Epicin ilmaispelit osa 36. Tällä kertaa kaikki oli aika hyviä.
Turnip Boy Commits Tax Evasion
Kevyt zeldailu äidin kasvimaalla. Tekopirteällä maailmalla on sarkastinen huumorintaju ja pari synkempää sivujuonnetta. Pelin touhuaa läpi kahdessa tunnissa, sivujuttuihin voi mennä kolmas. Oikea loppu on näkemisen arvoinen, joten sen avaavat keräilyesineet kannattaa käydä napsimassa. Peli avittaa siinä.
Turnip Boy on niin sanottu huumoripeli. Vitsejä on paljon mutta ne ovat, sanoisinko, kulttuurisidonnaisia. Jos meemihuumori ja animeviittaukset aiheuttavat hampaiden kiristelyä, sitä tekee tämä pelikin.
Sable
Selvästi Dyyni-vaikutteinen tutkimusmatkailupeli. Pelaaja on teknobeduiinien ammatinvalintakoetta suorittava nuorukainen, jonka hommana olisi lähteä maailmalle ja hankkia jostain haluamaansa työtä edustava naamari. Kotileiriin voi palata päättämään pelin koska haluaa, kunhan ainakin yksi maski on taskussa. Pelistä saa luonnollisesti eniten irti jos tutkii kaikki paikat, hankkii mahdollisimman monta maskia ja tekee valinnankin ajatuksella. Ja jos välttämättä haluaa kerätä joka ikisen perhosen ja onkia kaikki kalat, siihenkin löytyy sivutehtävä.
Simppeli cel-sheidattu grafiikka näyttää siltä kuin tekstuurit olisivat unohtuneet pelistä kokonaan. Taidetyyli näytti kuvissa rumalta ja alkeelliselta, mutta onkin liikkeessä yllättävän nättiä. Tulee mieleen joku ranskalainen tieteissarjakuva. Joka tapauksessa Sable on ulkonäköönsä nähden aivan liian raskas. RTX-kortillakin framet tippuivat pariinkymppiin monimutkaisissa ympäristöissä, vaikka tämännäköisen teoksen luulisi pyörähtävän puhelimellakin. Kai cel-shading sitten vain syö tehoja.
Prön prön.
Liikkumiseen on panostettu. Pelissä voi kiipeillä, liitää ja ajaa leijupyörällä. Nintendollehan ei PC-pelaajan raha kelpaa, mutta sen perusteella mitä olen Breath of the Wildista nähnyt, Sable ottaa siitä runsaasti vaikutteita. Taistelua ei tosin ole eikä muitakaan tapoja kuolla. Pelaaminen on tasohyppelyä, pulmanratkontaa ja sitä tutkimusmatkailua. Monesti tuli sellainen "Jestas, mitä
tuolla on?! Tuonne on päästävä!" -tunne kun horisontissa näkyi jotain ihmeellistä.
Sablen serkut ovat yleensä sanattomia. Juuri tällaisissa peleissä tarina on tapana kertoa symboleilla ja viittauksilla, ja joku apina aivan taatusti ehdotti sitä pelin design-palavereissa. Sablella on onneksi paljon asiaa ihan tekstimuodossa. Dialogia ei ole ääninäytelty, mutta sitä on runsaasti ja se on kohtalaisen persoonallista.
Myös saavutuksia riittää eivätkä ne jää huomaamatta. Epicin "turpa kiinni" -säädintä tarvittiin taas, mutta nyt selvisi ettei se tallennu pelikertojen välillä. Asetuksen joutuu napsauttamaan joka kerta uudestaan päälle, muuten aavikon hiljaisuuden täyttää jatkuva saavutusilmoitusten kilinä.
Train Valley 2
Koukuttava logistiikkapuzzle. Ympäri maastoa on ripoteltu tehtaita, jotka tuottavat kiviä ja keppejä ja kehittävät niistä mikroprosessoreja. Pelaajan on vedettävä ratakiskot laitosten välille, lähetettävä junia tehtaasta toiseen ja toivoa ettei haavereita satu. Kolarien välttely kuulostaa helpolta, mutta kun joutuu jonglööraamaan vaikka viittä eri paikkoihin puksuttavaa junaa samaan aikaan, yksikin väärään asentoon unohtunut vaihde aiheuttaa hetkessä katastrofin. Kentät ovat lyhyitä rykäyksiä, vartista puoleen tuntiin. Jokaisen kentän jälkeen iskee voimakas himo pelata vielä seuraava.
Vaihteiden managerointi käsin muuttuu puuduttavaksi, kun rataverkostot kasvavat. Jossain vaiheessa toivoin että junalle voisi vain asettaa määränpään ja se navigoisi sinne omin toimin, kunhan vain reitti löytyisi. Peli on muutenkin melko hankala alun jälkeen, ja kenttiin ilmestyy hauskoja mutta kieroja erikoisominaisuuksia. Yhdessä kentässä radat on rakennettava purkautuvan tulivuoren ympärille, toisessa omat tuotantoketjut eivät saa häiritä kartan halki kolkuttavaa Tylypahkan pikajunaa. Rataverkkojen optimointi on haastavaa, mutta myös uskomattoman tyydyttävää onnistuessaan. Toisaalta pienenkin mokan jälkeen sormi hakeutuu restart-napille melkein itsestään. Ne viisi tähteähän on kerättävä joka kentästä! Vaikka sitten yhteen kenttään olisi kulutettava monta tuntia. Peli on niin addiktiivinen, että se aiheutti pitkästä aikaa konkreettisen tetris-efektin. Junat vilisevät silmissäni edelleen.
Umpisolmu Etelänavalla.
Täydellisyyden tavoittelu pidentää peliaikaa reilusti. Pelissä on 50 kenttää ja sain upotettua niihin yhtä monta tuntia.
Lisäosissa olisi 258 kenttää lisää.
Ehkä ostankin niillä rahoilla jotain vähemmän koukuttavaa. Vaikka fentanyyliä.