Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On kyl käynyt itelläkin mielessä tuo 'ensimmäisen' pelaaminen uudestaan, eipä se teknisesti niin jälkeenjäänyt ole etteikö sitä vois pelata. Lisärissä tuli vielä niitä mechoja mukaan jotka jäi itellä aikanaan yhteen pelikertaan.
XCOM Enemy Within (pc)
Alkoi fps-pelit tökkimään, niin lajin vaihto, ja paluu pitkän ajan jälkeen xcomin pariin. Tätä on pelattu ennenkin ja xcom 2:ta lisäreineen vielä enemmän, niin vähän sellainen retrospektiivinen näkemys. Miltä siis tuntuu vanha taktiikkanapsuttelu pitkän ajan päästä. Ja tuntuu kyllä ihan hyvältä. Vaikka xcom2 oli parannus peliin lähes kaikilta osa-alueilta, niin ei tämäkään edelleenkään huono ole.
Pari pahaa puutetta kyllä. Ensimmäinen on solttujen customointi. Tai sen puute. Häiritsi jo aikoinaan varsinkin miespuolisten solttujen haarniskat, joisa näyttävät kaikki samanlaisilta 200 kiloisilta ylilihavilta palleroilta, joilla on minikokoinen pää. Eikä se häiriintyminen ole kyllä ajan kanssa vähentynyt. Naiset ei ole ihan niin pahoja, mutta ei niissäkään sitä customointia, että saisi sen verran persoonallisuutta, että tuntuisivat henkilöiltä eikä pelinappuloilta. Asia, joka xcom 2:ssa paljon paremmin. Toinen on musiikin puute ja ihmeellinen tyhjyydeltä tuntuva hiljaisuus. Kyllä nyt ainakin tehtävälle lähtiessä ja palatessa pitäisi poppi soida, eikä vain kevyt lentolaitteen moottorin mölinä. Taas xcom2 ja vielä tactical legacy packin ufo defence soundtrack, niin aivan eri tunnelma. Asia kyllä suht helppo korjata laittamalla pelatessa se soundtracki youtubesta soimaan.
Muuten jopa yllättävän hyvin säilynyt peli. Kun peli muistissa, mutta ei hyvässä muistissa, niin mielenkiintoista pelata kun voi laittaa vaikeusasteen kohdalleen, ei tarvi ohjeita, ja kaikki ei vaan automaattista muistista tulevaa klikkailua, vaan siinä mielessä tuntuu jopa tuoreelta.
Mikäli on jostain syystä jäänyt Long War -modi kokeilematta EW:lle niin suosittelen ehdottomasti. Tekee kampanjasta pidemmän ja monipuolisemman, lisää uusia hahmoluokkia, nostaa tiimin kokoa aluksi kuuteen ja lopulta kahdeksaan, enemmän kustomointia ym. Normi EW tuntuu tuon jälkeen aika kököltä.
Minä en tuota xcom:iin hirveästi vertaisi. Lähinnä se näkyy taistelujen graafisessa tyylissä, mutta ei paljon muussa. Jos hakee uutta xcom:ia, niin pettyy pahasti, vaikka muuten ihan kelpo peli onkin. Ja korttilajeja on kolme. Attack, skill ja heroic. Mutta samaa mieltä, että kympillä hyvä ostos jota voi täyden hinnan sijaan suositella.
Jos tuosta pidit niin kannattaa kokeilla Far Cry 5. Hyvin samankaltainen mutta tekee mielestäni miltei kaiken vielä paremmin.Days Gone PC
Jos tuosta pidit niin kannattaa kokeilla Far Cry 5. Hyvin samankaltainen mutta tekee mielestäni miltei kaiken vielä paremmin.
