Halo: The Master Chief Collection
Taas klassikkojen kimppuun. Legendaarinen Halo-sarja on koottu samaan peliin, jossa eri osien asennuksia voi veivailla edestakaisin ja joka pakottaa moninpelijuttujaan ärsyttävästi. Sinulla on 65 uutta ilmoitusta, osta äkkiä nämä skinit kun vielä voit, tässä koko ruudun mainos jota kukaan ei lue. Fortnite-päävalikon jälkeen kampanjat on kuitenkin ihan pelikelpoisia.
Halo: Combat Evolved (Anniversary)
Ruma, tylsä ja tympeä räiskyttely. Luulin sarjaa joksikin Xboxin Mass Effectiksi, mutta kovia odotuksia seuraa kova pettymys. Pelin rengasmaailma on visuaalisesti hieno ja musiikki on hyvää, mutta siinä ne hyvät puolet sitten olikin. Pelin kompastuskivi on ennen kaikkea surkea kenttäsuunnittelu, jossa joutuu ryynäämään samoja copypastattuja rännejä tunnista toiseen. Voinko vielä palauttaa kirjastokorttini?
Vanhan ja uusitun grafiikan välillä voi vaihtaa lennosta. Kumpikaan niistä ei toimi. Vanha tyyli on todella rujo uudisversion rinnalla eikä sen harmaissa betonilaatikoissa halua pelata, kun tabia painamalla maisemat muuttuvat huomattavasti nätimmiksi. Uusissa grafiikoissa on kuitenkin omat ongelmansa, koska kehitystiimi ei tajunnut mitä vanhalla tyylillä aikoinaan tavoiteltiin. Aavikkokenttä on muuttunut lähes viidakoksi, halon vastapuolta ei aina näy taivaalla vaikka pitäisi, kauhukenttään on lisätty kirkkaat valot. Maahan pudonneita aseita on vaikea löytää heinikossa, jota ei palikkagrafiikoilla ole edes olemassa. Pahinta on kuitenkin epäluotettavat hitboxit.
Röpöti röpöti, ilma on kovaa.
Grafiikkauudistuksessa myös 3D-mallit on pistetty remonttiin ja esimerkiksi puita on ohennettu, mutta vanhat hitboxit on säilytetty entisellään. Huomasin tämän kun yritin tuloksetta ampua puun taakse piiloutunutta vihollista. Vanha törmäyslaatikko ympäröi jokaista puuta kuin näkymätön voimakenttä. Naputin vanhaa grafiikkaa päälle ja pois koko loppupelin ajan, koska kiipeilyn ja taistelun kannalta on tärkeää tietää miltä maasto
oikeasti näyttää.
Halojen vaikeustasosta on täällä puhuttu. Otin rutiinilla toiseksi vaikeimman, joka on Halossa Hard. Homma toimi siihen asti kun softlockasin itseni. Jouduin hiparit minimissä väijytykseen, jossa ahtaaseen huoneeseen tulee joka ilmansuunnasta vihollisia ja näkymättömiä, kerrasta tappavia hiippareita. Koko kenttä piti aloittaa alusta. No pelataan normaalilla sitten, vaikka vähän harmittaa miten paljon vaikeustaso vetää kotiinpäin. Isommissa taisteluissa huomaa kyllä, kumpi tiimi osaa ampua.
Räiskinnän lisäksi pelissä on autolla ajelua. Warthog sai minut kaipaamaan Mass Effectin Makoa.
Halo 2 (Anniversary)
Valtava hyppy eteenpäin. Kunnon kenttäsuunnittelu tekee pelistä oikeasti hauskan räimeen. Peli-ilon suhteen Halo 2 on aivan toiselta planeetalta kuin edeltäjänsä. Uusi grafiikkatyyli on tällä kertaa uskollinen vanhalle eikä Xbox-grafiikkaa tee enää mieli edes vilkaista.
Tällaista maisemaa haluaa vain jäädä katselemaan, ihan sama mitä ympärillä tapahtuu.
