Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Indiana Jones and the Great Circle (PC Game Pass)

Tältä osin viimeinen PC Game Pass -peli paketissa. 80-luvun leffasankari Indiana Jones jatkaa seikkailuja videopelien puolella. 90-luvun lisenssipeleistä poiketen nyt kuvakulmana on ensimmäinen persoona.

Oon aika paljon pelaillut noita ns. leffapelejä, mutta pakko sanoa, että nyt päästiin ehkä lähimmäksi koskaan, miltä videopeli on mulle leffalta tuntunut. Lisäksi tässä tapauksessa pelaaja tuntee olevansa Indianan saappaissa. Et ole supersankari, vaikkakin combat on vähän turhan helppoa, vaan vähän tavallaan kömpelö. Kai tämän pelin voisi läpäistä enemmän räiskienkin, mutta hiippailu sopii pelin teemaan tietysti tosi hyvin.

Grafiikoiden puolesta peli on Alan Wake 2:n ohella parasta, mitä olen nähnyt. Kuten nykyään vähän sopii odottaa, julkaisusta kun on vasta kuukausi, pelissä on joitain bugeja. En kohdannut mitään, joka olisi etenemistä estänyt, mutta immersio kärsi välillä kömpelöissä siirtymisissä. Raskaskin tämä on ja 1440p ultrawidellä 4080 saatiin kyykkyyn. Eikä helpottanut, että frame generation ei toiminut ilman järkyttävää input lagia, mutta DLSS performancella piti FPS:n juuri 60:n yläpuolella.

Kuten todettua, juoni on kuin oikeasta Indiana Jones -leffasta. Seikkailun ja natsien lisäksi löytyy sitä tuttua huumoria, joista leffatkin tunnetaan. Oli virkistäävää, kun tutkittavia alueita oli niin monta, mutta toisaalta väitän tason laskeneen pelin edetessä. Ensimmäinen alue oli mielestäni paras, kun viimeinen taas oli heikoin. Päätehtävien lisäksi löytyy muutama sivutehtävä per alue sekä mielin määrin etsittävää ja tutkittavaa.

Lämpimät suosittelut. Tästä raaskisi helposti jotain maksaakkin, mutta Game Passista kun löytyy, niin aina parempi. 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
Indiana Jones and the Great Circle (PC Game Pass)

Tältä osin viimeinen PC Game Pass -peli paketissa. 80-leffasankari Indiana Jones jatkaa seikkailuja videopelien puolella. 90-luvun lisenssipeleistä poiketen nyt kuvakulmana on ensimmäinen persoona.

Oon aika paljon pelaillut noita ns. leffapelejä, mutta pakko sanoa, että nyt päästiin ehkä lähimmäksi koskaan, miltä videopeli on mulle leffalta tuntunut. Lisäksi tässä tapauksessa pelaaja tuntee olevansa Indianan saappaissa. Et ole supersankari, vaikkakin combat on vähän turhan helppoa, vaan vähän tavallaan kömpelö. Kai tämän pelin voisi läpäistä enemmän räiskienkin, mutta hiippailu sopii pelin teemaan tietysti tosi hyvin.

Grafiikoiden puolesta peli on Alan Wake 2:n ohella parasta, mitä olen nähnyt. Kuten nykyään vähän sopii odottaa, julkaisusta kun on vasta kuukausi, pelissä on joitain bugeja. En kohdannut mitään, joka olisi etenemistä estänyt, mutta immersio kärsi välillä kömpelöissä siirtymisissä. Raskaskin tämä on ja 1440p ultrawidellä 4080 saatiin kyykkyyn. Eikä helpottanut, että frame generation ei toiminut ilman järkyttävää input lagia, mutta DLSS performancella piti FPS:n juuri 60:n yläpuolella.

Kuten todettua, juoni on kuin oikeasta Indiana Jones -leffasta. Seikkailun ja natsien lisäksi löytyy sitä tuttua huumoria, joista leffatkin tunnetaan. Oli virkistäävää, kun tutkittavia alueita oli niin monta, mutta toisaalta väitän tason laskeneen pelin edetessä. Ensimmäinen alue oli mielestäni paras, kun viimeinen taas oli heikoin. Päätehtävien lisäksi löytyy muutama sivutehtävä per alue sekä mielin määrin etsittävää ja tutkittavaa.