Halo: Combat Evolved Anniversary - The Master Chief Collection (PC)
Tuli tämä MCC joskus hommattua tilapäisessä mielenhäiriössä niin päätin sitten vetäistä nämä Halot uusiksi. Ekana moisella nimihirvityksellä varustettu alkuperäinen osa, joka ilmestyi alunperin ekalle Xboxille. Tarina alkaa, kun ihmiskunnan avaruuslaivaston alus saapuu salaperäiselle rengasmaailma Halolle. Siitä on kiinnostunut myös muukalaisrotujen liittouma Covenant, joten eihän sitä niille voi antaa. Pääosassa on vihreään voimahaarniskaan kiedottu kyborgi Master Chief, joka ei turhia puhu vaan antaa pyssyjen hoitaa turinat puolestaan. Apuna sotilasmestarilla on tekoäly Cortana. Useimmissa, varsinkin aikalaisissa räiskinnöissä juoni jätettäisiin tähän, mutta tässä löytyy jo viitteitä Halo-mytologiasta, joka pääsee vasta myöhemmissä osissa kunnolla vauhtiin.
Entäpä se peli sitten? Koska peli julkaistiin Xboxille, se tehtiin konsolin ehdoilla. Unohda tusina tussaria selkärepussa (vai missä mahtoivatkaan niitä säilytellä...), sotilasmestari kantaa kerralla vain kahta asetta. Jos ammukset loppuvat eikä lisää löydy, poimitaan maasta uusi tilalle. Peli on sentään sen verran hyvin tasapainotettu, ettei tuskaa tarvi kärsiä eikä käsirysyyn sen vuoksi ajautua. Osuma kuluttaa aluksi suojakenttää ja kun se on kulunut, mennään kiven taakse hetkeksi huohottamaan kunnes se latautuu täyteen. Jotkut vannovat Haloissa vaikeampien vaikeustasojen nimeen mutten itse ole koskaan pitänyt niistä. Kun MC Voimahaarniska ottaa osumaa niin on pakko mennä suojaan tai kuolo korjaa äkkiä. Vaikeammilla tasoilla osumaa tulee enemmän ja suoja myös latautuu hitaammin, eli seuraa tuplaturhautuminen. Pitäkööt harkkorehalostit vaikeustasonsa, minä pelaan normaalilla. Räiskintä sentään tuntuu ihan mässevältä, johtunee subbarista jota mulla ei ollut yhdenkään aiemman osan kanssa. Haulikossa kuitenkin voisi olla munakkaammat äänet, vaikka se muuten tappaakin talossa ja puutarhassa. Suosikkini on näissä silti aina ollut plasmakivääri.
Kentät ovat tämän pelin heikkous. Välillä on ihan kivaa maastoa, mutta sitten mennään Halon sisuksiin ja alkaa copy-pastekäytävät, joita jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu... Vaikka se onkin ehkä lorella selitettävissä niin huono selitys se on silti. Tuntui vähän, että pelin teossa tuli kiire ja keskivaihe tehtiin repimällä aita mäkeen. Se onkin pelin turhauttavin osuus, varsinkin kun kuvioihin tulee mystinen Tulva. Vähän yllätyksekseni se ei aiheuttanut yhtä pahaa ärsytystä kun aikanaan tätä pelatessani, kohteeksi oli vaihtunut kenttäsuunnittelu. Sitten kun vielä lopuppuolella mennään samat kentät toiseen suuntaan takaisin niin näkemykseni valmistuksen kiireestä vain vahvistui.
Ajan hammas on tätä jo nakertanut, sentään peli pyörii erinomaisesti kun on parikymmentä vuotta vanha. Kuvittelin tähän kuluneen enemmän aikaa mutta Steam väitti läpäisyyn menneen vain reilut 8,5 h joten kai se sitten on uskottava. Täytyy ainakin trilogia vetäistä loppuun ennen kuin annan lopullista tuomiota näille.
Tunnelma oli ihan sama ainakin itselleni maailma juurikin samanlainen syrjäinen amerikkalainen maalaispaikka metsineen ja kummassakin ollaan eristyksissä ulkomaailmasta. Teemakaan nyt ole kaukana etenkään että se pelattaessa vaikuttaisi juurikaan. toisessa on zombiet ja toisessa uskonkultti. Kummassakin ammutaan myös ihmisiä. Days Gone:ssa on nuo zombiet sitten ammuttavaksi lisäksi mutta Far Cry 5:ssakin on "huumeilla höystettyjä" ihmisiä jotka menee aika samasta. Far Cry 5 vaan tekee aikalailla kaiken paremmin. Toki kuten aina makuasioita myös.Mitä halvattua. Näillä peleillä ole juuri muuta yhteistä, kun open world. Täysin erityyppiset pelit kyseessä, niin tunnelmaltaan, teemaltaan ja pelattavuudeltaan.![]()
Tunnelma oli ihan sama ainakin itselleni maailma juurikin samanlainen syrjäinen amerikkalainen maalaispaikka metsineen ja kummassakin ollaan eristyksissä ulkomaailmasta. teemakaan nyt ole kaukana etenkäänettä se pelattaessa vaikuttaisi juurikaan. toisessa on zombiet ja toisessa uskonkultti. Kummassakin ammutaan myös ihmisiä. Days Gone:ssa on nuo zombiet sitten ammuttavaksi lisäksi mutta Far Cry 5:ssakin on "huumeilla höystettyjä" ihmisiä jotka menee aika samasta. Far Cry 5 vaan tekee aikalailla kaiken paremmin.
