Borderlands 3 (PC) (Epicin ilmaispelit XXXIII ja Steam)
Tätä siis Epicistä ensin ilmaiseksi 8h, ja sen jälkeen ostin Steamiin koko paketin, koska vaikutti edelleen hauskalta. Kakkosta tuli pelattua vajaa 300h, mutta sen vuoksi tai siitä huolimatta tämä ei ole ollut ostoslistalla oikeastaan missään vaiheessa. Ajattelin, että aika on ajanut ohi näistä lootinkeräyspeleistä, D4kin on aika pitkällä ostolistan pohjalla. Toisaalta nämä on lähes aina sellaisia pelejä, joita ei kannata tuoreeltaan ostaa vaan vasta sitten ku se joku ultimatehärdellipaketti on valmis.
Pelisarjaa tuntemattomille(tämä on jo 4. osa), peli on ns. looter-shooter, elikkä käytännössä Action RPG:tä(lue: Diablo) FPSänä. Tarina on olemassa, joskin sitä ei hirveästi tule seurattua, ensi metrien jälkeen ja jossain vaiheessa alkaa toivoa, "skip" nappia. Peli on vauhdikasta ammuskelua ja peliteknisesti suola on pelin erilaisissa pyssyissä ja skilleissä, mitkä tekee yhdellä hahmolla pelaamisesta usein täysin erilaista riippuen siitä, mitkä skillit tai aseet on valinnut. Peli pysyy siis freesimpänä ku perus Doom ja toisaalta on menevää ammuskelua Diablo tyyppisen top-down pelin sijaan.
Pääpeliin sujahti sivutehtävien lisäksi joku 40h, joskin tein muutaman ylimääräisen pikkulisätehtävän tuossa pelatessa. Hahmo oli vähän väliä ylilevelinen päätehtävien sisältöön, mikä on ollut ongelma tässä pelisarjassa ennenkin. Pelin lopussa oli joku <50lvl ja siitä max levelille oli vielä 22 leveliä matkaa. Järkevämpi tapa tätä onkin nyt pelata niin, että pelaa päätehtävät äkkiä läpi ja käynnistää Mayhem 1 tason, jolloin kaikki sisältö skaalautuu levelille. Tehtävissä on edelleen liikaa länkyttämistä, jossa joku NPC puhelee ja puhelee ja juttelee ja sit ojentaa jonku esineen, jonka takia, et ole voinut jatkaa matkaa seuraavaa kohdetta kohti. Tämä vähän syö pelin ARPG fiilistä, kun juonta yritetään toisinaan liikaa pakottaa kuunneltavaksi. Sitä perushuttua se kuitenkin on sarjan ystäville. Pelissä on edelleen jostain syystä rajattu sitä, että vain yksi questi voi olla näkyvillä yhtä aikaa, joten vähän väliä saa olla ravaamassa journaliin valitsemaan avointa questia, ettei kävele jostain ohi.
Pelin tasot ovat edelleen sekoitus avointa ja putkea. Putket ovat kasvaneet pituutta huomattavasti ja valitettavasti siellä on usein vain yksi teleportti aivan alussa. Joten jos alueelle haluaa jostain syystä tulla uudestaan(esim. keräämään journalit tai tekemään myöhemmin avautuvan sivutehtävän) voi olla pitkä matka kävellä edes puoliväliin aluetta. Avoimet alueet ovat jo liian avoimia taas ja turhempaakin turhempia ajoneuvoja tuputetaan niin sivutehtävissä kuin DLCssäkin, jotta niitä ei voi sitten käyttää Mayhemissa koska ne on tehty siinä vaiheessa paperista(eivät siis skaalaudu). Ajoneuvot ovat keino liikahtaa muutama sata metriä nopeammin kuin kävellen, siinäpä se. Yhdessä tai kahdessa tarinatehtävässä pakollisia.
Loppu arvosteluni on pitkälti suunnattu niille, joille pelisarjan mekaniikat on osittain tuttuja, muilla voi mennä vähän ohi mistä puhun, mutta en nyt ala tähän joka vanhaa mekaniikkaa aukaisemaan. Myöskään juonia/hahmoja/tarinoita en juuri kommentoi. Vertailukohtani on pitkälti BL2, sillä tuoreempi Pre-Sequel, kahdesti läpipelattuna ei silti ole jäänyt kovin paljoa mieleen ja sitä ei juuri tullut pelattua tarinaa enempää.
Hahmoksi valitsin Moze/Gunner, jolla on siis erityiskykynä Taistelubotti haarniska. Nykyään skillipuissa on skillien lisäksi valittavissa erilaisia modifikaatioita action skillille, joten samallakin gearilla, hahmo voi olla erilainen action skillin asetuksista riippuen. Mozella ne olivat maltillisia muutoksia, vaihtuvat aseet(railgun, minigun, raketit, kranaatit, melee) botille, tai hahmoa seuraava minibotti. Muita hahmoja en juuri ole testannut, mutta sirenin kyvyt vaikuttivat melko erilaisilta riippuen minkä valitsi ja vaikuttavat arvaten enemmän hahmojen pelattavuuteen.
