Epicin ilmaispelit osa 35.
Darksiders 2
Hyvät pelintekijät: älkää koskaan laittako checkpointin ja vaikean tappelun väliin välinäytöstä, jota ei voi skipata.
Ensimmäisen Darksidersin päähahmo Sota oli koomisen vihainen mies. Nyt pelataan itse Kuolemalla, joka on siistein tyyppi jonka 14-vuotias reunaruhtinas pystyy kuvittelemaan. Darksiders on ottanut raamatullisen mytologiansa suhteen hieman taiteellisia vapauksia ja viikatemies onkin juoksupoika, jota kaikki katsovat nenänvartta pitkin. Tarinassa korjaillaan edelleen Sodan apokalyptista munausta. Ehkä maailmanloppu ei olekaan ihan niin paha juttu, jos ihmiskunnan pystyisi herättämään taas henkiin? Juonenkuljetuksessa käytetään "hae kolme juttua" -kaavaa uudestaan ja uudestaan. Koko ajan ollaan etsimässä kolmea vartijaa, kolmeen osaan hajonnutta McGuffinia tai muuta vastaavaa.
Maisemat on huikean älyttömiä. Yliammuttu 40K-tyyli toimii hyvin, ja peli on tarpeeksi pitkä ja komea tuntuakseen eeppiseltä seikkailulta. Toisaalta dunkut on todella pelimäisiä eikä mikään rakennus näytä siltä, että sillä olisi joskus ollut muukin käyttötarkoitus kuin kiipeily ja tappelu. Sivupolkuja rönsyilee joka suuntaan. Löydettävää krääsää on liikaakin ja mukana on pari areenamättöä ja lisuria, joihin en jaksanut enää koskea. Lootti on värikoodattu Borderlands-tyyliin ja varusteita saa vaihdella jatkuvasti. Pari kertaa peli viskasi eteen arkun, jossa oli kokonainen temaattisesti yhteensopiva ase- ja panssarisetti. DLC:n tunnistaminen rikkoo aina vähän immersiota. Mukaan on eksynyt pulmanratkontaakin, joka on hyvää vaihtelua, mutta ei oikein sovi tarinaan. Sekä Sota että Kuolema ovat lihapäitä, joiden ei luulisi tällaisella päätään vaivaavan.
Apokalyptinen vaikeustaso (korkein täysjärkisille soveltuva) oli ihan passeli, vaikka viimeksi normaalikin teki tiukkaa. Keskityin nekromantiaan ja ghuulilaumani hoiti leijonanosan vahingonteosta. Itse pysyin taka-alalla ammuskelemassa vihuja hernepyssyllä. Kyllä juu-juu-juustossa löytyy. Vain toiseksi viimeisellä pomolla oli hevonpaskatemppuja, jotka saivat minut tiputtamaan vaikeusastetta.
Muutakin jankkia on. Neljä quickslot-paikkaa on aivan liian vähän kaikkien tarvittavien kykyjen jonglööraamiseen. Miksi ihmeessä puzzlehaamujen kutsuminen on kyky, joka vie pikapaikan? Kolmen peräkkäisen väistön jälkeen Kuolema tekee poseerauksen, joka tuntuu taistelun tuiskeessa kymmenen minuutin lakisääteiseltä. Voi olla tasapainojuttukin. Näkymättömiä seiniä on joka paikassa ja Kuolema on olevinaan ketterä kiipeilijä, mutta pystyy tarraamaan vain Virallisiin Kiipeilyreunoihin. Kaikki sooloilu ja soveltaminen on kielletty.
Kerran onnistuin väistämään pelinrikkojabugin hiuksenhienosti. Jos olisin tallentanut väärässä kohtaa, 20 tunnin eteneminen olisi mennyt vessasta alas. Yksi sivutehtävä ei mennyt millään läpi ja ohjasi uudestaan tappamaan sivupomon, jonka olin jo kellistänyt. Siinä meni moti senkin tehtävälinjan suorittamiseen. Alt-tabbailu kaatoi pelin lähes aina.