Tunnelma oli ihan sama ainakin itselleni maailma juurikin samanlainen syrjäinen amerikkalainen maalaispaikka metsineen ja kummassakin ollaan eristyksissä ulkomaailmasta. Teemakaan nyt ole kaukana etenkään että se pelattaessa vaikuttaisi juurikaan. toisessa on zombiet ja toisessa uskonkultti. Kummassakin ammutaan myös ihmisiä. Days Gone:ssa on nuo zombiet sitten ammuttavaksi lisäksi mutta Far Cry 5:ssakin on "huumeilla höystettyjä" ihmisiä jotka menee aika samasta. Far Cry 5 vaan tekee aikalailla kaiken paremmin. Toki kuten aina makuasioita myös.
Jos tuosta pidit niin kannattaa kokeilla Far Cry 5. Hyvin samankaltainen mutta tekee mielestäni miltei kaiken vielä paremmin.
Kauanko peli kestää? Yksinpelissä sillä ei ole väliä, mutta moninpelinä esim. Civilizationin pelaaminen aika turhaa, kun se kestää päiviä (asetuksista riippuen toki) ja aina pitäisi saada sama porukka linjoille.Joululaneilla tuli tutustuttua vuoropohjaiseen strategiaan nimeltä Battle for Wesnoth (The Battle for Wesnoth)
Kyseessä ilmaispeli joka löytyy kätevästi mm. Steamista. Jos tykkää Heroes of Might and Magicin taistelumekaniikoista, niin tämä on vähän samansuuntainen mutta koko peli on sitä taistelua heksagridissä isolla kartalla. Jokaisella pelaajalla on yksi komentajayksikkö joka voi linnassa ollessaan palkata itselleen kaveriksi muita sotilasyksiköitä. Löytyy jalkaväkeä, jousimiehiä, ratsuväkeä, pappeja, maageja ja kaikenlaisia satuolentoja. Rahaa kerätään ottamalla kartalta haltuun ruutuja joissa on kylä. Yksiköt taistellessaan keräävät kokemuspisteitä ja ne voivat kehittyä tehokkaammiksi. Erilaiset maastot vaikuttavat luonnollisesti yksiköiden liikkumiseen, puolustautumis- ja hyökkäämiskykyyn. Suosittelen kokeilemaan jos vuoropohjainen strategia nappaa. Pelissä on aktiivinen yhteisö ja jos tietokonetta vastaan pelaaminen tai lukuisien kampanjoiden läpi hakkaaminen alkaa puuduttaa niin pelikavereita löytyy netistäkin.
Kauanko peli kestää? Yksinpelissä sillä ei ole väliä, mutta moninpelinä esim. Civilizationin pelaaminen aika turhaa, kun se kestää päiviä (asetuksista riippuen toki) ja aina pitäisi saada sama porukka linjoille.
"Don't Be a Fool." Trevor Hill on maailman keskinkertaisin ja mieleenpainumattomin ihminen, joka saa eräänä päivänä tietää elävänsä keskellä tosi-TV:tä. Vähän kuin The Truman Show mutta omalla twistillään. Itse peli on sivurullaavaa tasohyppelyä, Trevorin auttajalla pelatessa kuitenkin mennään ensimmäiseen persoonaan ja selvitellään pieniä puzzleja. Välillä jopa ohjataan Trevoria samalla kun auttaja ohjaa laitteita etänä kameroiden läpi. Pulmat eivät kauhean erikoisia olleet tuota kamerakikkailua lukuun ottamatta, yhteen tosin jämähdin nolosti kun en tajunnut katsella tarpeeksi ympärilleni. Tarina sentään nousi hieman keskiverron yläpuolelle ja sen sanoisin olevan tämän pelin vahvempi puoli. Kokonaisuutena tästä jäi fiilis plussalle ja kannattaa tsekata jos AAA-sisältö kyllästyttää, hintakaan ei ole paha.