Bl3 on huomattavasti virtaviivaisempi kuin BL2, verrokkina voisi melkeen heittää D2 -> D3. Mukaan on kyllä tuotu paljon uutta ja QOL päivityksiä, mutta silti peli on itsessään helpompi ja sitä myöten hieman yksinkertaisempi. Hyviä buildeja on enemmän ja vaikein Mayhem level 11(BL2 OP levelit/D3 torment lvl) on selätettävissä aika nopeasti netistä löytyvällä buildilla eikä vaadi ihan hirveitä grindauksia. Diamon/Gold avaimia on netti täynnä ja niitä saa pienellä kikalla loputtomasti, joten lootin saa tarpeen tullen kerättyä melko sutjakasti parhaimpiinkin buildeihin. Buildit eivät myöskään ole mitenkään erityisen ronkeleita, vaan 'parhaassa buildissa' saattaa olla kymmeniä aseita jotka siihen sopivat, oman mieltymyksen mukaan. Tämä tekee end gamesta mielekkäämpää, kun ei tarvitse etsiä sitä yhden valmistajan tietyllä kahvalla ja spekseillä olevaa tiettyä asetta, jotta buildi edes toimii. Shield, grenade, class mod ja artifact vaikuttavat eniten buildin toimintaan, mutta niissäkin on "vaihtoehtoja" ja kuten sanoin, ilman spesifiä buildiakin peli onnistuu, ainakin Mayhem 4 meni kohtalaisen hyvin ihan random tavaroilla ja omalla buildilla. Hahmoja on kaikista lisureista huolimatta vain 4, pelifirman selitys asiaan oli, että edellispelin DLC-hahmot jäivät monella pelaamatta kokonaan, ja uskon sen, olivat sen verran erilaisia.
Itemeitä on yksinkertaistettu, on jätetty enää 5 väriä(BL2 9väriä) ja tuotu yksi manufacturer lisää, COV. Nyt oranssi hallitsee kenttää ja oikeastaan nopeasti kampanjan aikanakin kävi niin, että violeteilla voi heittää vesilintua. Valitsemani hahmon yksi buildi kuitenkin vaatii yhden satunnaisesti tippuvan violetin kranaatin, niin olen pitänyt auto-sellin vain sinisissä. Tämä ominaisuus on kyllä siunaus, voi siis säätää minkä värin itemit myydään automaattisesti jo poimittaessa, eikä ne täytä inventorya. Tämä toki vaikuttaa vähän rahaan, mitä tulee sit oikeastaan ovista ja ikkunoista eikä se lopu. SDU:t(inventoryslotit ja ammusten määrän kasvatus) ostetaan rahalla ja niistä saa aika nopeasti maksimitasot. Hyvänä puolena on, että pankkitilaa saa nyt reilusti, mutta se jaetaan kaikkien hahmojen kesken. Todellisuudessa sille ei ole kuitenkaan nyt niin paljoa tarvetta, itemit kun saa nopeasti kerättyä hahmoille ja loput voi myydä. Myös eridiumin käyttö on muuttunut, nyt sen pääasiallinen käyttö on ostaa kosmeettisia päivityksiä ulkonäköön TAI muuttaa aseiden ns. Anointed ominaisuuksia. Oranssien pyssyjen punaisten maustetekstien lisäksi aseihin saa nykyään myös "anointed" ominaisuuksia, jotka ovat joko classi sidonnaisia tai ei. Esim. 1% dmgea joka osumalla kunnes ammut ohi, tai kun poistut Iron Bear taistelubotista, tee lisävahinkoa hetken aikaa. Kuitenkin eridiumin tavoiteltavuus itselle vähentyi tämän myötä, sitä saa ihan riittävästi, mutta kun sillä ei osteta mitään erityisen tärkeää(BL2 sillä ostettiin SDUt) niin ei sitä varsinaisesti etsi. Se on muutenkin pääasiassa enää saatavissa pomovastustajilta, ja erikseen melee-lyötävistä kivistä(hohhoijaa, hidas animaatio).
Nykyään Badass levelit on toteutettu erillä tavalla, niitä kerrytetään ihan normaalisti XP:tä keräämällä ja valitaan sitten yksi kolmesta "puusta", joissa on unlockattavat skillit, jotka lisää hahmon tuhovoimaa. Eli taas mitä enemmän peliä pelaa, sitä voimakkaampia hahmot ovat, jopa vasta alkuvaiheen levelaushahmot. Kaikki siis hyötyvät yhden hahmon keräilystä. Tarvittaessa yksittäiset skillit saa sieltä pois, tai suljettua koko moden, jos buildi tai oma levutus sitä vaatii. Lisäksi on tarjolla nyt myös kolme erilaista "vault card" tehtävää, joissa on erilaisia Daily/weekly tehtäviä, kuten "tapa 20 skagia" tai "tapa 300 vastustajaa cold elementillä". Näitä tekemällä saavuttaa vault cardeissa leveleitä, joilla avataan sit pääasiassa kosmeettisia hyödykkeitä. 80h pelitunnin jälkeen, näistä oli auki ihan muutama itsellä, joten niille jotka ihan kaiken haluaa kerätä, näissä on grindaamista enemmän ku tarpeeksi.