Tarinankerronta on silkkaa Marvelia. Muukalaiset hyökkäävät maapallolle ja miljoonat ihmiset kuolevat, mutta koko ajan on pakko vääntää vitsiä. Taistelutoverit ovat suutaan piekseviä Aliens-mariineja, jotka jauhavat purkkaa ja räjäyttelevät avaruusolioita kunnes purkka loppuu. Eeppisestä draamastaan huolimatta peli on käytännössä komedia. Yllätyksenä mukana on myös pitkät pätkät pelaamista yhden avaruusolion nahoissa. Hylkiöksi joutunut sotapäällikkö joutuu tuhoamaan laumoittain Tulvaa ja muita alieneita sisällissodan merkeissä, mutta pelillä ei ole tarpeeksi munaa laittaa vastustajiksi ihmisiä.
Halo 2 on siisti rymistely alusta loppuun. Se vain katkeaa hölmöön cliffhangeriin, ihan kuin viimeinen kenttä olisi unohdettu laittaa mukaan.
Halo 3
Ensimmäinen peli jota ei ole remasteroitu, mutta kulmikkaisiin grafiikoihin tottuu nopeasti. Isompi ongelma on pelaajahahmon kypärän visiiri, joka peittää osan näytöstä, on alkuun raivostuttava eikä sitä saa pois mitenkään. Ihan kuin näytössä olisi likaa joka ei lähde pois. Sitä oppii sietämään ajan kanssa.
Kampanja alkaa taas maapallolta. Tyyyl-sää! Miksi avaruussarjat, jotka voisivat sijoittua miten mielikuvituksellisiin ympäristöihin tahansa, olettavat että haluamme kököttää samassa vanhassa Maassa ja räiskiä sinne saapuvia alieneita? Mass Effect 3, katson myös sinua. Tapahtumapaikaksi on sentään valittu Afrikka eikä New York, ja pelin puolivälissä lähdetään reilusti mielenkiintoisempiin maisemiin.
Tarina on paras tähän asti. Komedian ja draaman välille on löytynyt parempi tasapaino eikä joka kohtaus ole enää vitsikilpailu. Sodassa on monta osapuolta ja yllättäviä liittolaisuuksia, zombilaumankin kanssa voi neuvotella joissain tilanteissa. Peli tavoittaa elämää suuremman avaruusoopperan hengen hienosti. Mutta miten
keskeneräisellä halolla voi olla painovoima, kun se ei pyöri?
Halo 3 on hyvä loppu pelisarjalle. Tai olisi, jos se olisi loppu.
Halo 3: ODST
Mitä tehdään tyydyttävän lopun jälkeen? Tietenkin etko-osia. ODST on spinoff, joka kertoo pienen mittakaavan tarinan keskellä kolmosen tapahtumia. Kolmosen saamasta palautteesta on otettu opiksi: tiimi päätti että HUDin täyttävä visiiri ei ollut
tarpeeksi ärsyttävä ja päätti tehdä siitä vielä paljon pahemman.
Aaaargh!
Maa on edelleen tylsä paikka avaruusseikkailussa ja peli ei edes tunnu Halolta, vaan laadukkaalta modilta. Päähenkilö ei ole mikään sotilasmestari, vaan rivijermu jonka operaatio menee FUBARiksi jo alkumetreillä. Tarina on tiivis ja kiinnostavalla tavalla kerrottu. Tummanpuhuvat maisemat ja yksinäisyys tekevät tunnelmasta jännittävän.
Kentät ovat niin avoimia että mukana on nyt ensimmäistä kertaa kartta. Vasta ihan lopussa peli muistaa olevansa Halo ja laittaa pelaajan tetsaamaan pari kilometriä samannäköisiä teräskäytäviä pitkin.
Muutama Halo jäljellä, laitan arviota joskus tulevaisuudessa. Vitonen on varmaan pakko pelata pilvistriiminä...