Lämpimät suosittelut. Tästä raaskisi helposti jotain maksaakkin, mutta Game Passista kun löytyy, niin aina parempi. 5/5.
Pelasit ilmeisesti path tracing päällä? Itse valitsin 4080 kanssa 4k dlaa + fg, jolloin fps on pääosin 100-120 fps. En huomannut lagia koska pelasin ohjaimella.

Sanoisin että peli pyörii hyvin siihen nähden miltä se näyttää.

Erinomainen peli kyllä ja oma juttunsa, eikä vain tomb raider kopio. Vaikka toki nää uudet tomb raideritkin on hyviä.
 
Pelasit ilmeisesti path tracing päällä? Itse valitsin 4080 kanssa 4k dlaa + fg, jolloin fps on pääosin 100-120 fps. En huomannut lagia koska pelasin ohjaimella.

Sanoisin että peli pyörii hyvin siihen nähden miltä se näyttää.

Erinomainen peli kyllä ja oma juttunsa, eikä vain tomb raider kopio. Vaikka toki nää uudet tomb raideritkin on hyviä.

Joo, PT päällä. Alotin ilman sitä ja se toimi tietysti huomattavasti paremmin, mutta kattelin joitain vertailukuvia PT:llä ja ilman ja on se vaan niin näyttävä teknologia, että pakko oli kärvistellä vähän matalammalla FPS:llä.
 
Detroit: Become Human

3 androidin tarinaa joiden kerrontaan vaikutat tekemilläsi päätöksillä.

9/10

Tää iski yllättävän kovaa. Harvoin pelaan tälläisiä leffapelejä mutta kun useampi ylipitkä roolipeli takana niin täyty jotain uutta koittaa kun PS Plussasta joskus saanut ilmaiseksi. Kaikki päätökset vaikuttaa kaikkeen ja vasta yksi tarinalinja takana mutta tärkein tuli siitä että tämän pelin tarinat jää todella mieleen ja pistää miettimään oikeasti.
 