Peli on hauska ja ihan hyvää viihdettä varjopuolistaan huolimatta, mutta niitä on niin paljon että melkein koko ajan on joku ärsyttävyys naputtamassa takaraivossa.
Q.U.B.E. 10th Anniversary
QUBE on ihan hyvä ensimmäisen persoonan pulmapeli, josta on tehty turhimmat remasterit mitä olen nähnyt. Tämä on jo toinen uusiointi ja kolmas kerta kun pelaan peliä. Mutta mikäs siinä, onhan peli lyhyt ja tässä vaiheessa jo lohturuokaa.
Uusinnoissa on lisätty tarinaa, jota pelissä ei alunperin ollut. Lätinät ovat pitkiä ja lähinnä pilaavat tunnelman, mitään mielenkiintoista niistä ei löydy. Tästä tiimistä ei kerta kaikkiaan ole tarinankertojiksi. QUBE:n tarina on parhaimmillaan, kun sitä ei ole.
Ketä kiinnostaa?
Parhaat grafiikka-asetukset ovat uskomattoman kuormittavia. Säteenseuranta tiputti FPS:n ykköseen, vaikka väänsin DLSS:n maksimisuorituskyvylle. Aivan järjetöntä, koska peli näyttää lähes samalta asetuksista riippumatta. QUBEssa on sama taidetyyli kuin Minecraftissa! Sille on fyysinen raja, miten hyvännäköisen tällaisesta palikkakokoelmasta voi tehdä.
Qyllä Uusinnassa Bugejakin Esiintyy. Peli liittyi
Spirit of the Northin,
Adiosin ja Chess Ultran "käynnistetäänpä VR-setti lupia kysymättä" -kerhoon. Viimeistään tässä vaiheessa varmistui, että vika on todennäköisimmin omassa päässäni. Kukaan muu netissä ei valita asiasta, ja VR-laitteistoni on eri valmistajien osista kasattu purkkaviritelmä. Olen silti varma, että myös pelintekijät ovat töpänneet jotain. Näitä neljää peliä yhdistää kaksi asiaa: jokainen on tehty Unreal Enginellä, ja jokainen on hankittu Epic Storesta. Hmmmm.
Jos joku onneton taistelee saman ongelman kanssa tulevaisuudessa ja onnistuu jollain ilveellä löytämään tämän viestin: Pitää mennä
PelinKansio\Engine\Binaries\ThirdParty\OpenVR\OpenVRv1_0_10\Win64 -kansioon ja poistaa siellä oleva dll-tiedosto. Tekijät ovat kai jättäneet vahingossa päälle jotain Unrealin oletustoiminnallisuutta, joka ei reagoi normaaleihin VR-systeemeihin. Ette halua tietää, miten kauan tuon selvittäminen kesti.
Tandem: A Tale of Shadows
Lamppua kantava pikkutyttö ja seinillä kiipeilevä nalle seikkailevat karmivassa kartanossa. Pulmapelin mekaniikat perustuvat valoon ja varjoon. Nalle pystyy vilistämään seinältä toiselle varjoja pitkin, valo karkottaa tietyt hirviöt mutta houkuttelee toisia. Pulmat on ihan hyviä, ei kovin vaikeita mutta hauskoja ratkaista. Parasta pelissä on sen karmiva tunnelma. Varsinainen kauhupeli Tandem ei ole, mutta hyytävä ja häiritsevä kyllä. Taidetyyli on oikeaa silmäkarkkia.
Upeasta ulkoasusta ja hyvistä puzzleista huolimatta peli tuntuu puolivillaiselta. Nallen tasoloikkakontrolleissa on kehno tuntuma, koska se kiipeilee korkealla seinällä lattiaan piirtyvää varjoa pitkin. Tasot ovat siis vähän vinossa siitä miltä ne näyttävät, ellei kamera ole ihan niiden kohdalla. Se tekee hyppelystä epätarkkaa. Tarina on joko täysin keskeneräinen tai tekijät halusivat sille hyvin synkän lopun.