Itellä turhauttaa alottaa enää koko peliä koska noilla planeilla saa kaikennäkösiä bonuksia ja en niitä kuitenkaan haluais ite käyttää kun ne tekee just tuota rintamarallia että ukot liikkuu ees taas sinne sun tänne vaikkei mitään edes tapahdu. Toinen on kyl just tuo DLC:n aiheuttamat ongelmat, että jos ei kaikkia hanki niin siellä on niitä piilofeatureita jotka eivät joko toimi tai toimivat piilossa ilman että niistä tietää kun ei ole DLC:tä. Ja sit joissakin DLC:ssä jotain rikkinäisiä juttuja joita ei haluais edes mukaan. Man the guns oli viiminen mitä ostin ja sitäkään ei tullut pelattua.Tämä on sinällään sekä mielenkiintoista, että turhauttavaa, sen optimaalisen alun etsiminen, periaatteessa peli on voitettu tai hävitty jo ennen sotien alkamista... mutta sodassa homma kusee kyllä viimeistään aivan umpityhmään AI:hin, sekä omalla että vastustajan puolella. Kun olet piirrellyt hienot suunnat sun kenraaleille, niin mukava se on katsella, kun ne rullaa ihan väärään suuntaan vaikka vihu olisi viereisellä alueellla. Mutta kun tuolla toisella puolella maata ois joku tyhjä kohta, tms. Eli pitää kuitenkin mikromanageroida niitä. Tai sitten vihun AI hylkää Maginot-linjan vetääkseen kaikki joukot Afrikkaan... koska syyt. Tai Mannerheim-linja on täysin tyhjä, kun mahorkka-jengi lähtee liikkeelle.
Eli onhan tämä valtavan turhauttava peli kaikin puolin mutta kummasti vaan vetää puoleensa. Mutta tuolle sodankäynnille ja AI:lle saisivat tehdä kyllä jotain.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, tuntuu vaan järkijättöseltä tehä niitä pläänejä jos niitä ei käytä. Vähän ku Hoi3 oli mahollisuuksia piirrellä kartalle hienoja käppyröitä ku todellisuudessa voit vaan tehä ne asiat.Niin juu ja kuulemma kannattas ne suunitelmat tehdä että saa ne bonukset mutta sitten ei käynnistä niitä vaan manuaalisesti siirtelee divisioonia, niin kuulemma saa ne bonukset hyödynnettyä
Alan Wake 1 Remastered näyttää siltä miltä muistin alkuperäisen näyttäneen. Eli remasterointi on varsin onnistunut, koska oikeasti alkuperäinen on paljon karumpi nykyään nähtynä.
Karsastin uudelleenpeluuta, koska inhosin metsässä tarpomista. Mutta onneksi se olikin vain lähinnä 2. jakson ongelma. Jakso 1 sisälsi myös metsää, mutta myös paljon tarinan alustusta sen ulkopuolella. 3 oli jo monipuolisempi ja nelosesta homma vasta lähteekin toden teolla käyntiin.
Oli myös varsin vapauttava idea, että peliä ei tarvitse pelata episode kerralla. Aiemmin pidin sitä ns. oikeana tapana tälle, mikä nosti radikaalisti aloittamiskynnystä. Mutta toimii paljon paremmin, kun jättää tallennuspisteelle kun siltä tuntuu.
On kyllä HIEMAN ristiriitaiset tunnelmat tämän HOI4:n suhteen, tuli palattua peliin ja pikkuhiljaa hommattua kahta vaille kaikki DLC:t, eikä tästä kyllä normaali ihminen pääse perille ilman saakelinmoista excelöintiä ja youtube-kurssitusta. Varmaan mennyt youtubeja aiheesta töllöttäessä yhtä paljon aikaa kuin itse peliin. Tutoriaaleja onkin pilvin pimein, osa ei enää päde, koska uudet DLC:t.