Paholainen voi itkeä - lopullinen edition vuodelta 2015 (Bill Box ykkönen)
Legendaarisen pelisarjan turha emotus rebootti, jossa yriteltiin tavoitella tyhmiä massoja. Taistelu, kenttäsuunnittelu ja pelimekaniikka on yksinkertaistettu, ja pomotaistelut ovat täysin scriptattuja. Kenttäsuunnittelu on kohtalaisen ensimmäisen tehtävän jälkeen täyttä oksennusta: Putkijuoksua, hyppelyä tasolta toiselta, joka välissä välivideo ja aivan helvetisti turhia quicktime eventtejä. Kerättävää löytyy edellisosia enemmän, mutta nämä ovat kätketty taustoihin, joita on ajoittain vaikea erottaa pelialueesta, jonka seurauksena tulee törmäiltyä näkymättömiin seiniin tai pudottua lattiasta läpi. Lisäksi tasoihin pitää palata uudelleen, koska osa esineistä ja bonushuoneista vaatii myöhemmin saatavia aseita. Välinäytökset ovat melko laadukkaita, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää, mutta näitä ei pysty skippaamaan edes uudelleen peluusessioissa, koska samaan aikaan pyörivät lataustauot, ja näitä riittää kyllästymiseen asti. Huonoimmillaan 90 % kentästä on haahuilua putkessa, jossa juoni etenee ja toiminta on pelkkää quicktime event roskaa. Ulkoasultaan peli on todella näyttävä vielä tänäkin päivänä, hahmoanimaatiot ovat toteutettu aidon liikemallinnuksen voimin ja taustamusiikkina pauhaa ajoittain tunnelmaan sopivaa emorokkia. Vaihtelu todellisen maailman ja kieroutuneen limbon maailma toimii, mutta tämä on menetetty potentiaali kelvottomasta tasosuunnittelusta johtuen.
Taistelu on visuaalisesti näyttävää ja hetkellisesti myös ihan koukuttavaa, mutta loppupeleissä hyvin simppeliä ja kokeneemmalla pelaajalle haasteetonta. Perusmonsut ovat persoonattomia punkhenkisiä prötöjä, joiden tekoäly on kelvotonta: Pitkän kantaman aseisiin tai ilmataisteluihin monsut eivät osaa vastata juuri mitenkään, joten taisteluista selviää naarmuitta exploittaamalla tekoälyä. Ainot iskut saattavat tulla tekoälyn sooloillessa, eli tehdessä jotain täysin satunnaista tai pelimoottorin bugitellessa mm. 3 metriä ohimennyt moottorisahan terä osuu ilmassa leijaillessa. Tekoäly myös sekoaa säännöllisesti, jolloin 10 monsua jää seisoskelemaan kädet taskussa, kun hakkaat yhtä monsua kappaleiksi. Pahimmillaan monsut jäävät jumiin seiniin tai putoavat lattian alle, jonka seurauksena joutuu aloittamaan tehtävän uudelleen tai tekemällä harakirin. Kaikista pahin ongelma on aivan onneton kamera, jossa hienot lähikuvat menevät pelattavuuden edelle, jolloin kamera zoomailee parhaimmillaan seinää tai Danten naamataulua, samalla kun iskua tulee ruudun ulkopuolelta.
Tehtävät on puskettu läpi kuudessa tunnissa, patoutunut keräilijä tuhlaa niihin tuplasti. Vaikeustasoja löytyy tarinan läpäisyn jälkeen joka lähtöön, mutta yksikään niistä ei korjaa taistelun ongelmia, joten kuolema koittaa lähinnä quicktime eventeistä tai loppupuolen haistapaska -tasoisista tasoloikka kohtauksista. Mukana tulee myös lyhyt kampanja nuorennetun Vergilin saappaissa, jota vaivaa pitkälti päätarinan ongelmat, vaikka tasoloikka kohtaukset ovat järkevämpiä, välivideot (ja lataustauot) ovat minimissään mutta vastapainona maisemat ovat yksipuoleisempia ja kesto on supistunut pariin tuntiin. Lopputulemana kyseessä on semisti kehno taisteluseikkailu, turha rebootti ja pelisarjan ylivoimaisesti surkein julkaisu, jopa aikoinaan parjattu kakkososa tuntuu mestariteokselta tähän kalkkunaan nähden.
 
Paholainen voi itkeä - lopullinen edition vuodelta 2015 (Bill Box ykkönen)
Nostetaan vielä konkreettinen esimerkki paskasta suunnittelusta kokeilemalla Dante Must Die vaikeustasoa, joka on ollut edeltäjissä varsin hubaa kokeneemmalla miekanheiluttajalle, mutta tässä osassa täyttä kuraa. 1) Joka vitun monsu on suunnilleen "värikoodattua", joten niihin tehoaa vain tietty ase, joka rajoittaa liikevalikoimaa ja tyylipisteitä merkittävästi 2) Vihollisille lisätty Devil triggerit, joka rajaa entisestään liikevalikoimaa mm. ilmataistelut, pyssyt ja vihollisen tainnutus ovat poissuljettuja 3) Viholliset kestävät aivan helvetisti osumaa, joka tekee jokaisesta taistelukohtauksesta puuduttavan maratonin edellisten seikkojen ohella 4) Umpipaska kamera pääsee aivan uusiin ulottuvuuksiin, kun lentäviä pikkupaskoja jousipyssyineen spawnaa kamerakulman ulkopuolelle, josta tulee halpoja osumia, ja tähtäys ei toimi näihin kuin tuurilla 5) Pomotaistelu on yhtä helppo kuin aikaisemmin, mutta edellisestä kohdasta johtuen kestää liian pitkään, ja kaiken huippuna taistelun lopussa tulevat Quick time eventit tappavat jo kahdesta hudista, kun ne aikaisemmin vähän kutittivat, ja sen jälkeen takaisin kentän alkuun. Voi VITTU MITÄ PASKAA! :sick::sick::sick:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 303
Viestejä
4 595 785
Jäsenet
75 589
Uusin jäsen
Antsuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom