Epicin ilmaispelit osa 37.
Surviving the Aftermath
Rakentelupeli maailmanlopun jälkimainingeissa. Maahan on iskeytynyt komeettaparvi, ydinsota, kulkutauti ja Kuukin taisi räjähtää jossain välissä. Harvat selviytyjät elävät raunioissa, jossa heitä piinaavat Mad Max -rosvot, mutanttieläimet ja taivaalta tippuvat asiat. Kaaoksen keskelle kuuluisi kyhätä kunnollinen kaupunki.
Tarkoitus oli vain kokeilla peliä, mutta pelasin ensi-istumalta viisi tuntia putkeen ja syöminen ja nukkuminen unohtuivat. Se on aina hyvä merkki. Koukuttavuus tulee siitä, että koko ajan on jotain tärkeää tehtävänä, ja edistys on jatkuvaa. Alun rähjäinen pakolaisleiri on kohta jo sotkuinen slummi, ja pelin lopussa jo varsin mukava (mutta edelleen likainen) pikkukaupunki. Taistelu saasteita, rosvoja ja postapokalyptista luontoa vastaan lisää peliin sopivasti maustetta, ettei tarvitse pelkästään leikkiä kotia. Pelissä on samaa fiilistä kuin Frostpunkissa, varsinkin kun talvi iskee.
Paremmillakin festareilla on käyty.
Aftermath panttaa tietoa raivostuttavasti. Siinä ei ole esimerkiksi taulukkoa, joka näyttäisi kaikkien asukkaiden työpaikat. Jatkuvaa työvoimapulaa pahentaa se, että suuri osa asukkaista tekee jotain turhaa, kuten möllöttää pellon laidalla katselemassa sadon kasvua, koska sattuu olemaan nakitettu peltoa hoitamaan. Ainoa tapa etsiä tyhjäntoimittajat on kliksutella kaikki rakennukset yksitellen läpi. Peli valittaa varaston täyttymistä, muttei kerro mikä varasto ja missä. Lämpötilan symboli on paikasta riippuen joko lämpömittari tai lumihiutale. Oli myös kiva huomata jälkikäteen, että olin rakentanut parhaan muoviesiintymän päälle tarinarakennuksen, jota ei voinut purkaa.
Pelistä olisi voinut karsia mikromanagerointia enemmänkin. Kaikki lämmittimet joutuu erikseen naksuttelemaan päälle ja pois vuodenaikojen vaihtuessa. Rakennuksista ei voi rakentaa päivitettyä versiota suoraan, vaan niistä on pakko pystyttää ensin perusversio ja sitten päivittää se, jolloin työläiset PURKAVAT RAKENNUKSEN ja pykäävät tilalle sen paremman. Miksi?
Tukikohtaa pitää välillä puolustaa vihollishyökkäyksiä vastaan. Jos ottaa hetken kuonoonsa - esimerkiksi siksi että omilla taistelijoilla kestää tovin saapua paikalle - peli saattaa päättää täysin mielivaltaisesti että joo, taistelu on hävitty. Tällöin tulee hävisit-ilmoitus, viholliset katoavat ja asukkaat mököttävät. Reilua.
Katulampulla ei voi valaista katua. Jos lampun rakentaa, katu puretaan sen alta.
Valitsin 100% vaikeustason, eli jokaisen sliderin toiseksi ylimpään koloon, mutta peli oli silti vähän liian helppo. Ainoa asia josta oli johdonmukaisesti pulaa oli työvoima, joten jokainen portille saapunut pakolaisjoukko oli ilomielin tervetullut. Loppupelissä siirtokunta oli niin omavarainen, että oli varaa pakata autot (!) täyteen taistelijoita ja lähteä sotaretkille siivoamaan viimeisiä bandiitteja kartalta. Haastetta toivat enää vain jotkin katastrofit.
Kuten tämä. Pelin ainoa helleaalto tuli aivan loppumetreillä. En ollut osannut valmistautua, joten tilanne oli aika hiostava ruudun tälläkin puolella. Uskomatonta kyllä kuolonuhreja tuli vain yksi. Jos helle olisi jatkunut päivän pidempään, ruumiita olisi ollut sata.
Ydinjäte (punainen töhkä ylemmässä kuvassa) oli ongelma pelin alkupuolella, mutta siivousteknologian kehittyminen hoiti homman. Jäte on haitake, joka kuuluu siirtää kaatopaikoille kauas asutuksesta... ainakin kunnes pelaaja huomaa, että sitä voi MYYDÄ NAAPUREILLE. Ei siitä paljoa rahaa saa, mutta luulisi että tällaisen kaman hinta olisi pakkasen puolella ja syvällä.
Koen nähneeni pelin sisällöstä suurimman osan, mutta houkuttaa silti aloittaa jonain päivänä alusta ja tehdä toisenlainen kaupunki. Siirtokuntani oli utopistinen hyvinvointivaltio, jossa kaikilla oli mahdollisimman kivaa. Entä jos olisin rakentanut Mad Max -bandiittileirin, jossa taistellaan häkeissä, syödään ötököitä ja ryöstellään naapureita? Kieltäydyin kaikista pelin antamista mahdollisuuksista pahisteluun, mutta se voisi olla joskus hauskempaa kuin kodin leikkiminen. Taidan kuitenkin ottaa ensin uusintakierroksen Frostpunkissa.
Ai niin, saavutuksetkin on rikki.
Escape Academy
Pakotemia? Pakoulu? Ei, antaa olla.
Pakohuoneet ovat hyvää viihdettä. Tosielämän huoneiden ja pakolautapelien lisäksi olen nauttinut myös puolen puupennin kännykkäpeleistä, ja Kotaro Uchikoshin kaheli Zero Escape -sarja on yksi lempipeleistäni kautta aikojen. Kunpa genressä vain olisi vähemmän nelinumeroisien koodien etsintää.
Escape Academyn ensimmäinen kenttä kikkailee odotuksilla ja lupailee suuria. Lupaukset lunastetaan vain puolittain. Huoneet ovat kyllä visuaalisesti hienoja ja niiden skenaariot hauskoja, mutta tarinan voi vetää vessasta alas. Päähenkilö keksii puujalkavitsejä hengenvaarassakin ja pahiksina toimivat "paonvastaiset tiedemiehet". Tylypahkassakaan ei taidettu vangita oppilaita kuolemanloukkuihin opetusmielessä.
Kentissä on aikarajat ja niissä annetaan arvosana käytetyn ajan ja vihjeiden mukaan. Mitä nopeammin pääsee ulos, sen parempi arvosana, ja peli merkitsee "parhaan ajan" muistiin kunkin huoneen kohdalle. Kuulostaa hyvältä ja aivan normaalilta videopelimekaniikalta. Tottahan omaa tulostaan pitää pystyä parantamaan.
Sitten pysähdyin miettimään asiaa hetkeksi.
Palasin yhteen alkupään kenttään uudestaan. Muistin ulospääsykoodin edelliseltä kerralta ja juoksin naputtelemaan sen. 16 sekuntia, huippupisteet ja ilotulitus. Tällä saisi porttikiellon oikeaan pakohuoneeseen.
Myös koko huoneen aikaraja (tyyliin pura pommi 15 minuutissa) kuulostaa toimivalta, kunnes asiaa ajattelee. Tosielämässä ja kertakäyttöisissä lautapeleissä aikarajassa on järkeä,
koska huonetta ei voi heti yrittää uudestaan. Hinta on iso este. Tämä on kuitenkin videopeli, joten ajan umpeutuessa ja game overin koittaessa pelaaja yrittää tietenkin saman tien uudestaan. Niin videopeleissä tehdään. Sen jälkeen pelaaja muistaa puzzlet ja pääsee minuutissa samaan tilanteeseen, joka vei viime kerralla vartin. Huoneen arvosanan voi heittää samaan pönttöön kuin tarinan.
Noh, ainakin aikaraja lisää painetta ja paniikkia. Se on hyvä tunnelman kannalta ja saa huoneet tuntumaan haastavilta, vaikka puzzlet ovat genressään helpommasta päästä. Minulta ei loppunut aika kertaakaan, vaikka välillä meni viimeisille sekunneille. Vaihtelua on paljon ja nättikin peli on omalla karulla tavallaan. Huoneita on yksinkertaisesti kiva ratkoa. Ostin ja pelasin lisäritkin.
Peliä voi pelata myös kaverin kanssa jos sellainen löytyy. Tällöin kentissä palloilee useampi hahmo, jotka voivat vaihtaa tavaraa keskenään. Sisältö on sama kuin yksinpelaajille.