Sinänsä varsin mielenkiintoinen aihe ja kovasti tulee yksityiskohtia ja uusia mekanismeja DLC:den myötä, eikä mitään hajua, miten mikäkin muutos vaikuttaa mihinkin ainakaan alussa ja myöhemminkin hieman epäselvää kaiken kaikkiaan. Noi tooltipit eivät ole millään tasolla kovin selventäviä useassa tapauksessa. Ja esim. divisioonien statsit, organisaatiot, hardnessit ynnä muut. Kyse on useinkin pikku prosenteista, että on vaikea mieltää, onko joku asia tärkeä ja kuinka. Ja sekin hauska puoli esim. fokus-ruudussa, että jos sulla ei ole esim. jotain DLC:tä, ei se fokus toimi sellaisenaan. Lievästi ärsyttää tuommoinen. Paperilla tietysti kuulostaa hienolta, että voit suunnitella itse panssari-, laiva- ja lentokonemallit tai laittaa salaiset agentit tekemään myyräntyötä vastustajien maissa.
Jos aloittaa -36 kampanjan, niin pelihän alkaa varsin mielenkiintoisena ongelmanratkonta- ja managerointipelinä ja sitten kun rähinä alkaa, laajentuu sotapeliksi, jossa pitää osata moniajaa niin maa-, ilma- kuin merivoimien operaatiot plus sitten se managerointi jatkuu taustalla. Ja jottei olisi liian helppoa, niin siinä suhaat sitten agenttien ja resistancen ynnä muiden pikkujuttujen kanssa.
Siinä kohtaa kun rähinä alkaa punnitaan miten hyvin olet osannut manageroida talouden, tiedustelun ja politiikan sille mallille, että pärjäät sodassa lyhyessä juoksussa ja pitkässäkin. Moni yritys onkin tyssännyt juuri siihen, että hitto olenkin tehnyt väärin tai liian suppeasti jotain asioita, ja nyt kolahtaa nilkkaan ja takkiin tulee. Kun vetää ironman-moodissa pelejä, niin aika monta kertaa on tullut todettua, että alusta taas...
Tämä on sinällään sekä mielenkiintoista, että turhauttavaa, sen optimaalisen alun etsiminen, periaatteessa peli on voitettu tai hävitty jo ennen sotien alkamista... mutta sodassa homma kusee kyllä viimeistään aivan umpityhmään AI:hin, sekä omalla että vastustajan puolella. Kun olet piirrellyt hienot suunnat sun kenraaleille, niin mukava se on katsella, kun ne rullaa ihan väärään suuntaan vaikka vihu olisi viereisellä alueellla. Mutta kun tuolla toisella puolella maata ois joku tyhjä kohta, tms. Eli pitää kuitenkin mikromanageroida niitä. Tai sitten vihun AI hylkää Maginot-linjan vetääkseen kaikki joukot Afrikkaan... koska syyt. Tai Mannerheim-linja on täysin tyhjä, kun mahorkka-jengi lähtee liikkeelle.
Eli onhan tämä valtavan turhauttava peli kaikin puolin mutta kummasti vaan vetää puoleensa. Mutta tuolle sodankäynnille ja AI:lle saisivat tehdä kyllä jotain.
No pakko myöntää että itellä ollut sellainen ON / OFF suhde peleihin. Mutta kuitenkin pitänyt aina pelaamisesta. Ollut ihan ps1 ajoista ja ensimmäinen laite oli amiga jonka jälkeen 8bit nintendo mutta ps1 oli laite joka tuntui laitteelta.
Joka tapauksessa ikää on siis jo 37v , en ole mikään hc pelaaja. Max 2h kerrallaan. Tuli hommattua tuo uusi xboxi series s koska se on enemmän kuin riittävä omaan käyttöön , lisäksi poikani siinä iässä että häntä ajatellen sen hommasin alunperin.