Vähän jäisi kaipaamaan peliin tuhotuvampia ympäristöä, joita ihan minimaalisesti oli tarjolla. Jotain oikeasti räksyvää ja paukkuvaa kaiken värivälkkeen lisäksi. Yksinpelaajilla edelleen jotain muuta mekaniikkaa kuin revive, varsinkin jos bosseilla ei ole apureita joita ampua FFYL tilasta pois pääsemiseksi.
Koska ostin koko paketin, tuli siinä mukana kaikenlaista sivukauhtaa plus 4 isompaa DLCtä. Pienempiä sivukauhtoja ovat:
- 3 erilaista modea, jotka vaikuttavat peliin koko ajan, näistä yksi(ystävänpäivä teemainen) tekee erilaisia leijuvia sydämiä vastustajien ympärille, jotka joko räjähtävät tulena, happona tai loottina tai tuovat hahmolle healthia. Toisessa halloween teemassa osa vastustajista kuollessaan spawnaa päälle käyvän kallon, joita tarpeeksi ampumalla pääsee Halloween teemaiseen lyhyeen tehtävään, jossa on loppuvastustaja. Kolmannessa samalla idealla kerätään vastustajilta koodinpalasia, jotta päästään hienoon kartanaan ampumaan vastustajia ja tappamaan sitä hallitseva loppuvastus. Näiden kahden kesto on ehkä 30min max, pois lukien tuo keräily.
- Arms race, eli jonkinsortin Battle Royale, jossa hahmo pudotetaan areenalle, siltä otetaan kaikki skillit, itemit ja aseet pois, ja pakotetaan pyörimään siellä keräten parempia aseita, jotta voi päihittää alueen keskellä olevan päävastustajan. Erilainen kaikkiin muihin juttuihi nverrattuna, koska joka hahmo on samalla linjalla. Toisaalta tässä ei ilmeisesti pelata toisia vastaan edes Coopissa, vaan ainoastaan AI vastustajia spawnaa kentälle. Ihan hauska idea, mutta pelin sielun(omat aseet) ja sydämen(skillit ja action skillit) repiminen pois ei tehnyt tästä hittiä.
- Slaughterstar 3000, en testannut vielä. Ilmeisesti ihan perus arenamättöä, mitä edellisetkin osat ovat tarjonneet.
- Lyhyt tarinavetoinen tehtäväsarja pääpelissä tutustuttavan hahmon kanssa, ihan ok.
- Trialit n. 10min lyhyt dungeoneja.
Lisäksi pää-DLC:t, joista jätin yhden pelaamatta kun alkoi tulla ähky, ja hahmo oli max lvl, ja parhaat rojut päällä. Jättänen seuraavan hahmon levutus DLC:ksi.
DLC: Bounty of Blood
Länkkäriteemainen DLC. Lisäksi tarjotaan yksi uusi ajoneuvo, jota voi käyttää vain tuolla(tyhmä ratkaisu turhalle ominaisuudelle). Pelillisesti ammuskeluun ynnätään jumppadit ja portalit, sekä kahdenlaiset kasvustot joita käyttämällä(toista lyömällä, toiseen riittää ampuminen) voi lähettää eteenpäin joko ison happopurkauksen tai muuttaa yhden vastustajista hetkellisesti apuriksi. Tehtävissä on vähän liikaa em. länkytystä ja asioiden odottelua. Tunnelmaltaan ja tarinaltaan kuitenkin vaikutti ihan ok mitä jaksoin seurata, parempi kuin kakkosen DLC:t pois lukien Tiny Tina. Vois pelata toisella hahmolla uudestaan.
DLC: Moxxi’s Heist of the Handsome Jackpot
Tämä ei oikeastaan tarjoa mitään erilaista pelattavuuden suhteen. Tuntuu jopa vähän throwbackilta BL2 kun kaikki on hyperionin tavaraa, arkkuineen ja loader botteineen. Yhessä tehtävässä on fiksusti skipattu kaikki turha juokseminen ja hahmo teleportataan vanhoihin paikkoihin suorittamaan pikatehtäviä. Muuten varsin tuttu ja turvallinen DLC, muistuttaa siis voimakkaasti BL2 sarjan puolivälin tehtäviä. Tehtäväalue on sopivan pieni, eikä ajoneuvoja tarvita.
DLC: Psycho Krieg and the Fantastic Fustercluck
Hyvin suoraviivainen DLC, jossa sivutehtävät ovat pääasiassa todella lyhyitä (shoot me in the face!) ja tarina etenee raiteilla eteenpäin. Kestoa ihan muutama tunti max. Toisaalta tuntui että vihujen tiheys oli tässä runsaampi kuin peruspelissä tai Bounty of Bloodissa, joten ammuskelu oli ihan hauskaa.