hahmosta pitää vielä muodostaa kolmen hengen tiimi, niin erilaisia yhdistelmiä on sen verran käsittämätön määrä, että luulis jokaiselle löytyvän se sopiva. Erityismaininta siitä, että vaikka on mahdollista pelata perinteisellä tank+dps+healer-yhdistelmällä, on melkein mikä tahansa yhdistelmä rooleja myös toimiva. Valtaosa pelistä tuli itellä pelattua tank+dps+dps-kombolla, eikä tuossakaan ongelmia ilmaantunut kuin muutamassa paikassa, jolloin täytyi miettiä strategiaa uudestaan.
Kenttäsuunnittelu on parasta A-luokkaa, alueet on laajoja, vaihtelua on riittävästi ja lisäksi valtaosa niistä on vielä erittäin näyttäviäkin. Paikoitellen tuli ihmeteltyäkkin miten tän skaalan peli on saatu rullaamaan niinkin tehottomalla vehkeellä. Toisaalta kolikon kääntöpuolena jotkut alueet tuntuvat olevan vähän liiankin laajoja. Ennemmin tai myöhemmin edestakas ravaaminen alkaa kyllästyttämään, sillä välimatkat on usein ihan inasen liian pitkiä ja fast travelkaan ei tähän helpotusta välttämättä aina tuo. Tuntuu turhalta käyttää yksi socketpaikka +20% movement speed gemille, ihan vaan sen takia ettei tuo ympäriinsä juoksentelu vie peli-iloa liikaa.
Pelissä on myös jäätävä määrä sidequesteja, mikä yleensä meinaa sitä, että ne on aikamoista fetchquestia jokaikinen. Eikä tohon sääntöön tule poikkeusta tässäkään, aika mielikuvituksetonta kamaa joka alkoi kyllästyttämään hyvinkin nopeasti jos niitä rupesi ihan töikseen tekemään. Näitähän tosiaan pitää myös paikoitellen tehdäkkin, sillä muuten tulee päätarinaa edetessä useimmiten ennemmin kuin myöhemmin vastaan seinä, missä kohdin hahmojen levelit ei vaan riitä verrattuna vihollisiin. Josta päästään sit toiseen ongelmaan, eli tohon miten peli handlaa levelierot viholliset ja hahmojen välillä. Käytännössä et saa koskaan olla yli 4 leveliä alempana vihollista, koska sitten et osu yhdelläkään iskulla. Ei niinkään väliä pystyisitkö selviämään vai et, kun et kerta pysty tekemään vahinkoa yhtään millään tavalla. Kuulemma tota voi kiertää pikkasen lyömällä jokaiselle hahmolle agilitygemit, mutta tuntuu se jokatapauksessa vähän turhalta rajoitukselta, jos mikään muu ei ole esteenä paitsi osuminen.
Kokonaisuudessaan pidin tästä erittäin paljon. 70h vierähti pelin pääosan parissa mukavasti, eikä sen suurempia moitteita tullut ylhäällämainittujen lisäksi mieleen. Olisin toki toivonut muutaman sävyn synkempää tarinaa, mutta menee se tälläisenäänkin ihan ok. Vahva suositus, mikäli Switchin omistaa ja tän tyyppiset pelit maistuu ollenkaan.
Definitive Editionissa on vielä lisäepilogi, Future Connected jota oon kerinny alottamaan pikkasen. Ei kyllä jotenkin tunnu itellä lähtevän käyntiin ihan miten pitäis, ja luonnehtisin tätä lisäystä tähän mennessä aika pitkälti vaan kädenlämpöiseksi. Päivittelen jahka sen kerkeän pelaamaan loppuun, mutta lisäsin tän nyt tähän perään mikäli joku miettii yksinomaan tän epilogin takia pelin ostamista.