Itse peleihin, ostin alkuun alan wake 2 , re village gold edition , ja sonic frontiers pelit. Luulen että lapselle nimenomaan hyvä tuo sonic kouluikäinen kyseessä. Mutta mutta itse asiaan, ON MUUTEN PERKELEEN hyvin tehty tuo alan wake 2 peli. Jumalauta vaikka oli jotenkin hankala ensinnäkin pitkän pelitauon jälkeen suoraan tuollaisen kimppuun käydä niin kyllä oli loistava ostos, sain tarjouksessa 49e hintaan sen. Todella monipuoliselta vaikuttaa ja on siinä haastettakin. Itse pelaillut aiemmin seikkailu pohjaisia kuten tomb raiderit, ja ps:llä last of usit. Resident evilit on lähellä sydäntä kanssa, niissä on sitä jotain. Toki sarjassa on niitä floppejakin. Uncharted oli aikoinaan peli josta tuli ihan oikeasti niitä elämyksiä se oli ps3 aikaan uncharted 3 drake deception peli. Mulla tosiaan menee laidasta laitaan nuo, gta:t olen kans kaikki veivannut läpi, omalla kohdalla gta 5 on se jonka olen pelannut joka ikisellä alustalla läpi mitä tulee konsoleihin.
Nyt sitten miettinyt kun en ole yhtään perässä että mitä sieltä on tuloillaan yms, niin onko jollain heittää jotain vinkkejä pelistä mitä kannattaisi kokeilla, starfield kiinnostaisi mutta olen kuullut että NIIN BUGINEN kun peli voi vain olla.
Itellä laaja skaala mikä uppoaa ja mikä ei, myös far cry sarja on lähellä sydäntä 3 ja 5 oli ainakin omalla kohdalla loistavat ja oikeastaan vielä 4. Asensin eilen 6 mutta en jaksanut vielä 1 tuntia pidempään sitä pelata. Mutta joo pitää selata nuo pelit läpi mitä siellä on tarjolla, ja itsellä on tuo ultimate tilaus lisäksi voimassa boxilla.
Eikös tuo witcher ole peli mihin uppoaa paljon aikaa?. Meinaan minä kyllä mielellään käytän aikaa mielenkiintoiseen peliin missä moni puolinen sisältö Ja tarinavetoinen juoni on toki plussaa. Kun mitä lukenut niin eikös siihen witcheriin ole paljon lisäosia? Sen witcher wild hunt tai joku tuollainen , luin paljon ja katsoin videoita siitä. Vaikutti todella todella hyvältä. Joskus pelailin assasin creedejäkin, ei ole pahaa sanottavaa niistä black flag oli hyvä mielestäni. Valhalla sen saisin asennettua tuolla jäsenyydellä mikä itellä on elite. Mutta jos peli maksaa, ei sekään ole ongelma mutta jos hinta on esim: 60+ niin haluan siihen jo paljon sisältöä eli peliaikaa reilusti enemmän kuin vuorokausi kaikkine hommineen.
Oon pelannu kaikkia Witchereitä ja ongelma niissä tahtoo olla itse gameplay, eli pelaaminen.Tuo witcher on sellainen mitä olen jo paljon ihastellut videoilta, mutta niitäkin on monta, en ole pelannut ainuttakaan HARMI, Rdr 2 on kans peli jota en ole pelannut. En tiedä miksi, aikanaan pidin jo western pelistä nimeltä G.U.N. Sniper elitet olen pelannut 1,2 läpi olivat todella hyviä omassa genressään. firewatch ja plaque en ole edes kuullut.
Eikös tuo witcher ole peli mihin uppoaa paljon aikaa?. Meinaan minä kyllä mielellään käytän aikaa mielenkiintoiseen peliin missä moni puolinen sisältö Ja tarinavetoinen juoni on toki plussaa. Kun mitä lukenut niin eikös siihen witcheriin ole paljon lisäosia? Sen witcher wild hunt tai joku tuollainen , luin paljon ja katsoin videoita siitä. Vaikutti todella todella hyvältä. Joskus pelailin assasin creedejäkin, ei ole pahaa sanottavaa niistä black flag oli hyvä mielestäni. Valhalla sen saisin asennettua tuolla jäsenyydellä mikä itellä on elite. Mutta jos peli maksaa, ei sekään ole ongelma mutta jos hinta on esim: 60+ niin haluan siihen jo paljon sisältöä eli peliaikaa reilusti enemmän kuin vuorokausi kaikkine hommineen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.